bronquote:Veel onrust om verkeerde saldo's ING
Veel klanten van ING zien woensdag het verkeerde saldo als zij inloggen bij internetbankieren. Soms zijn er honderden euro's verdwenen.
Dat blijkt uit honderden meldingen op sociale media. De bank erkent dat er verkeerde saldo's en afschrijvingen worden getoond, nadat een woordvoerder aanvankelijk tegenover NU.nl ontkende dat er een probleem was.
Klanten stellen dat soms honderden euro's zijn verdwenen en dat zij rood staan terwijl dat bij hun rekening niet mogelijk is. Ook uit controle van NU.nl blijkt dat het saldo bij diverse redacteuren niet juist is.
Bovendien zijn bedragen dubbel afgeschreven. Afschrijvingen van de afgelopen week lijken woensdag nogmaals te zijn afgeschreven.
Een woordvoerder van de ING stelt tegenover Radio 1 dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Hoe lang dat nog zal duren en hoeveel mensen zijn getroffen, kan de bank niet zeggen.
Pinnen
Er zijn ook meldingen van klanten die in de winkel niet kunnen pinnen vanwege het verkeerde saldo. "Dat is volgens mij niet aan de orde", zei woordvoerder Harold Reusken woensdagmiddag op Radio 1.
Toch melden verschillende mensen dat er in supermarkten rijen zijn ontstaan omdat meerdere mensen niet kunnen pinnen.
ING kampte eerder met een storing waardoor betalingen vertraagd uitgevoerd werden. Volgens Reusken is dat de oorzaak van de huidige problematiek. Diverse transacties van dinsdag worden woensdag alsnog doorgevoerd, aldus de woordvoerder. Hij sluit uit dat de bank is gehackt.
'Juist saldo'
Dat zou volgens Reusken echter niet moeten zorgen voor negatieve saldo's. Ook op Twitter schreef de klantenservice van ING aan verschillende klanten: "Je saldo is juist."
Door de problemen proberen erg veel mensen in te loggen op de site van ING en op de mobiele app. Daarom is inloggen voor veel mensen niet mogelijk. Ook de telefonische klantenservice geeft geen gehoor.
Consumentenbond
De Consumentenbond roept ING op de klanten van de bank snel te informeren over de omvang van de problemen met internetbankieren.
Ook zou de bank moeten aangeven wanneer de storing naar verwachting is verholpen om verdere onrust onder klanten te voorkomen, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.
Volgens hem komen bij de organisatie via Twitter en telefonisch veel vragen binnen over de storing bij ING. Mensen willen weten wat er aan de hand is met hun bankrekening. Maar 'duidelijkheid ontbreekt', aldus de zegsman.
iDeal
De onrust over de problemen bij ING heeft vooralsnog geen gevolgen voor pin- of iDEAL-betalingen.
Een woordvoerster van betaalorganisatie Currence laat woensdagmiddag weten niets vreemds te zien in het betalingsverkeer. Ook heeft zij nog geen melding gekregen van ING dat er sprake zou zijn van een storing.
quote:Op woensdag 3 april 2013 22:51 schreef quirina het volgende:
Alles is goed. We kunnen rustig slapen nu en morgen is alles weer vergeten!
Ook hierna kreeg ik de reactie "dat dit zo hoort" met een l*lverhaal over mutaties die nog niet verwerkt zijn. Ik heb dit bij geen enkele andere bank gezien. De problemen van gisteren lijken gewoon een versterking van precies ditzelfde probleem te zijn.quote:Jaren geleden heb ik de toenmalige Postbank er al eens op gewezen dat mutaties online vaak niet correct verwerkt worden. Ik werd daarna gebeld waarbij iemand me vertelde dat dit toch echt niet op te lossen is en “zo hoort”.
Ondertussen zijn we vele jaren verder, heeft ING de volledige layout veranderd (in een minder overzichtelijke layout waarbij ik vaker moet klikken om te zien wat ik wil zien, maar dat terzijde), en bestaat het probleem nog steeds: bij- en afschrijvingen die nu zichtbaar zijn, kunnen over een uur weer weg zijn, om vervolgens een paar uur later weer te verschijnen. Ook wordt het saldo niet gelijktijdig met de mutaties verwerkt, wat soms tot onduidelijke situaties leidt (waarbij het lijkt alsof ik meer/minder geld heb dan daadwerkelijk het geval is).
Als laatste komen mutaties soms dubbel voor, waarbij het lijkt alsof iemand een dubbele overboeking heeft gedaan, om na enige tijd weer te verdwijnen.
U zou mij en ongetwijfeld miljoenen andere klanten er een groot plezier mee doen deze jarenoude bugs te fixen.
Nou, alles is weer goed hoorquote:Op donderdag 4 april 2013 09:00 schreef JoelBaka het volgende:
Heel vaag, mijn saldo klopt weer en mijn af en bijschrijvingen voor een deel. Maar ik maakte wat geld over en toen kreeg ik spontaan geld op mijn rekening dat ik nog moest ontvangen maar die staat dus niet bij mijn af- en bijschrijvingen >< Achja het saldo klopt in ieder geval...
quote:Op donderdag 4 april 2013 20:10 schreef arjan1212 het volgende:
Had vanmiddag radio 1 aanstaan. en daar was een mevr. die zei: toen internet bankieren nog niet bestond gebeurde dit regelmatig en niemand merkte het
quote:De PvdA wil het aantal storingen bij banken inperken. Volgens financieel-woordvoerder in de Tweede Kamer Henk Nijboer moet er snel een minimum storingsnorm voor banken komen. 'Geld draait op vertrouwen en moet altijd beschikbaar zijn voor mensen,' aldus Nijboer tegen het Algemeen Dagblad.
Hij lanceert zijn voorstel naar aanleiding van de grote storing bij ING. ,,De communicatie van ING was dramatisch. De onrust onder mensen is zo groot dat er ook politieke actie nodig is." Hoeveel storingen per jaar een bank mag hebben, kan hij nog niet zeggen. ,,100 procent storingvrij bestaat niet, maar er moet wel een bepaald minimum zijn. Hoeveel dat is, moeten we samen met de banken en experts afspreken."
De PvdA wil komende maand een debat in de Tweede Kamer houden over internet bankieren. ,,Online bankieren is de norm geworden, maar de huidige regelgeving gaat nog te veel uit van contant geld. We moeten wellicht de nodige regels aanpassen."
Eerder maakte Nijboer zich al sterk voor meer consumentenbescherming tegen phishing en internetfraude. ,,Vroeger verloor je in het ergste geval een biljet van 100 gulden, nu kan je hele bankrekening leeg gehaald worden. Consumenten moeten er 100 procent zeker van zijn dat ze hun geld terugkrijgen. De overheid moet dat garanderen."
bron
Vaag en vervelend inderdaad, bij de SNS heb ik hier in elk geval geen last van.quote:Op donderdag 4 april 2013 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
8 december 2012 heb ik ING nog eens een briefje gestuurd:
[..]
Ook hierna kreeg ik de reactie "dat dit zo hoort" met een l*lverhaal over mutaties die nog niet verwerkt zijn. Ik heb dit bij geen enkele andere bank gezien. De problemen van gisteren lijken gewoon een versterking van precies ditzelfde probleem te zijn.
Ah, weer meer regels. Uit een krantenartikel over het jaarverslag 2012 van de Raad van State (gisteren gepubliceerd)quote:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-met-wetgeving.dhtmlquote:Regeldruk
Tot slot heeft het adviesorgaan kritiek op wetsvoorstellen die ingaan tegen de eigen beleidsplannen. Terwijl het kabinet het verminderen van regeldruk propageerde, werden wetten opgesteld die juist regeldruk bevorderden. 'Een aantal voorstellen normeren tot in detail het handelen van burgers, bedrijven of overheid en gaan voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid.
In diezelfde categorie schaart de Raad van State 'regels die een reflex zijn op gebeurtenissen die het nieuws hebben gehaald, maar waarvan de effectiviteit en doelmatigheid kunnen worden betwijfeld.'
allemaal de schuld van de Rabobankquote:
Site van Rabo doet ook erg vreemd bij mijquote:Op vrijdag 5 april 2013 14:08 schreef STING het volgende:
[..]
http://www.ideal-status.nl/home/?tr=1
http://www.allestoringen.nl/
quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:08 schreef STING het volgende:
[..]
http://www.ideal-status.nl/home/?tr=1
http://www.allestoringen.nl/
Is een harde cyberattack door oostblokkers.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:13 schreef Infection het volgende:
En maar blijven denken dat het een 'storing' is.
Alleen heb ik daar niet zoveel mee te maken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:27 schreef sonnyspek het volgende:
Deutsche bank ligt er ook uit zie ik op die allestoringen.nl site.
Nou, dan is het dus geen toeval.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Alleen heb ik daar niet zoveel mee te maken.
Het is belangrijk om te weten of het toeval is of niet.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zolang ING maar werkt.
Maarja, dat doet het dus niet.
Of je nou via internet bankieren 2 weken op je gegevens moet wachten of via de post, wat maakt het uit?quote:Op donderdag 4 april 2013 22:58 schreef TLC het volgende:
Misschien ben ik ouderwets maar wat ben ik blij dat ik niet meedoe met internetbankieren.
Schijnt weer te werken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:50 schreef arjan1212 het volgende:
Volgens de telegraaf ligt ideal vandaag plat
Dit of iets in de trend van Chinezen...quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:27 schreef Specularium het volgende:
[..]
Is een harde cyberattack door oostblokkers.
Durft alleen niemand te zeggen.
quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:44 schreef Pino112 het volgende:
http://nos.nl/video/49245(...)-betaalrekening.html
Wat een held
De communicatieafdeling van de ing is nu druk in overleg of ze dit als smoes kunnen gebruiken om de schuld af te schuivenquote:
twitter:renevanbrakel twitterde op vrijdag 05-04-2013 om 20:02:46Problemen bij banken vandaag kwamen door DDOS-aanval, zegt Vereniging van Nederlandse Banken. #NOS reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |