Anne | woensdag 3 april 2013 @ 12:52 |
Kort maar krachtige openingspost. Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? En als je er dan eventueel eentje zou willen rijden, welke dan? En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? Zoals het een slechte TS betaamd, begint zij deze keer niet. Ik wil jullie mening eerst horen. | |
Salatrel | woensdag 3 april 2013 @ 12:54 |
Nee want ik ben geen hippie. Als het dan echt zou moeten omdat het niet anders kan dan maar een tesla oid | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 3 april 2013 @ 12:56 |
Ja elektrische auto's worden de toekomst. Je zit nog met de actieradius en met de laadtijden. Verwacht eordt dat je in 2016 in ongeveer 8 min een accupakket vol kunt laden. en bedoel je volledig electrisch TS of een elektrische auto's met range extender | |
goed_volk | woensdag 3 april 2013 @ 12:57 |
Ik wil er wel een rijden, maar ze zijn simpelweg te duur. Daarbij komt dat een laadstation bij mijn huis in de buurt een heel gedoe is. Overigens vind ik hybride auto's (zoals de Prius) geen goede optie, aangezien ik vooral langere afstanden rij. Een hybride schakelt dan over op benzine en is dan helemaal niet zuinig. De actieradius is wel een stuk beter dan het gros van de elektrische auto's. | |
SaxoPower | woensdag 3 april 2013 @ 12:59 |
Nee. Ik hoor graag motor geronk En electries kom je niet zo ver mee. | |
flappy | woensdag 3 april 2013 @ 12:59 |
Het gaat zeker de toekomst worden, maar eerst moet de techniek nog wat verder ontwikkeld worden. Zodat je snel kunt laden en niet te vaak. Misschien wel met een alternatieve reserve-aandrijving. Ik heb wel eens een electrische scooter gehuurd en kon de laatste 8 kilometer dus lopen. Dan had ik hem al 3 keer opgeladen. Het scheelde maar een haar of dat heel kloteding ging het kanaal in. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 3 april 2013 @ 13:00 |
Ik zou er best eentje willen proberen. Maargoed er gaat niks boven oude carburateurmotor. | |
mstx | woensdag 3 april 2013 @ 13:00 |
Nee, met een volledig elektrische auto kan ik niet op vakantie. | |
CherryOnTop | woensdag 3 april 2013 @ 13:01 |
Ik denk dat auto's op waterstof de toekomst zijn. | |
Dennis101 | woensdag 3 april 2013 @ 13:01 |
Lijkt me prima om te rijden, zou er zelf niet 1 willen hebben. De actieradius van die dingen is te kort en het opladen een probleem (ik heb geen oprit of eigen parkeerplaats voor een oplaadpaal bijvoorbeeld). Om het echt voor iedereen interessant te maken zal de actieradius flink omhoog moeten en het opladen een stuk sneller moeten gaan. | |
Dennis101 | woensdag 3 april 2013 @ 13:02 |
Zoals de huidige hybrides? Enige is dat die momenteel wel een heel beperkte actieradius hebben. | |
Netsplitter | woensdag 3 april 2013 @ 13:02 |
Nee. 1. te duur in aanschaf. 2. te beperkte actie radius. 3. vind het een te kortlevende oplossing om daar in te gaan investeren. | |
Opa.Bakkebaard | woensdag 3 april 2013 @ 13:03 |
Ik heb met een bedrijfs uitje een paar uur op een electrische scooter door het Groene Hart mogen toeren. Ik moet eerlijk zeggen dat dat rustige zoemen van dat electromotortje best relaxed was. Heb nog nooit in een volledig elektrische auto gereden, Hybrides wel maar die voelen niet anders, hooguit wat lui en indirect. De beperkte actieradius van een electrische auto lijkt me wel een flink probleem, maar ik baseer me dan vooral op Top Gear. ![]() Ik denk niet dat de toekomst in door accu's aangedreven auto's zit. De accu technologie loopt mijns inziens achter op andere ontwikkelingen. Kijk maar naar laptops bijvoorbeeld, 8uur op een accu is veel. Dat moet gewoon een maand zijn natuurlijk. Ik denk wel dat elektromotoren de toekomst hebben. Rendement is veel hoger en ze zijn goedkoper te maken. Misschien in combinatie met waterstof cellen. | |
flappy | woensdag 3 april 2013 @ 13:05 |
Nee, met zonnecellen op het dak of iets dergelijks. Of een heel klein dieselmotortje om de accu weer op te laden. Waarom hebben hybrides een beperkte actieradius? Volgens mij kun je tanken en onbeperkt doorrijden. Net als gewone auto's. | |
-niemand- | woensdag 3 april 2013 @ 13:05 |
Elektrische auto's worden nooit populair. Omdat: -de actieradius te klein is. -de laadtijden te lang zijn. -de accu's verslijten. -nieuwe accu's heel duur zijn. -de auto's zelf heel duur zijn. -het maken van accu's zeer milieuonvriendelijk is. -stroom is (nog?) milieuonvriendelijk. De meeste stroom word nogsteeds uit gas of kolen opgewekt. Al met al zullen deze auto's nooit populair worden. De grootste ellende is nog dat je je auto niet even snel vol kunt gooien en weer verder rijden. Als de accu's leeg zijn ben je klaar. Je kunt niet even naar het tankstation lopen voor wat stroom. | |
Dennis101 | woensdag 3 april 2013 @ 13:06 |
Ik doelde op het volledig elektrische bereik, excuses. | |
RaymondK | woensdag 3 april 2013 @ 13:06 |
Wel eens van ontwikkeling gehoord? Wat een onzinbericht dit ![]() | |
henkde_j | woensdag 3 april 2013 @ 13:06 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? Op moment nog niet. Het gebruik is nog niet te vergelijken met het gebruik van auto's met verbrandingsmotor. De laadtijden zijn te lang. Lange ritten zijn nog niet mogelijk Het werkt gewoon niet. Op dit moment zie ik alleen nog maar iets in het gebruik van waterstof auto's. Je kan een waterstof auto snel volgooien, en toch de voordelen van electrisch rijden gebruiken. En als je er dan eventueel eentje zou willen rijden, welke dan? Op moment niets wat mij aanspreekt. Misschien een hybride, maar volledig electrisch nog niet. En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? Ik denk wel dat het de toekomst wordt. Maar dan moet het laden sneller kunnen en de actieradius moet nog verbeteren. | |
Barcaconia | woensdag 3 april 2013 @ 13:07 |
Een uitlaatpijp die niet onder de auto hangt maar ergens op een industrielocatie in het land met alle verliezen tot het stopcontact thuis die erbij hoort is geen duurzame oplossing. Ik geloof niet in elektrische auto's, ik zou er geen willen rijden en de mensen die er een rijden zijn doorgaans van die 0%-bijtelling-ridders. Begrijpelijk, maar ik wil er geen deel van uitmaken. Ik denk dat er een duurzamere/biologischere vorm van transport mogelijk moet zijn in de toekomst. Tot die tijd blijft de verbrandingsmotor heer en meester. | |
henkde_j | woensdag 3 april 2013 @ 13:08 |
En soms vraag ik mij af of we niet een electriciteitstekort krijgen. Als we allemaal electrisch gaan rijden. Eerst maar eens de electriciteitsvoorziening verbeteren | |
Ridocar | woensdag 3 april 2013 @ 13:08 |
Voor woon-werkverkeer vind ik het prima. Ik zou er meteen voor gaan. Ik zit alleen met de aanschaf van zo'n hok... En het onderhoud... Voor de accu is het òf leasen òf afschrijven. in beide gevallen zal het niet goedkoop zijn. | |
flappy | woensdag 3 april 2013 @ 13:08 |
Dat is gewoon een kwestie van tijd. Dan zijn al jouw punten opgelost. | |
Apuleius | woensdag 3 april 2013 @ 13:08 |
Ja hoor, dat zou ik graag willen. Als ik maar van a naar b kom. Een Teasla Roadster zou wel prettig zijn, maar een opgevoerde/overdekte scootmobiel is ook best. Vereiste is wel dat je de accu snel vol hebt en wat verder weg komt, i.p.v. die paar kilometers met de huidige technieken. | |
vosss | woensdag 3 april 2013 @ 13:08 |
Kort maar krachtig antwoord: Compleet kansloos ![]() | |
Metro2005 | woensdag 3 april 2013 @ 13:10 |
Nee, de afstand die die dingen kunnen afleggen kan ik ook afleggen met mijn ligfiets. Ik wil een auto voor de afstanden die te ver zijn om te fietsen. Ofwel: ik vind ze compleet onzinnig zolang de range zo beperkt is. Daarnaast geloof ik niet dat de toekomst van onze mobiliteit uberhaupt ligt in auto's. Auto's zijn vreselijk inefficient en dankzij deze vreselijke inefficientie zal electrisch rijden ook nooit echt toekomst krijgen in auto's in hun huidige vorm. Daarvoor zullen ze echt lichter, gestroomlijnder en efficienter moeten worden en langzamer moeten rijden. (max 100km/u) | |
Mirgeam | woensdag 3 april 2013 @ 13:10 |
waterstof yo | |
FAUSTI | woensdag 3 april 2013 @ 13:10 |
Alleen de Renault Fluence... maar heb daar zelf in mogen rijden vond het een prettige wagen. EN het lijkt tenminste op een volwaardige wagen. Alleen de accu is erg matig helaas en dat is ook gelijk het grote struikelblok het bereik wat je ermee hebt. | |
Dennis101 | woensdag 3 april 2013 @ 13:11 |
Alleen hoeveel tijd, de ontwikkeling van accu's gaat niet bepaald hard. Wil de elektrische auto een succes worden moet er in de komende 10 jaar toch wel een flinke stap gemaakt worden in de capaciteit en de laadsnelheid. Persoonlijk zie ik het niet gebeuren (maar wellicht zit ik er naast). | |
-niemand- | woensdag 3 april 2013 @ 13:11 |
Jij bent zeker zo'n hippie die denkt dat stroom alleen van wind en zonlicht word gemaakt? Droom verder. En je kunt beter 100 oude diesels oprijden dan 1 elektrische auto maken. Dat is ongeveer even vervuilend. Accu's maken is nu eenmaal heel vervuilend. | |
.Neovo. | woensdag 3 april 2013 @ 13:15 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? Nee, niet in de huidige vorm. Ze mogen eerst van mij nog flink verbeterd worden voordat ik zoiets wil Actieradius is een puntje bijvoorbeeld. En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? Ze zullen in de toekomst vast aanslaan. Maar daar gaat nog wel 30 jaar overheen. in 2020 rijden er nog steeds 90% op fossiele brandstof. Volgens Mazda | |
Metro2005 | woensdag 3 april 2013 @ 13:15 |
Ff jerrycan stroom mee ![]() Verder ben ik het ook met je eens. Welke ontwikkeling. Feit blijft dat je een bepaalde hoeveelheid energie nodig hebt om een breed voertuig van 1,5 ton met 120km/u vooruit te krijgen. Als je hogere capaciteit accu's hebt duurt het opladen weer langer en om dat te versnellen moet je domweg meer stroom door het stroomnet heen pompen en daar zitten nou eenmaal limieten aan. En het produceren van accu's is vanwege de grondstoffen zoals lithium nou niet bepaald milieuvriendelijk. Dus wat hij schrijft is helemaal geen onzin. | |
RaymondK | woensdag 3 april 2013 @ 13:16 |
laat jij daar nu maar eens een gedegen onderzoek van zien. Dit soort 1993 verjaardagsverhaaltjes zijn inmiddels toch echt achterhaald en belachelijk. Lees dit simpele stukje nog maar even, daar staat grofweg e.e.a. in in Jip en Janneke taal. . http://www.goeievraag.nl/(...)trisch-schoon.107996 Verder is het een kwestie van tijd en interesse van overheden dat er nu nogsteeds niets gedaan wordt met de CO opvang bij de centrales en er niet grootschalig in bijv. eb en vloed systemen en/of zonenergie wordt geinvesteerd. En nu geen Prius/Ampera op de weg, dan over 10jr helemaal geen goed elektrisch alternatief. | |
Ridocar | woensdag 3 april 2013 @ 13:21 |
Serieuze vraag: is er al eens een objectieve test bedacht waarbij een elektroauto en een normale benzine- of dieselauto naast elkaar worden gezet en alle aspecten van energie- en grondstofverbruik van productie tot sloop worden meegewogen? | |
-niemand- | woensdag 3 april 2013 @ 13:24 |
ik meen dat ik dat een keer in de KIJK had gelezen. Het is zelfs beter voor het milieu om elke auto hardstikke op te rijden in plaats van een nieuwe "zuinige" en "milieuvriendelijke" auto te kopen. | |
Tsurany | woensdag 3 april 2013 @ 13:26 |
Volledig elektrisch enkel wanneer het daadwerkelijk de range bied die nodig is. Maar een plug-in hybrid zou ik zeker willen rijden mits ik de meerprijs niet zelf hoef te betalen. Een Opel Ampera zou ideaal zijn voor mij, daarmee kan ik naar kantoren dichtbij heen en terug op een acculading redden en naar kantoren verder weg met bijladen op kantoor heen en terug redden. Opladen met zonnepanelen zou op langere reizen ideaal zijn. Auto kan dan keurig bijladen terwijl ik ergens stil sta. Aanschafprijs is nu het voornaamste struikelpunt, daar moet nog serieus naar gekeken worden. | |
Ridocar | woensdag 3 april 2013 @ 13:32 |
Natuurlijk gooi je geen werkende auto weg. Als jij een nieuwe auto koopt zal de auto die je inruilt/verkoopt door iemand anders worden bereden. De produktie van elektrische voertuigen vervangen een deel van het wagenpark, het is niet zo dat deze voertuigen erbij komen bovenop het huidige wagenpark. | |
Duvel | woensdag 3 april 2013 @ 13:35 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? Ik zou het graag willen, alleen is de actieradius te beperkt, en ik heb bij mijn huidige woning geen mogelijkheid tot opladen. En als je er dan eventueel eentje zou willen rijden, welke dan? Een Tesla natuurlijk, niet alleen was Tesla een geniale uitvinder, ook loop ik richting 40 dus tijd voor een midlifecrisis bestendig sportwagentje. En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? In 2012 heeft het wegverkeer 462,4 PJ (petajoule, 1015) aan energie verbruikt. In Nederland is aan elektrische energie 101 568 miljoen kWh opgewekt (zowel centraal als decentraal). 1 kWh is 3,6 MJ, dus er is 365,6 PJ opgewekt in Nederland. Als iedereen en alles dus stopt met het gebruiken van elektrische energie, hebben we nog niet genoeg om de energiebehoefte van het wegverkeer te dekken. Het zal voorlopig een niche blijven. | |
henkde_j | woensdag 3 april 2013 @ 14:01 |
In berglanden zou electrisch/hybride rijden wel groot kunnen worden. De waterkrachtcentrales hebben 's nachts veel capaciteit over. Ideaal voor het laden van auto's ![]() | |
Duvel | woensdag 3 april 2013 @ 14:04 |
Hybride is in Nederland sowieso kul: we hebben veel snelwegen waar zo'n ding totaal niet nuttig is, je sleept alleen een enorme massa aan batterijen overal mee naar toe. Beter doe een kleine accu in de auto en sla je er alleen de remenergie in op (dus niet bijladen door de brandstofmotor). | |
Haasbeuntje | woensdag 3 april 2013 @ 15:29 |
Nee; - Te duur in aanschaf - Lekker lang wachten voordat ie vol is - Korte actieradus En ze zijn ook nog een gevaarlijk, je hoort ze niet aankomen brr | |
Metro2005 | woensdag 3 april 2013 @ 15:42 |
Jij bent er zo 1 die zonder kijken oversteekt? Schijnbaar vinden veel mensen het ook nog steeds bijzonder dat fietsers geen herrie maken want veel mensen steken als een blinde kip over zonder ook maar te kijken. Bij autowegen zijn er dus ook nog steeds mensen die zonder uit te kijken oversteken. ![]() ![]() | |
RichardHammond | woensdag 3 april 2013 @ 15:49 |
Die verliezen gaan net zo goed op voor brandstof, in mijn ogen dus geen valide argument. Centrale opwekking van energie gaat wel gepaard met een hoger rendement. Ik zou best zo'n karretje willen. Rij privé niet veel lange afstanden. Korte afstanden op elektriciteit en lange afstanden op benzine/diesel is voor mij ideaal. | |
Okuliarnik | woensdag 3 april 2013 @ 16:21 |
Gereden in een Leaf voor m'n werk destijds. Mooi vormgegeven van binnen. Je zit wel op heel hete kolen als je collega 'm niet helemaal vol achterlaat en jijzelf in de vrieskou een rit moet maken van 80 kilometer heen en weer en je kan nergens tanken of dat ding opladen. Ook gereden in zo'n Twizzy-geval. Opvallend, kek hebbedingetje. Maar daar is ook alles mee gezegd. | |
DroogDok | woensdag 3 april 2013 @ 16:26 |
Ja, mits acceptabele laadtijd en actieradius. | |
Clicks_nl | woensdag 3 april 2013 @ 16:27 |
Vorig jaar een week in een Nissan Leaf kunnen rijden. Beviel prima, maar het bereik (of beter gebrek aan) is de grote bottleneck. Op langere afstanden was ik m'n route van snellader naar snellader aan het plannen. Leuk, maar het kostte me teveel extra tijd. Ik rij te vaak afstanden van 150 a 250 km wat gewoon niet lukt met de meeste elektrische auto's. Op die afstand is het voordeel van een hybride ook maar beperkt. Kortom, de enige electrische auto die ik nu zou overwegen zou een Tesla zijn met een bereik van zo'n 350 km voor de Roadster (leuk, maar niet heel praktisch) en 450 km voor de Model S. Jammer genoeg beide niet echt betaalbaar. | |
jitzzzze | woensdag 3 april 2013 @ 18:14 |
Nee, want ik hou van dieselmotoren ![]() | |
DS4 | woensdag 3 april 2013 @ 18:14 |
In beginsel niet. Als ik midden in de stad zou wonen zou ik best voor door de stad crossen een Tweazy willen als soort van scooter zegmaar. Dan is zo'n auto prima bruikbaar en zijn de voordelen van dat ding ook groter dan de nadelen. Aan alle huidige modellen kleven forse nadelen. Ik noem hoge prijs, tijd om te 'tanken', beperkte actieradius, zwaar... De voordelen zijn beperkt. Ja, een lage bijtelling. Nou, dan betaal ik wel wat meer voor een veel leuker model. Indien ik 1 model zou moeten kiezen en daar dagelijks in zou moeten rijden de Model S van Tesla, of beter indien je dat als elektrisch wil zien de Karma (want die rijdt tenminste op benzine!). In steden zullen ze populair worden denk ik. Maar verder... flop. Waar zijn de mods als je ze nodig hebt... ![]() | |
Hendroit | woensdag 3 april 2013 @ 18:16 |
Misschien over 15 jaar. Klopt het dat nu alle elektrische auto's belastingvrij zijn? Als dat zo is dan komen ze er over 5/6 jaar mee dat je met die auto's ook wegenbelasting moet betalen en die auto's wegen nogal wat. Tevens zijn er ook te weinig oplaadpalen beschikbaar en het duurt te lang om de accu's op te laden. Ze zijn nu wel bezig met technieken om de accu's sneller op te laden. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 18:47 |
op die tegen alle regels ingaat! iedereen heeft een mening, jij zeker. nee zou niet kopen. te duur, en te onpraktisch (niet meer dan 150 km rijden oid, dus steeds met oplaadgeklooi, opladen dat uren duurt) toekomst: je klikt in je iphone (!) app en de auto naar keuze komt naar de plek toe die je blieft. soort super openbaar vervoer. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 18:48 |
je begrijpt belastingen niet. belastingen is zoveel mogelijk van de burger afpakken maar dan net niet zoveel dat ze je komen halen met guns. als alle auto's opeens x2 wegen dan gaat de wegenbelasting dus omlaag. | |
T42 | woensdag 3 april 2013 @ 18:55 |
als ik hem krijg wil ik er wel mee rijden. welke? vw kever, vw t2, vw t3, vw ponton en ook wel een citroen 2cv. (want die heb je allemaal 100% electrisch) | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 18:56 |
2cv.. da's dan een conversie bakkie en zo kun je alles electrisch krijgen natuurlijk. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 18:57 |
electrische auto's gooien gemiddeld ongeveer net zoveel / meer co2 in het milieu per km als soortgelijke benzineprijzen. wel leuk voor de fabrikanten natuurlijk al die subsidies op elektrisch. | |
T42 | woensdag 3 april 2013 @ 18:59 |
zijn al de auto's die ik noemde ![]() | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 19:00 |
nou wat veiligheid betreft verkies ik toch een modern gebakkie geloof ik. maar een combi van veilig en eend lijkt me super ![]() | |
T42 | woensdag 3 april 2013 @ 19:04 |
ik verkies gordelloos ![]() | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 19:10 |
ik heb iets verzonnen, zo geniaal. het wordt gemaakt van dode planten / dieren, levert een vloeistof op welke je makkelijk kan bijvullen en veel energie bevat. als je nou op heel veel plekken deze vloeistof bij kan vullen kun je oneindig ver rijden! en het is nog eens een hermetisch gesloten proces ook. kringloop ftw! | |
T42 | woensdag 3 april 2013 @ 19:15 |
pattent aanvragen!!! | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 19:16 |
Stel; mijn werkgever stelt er eentje beschikbaar voor woon-werk met oplaadmogelijkheid op de zaak en thuis; ja ![]() Voor privé niet, voornamelijk omdat idd het bereik gewoon niet afdoende is om een langer stuk mee te rijden, en een verbrandingsmotor een karakteristiek geluid geeft, en het blijft toch lekker om ook te hóren wat je doet met je rechtervoet. Ik zou er iig wel voor te porren zijn onder bepaalde voorwaarden. ![]() Een Tesla is natuurlijk leuk, maar meer voor speeldagjes. Ik vind de Volt ook wel een mooi bakkie ![]() Wat er in de toekomst gaat gebeuren met elektrische auto's weet ik niet; dat ligt eraan of er slimme en rendabelere manieren komen om stroom op te wekken, Anders wordt het ws eerder fuelcell technologie denk ik. | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 19:18 |
als je kijkt naar de afschrijving lijkt het me niet echt goedkoper. als je hem krijgt wel natuurlijk. | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 19:20 |
Gewoon een hok van de zaak, puur om woon-werk mee te doen, dus zonder bijtelling.. Ik hoef er niet een te bezitten ![]() | |
FkTwkGs2012 | woensdag 3 april 2013 @ 19:21 |
onder die voorwaarde zou ik er ook wel 1 willen hebben ![]() | |
2cv | woensdag 3 april 2013 @ 20:47 |
Nee. Redenen: - Die dingen zien er in 99,9% van de gevallen nog lelijker uit dan wat er tegenwoordig uit de fabriek rolt en waar een verbrandingsmotor in zit. - De accu's nemen vrij veel ruimte in beslag. Dat kost binnenruimte. - Het opladen duurt enorm lang, vele malen langer dan een gewone tankbeurt. - De actieradius is beperkt. - Het electriciteitsnet is er niet tegen bestand (stel je eens voor wat er gebeurt als heel Nederland zijn elektrieke vehikel om 18:00u aan de stroom zet). - Electrische auto's zijn zwaarder. Nu mag je het gewicht van de accu's nog van het gewicht van de auto af trekken voor het bepalen van de wegenbelasting, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat teruggedraaid wordt zodra er genoeg mensen electrisch rijden en de overheid vindt dat dat teveel kost aan inkomsten uit de houderschapsbelasting. Ik heb laatst toevallig wel iets gelezen over een 'per ongeluke' ontdekking van iets dat heel snel opgeladen kan worden, maar dat staat nog in de prilste kiderschoenen en ik weet niet eens meer waar ik het las ![]() ![]() | |
T42 | woensdag 3 april 2013 @ 21:17 |
en als het een 2cv is? zelf doen goed doen | |
2cv | woensdag 3 april 2013 @ 21:19 |
Dan vervalt alleen punt één. | |
DS4 | woensdag 3 april 2013 @ 21:56 |
Model S is wel ruim... | |
Sounddragon | woensdag 3 april 2013 @ 23:14 |
érg ruim zelfs ![]()
| |
Duvel | woensdag 3 april 2013 @ 23:20 |
Als ik een ton had liggen... | |
Heib | woensdag 3 april 2013 @ 23:27 |
Ik rijd een Opel Ampera en heb nu zo'n 15000 km op de teller. Elektrisch rijden is gewoon super. - Heel stil en comfortabel - Verbruikskosten zijn erg laag - 5 ct per km of minder op elektriciteit - Bijna al mijn ritten kan ik volledig elektrisch doen (vakantieritten en reizen buitenland gebruik ik de range extender) Is er dan niets te wensen meer? Vast wel, maar het is de eerste generatie van auto's met een geheel nieuwe techniek. Verbeteringen komen vanzelf in de volgende versies. | |
Q.C.Passed | donderdag 4 april 2013 @ 07:24 |
Ik hoor niemand over de wederverkoop. Ik zou nooit met een gerust hart een tweedehands elektrische auto willen kopen dezer dagen. Als ik zo om mij heen kijk is het gros van deze auto's geleased en de occasions worden wel te koop gezet, maar de vraagprijs is om te lachen/huilen. En dan nog de belasting op het milieu wanneer zo een wagen gesloopt moet worden. | |
DroogDok | donderdag 4 april 2013 @ 07:48 |
De accu's worden niet zo de vuilverbranding in gekieperd hoor. | |
Haasbeuntje | donderdag 4 april 2013 @ 15:16 |
Ik kijk altijd wel uit, maar soms dan word je zicht geblokkeerd ![]() | |
Metro2005 | donderdag 4 april 2013 @ 15:17 |
Door een scheefstaand petje? ![]() | |
Haasbeuntje | donderdag 4 april 2013 @ 15:19 |
Nee wat bedoel je daarme? Ik bedoel van die situaties als in de stad, met bochten die volgebouwd zijn met gebouwen. Vooral in zo'n koekblik heb je daar het meeste last van ![]() Of met die pokke dichte mist.. | |
silenthill | donderdag 4 april 2013 @ 15:27 |
In Duitsland is het toch geflopt? Aso's die met hun gewone auto parkeren op die speciale oplaadparkeervakken. Polite die daar niet tegen optrad. | |
Leipo666 | donderdag 4 april 2013 @ 15:42 |
volledig electrisch is niets voor mij: te kleine actieradius daarnaast mogen die gevallen helemaal niets trekken en ik gebruik mijn trekhaak behoorlijk vaak dus ik zie meer in een hybride oplossing zoals de Mitsubishi Outlander welke wel tot 1500 kilo mag trekken (al wil ik nooit meer een Mitsubishi en deze blijkt ook al problemen te hebben met smeltende accupacks: http://www.groen7.nl/accu(...)hi-outlander-hybrid/ ) prive vind ik ze ook veels te duur, lease zou ik er nog over nadenken | |
noutie | donderdag 4 april 2013 @ 16:44 |
Het komt allemaal op kosten uit. Als benzine/diesel 10 keer zo duur wordt, en elektrisch rijden wordt goedkoper (of niet duurder) omdat we goedkoper elektriciteit op kunnen wekken, dan is de omslag zo gemaakt. Die actieradius van 200 km @100 km/u ofzo (toekomst) wordt dan ineens heel acceptabel. | |
Leipo666 | donderdag 4 april 2013 @ 16:56 |
dan mag ik iedere dag mijn auto de laatste kilometers naar huis duwen ![]() | |
house_is_a_feeling | donderdag 4 april 2013 @ 17:54 |
Als ik voor 2000 euro een elektrisch apparaat kan kopen dat voor 2 euro mij 200km brengt dan wil ik wel een elektrische auto. Belastingvrij. Al gaat dat laatste toch niet door want zodra de elektro bakken in de meerderheid zijn moet daar ook voor betaald worden. | |
Actaeon | donderdag 4 april 2013 @ 18:05 |
Nee nooit. Ik vind het saai en emotieloos. Ik mis het mooie motorgeluid, het gevoel. De geur van een verbrandingsmotor. Een elektrische auto leeft niet. En daarbij zijn praktisch alle elektrische auto's die je nu kunt kopen gewoon enorm lelijk. En lage topsnelheden vaak bij de doorsnee modellen. Afgrijselijke dingen dus. Elektrische auto's. | |
Mano_ | donderdag 4 april 2013 @ 19:02 |
Nee, voor mij is het geen alternatief. Voornamelijk omdat ik een auto niet als middel zie om van A naar B te gaan, maar omdat ik van de beleving houd. Het geluid, het schakelen, het opbouwende vermogen over het toerengebied... Alles wat je niet hebt met een electrokar. Daarnaast zijn het op de auto's van Tesla na allemaal lelijke schijthokken. Fabrikanten menen hun high-tech modellen ook een high-tech uiterlijk mee te geven, wat eigenlijk altijd resulteert in een overdone design. Neem de Ampera, die probeert veel te hard een moderne, dikke en vooruitstrevende auto te zijn. Resultaat: ongenuanceerde petjesbak. Heeft electrische aandrijving toekomst? Waarschijnlijk wel ja. Maar dan niet met accu's als energiebron vanwege de laadcycli, levensduur, het gewicht en het milieuonvriendelijke productieproces. Stop de energie in een drager als waterstof en het wordt al een stuk praktischer. Een electromotor is veel efficienter dan een verbrandingsmotor en heeft daarbij een heel vlakke koppel'kromme', dus altijd maximaal kracht. Dus dat zal het wel gaan worden, maar ik verwacht niet dat het binnen een jaar of 20 gemeengoed is. Daar is nog veel te veel ontwikkeling voor nodig, zowel aan de voertuigen zelf als aan de infrastructuur wereldwijd. | |
YoshiBignose | donderdag 4 april 2013 @ 19:11 |
Ik reed vandaag ook lekker in m'n 7-serie uit 1980, met het geronk van de 6-in-lijn op de achtergrond, maar hoe leuk dat ook is, als ik ver in de 52% schijf zat met een eigen bedrijfje, dan zou ik ook een elektrische auto aanschaffen. Scheelt echt zo ontzettend veel. Ampera vind ik toch nog wel iets hebben... | |
FkTwkGs2012 | donderdag 4 april 2013 @ 19:50 |
klinkt tof. wel duur rijden met de hedendaagse benzineprijzen zo'n 7 6 cilinder lijkt me ![]() | |
YoshiBignose | donderdag 4 april 2013 @ 20:48 |
Ja en deze kou. 1 op 7 voor m'n gevoel, metertje is ook niet echt goed meer volgens mij dus tank altijd vrij snel weer anders word ik bang. Niet vol natuurlijk, je kan een lening afsluiten als je die 100l tank vol wilt gooien ![]() | |
poktor | maandag 8 april 2013 @ 14:15 |
Electrische auto's zijn grote onzin. Eerst verliezen bij opwekking van stroom uit fossiele brandstof (90% van alle Nederlandse stroom komt uit kolencentrales! was gisteren toevallig nog op TV, de kolen komen uit de USA, ze hebben daar teveel kolen en de import is vervijfvoudigd. Groene stroom wordt via certificaten ingekocht in het buitenland, vooral scandinavie), dan verliezen bij transport van stroom naar laadpunt, dan verliezen bij transport van laadpunt naar accu's, vervolgens verliezen in de accu's zelf en tenslotte verliezen bij omzetting van stroom in bewegingsenergie. Al met al ZEER oneconomisch, maar dat mag je niet zeggen van de poltiek en fabrikanten. ![]() Daarnaast actieradius: autoweek heeft getest met de ampera, die slechts 40km ver kwam op een acculading. Daarmee kom ik nog niet eens op mn werk! ![]() Laten we het over laadtijden maar niet hebben.. ![]() ![]() Nee, electrisch rijden heeft nog een lange weg te gaan. Ik denk zelf, dat het nooit iets zal worden, maar dat er in de toekomst schonere verbrandingsmotoren komen. Kijk naar LPG: hier rijden benzinemotoren prima op, terwijl het tevens hartstikke schoon is. Zo milieuvriendelijk als maar kan. Er wordt op LPG-gebied echter totaal niet geinnoveerd, terwijl dat vanuit milieuoogpunt eigenlijk wel zou moeten. Als hierop ingezet wordt, heb je een schone en economische brandstof die verder weinig aanpassingen vereist. | |
CAT988h | dinsdag 9 april 2013 @ 18:11 |
Nee. Er gaat niets boven een verbrandingsmotor. Op diesel natuurlijk, en zo groot mogelijk. ![]() | |
YoshiBignose | dinsdag 9 april 2013 @ 18:13 |
Waarom zou je in godsnaam een diesel verkiezen boven een benzinemotor... diesel is voor boten en tractors. | |
Duvel | dinsdag 9 april 2013 @ 18:40 |
Het rendement van een verbrandingsmotor van tank naar as is 25 % of zoiets, elektrisch zul je met alle omzettingen uitkomen op een rendement van (iets van) 40 % van brandstof naar as. | |
Djurres | dinsdag 9 april 2013 @ 19:27 |
Wij rijden een Opel Ampera. Bazenauto.nl Huidige actieradius op accu's behaald, 64 kilometer op een vol pakket. Verbruik sinds dat de auto bij ons is is 1:24, en er worden lange afstanden mee gereden! Rijd heerlijk, lekker stil, en t enige nadeel is dat je bij t tankstation toch even op moet letten of mensen je wel zien, geld ook voor parkeerplaatsen, en andere dingen waar je stapvoets rijd. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 april 2013 @ 21:36 |
Alleen 6-cyl+ hier ![]() Nooit elektrisch rijden hier. | |
Actaeon | dinsdag 9 april 2013 @ 22:06 |
Inderdaad. Helemaal mee eens. | |
Captain_Ghost | dinsdag 9 april 2013 @ 22:08 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? Ik zou erin willen rijden mits je max 200 km per dag kon rijden en eigen parkeerplaats met laadpunt. Maar de kostprijs per auto en of onderdelen mag van mij echt veel goedkoper zijn. En ik zou naast elektrische auto ook oldtimer bij met belastingvrij, zodat ik lekker keer door Europa kan rijden. En als je er dan eventueel eentje zou willen rijden, welke dan? Geen idee welke. Maar denk aan een land rover 110 nemen en elektrische aandrijving erin laten bouwen. zo 150-200 km per dag is al meer dan genoeg voor mij. En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? gaat zeker twee kanten op. Ik denk dat voor mensen die niet veel km per dag weet maken en eigen plek voor de huis heeft wel nut heeft om deze auto nemen. Misschien zullen we in toekomst zulke auto vaker in platteland terug vinden dan in steden. Meeste woning of boederij in platteland zouden in toekomst een zonnepanelen op dak plaatsen voor hun eigen energie behoefte en auto opladen tegelijk. Voor degene die in stad woont is uiteindelijk fiets en OV de beste optie. Eventueel kan ze auto huren zoals het al bij NS auto gebeurt. En of waterstof auto mits ze er ruimte over heb om eentje kwijt zien raken.. Andere kant er zijn ook mensen die paar keer per jaar met auto vakantie willen, dat levert ook een probleem op. Ook zullen overheid op lange termijn problemen met belasting gedoe. zoals jullie al weet is auto een melkkoe voor overheid. | |
Ridocar | woensdag 10 april 2013 @ 00:15 |
En gas is zeker alleen om op te koken.... 1990 belde, ze willen hun opmerking terug. | |
NoComment | woensdag 10 april 2013 @ 00:47 |
Auto's met accu's zie ik niet als de toekomst: het is gewoon een té groot nadeel dat je persé een laadpunt nodig hebt en je de auto niet zomaar 'even vol kunt gooien'. Ja, met van die verwisselbare accupakketten misschien, maar dat voorstel is bij voorbaat al kansloos. Kan me niet voorstellen dat Dacia en Mercedes van hetzelfde pakket gebruik gaan maken ![]() Als ik dan toch iets anders moet kiezen dan benzine/diesel dan zeg ik: Waterstof. Honda heeft met de FCX Clarity al bewezen dat het kan, en wat ik ervan gezien heb rijdt het gewoon goed. Geen strepentrekker, maar de 130pk zou ik prima vinden voor de normale en vakantie ritten. Helaas is de techniek nu nog te duur geloof ik, en de infrastructuur om het waterstof te distribueren ontbreekt. En dan nog het feit dat het maken van waterstof niet echt efficient is.. Maar daar hebben we dan weer kernenergie voor ![]() | |
hezdunnah | woensdag 10 april 2013 @ 00:53 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? Nee, ik rijd liever een 'normale' auto. Ik heb wel eens een paar dagen gebruik mogen maken van een Nissan Leaf. De batterij ging vrij snel leeg en snelladers zijn slecht vertegenwoordigd in Nederland dus de hele dag rijden ging lastig. Op de snelweg ging de accu het snelst leeg, in de bebouwde kom kon je lekker gassen zonder dat ie supersnel leeg was. En als je er dan eventueel eentje zou willen rijden, welke dan? De Leaf was verder een prima auto, vrij ruim en van een aantal gemakken voorzien. Ik ben onbekend op het gebied van andere elektrische auto's dus daar laat ik me niet over uit. En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? Als de accu's een stuk beter worden zie ik er wel toekomst in, anders niet. | |
Djurres | woensdag 10 april 2013 @ 08:54 |
Ik rijd een 3l 5 pitter diesel in lijn, in een Merc G-Klasse om die elektrische te compenseren. | |
powerflux | woensdag 10 april 2013 @ 09:10 |
ja, absoluut. het bereik van de Leaf en zeker de Tesla is ruim voldoende om van huis naar werk, daar een beetje bijladen, naar huis en 's nachts een complete charge te doen. En wat ook eerder gezegd is: nu geen Leaf, Prius & Ampera (alle 3 totaal andere oplossingen), dan over 10 jaar ook geen 'volwaardige' (tussen aanhalingstekens, want heb je de Tesla S wel eens bekeken? dat is al volwaardig.) vervangers! Immers moet de infrastructuur ook groeien, en daar moet weer een reden voor zijn. Ze gaan die laadpalen niet neerzetten omdat het mooi staat.. | |
YoshiBignose | woensdag 10 april 2013 @ 09:57 |
Dat hoor je mij niet zeggen... maar diesel stinkt en maakt lawaai. | |
Captain_Ghost | woensdag 10 april 2013 @ 11:16 |
oude diesels ja. moderne diesel is stiller en krachtiger en stinkt veel minder dan in jaren 90.. | |
ikbenik | woensdag 10 april 2013 @ 13:55 |
Op zich zou ik er wel in willen rijden. Er zitten wel wat voorwaarden aan: Opladen moet altijd mogelijk zijn, ook tijdens het rijden. Het beste zou dat natuurlijk via zonnepanelen gaan, maar dan moet eerst het rendement van die panelen omhoog (meer dan 22% rendement heb je geloof ik nu niet). Ook de accutechniek moet beter, accu's moeten lichter en kleiner worden. Zodra de techniek in orde is en betaalbaar, wil ik wel overstappen naar electrisch rijden. Genoeg tijd voorlopig, ik zie me toch de komende jaren niet van auto veranderen. | |
powerflux | woensdag 10 april 2013 @ 15:50 |
opladen tijdens het rijden kun je vergeten. rijden kost tientallen kilowatts, dat krijg jij niet via wat voor mobiele electrische bron behalve accu's niet binnen. | |
viseenoptie | woensdag 10 april 2013 @ 17:31 |
Nope, niets voor mij.. misschien voor 4 vande 5 werkdagen (80km), maar 1 dag in de week ~360km wat ik dus niet ga halen. En dan hebben we het nog niet over de ski-vakantie en marktplaats-ophaal dingen en weekendjes weg. En de looks zijn altijd knudde, plus ik hou van mooi motor geluid, plus alles gaat TE elektronisch.. zie mijn auto niet alleen als vervoersmiddel, maar ook als hobby/ontspanning, dus als dan alles vanzelf en electronisch gaat, is de lol er snel vanaf, zeker als je rechtvoet de hele dag centraal moet staan ivm zuinigheid. Waterstof daarintegen klinkt een stuk beter, de auto van de toekomst gaat alleen lukken, als die meer op een auto van vandaag lijkt. | |
Bart | woensdag 10 april 2013 @ 20:24 |
Ik heb sinds gisteren een Hybrid. Ik rij veel in de stad, dus de accu's kunnen aardig opgeladen worden door het remmen. Denk dat we steeds meer van dit soort auto's gaan zien. Deels door de lage bijtelling uiteraard. Maar ook omdat je wel een fatsoenlijke actieradius hebt, itt volledig elektrische auto's. Binnenkort eens uittesten hoe zuinig snelwegkilometers zijn. | |
Pap89 | woensdag 10 april 2013 @ 20:42 |
6liter muscle car, lijkt mij een beter alternatief. | |
Bart | woensdag 10 april 2013 @ 20:45 |
goed plan, met de almaar stijgende brandstofprijzen | |
Pap89 | woensdag 10 april 2013 @ 20:46 |
Ach dat is ook maar een "zeepbubbel", gaat een keer gigantisch op z'n gat, 10cent de liter ![]() | |
Actaeon | woensdag 10 april 2013 @ 20:47 |
Het is in ieder geval leuk. | |
2cv | donderdag 11 april 2013 @ 02:50 |
Inductieladen d.m.v. spoelen/draden/'dingen' ( ![]() | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 07:57 |
Nee. Rendement is beroerd. | |
Apekoek | donderdag 11 april 2013 @ 08:12 |
Je zou een soort leen/lease accu bij pomps nodig hebben. | |
powerflux | donderdag 11 april 2013 @ 08:57 |
kan, maar een dergelijk uitwisselbaar frame eet wel weer ruimte voor de passagiers op.. | |
Tha_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 09:17 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? Waarom wel en waarom niet? Nee. Want: 1. Nieuw kan en wil ik niet betalen. Ben dus aangewezen op tweedehands. En wie kan mij vertellen hoe de accu's er voorstaan na 4 of 5 jaar rijden, dat risico ga ik niet nemen 2. Ik ben van mening dat een accu produceren en afvoeren veel te milieubelastend is, qua milieu dus geen vooruitgang 3. Actieradius te beperkt 4. Caravan moet achter de auto kunnen En denk je zelf dat dit de toekomst is of gaat het uiteindelijk uitlopen op een regelrechte flop? Geen idee, tijd moet het uitwijzen in dit geval. Als de overheden door zouden pakken zou het een gigantisch succes kunnen worden. Als je een (snel)weg zou maken waarbij de auto opgeladen wordt dan zou je de actieradius van de elektrische auto's op peil brengen. Er is bijna geen plek te noemen in Nederland met een probleem, bijna iedereen woont binnen een straal van laten we zeggen 50km van een (snel)weg. Zeker voor het normale woon-werk verkeer zou dat een oplossing kunnen wezen. Mensen die hier niets aan hebben zouden voor de deur kunnen laden. Persoonlijk denk ik dat er pas een volgende, rendabele, techniek zal komen als de olie op is. Dat is de komende 30 tot 50 jaar nog niet het geval verwacht ik. | |
Tha_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 09:18 |
+ de eeuwige discussie die je ook bij gasflessen altijd ziet. Je wilt nooit oudere accu's ontvangen, want stel dat jij de laatste bent die ze te pakken heeft, dan kan jij gaan betalen. | |
powerflux | donderdag 11 april 2013 @ 09:33 |
Ik haak gewoon ergens in. onze oude prius staat op meer dan 2 ton met originele accu's en rijdt nog steeds rond de 1:20. dit is geen uniek voorbeeld. In New York en ook in Sidney rijden 1st gen priussen (ondertussen 12 jaar oud!) met het (3) dubbele van deze stand bij bosjes. En de accutechniek is alleen maar beter aan het worden. Toyota koopt alle oude accu's terug en recycled voor meer dan 90%. Initieel veel belasting voor het milieu, maar de 2e life-cycle een stuk minder. Wat meer zou helpen is ook accu's van telefoons en laptops fatsoenlijk recyclen en niet alleen van 1 autofabrikant. Kwestie van tijd. De eerste mobieltjes gingen ook maar een half uurtje mee. | |
2cv | donderdag 11 april 2013 @ 14:44 |
Jammer. Het leek mij de beste oplossing. | |
Tha_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 16:35 |
Ik ken ook mensen die al rokend 100 worden. Maar nog steeds veel energie voor nodig. Net als voor het opladen vanuit kolencentrales. Mijn mobiel uit 1998 ging net zo lang op de accu mee als nu: 1 dag. Alleen doen ik er nu meer mee. Dus die vooruitgang valt wel mee hoor ![]() | |
powerflux | donderdag 11 april 2013 @ 17:13 |
je laatste punt is het sterktst: door het toevoegen van functies en massa moeten de accu's ook beter worden, anders hou je het niet eens bij. Maar de accu's worden steeds lichter, dus dat gewicht zal niet blijven groeien, gelukkig. | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 19:34 |
Ja, het klinkt leuk en ze zijn wel aan het experimenteren met trams, maar die volgen altijd dezefde weg en zo. | |
2cv | donderdag 11 april 2013 @ 19:45 |
Met inductie zal dat ook moeten gelden. Of je moet gewoon alle wegen voorzien van inductiespul. Het mooiste zou zijn als je geen accu's nodig hebt. Dan heb je het gewicht van die dingen ook niet meer. | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 20:12 |
Ja, dat bestaat al: de verbrandingsmotor. | |
2cv | donderdag 11 april 2013 @ 21:11 |
Klopt ![]() | |
poktor | donderdag 11 april 2013 @ 23:24 |
In de USA nog steeds rond 50 cent per liter! (prijs van afgelopen december) ![]() ![]() | |
djbosanac | vrijdag 12 april 2013 @ 00:45 |
vindt het bullshit, (het systeem dan) Als het beter uitpakt misschein dat ik het goed ga vinden, maar voor nu is het alleen maar gay... | |
Pap89 | vrijdag 12 april 2013 @ 16:15 |
En dan het idee dat hun de afgelopen jaren, steen en been klagen over de exorbitante prijzen ![]() | |
powerflux | vrijdag 12 april 2013 @ 20:46 |
vergeet niet dat ze 10x zoveel rijden als jij, en hun lonen 10x zo laag liggen. 2 baantjes (een overdag, een 's avonds) om het hoofd boven water te kunnen houden is niet afwijkend. | |
Sounddragon | vrijdag 12 april 2013 @ 22:09 |
Ja, roze polo's ook, maar wee o wee als de buurman ermee loopt, dan is het ineens mode ![]() | |
Pap89 | zaterdag 13 april 2013 @ 09:45 |
Daar verdien je al snel 50k p/j en zeker als je buiten de grotere steden zit, kost een huis met een lap grond 75-125k, enige waardoor ze zeuren om geld, is 9/10x ze altijd maar weer een lening nemen voor een nieuwe auto [ ![]() | |
poktor | zondag 14 april 2013 @ 01:18 |
Zoiets moet het wel zijn ja. Als doorgwinterd IT'er met 20 jaar ervaring kan ik in de VS inderdaad zo 40-50k per jaar verdienen. Met de lage belastingen daar (max 20%) is dat riant! Daar komen nog wel de vaste lasten e.d. bij wat niet misselijk is, dus de helft gaat eraf. Ik denk niet dat ik veel te klagen zal hebben daar! ![]() | |
Duvel | zondag 14 april 2013 @ 09:45 |
Een huis in de US is dan ook meestal gemaakt van houten balkjes en gipsplaat... | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 10:51 |
![]() | |
CafeRoker | zondag 14 april 2013 @ 11:33 |
Ik zie het wel zitten moet ik zeggen. Mogelijk krijg ik binnenkort een andere baan waarvoor ik 20km enkele reis binnendoor moet rijden. Lijkt me ideaal om met een omgebouwde benzineauto te doen. Kan lowtech, gewoon met normale autoaccu's. Spotgoedkoop per km en de aanschaf van zo'n basic model is ook niet duur. Rationeel beschouwd is dit voor veel mensen ook een geweldige oplossing; je kunt de direct de uitzonderingen gaat opzoeken waarvoor dat niet handig is, maar voor vakantie, aanhangers of voor lange reizen regel ik wel gewoon iets anders. | |
Sounddragon | zondag 14 april 2013 @ 12:04 |
![]() | |
CedeMaiori | zondag 14 april 2013 @ 14:33 |
Je vergeet gemakshalve dat ze ook niets mogen trekken, dus mensen die een sleurhut hebben kunnen er helemaal niets mee. Ook mensen zoals ik die regelmatig met een aanhanger op weg zijn is geen optie. Ik denk dat dat nog het meeste tegenstaat. | |
daNpy | zondag 14 april 2013 @ 14:40 |
Die nadelen wegen voor de Nederlandse burger echt niet op tegen het enige voordeel: MRB vrijstelling! Goeiekoop rijden!!! | |
FkTwkGs2012 | zondag 14 april 2013 @ 14:41 |
dat staat niets in de weg, zie het succes van de toyota prius. | |
Fogel | zondag 14 april 2013 @ 14:41 |
3 jaar geleden serieus overwogen om een electirsche auto te kopen omdat er in Noorwegen nogal veel voordelen zijn. Gratis over tolwegen, gratis parkeren op gemeentelijke plekken, je mag op de busbaan rijden en kan zelfs gratis laden op een aantal plaatsen. En daarnaast is de verzekering lager evenals de wegenbelasting en bij aanschaf betaal je geen BTW. Dat alles was desondanks niet overtuigend genoeg om ervoor te kiezen. De beschikbare autos waren destijds te klein, hadden een slechte actieradius en waren 'te plastic' (waardoor ze onveilig voelen). Ook de tijd hoe lang een accu meegaat was erg twijfelachtig. Maar dat was 3 jaar geleden. Inmiddels is de Nissan Leaf op de markt en dat zou zeker een geschikte 'auto 2' zijn. Maar als hoofdauto wil ik voorlopig nog gewoon overal kunnen tanken. De Tesla die dit jaar op de markt is/komt wil ik wel een proefrit mee maken, want die is groot en schijnt een prima actieradius te hebben. Alleen lijkt het me wel dat alle belastingvoordelen en alle andere voordelen binnenkort verdwijnen als de regering doorheeft dat ze geld mislopen, dan is milieu niet meer zo belangrijk voor ze. | |
CedeMaiori | zondag 14 april 2013 @ 17:08 |
Prius mag ook niets trekken, alleen een trekhaak tbv fietsendrager. | |
FkTwkGs2012 | zondag 14 april 2013 @ 17:13 |
dat is mijn punt? en toch kopen mensen ze in bosjes. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 17:21 |
Stijl is net als herpes, je hebt het, of je hebt het niet... | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 17:28 |
als iemand mij een electrische panda/fiat500 geeft ja hoor | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 17:29 |
dat argument gaat net zo hard op als 'ja maar in de auto kan ik 5 man stoppen' maar dat doe je misschien een keertje in de 5 jaar, en niet eens omdat het niet anders kan ![]() Koop gewoon een motor ![]() | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 17:30 |
Bij bosjes worden ze gekocht door leasemaatschappijen... ![]() | |
CafeRoker | zondag 14 april 2013 @ 17:40 |
Best hoor, dan huur je een dikke station tijdens de vakantie. Je spaart door het jaar heen een hele sloot brandstof uit. | |
daNpy | zondag 14 april 2013 @ 17:57 |
No shit. | |
FkTwkGs2012 | zondag 14 april 2013 @ 18:00 |
geldt voor zoveel auto's omdat particulier nieuw kopen van zo'n grote auto gewoon te duur is. | |
Leandra | zondag 14 april 2013 @ 18:04 |
Zou jij er eentje (willen) rijden? - Jawel. Waarom wel en waarom niet? - Lekker goedkoop en lekker stil. En als je er dan eventueel eentje zou willen rijden, welke dan? - De Renault Fluence als hij een fatsoenlijke actiradius had of dat kon aanvullen met benzine, of de accu's al rijdend (deels) kon opladen zoals een Prius dat doet. Edit: en als er geen verplichte batterijhuur bij zou zitten. [ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 14-04-2013 18:10:29 ] | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 18:05 |
Een Prius is inmiddels een grote, dure auto? Ik heb wat gemist denk ik. Maar lees je stelling wat preciezer en je snapt wat ik bedoel. ![]() | |
Fogel | zondag 14 april 2013 @ 18:43 |
Ze willen het stimuleren. Dus. | |
CedeMaiori | zondag 14 april 2013 @ 19:00 |
Heb ik ook, 3 stuks zelfs, maar die kunnen nog steeds mijn aanhangwagen niet trekken, net zomin als een hybride. | |
FkTwkGs2012 | zondag 14 april 2013 @ 19:02 |
ik verzeker je dat er maar weinig mensen zijn die prive meer uitgeven aan de aanschaf van een nieuwe auto dan 25k. | |
CedeMaiori | zondag 14 april 2013 @ 19:03 |
Nah, een collega heeft een Prius en een deal met de zaak dat tijdens de vakantie's dat hij een caravan moet trekken, hij een andere auto meekrijgt. Voor mij word dat iets moelijker omdat ik vantevoren niet in kan plannen wanneer ik de aanhanger nodig heb. Anders word het als ik over 2 jaar een andere auto 'mag' uitzoeken, dan word het wel een Aurus Sportswagon hybride en krijgt de auto van mijn vriendin op mijn kosten een trekhaak. | |
Leandra | zondag 14 april 2013 @ 19:22 |
Mijn vader heeft zijn Prius toch echt gewoon zelf nieuw gekocht. | |
daNpy | zondag 14 april 2013 @ 19:29 |
om ongegronde redenen imo. | |
CafeRoker | zondag 14 april 2013 @ 19:39 |
Goed geregeld dan toch? ![]() | |
Fogel | zondag 14 april 2013 @ 19:41 |
Ach, je moet toch wat als je je 'groen' voor wil doen terwijl je zo'n 2 miljoen vaten olie(en equivalenten) per dag produceert ![]() Stroom wordt overigens wel voor het overgrote deel door waterkrachtcentrales geproduceerd. En in vergelijking tot Nederland is stroom ook goedkoop. Maargoed, daar gaat dit topic niet over. | |
FkTwkGs2012 | zondag 14 april 2013 @ 19:46 |
http://www.autoblog.nl/be(...)oor-65-nieuwverkopen | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 19:50 |
groot is ie sowieso ![]() | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 20:14 |
Daarvoor heb je nauwelijks een fatsoenlijk aangeklede polo... Dus ik denk dat er nog best veel zijn. Met name omdat nog altijd de meeste auto's privé gekocht worden, al is die voorsprong klein. | |
FkTwkGs2012 | zondag 14 april 2013 @ 20:16 |
linkje? | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 20:21 |
Heb ik zo niet. Ik zie hierboven wel een link met andere cijfers, maar dat kan eigenlijk niet kloppen. Bedrijfsauto's zijn bijna altijd lease en lease is ongeveer 40% van de nieuw gekentekende auto's. Misschien dat de kleine bedrijfsauto's meegenomen worden bij die cijfers ofzo... | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 20:22 |
Neuh... Wel vgl bij een polo, maar verder niet hoor. | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 21:35 |
met wat anders f150? ![]() | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 21:37 |
Vergeleken met sedans/stations uit het (wat) hogere segment is een Prius niet echt een 'grote auto' noch een dure auto. | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 21:40 |
Hij is groter, dat was voldoende om de stelling 'een prius is groot' te onderbouwen ![]() enige wat hier in de groot groter is is de f150 of een hyundai wannabe suv, en die kunnen niet inparkeren binnen 5 minuten hier.. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 21:40 |
Precies | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 21:43 |
Groter dan wat? Het is iig een stuk kleinere auto dan die van mij... En die is weer klein vgl bij een f150 en gelukkig maar! | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 21:44 |
gelukkig bestaat de rest van de wereld alleen uit jouw auto's | |
daNpy | zondag 14 april 2013 @ 21:45 |
En das fucking handig. | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 21:46 |
zolang je niet parkeert op schiphol ![]() | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 21:47 |
Nou nee dat is niet voldoende om de stelling de 'Prius is groot' te onderbouwen want hij ìs niet groot en ook niet groter dan veel auto's die je hier kan kopen. F150 of Hyundai Santa Fe? Kom op man alles van het kaliber 5-series en groter is groter dan een Prius ![]() | |
Leandra | zondag 14 april 2013 @ 21:49 |
Mwah, er is geen middenklasser die zoveel ruimte op de achterbank biedt als een Prius, zelfs de klasse daarboven is niet zo ruim op de achterbank. | |
CafeRoker | zondag 14 april 2013 @ 21:49 |
dat kan zijn, maar tegelijkertijd is een nieuwe middenklasser voor de middenklasse nauwelijks meer betaalbaar. Dus wat is dan groot en wat is dan klein? | |
Andyy | zondag 14 april 2013 @ 21:50 |
Superb, i40, Mazda6. | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 21:54 |
Wat heeft het al dan niet betaalbaar zijn van een auto voor een bepaalde groep mensen te maken met het formaat van de auto? Een auto wordt niet groter of kleiner als meer of minder mensen 'm kunnen betalen. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 21:56 |
Nee, maar je bent een beetje zwakzinnig aan het lullen als je stelt dat alleen een F150 en een verdwaalde Hyundai SUV groter kan zijn. Als jij mij vertelt dat je een grote dure auto gekocht hebt en deze aan mij wil showen en we komen in jouw garage met ruimte voor één auto en daar staat een prius, dan zal ik geschokt reageren... "ze hebben je nieuwe auto gestolen!". Misschien heb ik dan ook nog de tegenwoordigheid van geest om je te condoleren vanwege de extreem wrede actie van de dader dat hij een prius er voor in de plaats heeft achtergelaten... | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 21:57 |
het 'er bestaat iets groter dus het is neit waar' argument de afmetingen van een prius kan je gewoon vergelijke met een willekeurige wannabe suv, niet een focus | |
CafeRoker | zondag 14 april 2013 @ 21:58 |
dat klopt, maar 'groot' of 'klein' hangt wel af van wat 'gemiddeld' is. En als je naar de Nederlandse particuliere autopopulatie kijkt valt het aantal jonge auto's van het formaat aardige middenklasser, zoals de genoemde bmw 3 of prius, best wel vies tegen. Dat maakt die auto's dus wel degelijk 'groot' en niet 'gemiddeld'. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 21:58 |
Dat waag ik ernstig te betwijfelen, maar er is natuurlijk wel meer dan een achterbank. Het is geen grote, dure auto. Punt. Niet groot, niet duur en zelfs het begrip auto wordt een beetje opgerekt... | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:00 |
Nou nee voor mij wordt ie daar niet 'groot' van maar blijft ie gewoon gemiddeld. En in het geval van de Prius ook nog vreselijk saai en lelijk. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:00 |
Ik ken eigenlijk niemand die in dezen een gewogen gemiddelde gebruikt. | |
CafeRoker | zondag 14 april 2013 @ 22:01 |
Ja, je kunt ook je eigen mening als gemiddelde nemen natuurlijk ![]() Voor de voorzitter van de unimogclub is een 7 serie ook een ukkepuk.. | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:02 |
maar jouw definitie van een grote dure auto is niet dezelfde als de mijn, wonderbaarlijk he ![]() misschien vind ik jouw auto wel een lelijke grafbak, maar wat zou dat? maakt dat hem goedkoper of kleiner? | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:03 |
Jij kwam met het ridicule argument dat alleen een F150 of grote SUV groter dan een Prius zijn? Dat is gewoon onzin aangezien je bij zowat elke autoboer wel een grotere auto dan een Prius kan kopen. Het is juist jouw argumentatie die kant noch wal raakt. | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:03 |
Dat dus. Ja in de vs is een prius een klein ding en in malaysia is het een vrachtwagen... | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:04 |
Sorry, maar als je mensen vertelt dat je een grote, dure auto gekocht hebt en je vertelt daarna dat het een prius is, dan komen de meesten niet meer bij van het lachen en de rest heeft geen gevoel voor humor. Dat zal mij iig jeuken. Maar je doet je best maar. Wat heeft uiterlijk nou in vredesnaam met prijs en grootte te maken? Je raaskalt! | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:04 |
En hier hangt hij er ergens tussenin. | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:04 |
gewoon voor de grap he; qoute even waar ik dat zei? ![]() ik zei namelijk hier in de straat ![]() ![]() | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:04 |
Ik zeg alleen dat of een auto groot of klein is voor mij niet afhangt van het feit hoeveel mensen 'm kunnen betalen. Een Prius is in te delen in de 'middenklasse' categorie. Dat naar jouw mening weinig mensen 'm kunnen betalen doet daar voor mij niets aan af. Raar hè? ![]() | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:05 |
jij had het over een grote dure auto, knul | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:07 |
enige wat hier in de groot groter is is de f150 of een hyundai wannabe suv Sorry dat we hier niet uit lezen dat het om jouw straat gaat... ![]() Maar verder... bovenmodaal en alleen een Hyundai SUV en een F150 en de rest truttenschudders? Dat klinkt niet erg bovenmodaal. Maar dat terzijde. | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:08 |
Ik zie niet direct hoe ik hier uit had moeten halen dat het over jouw straat ging? Typ dan gewoon een coherent verhaal hier met inachtneming van de spelling- en interpunctieregels voor je verongelijkt gaat doen. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:08 |
Nee, iemand anders begon erover dat een Prius groot en duur zou zijn, maar zelfs als ik er over zou zijn begonnen, wat heeft uiterlijk er dan mee te maken? | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:10 |
Hier. Dus niet bij jou ![]() | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:11 |
Als mijn dorp de norm is, bestaat de prius niet eens. Wat een goede smaak hebben de bewoners van het dorp waar ik woon toch, als ik er toch eens goed over nadenk... ![]() | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:12 |
Niets, evenals dat jij er niet om geeft of ik jouw mooie dure auto ook een mooie dure auto vind, ben je nu in de war door je eigen posts? Jij begon erover dat een prius niet aan jouw definitie van mooi en duur voldeed, waar ik niets om gaf en nu vraag jij mij wat mooi ermee te maken heeft? ![]() | |
Life2.0 | zondag 14 april 2013 @ 22:13 |
Nou dan zijn we klaar toch? De prius een goedkope lelijke auto die niet bestaat | |
Sounddragon | zondag 14 april 2013 @ 22:13 |
Kunnen we een klein beetje ontopic blijven aub? Inmiddels lijkt het me duidelijk dat een Prius een middenklasser is.
| |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:13 |
Bestond de Prius echt maar niet. Dat zal het wagenpark een aanzienlijke esthetische boost geven. | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:14 |
Dank voor de info SD! En excuses voor de afdwaling. | |
DS4 | zondag 14 april 2013 @ 22:18 |
Overigens geldt dat voor bijzonder veel elektrische auto's, behalve de echt grote en dure... (Model S, Karma). Zo, cirkel is rond. ![]() | |
Actaeon | zondag 14 april 2013 @ 22:26 |
Dat is waar. | |
Andyy | zondag 14 april 2013 @ 23:29 |
Vind Priussen toch apart, ze maken dat ding zo lelijk voor zo min mogelijk luchtweerstand, maar er tig Mercedessen met lagere luchtweerstand zonder er debiel uit te zien ![]() | |
krokdown | maandag 15 april 2013 @ 18:02 |
Hybride zeker! mijn vader heeft een ct 200 h en dat beestje rijd fantastisch! ![]() Volledig elektrisch moet nog wat verder ontwikkeld worden denk ik, maar heb het de laatste tijd niet zo gevolgd. | |
record.ed | dinsdag 16 april 2013 @ 11:32 |
Mijn verlengsnoer raakt altijd in de knoop. | |
Paper_Tiger | donderdag 18 april 2013 @ 07:16 |
Ik zou er heel graag een willen. Het enige wat me tegenhoud is het kabinet die doorlopend de regels verandert en de belastingvoordelen maar voor een paar jaar laat gelden. Bij geen wegenbelasting en geen bijtelling bestel ik vandaag nog een Tesla model S. | |
Resistor | donderdag 18 april 2013 @ 07:27 |
Mij boeit het niet wat voor auto ik heb, als ik er maar minimaal 500km in 1x mee kan rijden, het volladen van de brandstoftank niet meer dan 5 minuten kost, en er een trekhaak onder kan om af en toe een aanhangertje mee te kunnen nemen. En volgens mij zijn er nog geen elektrische auto's die dat kunnen, en nee, ik ga geen auto huren omdat ik dat toevallig nodig heb. En verder zijn elektrische auto's voor de benzine- en dieselauto's wat de 'gewone' auto voor de paarden is: goede opvolger, en de brandstofauto gaat een luxeproduct worden. | |
DS4 | donderdag 18 april 2013 @ 09:18 |
Dat is gewoon een Prius met een ander huidje en veel te harde dempers. Dus ik weet niet wat jouw referentie is, maar hoe dan ook rijdt die "Prius" niet fantastisch. | |
YoshiBignose | donderdag 18 april 2013 @ 09:27 |
Ik vind CVT wel cool eigenlijk. Heb het ook in m'n iQ, maar vraag me wel af hoe het voelt met een dikke vette motor erbij... Werd laatst bijna weer geschept door een Prius, hoorde dat ding niet eens. Ze mogen wel ff lawaaierige banden eronder doen ![]() | |
DS4 | donderdag 18 april 2013 @ 09:39 |
CVT is beperkt in de hoeveelheid koppel die het aankan, dus met een dikke vette motor voelt het waarschijnlijk niet zo goed aan... ![]() Het is ook bij uitstek een bak voor rustig rijden en niet voor sportief rijden. In die zin past het dus prima bij veel elektrische auto's. | |
Pine | vrijdag 19 april 2013 @ 10:36 |
Elektrisch rijden heeft nog ontwikkeltijd nodig. Vergeet niet dat de verbrandingsmotor al 100 jaar ontwikkeling heeft gehad, en nog steeds niet ideaal is. De elektrische auto staat nog in de kinderschoenen. De techniek ligt voor de hand eigenlijk, het is een kwestie van accuvermogen geworden. Voor woon/werk verkeer is het hele prinicipe zo gek nog niet. 500 km bereik op een accu is prima dan natuurlijk. Elke avond opladen en je kan weer. Geeft ook opties in bijvoorbeeld smartgrids als decentrale opwek. Het probleem is, in dit scenario, de verwarming: elektrisch verwarmen is bijzonder inefficient. In de winter trek je de accu leeg in enkele tientallen minuten als je de auto lekker warm wilt hebben. Werkt dus niet. Voor vakantiereizen is 500 km gewoon te kort. Men wilt niet elke 500 km eerst 20 minuten moeten opladen. En een caravan trekken? Laat die droom maar varen. Elektromotoren krijgen pas echt grote koppels bij grotere maten en andere vormen die niet geschikt zijn voor de auto. Denk aan een asynchrone machine of een grote synchrone. Beiden volstrekt ongeschikt in de auto. Mijn mening; Ja, elektrisch rijden is de toekomst. Elektrificatie van alles is de toekomst, omdat het een geweldige energiedrager is. Maar binnen 5 jaar? Nee. 10 jaar? Nog niet denk ik. 20 jaar? Ja. | |
Paper_Tiger | vrijdag 19 april 2013 @ 12:00 |
Elektrisch verwarmen gaat prima als je het via een warmtepomp doet. Airco voldoet dan prima.... | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 13:17 |
CVT is natuurlijk ideaal bij een elektromotor met een hoog koppel. De CVT kan de motor op het ideale toerental houden en de auto versnellen. En die onzin over dat CVTs te zwak zouden zijn... sja Jan de Rooy werd natuurlijk niet voor niets een 20 seconden straftijd gegeven om de rest van het veld een kans te geven. En in de Formule 1 is het ook verboden omdat het veel sneller is dan een schakelbak ![]() | |
DS4 | vrijdag 19 april 2013 @ 13:35 |
Zullen we net doen alsof we het over de consumentenversie hebben van de CVT? In de F1 hoeft het maar een paar duizend km heel te blijven. Geloof me, veel van de technieken die ze in de F1 gebruiken wil jij niet op jouw auto hebben.![]() | |
Bart | vrijdag 19 april 2013 @ 13:57 |
Er waren eerder elektromotoren dan verbrandingsmotoren hoor. | |
Pine | vrijdag 19 april 2013 @ 21:12 |
Niet in de vorm geschikt voor auto | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 22:22 |
Genoeg technieken ontwikkeld waarbij een CVT niet zwakker is dan een schakelbak. En het rijdt natuurlijk veel fijner ![]() | |
DS4 | vrijdag 19 april 2013 @ 22:36 |
Past niet bij een dikke vette motor naar mijn nimmer bescheiden mening... | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 23:08 |
Dat is wat anders. | |
Bart | vrijdag 19 april 2013 @ 23:30 |
CVT rijdt echt ruk. DSG is de bom ![]() ![]() | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 23:39 |
Hoe populair zou die elektrotroep nou echt zijn zonder leaserijders? ![]() | |
2cv | vrijdag 19 april 2013 @ 23:41 |
Niet. | |
Bart | vrijdag 19 april 2013 @ 23:41 |
Met de huidige CO2-afhankelijke BPM-regeling en hoge brandstofprijzen? Redelijk. Minder dan met leaserijders, maar het is zeker de moeite waard als je een auto wil kopen. | |
Fogel | vrijdag 19 april 2013 @ 23:43 |
![]() Ligt eraan hoeveel je het wil stimuleren waarschijnlijk. | |
Draganta | zondag 21 april 2013 @ 11:28 |
1850: We zullen nooit vliegen want: - Dingen die zwaarder dan lucht zijn kunnen niet vliegen - We hebben er de technologie niet voor. - Het is natuurkundig onmogelijk. | |
krokdown | woensdag 24 april 2013 @ 21:08 |
comfortabel, gaat lekker mee in het verkeer en luxe. Gewoon een zeer lekkere auto om in te rijden. En nee, de dempers staan niet te hard afgesteld. | |
koekjestrommel1 | donderdag 25 april 2013 @ 06:20 |
Mijn ma gebruikt haar auto alleen voor 50 km woon-werk verkeer 5 dagen in de week. Ik heb al wel even gekeken of er wat betaalbaars op elektriciteit te vinden was, maar dat viel tegen. Terwijl dat juist de situaties zijn waarvoor elektrisch rijden perfect is. En gezien de meeste gezinnen toch al 2 auto's hebben, kunnen ze nog altijd op vakantie met de andere auto. Ik denk wel dat elektrisch rijden de toekomst wordt, 't is vooral een kwestie van geduld hebben en hopen dat er nog een grote doorbraak qua accu's komt, zodat die goedkoper worden om te maken, niet verslijten en snel op te laden zijn. Maar dat komt denk ik nog wel, over een paar jaartjes. | |
DS4 | donderdag 25 april 2013 @ 08:58 |
Ik vind het leuk dat je in de marketingpraatjes van Toyota gelooft, maar die dure lexus is helemaal niet zo bijzonder luxe, is nog steeds vrij traag en heeft te harde dempers, waardoor deze op slecht wegdek gewoon niet comfortabel rijdt. Heb je in NL niet zo heel vaak last van, maar toch. Als je de lat zo laag legt als jij de lat kennelijk legt rijdt een Dacia Sandero misschien ook nog wel lekker... Jawel. De beste afstemming heeft de Auris, daar is vering en demping met elkaar in balans. Omdat men de Lexusvariant sportiever wilde maken (bizarre gedacht natuurlijk, als je een sportieve auto wil, dan neem je geen Prius-achtige) heeft men er hardere dempers onder geflikkerd. Zo hou je nl. in veel gevallen wel het comfort (want vering is gelijk), maar gaat de auto net wat strakker door de bocht... maar wel met als nadeel dat op slechter wegdek de auto stoterig wordt. Het is gewoon objectief geen goede auto. Als je per sé zo'n gedrocht wil koop je het beste de Auris. | |
krokdown | maandag 29 april 2013 @ 00:03 |
na sorry, ben helaas al voor een ander gedrocht gegaan. | |
DS4 | maandag 29 april 2013 @ 09:54 |
Welke dan? | |
Pindakaasappelsap | maandag 29 april 2013 @ 11:31 |
Ik vind dat Elektrische auto's pas interessant worden als Multi Cell Charging word toegepast een accu bestaat uit duizenden cellen en als jij de accu wilt opladen dan zal een voor 1 alle cellen worden opgeladen en dat duurt dus laten we zeggen 10.000.000 x 0,003 sec maar met Multi Cell Charging kunnen meerdere cellen tegelijk opgeladen worden dus 5000 cellen in dezelfde tijd, en dan kan je je electrische auto in een half uur opladen | |
Bart | maandag 29 april 2013 @ 11:38 |
Heel leuk zoiets, maar jij hebt geen energie-aansluiting hebt die krachtig genoeg is daarvoor. Neem een Tesla, 56kWh opslag in de accu. Dat in een half uur opladen trekt 112 kW, met een éénfase-aansluiting van 230V heb je dan een 500A-aansluiting nodig. ![]() | |
Pindakaasappelsap | maandag 29 april 2013 @ 13:12 |
Simpele oplossing want als je thuis bent hoeft je auto niet zo snel op te laden omdat je toch niet weg moet, dus dan kan je hem gewoon op de reguliere manier opladen, en dat ze dan op een tankstation een speciale aansluiting hebben die wel dat amperage kan leveren en dan kan je snel je auto opladen en weer op de weg verder, ![]() | |
Bart | maandag 29 april 2013 @ 13:21 |
Dat gaat niet gebeuren. De kosten voor zo'n installatie zijn immens. Kabel die 500A kan hebben is niet te tillen, beveiligingsinstallaties zijn onbetaalbaar. Enige manier om de stroomsterkte acceptabel te houden is de spanning verhogen naar bijvoorbeeld 10kV. Maar dan zit je weer met compleet andere problemen. | |
Pindakaasappelsap | maandag 29 april 2013 @ 13:53 |
Ach ja... de wereld is toch al naar de klote dus blijf gewoon Euro 95 rijden denk ik | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 19:33 |
Zou ik een elektrische auto willen rijden? Zeker!![]() Actieradius: 360 of 480 kilometer 0-100: 4,4 of 5,8 seconden Opladen van leeg tot vol in 45 minuten Ik kan dus niet gaan tanken bij de benzinepomp, maar dat wil ik ook helemaal niet. Gewoon de stekker er in wanneer ik thuis ben. Er zijn trouwens tegenwoordig al heel veel oplaadpunten waar je terecht kunt als je er mee op vakantie bent (zo'n 3000 alleen al in Nederland). En stopcontacten heb je overal. Alleen de prijs is nogal hoog, maar dat wordt binnen een paar jaar wel flink lager. Dit is tenslotte pas de eerste generatie, alle onderdelen moesten nog ontwikkeld worden, en de massaproductie komt maar moeizaam op gang. Maar de ontwikkeling van betere accu's gaat hard, vooral door het grote gebruik van smartphones. We hebben nu al betere accu's dan er in de Model S zitten, maar die zijn nog duur. Alhoewel je al speelgoedhelikoptertjes kunt kopen voor minder dan 20 euro met zo'n type accu (Li-Po) er in. En een elektriciteitscentrale is vele malen efficiënter dan de verbrandingsmotor van een auto. Veel mensen zien waterstof als de beste oplossing, maar dat is eigenlijk de slechtste: de verliezen zijn het grootst, je hebt een hele grote en hele koude tank nodig, die langzaam leegloopt zodat hij niet ontploft. Waterstof is alleen voor de oliemaatschappijen interessant, omdat de mensen dan bij de benzinepomp moeten gaan tanken... | |
DS4 | maandag 29 april 2013 @ 19:38 |
Actieradius van de model s is bij 90 km/u constant. 250 km is al heel wat voor de model s. Moet je niet te gek doen. | |
ShaoliN | maandag 29 april 2013 @ 20:00 |
Grappig, ik ben het helemaal met je eens. Ik kon een hybride krijgen voor een aantal maandjes van een organisatie waar ik voor freelance. Diverse geprobeerd, en ik vond inderdaad alleen de nieuwe Auris echt gewoon lekker rijden. Deze is comfortabel en komt redelijk van zijn plek. Stuurt aardig. Hij is alleen niet heel erg mooi, maar dat zal me verder verrotten. | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 21:23 |
Bij edmunds.com hebben ze er een gekocht voor een duurtest. De actieradius is inderdaad niet zo goed als de opgegeven waardes (net zoals bij benzine), maar het varieert ook van tester tot tester. Het opladen duurt in de USA ook langer dan hier, want het beste stopcontact dat ze daar hebben levert maar ongeveer de helft van een 380 stopcontact hier in Europa. Maar na de eerste paar ritten maken ze zich niet meer druk over het dichtstbijzijnde laadpunt. Behalve wat cosmetische zaken, vooral dat het plaatwerk niet overal precies aansluit (wat ik toch wel heel kwalijk vind), zijn ze er ongeveer net zo goed over te spreken als de Porsche 911 cabrio die ze ook in hun duurtest hebben en die net zo duur is. Vooral over het rijplezier (maximale acceleratie vanaf stilstand en het bochtenwerk) zijn ze enorm te spreken. Ook de aandacht voor details vinden ze geweldig. En er zit al 50 jaar ontwikkeling in die 911, terwijl die Model S helemaal nieuw is. Niet slecht, dacht ik zo. [ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 29-04-2013 21:30:24 ] | |
DS4 | maandag 29 april 2013 @ 21:34 |
Het is geinig voor erbij. Nuff said. | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 21:40 |
Hij trekt die Porsche 991 er wel uit bij het stoplicht ![]() | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 21:41 |
dubbel | |
Actaeon | maandag 29 april 2013 @ 21:54 |
Dat is dus totaal niet het enige dat ertoe doet. Een elektrische auto's mist elke vorm van beleving en gevoel...dat je dan nog steeds snel kan zijn is echt totaal niet meer relevant. Je hebt geen mooi geluid, geen ademend hart in je auto..geen benzinedampen...en meer van dat soort dingen..dat maakt elektrisch rijden tot iets verschrikkelijks. | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 22:07 |
Nou, ik heb een stukje in een Tesla Roadster mee mogen rijden, en de beleving die je hebt als het gaspedaal wordt ingetrapt is enorm: je zit meteen aan de maximale versnelling, en dat gaat maar door. Schakelen hoef je niet. Als in een raket! John Carmack van id software heeft een hele garage vol Ferrari's maar hij rijd lever in zijn Roadster. Veel meer snelheidsbeleving. En je kunt ondertussen rustig van muziek genieten. | |
Actaeon | maandag 29 april 2013 @ 22:09 |
Maar dat zijn dus juist de dingen die je NIET wilt. Althans ik. Echt afgrijselijk dat soort auto's. Snelheidsbeleving is gewoon niet alles, het is de totaalbeleving, en daar is de verbrandingsmotor voor mij een groot deel van, die telt. Het machtige gevoel van grote benzinemotor in het vooronder. | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 22:15 |
Ik heb eens in een fabriek een elektromotor gereviseerd die een hele hal vol pompen aandreef. Dat ding was ruim 3 meter in doorsnee. Als ik denk aan "POWER!", dan herinner ik me altijd de eerste keer dat dat ding werd aangezet terwijl ik er naast stond. Onbeschrijfelijk... Maar ieder zijn ding ![]() | |
Actaeon | maandag 29 april 2013 @ 22:23 |
Ieder z'n ding denk ik ja. Ik vind elektrische auto's één van de meest afgrijselijke vormen van automobiliteit die er bestaan. Of ze snel zijn of niet doet daar niets aan af. | |
DS4 | maandag 29 april 2013 @ 22:33 |
Hangt van het type af. Ik trek die Model S er met mijn station weer lachend uit. Dat lijkt mij niet zo relevant voor een elektrische auto, want als je zo wil rijden is de actieradius helemaal klein... | |
DS4 | maandag 29 april 2013 @ 22:36 |
De broer van een van mijn beste vrienden heeft de ene na de andere Ferrari gekocht, maar hij rijdt liever in zijn Mercedes... Kwestie van smaak lijkt mij. ![]() Natuurlijk is zo'n roadster wel aardig. Maar het is toch meer een gimmick, omdat je met zo'n rijstijl heel snel ridder te voet bent. | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 22:47 |
Wat voor station heb je dan? Met 500+ pk en AWD? In tegenstelling tot een verbrandingsmotor, maakt het voor een elektromotor niet uit hoe snel je accelereert, zolang je accupakket het vermogen kan leveren. En je hebt ook geen verbruik als de motor geen vermogen hoeft te leveren (behalve rolverliezen), terwijl die verbrandingsmotor iedere omwenteling brandstof nodig heeft. | |
SymbolicFrank | maandag 29 april 2013 @ 22:50 |
Uiteraard. Maar je moet het wel eerst ervaren wil je het kunnen vergelijken. Als je hard rijd, ja. (Moet je wel naar Duitsland, als je het legaal wilt doen.) Maar met "regenerative braking" is dat ook het enige. Start-en-stop of filerijden is veel efficiënter met een elektromotor. | |
DS4 | maandag 29 april 2013 @ 22:57 |
RS6 met 700+ pk, gemeten 3,9 naar de 100, 12,1 naar de 200 en 20,3 naar de 250. ![]() Gemeten met de performancebox overigens, dus nauwkeurig. Dat is allemaal waar, maar ik kan veel meer energie meenemen en het kost per 'lading' maar 5 minuten ipv 7 uur. En daar zit het verschil. En ik hou wel van het geluid van een V10... ![]() | |
Actaeon | maandag 29 april 2013 @ 22:57 |
Maar wel veeeeeeeeel minder leuk en fijn. | |
SymbolicFrank | dinsdag 30 april 2013 @ 00:01 |
Hum, 45 minuten in plaats van 7 uur. Maar dat zal inderdaad wel het grote verschil in perceptie blijven. Totdat mensen het proberen en ervaren dat het geen ruk uitmaakt. Je hebt apps voor iPhone/Android die je precies laten zien wat de huidige lading is, en waar al de oplaadstations in de buurt zijn. En dan is het toch leuk als je maar een paar cent per kilometer kwijt bent, en je nooit de olie of het water hoeft te verversen. En dan je veel minder vaak je remschijven en banden hoeft te vervangen. En die motor gaat de levensduur van je auto echt wel mee. Je grootste uitgave is een nieuw accupakket. Maar terwijl dat eerst iedere 30.000 kilometer was, is dat nu al iedere 300.000 kilometer geworden. Bij de volgende generatie is dat de maximale levensduur van de auto. ![]() | |
Actaeon | dinsdag 30 april 2013 @ 00:23 |
Het maakt dus wel een ruk uit. Juist dingen als het geluid, het vervangen van olie, water en andere vloeistoffen, het tot leven komen van een motor, de geur van benzine zorgen ervoor dat auto's en autorijden leuk is. Dat kan dus nooit met een elektrische auto. Nooit. Een elektrische auto is een emotieloos en levenloos ding. Een auto met een mooie verbrandingsmotor leeft. | |
SymbolicFrank | dinsdag 30 april 2013 @ 00:35 |
Behalve natuurlijk als je bij het horen van het zoemen van die motor moet denken aan die enorme elektromotor. Als die op gang kwam, dan begon eerst alles te trillen, steeds harder totdat je dacht dat er een aardbeving aan de gang was. En ondertussen eerst het gezoem, daarna het geloei en dan het fluiten net alsof het een enorme turbine was. En ondertussen begonnen de hele dikke as en alle pompen langzaam te draaien en te schudden. Het lawaai, eerst wat gerommel, daarna het geloei en gekraak, alsof er een heel gebouw aan het instorten was. En alles bewoog! En dan, als alles op gang gekomen was, vooral een enorm lawaai. En als ik dan mijn hand op die motor legde, dan voelde ik al dat geweld. ![]() Nou is die motor in een Model S maar zo groot als een watermeloen. Superklein, dus eigenlijk. En die produceert al meer dan 400 PK!!! Om die grote motor aan te zetten, moesten ze eerst toestemming vragen bij de energiecentrale... | |
krokdown | donderdag 2 mei 2013 @ 14:56 |
c coupe |