abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_124726280
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 18:21 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Door het een valsnelheid te geven
Dat heeft een object dat een baan rond een ander object sowieso. Ik vraag me alleen af hoe dicht en hoe snel die asteroïde moet gaan om een baan rond de maan te behouden zonder op een gegeven moment op de aarde neer te storten.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_124726924
Wedde dat ze m dan stiekem naar china of iran of nkorea of zo meppen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2013 18:45:05 ]
  zondag 31 maart 2013 @ 18:52:57 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_124727166
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 18:23 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat heeft een object dat een baan rond een ander object sowieso. Ik vraag me alleen af hoe dicht en hoe snel die asteroïde moet gaan om een baan rond de maan te behouden zonder op een gegeven moment op de aarde neer te storten.
Ze zorgen natuurlijk wel dat dat ding de goede snelheid krijgt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_124730021
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 23:55 schreef Woestijnvos het volgende:
Denken ze, serieus dat dat gaat werken? die steen vernietigd dat stukje speelgoed in enkele seconden.
Als je betweterig wil doen, zorg dan dat je zelf geen fouten maakt :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 00:10 schreef Rezania het volgende:
Hoe kan iets in een baan rond de maan zijn zonder dat het wordt beïnvloed door de aarde?
De maan draait toch ook om de aarde zonder dat de zon dat beïnvloedt?
pi_124746135
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 18:23 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat heeft een object dat een baan rond een ander object sowieso. Ik vraag me alleen af hoe dicht en hoe snel die asteroïde moet gaan om een baan rond de maan te behouden zonder op een gegeven moment op de aarde neer te storten.
Valsnelheid is iets van 1,63 m/s2 (maan)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_124746187
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 01:29 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Valsnelheid is iets van 1,63 m/s2
Oh, dan zou het nog wel moeten kunnen, denk ik. :P Maar ben benieuwd of het plan überhaupt wordt uitgevoerd.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 1 april 2013 @ 15:50:35 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_124758294
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Er wordt miljoenen ingepompt in dat project. Vele miljoenen. En het is een commercieel bedrijf dus de keuze tussen astroide mijnen of ontwikkelingshulp (waar trouwens ook maar weinig geld nog heen gaat) is sowieso niet van toepassing.

Edit, het juiste filmpje:


Er zijn zelfs twee bedrijven mee bezig. Deep Space Industries en Planetary Resources.

Het is juist veel beter dat NASA hier zich niet mee bezig houdt. Laat geld maar de drijfveer spelen hier. Bovendien is NASA enorm log geworden omdat het van de overheid is. Kleine nieuwe startups zoals Virgin Galactic en SpaceX ontwikkelen veel sneller.
Mee bezig is een groot woord, ze zijn er over aan het praten maar dat doen we al sinds de jaren 60..
  maandag 1 april 2013 @ 16:48:36 #33
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_124759977
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 15:50 schreef xzaz het volgende:

[..]

Mee bezig is een groot woord, ze zijn er over aan het praten maar dat doen we al sinds de jaren 60..
Niet helemaal waar, volgend jaar worden de eerste prototype verkenningssattelieten gelanceerd al als het goed is die uiteindelijk moeten gaan kijken of er waardevolle mineralen te vinden zijn.

Er wordt idd al vele jaren over gepraat, maar wel voornamelijk door NASA, ESA en andere overheidsinstanties. Dit keer is de beurt aan commerciele partijen die veel sneller werken. Kijk maar naar SpaceX, die nu al na een paar jaar raketten mag sturen naar het ISS.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 1 april 2013 @ 17:07:28 #34
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_124760589
quote:
2s.gif Op maandag 1 april 2013 16:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Niet helemaal waar, volgend jaar worden de eerste prototype verkenningssattelieten gelanceerd al als het goed is die uiteindelijk moeten gaan kijken of er waardevolle mineralen te vinden zijn.

Er wordt idd al vele jaren over gepraat, maar wel voornamelijk door NASA, ESA en andere overheidsinstanties. Dit keer is de beurt aan commerciële partijen die veel sneller werken. Kijk maar naar SpaceX, die nu al na een paar jaar raketten mag sturen naar het ISS.
Gebaseerd op de technologie en geld van de overheid. SpaceX is gewoon een bedrijf dat opereert voor de overheid; zo kan ik het ook. Dat zal ook geen lang leven beschoren zijn omdat het geld bij de NASA nou eens echt op is en de kraan voor SpaceX gewoon dicht gedraaid wordt.

NASA betaald nu zoveel miljard aan Rusland en zoveel miljoenen aan SpaceX om de Amerikaanse ruimtevaart hoog in het vaandel te houwen, te vergeefs als je het mij vraagt.

Heb je een link naar die sateliet?

De enige manier om ruimtevaart en verkenning hoog te houden is als er iets gevonden wordt wat de kosten compenseert en misschien zelfs geld op levert. Helaas zie ik die niet...
  maandag 1 april 2013 @ 17:14:55 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124760817
Ik snap het niet. Wat willen ze doen als dat ding eenmaal in een baan om de maan zit?
Resistance is futile.
pi_124760889
quote:
2s.gif Op maandag 1 april 2013 16:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Niet helemaal waar, volgend jaar worden de eerste prototype verkenningssattelieten gelanceerd al als het goed is die uiteindelijk moeten gaan kijken of er waardevolle mineralen te vinden zijn.

Er wordt idd al vele jaren over gepraat, maar wel voornamelijk door NASA, ESA en andere overheidsinstanties. Dit keer is de beurt aan commerciele partijen die veel sneller werken. Kijk maar naar SpaceX, die nu al na een paar jaar raketten mag sturen naar het ISS.
Planetary Resources heeft de technologie al voor de eerste stappen. DSI heeft alleen wat schetsen, verder geen technologie of financiering. Sowieso gaat het nog tientallen jaren duren voordat dit gaat renderen.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_124760979
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:07 schreef xzaz het volgende:

[..]

Gebaseerd op de technologie en geld van de overheid. SpaceX is gewoon een bedrijf dat opereert voor de overheid; zo kan ik het ook. Dat zal ook geen lang leven beschoren zijn omdat het geld bij de NASA nou eens echt op is en de kraan voor SpaceX gewoon dicht gedraaid wordt.
Zodra de betrouwbaarheid van SpaceX wordt aangetoond zal het aandeel uit de private sector toenemen. En als je het launch manifest bekijkt, zie je dat een zeer groot deel al uit de private sector komt.

quote:
Heb je een link naar die sateliet?
http://www.planetaryresources.com/technology/leo-space-telescope/

quote:
De enige manier om ruimtevaart en verkenning hoog te houden is als er iets gevonden wordt wat de kosten compenseert en misschien zelfs geld op levert. Helaas zie ik die niet...
Op de korte termijn(komende 10 jaar) zal dit toerisme zijn zoals met de Lynx en dat ding van Virgin. Daarna komt hopelijk Bigelow aan de beurt met hotels in LEO.
Zodra dit zich ontwikkeld zal er ook meer vraag zijn naar grondstoffen die in de ruimte gedolven worden aangezien dit goedkoper is dan van de aarde omhoog te schieten.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_124761009
quote:
2s.gif Op maandag 1 april 2013 17:14 schreef Seven. het volgende:
Ik snap het niet. Wat willen ze doen als dat ding eenmaal in een baan om de maan zit?
quote:
The original Keck Institute study determined that the mission would create an affordable destination that astronauts could use in preparation for future manned missions to Mars, and NASA may be see the proposal as an affordable way to accomplish President Obama's goal to send astronauts to a near-Earth asteroid by 2025.
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 1 april 2013 @ 17:25:18 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124761067
Oh, OK. Makes sense maar nogal duur grapje om te oefenen. Overigens: hoe wil men mensen door de Van Allen Belt krijgen zonder dat deze sterven aan overdosis straling?
Resistance is futile.
pi_124761117
quote:
2s.gif Op maandag 1 april 2013 17:25 schreef Seven. het volgende:
Oh, OK. Makes sense maar nogal duur grapje om te oefenen. Overigens: hoe wil men mensen door de Van Allen Belt krijgen zonder dat deze sterven aan overdosis straling?
Gewoon vliegen, deden ze met de maan ook. Het is alleen niet zo gezond volgens mij :D
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 1 april 2013 @ 17:29:46 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_124761208
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:21 schreef Kirov het volgende:

[..]

Zodra de betrouwbaarheid van SpaceX wordt aangetoond zal het aandeel uit de private sector toenemen. En als je het launch manifest bekijkt, zie je dat een zeer groot deel al uit de private sector komt.
"Private" sector moet je niet zo nauw nemen; veelal werken dit soort bedrijven voor de overheid. Ze zijn dan wel 'privaat' maar zijn financieel zo erg afhankelijk dat het moeilijk privaat te noemen is.
pi_124761427
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:29 schreef xzaz het volgende:

[..]

"Private" sector moet je niet zo nauw nemen; veelal werken dit soort bedrijven voor de overheid. Ze zijn dan wel 'privaat' maar zijn financieel zo erg afhankelijk dat het moeilijk privaat te noemen is.
Maar dat is bijna elk bedrijf.
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 1 april 2013 @ 17:41:23 #43
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_124761586
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:36 schreef Kirov het volgende:

[..]

Maar dat is bijna elk bedrijf.
Voor de overheid werken is nog iets anders dan er afhankelijk van zijn; aka regels, wetgeving. etc. Ik blijf erbij; dit soort initiatieven zijn leuk maar ik heb er weinig vertrouwen in. Let wel; de eerste ruimte toerist is alweer 12 jaar gelden Apollo laatste vlucht was in 1975 alweer 37 jaar gelden! Sindsdien zijn we niet verder gegaan dan LEO. Goed, we kunnen het nu waarschijnlijk goedkoper maar er moet een hele hele goede reden zijn om weer ergens naartoe te gaan.
pi_125059641
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 23:53 schreef Misty_eyes het volgende:
08-04-2013

NASA gaat planetoïde dichterbij halen en bezoeken

[ afbeelding ]

De geruchten gingen al langer, maar nu is het officieel. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie gaat een planetoïde vangen, nabij de maan plaatsen en vervolgens ergens rond 2021 door astronauten laten bezoeken. De nu nog in aanbouw zijnde ruimtecapsule Orion zal de planetoïde – die ongeveer zeven meter groot is – tegen 2019 ‘vangen’ en ergens in de buurt van de maan plaatsen. Twee jaar later zullen astronauten de planetoïde bezoeken. Dat meldde senator Bill Nelson tijdens een persconferentie.

Doelstelling

Dat NASA ervoor kiest om een planetoïde te vangen en dichter bij de aarde te halen, klinkt misschien een beetje gek. Maar dat is het zeker niet. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft zich een aantal doelen gesteld, waaronder de doelstelling om mensen op korte termijn een planetoïde te laten bezoeken. Nu valt het nog niet mee om in een bemand ruimtevaartuig achter een planetoïde aan te jagen, erop te landen en vervolgens weer op te stijgen. Om de doelstelling toch binnen handbereik (en betaalbaar!) te houden, is het dan ook realistischer om een planetoïde naar ons toe te halen en vervolgens ietsje dichter bij huis te bezoeken. Mochten die astronauten vervolgens iets interessants op de planetoïde ontdekken (bijvoorbeeld nuttige grondstoffen) dan is een vervolgmissie (waarbij die grondstoffen wellicht van de planetoïde gehaald worden) ook gemakkelijk en betaalbaar te organiseren.

Is het haalbaar?

Een planetoïde van zeven meter verplaatsen, klinkt niet zo uitdagend. Bedenk echter dat we het hier hebben over een ruimtesteen die toch al snel zo’n 500.000 kilogram weegt. Zijn wij mensen wel in staat om zo’n steen te vangen en te verplaatsen? Recentelijk onderzoek wijst erop van wel. Wetenschappers stelden begin dit jaar nog vast dat het vangen en dichterbij halen van een planetoïde voor het eerst een realistische optie is. Niet alleen is de mensheid sinds kort in staat om planetoïden van deze grootte op te sporen, we beschikken ook over de technologieën die nodig zijn om de ruimtesteen te vangen. Zo zien de onderzoekers er bijvoorbeeld wel iets in om door de zon aangedreven ruimtesondes te gebruiken om de planetoïde naar de maan te slepen (zie de afbeelding bovenaan dit artikel).

Leren

Of NASA zich (deels) door dit onderzoek heeft laten inspireren, is onduidelijk. Maar één ding lijkt wel zeker: de missie komt er. En dat is iets om naar uit te kijken. Want van zo’n missie kunnen we ontzettend veel leren. Bovendien verleggen we onze grenzen – als het allemaal lukt – flink. “Het zou de eerste poging van de mensheid zijn om het heelal aan te passen en zo permanente vestiging van de mensheid in de ruimte mogelijk te maken,” zo stellen de onderzoekers die de missie als ‘realistisch’ bestempelen. Maar de missie heeft nog meer implicaties. Zo kunnen we ons door een planetoïde te vangen en te verplaatsen wellicht voorbereiden op maatregelen die getroffen moeten worden om een planetoïde die werkelijk een gevaar voor de aarde vormt, tegen te houden.

De Amerikaanse overheid heeft zo’n 100 miljoen dollar vrijgemaakt om NASA in staat te stellen de missie voor te gaan bereiden. Hoeveel de missie in totaal gaat kosten, is onbekend. Eerder schatten wetenschappers de kosten op meer dan twee miljard.

Kapers op de kust

NASA is niet de eerste die de jacht op planetoïden inzet. Eerder maakte het bedrijf Planetary Resources al bekend asteroïden te willen gaan exploiteren. En ook het bedrijf Deep Space Industries werkt aan een vloot commerciële ruimtevaartuigen die grondstoffen van planetoïden moet gaan verwijderen.

scientias.nl
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_125064326
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Wat dat betreft heb ik de hoop een beetje verloren voor W&T op FOK!.
Nou wat let je om zelf te beginnen het niveau omhoog te schroeven met een bijdrage waarvan je kan zien dat jij een "baas" bent. >:)
  dinsdag 9 april 2013 @ 15:27:49 #46
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_125071413
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:46 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Nou wat let je om zelf te beginnen het niveau omhoog te schroeven met een bijdrage waarvan je kan zien dat jij een "baas" bent. >:)
Ik ben helemaal niet goed in wetenschap, ik vind het interessant. Maar met laag niveau worden vooral offtopic onzin reacties bedoeld, niet het niveau van onderwerpen zelf.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 10 april 2013 @ 01:48:19 #47
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125100513
Even 2 vraagjes van een leek die wel erg geïnteresseerd is in de wetenschap.

1. Hoe kunnen ze garanderen dat hun poging om m te vangen niet veranderd in een drama op aarde?
Weten ze echt 100% zeker dat de planetoïde die ze willen vangen niet op de aarde kan eindigen als ze de baan per ongeluk veranderen door een fout en of mislukking van de missie?
2. Hoe weten ze dat het echt een dried mudball is? Zijn ze al even wezen kijken? :?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_125110568
quote:
5s.gif Op woensdag 10 april 2013 01:48 schreef Outpost76 het volgende:
Even 2 vraagjes van een leek die wel erg geïnteresseerd is in de wetenschap.

1. Hoe kunnen ze garanderen dat hun poging om m te vangen niet veranderd in een drama op aarde?
Weten ze echt 100% zeker dat de planetoïde die ze willen vangen niet op de aarde kan eindigen als ze de baan per ongeluk veranderen door een fout en of mislukking van de missie?
2. Hoe weten ze dat het echt een dried mudball is? Zijn ze al even wezen kijken? :?
1. om te beginnen: we zijn aan het kijken naar een object van 7 meter doorsnede. dat geval is rusland was 2 keer zo groot. nou is het nog steeds niet heel plezierig als zo'n ding de dampkring in vliegt, maar qua worst-case scenario is een paar gebroken ruiten in principe nog te overzien.
daarnaast is het practisch onmogelijk om voor het worst case scenario te gaan. het berekenen van astroidebanen kan zeer nauwkeurig, men kan bijvoorbeeld voorspellen wat astroiden over 50 jaar gaan doen.
tot slot is in dit plan de voorzorgsmaatregel genomen dat - mocht er iets totaal misgaan, de astroide op de maan in zal slaan ipv op aarde.

in principe vertrouw ik volledig erop dat ze volledig controle hebben over de baan van dat ding, maar mocht dat fout gaan(practisch onmogelijk) dan nog is er geen groot gevaar voor de aarde.

2. via spectraalanalyse is het mogelijk om de chemische samenstelling van een astroide te leren kennen. we weten ondertussen relatief nauwkeurig welke samenstelling astroides hebben die in de buurt van de aarde rondzweven.
  donderdag 11 april 2013 @ 00:30:30 #49
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_125140507
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 13:44 schreef Asphias het volgende:

[..]

1. om te beginnen: we zijn aan het kijken naar een object van 7 meter doorsnede. dat geval is rusland was 2 keer zo groot. nou is het nog steeds niet heel plezierig als zo'n ding de dampkring in vliegt, maar qua worst-case scenario is een paar gebroken ruiten in principe nog te overzien.
daarnaast is het practisch onmogelijk om voor het worst case scenario te gaan. het berekenen van astroidebanen kan zeer nauwkeurig, men kan bijvoorbeeld voorspellen wat astroiden over 50 jaar gaan doen.
tot slot is in dit plan de voorzorgsmaatregel genomen dat - mocht er iets totaal misgaan, de astroide op de maan in zal slaan ipv op aarde.

in principe vertrouw ik volledig erop dat ze volledig controle hebben over de baan van dat ding, maar mocht dat fout gaan(practisch onmogelijk) dan nog is er geen groot gevaar voor de aarde.

2. via spectraalanalyse is het mogelijk om de chemische samenstelling van een astroide te leren kennen. we weten ondertussen relatief nauwkeurig welke samenstelling astroides hebben die in de buurt van de aarde rondzweven.
Thx man! Duidelijke uitleg en ook zo dat ik het begrijpen kan. ^O^

In dit geval ben ik heel erg benieuwd.

Uitleg voor mn rede tot vragen :
Ik ben altijd angstig voor zulke dingen (net als toen ze de "koelkast" op een astoride lieten 'vallen' ) weten ze de gevolgen wel voor hun daden? Dat ze een rondgang van een astoride voor 50 jaar of meer kunnen bereken weet ik ook maar de mens weet nog lang niet alle invloeden van het universum dus wat als ze ook maar 1 10e fout zitten kunnen de gevolgen in de loop der jaren erg groot zijn. Plannen ze lang genoeg vooruit? Die ene astoride uit de berekening halen heeft ook gevolgen voor de gene waar hij vlak langs kwam in zijn route door ons zonnestelsel... Hebben ze daar ook naar gekeken enz enz... :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 11-04-2013 01:16:27 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_125173015
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 00:30 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Thx man! Duidelijke uitleg en ook zo dat ik het begrijpen kan. ^O^

In dit geval ben ik heel erg benieuwd.

Uitleg voor mn rede tot vragen :
Ik ben altijd angstig voor zulke dingen (net als toen ze de "koelkast" op een astoride lieten 'vallen' ) weten ze de gevolgen wel voor hun daden? Dat ze een rondgang van een astoride voor 50 jaar of meer kunnen bereken weet ik ook maar de mens weet nog lang niet alle invloeden van het universum dus wat als ze ook maar 1 10e fout zitten kunnen de gevolgen in de loop der jaren erg groot zijn. Plannen ze lang genoeg vooruit? Die ene astoride uit de berekening halen heeft ook gevolgen voor de gene waar hij vlak langs kwam in zijn route door ons zonnestelsel... Hebben ze daar ook naar gekeken enz enz... :@
het voordeel van de zwaartekracht is dat de massa van beide objecten, alsmede de afstand, bepalen hoeveel aantrekkingskracht er plaats vindt.

met de formule F=G*m1*m2/r^2 komt het er op neer dat twee astroides ter grote van dan geval in rusland(ik gebruik dat ding omdat daar snel getalletjes over te googlen zijn :) ), die elkaar tot op 1000 meter naderen, een versnelling van 0.007 m/s^2 geeft. bedenk daarbij dat een kilometer of 1000 normaal gesproken als 'close encounter' wordt gezien, en dat bijvoorbeeld de zon een versnelling van 59300 m/s^2 geeft(met eenzelfde astroide en in dezelfde baan als de aarde).

we kunnen zeer exact meten wat de huidige snelheid en positie van een astroide is, en we weten van alle grote objecten(planeten, manen, de zon) exact waar deze zijn en wat voor effect ze hebben. vergelijk het met het sturen van een raket naar mars, ook daar weten we heel nauwkeurig in te schatten hoe we moeten bijsturen om precies mooi op of om mars te komen. een astroide is niet heel veel anders, alleen moeten we er zelf een raketmotor naartoe sturen, voordat we hem richting de maan kunnen sturen.

er zijn in bijvoorbeeld delft genoeg onderzoekers wiens gebied van expertise slechts het werken met orbital mechanics is. de kans dat er iets over het hoofd gezien is wat daadwerkelijk een groot effect heeft is nihil. bedenk daarbij dat zelfs als er iets over het hoofd gezien is, dan is het way more likely dat de astroide de aarde compleet mist, in plaats van dat deze precies op de aarde wordt gericht hierdoor.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')