abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124657810
En hoe zou je het leven in Zweden willen beoordelen?
Is het echt een stuk aangenamer dan in Nederland? Welke dingen ben je tegenaan gelopen? Tegenvallers?
pi_124657885
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 19:09 schreef 4wood het volgende:
Leuk huis hoor! Ik had m'n escapades in en om Karlstad al een beetje weggedrukt, maar de herinneringen komen weer helemaal terug bij het zien van dit soort 'landschappen'. *;

Die bovenverdieping komt me bekend voor. Hebben we daar niet als eens een nieuwe indeling voor getekend? :P

Succes met klussen!
Ik werk nu in Karlstad :).

Ja dat klopt, dit is dus de uiteindelijke indeling geworden :)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_124658138
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 19:43 schreef Aldo-MC het volgende:
En hoe zou je het leven in Zweden willen beoordelen?
Is het echt een stuk aangenamer dan in Nederland? Welke dingen ben je tegenaan gelopen? Tegenvallers?
Heel erg positief. Enorm veel aangenamer dan we hiervoor hadden. Werken is heel erg relaxt. Het leven zelf komt voor ons stuk goedkoper uit. Klimaat is heerlijk. Sinds februari hebben we volgens.mij geen 1 bewolkte dag meer gehad. Heerlijk genieten in de Zweedse zon. Waar we wonen is ook zo goed als geen wind dus het voelt warm aan terwijl het hard vriest.

We vinden het beide heerlijk, maar je moet wel natuurlijk van natuur houden etc. PB mag altijd voor meer info.
pi_124658650
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:46 schreef jdel het volgende:
Ow wat een mooi huisje!
Ik ben de noordelijke ook steeds meer te waarderen. Ben zelf een paar keer in Noorwegen en Denemarken geweest. Prachtig die rode huizen daar.

Maar dit ziet er toch ook erg mooi uit. En helemaal voor dat geld. Is volgens mij wat goedkoper als Noorwegen toch?

Succes met klussen in ieder geval en ik ga het topic met veel plezier volgen!
Zweden zelf is de helft goedkoper dan Noorwegen. Maar in Noorwegen verdien je dan weer stukken meer dus tja. Lastig te zeggen.

Huizen zijn hier goedkoop maar ligt sterk af van waar ze precies liggen. Karlskoga ligt bv 8km noordelijker van ons en daar zou ons huis zeker het dubbele hebben gekost.

Maar bij de koop van het huis zit ook alles in. Keuken. Koelkast. Twee vriezers. Wasmachine...

En het tuinhuis lag bomvol met tuin gereedschap etc.

Leuk detail trouwens. We hebben het huis gekocht zonder zelf te hebben bekeken.
En de sleuteloverdracht nam 1 dag in beslag :p
pi_124688350
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 19:59 schreef Virus3000 het volgende:

Leuk detail trouwens. We hebben het huis gekocht zonder zelf te hebben bekeken.
En de sleuteloverdracht nam 1 dag in beslag :p
Lijkt me toch wel gevaarlijk om zoiets niet te doen of kun je achteraf nog zegen van ik zie ervanaf?
pi_125352417
Even een kleine update. Afgelopen tijd is er iet heel erg veel gebeurd, er was veel bezoek en andere dingen dus ik heb niet heel veel tijd gehad.
Maar toch beetje opgeschoten hier en daar. Zo ziet her er op dit moment uit:

Radiator weggehaald in de "slaapkamer" en ondertussen bezig frame te maken met isolatie.

Overzicht naar de andere kant van het huis. Daar komt dus een muurtje tussen.

Naast de schoorsteen komt de wc en dus de gang en deuren naar de slaapkamers

Raam van andere slaapkamer

Oude electriciteit met mooie katoenen kabels...

Zo komt de wc ongeveer

Onze nieuwe huisdieren ;-). Deze gaan later verhuizen naar de tuin en daar zal dus ook een goed kippenhok voor moeten worden gebouwd.
Aangezien er hier nog wel eens wat vossen door de tuin lopen zal het beetje veilig gebouwt moeten worden, en geisoleert voor de winter.
Deze winter ging het tot -24 namelijk. :-)

Verder heb ik gisteren even 5 grote bloembakken gemaakt. (100x60cm en 28cm diep) Deze komen later in de kas te staan. Dat is beetje het systeem wat ze hier gebruiken om groenten in te planten. Alles in houten bakken met daarin de groentenplanten.
Die bakken kosten in de winkel ongeveer 25eur/stuk. Zelfmaak kwam uit op ongeveer 4 euro per stuk aan materiaal. Dus dat was nog wel de moeite om een avondje aan te besteden.

Binnenkort zou er (eindelijk) een electricien moeten langskomen om even te bespreken hoe we die kabels allemaal gaan leggen.
Loodgister is ondertussen wel geweest en heeft de bovenverdieping warm, koud water afgesloten en de cv verwarming naar boven ook. Deze wordt nu uitgebreid van 2 naar 4 radiatoren.
Afvoerpijp van de oude kuiken (ijzer) heb ik afgebroken, was nodig ook want zat volledig dicht met roest en hier komt nieuwe van 110cm in. Alleen nog het gat van de kelder naar de eerste verdieping vergroten van 75 naar 110cm zonder de waterleiding die in hetzelfde stuk beton zit kapot te slaan. Tips hiervoor?

Verder moeten we beetje gaan beslissen hoe we de ramen op de bovenverdieping gaan doen.
Langs de ene kant zitten 2 triple glas ramen en langs de andere kant 1 groot triple glas en 2 oude kleine dubbelglas ramen.
Het idee was eerst om de 2 kleine te vervangen door wat nieuwere en grotere. (raam kost hier trouwens maar 50-60euro per stuk...

Maar bij de andere kant is het lastiger, dan krijg je 4 ramen op een huisbreedte van 7 meter... Dat gaat er best druk/raar uitzien van buiten denk ik.
Dusss, dat weten we nog niet...

Binnenkort ook wat in de tuin werken want die is 1500m2 en op dit moment ziet die er niet uit ;-).
Genoeg te doen dus...
pi_125391281
Gisteren het gat groter gemaakt tussen de eerste verdieping en de 2de verdieping.
Dit ging al bij al vrij gemakkelijk. Nu zit er dus al het eerste deel van de afvoerpijp voor de nieuwe wc boven :-)
  woensdag 17 april 2013 @ 18:14:20 #33
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125406101
Wauw gaaf topic! Mag ik je vragen wat voor soort werk je doet in Zweden? Zit je er voor vast of meer als lange expat? :+

Lieve border collie trouwens :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_125407313
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:14 schreef monsterd. het volgende:
Wauw gaaf topic! Mag ik je vragen wat voor soort werk je doet in Zweden? Zit je er voor vast of meer als lange expat? :+

Lieve border collie trouwens :D
Hele leuke Border Collie inderdaad. Ze luistert naar de naam Lucky :).
We zijn van plan om hier lang/altijd te blijven ja.

Ik werk in de IT.
  woensdag 17 april 2013 @ 18:51:19 #35
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125407377
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:49 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Hele leuke Border Collie inderdaad. Ze luistert naar de naam Lucky :).
We zijn van plan om hier lang/altijd te blijven ja.

Ik werk in de IT.
Okee leuk! Ik vroeg me af wat je bewoog om naar Zweden te gaan, vandaar ;)

De moederhond van onze border collie heet ook Lucky :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_125429382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:51 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Okee leuk! Ik vroeg me af wat je bewoog om naar Zweden te gaan, vandaar ;)

De moederhond van onze border collie heet ook Lucky :D
Ik heb hier paar jaar geleden stage gedaan en wou sindsdien terug/verhuizen...
En het is gewoon een heerlijk land wat heel goed bij ons past (dat zal het zeker niet bij iedereen doen). Dusja, dan is het inpakken en wegezen :)
  donderdag 18 april 2013 @ 15:17:12 #37
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125441842
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 19:26 schreef fh101 het volgende:
O+ Ik ben een beetje verliefd op je huis geloof ik!
^^ Ik ook! En dat heb ik niet snel :) Meteen bij de eerste foto: het straalt sfeer uit, huis met karakter en ruimte er omheen.

Even nieuwsgierig zijn: hoe zit het daar met verbouwen: mag je dat gewoon zelf weten? Heb je er vergunningen voor nodig? Of wat?
censuur :O
pi_125442007
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 15:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Ik ook! En dat heb ik niet snel :) Meteen bij de eerste foto: het straalt sfeer uit, huis met karakter en ruimte er omheen.

Even nieuwsgierig zijn: hoe zit het daar met verbouwen: mag je dat gewoon zelf weten? Heb je er vergunningen voor nodig? Of wat?
Dankje!

We zijn er ook erg blij mee, zeker voor dat geld natuurlijk 8)7.
Alle drie dubbel glas ramen, koelkast, vriezers, warmtepomp en andere materialen die allemaal bij de koop in zaten was het geld al waard :)

De tuin is overigens ongeveer 40x40 meter dus er is inderdaad ruimte rond heel het huis

Leuk is ook dat de Taxatiewaarde (voor de jaarlijkse belasting) enorm laag is, amper 8.000 euro.
Dus jaarlijkse belasting kost ons jaarlijks 40 euro :P

Je mag veel zelf maar de regels zijn erg onduidelijk. Over het algemeen doet iedereen hier maar beetje wat ze willen (binnenshuis).
Buitenshuis heb je voor sommige dingen bouwvergunning nodig (zoals aanbouwen etc).

Later willen we:
- In de tuin komt een sauna en binnen grill/bbq
- Een kas voor de groentjes
- Groot terras rondom heel de achterkant van het huis (recht op het zuiden)
- Deel van terras overdekt met glazen ramen
- Garage (Auto vindt -22 en sneeuw in de winter toch wat minder leuk heel de winter lang)

Voor sauna, kas, terras is geen bouwvergunning nodig.
Garage en glazen gedeelte terras wel
pi_125598186
En toen was het weekend weer voorbij.
Aangezien het super mooi weer was heb ik dit weekend niet binnen gewerkt, wel buiten :-).
We hadden een oud terras achter ons huis (op oude lelijke stenen die gigantisch ongelijk lagen) en een schutting die van ellende uit elkaar viel.

We willen graag (later) een groot terras (+/- 60m2) achter ons huis bouwen, dat ligt perfect op het zuiden dus is ideaal. Dit gaat enkel nu nog niet omdat er rond ons huis wordt gegraven in de herfst.
Dus hebben we dit weekend tijdelijk een houten terrasje gemaakt van ongeveer 12m2.

Het hout is geimpregneerd hout, 22mm dik en 95mm breed. Dat kost hier ongeveer 6euro per m2 dus dat valt heel goed mee.
Zaterdag middag naar de DIY shop gereden, hout in de trailer gelegd (40x 3,6m lang) en 500 roestvrije schroeven.

Voor ondergrond heb ik een aantal gratis pallets gebruikt, beetje op de juiste hoogte gebracht.
Vlakbij ons huis ligt een soort van containerparkje waar je hout kunt brengen. Daar ligt werkelijk een gigantische hoeveelheid hout/meubels/pallets/...
Dus, even naar daar gereden en trailer volgeladen met pallets (je mag brengen en meenemen).

Daarop dus de houten planken dan bevestigd en dan heb je een terrasje.

Het is afgezonderd van hekwerk + beetje afwerking zo goed als af na een dagje werk.
Totale kostprijs ongeveer: 80 euro (hout+schroeven)

Foto's:

Bezig de pallets beetje uit te passen

De ondervloer

Vriendin hielp mee :-)

Planken erop om uit te meten dat je niet met een halve plank moet eindigen

500 Schroeven erin...

De hoekjes

Finished, party time

Hout vuurtje met op de achtergrond ons bouwafval (brandhout)

Een geslaagd weekend!
pi_125641024
Netjes, en goedkoop, gedaan!
  dinsdag 23 april 2013 @ 15:58:26 #41
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_125642567
Hebben jullie het dak geisoleerd met rockwool en daarna afgesloten met gipsplaat danwel hout ZONDER een dampwerende laag (6mm polyester) aan te brengen?

Zo ja dan kan je over een paar jaar wederom je dak openbreken want je waterdamp gaat dwars door je platen heen en nestelt zich in de rockwool.
Kijk maar uit dat je dak niet wegrot.
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:01:56 #42
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_125642744
Een dek zonder fundering....ben benieuwd wat er gebeurt bij vorst. (vorstdruk)

Wat kost zo'n huis nou in Zweden?
pi_125643132
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 15:58 schreef DUTCHKO het volgende:
Hebben jullie het dak geisoleerd met rockwool en daarna afgesloten met gipsplaat danwel hout ZONDER een dampwerende laag (6mm polyester) aan te brengen?

Zo ja dan kan je over een paar jaar wederom je dak openbreken want je waterdamp gaat dwars door je platen heen en nestelt zich in de rockwool.
Kijk maar uit dat je dak niet wegrot.
Er zit een dampremmende folie tussen ja.
Overigens is de vochtigheid in Zweden zo laag dat dit, zelfs bij nieuwe huizen, niet altijd wordt gedaan. Het is dus niet zoals in NL waar als na paar jaar verrot is.
Maar we hebben het gedaan, het kost niet veel extra en is snel gedaan dus waarom niet...

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:
Een dek zonder fundering....ben benieuwd wat er gebeurt bij vorst. (vorstdruk)

Wat kost zo'n huis nou in Zweden?
Hier ligt er een deck/terras bijna bij ieder huis, overal zonder fundering. Dit werkt gewoon goed.
En, dat van ons is maar voor een jaartje, daarna gaat het eruit. We gaan namelijk in augustus/september/oktober rond het huis draineren en de tuin draineren. Dus dan ligt alles open...

Volgend jaar komt er dan een groot verhoogd terras rond heel het huis.

Het huis kostte ons 20.000 euro :+
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:56:21 #44
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_125644897
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:11 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Er zit een dampremmende folie tussen ja.
Overigens is de vochtigheid in Zweden zo laag dat dit, zelfs bij nieuwe huizen, niet altijd wordt gedaan. Het is dus niet zoals in NL waar als na paar jaar verrot is.
Maar we hebben het gedaan, het kost niet veel extra en is snel gedaan dus waarom niet...

[..]

Hier ligt er een deck/terras bijna bij ieder huis, overal zonder fundering. Dit werkt gewoon goed.
En, dat van ons is maar voor een jaartje, daarna gaat het eruit. We gaan namelijk in augustus/september/oktober rond het huis draineren en de tuin draineren. Dus dan ligt alles open...

Volgend jaar komt er dan een groot verhoogd terras rond heel het huis.

Het huis kostte ons 20.000 euro :+
20,000 euro?????
Grote genade.
Weet je wat dat hier zou kosten?
300.000 dollar!!
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:59:19 #45
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_125645030
Waar zit je als ik vragen mag?
En communiceer je in Engels met de lokale bevolking?
pi_125645584
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:59 schreef DUTCHKO het volgende:
Waar zit je als ik vragen mag?
En communiceer je in Engels met de lokale bevolking?
zoek op google maps naar Karlskoga. Iets daaronder zitten we.

En ja. Het is niet duur ;-)
En we spreken nu voornamelijk Zweeds met iedereen hier.
  dinsdag 23 april 2013 @ 17:17:18 #47
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_125645666
Ik denk dat de huizen duurder zijn in de buurt van stockholm of Malmo? gokje :)
pi_125646117
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:17 schreef DUTCHKO het volgende:
Ik denk dat de huizen duurder zijn in de buurt van stockholm of Malmo? gokje :)
in de grote steden wel ja. Maar in het hele land kun je schitterende huizen kopen voor weinig geld
pi_125646314
Hoe heb je het zo snel geregeld met het vinden van werk?
pi_125646578
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:34 schreef karton2 het volgende:
Hoe heb je het zo snel geregeld met het vinden van werk?
geluk hebben denk ik...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')