abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124575364
Beste deskundigen,

Weet iemand of je de Tomtom Via 130 Europa ook in een Greenwheelsauto kunt gebruiken? Is dat handig?
pi_124575489
Waarom zou het niet kunnen?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_124575505
waarom zou dat idd niet kunnen? :P
pi_124575621
Omdat je zo'n ding moet installeren e.d. Kun je hem thuis opladen en helemaal gebruiksklaar maken en dan zo op de voorruit van de Greenwheels plakken en meteen gebruiken?
pi_124575644
Wat moet je installeren.
pi_124575674
De Tomtom, dacht ik.
pi_124575710
Gewoon tegen de voorruit plakken op een plek waar je er geen last van hebt.

Hoe moeilijk kan het zijn :P
pi_124575780
Ik heb er dus geen ervaring mee, rijd maar korte stukjes met Greenwheels. Dit weekend moet ik een lang eind rijden en ben bang dat ik ga verdwalen. Kan ik zo'n Tomtom meteen gebruiken denken jullie? Of moet ik de Greenwheels een uur eerder reserveren om alles werkende te krijgen.
pi_124575783
TS denkt iets te moeilijk.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_124575804
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 18:53 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb er dus geen ervaring mee, rijd maar korte stukjes met Greenwheels. Dit weekend moet ik een lang eind rijden en ben bang dat ik ga verdwalen. Kan ik zo'n Tomtom meteen gebruiken denken jullie? Of moet ik de Greenwheels een uur eerder reserveren om alles werkende te krijgen.
Ja dat kan, 5 minuutjes is voldoende. Gewoon thuis wat oefenen met instellen, dan ben je zo klaar.

Mijn moeder die zo digibeet is als het maar kan (kan soms niet eens een word document op slaan) heeft zonder mijn advies mijn tomtom gebruikt. Dus het is aardig makkelijk.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_124575865
quote:
Werkt het als je loopt? Dan werkt het ook als je in een auto zit.

Dus als je het wilt voorbereiden gebruik die tomtom dan eens terwijl je buiten loopt.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_124575877
quote:
TOMTOM is een los apparaat, als je hem thuis instelt kun je hem overal op plakken en gebruiken :+
dag
pi_124575893
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 18:55 schreef RPG het volgende:

[..]

Werkt het als je loopt? Dan werkt het ook als je in een auto zit.

Dus als je het wilt voorbereiden gebruik die tomtom dan eens terwijl je buiten loopt.
Moet TS de TomTom dan op 't voorhoofd plakken? O-)
dag
  woensdag 27 maart 2013 @ 18:56:24 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_124575917
Echte bazen rijden zonder TomTom natuurlijk.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 27 maart 2013 @ 18:56:53 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_124575937
Tuurlijk kan dat. Ook regelmatig gebruikt in een Greenwheels. Zonder meer tijd te reserveren.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_124575962
Dank jullie wel. Ik kan er namelijk niets over vinden bij Tomtom of elders op internet. Goede tip om hem eerst wandelend uit te proberen.
pi_124576479
Ik heb nog een vraag. Ik wil graag een route binnendoor, dus niet de kortste route die Tomtom aangeeft.
(sorry dat ik steeds reclame maak voor Tomtom, een ander merk zal ook goed zijn).
Kan ik eenvoudig van tevoren een eigen route in het apparaat instellen?
pi_124576598
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:07 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb nog een vraag. Ik wil graag een route binnendoor, dus niet de kortste route die Tomtom aangeeft.
(sorry dat ik steeds reclame maak voor Tomtom, een ander merk zal ook goed zijn).
Kan ik eenvoudig van tevoren een eigen route in het apparaat instellen?
Bij instellingen vermijd snelwegen. ;)
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
pi_124576763
Oké, maar als ik zelf een route heb uitgestippeld, kruipdoor sluipdoor, kan dat ook?
  woensdag 27 maart 2013 @ 19:14:30 #20
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_124576790
Wat zijn dit voor vragen allemaal :D!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 27 maart 2013 @ 19:14:40 #21
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_124576797
Heb je die TomTom dan nog wel nodig?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_124576827
Ja, want ik wil dat die me de weg wijst op mijn zelfgekozen route. Ik moet namelijk heel Amsterdam door en wil ingewikkelde verkeerspunten vermijden.
Maar misschien is de instelling 'vermijd snelwegen' wel voldoende.
pi_124577696
Gewoon in de tomtom 'Via'-punten toevoegen. En dan een via-punt kiezen waarbij je dat kruispunt vermijdt. Of tijdens het rijden gewoon zelf afslaan, dan berekent ie wel een nieuwe route.

Al zou ik me niet teveel op de tomtom focussen als je zelf de route ook wel weet. Dat werkt heel verwarrend, want dan ga je bij elke aanwijzing van de tomtom twijfelen of je niet beter links kunt ipv. rechts ;)

En daarnaast 'ingewikkelde verkeerspunten vermijden'??? Je hebt toch je rijbewijs? Ik zou daar niet zo bang voor zijn.
pi_124578007
Hoe moeilijk os een navigatiesysteem :')

Weet je wel hoe je een auto moet besturen?
pi_124578151
Ik geloof dat ik hoop dat ik TS nooit tegen kom op de weg :D
pi_124578536
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:15 schreef Loekie1 het volgende:
Ik moet namelijk heel Amsterdam door en wil ingewikkelde verkeerspunten vermijden.
Neem de tram :)

Oh, en snelwegen/hoofdwegen zijn makkelijker dan de binnenstad van Amsterdam lijkt me. Dus waarom je binnendoor wil is me een raadsel.
pi_124578740
Ts heeft een kort pittig kapsel, is helaas reeds over dr hoogtepunt heen en heeft haar rijbewijs jaren geleden gehaald bij het CBR in Zierikzee met lessen op lege polderweggetjes. Nu heeft ze in haar vrije uurtjes via Marktplaats een schattig tafeltje gekocht wat uitstekend bij het dressoir past. Pas na aankoop kwam zij er achter dat de verkoper in het centrum van Amsterdam woont. Afzeggen durft ze niet, maar ze vindt het enorm eng om op de snelweg te rijden, laat staan de drukte van de stad.
pi_124579008
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:34 schreef Palomar het volgende:
Gewoon in de tomtom 'Via'-punten toevoegen. En dan een via-punt kiezen waarbij je dat kruispunt vermijdt. Of tijdens het rijden gewoon zelf afslaan, dan berekent ie wel een nieuwe route.

Al zou ik me niet teveel op de tomtom focussen als je zelf de route ook wel weet. Dat werkt heel verwarrend, want dan ga je bij elke aanwijzing van de tomtom twijfelen of je niet beter links kunt ipv. rechts ;)

En daarnaast 'ingewikkelde verkeerspunten vermijden'??? Je hebt toch je rijbewijs? Ik zou daar niet zo bang voor zijn.
Merci, goeie tips. Ja ik heb mijn rijbewijs maar ik rijd heel weinig.
pi_124581630
ik hanteer altijd dezelfde regels voor greenwheel auto's als voor lesauto's. zover mogeljk uit de buurt blijven :P levensgevaarlijke bestuurders meestal:+
pi_124583854
Ik wist niet eens wat een greenwheel auto was tot nu. Weer wat geleerd. -O-
What can be seen from the outside is only a portion of the truth.
  woensdag 27 maart 2013 @ 21:45:56 #31
72894 InFrA-WiZ
Confidence in motion
pi_124584978
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:27 schreef D_tjuh het volgende:
Ik wist niet eens wat een greenwheel auto was tot nu. Weer wat geleerd. -O-
Ik ook niet, weer wat om te vermijden ;)
  woensdag 27 maart 2013 @ 22:29:00 #32
285558 EchteZwareVanNelle
Roken is schadelijk
pi_124587575
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik hanteer altijd dezelfde regels voor greenwheel auto's als voor lesauto's. zover mogeljk uit de buurt blijven :P levensgevaarlijke bestuurders meestal:+
Alleen heeft een lesauto gelukkig nog iemand er naast zitten die nog enigzins kan ingrijpen. Mevrouw met haar pittige korte kapsel heeft er niemand naastzitten. Levensgevaarlijk.
Ebony Day O+
pi_124588150
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:15 schreef Loekie1 het volgende:
Ja, want ik wil dat die me de weg wijst op mijn zelfgekozen route. Ik moet namelijk heel Amsterdam door en wil ingewikkelde verkeerspunten vermijden.
Maar misschien is de instelling 'vermijd snelwegen' wel voldoende.
Jeetje. Als je moeilijke kruispunten gaat vermijden word je toch nooit een goede bestuurder? Je moet ze opzoeken!
  † In Memoriam † donderdag 28 maart 2013 @ 06:13:01 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124595937
Een TomTom is stand-alone, dus het werkt zonder dat je er iets anders op aan hoeft te sluiten. Op één ding na: de 12V plug in je sigarettenaansteekdinges. De accu gaat vaak niet lang genoeg mee om zonder stroom uit de auto de hele rit te kunnen navigeren.

Een TomTom werkt dus een beetje als een mobieltje (want stand-alone), maar het is wel handig om het ding na aankoop even te updaten. Dat is debiel makkelijk. TomTom aansluiten op je computer, TomTom aanzetten en de instructies op de TomTom/je computer lezen en uitvoeren. Natuurlijk moet je computer wel aan staan.

Met een TomTom kan je 'gewoon' rijden. Mist je een afslag ofzo, dan berekent het ding een andere route. Het is dus niet meteen zo dat het ding in de war raakt zoals jij dat zou raken met een uitgeprinte routebeschrijving. In het ergste geval krijg je het verzoek om te keren. Maar negeer je dat omdat je daar niet veilig kan keren, dan is het nog niet erg. Gewoon doorkarren tot het wél kan of tot de TomTom een andere route aangeeft.

Maar ... Oefen eerst eens met het ding. In het begin leidt de TomTom een klein beetje af. Maar als je er aan gewend bent juist niet omdat je op het verkeer kan letten in plaats van welke weg je moet nemen.

Oefenen doe je door een route te rijden die je zelf al helemaal kent. Plak de houder op het raam (niet recht voor je neus, het ding mag je uitzicht niet belemmeren en je moet makkelijk heen en weer kunnen kijken tussen weg en TomTom), klik de TomTom er in zet je TomTom aan, sluit de 12V plug aan in het sigarettenaanstekergatding en toets in waar je naartoe wilt.

Tijdens het rijden blijf je van je TomTom af. Altijd. Geen uitzonderingen. Moet je een instelling wijzigen, dan stop je. Uiteraard NIET op de vluchtstrook of op de rijbaan.

Tips:
- Je kan je TomTom altijd uitzetten. Als je hem dan weer aan zet, gaat hij door waar je gebleven was. Je hoeft niets af te sluiten of op te slaan.
- je TomTom heeft een accu. Zo kan je in huis het ding aan zetten (hoeft niet in de houder), je bestemming invoeren en de navigatie starten. Vervolgens kan je het ding uit zetten, naar je auto gaan, instappen, je tasje op de bijrijdersstoel zetten, je make-up doen, de stoel instellen, de radio aanzetten, de spiegels afstellen, je TomTom met houder en al tegen het raam plakken, aanzetten en dus meteen, zonder vertraging wegrijden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_124598130
Geweldig, merci.
  FOK!fotograaf donderdag 28 maart 2013 @ 09:56:23 #36
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124598502
Goede plaatsen om de tomtom te plaatsen zijn linksonder in de hoek van het raam of onderaan tegen je dashboard aan op het middenconsole. Je moet, zoals al gezegd, zorgen dat je geen zicht verliest door je Tomtom, hij kan best een grote dode hoek maken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 28 maart 2013 @ 10:12:24 #37
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_124598970
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:44 schreef snellejelle het volgende:
Ik geloof dat ik hoop dat ik TS nooit tegen kom op de weg :D
PANIEK!!!...TS is heus niet de enige natte dweil op de (auto)(snel)weg, helaas.. ;(
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_124599764
Goed, maar ik moet er nog een aanschaffen. Welke Tomtom is het beste als je kijkt naar: weinig gebruik, prijs, gebruiksvriendelijkheid, accu? Of is een ander merk net zo goed en goedkoper?
Zit er altijd een zuignap bij om hem op het raam te plakken of moet je daarvoor assecoires aanschaffen?
pi_124599954
Ik adviseer je een TomTom te kopen, maar ik heb dan ook aandelen. Zuignap zit er uiteraard gewoon bij.
pi_124600028
Download Navigon op je telefoon.. Zo gepiept en 100% goedkoper.. ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_124600131
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2013 10:50 schreef Turquaz52 het volgende:
Download Navigon op je telefoon.. Zo gepiept en 100% goedkoper.. ;)
Ik heb een smartphone maar het lukt me al amper op te nemen als ik word opgebeld dus daar begin ik maar niet aan.

Tomtom komt het beste uit de Consumentenbondtest, maar je hebt zoveel verschillende Tomtoms. Ik zit te twijfelen om de beste uit de test te kopen, of een goedkopere. Al die toeters en bellen heb ik waarschijnlijk niet nodig.
En geldt qua schermpje altijd hoe groter hoe beter of kun je ook best met een klein schermpje werken.
Heb ik helemaal geen assecoires nodig in principe? Kun je ook zonder de oplader die je erbij kunt kopen thuis opladen?
Ik vind de informatie die bij het product vermeld wordt echt onder de maat wat dat betreft.

[ Bericht 4% gewijzigd door Loekie1 op 28-03-2013 11:03:10 ]
pi_124600492
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 10:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik heb een smartphone maar het lukt me al amper op te nemen als ik word opgebeld dus daar begin ik maar niet aan.

Tomtom komt het beste uit de Consumentenbondtest, maar je hebt zoveel verschillende Tomtoms. Ik zit te twijfelen om de beste uit de test te kopen, of een goedkopere. Al die toeters en bellen heb ik waarschijnlijk niet nodig.
En geldt qua schermpje altijd hoe groter hoe beter of kun je ook best met een klein schermpje werken.
Heb ik helemaal geen assecoires nodig in principe? Kun je ook zonder de oplader die je erbij kunt kopen thuis opladen?
goedkoopste nemen.. Iemand als jij gaat toch geen voice to text gebruiken oid. Jij gaat het toch max eens in de 34 maanden gebruiken of zo.. :D
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_124601314
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de Tomtom XL Classic en de Tomtom Via 130 Europe?
pi_124602605
tt xl (=groter scherm)
Rijstrook aanduiding (grote groene pijlen die op de juiste rijbaan worden geprojecteerd - staat meestal op het plaatje van de verpakking) is erg handig.
Ik weet niet of alle modellen dat tegenwoordig hebben.
Zoek een aanbieding Laatste prijs die ik heb gezien was jaar geleden bij AH voor 99 euro

De live service lijkt me voor jou het geld niet waard. Is een abonnement (meestal eerst een tijd gratis bij aankoop apparaat, en stopt automatisch)
Ook word vaak een gratis kaartupdate voor enige tijd (bv. 2 jaar)

Bij het apparaat zit meestal standaard een dockje waar je thuis je TT in zet, en waarmee je oplaad via usb en contact maakt via de comp..
Zit het er niet standaard bij? Dan kun je een eigen usb kabeltje op die zuignap aansluiten, en daarmee opladen en contact maken via je comp.

Als je begint, of hem een tijd niet hebt gebruikt, dan kan het een behoorlijk lange tijd duren voordat hij je locatie heeft bepaald, dat is normaal (die live services bieden oa. een snellere locatie bepaling). In huis gaat het beter bij het raam of op het balkon.
Weet de TT een keer waar je bent, dan gaat het verder vanzelf. Overigens wel een reden om hem te laten 'meerijden' en niet meer af te zetten wanneer je hem niet nodig hebt. (met het geluid uit bv.) Dan weet hij waar je bent gebleven.
pi_124603086
Je kunt de route dmv. simulatie doornemen als je wilt.
En ga niet zitten staren op het scherm als je iets niet begrijpt, zodat je niet op de weg let! (Heel groot risico bij beginners)

En vat alle aanwijzingen op als suggestie en niet als bevel :D - bv. op de snelweg: 'probeer om te keren! of 'sla links af' (naast een sloot)')

Je moet even doorkrijgen wanneer en hoe aanwijzingen worden gegeven. Aangeraden wordt om eerst een bekende route te rijden terwijl de TT tegen je praat.

Mis je toch iets, dan gewoon doorrijden. De TT berekent meteen een nieuwe route voor je.

[ Bericht 1% gewijzigd door novel op 28-03-2013 12:53:23 ]
  FOK!fotograaf donderdag 28 maart 2013 @ 13:01:55 #46
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124604147
Ik heb een kleine Garmin Nüvi met life time gratis kaartupdate. Is wel praktisch, want kan je hem altijd updaten en blijven je kaarten ten minste knap te gebruiken.
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_124604149
'Vermijd snelwegen' zal je niet helpen als je door Amsterdam gaat. bovendien zit daar het probleem van de gebruikelijke chaos niet. Wel kun je alternatieve routes zoeken of punten vermijden.

Belangrijker lijkt me dat je even kijkt waar het nu opgebroken is. Want dat is het grootste probleem.

Tip: als je ergens niet langs wilt, negeer dan de aanwijzing van de TT op het moment dat hij je daarheen stuurt. Dan geeft hij een andere route. Meestal lukt dat (een enkele keer niet, dan blijft hij je hardnekkig over een bepaalde weg sturen - en dan moet je de weg vragen aan een local)

En verder gewoon geduldig meesukkelen in de stroom en vooral bij afslaan opletten voor fietsers (die komen echt van alle kanten)

[ Bericht 14% gewijzigd door novel op 28-03-2013 13:12:22 ]
pi_124604731
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik heb een kleine Garmin Nüvi met life time gratis kaartupdate. Is wel praktisch, want kan je hem altijd updaten en blijven je kaarten ten minste knap te gebruiken.
Men zegt wel dat TT sneller routes herberekent (lijkt me hier wel van belang) en gebruiksvriendelijker is.
  FOK!fotograaf donderdag 28 maart 2013 @ 13:34:01 #49
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124605253
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:20 schreef novel het volgende:

[..]

Men zegt wel dat TT sneller routes herberekent (lijkt me hier wel van belang) en gebruiksvriendelijker is.
Ik heb geen Tomtom, ik maak alleen best veel kilometers en heb maar weinig een navigatiesysteem nodig (heb hem toch vaak bij, just in case), der halve heb ik gekozen voor een klein systeem met lifetime kaartupdate, zodat ik hem over een langere periode kan afschrijven. Verder, wat ik erg prettig vind, is dat mijn Nüvi (1340) file info, radarcontroles e.d. oppikt.
The summer is magic!

pi_124605525
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:34 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik heb geen Tomtom, ik maak alleen best veel kilometers en heb maar weinig een navigatiesysteem nodig (heb hem toch vaak bij, just in case), der halve heb ik gekozen voor een klein systeem met lifetime kaartupdate, zodat ik hem over een langere periode kan afschrijven. Verder, wat ik erg prettig vind, is dat mijn Nüvi (1340) file info, radarcontroles e.d. oppikt.
Ja, dan is dat een goede keus.
Maar TT vind ik zelf wel makkelijk en overzichtelijk. En die rijstrook aanduiding is echt handig (of heeft Garmin dat ook?)
  FOK!fotograaf donderdag 28 maart 2013 @ 13:43:55 #51
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124605561
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:42 schreef novel het volgende:

[..]

Ja, dan is dat een goede keus.
Maar TT vind ik zelf wel makkelijk. En die rijstrook aanduiding is echt handig (of heeft Garmin dat ook?)
Mijn Garmin zegt ook, zij het niet zo groot, welke rijstrook ik moet hebben, viel me van het weekend op. Dubbele afrit en alleen de rechter pijl van de twee werd licht.
The summer is magic!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')