quote:
Midas Dekkers vindt het heel terecht dat er een loonkloof tussen mannen en vrouwen bestaat. Vrouwen zijn drie van de vier weken ongesteld, terwijl mannen er vier van de vier ‘gesteld’ zijn, redeneert Dekkers. Hij vindt het dus logisch dat vrouwen een kwart minder verdienen.
Dat zei Dekkers onlangs in het Vlaamse televisieprogramma Reyers Laat. In het programma kwam de Belgische minister Freya van den Bossche van Sociale Economie een pleidooi houden voor gelijk loon voor gelijk werk.
Vrouwen één van de vier weken ‘niet helemaal jofel’
Bioloog Midas Dekkers, die toevallig ook te gast was in het Vlaamse programma, had ook wel iets te zeggen over Van den Bossches onderwerp: “Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal niet gelijk”, zei hij. “Je moet verdienen naar het werk dat je hebt geleverd, en er zijn nogal wat vakken waarin vrouwen minder goed werk leveren dan mannen – dat mag ik natuurlijk niet zeggen, maar het is wel zo.”
Die verschillen worden volgens Dekkers veroorzaakt door hormonen. “We zijn het er altijd over eens dat mannen haantjesgedrag vertonen door hun testosteron, en daar mogen we grapjes over maken – terecht. Maar als je gaat zeggen dat mannen wél vier weken op vier gesteld zijn, terwijl vrouwen maar drie van de vier weken gesteld zijn – en dat vrouwen dus eigenlijk maar driekwart van het loon zouden moeten verdienen – dan krijg je de wind van voren. Dus dat zeg ik niet.”
“Als ik met een meeting zit met vier vrouwen, weet ik statistisch zeker dat er één niet helemaal jofel is.”
Gratis werken
De minister was verbijsterd. “Ik werk vier weken op de vier en tracht daar toch het beste van te maken”, zei ze. De minister was uitgenodigd ter gelegenheid van de Belgische Equal Pay Day op woensdag 20 maart. Vrouwen verdienen in België gemiddeld 22 procent minder dan mannen, dat betekent dat ze – in vergelijking met mannen – tot de 20e maart ‘gratis’ gewerkt hebben.
‘Kinderen zijn vrijetijdsbesteding’
Wanneer Van den Bossche over zwangerschapsverlof begint, zegt Dekkers ook nog dat hij nooit heeft begrepen waarom de samenleving moet opdraaien voor de kinderen van anderen. Tot de pil werd uitgevonden was het volgens hem misschien onvermijdelijk, maar sinds de pil kan iedere vrouw zelf besluiten of ze aan kinderen wil beginnen. “Sindsdien is het hebben van kinderen een vorm van vrijetijdsbesteding – een heel goede ook, want je houdt geen tijd meer over, vandaar dat ze een zwangerschapsverlof willen. Maar bijvoorbeeld: als ik een boot wil kopen, maar ik heb er geen tijd of geld voor, dan koop ik hem niet. Als je als vrouw een kind wil, en je hebt er geen tijd en geld voor…” Zelf heeft Dekkers’ geen kinderen, antwoordt hij desgevraagd.
![ANP-15130069-484x674.jpg]()
nrc
Echt, wtf.