Mmmh, Rechten is denk ik zo algemeen dat het niet gek veel uit maakt wat je gedaan hebt.quote:Op maandag 25 maart 2013 11:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja. Ik heb zelf E&M met wiskunde A1,2 en CKV2 (). Ik was op de middelbare school nog niet op de hoogte van het belang van wiskunde voor Algemene Economie, anders had ik waarschijnlijk B1 gedaan i.p.v A1,2. Moet ik erbij zeggen dat ik echt een pokkehekel had aan wiskunde in de derde en vierde. Dus dat speelde ook mee.
Ik heb statistiek 1 en 2 gehaald met Wiskunde A1,2 kennis. Maar voor kwantitatieve methodes ben ik naar B niveau gegaan. Een aantal van mijn vrienden zijn wel van N&T rechten gaan doen, maar hadden wellicht liever (in retrospectief) E&M met wiskunde B1 gedaan. Dan heb je eigenlijk best of both worlds. Ik moet zeggen dat ik dat met de kennis van nu ook gedaan zou hebben.
Maar even serieusquote:Op maandag 25 maart 2013 11:12 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zeker.
Maar ik vraag mij af waarom ik daar nu voor aan het kijken ben
Geschiedenis in de bovenbouw gaat wel verder dan begrippen uitleggenquote:Op maandag 25 maart 2013 12:02 schreef Giku het volgende:
[..]
Mmmh, Rechten is denk ik zo algemeen dat het niet gek veel uit maakt wat je gedaan hebt.
Economie is leuk, maar heb je in principe niet zo gek veel aan in de Rechtsgeleerdheid-variant. Algemene geschiedenis heb je ook niet gek veel aan. Dan houd je eigenlijk alleen die talen en eventueel maatschappijleer over, wellicht handig als je Frans/Duits/Engels kan lezen en Latijn begrijpt, maar met alleen Engels kom je ook wel ver.
Zelfde geldt voor Wiskunde/Natuurkunde/Scheikunde trouwens hoor, heb je natuurlijk niets aan. Dan is Economie wellicht nog het nuttigste vak voor rechten.
Waar ik meer op doelde is dat je bij die laatste vakken meer gestructureerd problemen oplost, waar je bij geschiedenis/ak vaak begrippen moet kunnen uitleggen. Dat is een wezenlijk verschil in hoe je naar een casus/vraag kijkt. Dat is wel interessant om te zien (ik voel me altijd iets meer beta dan alpha, heb ook nog 1.5 jaar Technische Bedrijfskunde gedaan met calculus/lineare algebra etc)
quote:Op maandag 25 maart 2013 12:05 schreef NotGuilty het volgende:
[..]
Maar even serieusdenk jij echt dat ik bij elke post een icon aanklik? Je kan dat gewoon standaard instellen
Ja wellicht wel. Zou alleen totaal niet weten hoe het anders moet.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
in ons onderwijssysteem moeten mensen ook te vroeg kiezen imo
Ik kan mij er wat bij voorstellen. Maar de vaardigheden die je leert tijdens je middelbare school periode zijn voor een goed deel praktisch te verwaarlozen aangezien je de meerderheid van de kennis ook weer vergeet. Hoewel taalverwerving en wiskunde ontwikkeling voor sommige studies essentieel is. De meerderheid van de vakken dragen uiteindelijk bij aan de algemene vorming. Daar waren de maatschappij vakken (economie, geschiedenis en aardrijkskunde) perfect voor. Op vrij intensieve wijze (het waren geen makkelijke vakken) aan de slag gaan met 'de grote dingen' des levens. Andere koek dan de verplichte doch leerzame filosofie uurtjes die door de meeste scholieren gebruikt werden om bij te slapen.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:02 schreef Giku het volgende:
[..]
Mmmh, Rechten is denk ik zo algemeen dat het niet gek veel uit maakt wat je gedaan hebt.
Economie is leuk, maar heb je in principe niet zo gek veel aan in de Rechtsgeleerdheid-variant. Algemene geschiedenis heb je ook niet gek veel aan. Dan houd je eigenlijk alleen die talen en eventueel maatschappijleer over, wellicht handig als je Frans/Duits/Engels kan lezen en Latijn begrijpt, maar met alleen Engels kom je ook wel ver.
Zelfde geldt voor Wiskunde/Natuurkunde/Scheikunde trouwens hoor, heb je natuurlijk niets aan. Dan is Economie wellicht nog het nuttigste vak voor rechten.
Waar ik meer op doelde is dat je bij die laatste vakken meer gestructureerd problemen oplost, waar je bij geschiedenis/ak vaak begrippen moet kunnen uitleggen. Dat is een wezenlijk verschil in hoe je naar een casus/vraag kijkt. Dat is wel interessant om te zien (ik voel me altijd iets meer beta dan alpha, heb ook nog 1.5 jaar Technische Bedrijfskunde gedaan met calculus/lineare algebra etc)
Het leefde bij ons in de klas toen wel behoorlijk. Het is toch een vrij belangrijke keuze die je maakte.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:01 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Mja niemand heeft daar echt een beeld van in de derde denk ik. Ik wist niet eens wat ik wilde doen toen.
Ik had wel hele goede cijfers toen maar het leefde dus niet gruwelijk veel eigenlijk, in retroperspectief voelt het meer alsof het mij gewoon 'overkomen' is. De profielkeuze.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het leefde bij ons in de klas toen wel behoorlijk. Het is toch een vrij belangrijke keuze die je maakte.
Ik bedenk mij opeens dat het voor mij toentertijd wat minder leefde aangezien ik toen met name bezig was om niet te blijven zitten. Iets wat ik compleet verdrongen heb, maar in de derde wel een big issue was. Ik stond een twee voor Frans en daarmee zou ik sowieso niet over mogen gaan. Profielkeuze was ondergeschikt aan het feit of ik wel of niet mocht blijven.
Dat is precies hetgeen ik bedoel, het is niet de kennis die je overhoudt, maar de algemene vorming.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:11 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik kan mij er wat bij voorstellen. Maar de vaardigheden die je leert tijdens je middelbare school periode zijn voor een goed deel praktisch te verwaarlozen aangezien je de meerderheid van de kennis ook weer vergeet. Hoewel taalverwerving en wiskunde ontwikkeling voor sommige studies essentieel is. De meerderheid van de vakken dragen uiteindelijk bij aan de algemene vorming. Daar waren de maatschappij vakken (economie, geschiedenis en aardrijkskunde) perfect voor. Op vrij intensieve wijze (het waren geen makkelijke vakken) aan de slag gaan met 'de grote dingen' des levens. Andere koek dan de verplichte doch leerzame filosofie uurtjes die door de meeste scholieren gebruikt werden om bij te slapen.
Op geheel andere wijze dan bij N&T/N&G natuurlijk.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:06 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Geschiedenis in de bovenbouw gaat wel verder dan begrippen uitleggenSowieso leer je daar ook een manier van een probleem benaderen en oplossen aan. En kleine onderzoekjes doen. Althans dat was hier zo
Tot 14:00 met Informatie- en mediarecht, dan oude tentamens P&F en Huurrecht. ben even wat printen en daarna mobiel dus reageer verder niet snel.quote:
Dank!quote:Op maandag 25 maart 2013 12:38 schreef Ties02 het volgende:
Sommige oude tentamens zit wel wat achterhaalde wetgeving in, dus daar moet je even opletten
Studeersnel heeft ze niet toch O.o?quote:Op maandag 25 maart 2013 12:45 schreef Ties02 het volgende:
Giku er zijn meer bronnen dan alleen Nestor he
Ik heb destijds N&T + N&G gekozen om de enkele reden dat ik later geen studie uit zou sluiten.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:00 schreef Actaeon het volgende:
[..]
InderdaadIk kon in de derde èigenlijk alle profielen doen en dan kies je for some reason toch voor E&M met bio
Haha van elementair? Ok mooi want ik had em nog niet besteld, wat staat er allemaal inquote:Op maandag 25 maart 2013 13:02 schreef Etsu het volgende:
Ties, ik heb de klapper al, ik zou bijna zeggen dat het niet eens de moeite waard is om te kopen
Oh ja. Mooie wet is dat. Die kreeg ik gelukkig wel in reader vorm.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:50 schreef Giku het volgende:
Moet goddomme ook nog de hele mediawet uitprinten, 48 kantjes
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |