Nou pak het in die tijd geldende landoorlog reglement er even bij, anders citeer ik hem wel, enquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
[..]
Zoals gezegd zijn dat geen misdaden![]()
.
Volgens mij zorgde dat bij Geert Mak op de productieafdeling ook voor onrust omdat niet iedereen er mee eens was, maar Bustertje, die discussie hebben we eerder gehad en er zijn zat auteurs die anders beweren waar ik het ook gewoon mee eens ben. Het is geen oorlogsmisdaad, het heeft bijgedragen aan de overwinning, en daar heb je het maar mee te doenquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:16 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Nou pak het in die tijd geldende landoorlog reglement er even bij, anders citeer ik hem wel, en
dan denk ik toch dat het wel een misdrijf is, buiten dat is het doden van 600.000 burgers nu niet iets waar je de nobelprijs voor de vrede mee wint.
Gelukkig zien steeds meer mensen dit, tot mijn verbazing kwam dit onderwerp voor in de serie
"In Europa" van Geert Mak en op Discovery channel, iets dat 20 jaar geleden ondenkbaar was.
Kwestie van tijd, jaren '60 / 70 was het onbespreekbaar dat Bomber Command zich schuldig gemaakt zou hebben aan misdrijven, jaren '80 werd het "oke, in strijd met het landoorlog reglement maaaaaaaaaaaaaar alles voor het goede doel" jaren '90 de kritiek begon aan te zwellen, vandaag de dag: Op Nederland 3, Discovery en in de boekhandel.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:20 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij zorgde dat bij Geert Mak op de productieafdeling ook voor onrust omdat niet iedereen er mee eens was, maar Bustertje, die discussie hebben we eerder gehad en er zijn zat auteurs die anders beweren waar ik het ook gewoon mee eens ben. Het is geen oorlogsmisdaad, het heeft bijgedragen aan de overwinning, en daar heb je het maar mee te doen![]()
.
Hoe minder kennis van een bepaalde periode hoe meer dommige meningen inderdaad, maar ik vrees niet, de waarheid zal uiteindelijk toch wel zegevieren in het voordeel van Sir Harris en zijn kompanen daar heb ik veel vertrouwen inquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:30 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Kwestie van tijd, jaren '60 / 70 was het onbespreekbaar dat Bomber Command zich schuldig gemaakt zou hebben aan misdrijven, jaren '80 werd het "oke, in strijd met het landoorlog reglement maaaaaaaaaaaaaar alles voor het goede doel" jaren '90 de kritiek begon aan te zwellen, vandaag de dag: Op Nederland 3, Discovery en in de boekhandel.
De geschiedschrijving veranderd, je hebt het er maar mee te doen
Er is juist meer kennis, ik lees vanaf eind jaren '70 boeken over de oorlog en zie per jaar dat de boeken, beter, neutraler en beter onderbouwd worden.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:32 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoe minder kennis van een bepaalde periode hoe meer dommige meningen inderdaad, maar ik vrees niet, de waarheid zal uiteindelijk toch wel zegevieren in het voordeel van Sir Harris en zijn kompanen daar heb ik veel vertrouwen in![]()
.
Een boek dat getuigt van juist minder kennis bij bepaalde personen wel te verstaanquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:35 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Er is juist meer kennis, ik lees vanaf eind jaren '70 boeken over de oorlog en zie per jaar dat de boeken, beter, neutraler en beter onderbouwd worden.
Een boek als "Der Brand" was er echt niet in de jaren '70 / 80
"Der Brand" is een gedegen studie, je kan het wel of niet eens zijn met de conclusies van Jörg Friedrich maar de opgesomde feiten en cijfers komen uit Duitse en Geallieerde archieven, boeken van andere schrijvers.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een boek dat getuigt van juist minder kennis bij bepaalde personen wel te verstaan![]()
.
Dus jij stelt dat Jörg Friedrich na een jarenlange studie "niet af weet" van de bombardementen opquote:
Over dat boek hebben we het al gehad en de enige relevante brand wat dat betreft was dat dat boek grondig werd afgebrandquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:44 schreef Buster24 het volgende:
[..]
"Der Brand" is een gedegen studie, je kan het wel of niet eens zijn met de conclusies van Jörg Friedrich maar de opgesomde feiten en cijfers komen uit Duitse en Geallieerde archieven, boeken van andere schrijvers.
De kritiek op het boek, al dan niet terecht, betrof ook niet de feiten maar de conclusies.
[..]
Dus jij stelt dat Jörg Friedrich na een jarenlange studie "niet af weet" van de bombardementen op
Duitse steden![]()
Boek afgebrand? Er is kritiek geweest maar een debat er over met andere historici in de Vrije Universiteit van A-dam eindigde neutraal, het boek is nog steeds overal te koop en Jörg Friedrichquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Over dat boek hebben we het al gehad en de enige relevante brand wat dat betreft was dat dat boek grondig werd afgebrand![]()
. Dus bespaar me je herhaling van zetten ik heb weinig zin om die vermoeiende discussie, die je toch verloor, weer te herhalen.
Helemaal afgebrand, en wel degelijk kwam ik iets maar uiteindelijk was het niet meer nodig omdat Iblardi wel bronnen tot zijn beschikking had, mocht je dat even vergeten zijn, maar zoals gezegd vind ik het een beetje vermoeiend om weer in herhaling te vallen, misschien kan je ook andere boeken over het onderwerp lezen. De bombardementen kunnen niet betwist worden, dat blijkt, ze kunnen slechts geprezen worden telkens weer zoquote:Op woensdag 27 maart 2013 21:54 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Boek afgebrand? Er is kritiek geweest maar een debat er over met andere historici in de Vrije Universiteit van A-dam eindigde neutraal, het boek is nog steeds overal te koop en Jörg Friedrich
word nog steeds gevraagd als deskundige op het gebied van bombardementen op Duitsland, zelfs 2x in het programma van Geert Mak
Dat je die "vermoeiende discussie" niet wil herhalen snap ik, je zou met boeken en studies komen maaaaaaaaaaaaaaar je kwam met niets, helemaal niets, o, ja ze lagen ergens anders.
Zoals ik al schreef, de bombardementen zijn inmiddels zwaar betwist, van onbetwist in de jaren '70 naar betwist in de 2012 /2013 het boek "Der Brand" waar uiteraard kritiek op is, had niet anders verwacht, is in Nederlands en Duits te koop op Bol.comquote:Op woensdag 27 maart 2013 22:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Helemaal afgebrand, en wel degelijk kwam ik iets maar uiteindelijk was het niet meer nodig omdat Iblardi wel bronnen tot zijn beschikking had, mocht je dat even vergeten zijn, maar zoals gezegd vind ik het een beetje vermoeiend om weer in herhaling te vallen, misschien kan je ook andere boeken over het onderwerp lezen. De bombardementen kunnen niet betwist worden, dat blijkt, ze kunnen slechts geprezen worden telkens weer zo![]()
.
Oke, dan gaan we weer ontopic.quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:06 schreef Nibb-it het volgende:
Discussie over geallieerde bombardementen mag in een ander topic heren.
Want als het op bol.com staat dan is het waarquote:Op woensdag 27 maart 2013 22:12 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef, de bombardementen zijn inmiddels zwaar betwist, van onbetwist in de jaren '70 naar betwist in de 2012 /2013 het boek "Der Brand" waar uiteraard kritiek op is, had niet anders verwacht, is in Nederlands en Duits te koop op Bol.com
http://www.bol.com/nl/p/der-brand/1001004008724916/
http://www.bol.com/nl/p/de-brand/1001004002058437/
En alleen al de discussies op dit forum, jaren geleden ondenkbaar, tonen aan dat de bombardementen wel degelijk ter discussie staan.
Overigens, door mijn foto's zit ik op vele fora, overal lopen die discussies, echt niet alleen op FOK
Prettige avond allemaal, ik ga wat nuttigs doen
[..]
Oke, dan gaan we weer ontopic.
Zeg ik dat? Ik stel dat de discussie gemeengoed is geworden op fora, verkrijgbaar via Bol.com en te zien op televisie, een discussie die jaren geleden niet gevoerd kon worden.quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Want als het op bol.com staat dan is het waar![]()
. Wat een flauwekul man, ga je onzin elders verkopen, ik begin je een beetje zat te worden en deze discussie hebben we al eerder gehad.
Wat maakt mij het uit dat de discussie er is, nog steeds een onzinnige discussie want er is genoeg bewijs om te zeggen dat ze geoorloofd zijn, je begint in herhaling te vallen Bustertje en ik heb geen zin om opnieuw die hele discussie overnieuw te moeten doen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:23 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Ik stel dat de discussie gemeengoed is geworden op fora, verkrijgbaar via Bol.com en te zien op televisie, een discussie die jaren geleden niet gevoerd kon worden.
Wie gelijk heeft? De tijd zal het leren.
Ik ben jou ook zat maar kan je helaas niet op "negeren" zetten, heb ik al geīnformeerd maar helaas is op FOK niet mogelijk.
Mocht dat wel zo zijn neem ik afscheid van je
quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat maakt mij het uit dat de discussie er is, nog steeds een onzinnige discussie want er is genoeg bewijs om te zeggen dat ze geoorloofd zijn, je begint in herhaling te vallen Bustertje en ik heb geen zin om opnieuw die hele discussie overnieuw te moeten doen.
Ik ben benieuwd of de mensen van Vorden ook zo vergevingsgezind en de verzoenende boodschap zouden willen brengen als de Wehrmacht het dorp destijds zou hebben platgebrand.quote:De vertegenwoordiger, dit jaar wethouder Paul Seesing, mag overigens wel zelf beslissen of hij langs de graven van gesneuvelde Duitse soldaten loopt. Daarvoor is een amendement van CDA en VVD aangenomen. Volgens de gemeente volgt Seesing het hele programma. Andere bezoekers van de herdenking krijgen de kans om een andere route te lopen die niet langs de Duitse graven gaat.
De gemeenteraad laat in een verklaring weten dat “de verzoenende boodschap” de doorslag gaf om voortaan het volledige programma te volgen (NRC)
De gemeente Bronckhorst was veel liever bij Duitsland gebleven, schijnheilig volk daar, erg naīef wat ze daar doen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 01:06 schreef Polacco het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of de mensen van Vorden ook zo vergevingsgezind en de verzoenende boodschap zouden willen brengen als de Wehrmacht het dorp destijds zou hebben platgebrand.
Goede ontwikkeling ditquote:Op woensdag 27 maart 2013 23:46 schreef Sloggi het volgende:
Dit jaar toch herdenking gesneuvelde Duitsers in Vorden
Een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst loopt dit jaar tijdens de dodenherdenking in het Gelderse Vorden alsnog mee met het plaatselijke comité 4 en 5 mei langs de graven van gesneuvelde Duitsers. De gemeenteraad van Bronckhorst heeft daar vanavond volgens persbureau Novum mee ingestemd.
(NRC)
Dat is ook mijn indruk. Ik ken persoonlijk een onderduikster die als gevolg van de oorlog haar hele familie is kwijtgeraakt en die de recente discussies omtrent Dodenherdenking als zeer kwetsend heeft ervaren.quote:Op woensdag 27 maart 2013 19:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Of zo'n onderzoek echt is geweest betwijfel ik maar ik denk dat veel overlevenden het als een ware belediging zouden zien als je hen die vraag op een dergelijke manier zou voorleggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |