abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124433804

Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:

(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn.
Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...

Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden) en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure. Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen.
HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine

EPO:
dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden.
Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA

Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.

Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker.
efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...

Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen.
Clenbuterol, Salbutamol

Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.

Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen.
Furosemide, Xipamide, ...

Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.

Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele docu's, interviews en heroÎsche prestaties
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele bekende dopingzaken: (knip en plakwerk :@ )
SPOILER
Artikels:
SPOILER
Leesvoer:
SPOILER
Leugentje om bestwil?
SPOILER
Dionne was vroeger lekker
pi_124433819
quote:
17s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:08 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Je had die Ayhan ook nog :)
Ja, dat was helemaal kansloos. Twee ronden voor het einde al vanaf kop een flink gat slaan op de 1500 meter.

Die nummer twee Bulut heeft dan natuurlijk ook de schijn tegen. Dadelijk krijgt Bahrein alsnog een gouden medaille, waar ze in 2008 de enige die ze ooit wonnen moesten inleveren. :')
pi_124433863
Iemand al subs voor When Heroes Lie gevonden?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 24 maart 2013 @ 11:40:19 #4
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_124436012
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:12 schreef marcodej het volgende:
Iemand al subs voor When Heroes Lie gevonden?
nog niet
pi_124440461
quote:
Real Madrid gaat een klacht indienen tegen de dopingdokter Eufemiano Fuentes. De dokter zei dat Real hem nog geld verschuldigd is. Fuentes zorgde zo voor veel speculaties, maar zegt ondertussen dat Real niks met dopingaffaire Operacion Puerto te maken heeft.

Fuentes zei vrijdag dat "Real hem nog geld moet". Over hoeveel geld het gaat of voor welke diensten de club hem zou ingehuurd hebben, deed Fuentes geen uitspraken.

Volgens Real probeerde de dokter enkel de publieke opinie te misleiden. Daarom gaat het nu klacht indienen bij het Spaanse gerecht.

De Madrilenen stellen dat het om verplaatsingskosten zou gaan die Fuentes in 2006 voor Real maakte als getuige in het proces van Real tegen de Franse krant Le Monde.

Le Monde schreef toen dat clubs als Barcelona en Real Madrid klant waren bij Fuentes. Beide clubs stapten naar de rechter en wonnen het proces tegen Le Monde in 2009.

"We hebben een factuur van Fuentes gekregen, maar de bewijsstukken ontbraken. Daarom hebben we ook nog niet betaald", zegt Real.

Fuentes: "Real heeft niks te maken met Puerto"
Het dreigement van Real Madrid heeft zijn doel niet gemist, want Eufemiano Fuentes heeft in de pers zijn woorden van vrijdag al afgezwakt.

"Real mag mij voor de rechter dagen als het dat wil, maar ik heb nooit één speler van Real behandeld", zegt de dokter.

"Als Real mijn woorden wel zo geïnterpreteerd heeft, dan heeft het het bij het verkeerde eind."

"Real heeft niets te maken met Operacion Puerto. Ik ben nooit dokter bij de club geweest, niet direct en ook niet indirect. Ik heb nog niet eens een aspirine gegeven aan een Real-speler."
Bron: Sporza
pi_124440540
Zou Fuentes zijn bedreigd?
pi_124443470
Welke bewijsstukken moet je hebben voor een aanwezigheid bij een proces?
  zondag 24 maart 2013 @ 15:19:35 #8
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_124443918
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:01 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Dat heeft hij al vaker zelf gezegd, kan ook dat hij via een tussenpersoon die spelers .
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 24 maart 2013 @ 17:17:37 #9
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_124449131
Ik denk dat hij trainingsadviezen heeft gegeven
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_124449187
Denk dat Real Fuentes nu gewoon heeft betaald om het te ontkrachten en zijn bek te laten houden.
pi_124449304
quote:
3s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:17 schreef rubbereend het volgende:
Ik denk dat hij trainingsadviezen heeft gegeven
Naast kostuum, auto ook een gynaecoloog van de club?
  zondag 24 maart 2013 @ 18:49:33 #12
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_124452242
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:22 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

misschien die hoertjes eerst onderzoeken, voordat ze op de voetballers klimmen?
pi_124453619
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:22 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Drenthe hoefde niet, die heeft al een eendenbek.

pi_124453848
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:19 schreef marcodej het volgende:
Denk dat Real Fuentes nu gewoon heeft betaald om het te ontkrachten en zijn bek te laten houden.
Klinkt aannemelijk. Dus weer wachten op nieuw dopingnieuws als Fuentes door zijn geld heen is :D
  zondag 24 maart 2013 @ 19:45:07 #15
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_124454436
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:24 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Drenthe hoefde niet, die heeft al een eendenbek.

[ afbeelding ]
is ie nu grijs en kaal geworden of is dat de belichting?
pi_124458454
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:01 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Waarschijnlijk wel. In Voetbal International van deze week stond dat Fuentes al 3x met de dood is bedreigd als hij zegt hoe het zit met de doping in het voetbal.
:)
  zondag 24 maart 2013 @ 21:43:23 #17
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_124461796
http://www.suditalianews.(...)ilicata-too/?lang=en

Amateurs in Italië opgepakt. Topje van de ijsberg waarschijnlijk.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_124468732
Valt me op dat bij Sagan toch weinig vraagtekens worden geplaatst, inclusief effe een wheelie na zo'n inspanning.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  zondag 24 maart 2013 @ 23:49:30 #19
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_124469756
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 23:26 schreef ThePlaneteer het volgende:
Valt me op dat bij Sagan toch weinig vraagtekens worden geplaatst, inclusief effe een wheelie na zo'n inspanning.
door wie?
pi_124479630

2 man naar dopingcontrole bij Team Persuit mannen, van de 24 deelnemers, waarvan maar 1 persoon van de winnende ploeg. Blijf me er over verbazen :')
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  maandag 25 maart 2013 @ 12:49:41 #21
40566 Ericr
Livewrong
pi_124479882
Technische sport, wordt geen doping in gebruikt. Zondag werd ook weer duidelijk dat verbetering tijden van o.a. Smeekens gewoon komt door verbeterde techniek. Van Deutekom legde het haarfijn uit. Schaatsen is gewoon te doen op een bruine boterham met pindakaas.
pi_124480562
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 23:26 schreef ThePlaneteer het volgende:
Bij Sagan is het wel zo dat hij al vanaf zijn binnenkomst bij de profs fantastische resultaten neerzet. Op z'n 19de (!!) reed hij al mee met oa LLS en Evans in de zwaarste rit van de TDU en in datzelfde jaar (op zijn 20ste inmiddels) won hij 2 etappes in PN, 1 etappe in Romandië en 2 etappes in Californië. Natuurlijk kan het zijn dat hij toen al vol met doping zat, maar het zou ook gewoon een ongelofelijk natuurtalent kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marcoss op 25-03-2013 13:30:47 ]
  maandag 25 maart 2013 @ 13:26:55 #23
40566 Ericr
Livewrong
pi_124481047
Sagan rijdt dan wel voor een ploeg waar de jongste renners ook gelijk de uitblinkers zijn. Toch wel enigszins verdacht natuurlijk.Tegelijk hebben Moser en Sagan als vaandeldragers van die ploeg natuurlijk al vrij vroeg in hun carriere laten zien dat het uitzonderlijke talenten zijn.

Bij Sky worden middelmatige klimmers opeens top klimmers en dan niet 1 renner maar ook gelijk 3 raspaarden in je ploeg die denken aan de tijden van weleer. Wiggins heeft dan nog de beste papieren omdat hij op de baan reeds bewees een grote motor te hebben. Fucking Richie Porte was voor de komst naar Sky gewoon een leuk talent op tijdritten en de kleinere rittenkoersen. Bilharzia Froome had voor 2011 als grootste wapenfeit een tweede plek op het WK tijdrijden voor Elite B. Toepasselijk omdat Froome voor 2011 ook echt een renner was van B-garnituur die bij de eerste beste vluchtheuvel er vanaf moest.
pi_124483013
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:26 schreef Ericr het volgende:
Sagan rijdt dan wel voor een ploeg waar de jongste renners ook gelijk de uitblinkers zijn. Toch wel enigszins verdacht natuurlijk.Tegelijk hebben Moser en Sagan als vaandeldragers van die ploeg natuurlijk al vrij vroeg in hun carriere laten zien dat het uitzonderlijke talenten zijn.

Bij Sky worden middelmatige klimmers opeens top klimmers en dan niet 1 renner maar ook gelijk 3 raspaarden in je ploeg die denken aan de tijden van weleer. Wiggins heeft dan nog de beste papieren omdat hij op de baan reeds bewees een grote motor te hebben. Fucking Richie Porte was voor de komst naar Sky gewoon een leuk talent op tijdritten en de kleinere rittenkoersen. Bilharzia Froome had voor 2011 als grootste wapenfeit een tweede plek op het WK tijdrijden voor Elite B. Toepasselijk omdat Froome voor 2011 ook echt een renner was van B-garnituur die bij de eerste beste vluchtheuvel er vanaf moest.
Waarom vergelijken met Sky, daarvan ben ik inmiddels wel overtuigd dat die gebruiken. Gaat me nu gewoon even om Sagan zelf.

Maar Sagan kan gewoon sprinten tegen 's werelds beste (Cav) en een paar dagen vrolijk mee op een 27% klim waar 's werelds beste klimmers ook op het apegaren liggen.
Toch lees ik hier relatief weinig negatieve reacties...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_124484570
Blijft lastig om zoiets uit te leggen, is meer een gevoel bij mij. Bij Sagan vind ik het "geloofwaardiger" omdat hij het altijd zo heeft gedaan. Al in zijn 1ste jaar bij de profs kon hij korte tijdritten, heuvelritten en zelfs een halve aankomst bergop (in Californië) aan. Bij renners als Froome, Nordhaug en Stannard bijvoorbeeld is de sprong vooruit wel heel extreem geweest, dan is het voor mij in ieder geval anders. Zoals Kohl ook opeens een onverklaarbare stap vooruit maakte. Toen Cancellara in 2010 opeens Boonen simpeltjes uit het wiel reed op de Muur, waren de verdachtmakingen ook veel groter dan in 2006 toen hj ook iedereen uit het wiel reed in Parijs-Roubaix.

Maar goed, zo is het bij mij persoonlijk :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')