quote:God doodt in de Bijbel nogal wat mensen. Soms doet hij dat zelf, soms laat hij het anderen doen. Hoe dan ook: de lijst is vrij lang. In totaal gaat het volgens de Bijbel om ruim 24 miljoen mensen. Een paar voorbeeldjes hier.
Hoe kan iemand de Bijbel gelezen hebben en er dan toch van overtuigd zijn dat er iets goeds te vinden is in God?
Wiki: Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Moraliteit an sich niet (ontologie), maar wel onze kennis van morele opvattingen (epistemologie).
Zie:
[..]
Dat mag best, alleen heeft dat geen effect op het morele argument.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wiki: Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.
Zoals ik in mijn voorbeeld heb aangetoond is dit veranderlijk.
Dat betekent dat de meerderheid bepaalt wat goed en slecht is.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wiki: Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.
Zoals ik in mijn voorbeeld heb aangetoond is dit veranderlijk.
Mogen we eigenlijk wel dingen groot of klein en duur of goedkoop noemen? Of hebben we daar ook een "objectieve" maatstaf bij nodig? En zo ja: heeft God al gezegd wanneer iets groot, klein, duur of goedkoop is? En zo nee: waarom is dat dan wel nodig bij de subjectieve termen goed en slecht?quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat mag best, alleen heeft dat geen effect op het morele argument.
Dat klopt. Dat probeer ik ook al de hele tijd aan te tonen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 17:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat betekent dat de meerderheid bepaalt wat goed en slecht is.
Ik deel die mening. Dit noemen ze een cultuur, en die kan wel eens verschillen van elkaar. Belangrijkste is dat deze democratische regels en normen werken voor een bepaalde cultuur, en deze kunnen wijzigen in tijd. Dat noemen we dan ' evolutie '. Wat indruist tegen deze cultuurregels/normen noemen we dan goed of slecht. Anders gezegd is dit ' zondigen ' of ' voldoen ' aan deze afspraken.quote:Op donderdag 21 maart 2013 17:03 schreef Mathemaat het volgende:
Dat betekent dat de meerderheid bepaalt wat goed en slecht is.
Ware het niet dat je dan eerst moet aantonen dat god bestaat en dat die specifieke god de god die jij aanhangt is.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan zie jij de link tussen objectieve moraliteit en een (echte) God correct.
En dat is dus een religieus dogma in de praktijk. Argumenten, bewijzen, logica of wat dan ook: het doet er allemaal niet toe.quote:Op donderdag 21 maart 2013 20:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ware het niet dat je dan eerst moet aantonen dat god bestaat en dat die specifieke god de god die jij aanhangt is.
Dat kan je niet en daarmee vervalt dat argument dan ook.
Ik probeerde je te laten zien dat iedereen en het maakt niet uit welke religie die aanhangt, dezelfde claim kan doen en die claim even weinig waard is maar dat had je niet door geloof ik.
Om een voorbeeld van een maatstaf op te noemen, de kilogram.quote:Op donderdag 21 maart 2013 17:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mogen we eigenlijk wel dingen groot of klein en duur of goedkoop noemen? Of hebben we daar ook een "objectieve" maatstaf bij nodig? En zo ja: heeft God al gezegd wanneer iets groot, klein, duur of goedkoop is? En zo nee: waarom is dat dan wel nodig bij de subjectieve termen goed en slecht?
1. Als P, dan Q.quote:Op donderdag 21 maart 2013 20:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ware het niet dat je dan eerst moet aantonen dat god bestaat en dat die specifieke god de god die jij aanhangt is.
Dat kan je niet en daarmee vervalt dat argument dan ook.
Ik probeerde je te laten zien dat iedereen en het maakt niet uit welke religie die aanhangt, dezelfde claim kan doen en die claim even weinig waard is maar dat had je niet door geloof ik.
Het morele argument is geen religieus dogma.quote:Op donderdag 21 maart 2013 20:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dat is dus een religieus dogma in de praktijk. Argumenten, bewijzen, logica of wat dan ook: het doet er allemaal niet toe.
Wat wil je hiermee zeggen? Als iets meer weegt dan de standaardkilo dan is het zwaar?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Om een voorbeeld van een maatstaf op te noemen, de kilogram.
Deze vormt de standaardeenheid voor massa:
[ afbeelding ]
Of de kilogram hierbij objectief of subjectief is doet even niet ter zake voor de geldigheid van het morele argument.
Heel aardig, maar regen en dat het buiten nat is zijn verifieerbare zaken, voor god geldt dat niet, dat is een aanname die je doet en daarmee is dergelijke logica even nuttig en valide als:quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Of de kilogram hierbij objectief of subjectief is doet even niet ter zake voor de geldigheid van het morele argument.
[..]
1. Als P, dan Q.
2. P.
3. Dus Q.
1. Als het regent, dan is het nat buiten.
2. Het regent.
3. Dan is het nat buiten.
Of hoe ziekelijk religie wel kan zijn.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:13 schreef man1986 het volgende:
Het morele argument is geen religieus dogma.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat 'ware ethiek' altijd in het moment geworteld is, en niet op een stuk papier staat. Dat heeft niks te maken met het absoluut zijn van ethiek oid, maar dat je in het moment zelf moet beoordelen wat een ander (en/of jou zelf) helpt. Met opschrijven beitel je al gauw iets in steen, en krijg je voorschriften die in andere tijden en op andere plaatsen slecht of nauwelijks meer toepasbaar zijn. Aardige voorbeeldjes hiervan vind ik hoe sommige Christenen de brieven van Paulus citeren bij specifieke hedendaagse kwesties.
Ik heb eenmaal het morele argument zodanig geformuleerd, maar later had ik wel aangegeven dat die formulatie inderdaad niet klopte en onlogisch was. Ik heb mij later dus gecorrigeerd.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 07:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Heel aardig, maar regen en dat het buiten nat is zijn verifieerbare zaken, voor god geldt dat niet, dat is een aanname die je doet en daarmee is dergelijke logica even nuttig en valide als:
Als objectieve moraliteit bestaat, dan vliegende spaghettimonster bestaat. En als vliegende spaghettimonster bestaat, dan is Hij het fundament voor objectieve moraliteit. Dus vliegende spaghettimonster is onze maatstaf voor moraliteit.
Hoe jij het formuleerde (en ik ook net deed) dan is het:
1. Als P, dan Q.
2. Als Q, dan P
3. Dus Q
2. Als het nat buiten is dan regent het.
3. Dus het is nat buiten.
Zoals je ziet compleet onlogisch.
Prima als dat de visie is van sommigen om moraliteit dus te wortelen in subjectiviteit, maar dan dienen wij de logische implicaties ook erkennen en accepteren. In het licht daarvan, wat zou jij vinden van 'Gods moordlust' ? Goed/slecht en waarom?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat 'ware ethiek' altijd in het moment geworteld is, en niet op een stuk papier staat. Dat heeft niks te maken met het absoluut zijn van ethiek oid, maar dat je in het moment zelf moet beoordelen wat een ander (en/of jou zelf) helpt. Met opschrijven beitel je al gauw iets in steen, en krijg je voorschriften die in andere tijden en op andere plaatsen slecht of nauwelijks meer toepasbaar zijn. Aardige voorbeeldjes hiervan vind ik hoe sommige Christenen de brieven van Paulus citeren bij specifieke hedendaagse kwesties.
Waarom ben ik gelovig en waarom juist de bijbel?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:04 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Om terug te komen op de originele vraag. Man86, waarom ben jij gelovig? En nu even niet terugkomen op die eindeloze discussie over moraliteit. Ook geen tegenvraag. Denk je dat je dat lukt
Om vervolgens even later weer met dezelfde of soortgelijke nonsens aan te komen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik heb eenmaal het morele argument zodanig geformuleerd, maar later had ik wel aangegeven dat die formulatie inderdaad niet klopte en onlogisch was. Ik heb mij later dus gecorrigeerd.
Slecht, mede omdat ik het eventuele 'grotere doel' erachter niet erken. Moordlust vind ik sowieso 'slecht', of het nou Goden of mensen betreft, daar heb je geen absolute standaard voor nodig. Het gaat in de essentie om een ander het duurzame geluk te gunnen wat je zelf ook graag zou willen ervaren of ervaart. Een manier om dat te bewerkstelligen is om het ego de kop in te drukken en jezelf niet als afgescheiden van je omgeving te zien, maar dat is weer een ander verhaal.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Prima als dat de visie is van sommigen om moraliteit dus te wortelen in subjectiviteit, maar dan dienen wij de logische implicaties ook erkennen en accepteren. In het licht daarvan, wat zou jij vinden van 'Gods moordlust' ? Goed/slecht en waarom?
Als we geen objectieve standaard nodig hebben voor 'goed en slecht', waarom moordlust slecht vinden? De gouden regel die je aanhaalt is noch bindend noch dicterend en al helemaal niet geldig in het planten- en dierenrijk om ons heen. Waarom zouden wij een waardeoordeel vellen op anderen die de gouden regel niet naleven als zij in essentie niets 'slecht' doen? Een intrinsieke waarde aan het mensenleven hechten is in mijn ogen net zo subjectief. Dat zou dus op speciecism uitkomen en ik weet niet zeker of je dat hier ook impliceert.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Slecht, mede omdat ik het eventuele 'grotere doel' erachter niet erken. Moordlust vind ik sowieso 'slecht', of het nou Goden of mensen betreft, daar heb je geen absolute standaard voor nodig. Het gaat in de essentie om een ander het duurzame geluk te gunnen wat je zelf ook graag zou willen ervaren of ervaart.
'Een manier' duidt op een doel om bereikt te worden. De vraag dan is: Welke doel en wiens doel? Die van jou of die van een ander? Ik zie geen enkele reden in een wereld van subjectieve moraliteit waarom jouw doel goed zou zijn en het doel van een ander slecht.quote:Een manier om dat te bewerkstelligen is om het ego de kop in te drukken en jezelf niet als afgescheiden van je omgeving te zien, maar dat is weer een ander verhaal.
Maar de logische implicaties van subjectieve moraliteit zit hem juist in het feit dat er geen 'kwaad' bestaat.quote:De 'logische implicaties' van anderen zo'n geluk gunnen is dat je probeert anderen niet doelbewust kwaad te doen. Dat is in mijn ogen ook oprecht, omdat zo'n uitgangspunt geen God veronderstelt die over je schouder meekijkt en je eventuele schouderklopjes geeft in of na je dood in de vorm van b.v. een ticket naar een hemel.
Een vlot gebruiken impliceert uiteindelijk wel een doel, want waarom zou je naar de overkant willen komen?quote:Dit bewerkstellig je door te handelen in het moment. Niet door een set leefregels in je hoofd te prenten. Die wijzen je wellicht in de juiste richting, maar meer niet. Om de gebruikelijke vergelijking te gebruiken: een vlot zeul je ook niet meer mee als je eenmaal naar de overkant bent gekomen. Het is slechts een hulpmiddel.
Maatschappelijk, danwel eigenbelang ?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als we geen objectieve standaard nodig hebben voor 'goed en slecht', waarom moordlust slecht vinden?
Speciesism?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:17 schreef Grouch het volgende:
[..]
Maatschappelijk, danwel eigenbelang ?
Uiteraardquote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:23 schreef man1986 het volgende:
Ik wou alleen weten of hij op basis van speciesism morele waarden wil grondvesten.
Als we geen objectieve standaard nodig hebben voor 'goed en slecht', waarom moordlust slecht vinden? De gouden regel die je aanhaalt is noch bindend noch dicterend en al helemaal niet geldig in het planten- en dierenrijk om ons heen. Waarom zouden wij een waardeoordeel vellen op anderen die de gouden regel niet naleven als zij in essentie niets 'slecht' doen? Een intrinsieke waarde aan het mensenleven hechten is in mijn ogen net zo subjectief. Dat zou dus op speciecism uitkomen en ik weet niet zeker of je dat hier ook impliceert.quote:
Ik vermoed dat een diersoort waarbij men mekaar onderling uitmoord niet erg succesvol zal zijn en uiteindelijk uitsterft denk je niet?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als we geen objectieve standaard nodig hebben voor 'goed en slecht', waarom moordlust slecht vinden? De gouden regel die je aanhaalt is noch bindend noch dicterend en al helemaal niet geldig in het planten- en dierenrijk om ons heen. Waarom zouden wij een waardeoordeel vellen op anderen die de gouden regel niet naleven als zij in essentie niets 'slecht' doen? Een intrinsieke waarde aan het mensenleven hechten is in mijn ogen net zo subjectief. Dat zou dus op speciecism uitkomen en ik weet niet zeker of je dat hier ook impliceert.
Waarom zou het 'goed'/belangrijk zijn om te overleven als soort?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:28 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik vermoed dat een diersoort waarbij men mekaar onderling uitmoord niet erg succesvol zal zijn en uiteindelijk uitsterft denk je niet?
Goed als in goed voor de overlevingskansen van de diersoort ja.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom zou het 'goed'/belangrijk zijn om te overleven als soort?
Als het doel is om simpelweg te overleven, dan waarom waardeoordelen gebruiken?
De implicatie hier is toch nog steeds dat 'goed' bestaat.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
Nee, enlightened self-interest.
Al ben ik het niet geheel oneens met Singer c.s.
Voor de evolutionaire processen zal het uiteindelijk geen haar uitmaken of je overleeft of niet.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:35 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Goed als in goed voor de overlevingskansen van de diersoort ja.
Wat totaal niets met mijn post te maken heeft. Try againquote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Voor de evolutionaire processen zal het uiteindelijk geen haar uitmaken of je overleeft of niet.
Overleef je? Leuk. Sterf je uit? Ook leuk. Geen verschil voor evolutie.
Correct.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Voor de evolutionaire processen zal het uiteindelijk geen haar uitmaken of je overleeft of niet.
Overleef je? Leuk. Sterf je uit? Ook leuk. Geen verschil voor evolutie.
'Self-interest' voor wie? Onze soort als geheel, of de bepaalde groepen binnen de soort zelf?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:37 schreef Grouch het volgende:
[..]
Wat totaal niets met mijn post te maken heeft. Try again
Voor planten zal zich dit probleem niet stellen, denk ik, dit in tegenstelling tot het dierenrijk waar wel degelijk soortgelijke leefregels en normen bestaan. Moet ik je enkele voorbeelden geven of weet je dit toch al en doe je of je neus bloedt? Rangorde, partnertrouw, moederliefde, rouwen op een afgestorvene, opvoeding van de jongen en ga zo maar door. Ach, je wist dit wel.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:26 schreef man1986 het volgende:
De gouden regel die je aanhaalt is noch bindend noch dicterend en al helemaal niet geldig in het planten- en dierenrijk om ons heen.
Groot verschil. Moet je maar eens wat over lezen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:36 schreef man1986 het volgende:
Overleef je? Leuk. Sterf je uit? Ook leuk. Geen verschil dus voor evolutie.
Dat zijn allen instinctief bepaald. Er worden onderling toch geen afspraken gemaakt en contracten afgelegd in het dierenrijk, geen 'animal manifesto' om het zo te noemen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:53 schreef ATON het volgende:
Rangorde, partnertrouw, moederliefde, rouwen op een afgestorvene, opvoeding van de jongen en ga zo maar door.
Waarom is het belangrijk om als 'mensheid' te overleven?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Groot verschil. Moet je maar eens wat over lezen.
Net zoals bij de mens, wat per slot ook maar een kudde-zoogdier is, maar met aangepaste leefregels.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:03 schreef man1986 het volgende:
Dat zijn allen instinctief bepaald. Er worden onderling toch geen afspraken gemaakt en contracten afgelegd in het dierenrijk, geen 'animal manifesto' om het zo te noemen.
Instinct, met zoals bij alle levende organismen.quote:Waarom is het belangrijk om als 'mensheid' te overleven?
Net wel. Moet je er maar eens wat op nalezen.quote:Juist in het licht van evolutie is er niets belangrijks aan het feit om te overleven.
Instinctief wel, het doel te overleven en de genen door te geven. De rest is om dit doel zo efficiënt mogelijk te bereiken, ook religie. Als men een god bedenkt en die leefregels en geboden aan dit denkbeeldig opperwezen toeschrijft, heeft dit meer overredingskracht dan wanneer dit van een koning of president komt. Deze laatsten kan men in twijfel trekken en een god niet. Men moet enkel de kudde zover krijgen dat ze in die sprachhund geloven.quote:Door te stellen dat het wel belangrijk is om te overleven, maak je indirect toch een soort van waardeoordeel en impliceer je een 'doel'.
Begrijp ik, dat zou dan inhouden dat onze instincten de basis voor moraliteit vormen, met lichte aanpassingen hier en daar. Ook al zou instinct niet per se wijzen naar subjectieve moraliteit.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Net zoals bij de mens, wat per slot ook maar een kudde-zoogdier is, maar met aangepaste leefregels.
Waarom de ene instinct afkeuren en de andere instinct goedkeuren? Dat zou inhouden dat er 'goede' en 'slechte' instincten bestaan en ik zie geen evolutionaire reden om een waardeoordeel te vellen over instincten.quote:[..]
Instinct, met zoals bij alle levende organismen.
Aan de hand van welke standaard bepalen we dan wat goede en slechte instincten zijn?quote:[..]
Net wel. Moet je er maar eens wat op nalezen.
Waarom dan waardeoordelen vellen over een proces dat als doel heeft om de organismen te laten overleven en de genen door te geven? Stel dat het proces ertoe zou leiden dat de ene groep mensen een andere groep mensen zou uitmoorden. Waarin zouden wij gerechtvaardigd zijn om daar een waardeoordeel over te spreken?quote:[..]
Instinctief wel, het doel te overleven en de genen door te geven. De rest is om dit doel zo efficiënt mogelijk te bereiken, ook religie. Als men een god bedenkt en die leefregels en geboden aan dit denkbeeldig opperwezen toeschrijft, heeft dit meer overredingskracht dan wanneer dit van een koning of president komt. Deze laatsten kan men in twijfel trekken en een god niet. Men moet enkel de kudde zover krijgen dat ze in die sprachhund geloven.
Ach, laat maar zitten. Duidelijk dat je er niks van hebt begrepen. ( of doet alsof )quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Begrijp ik, dat zou dan inhouden dat onze instincten de basis voor moraliteit vormen, met lichte aanpassingen hier en daar. Ook al zou instinct niet per se wijzen naar subjectieve moraliteit.
[..]
Waarom de ene instinct afkeuren en de andere instinct goedkeuren? Dat zou inhouden dat er 'goede' en 'slechte' instincten bestaan en ik zie geen evolutionaire reden om een waardeoordeel te vellen over instincten.
[..]
Aan de hand van welke standaard bepalen we dan wat goede en slechte instincten zijn?
De ene instinct opwegen tegenover de andere instinct zou dan circular reasoning zijn.
[..]
Waarom dan waardeoordelen vellen over een proces dat als doel heeft om de organismen te laten overleven en de genen door te geven? Stel dat het proces ertoe zou leiden dat de ene groep mensen een andere groep mensen zou uitmoorden. Waarin zouden wij gerechtvaardigd zijn om daar een waardeoordeel over te spreken?
Als een kolonie mieren een andere kolonie mieren aanvalt en vernietigd, dan zou daar toch ook geen waardeoordeel uit voortvloeien?
Neen, ik zou zeggen dat je allereeerst moet kunnen aantonen dat het regent.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
2. Het regent.
Wat jij dus zegt is dat ik eerst moet bewijzen dat het nat is buiten (Q), want anders zou het argument volgens jou dus ongeldig zijn.
Maar een argument is geldig of ongeldig ondanks het bewijs voor (Q).
Stel dat het niet zou regenen buiten, dan nog zou het argument hierboven geldig zijn.
[..]
Inderdaad een perfect voorbeeld:hoe onderlinge afspraken in de mensheid zijn geevolueerd. De moraal evolueerde net zo: van familieverband, naar stamverband vervolgens via staatsverband tot de Universele Rechten van de Mens. Die hebben we onderling afgesproken net als de kilogram, er zijn wel nog steeds gebieden die een een afwijkende norm hanteren, maar die nemen langzaam af.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
De conclusie volgt uit de 2 premises (Q en P). Maar je bezwaar zou de vorm van het argument niet veranderen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:57 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Neen, ik zou zeggen dat je allereeerst moet kunnen aantonen dat het regent.
De regen bestaande uit waterdruppels zorgt ervoor dat iets nat wordt.
Om over het gevolg van de regen iets te kunnen zeggen, moet je eerst aantonen dat het regent.
Voordat je iets zinnigs over God mbt moraal kan zeggen moet je eerst God aantoonbaar maken.
Om god te veroordelen hoef je helemaal niet aan te tonen dat hij "echt" bestaat, de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is immers ook een verzonnen persoon en net zo verdorven.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De conclusie volgt uit de 2 premises (Q en P). Je hebt dus gelijk dat als we willen aantonen dat het nat is buiten, wij eerst moeten aantonen dat het regent. Maar dat zou de vorm van het argument niet veranderen.
Het kan buiten ook nat zijn omdat een watertoren lek is, een tankwagen met bronwater langs is gereden en door een scheur in de tank al het water eruit is gelopen..quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
De conclusie volgt uit de 2 premises (Q en P). Maar je bezwaar zou de vorm van het argument niet veranderen.
Nogmaals, dat onze besef van goed en slecht verandert betekent niet noodzakelijk dat objectieve moraliteit niet bestaat. Als wij vandaag mensen 1 jaar gevangenisstraf geven voor diefstal, en volgend jaar geven we ze 3 jaar celstraf, dan nog zou objectieve moraliteit kunnen bestaan, ongeacht onze veranderende afspraken en regels.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad een perfect voorbeeld:hoe onderlinge afspraken in de mensheid zijn geevolueerd. De moraal evolueerde net zo: van familieverband, naar stamverband vervolgens via staatsverband tot de Universele Rechten van de Mens. Die hebben we onderling afgesproken net als de kilogram, er zijn wel nog steeds gebieden die een een afwijkende norm hanteren, maar die nemen langzaam af.
Met deze geevolueerde Universele Rechten van de Mens in de hand, kunnen we dus vaststellen dat God (het literaire personage JHWH uit de bijbel) een misdadiger is.
Standaarden evolueren en worden gecodificeerd, de Tweede Kamer doet de hele dag niets anders.
Als jij de boze stiefmoeder slecht vindt en een ander persoon vindt de boze stiefmoeder juist goed. Wie zou dan gelijk hebben?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Om god te veroordelen hoef je helemaal niet aan te tonen dat hij "echt" bestaat, de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is immers ook een verzonnen persoon en net zo verdorven.
Klopt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:19 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Het kan buiten ook nat zijn omdat een watertoren lek is, een tankwagen met bronwater langs is gereden en door een scheur in de tank al het water eruit is gelopen..
Ik ben alle reacxties snel aan het doorlezen, maar als man1986 wil beweren dat er objectieve moraal bestaat en dat deze van God komt, moet hij wel eerst God kunnen bewijzen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Om god te veroordelen hoef je helemaal niet aan te tonen dat hij "echt" bestaat, de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is immers ook een verzonnen persoon en net zo verdorven.
Dat zou bij interchangable afhankelijkheid nog het geval kunnen zijn maar in dit geval is je stellingquote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:19 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Het kan buiten ook nat zijn omdat een watertoren lek is, een tankwagen met bronwater langs is gereden en door een scheur in de tank al het water eruit is gelopen..
Jij gaat er steeds vanuit dat de oorzaak boven elke twijfel verheven is door te stellen dat je Q moet bewijzen. Lees maar:quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Klopt.
Maar in het argument is P de oorzaak en Q het gevolg.
Nee je moet bewijzen dat het nat is omdat het heeft geregend. Jij wil het gevolg bewezen hebben ik altijd de oorzaak.quote:1. Als P, dan Q.
2. P.
3. Dus Q.
2. Het regent.
Wat jij dus zegt is dat ik eerst moet bewijzen dat het nat is buiten (Q), want anders zou het argument volgens jou dus ongeldig zijn.
Als dat waar zou zijn dan zou zijn stelling moeten zijn geweest: "als het buiten nat is dan komt dat door de regen" ..dat was zijn stelling echter niet. Hij zij niet "als Q dan P" hij zij "als P dan Q".quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:32 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Jij gaat er steeds vanuit dat de oorzaak boven elke twijfel verheven is door te stellen dat je Q moet bewijzen. Lees maar:
[..]
Nee je moet bewijzen dat het nat is omdat het heeft geregend. Jij wil het gevolg bewezen hebben ik altijd de oorzaak.
Het regent (P) is de oorzaak en het is nat buiten (Q) is het gevolg.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:32 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Jij gaat er steeds vanuit dat de oorzaak boven elke twijfel verheven is door te stellen dat je Q moet bewijzen. Lees maar:
[..]
Nee je moet bewijzen dat het nat is omdat het heeft geregend. Jij wil het gevolg bewezen hebben ik altijd de oorzaak.
Even een begripsverwarring van mijn kant ophelderen:quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:27 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Ik ben alle reacxties snel aan het doorlezen, maar als man1986 wil beweren dat er objectieve moraal bestaat en dat deze van God komt, moet hij wel eerst God kunnen bewijzen.
Ben het geheel met je eens dat wij wel degelijk een moreel oordeel over de bijbelse god mogen vellen. Moraal ontwikkelt zich binnen een gemeenschap-samenleving-maatschappij en internationaal gezien is genocide bvb strafbaar en moreel verwerpelijk. Israel heeft in opdracht van God genocide gepleegd. Dus oordeel ik deze opdracht als immoreel.
Net zoals dat een regenachtige dag (P) logischerwijs er op wijst dat het nat is buiten (Q).quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:48 schreef Bassman62 het volgende:
Als we naar God terugkeren. Wil je kunnen beweren dat er objectieve moraal bestaat en dat deze van God afkomstig is moet je:
1. kunnen bewijzen dat God bestaat
2. dat moraal van God komt
3. dat deze moraal objectief is.
Stel je alleen dat objectieve moraal bestaat dan moet je alleen kunnen aantonen dat objectieve moraal inderdaad bestaat.
Om te voorkomen dat we anders blijven hangen in je regen-analogie, maar daar geldt imo nog steeds hetzelfde. Het kán dat regen de oorzaak is van dat het nat is buiten, maar er zijn ook andere verklaringen mogelijk.
Ik heb het hier nadrukkelijk over objectieve moraliteit en niet absolute moraliteit.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Even een begripsverwarring van mijn kant ophelderen:
man1986 Begrijp ik het nu goed dat je stelt dat er wel een absolute moraal is, maar dat "genocide is misdaad" geen absolute morele waarheid is?
Geef eens een voorbeeld onder welke voorwwarden genocide geen misdaad zou zijn?
Staat een Wetgever wellicht zelf boven de Wet?
Dat zei ik ook al en toen was het verdomd stil.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:57 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Neen, ik zou zeggen dat je allereeerst moet kunnen aantonen dat het regent.
De regen bestaande uit waterdruppels zorgt ervoor dat iets nat wordt.
Om over het gevolg van de regen iets te kunnen zeggen, moet je eerst aantonen dat het regent.
Voordat je iets zinnigs over God mbt moraal kan zeggen moet je eerst God aantoonbaar maken.
Dus jou conclusie is:quote:Op vrijdag 22 maart 2013 23:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik heb het hier nadrukkelijk over objectieve moraliteit en niet absolute moraliteit.
Objectieve moraliteit wijst alleen een basis/fundament aan voor goed en slecht. Wat 'goed en slecht' zou kunnen zijn is een heel andere vraag.
Als ik de regen-analogie even erbij pak:
Als het regent, dan is het nat buiten.
Klopt als een bus, maar wat deze redenering ons juist niet vertelt is of de regendruppels nou geel, groen, blauw of paars van kleur zijn.
Misschien zullen we nooit achter komen welke gedragen/opvattingen/overtuigingen/acties goed of slecht zijn, net zoals we misschien nooit kunnen weten wat de kleur van de regendruppels van morgen zullen zijn.
Maar deze 'niet weten' maakt geen verschil uit voor de conclusie van het argument.
Correctquote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
[quote]Net zoals dat een regenachtige dag (P) logischerwijs er op wijst dat het nat is buiten (Q).
Neen! Waarom niet van een supercomputer, het Vliegende Spaghetti-monster of Marsmannetjes?quote:Zo wijst een objectieve moraliteit (P) logischerwijs naar het bestaan van God (Q).
Dat is juist.quote:Zelfs als we niet kunnen bewijzen dat het nat is buiten, kunnen we altijd wel logisch concluderen dat "áls het regent, dan is het nat buiten".
Als je hebt aangetoond dat regen de oorzaak is niet.quote:Een verdere bewijs voor (Q) is dus niet noodzakelijk voor het argument.
Juistquote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:29 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat zou bij interchangable afhankelijkheid nog het geval kunnen zijn maar in dit geval is je stelling
1. als het regent is het nat buiten.
Als die stelling niet klopt dan stopt direct de argumentatie, als die wel klopt dan kun je vervolgens verder in je argumentatie.
Neen dat zou dat een voorbarige conclusie zijnquote:Stel nu dat je zou zeggen
2. het is nat buiten
en je concludeerd daaruit dat het dus moet regenen dan volg je niet je eigen stellingname. 2 zegt echter:
Dat is alleen juist als daadwerkelijk aangetoond is dat regen de eerste oorzaak is van het nat worden.quote:[2. het regent
en daaruit volgt automatisch wel dat het nat is buiten al zullen er honderd tankwagens zijn gaan lekken of dat de brandweer er nog een paar schepjes bovenop doet.
Die heeft daarmee dus geen enkele praktische waarde.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 23:34 schreef man1986 het volgende:
Die conclusie zou geheel onafhankelijk zijn van het morele argument.
Het morele argument heeft niet als doel om ons te vertellen of liegen goed of slecht is.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 23:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Die heeft daarmee dus geen enkele praktische waarde.
Of je hebt gedronken of je volgt daadwerkelijk niet wat er gezegd wordt maar desalniettemin wil ik het voor wat betreft de regen even hierbij latenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 23:52 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Juist
[..]
Neen dat zou dat een voorbarige conclusie zijn
[..]
Dat is alleen juist als daadwerkelijk aangetoond is dat regen de eerste oorzaak is van het nat worden.
Al gaat ook hij er compleet aan voorbij dat God in de redenering moeiteloos vervangen kan worden door goden uit andere geloven, danwel vliegende spaghettimonsters.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:01 schreef Jappie het volgende:
En ja er staat God in de URL en dus zal het waarschijnlijk wel een site zijn die uitgaat van het bestaan van God maar ik geloof toch dat ze er redelijk in slagen om de onontkoombare onderlinge samenhang tussen objectieve moraliteit en God te verklaren.
Of door bananen, thermometers, geluidsinstallaties, of willekeurige andere dingen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 06:50 schreef Grouch het volgende:
[..]
Al gaat ook hij er compleet aan voorbij dat God in de redenering moeiteloos vervangen kan worden door goden uit andere geloven, danwel vliegende spaghettimonsters.
Die allemaal een andere objectieve moraliteit kunnen prediken.
Ofwel: ook een objectieve moraliteit is geheel subjectief - aangezien je kan kiezen welke versie je wil.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 07:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of door bananen, thermometers, geluidsinstallaties, of willekeurige andere dingen.
Objectieve moraal bestaat niet.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 07:55 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ofwel: ook een objectieve moraliteit is geheel subjectief - aangezien je kan kiezen welke versie je wil.
Babystapjes, Jigzoz.quote:
Vooruit dan maar weer...quote:Op zaterdag 23 maart 2013 08:07 schreef Grouch het volgende:
[..]
Babystapjes, Jigzoz.
Laten we beginnen met de stelling dat wij niet objectief kunnen bepalen welke van de 10 miljoen voorgestelde objectieve moraliteiten de juiste is - if any
Ik weet niet zeker wat de kleur is van regendruppels, maar ik heb een theorie die voorspelt dat ze waarschijnlijk transparant zullen zijn.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 23:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik heb het hier nadrukkelijk over objectieve moraliteit en niet absolute moraliteit.
Objectieve moraliteit wijst alleen een basis/fundament aan voor goed en slecht. Wat 'goed en slecht' zou kunnen zijn is een heel andere vraag.
Als ik de regen-analogie even erbij pak:
Als het regent, dan is het nat buiten.
Klopt als een bus, maar wat deze redenering ons juist niet vertelt is of de regendruppels nou geel, groen, blauw of paars van kleur zijn.
Misschien zullen we nooit achter komen welke gedragen/opvattingen/overtuigingen/acties goed of slecht zijn, net zoals we misschien nooit kunnen weten wat de kleur van de regendruppels van morgen zullen zijn.
Maar deze 'niet weten' maakt geen verschil uit voor de conclusie van het argument.
De persoon met de juiste argumenten!!!!quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat onze besef van goed en slecht verandert betekent niet noodzakelijk dat objectieve moraliteit niet bestaat. Als wij vandaag mensen 1 jaar gevangenisstraf geven voor diefstal, en volgend jaar geven we ze 3 jaar celstraf, dan nog zou objectieve moraliteit kunnen bestaan, ongeacht onze veranderende afspraken en regels.
[..]
Als jij de boze stiefmoeder slecht vindt en een ander persoon vindt de boze stiefmoeder juist goed. Wie zou dan gelijk hebben?
Bedankt voor die link. Nu hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden want dit stuk lijkt me een goede basis om als uitgangspunt te nemen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:01 schreef Jappie het volgende:
[..]
Of je hebt gedronken of je volgt daadwerkelijk niet wat er gezegd wordt maar desalniettemin wil ik het voor wat betreft de regen even hierbij laten
Voor het moraliteit God geval denk ik dat het handig is om deze uitleg eens te bekijken http://hetbestaanvangod-b(...)morele-argument.html
En ja er staat God in de URL en dus zal het waarschijnlijk wel een site zijn die uitgaat van het bestaan van God maar ik geloof toch dat ze er redelijk in slagen om de onontkoombare onderlinge samenhang tussen objectieve moraliteit en God te verklaren.
Mee eens.quote:“De God van het Oude Testament is zowat het meest onaangename personage uit de fictieliteratuur: jaloers en er nog trots op ook; een kleinzielige, onrechtvaardige, onverzoenlijke controle-freak; een wraakzuchtige, bloeddorstige etnische zuiveraar; een vrouwenhatende, homofobe, racistische, infanticidale, genocidale, filicidale, verderfelijke, megalomane, sadomasochistische en wispelturige kwaadaardige pestkop.”
Hieruit volgt imo juist dat er géén objectieve moraal bestaat vlgs Dawkins. Geen goed en geen kwaad.quote:Het universum heeft precies de eigenschappen die je zou verwachten als er aan het begin geen ontwerp, geen reden, geen kwaad en geen goed is. Niks anders dan blinde en onvergeeflijke onverschilligheid.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ergens heb gelezen dat Dawkins zegt in zijn boek God als misvatting (The God delusion) dat zijn (Dawkins) morele oordelen objectief zijn!quote:Hierin zien we de inconsequente positie van de Atheïst. Dawkins staat in heel zijn boek continue klaar met zijn morele oordelen die hij als absoluut objectief stelt. God IS kwaadaardig als hij zou bestaan. Religie IS een van de grootste bronnen van kwaadaardigheid in de wereld, enz. Maar hij is gedwongen te bekennen dat wanneer God niet bestaat moraliteit simpelweg niet objectief kan zijn.
Vlgs mij zijn het juist atheisten die beweren dat er geen objectieve standaard voor moraliteit is!quote:Veel Atheïsten proberen uit alle macht een objectieve standaard voor moraliteit te behouden maar zijn niet in staat hier dan ook een objectieve fundering voor te geven. Als je een Atheïst vraagt waarom iemand laten lijden slecht is zal hij bijna altijd zeggen: “omdat dat gewoon zo IS!” en dat is nu precies mijn punt betreffende dat objectieve moraliteit is hoe wij moraliteit ervaren; Goed en Kwaad ZIJN
Moeiteloos zou ik niet helemaal willen zeggen maar op zich klopt wat je zegt....God hoeft maar aan een bepaald aantal voorwaarden te voldoen. Hij moet alomtegenwoordig zijn, almachtig eeuwig en Goed. Oftewel buiten ruimte en tijd staan de initiator zijn en ook nog eens maximaal goed. Elk geloof wat zo een God verkondigd zou in principe verruild kunnen worden voor de huidige versie om objectieve moraliteit te kunnen waarmaken.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 06:50 schreef Grouch het volgende:
[..]
Al gaat ook hij er compleet aan voorbij dat God in de redenering moeiteloos vervangen kan worden door goden uit andere geloven, danwel vliegende spaghettimonsters.
Ik zelf zou het liever willen invullen met dat de mensen die die plaatjes plaatsen "van God verlaten zijn"...oftewel dat ze zich van God verwijderd hebben.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:09 schreef smitjew het volgende:
Er zijn zoveel zieke plaatjes op het internet dat je gewoon voelt dat er geen god is.
Hoe kan god een moraal hebben?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik zelf zou het liever willen invullen met dat de mensen die die plaatjes plaatsen "van God verlaten zijn"...oftewel dat ze zich van God verwijderd hebben.
Maar goed...de discussie ging hier volgens mij over de moraliteit van God en of wij in staat zijn die moraliteit te kunnen kwantificeren. Dus niet over of hij wel of niet bestaat.
Deze is leuk! Pas het laatste eens toe op God: "maar hem gewoon al niet helpen is op zichzelf al slecht"quote:Wanneer iemand gewond op straat ligt dan is het Goed om hem te helpen, maar niks doen is kwaadaardig (iemand dan nog extra gewond maken is nog kwaadaardiger, maar hem gewoon al niet helpen is op zichzelf al slecht).
quote:Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig.
Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig.
Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
Als hij het kán en wíl opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?
Epicurus
Het vliegende spaghetti monster heeft overal zijn noedelvormige aanhangels.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:08 schreef Jappie het volgende:
[..]
Moeiteloos zou ik niet helemaal willen zeggen maar op zich klopt wat je zegt....God hoeft maar aan een bepaald aantal voorwaarden te voldoen. Hij moet alomtegenwoordig zijn, almachtig eeuwig en Goed. Oftewel buiten ruimte en tijd staan de initiator zijn en ook nog eens maximaal goed. Elk geloof wat zo een God verkondigd zou in principe verruild kunnen worden voor de huidige versie om objectieve moraliteit te kunnen waarmaken.
Overigens heb ik vliegende spaghettimonsters even doorgestreept daar die in mijn fantasie ergens ronzweeft in het universum waarmee hij niet aan de kwalificaties voldoet...of is het een zij ?
Tenzij het lijden van 6 miljoen mensen "een hoger doel" diende. Dan zou het wellicht goed te praten zijn.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:21 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Deze is leuk! Pas het laatste eens toe op God: "maar hem gewoon al niet helpen is op zichzelf al slecht"
God zou almachtig zijn. Eens? God had de macht om de Holocaust te voorkomen of te stoppen. De Holocaust heeft veel mensen doen lijden. God heeft echter niet ingegrepen en toegestaan dat ca. 6 miljoen joden zijn vermoord! God is dus slecht!
[..]
Wat er leuk aan is is dat jij dat zonder God en dus objectieve moraliteit nooit kunt beoordelen. Je kunt het alleen beoordelen via een subjectieve moraliteit in een atheistische wereld waar absoluut goed of kwaad niet bestaat en al wat wij doen slechts evolutionaire processen zijn om de soort in stand te houden. Vanuit het evolutionaire principe zou puur theoretisch de holocaust of genocide zelfs goed kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:21 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Deze is leuk! Pas het laatste eens toe op God: "maar hem gewoon al niet helpen is op zichzelf al slecht"
God zou almachtig zijn. Eens? God had de macht om de Holocaust te voorkomen of te stoppen. De Holocaust heeft veel mensen doen lijden. God heeft echter niet ingegrepen en toegestaan dat ca. 6 miljoen joden zijn vermoord! God is dus slecht!
[..]
Dit klopt, de wereld is niet ying yang of goed slecht. Het kan in een fractie van een seconde eindigen voor iemand.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat er leuk aan is is dat jij dat zonder God en dus objectieve moraliteit nooit kunt beoordelen. Je kunt het alleen beoordelen via een subjectieve moraliteit in een atheistische wereld waar absoluut goed of kwaad niet bestaat en al wat wij doen slechts evolutionaire processen zijn om de soort in stand te houden. Vanuit het evolutionaire principe zou puur theoretisch de holocaust of genocide zelfs goed kunnen zijn.
Ofwel: atheisten mogen niet zeggen dat genocide slecht is, maar aanhangers van het brandende bosje, de grote god aardappel of de almachtige Doctor Who mogen dat wel - en hun mening is net zo valide als die van een aanhanger van de genocidale god van Abrahamquote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat er leuk aan is is dat jij dat zonder God en dus objectieve moraliteit nooit kunt beoordelen. Je kunt het alleen beoordelen via een subjectieve moraliteit in een atheistische wereld waar absoluut goed of kwaad niet bestaat en al wat wij doen slechts evolutionaire processen zijn om de soort in stand te houden. Vanuit het evolutionaire principe zou puur theoretisch de holocaust of genocide zelfs goed kunnen zijn.
Stel jij hier nou dat ik geen moreel oordeel mag vellen omdat ik niet geloof in het bestaan van God en van mening ben dat objectieve moraal niet bestaat?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat er leuk aan is is dat jij dat zonder God en dus objectieve moraliteit nooit kunt beoordelen.
Eensquote:Je kunt het alleen beoordelen via een subjectieve moraliteit in een atheistische wereld waar absoluut goed of kwaad niet bestaat en al wat wij doen slechts evolutionaire processen zijn om de soort in stand te houden.
Zou kunnen idd.quote:Vanuit het evolutionaire principe zou puur theoretisch de holocaust of genocide zelfs goed kunnen zijn.
Ik vind dat Neale Donald Walsch het wel goed verwoord in zijn serie "conversations with God" boeken. Er is geen goed of kwaad in de vorm waarin wij haar begrijpen..er is slechts een doel. Het doel kennen is kunnen bepalen of een handeling je dichter of verder van dat doel verwijderd.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:25 schreef Grouch het volgende:
Edoch, we hebben nu weer meerdere punten door elkaar. Laten we beginnen met focussen op de vraag "hoe kunnen we bepalen welke objectieve moraal de juiste is".
Nope..de mening van een theist vs een atheist is net zo veel waard in een wereld met God als dat dat zou zijn in een wereld zonder God. Mijn verklaring dat God bestaat maakt het immers nog geen waarheid.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:33 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ofwel: atheisten mogen niet zeggen dat genocide slecht is, maar aanhangers van het brandende bosje, de grote god aardappel of de almachtige Doctor Who mogen dat wel - en hun mening is net zo valide als die van een aanhanger van de genocidale god van Abraham?
Maar mijn vraag is hoe we bepalen welk doel dat moet zijnquote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:37 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik vind dat Neale Donald Walsch het wel goed verwoord in zijn serie "conversations with God" boeken. Er is geen goed of kwaad in de vorm waarin wij haar begrijpen..er is slechts een doel. Het doel kennen is kunnen bepalen of een handeling je dichter of verder van dat doel verwijderd.
Probleem is echter dat in een atheistische empirische wereld een doel voor iedereen samen ontbreekt. Het doel in het leven van een atheist is wat je er zelf van maakt. Het is pas zodra je erkent dat alles en iedereen eenzelfde doel moet dienen dat je je richting objectieve moraliteit kunt bewegen.
Tuurlijk mag je dat wel maar wat is het waard als het subjectief is ?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:36 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Stel jij hier nou dat ik geen moreel oordeel mag vellen omdat ik niet geloof in het bestaan van God en van mening ben dat objectieve moraal niet bestaat?
Ik zie geen enkele reden waarom ik het (subjectief ontwikkelde) moreel oordeel dat iemand laten lijden zonder hulp te bieden is slecht, niet mag toepassen op God. Tenzij je eigenlijk wil zeggen: je gelooft niet in God dat hij bestaat, dus mag je ook geen moreel oordeel vellen over hem.
Zo uit de losse pols ?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:39 schreef Grouch het volgende:
[..]
Maar mijn vraag is hoe we bepalen welk doel dat moet zijnEr zijn nogal veel keuzemogelijkheden.
Heel veel, want het is geworteld in één of meer menselijke ervaringen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:40 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je dat wel maar wat is het waard als het subjectief is ?
Volgens het christelijk geloof is God overal, maar klopt dit met wat joden hierover te zeggen hebben?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:08 schreef Jappie het volgende:
God hoeft maar aan een bepaald aantal voorwaarden te voldoen. Hij moet alomtegenwoordig zijn, almachtig eeuwig en Goed. Oftewel buiten ruimte en tijd staan de initiator zijn en ook nog eens maximaal goed. Elk geloof wat zo een God verkondigd zou in principe verruild kunnen worden voor de huidige versie om objectieve moraliteit te kunnen waarmaken.
Zo zou men toch denken dat de God uit het O.T. een andere God is dan in het N.T.quote:Iedere term om god te beschrijven zoals liefdevol, wraakzuchtig, jaloers etc. etc. zijn menselijke concepten en eigenlijk niet toepasbaar waar je eigenlijk over praat. In het Jodendom word al vroeg geleerd waarom afgodsbeelden nu zo fout zijn en iedere term over god eigenlijk nooit kan kloppen; je probeert van god iets antropomorf te maken.
In het Jodendom is god niet een oude vent op een troon maar een compleet onbegrijpbaar iets wat zelfs in Hasidische leerstellingen buiten het universum staat; Tzimtzum(=terugtrekking). Als god aanwezig zou zijn, zou het universum niet kunnen bestaan (hij is alles en als alles er al is kan er niets bij) dus hij trok zich letterlijk terug en daarom is hij als zodanig ook niet werkelijk aanwezig.
Dat god een "hij" en "de vader" is geworden is te danken aan het Hebreeuws waarin je geen onzijdig geslacht hebt. Het is namelijk correcter om "het" te zeggen al is ook dat eigenlijk incorrect want god is ook geen het(ik weet het vermoeiend), maar zeker geen hij of zij.
Wellicht betere vraag: maakt het uit of iets moreel juist is of niet ?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:06 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Je kunt jezelf ook afvragen: wat is het waard als moraal objectief is?
Misschien moeten we sowieso een onderscheid maken in moraal en ethiek inderdaad ...quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:28 schreef Grouch het volgende:
[..]
Wellicht betere vraag: maakt het uit of iets moreel juist is of niet ?
Misschien is het wel moreel juist als wij ons allemaal laten martelen en permanent helse pijnen lijden.
Zijn wij dan verplicht dit moreel juiste te doen.. of is het wellicht verstandiger om voor de moreel verwerpelijke keuze van gelukkig zijn te kiezen?
Dit begrijp ik niet. Waarom zou het niets waard zijn als het subjectief is? Sterker nog ik ben van mening dat alle moraal subjectief is.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:40 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je dat wel maar wat is het waard als het subjectief is ?
Een goddelijk gebod die godsdienstvrijheid uitsluit.Voor de schuld van de ouders laat God de kinderen boeten, en ook het derde en vierde geslacht!quote:Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
3 Vereer naast mij geen andere goden.
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht. Exodus 20:2-6
Een grondrecht voor elk mens al wordt dit artikel wat door de bijbelse god en in veel moslimlanden met de voeten getreden.quote:EVRM (Europees Verdrag van de Rechten van de Mens)
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen, zowel in het openbaar als privé zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten, in onderricht, in practische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften.
2. De vrijheid zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uiting te brengen kan aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die die bij de wet zijn voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de openbare veiligheid, voor de bescherming van de openbare orde, gezondheid of goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Nu ben ik djin boedi matwa van de aasgierentribe en conform mijn subjectieve moraal is het goed om levende babies van andere stammen op te eten anders loopt mijn stam een bepaald risico van uitsterven. Ook dat is een menselijke ervaring maar hoeveel vind je die subjectieve moraliteit dan waard ?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:06 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Heel veel, want het is geworteld in één of meer menselijke ervaringen.
Je kunt jezelf ook afvragen: wat is het waard als moraal objectief is?
Hoe kan een set leefregels relevant voor ons zijn als het niet uitmaakt hoe we die leefregels ervaren?
Niet iedere subjectieve moraal is OK, maar als je iets zinvols over ethiek wil zeggen kan dat eigenljk alleen maar als je uitgaat van hoe dingen overkomen op mensen (subjectief dus). Soms komt deze ethiek overeen met een heersende "objectieve moraal", soms niet.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:29 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nu ben ik djin boedi matwa van de aasgierentribe en conform mijn subjectieve moraal is het goed om levende babies van andere stammen op te eten anders loopt mijn stam een bepaald risico van uitsterven. Ook dat is een menselijke ervaring maar hoeveel vind je die subjectieve moraliteit dan waard ?
Intuïtie kan ook bedrieglijk zijn ...quote:Idd..wat is dat waard. (wellicht niet helemaal duidelijk maar ik zit hier geenzins te pleiten voor objectieve moraliteit. Ik vind moraliteit of die nu subjectief of objectief is toch in beginsel een monster ) Mijn basis gedachte op dat gebied ligt eigenlijk in het omgekeerde; je moet luisteren naar je intuitie naar jezelf naar dat deel van jezelf wat God is en dat ligt dieper dan moraliteit. Vertrouwen hebben in het zelf betekent uiteindelijk weten zonder te weten. Maar goed daar gaat deze hele discussie niet over dus laten we maar niet zover uitwijden.
We hebben inlevingsvermogen. En we hebben voorstellingsvermogen. We kunnen ons voorstellen hoe een ander zich zou voelen onder bepaalde omstandigheden, zonder die situatie exact mee te maken. Door goed te luisteren naar de getroffen persoon etc.quote:Ik weet niet hoe we zo snel bij leefregels uit zijn gekomen maar om toch een antwoord te geven. Het probleem is nu juist dat we op de een of andere manier toch allemaal lijken te weten wat objectieve moraliteit is. Op de een of andere manier kunnen wij voorbij aan onze subjectieve waarneming. Er is dus kennelijk een innerlijk weten. We kunnen nog steeds leefregels zoals jij ze nu noemt overtreden maar ook zonder in God te geloven voelen we direct wanneer we dat doen. Er is dus geen ontkomen aan die objectieve moraliteit. We voelen dat genocide fout is terwijl we wel redenen zouden kunnen bedenken onder welke condities ze misschien te billijken zouden zijn. Wij zijn dus kennelijk bereid om een moraliteit (leefregels ? ) aan te nemen die boven onze directe subjectieve beleving uitgaat.
Daar lijkt het idd op maar ik zie dat niet echt als een probleem voor de God moraliteit stelling an sich.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:25 schreef ATON het volgende:
Volgens het christelijk geloof is God overal, maar klopt dit met wat joden hierover te zeggen hebben?
Zo zou men toch denken dat de God uit het O.T. een andere God is dan in het N.T.
Ik had begrepen dat de joodse God noch mannelijk, noch vrouwelijk, nog onzijdig is.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:59 schreef Jappie het volgende:
Overigens is het puur een gewoonte om hij te zeggen wanneer ik het over God heb maar ben ik mij volledig bewust dat God zowel een vrouwelijk als een mannelijk als een onzijdig aspect moet hebben.
Mee eens.quote:Als laatste wil ik nog even gezegd hebben dat ik "de bijbel" niet als de absolute authoriteit op God gebied beschouw. Ik heb bij herhaling gezegd dat ik de bijbel een goede inspiratiebron vind voor het zoeken naar God maar dat er in mijn ogen teveel menselijke interpretaties door de schrijvers aan vooraf zijn gegaan, teveel verkeerde interpretaties door de katholieke kerk zijn en worden gemaakt en dat er bewust dingen uit zijn weggelaten die er mijn inziens zeker in hadden thuis gehoord om een compleet aanbod en verhaal te hebben.
Nu spreek jij jezelf tegen. Over welke God heb je het nu eigenlijk als inspiratiebron, de God uit de christelijke Bijbel of de God uit joodse Bijbel?quote:Maar veel belangrijker dan dat is het in mijn ogen niet het naleven van de voorbeelden en of regels die in de bijbel worden geopperd die je tot God brengen maar de weg naar binnen.
Ik zeg niet dat het niets waard is, ik stel de vraag wat is het dan nog waard in een wereld waar iedereen vanuit zijn eigen positie prima zijn eigen moraal kan maken waarbij hij/zij ongetwijfeld nog gelijk heeft ook. De vraag is dus niet zozeer wat is het waard maar meer wat heb je eraan ? Hoe gaat het je op wereldschaal helpen als moraal uberhaupt al iets is wat je op wereldschaal wil invoeren.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:29 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet. Waarom zou het niets waard zijn als het subjectief is? Sterker nog ik ben van mening dat alle moraal subjectief is.
Mijn insteek op dat stukje bijbeltekst is dat het niet zozeer een gebod is in de zin van je moet dat doen in deze wereld waarin we nu leven maar een van je moet dat doen wil je in de hemel komen of anders gezegd als je een stukje hemel op aarde wil maken dan zul je dit gebod moeten naleven als je in je opzet wil slagen. Wat vervolgens door veel mensen als een straf wordt uitgelegd (ik zal je kinderen bezoeken tot in het zoveelste geslacht) betekent eigenlijk zoveel als: "Het logische gevolg van het niet naleven van dit gebod betekent automatisch ook dat je het voor je nageslacht vrijwel onmogelijk maakt om in dat stukje hemel of hemel op aarde te komen" het is daarmee dus geen straf maar een logisch gevolg. Het vertelt m.i. iets over hoe overtuigingen van ouders worden overgebracht op hun kinderen. Als een kind opgroeit in een omgeving met een vals beeld van de realiteit zal hij dat valse beeld veel moeilijker kwijtraken dan wanneer hij in een realiteit zou opgroeien met een juist beeld van in dit geval God. Eigenlijk verwijst het een beetje naar wat Aton uitlegt over de Joodse manier van naar God kijkenquote:Dan ben ik benieuwd hoe jij dit beoordeeld en waarom:
Een goddelijk gebod die godsdienstvrijheid uitsluit.Voor de schuld van de ouders laat God de kinderen boeten, en ook het derde en vierde geslacht!
In principe is de belofte van het Christelijk geloof nu juist dat je een vrije wil heb. Je mag dus prima willekeurig welk geloof aanhangen zelf van dat rondvliegende spaghettimonster alleen het gaat je niet in de hemel (op aarde) brengen. In mijn ogen een logisch gevolg maar in de ogen van degene die de bijbel opschreven een straf.quote:Een grondrecht voor elk mens al wordt dit artikel wat door de bijbelse god en in veel moslimlanden met de voeten getreden.
Welke van de 2 vertegenwoordigd dan vlgs jou een hogere moraal? Is het goddelijke verbod op godsdienstvrijheid objectieve moraal? Ben benieuwd wat je mening hierover is.
Ik vind een ander het recht op godsdienstvrijheid toekennen een hogere moraal dan het verbod op godsdienstvrijheid. Reden is dat je niet iemand mag dwingen om in één religie te geloven.
En zo Jappie zullen er zat christenen zijn die vinden dat een andere uitleg dan wat er staat een valse leer is.quote:Een van mijn overtuigingen is nu juist dat de bijbel o.a. is opgeschreven op basis van interpretaties binnen het aanwezige bewustzijn van de mens en omgeving van toen. Om in de hemel te komen mocht het niet dus was het slecht. Dit is in mijn optiek zo'n eigen leven gaan leiden dat wanneer je vervolgens de bijbel een x aantal jaren verder oppakt en vervolgens letterlijk leest omdat je gelooft dat de bijbel het woord en niets anders dan het woord van God bevat je onherroepelijk in een valse leer of uitleg gaat geloven.
Uit beide maar ik lees in geen van beide geloven de tekst letterlijk maar probeer de geestelijke of spirituele boodschap die er m.i. instaat te vatten. De weg naar God is geen weg via allerlei geboden voor een materiele empirische wereld maar juist de weg naar binnen welke in sommige gevallen vergemakkelijkt kan worden door je eerst te oefenen in de uiterlijke beoefening.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:41 schreef ATON het volgende:
Nu spreek jij jezelf tegen. Over welke God heb je het nu eigenlijk als inspiratiebron, de God uit de christelijke Bijbel of de God uit joodse Bijbel?
Klopt...maar goed dat is verder mijn probleem niet. Ik vind het jammer voor die mensen maar ik heb al moeite genoeg mezelf te overtuigen laat staan een ander.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 16:14 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
En zo Jappie zullen er zat christenen zijn die vinden dat een andere uitleg dan wat er staat een valse leer is.![]()
Mijn schuld! Ik begon er over. De aanleiding was in de link die je gaf dat ik ergens las dat God alleen goed is. Als God goed is, zou je kunnen concluderen dat al zijn geboden goed zijn. Als deze redenatie niet juist is hoor ik het graag. Daarom haalde ik even het specifieke verbod op afgoderij erbij en plaatste daar tegenover het recht op godsdienstvrijheid in het EVRM.quote:Ik weet niet hoe we zo snel bij leefregels uit zijn gekomen maar om toch een antwoord te geven.
Als je voelt dat genocide fout is waarom hebben gelovigen het er dan zo moeilijk mee als ze erop gewezen worden dat God na de Exodus opdracht heeft gegeven om genocide te plegen op de volken van Kanaan? Of wat dacht je van het verhaal van Saul die heel Amalek met de ban moest slaan? In deze tijd heet dat toch gewoon genocide?quote:Het probleem is nu juist dat we op de een of andere manier toch allemaal lijken te weten wat objectieve moraliteit is. Op de een of andere manier kunnen wij voorbij aan onze subjectieve waarneming. Er is dus kennelijk een innerlijk weten. We kunnen nog steeds leefregels zoals jij ze nu noemt overtreden maar ook zonder in God te geloven voelen we direct wanneer we dat doen. Er is dus geen ontkomen aan die objectieve moraliteit. We voelen dat genocide fout is terwijl we wel redenen zouden kunnen bedenken onder welke condities ze misschien te billijken zouden zijn. Wij zijn dus kennelijk bereid om een moraliteit (leefregels ? ) aan te nemen die boven onze directe subjectieve beleving uitgaat.
He kijk, en ik vindt nu net dat dit een boek is vol horror, volkerenmoord, vendetta, rassendiscriminatie en onderwerping, en dan heb ik nog maar een deel opgenoemd. Niet direct, voor mij althans een bron van moraal. O ja, hier en daar, als je goed zoekt kan men wel wat positiefs vinden, maar dat vindt ik sneller in de boekjes van Nijntje.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 16:18 schreef Jappie het volgende:
Uit beide maar ik lees in geen van beide geloven de tekst letterlijk maar probeer de geestelijke of spirituele boodschap die er m.i. instaat te vatten.
Zoals ik al eerder zei lees ik de geboden voornamelijk als manier om in de "hemel" te komen. Niet als een beloning maar simpelweg als een logisch gevolg. Niet als leefregel hier op aarde anders dan dat wanneer je ze niet volgt het logische gevolg "lijden" in een van haar verschijningsvormen oplevert. Niet als straf maar puur als wetmatigheid dus.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 16:38 schreef Bassman62 het volgende:
Jappie schreef:
[..]
Mijn schuld! Ik begon er over. De aanleiding was in de link die je gaf dat ik ergens las dat God alleen goed is. Als God goed is, zou je kunnen concluderen dat al zijn geboden goed zijn. Als deze redenatie niet juist is hoor ik het graag. Daarom haalde ik even het specifieke verbod op afgoderij erbij en plaatste daar tegenover het recht op godsdienstvrijheid in het EVRM.
De bijbel voor zover ik kan overzien staat behalve zeer veel leerzame verhalen ook vol met verhalen die of een diepere spirituele betekenis hebben waar ik (nog) geen begrip van heb en/of verhalen van mensen die getuigen van God of Gods leer waarbij ik mij in ieder geval 3 x achter de oren krab hoe ze dat toch aan God toe kunnen schrijven of waarom er ook vandaag de dag nog gelovigen zijn die dat normaal lijken te vinden.quote:Als je voelt dat genocide fout is waarom hebben gelovigen het er dan zo moeilijk mee als ze erop gewezen worden dat God na de Exodus opdracht heeft gegeven om genocide te plegen op de volken van Kanaan? Of wat dacht je van het verhaal van Saul die heel Amalek met de ban moest slaan? In deze tijd heet dat toch gewoon genocide?
Ik heb de eerste 5 hoofdstukken van Mein Kampf gelezen en Hitler was zelfs overtuigd dat hij de wil van God deed. Hitler wordt steevast als atheist neergezet maar was dat dus absoluut niet! Mijn conclusie is dat hij een gelovig Katholiek was die geloofde in een miljoenen jaren oud heelal en de evolutietheorie ook had aangenomen. Met name met natuurlijke selectie sprak hem wel aan. Maar buiten kijf staat dat uit Mein Kampf overduidelijk blijkt dat hij een gelovig man was die meende de wil van God te doen.
Me neither...ik denk dat het streven naar de hoogst mogelijke vorm van een objectieve moraal ons voorbij die moraal en dus bij God brengt. In de bijbel staat het met een simpel zinnetje verwoord als belangrijkste gebod: "Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles." wat ik vertaal als beschouw de wereld om je heen als ware het onderdeel van jezelf en zoek in alles de meest nobele oplossing die je kunt bedenken.quote:En om bij objectieve moraal te blijven. Welke objectieve moraal zou je kunnen bedenken die geheel onafhankelijk is van de mening van mensen? Ik zou er zo gauw niet een weten.
In dat geval zou mijn advies aan jou zijn: "Verbrand de bijbel en kijk op marktplaats of je de hele serie van Nijntje kan bemachtigen."quote:Op zaterdag 23 maart 2013 17:00 schreef ATON het volgende:
[..]
He kijk, en ik vindt nu net dat dit een boek is vol horror, volkerenmoord, vendetta, rassendiscriminatie en onderwerping, en dan heb ik nog maar een deel opgenoemd. Niet direct, voor mij althans een bron van moraal. O ja, hier en daar, als je goed zoekt kan men wel wat positiefs vinden, maar dat vindt ik sneller in de boekjes van Nijntje.
Heb ik. Zeker meer inspirerend dan de bijbel.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 17:11 schreef Jappie het volgende:
[..]
In dat geval zou mijn advies aan jou zijn: "Verbrand de bijbel en kijk op marktplaats of je de hele serie van Nijntje kan bemachtigen."
quote:Op zaterdag 23 maart 2013 17:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb ik. Zeker meer inspirerend dan de bijbel.
Deze quote kan ik het geheel mee eens zijn. Als atheisme waar is vind ik wel een rare uitdrukking, maar goed.quote:Als Atheïsme waar is dan zijn we vanuit een feitelijk standpunt slechts hoger ontwikkelde dieren die emoties en moreel gedrag in geprogrammeerd hebben gekregen door natuurlijke selectie. Morele wetten zijn dan slechts door mensen ontwikkelde regels in de loop van de geschiedenis. Ze zijn subjectief en afhankelijk van plaats, tijd en cultuur.
Bron
Vraag de persoon die de boze stiefmoeder zo tof vindt, of hij een van haar haar appels wil eten.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 08:45 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
De persoon met de juiste argumenten!!!!
(zeg ik al 3 delen lang)
Persoon A vindt dat je een auto zus moet bouwen, persoon B vindt dat je een auto zo moet bouwen. Persoon A wil een auto bouwen met vierkante wielen, persoon B wil een auto met ronde wielen. Persoon B zegt "vierkante wielen rollen niet", persoon A is uitgeluld.
Waarom zouden dit soort discussies niet over moraal kunnen plaatsvinden?
Volgens mij ligt dat Moraallijstje ook niet vast, hoe zit het met slavernij, omgaan met gevangenen, lijfstraffen, eten van huisdieren (cavia's en honden)? Het zou zo maar kunnen dat over 2000 jaar eten van dieren volstrekt immoreel is en over 5000 jaar misschien zelfs het eten van alles dat DNA bevat.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:45 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Misschien moeten we sowieso een onderscheid maken in moraal en ethiek inderdaad ...
Moraal als een vast lijstje met wat goed en fout is ... ethiek is dan meer een methode om te kijken naar wat goed of fout zou kunnen zijn voor de mensheid ...
Hoe bepaalt de meerderheid dan wat goed en slecht is?quote:Op donderdag 21 maart 2013 17:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat probeer ik ook al de hele tijd aan te tonen.
- discussiërenquote:Op zondag 24 maart 2013 18:07 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hoe bepaalt de meerderheid dan wat goed en slecht is?
Oh, wat een slecht stuk is dat in die bron zeg!quote:Op zaterdag 23 maart 2013 19:00 schreef Bassman62 het volgende:
Als Atheïsme waar is dan zijn we vanuit een feitelijk standpunt slechts hoger ontwikkelde dieren die emoties en moreel gedrag in geprogrammeerd hebben gekregen door natuurlijke selectie. Morele wetten zijn dan slechts door mensen ontwikkelde regels in de loop van de geschiedenis. Ze zijn subjectief en afhankelijk van plaats, tijd en cultuur.
Bron: http://hetbestaanvangod-b(...)morele-argument.html
Nee! Objectieve moraliteit is gebaseerd op de gouden regel. God is geen absolute vereiste.quote:Het morele argument voor het bestaan van God gaat als volgt:
1. Als God NIET bestaat, dan bestaat objectieve moraliteit ook niet
2. Objectieve moraliteit bestaat weldegelijk
3. Conclusie: God bestaat
Het antwoord wat ik daar als atheist op geef is helemaal niet 'omdat dat gewoon zo is." (Echt, straw-man argumenten die een groep als dom afschilderen, bah.)quote:Veel Atheïsten proberen uit alle macht een objectieve standaard voor moraliteit te behouden maar zijn niet in staat hier dan ook een objectieve fundering voor te geven. Als je een Atheïst vraagt waarom iemand laten lijden slecht is zal hij bijna altijd zeggen: “omdat dat gewoon zo IS!” en dat is nu precies mijn punt betreffende dat objectieve moraliteit is hoe wij moraliteit ervaren; Goed en Kwaad ZIJN.
Bedankt voor de citaten. Ik was al een tijdje van plan op zoek te gaan naar gouden regel citaten van wijsgeren uit voor-bijbelse perioden.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:20 schreef Bassman62 het volgende:
Inderdaad de "gouden regel" zou je als objectieve moraal kunnen beschouwen en is niet afhankelijk van deze of gene god.
Uit het boek: God een onhoudbare hypothese -Victor J. Stenger blz. 177
Confucius 551-479 VC:
"Wat u voor u zelf niet wenst, wens dat een ander niet"
Isocrates ca 375 VC: "Doe niet aan anderen wat je kwaad zou maken als anderen het jou zouden doen"
De Mahabharata 150 VC: "Dit is de som van alle rechtvaardigheid, ga met anderen om zoals je graag wilt dat er met jou wordt omgegaan"
Helaas pindakaas het christendom heeft hier dus geen patent op!
Stenger schrijft in hetzelfde boek op blz. 189 het volgende:
"Juist het feit dat mensen een gemeenschappelijk geweten hebben, kan beschouwd worden als bewijs tegen het bestaan van God."
Als reactie op William Craig Lane die het volgende beweerde: "als we in enig opzicht goed kunnen zijn volgt daaruit dat God bestaat."
Toch maar heel even een kleine kanttekening ondanks het feit dat het niet echt iets is wat me wezenlijk interesseerd.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:27 schreef UltraR het volgende:
[..]
Bedankt voor de citaten. Ik was al een tijdje van plan op zoek te gaan naar gouden regel citaten van wijsgeren uit voor-bijbelse perioden.
Het feit dat de gouden regel dus onafhankelijk van de bijbel reeds bestond toont namelijk onweerlegbaar aan dat deze vorm van objectieve moraal voortkomt uit de mens, en niet uit een god.
Ik zal ook eens naar dat boek kijken. Niet bekend mee.
bereid je maar alvast voor op een ingewikkeld verhaal over "moral laws" die een "moral law giver" impliceren. en dat is (de christelijke) God natuurlijk!quote:Op zondag 24 maart 2013 20:23 schreef Bassman62 het volgende:
Het morele argument is wat jou betreft onafhankelijk van de bijbel. Uh, wat/ wie zou dan de bron kunnen zijn van objectieve moraal?
Als we ervan uit gaan dat moraliteit objectief is, dan is de conclusie dat deze van God komt.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:57 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
waar haal jij je morele wetten vandaan?
En dat vind ik echt zo'n bizarre aanname dat ik absoluut niet kan begrijpen hoe je daar de vooringenomenheid niet van kunt zien.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als we ervan uit gaan dat moraliteit objectief is, dan is de conclusie dat deze van God komt.
Gewoon heel zelfverzekerd uitspreken, dan wordt het vanzelf waar.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:13 schreef UltraR het volgende:
[..]
En dat vind ik echt zo'n bizarre aanname dat ik absoluut niet kan begrijpen hoe je daar de vooringenomenheid niet van kunt zien.
Stel dat je bent lid van een toneelvereniging. Jullie gaan een toneelstuk opvoeren. Iedereen heeft andere ideeën over hoe het toneelstuk er uit gaat zien. Een "mooi toneelstuk" is immers subjectief. Toch komen jullie met compromissen, overtuigingskracht, discussies en argumenteren er uit om één toneelstuk te vormen.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als we ervan uit gaan dat moraliteit subjectief is, dan mag iedereen zelf zijn of haar eigen moraliteit bepalen.
Dat kan prima.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:24 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Stel dat je bent lid van een toneelvereniging. Jullie gaan een toneelstuk opvoeren. Iedereen heeft andere ideeën over hoe het toneelstuk er uit gaat zien. Een "mooi toneelstuk" is immers subjectief. Toch komen jullie met compromissen, overtuigingskracht, discussies en argumenteren er uit om één toneelstuk te vormen.
Waarom zou je wel samen met allemaal verschillende mensen een toneelstuk kunnen maken en niet met z'n allen een moraal?
Duh, iedereen bepaalt al zelf zijn eigen moraliteit (Jouw moraal is een ander dan de mijne en die van je buurman) , maar als die in strijd is met afspraken die in een land gelden wordt je veroordeeld, daarom zijn wetten en moraal verschillend van land tot land. In sommige landen is homoseksualiteit strafbaar, in andere landen is er het homohuwelijk.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als we ervan uit gaan dat moraliteit objectief is, dan is de conclusie dat deze van God komt.
Als we ervan uit gaan dat moraliteit subjectief is, dan mag iedereen zelf zijn of haar eigen moraliteit bepalen.
Ontologische moraal is een dus lege huls, deze heeft immers geen enkele praktische waarde.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:39 schreef man1986 het volgende:
Klopt, morele epistemologie kan verschillen, ongeacht morele ontologie.
Ontologie is allesbepalend, maar binnen morele beslissingen is morele epistemologie de praktische kant van het verhaal.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ontologische moraal is een dus lege huls, deze heeft immers geen enkele praktische waarde.
Tenzij je een voorbeeld kan geven?
Het kan ook tot utopie leiden, maar dat was niet de vraag.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:49 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Nou dan.
Waarom zeg jij dan dat subjectieve moraal gelijk tot chaos leidt?
Tijdelijke utopiequote:
Welke god? Er zijn er nog al wat geweest in de loop der tijden....quote:Op zondag 24 maart 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
De achtergrond van verandering is iets dat zelf onveranderlijk is.quote:
Hindoeisme alleen kent 330 miljoen goden.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:01 schreef Bassman62 het volgende:
[..]
Welke god? Er zijn er nog al wat geweest in de loop der tijden....
Ja ja, en jij weet zeker wat die achtergrond is.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:06 schreef man1986 het volgende:
[..]
De achtergrond van verandering is iets dat zelf onveranderlijk is.
Wat maakt de jaloerse stamgod van israel dan zo uitzonderlijk?quote:Op zondag 24 maart 2013 22:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hindoeisme alleen kent 330 miljoen goden.
Het feit dat God jaloers is, is al op zich uitzonderlijk te noemen.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat maakt de jaloerse stamgod van israel dan zo uitzonderlijk?
Ik denk dat we er zijn:quote:Op zondag 24 maart 2013 21:39 schreef man1986 het volgende:
Klopt, morele epistemologie kan verschillen, ongeacht morele ontologie.
Je verhaal over het problematisch zijn van een niet-goddelijke moraal en het objectief zijn en kenbaar zijn van de goddelijke moraal rammelt nogal.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het feit dat God jaloers is, is al op zich uitzonderlijk te noemen.
De meerderheid, de tijdsgeest, er zijn veel factoren die dit bepalen. Slavernij hebben we eeuwenlang normaal gevonden. De bijbel propageert het ook, Jezus gaat er achteloos aan voorbij in zijn vergelijkingen. Wij veroordelen vandaag de dag slavernij. Het is Wij vinden het slecht.quote:Op zondag 24 maart 2013 18:07 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hoe bepaalt de meerderheid dan wat goed en slecht is?
Als de meerderheid slaveneigenaren zijn, dan bepaalt de meerderheid dat slavernij goed is.quote:Op maandag 25 maart 2013 16:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De meerderheid, de tijdsgeest, er zijn veel factoren die dit bepalen. Slavernij hebben we eeuwenlang normaal gevonden. De bijbel propageert het ook, Jezus gaat er achteloos aan voorbij in zijn vergelijkingen. Wij veroordelen vandaag de dag slavernij. Het is Wij vinden het slecht.
Want Bijbelse slavernij is goed, net als massamoord en verkrachting. Althans, volgens de objectieve moraal. In de echte wereld zijn het gewoon zware misdaden die psychisch gezonde mensen afkeuren.quote:Op maandag 25 maart 2013 18:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als de meerderheid slaveneigenaren zijn, dan bepaalt de meerderheid dat slavernij goed is.
Ook is de bijbelse slavernij niet hetzelfde als de slavernij van de latere eeuwen zoals bij ons bekend is als de black slavery van Amerika. Die laatste heeft onze concept van slavernij totaal verandert en vanuit een cultuur historische invalshoek moeten we de juiste onderscheid maken tussen beide vormen.
Kun je aantonen dat slavernij tegenwoordig niet langer bestaat?quote:Op maandag 25 maart 2013 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Want Bijbelse slavernij is goed, net als massamoord en verkrachting. Althans, volgens de objectieve moraal. In de echte wereld zijn het gewoon zware misdaden die psychisch gezonde mensen afkeuren.
Slechte dingen hebben hun oorzaak in God Woord niet navolgen. Net zoals er consequenties vastzitten aan het niet navolgen van verkeersregels, zo zijn er gevolgen voor het niet naleven van Gods waarschuwing.quote:Op maandag 25 maart 2013 18:31 schreef Jigzoz het volgende:
Ik snap trouwens niet wat christenen tegen Satan hebben. Ik bedoel, als je al die vreselijkheden van God geweldig vindt, of zoals man1986 zelfs goed noemt, dan zou je toch denken dat al die vreselijkheden van Satan (kennis opdoen van goed en slecht, je lusten botvieren, je eigen gevoel accepteren, et cetera) ook wel door de beugel kunnen. Maar nee. Want lustmoord is goed, maar lust is slecht. Of zoiets. En dat is dan de 'objectieve moraal'.
Nee. Ik kan wel aantonen dat slavernij tegenwoordig nog wel bestaat.quote:Op maandag 25 maart 2013 18:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kun je aantonen dat slavernij tegenwoordig niet langer bestaat?
Precies. Klaarkomen buiten een vrouw bijvoorbeeld. Dan moet je dood. Of wierook branden. Dan moet je ook dood, of juist niet. Hangt een beetje van Gods bui af. Of... Nou ja, je kent de honderden voorbeelden ook wel waarin God volgens de Bijbel mensen afslachtte of af liet slachten.quote:Slechte dingen hebben hun oorzaak in God Woord niet navolgen. Net zoals er consequenties vastzitten aan het niet navolgen van verkeersregels, zo zijn er gevolgen voor het niet naleven van Gods waarschuwing.
Dan weten we dat ook dat slavernij nog niet is afgeschaft.quote:Op maandag 25 maart 2013 18:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ik kan wel aantonen dat slavernij tegenwoordig nog wel bestaat.
Ik refereerde eigenlijk naar de kennis van goed en kwaad. De bovengenoemde consequenties vloeien daaruit voort.quote:[..]
Precies. Klaarkomen buiten een vrouw bijvoorbeeld. Dan moet je dood. Of wierook branden. Dan moet je ook dood, of juist niet. Hangt een beetje van Gods bui af. Of... Nou ja, je kent de honderden voorbeelden ook wel waarin God volgens de Bijbel mensen afslachtte of af liet slachten.
Dood gaan we allemaal, dat is een feit. Maar God biedt ons juist het eeuwig leven aan, dat vind ik niet ziekelijk.quote:Maar het is je goed recht om dat prachtig te vinden. Ik vind dat ziekelijk, maar dat zul jij waarschijnlijk dan ook weer van mijn levensovertuiging vinden. Verschil is dat jij van mij niet dood hoeft, terwijl jij het wél toe zou juichen wanneer ik en mijn hele familie afgeslacht zou worden vanwege wat ik hier typ.
Nou, mooi. Zijn we het daarover eens.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan weten we dat ook dat slavernij nog niet is afgeschaft.
Dat was ook al duidelijk. Wat jij goed noemt, noemt de rest pervers en ziekelijk. Wat jij kwaad noemt, noemt de rest normaal. Vandaar dat we in het begin nogal langs elkaar heen praatten.quote:Ik refereerde eigenlijk naar de kennis van goed en kwaad. De bovengenoemde consequenties vloeien daaruit voort.
Hoho! JIJ hebt niet de wijsheid om daarmee om te gaan. Vandaar dat je die extreme misdaden toejuicht, sterker nog: aanbidt. Ik kan prima met goed en kwaad omgaan. Mij zul je dat soort daden niet zien bejubelen.quote:Dood gaan we allemaal, dat is een feit. Maar God biedt ons juist het eeuwig leven aan, dat vind ik niet ziekelijk.
Wij hebben allen de kennis van goed en kwaad in ons, de kennis wat niet voor de mens bedoelt was, maar God alleen.
Wij hebben niet de wijsheid om met die kennis om te gaan, hoewel we soms denken van wel. Die kennis is de keuze tussen goed en kwaad en die keuze is de essentie van kwaad. God wil dat we geen keuze hoeven te maken tussen goed en kwaad.
Waarom bestaat slavernij nog in een steeds meer seculiere wereld?quote:Op maandag 25 maart 2013 19:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, mooi. Zijn we het daarover eens.
'Mijn goed is jouw slecht en mijn slecht is jouw goed'.quote:[..]
Dat was ook al duidelijk. Wat jij goed noemt, noemt de rest pervers en ziekelijk. Wat jij kwaad noemt, noemt de rest normaal. Vandaar dat we in het begin nogal langs elkaar heen praatten.
'ik kan prima met goed en kwaad omgaan' leidt altijd naar het kwaad.quote:[..]
Hoho! JIJ hebt niet de wijsheid om daarmee om te gaan. Vandaar dat je die extreme misdaden toejuicht, sterker nog: aanbidt. Ik kan prima met goed en kwaad omgaan. Mij zul je dat soort daden niet zien bejubelen.
Noem eens een mooi voorbeeld, dan kijken we daarna of dat plaatsvindt in een seculier land.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:56 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom bestaat slavernij nog in een steeds meer seculiere wereld?
Zijn we het toch nog eens.quote:'Mijn goed is jouw slecht en mijn slecht is jouw goed'.
Subjectieve moraliteit in een notendop.
Toch juich jij massamoord toe, terwijl ik het afkeur.quote:'ik kan prima met goed en kwaad omgaan' leidt altijd naar het kwaad.
Goed lezen.quote:Op maandag 25 maart 2013 20:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem eens een mooi voorbeeld, dan kijken we daarna of dat plaatsvindt in een seculier land.
Klopt.quote:[..]
Zijn we het toch nog eens.
Wie heeft gelijk? In een subjectieve wereld, uiteindelijk niemand.quote:[..]
Toch juich jij massamoord toe, terwijl ik het afkeur.
Waar?quote:
Dat zeg ik: jij juicht massamoord toe; ik keur het af. Iedereen blij. Ik ben alleen wel verbaasd dat je dat echt 'goed' durft te noemen.quote:Klopt.
[..]
Wie heeft gelijk? In een subjectieve wereld, uiteindelijk niemand.
'steeds meer seculiere wereld' is wat anders dan 'seculier land'.quote:
Massamoord.quote:[..]
Dat zeg ik: jij juicht massamoord toe; ik keur het af. Iedereen blij. Ik ben alleen wel verbaasd dat je dat echt 'goed' durft te noemen.
In een steeds meer seculiere wereld komt slavernij steeds minder voor.quote:Op maandag 25 maart 2013 20:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
'steeds meer seculiere wereld' is wat anders dan 'seculier land'.
Hé, die had ik gemist denk ik. Dus je keurt Gods massaslachtingen ook af? Sorry, mijn fout. Had niet moeten gebeuren. Het topic ging dan ook zo snel... Maar nogmaals excuses.quote:
not sure if ironic..quote:Op maandag 25 maart 2013 20:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In een steeds meer seculiere wereld komt slavernij steeds minder voor.
[..]
Hé, die had ik gemist denk ik. Dus je keurt Gods massaslachtingen ook af? Sorry, mijn fout. Had niet moeten gebeuren. Het topic ging dan ook zo snel... Maar nogmaals excuses.
Maar waarom noem je jezelf dan toch christen? Met dat soort zaken wil je toch niet sympathiseren?
Het is me duidelijk hoor. Volgens wat jij de 'objectieve moraal' noemt, zijn Gods misdaden tegen de menselijkheid prachtig. Volgens mijn subjectieve moraal zijn ze wat ze zijn: misdadig. Voordeel voor mij is dat ik de Bijbel niet als waarheid zie.quote:Op maandag 25 maart 2013 20:57 schreef man1986 het volgende:
Wel de 3 topics lezen voordat je dezelfde vragen stelt![]()
Ik heb daar al mijn antwoord gegeven.
hoho, Ik zie je alleen maar om de hete brij heen draaien, en het onderwerp veranderen, zoals in dit topic waar het nu dank zij jou nu over "goddelijk gegeven objectieve moraal" gaat.quote:Op maandag 25 maart 2013 20:57 schreef man1986 het volgende:
Wel de 3 topics lezen voordat je dezelfde vragen stelt![]()
Ik heb daar al mijn antwoord gegeven.
Objectieve moraal getuigt van de moed een innerlijk gevoeld "hoger goed" te prevaleren boven datgene dat door de wetgever wordt verkondigd. In zekere zin getuigt het tegen "Gods wetten" in opstand durven komen dan ook juist van de Goddelijke natuur in de mens.quote:Op maandag 25 maart 2013 21:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
hoho, Ik zie je alleen maar om de hete brij heen draaien, en het onderwerp veranderen, zoals in dit topic waar het nu dank zij jou nu over "goddelijk gegeven objectieve moraal" gaat.
Moraal is echter relatief en geevolueerd, hebben we geconcludeerd, god is dus overbodig, we hebben het zelf uitgevonden net als het pokkenvaccin.
Objectieve moraal "Gij zult niet doden"? ik geef graag een terminale patient zijn laatste drankje.
"Jij" hebt "last" van te veel "aanhalingstekens". Heel even heb ik ook nog je "symboliek" aangehangen. Heel even maar.quote:Op maandag 25 maart 2013 23:04 schreef Jappie het volgende:
[..]
"hoger goed" "Gods wetten" "dood zijn" "de schepping" "constante" "behoefte aan ontwikkeling" .
Het ontkennen van je spirituele zelf zal je daar iig niet verder helpen maar ook het domweg vasthouden aan de kerkelijke doctrines zonder te kijken naar de diepere betekenis zijn wat dat betreft de dood in de pot. In beide gevallen heb je jezelf reeds vermoord en ben je daarmee automatisch in overtreding.
dat haal ik er niet uit ...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 00:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"Jij" hebt "last" van te veel "aanhalingstekens". Heel even heb ik ook nog je "symboliek" aangehangen. Heel even maar.
"Het ontkennen van je spirituele zelf", nee, ik noem het herkennen van zelfbedrog.
Ah, je snapt het.quote:Op maandag 25 maart 2013 18:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als de meerderheid slaveneigenaren zijn, dan bepaalt de meerderheid dat slavernij goed is.
Ja dat wel, maar met de bijbel in de hand he?quote:Ook is de bijbelse slavernij niet hetzelfde als de slavernij van de latere eeuwen zoals bij ons bekend is als de black slavery van Amerika. Die laatste heeft onze concept van slavernij totaal verandert en vanuit een cultuur historische invalshoek moeten we de juiste onderscheid maken tussen beide vormen.
De vorm die black slavery aannam wordt in de bijbel afgekeurd. De Europeanen die de Afrikaanse volkeren naar Amerika brachten waren onder de indruk dat deze mensen 'dieren' waren en absoluut geen rechten kenden. Terwijl juist de bijbelse visie is dat alle volkeren mensen zijn, ongeacht etniciteit.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 09:55 schreef hoatzin het volgende:
Ja dat wel, maar met de bijbel in de hand he?
nogmaals: Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
De vorm die black slavery aannam wordt in de bijbel afgekeurd. De Europeanen die de Afrikaanse volkeren naar Amerika brachten waren onder de indruk dat deze mensen 'dieren' waren en absoluut geen rechten kenden. Terwijl juist de bijbelse visie is dat alle volkeren mensen zijn, ongeacht etniciteit.
Volgens jouw visie was Jezus in de minderheid en had hij dus helemaal niets te zeggenquote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nogmaals: Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.
De slaaf heeft dus in de bijbel wel degelijk rechten, maar die zijn bijna gelijk aan die van een dier.
Jezus (en dus God volgens veel christenen) had eenvoudig slavernij kunnen veroordelen. Dan was er misschien heel veel leed (nee niet alles) bespaard gebleven in latere eeuwen. Geen woord van afkeuring echter van de heiland.
Je gaat weer twee keer inhoudelijk aan mijn post voorbij.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 12:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens jouw visie was Jezus in de minderheid en had hij dus helemaal niets te zeggen
Volgens een subjectieve moraliteit is dat slecht, omdat..?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nogmaals: Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.
De slaaf heeft dus in de bijbel wel degelijk rechten, maar die zijn bijna gelijk aan die van een dier.
Misschien omdat slavernij toen niet dezelfde connotaties had als nu?quote:Jezus (en dus God volgens veel christenen) had eenvoudig slavernij kunnen veroordelen. Dan was er misschien heel veel leed (nee niet alles) bespaard gebleven in latere eeuwen. Geen woord van afkeuring echter van de heiland.
Volgens een objectieve moraliteit is dat goed, omdat..?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 13:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens een subjectieve moraliteit is dat slecht, omdat..?
Je stelt eerst dat Europeanen de Afrikanen als dieren behandelden en beschouwden. Dan zeg ik dat dat in de bijbel net zo ging en dan snap je ineens niet meer dat dat "slecht" is?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 13:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Volgens een subjectieve moraliteit is dat slecht, omdat..?
Dat blijf je maar herhalen. Dat kopt, dat was destijds anders. Dat ontken ik niet. Maar Jezus had zo de mond vol van naastenliefde en zo dat hij slavernij makkelijk had kunnen veroordelen. Hij wist een hoop dingen van te voren. Hij wist dus ook wat er nog allemaal voor ellende zou ontstaan door die slavernij. Hij heeft er echter niets aan gedaan wat hem in mijn ogen diskwalificeert als heiland, verlosser, God of zoon van.quote:Misschien omdat slavernij toen niet dezelfde connotaties had als nu?
Dan zijn we het niet met elkaar eens over de overeenkomsten//verschillen tussen de beide vormen van slavernij.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 13:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je stelt eerst dat Europeanen de Afrikanen als dieren behandelden en beschouwden. Dan zeg ik dat dat in de bijbel net zo ging en dan snap je ineens niet meer dat dat "slecht" is?
Jezus had ook armoede en hongersnood kunnen uitbannen door te zeggen dat alle rijkdom eerlijk verdeelt zou moeten worden, maar deed die niet. Maar waarom zoiets Hem zou diskwalificeren als verlosser zie ik even niet in.quote:[..]
[quote]
Dat blijf je maar herhalen. Dat kopt, dat was destijds anders. Dat ontken ik niet. Maar Jezus had zo de mond vol van naastenliefde en zo dat hij slavernij makkelijk had kunnen veroordelen. Hij wist een hoop dingen van te voren. Hij wist dus ook wat er nog allemaal voor ellende zou ontstaan door die slavernij. Hij heeft er echter niets aan gedaan wat hem in mijn ogen diskwalificeert als heiland, verlosser, God of zoon van.
Jezus keurde deze verschillen wel af. Dat blijkt ook uit zijn vergelijkingen of parabels. Slavernij liet hij voor wat het was en in zijn verhalen is dit blijkbaar normaal en wenselijk. Een gemiste kans en absoluut niet in overeenstemming met zijn gedachtegoed.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:06 schreef man1986 het volgende:
Jezus had ook armoede en hongersnood kunnen uitbannen door te zeggen dat alle rijkdom eerlijk verdeelt zou moeten worden, maar deed die niet. Maar waarom zoiets Hem zou diskwalificeren als verlosser zie ik even niet in.
Jezus zei ook 'Heb God lief', maar de wereld doet dat niet.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jezus keurde deze verschillen wel af. Dat blijkt ook uit zijn vergelijkingen of parabels. Slavernij liet hij voor wat het was en in zijn verhalen is dit blijkbaar normaal en wenselijk. Een gemiste kans en absoluut niet in overeenstemming met zijn gedachtegoed.
Er is een grote hoop gelovigen die God wel lief vindt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
Jezus zei ook 'Heb God lief', maar de wereld doet dat niet.
Als Jezus had gezegd 'Geen slavernij', zou de wereld dat dan opeens wel doen?
Slavernij is dus van alle tijden, mijn vraag aan jou:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er is een grote hoop gelovigen die God wel lief vindt.
Dat is nog maar de vraag. Slavernij is van alle tijden, ook nu nog, zij het verbloemd. Maar omdat Hij (tezamen met zijn Vader) het prima vond heeft men eeuwenlang met de bijbel in de hand....
Met regels. Maar zodra je de bijbel als leidraad gaat gebruiken ben je verkeerd bezig. Het is een interessant oud boek maar volledig uit de tijd. Zoals blijkt. Je mag je slaaf gewoon dood slaan. Het is immers je eigendom?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Slavernij is dus van alle tijden, mijn vraag aan jou:
Wat is beter, slavernij met regels (bijbel), of slavernij zonder regels (black slavery)?
Of je kan als een moreel en intelligent persoon beiden vormen gewoon afkeuren...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Verkrachting is dus van alle tijden, mijn vraag aan jou:
Wat is beter, verkrachting met regels (bijbel), of verkrachting zonder regels?
Verkrachting afkeuren is geen garantie dat niemand die zal plegen, daarom hebben we straffen (regels) daarvoor.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:09 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Of je kan als een moreel en intelligent persoon beiden vormen gewoon afkeuren...
Correct dat is geen garantie maar laat wel zien dat je niet een waardeloos, empathieloos stuk vreten bent die de dreiging van straf nodig heeft om zijn ware aard niet naar boven te laten komen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Verkrachting afkeuren is geen garantie dat niemand die zal plegen, daarom hebben we straffen (regels) daarvoor.
Kun je vanuit subjectieve moraliteit verkrachting moreel afkeuren als dat nou eenmaal de 'ware aard van het beestje' is? Subjectief gezien is verkrachting niet 'slecht' te noemen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:15 schreef TerryStone het volgende:
Correct dat is geen garantie maar laat wel zien dat je niet een waardeloos, empathieloos stuk vreten bent die de dreiging van straf nodig heeft om zijn ware aard niet naar boven te laten komen.
Waarom zou je hem/haar doodslaan?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Met regels. Maar zodra je de bijbel als leidraad gaat gebruiken ben je verkeerd bezig. Het is een interessant oud boek maar volledig uit de tijd. Zoals blijkt. Je mag je slaaf gewoon dood slaan. Het is immers je eigendom?
Nu een vraag voor jou: mag ik mijn slaaf doodslaan?
Kan ik concluderen dat jij geen probleem met slavernij en verkrachting hebt? De bijbel keurt deze niet specifiek af en er zijn tal van passages die het lijken toe te juichen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kun je vanuit subjectieve moraliteit verkrachting moreel afkeuren als dat nou eenmaal de 'ware aard van het beestje' is? Subjectief gezien is verkrachting niet 'slecht' te noemen.
Zucht. Sla toch niet steeds een zijweg in. Dat vraag ik toch niet. Ik vraag of het mag in jouw ogen. De bijbel keurt het goed namelijk. Er zijn wetten voor.quote:
Dat er wetten zijn betekent niet dat iets wordt goedgekeurd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zucht. Sla toch niet steeds een zijweg in. Dat vraag ik toch niet. Ik vraag of het mag in jouw ogen. De bijbel keurt het goed namelijk. Er zijn wetten voor.
De gouden regel wordt in de bijbel genoemd en andere verzen (Je zaait wat je oogst) en wijst ons erop dat verkrachting niet door de beugel kan. Maar al deze vragen leiden ons onherroepelijk terug naar de essentiële en intrinsieke waarde van een mensenleven. Als er geen objectieve grondslag bestaat voor moraliteit, waarom is verkrachting en slavernij 'slecht' te noemen? Wat is de fundament van de waarde van een mensenleven als moraliteit subjectief is?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:28 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Kan ik concluderen dat jij geen probleem met slavernij en verkrachting hebt? De bijbel keurt deze niet specifiek af en er zijn tal van passages die het lijken toe te juichen.
Nee de bijbel keurt verkrachting helemaal niet af. http://www.evilbible.com/Rape.htmquote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
De gouden regel wordt in de bijbel genoemd en andere verzen (Je zaait wat je oogst) en wijst ons erop dat verkrachting niet door de beugel kan. Maar al deze vragen leiden ons onherroepelijk terug naar de essentiële en intrinsieke waarde van een mensenleven. Als er geen objectieve grondslag bestaat voor moraliteit, waarom is verkrachting en slavernij 'slecht' te noemen? Wat is de fundament van de waarde van een mensenleven als moraliteit subjectief is?
Herhaalmodus: Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat er wetten zijn betekent niet dat iets wordt goedgekeurd.
Er zijn wetten om verkrachting te straffen, maar dat betekent niet dat verkrachting hierdoor goed wordt gekeurd.
Een verslag afleggen van de historische gebeurtenissen betekent niet dat iets wordt goedgekeurd of afgekeurd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:38 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nee de bijbel keurt verkrachting helemaal niet af. http://www.evilbible.com/Rape.htm
De bijbel zegt niet dat je je eigen slaven mag doodslaan, maar presenteert de volgende scenario:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Herhaalmodus: Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.
Lezen man1986. De eigenaar gaat vrijuit (ofwel hij heeft niets verkeerd gedaan) als hij zijn slaaf zodanig slaat dat deze na een paar dagen sterft (en dus zwaar geleden heeft gedurende lange tijd).
De eigenaar krijgt dus geen straf. Hij is immers zijn "bezit" kwijt? Dat is mijn punt. Niet dat er wetten voor bestaan.
Oh nee? Gij zult niet doodslaan. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar het mag niet.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
De bijbel zegt niet dat je je eigen slaven mag doodslaan, maar presenteert de volgende scenario:
"Als..., dan..."
In deze vorm wordt dus niets goedgekeurd of afgekeurd.
Ik snap natuurlijk wel dat een gewaarschuwd mens voor twee telt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh nee? Gij zult niet doodslaan. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar het mag niet.
Hoewel: Mozes had de geboden nog niet ontvangen of Hij gebood: Gord je zwaard om, jullie allemaal, doorkruis het kamp in de volle lengte en breedte en dood iedereen die je tegenkomt, al is het je broer, vriend of verwant.’
Wàt een God, die god.Jij snapt dit natuurlijk wel, maar ik niet.
Ik begrijp hieruit dat je ook deze vreselijke daad, zo achteloos beschreven zoals vele moordpartijen, niet veroordeelt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik snap natuurlijk wel dat een gewaarschuwd mens voor twee telt.
Wat is er vreselijk aan zulke daden binnen de context van subjectieve moraal?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik begrijp hieruit dat je ook deze vreselijke daad, zo achteloos beschreven zoals vele moordpartijen, niet veroordeelt.
Over en uit.
Gij zult niet doden. <--> De Levieten deden wat Mozes hun had opgedragen, en zo kwamen er die dag ongeveer drieduizend Israëlieten om. 29 ‘Vandaag hebt u zich aan de HEER gewijd,’ zei Mozes, ‘door u zelfs tegen uw zonen en broers te keren. U hebt vandaag zijn zegen verworven.’quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is er vreselijk aan zulke daden binnen de context van subjectieve moraal?
Wat maakt de meest verschrikkelijke daden, die je toch echt niet wilt dat ze jou geschieden, goed omdat god het opdraagt?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat is er vreselijk aan zulke daden binnen de context van subjectieve moraal?
4) Laws of Rape (Deuteronomy 22:28-29 NLT)quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een verslag afleggen van de historische gebeurtenissen betekent niet dat iets wordt goedgekeurd of afgekeurd.
"Als..., dan..."quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:52 schreef TerryStone het volgende:
[..]
4) Laws of Rape (Deuteronomy 22:28-29 NLT)
If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her.
Toch wel net iets anders dan simpelweg een verslag...
6) David's Punishment - Polygamy, Rape, Baby Killing, and God's "Forgiveness" (2 Samuel 12:11-14 NAB)quote:
"Als...(zonde), dan...(gevolgen van zonde)"quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:56 schreef TerryStone het volgende:
[..]
6) David's Punishment - Polygamy, Rape, Baby Killing, and God's "Forgiveness" (2 Samuel 12:11-14 NAB)
Thus says the Lord: 'I will bring evil upon you out of your own house. I will take your wives [plural] while you live to see it, and will give them to your neighbor. He shall lie with your wives in broad daylight. You have done this deed in secret, but I will bring it about in the presence of all Israel, and with the sun looking down.'
Then David said to Nathan, "I have sinned against the Lord." Nathan answered David: "The Lord on his part has forgiven your sin: you shall not die. But since you have utterly spurned the Lord by this deed, the child born to you must surely die." [The child dies seven days later.]
Als je je slaaf doodslaat (zonde) en hij sterft 2 dagen later daardoor, dan ga je vrijuit.(geen zonde=geen straf)quote:
Als ik zondig dan mag hij mijn vrouw laten verkrachten?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
"Als...(zonde), dan...(gevolgen van zonde)"
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je je slaaf doodslaat (zonde) en hij sterft 2 dagen later daardoor, dan ga je vrijuit.(geen zonde=geen straf)
Een hoogstaande moraal volgens God en volgens jou dus ook. Dat eerste vind ik niet erg, dat gebeurde meer in oude primitieve godsdiensten. Dat jij het anno 2013 prima vind vind ik schokkend.
Eerder:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:59 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als ik zondig dan mag hij mijn vrouw laten verkrachten?
Jezus jij probeert ook alles goed te praten he..
Geef godverdomme nou gewoon eens antwoord.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Eerder:
Maar al deze vragen leiden ons onherroepelijk terug naar de essentiële en intrinsieke waarde van een mensenleven. Als er geen objectieve grondslag bestaat voor moraliteit, waarom is verkrachting en slavernij 'slecht' te noemen? Wat is de fundament van de waarde van een mensenleven als moraliteit subjectief is?
En ik wil weten waarom je continu om de hete brei draait, weigert te antwoorden en heel irritant reageert met wedervragen wanneer het vuur weer eens te heet wordt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:15 schreef man1986 het volgende:
Ik wil weten waarom deze daden slecht zijn als moraal subjectief is. Ik heb daar nog geen antwoord op gekregen.
Het gedraai gaat door...quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:43 schreef man1986 het volgende:
Zondigen (oorzaak) leidt tot de dood (gevolg).
Als (zonde), dan (dood).
Dood is dus een indicatie van het bestaan van zonde. Geen dood, geen zonde. Geen zonde, geen dood.
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:59 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als ik zondig dan mag hij mijn vrouw laten verkrachten?
Jezus jij probeert ook alles goed te praten he..
Als je refereert naar de passage van David, er was daar geen sprake van verkrachting.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:47 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Het gedraai gaat door...
Is het rechtvaardig dat god jouw moeder bruut laat verkrachten wanneer jij zondigt?
Dat is geen antwoord op zijn vraag.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Als je refereert naar de passage van David, er was daar geen sprake van verkrachting.
quote:Ik wil weten waarom deze daden slecht zijn als moraal subjectief is. Ik heb daar nog geen antwoord op gekregen.
Zou je het god kwalijk nemen?quote:
Laat ons nu ook eens lekker uitstellen en er om heen draaien, wij hebben ook enorm veel geduld met jou gedurende 3 topics met meer wedervragen dan gewoon antwoorden.quote:
Mijn onbeantwoorde vraag hierboven dateert al uit de eerste topic, mijn geduld raakt ook een beetje op.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:24 schreef comfortably_dumb het volgende:
[..]
Laat ons nu ook eens lekker uitstellen en er om heen draaien, wij hebben ook enorm veel geduld met jou gedurende 3 topics met meer wedervragen dan gewoon antwoorden.
Je draait, zoals velen hier met mij beweren, steeds maar om de brei heen. Je wil blijkbaar geen antwoord geven maar komt met bijbelteksten. Als wij vervolgens ook met bijbelteksten komen ga je kaatsen. Ja zo is het balletje rond.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Eerder:
Maar al deze vragen leiden ons onherroepelijk terug naar de essentiële en intrinsieke waarde van een mensenleven. Als er geen objectieve grondslag bestaat voor moraliteit, waarom is verkrachting en slavernij 'slecht' te noemen? Wat is de fundament van de waarde van een mensenleven als moraliteit subjectief is?
Omdat de meeste mensen niet willen lijden. En om hypocrisie te voorkomen willen ze andere mensen ook niet laten lijden.quote:
Maar kunnen we dan nog zeggen dat ethiek een gevolg is van het verstand?quote:Op maandag 25 maart 2013 16:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De meerderheid, de tijdsgeest, er zijn veel factoren die dit bepalen. Slavernij hebben we eeuwenlang normaal gevonden. De bijbel propageert het ook, Jezus gaat er achteloos aan voorbij in zijn vergelijkingen. Wij veroordelen vandaag de dag slavernij. Het is Wij vinden het slecht.
Slecht, onprettig ... wat is het verschilquote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:59 schreef man1986 het volgende:
@ hoatzin en _dodecahedron_
Maar dat maakt een daad niet 'slecht', hooguit onprettig, maar zeker niet slecht.
Dat vraag ik me ook af als moraal subjectief zou zijn.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:10 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Slecht, onprettig ... wat is het verschil
"onprettig" vind ik nogal een understatementquote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af als moraal subjectief zou zijn.
Wat jij vindt is nogal subjectiefquote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:47 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
"onprettig" vind ik nogal een understatement
Komtiedan: moord, verkrachting, slavernij en andere Bijbelse heerlijkheden zijn slecht omdat je niet zou willen dat ze jou of een dierbare zouden overkomen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:15 schreef man1986 het volgende:
Ik wil weten waarom deze daden slecht zijn als moraal subjectief is. Ik heb daar nog geen antwoord op gekregen.
Onprettig, dat vast wel, maar 'slecht'?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Komtiedan: moord, verkrachting, slavernij en andere Bijbelse heerlijkheden zijn slecht omdat je niet zou willen dat ze jou of een dierbare zouden overkomen.
een ketchupvlek op je nieuwe shirt is onprettig.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Onprettig, dat vast wel, maar 'slecht'?
Als we het met elkaar eens zullen zijn, dan zijn we evenveel subjectiefquote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:03 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
dat is subjectief, of dat vind jij nogal subjectief?
Is dit een grap?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Onprettig, dat vast wel, maar 'slecht'?
quote:
Volgens sommigen:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:10 schreef Jigzoz het volgende:
Verkrachting is niet slecht, maar onprettig. Is dat serieus je standpunt?
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:10 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Slecht, onprettig ... wat is het verschil
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg: verkrachting is niet slecht, maar onprettig. Is dat serieus je standpunt?quote:
Het is eenmaal de logische conclusie van subjectieve moraal.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg: verkrachting is niet slecht, maar onprettig. Is dat serieus je standpunt?
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg: verkrachting is niet slecht, maar onprettig. Is dat serieus je standpunt?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het is de logische conclusie van subjectieve moraal.
Ik ben het daar niet mee eens, maar iemand anders zou een andere standpunt erop nahouden. Beide subjectief toch?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg: verkrachting is niet slecht, maar onprettig. Is dat serieus je standpunt?
"slecht" is een waardeoordeel. Onprettig is een constatering aan de hand van wat verkrachte personen erover te vertellen hebben.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom zeg je het dan? Je zou er verdomd goed aan doen je eens wat concreter uit te drukken, want nu lijkt het alsof je constant bezig bent met het bagatelliseren van de vreselijkste misdaden.quote:
Ik denk het niet. Ik denk eerder dat slachtoffers dat zullen beschrijven als 'vreselijk'. Ik vind het intens respectloos, zelfs walgelijk, dat er hier gedaan wordt alsof je verkrachting kunt kwalificeren als een 'onprettige' ervaring.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:20 schreef ems. het volgende:
[..]
"slecht" is een waardeoordeel. Onprettig is een constatering aan de hand van wat verkrachte personen erover te vertellen hebben.
Wat voor waarde heeft mijn 'Ja/Nee' antwoorden als deze uiteindelijk toch subjectief zijn? Als ik voor het gemak op alle vragen 'Ja' antwoord, dan zou dat net zo subjectief zijn dan als ik daar 'Nee' op antwoord.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom zeg je het dan? Je zou er verdomd goed aan doen je eens wat concreter uit te drukken, want nu lijkt het alsof je constant bezig bent met het bagatelliseren van de vreselijkste misdaden.
Dus nu gewoon even ja of nee:
- Is (massa)moord volgens jou slecht?
- Is verkrachting volgens jou slecht?
- Is slavernij volgens jou slecht?
- Is het doden van nageslacht vanwege de daden van een van de ouders slecht?
Wel eerst de bijbel kennen voordat je deze aanvaltquote:En nu ophouden met je gezemel, maar gewoon ja of nee. JIJ gelooft dat de mens sinds het eten van de vrucht der wijsheid kennis heeft van goed en kwaad. Gebruik die kennis dan eindelijk een keer. Gewoon per vraag ja of nee.
Klopt. Ik beweer dan ook nergens dat de termen 'goed' en 'slecht' objectief zijn. Antwoord dus gewoon.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat voor waarde heeft mijn 'Ja/Nee' antwoorden als deze uiteindelijk toch subjectief zijn? Als ik voor het gemak op alle vragen 'Ja' antwoord, dan zou dat net zo subjectief zijn dan als ik daar 'Nee' op antwoord.
Ik begin te vermoeden dat ik de Bijbel beter ken dan jij.quote:Wel eerst de bijbel kennen voordat je deze aanvalt![]()
Geen idee waarom je hier telkens over begint. Subjectiviteit bestaat. Daar hoef je echt niemand van te overtuigen.quote:Als goed en slecht niet bestaan, waarom dan uitspraken doen over wat goed en wat slecht is?
Als zwart en wit niet bestaan, waarom dan uitspraken doen over zwart en wat wit is?
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:44 schreef Jigzoz het volgende:
- Is (massa)moord volgens jou slecht? Noch goed, noch slecht.
- Is verkrachting volgens jou slecht? Noch goed, noch slecht.
- Is slavernij volgens jou slecht? Noch goed, noch slecht.
- Is het doden van nageslacht vanwege de daden van een van de ouders slecht? Noch goed, noch slecht.
Het was een directe quotatie.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:53 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]mij geen woorden in de mond leggen he ...
in de context waar jij mijn quote in zet lijkt het net alsof ik verkrachting "onprettig" vindquote:
Ik denk, en dit meen ik echt, dat jij een zeer kwaadaardig persoon bent.quote:
Prettig of onprettig, goed of slecht, allemaal subjectief.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:55 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
in de context waar jij mijn quote in zet lijkt het net alsof ik verkrachting "onprettig" vind
terwijl je een paar posts naar beneden kon scrollen om te zien wat ik er werkelijk van denk
"The strongest argument against the existence of God actually assumes God in the objection."quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik denk, en dit meen ik echt, dat jij een zeer kwaadaardig persoon bent.
"The strongest argument against the existence of God actually assumes God in the objection."quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:08 schreef man1986 het volgende:
"The strongest argument against the existence of God actually assumes God in the objection."
Iemand een klootzak vinden is geen argument.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
"The strongest argument against the existence of God actually assumes God in the objection."
Dus als ik het fictieve karakter 'God'' een klootzak noem, dan zeg ik daarmee in een god geloof? Wat een onzin... Ik vind Dora een betweterig, pedant kutkind. Geloof ik nu ook in Dora?
Wat is je punt dan wel?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
Iemand een klootzak vinden is geen argument.
De mogelijkheden zijn op sommige gebieden overlappend en niet exclusief. Maar hoe dan ook, 'beter dan de ander' impliceert een standaard. Want anders kun je niet spreken van een betere moraal. Als je echt consistent om wil gaan met subjectieve moraal, dan kun je niet spreken over 'betere moraal', maar hooguit 'andere moraal'.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:15 schreef _dodecahedron_ het volgende:
man1986:
er zijn 3 mogelijkheden
Mogelijkheid 1:
* Hoe komt men aan moraal?
- Moraal is een soort set van leefregels waarbij de details en inhoud totaal onafhankelijk is van wat de mensheid er van vindt. Er wordt bepaald wat "goed" en "fout" is, ongeacht wat wij als mensen er van vinden. Ook al vinden wij allemaal iets wat als "goed" geldt 100% fout, het blijft "goed".
* Wat als er onenigheid ontstaat over moraal?
- Er is maar één juiste moraal.
Mogelijkheid 2:
- Moraal is een soort set van leefregels waarbij de details en inhoud afhankelijk is van wat de mensheid er van vindt. Er wordt bepaald wat "goed" en "fout" is door een samenleving of een individu zelf, door zo maar arbitrair wat te gaan bepalen.
- Omdat er hierdoor meerdere morele systemen ontstaan, ontstaat er een conflict. Hierdoor moeten we vaststellen dat er geen moraal beter is dan de ander, alle morele systemen zijn gelijk. Want iedereen kan wel een mening hebben.
Mogelijkheid 3:
- Moraal is een soort set van leefregels waarbij de details en inhoud afhankelijk is van wat de mensheid er van vindt. Er wordt bepaald wat "goed" en "fout" is door een samenleving of een individu zelf, door lang discussiëren, afwegen, praten met elkaar, etc.
- Hetzelfde als een groep onenigheid heeft over het bouwen van een huis of het bakken van een taart: men luistert naar elkaars argumenten en stelt aan de hand daarvan leefregels op. Hierdoor kan de ene persoon de ander overtuigen en is soms de ene moraal beter dan de ander.
Jij hangt mogelijkheid 1 aan.
Jij denkt dat ik mogelijkheid 2 aanhang.
Maar ik hang mogelijkheid 3 aan.
"geschikter om mensen minder te laten lijden" danquote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
De mogelijkheden zijn op sommige gebieden overlappend en niet exclusief. Maar hoe dan ook, 'beter dan de ander' impliceert een standaard. Want anders kun je niet spreken van een betere moraal. Als je echt consistent om wil gaan met subjectieve moraal, dan kun je niet spreken over 'beter', maar hooguit 'anders'.
Misschien, maar waarom zou dat dan 'goed' of 'beter' zijn? Hooguit anders, maar niet 'beter'.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:25 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
"geschikter om mensen minder te laten lijden" dan
Mijn punt is om met 1 maat te meten en niet twee.quote:
eeeh omdat ik niet wil lijden?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Misschien, maar waarom zou dat dan 'goed' of 'beter' zijn? Hooguit anders, maar niet 'beter'.
Richard Dawkins:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:29 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
eeeh omdat ik niet wil lijden?
ja dat doe ik ook. en vele anderen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Richard Dawkins:
"Tough luck, deal with it!"
En al dat moraal zal niets uitmaken.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:32 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
ja dat doe ik ook. en vele anderen.
en uit dat "dealen" ontstaat moraal.
religieus gezien misschien niet.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
En al dat moraal zal niets uitmaken.
In een wereld zonder moraal zouden wij ook staande blijven. Het zou wel een andere wereld zijn, maar desondanks is het mogelijk. Noch beter, noch slechter, maar simpelweg 'anders'.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:37 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
religieus gezien misschien niet.
maar het houdt ons wel staande in de wereld
Relevanter t.o.v. onszelf.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
In een wereld zonder moraal zouden wij ook staande blijven. Het zou wel een andere wereld zijn, maar desondanks is het mogelijk. Noch beter, noch slechter, maar simpelweg 'anders'.
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
En al dat moraal zal niets uitmaken.
Je maakt hier alleen maar een claim over het bestaan van een manier om onderscheid te maken.quote:1. Hoe maken we onderscheid of we nou tussen Wereld A of B leven?
De aanwezigheid van Openbaring. Zowel in natuur, als in een geschrift, als wel in bewustzijn.
Mooi, je kan nu niet meer claimen dat onder subjectieve moraal je een bepaalde actie niet kunt afwijzen en/of aanpakken. Dit kan namelijk wel omdat subjective oordelen personen tot actie kunnen brengen.quote:2. Kan B een menselijke actie opwekken en ruimte bieden tot correctie?
Ja.
Je geeft dus nu zelf toe dat een wereld waarin moraal objectief is geen epistemologische veeldelen biedt. Daar bovenop zijn de epistemologische mogelijkheden van de door jou geclaimde vorm van objectiviteit dubieus. Je hebt namelijk nog niets bruikbaars gegevens op epistemologisch gebied. Op dit moment moet ik vaststellen dat jouw morele claim epistemologisch gehandicapt is.quote:3. Zoja, wat is het voordeel van A als die vrijwel geen epistemologische mogelijkheden biedt?
A heeft evenveel epistemologische mogelijkheden als B.
Ik vraag je niet of er een standaard is, daar ging jij al expliciet van uit. Ik vraag je om een omschrijving te geven van de standaard. Voorbeeld: ethisch egoïsme stelt dat het een morele plicht is om altijd te doen wat voor jezelf het beste is. Ander voorbeeld: rule utilitarianism stelt dat de regels die tot het grootste collectieve welzijn leiden een morele plicht zijn.quote:4. Wat is de definitie van goed en slecht?
Goed en slecht impliceert een standaard waarbij mensen zich wel of niet horen te gedragen.
De ongelovige gelooft niet dat het geschrift normatieve waarde heeft zoals je zelf al aangeeft. De claim dat er geen verschil is slaat dus nergens op.quote:5. Hoe werkt A normatief bij ongelovigen?
Geen verschil tussen gelovige en niet gelovige. De ongelovige heeft, net als de gelovige, de beschikking tot 3 soorten van openbaring. Namelijk, de natuur, geschrift (wordt door de ongelovige niet erkent) en morele bewustzijn.
Dat is geen antwoord. De onveranderlijke eigenschappen zijn dan alsnog arbitrair, statisch arbitrair maar desondanks nog steeds arbitrair.quote:6. Hoe is Gods Natuur dan niet arbitrair?
Omdat Gods Natuur onveranderlijk is (in tegenstelling tot Darla).
En dat is een valide criterium omdat?quote:7.Valide criteria om Darla uit te sluiten?
Darla is een geit, geiten kunnen uitsterven. God kan niet uitsterven.
Dat is een claim die jij op geen enkele manier kunt aantonen.quote:8.Waarom alleen God als enige Bron van A?
Want God is onveranderlijk en eeuwig.
Nee dat kan absoluut niet. Het is het gevolg van onze biologie (waaronder oa spiegelneuronen), levenservaring en de morele cognitieve vaardigheden.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Maar kunnen we dan nog zeggen dat ethiek een gevolg is van het verstand?
In een wereld zonder moraal zouden we niet staande blijven. Onze samenlevingen kunnen niet functioneren zonder.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
In een wereld zonder moraal zouden wij ook staande blijven. Het zou wel een andere wereld zijn, maar desondanks is het mogelijk. Noch beter, noch slechter, maar simpelweg 'anders'.
quote:
Heel simpel De gulden regel: Zou je het prettig vinden als het jou overkwam? . Komt direct voort uit empathie, en die komt weer voort uit de extreem lange broedzorg bij de mens:quote:Ik wil weten waarom deze daden slecht zijn als moraal subjectief is. Ik heb daar nog geen antwoord op gekregen.
Ik meet met één maat. Jij niet. Je bent tegen massamoord, maar als God het doet, dan is het prachtig. Zelfde geldt voor verkrachting en slavernij.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mijn punt is om met 1 maat te meten en niet twee.
Goed en dan mag je nu aannemelijk maken dat die hemelse dictator van je bestaat en dat die objectieve moraliteit van hem afkomstig is EN wat die moraliteit exact inhoudt.quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:42 schreef man1986 het volgende:
@ZureMelk
Louise Antony, een filosoof en atheist, heeft de volgende uitspraak gedaan over het morele argument:
“Any argument for moral scepticism will be based upon premises which are less obvious than the existence of objective moral values themselves.” - Louise Antony
Ik heb hier in deze discussie ruimte geboden aan zowel subjectieve als objectieve moraliteit. Het morele argument bevestigt, noch ontkent de 2 vormen van moraliteit, maar laat alleen de logische conclusie zien van beide opties.
Mocht jij of iemand anders toch van mening zijn dat objectieve moraliteit niet bestaat, dan is dat prima.
Verder heb ik de implicaties van beide vormen aangehaald wat betreft de essentiële/intrinsieke waarde van de mens en hoe de definitie hiervan grotendeels afhangt van welke vorm van moraliteit iemand uiteindelijk aanhangt.
Wat de vraag om 'bewijs voor objectieve moraliteit' betreft ben ik van mening dat je de onterechte eis stelt om deze bewijsvoering los te zien van 'persoonlijke' verklaringen en argumentatie. Moraliteit is een onderwerp dat mensen, waarden, doelen en betekenissen erbij betrekt en deze min of meer onder hetzelfde dak plaatst. Om dan zulke zaken, die toch als 'persoonlijk' gezien kunnen worden, los te zien van het morele vraagstuk is om moraliteit te ontdoen van zijn eigen betekenis, namelijk het effect op het (persoonlijke) leven van mensen waar moraliteit uiteindelijk dus een invloed op heeft.
De topic titel is gods moordlust.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:33 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Goed en dan mag je nu aannemelijk maken dat die hemelse dictator van je bestaat en dat die objectieve moraliteit van hem afkomstig is EN wat die moraliteit exact inhoudt.
Eens. Er wordt namelijk nog wel eens beweerd dat God simpelweg mensen bestrafte. Men zou zijn lot aan zichzelf te danken hebben.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 23:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De topic titel is gods moordlust.
Gods objectieve moraal blijkt dus deze moordlust goed te kunnen praten.
Een betere naam is dus Gods abjecte moraal.
Laten we deze uitspraken eens beschouwen in het licht van een bepaalde actualiteit waarbij streng gelovigen en niet gelovigen iig in Amerika lijnrecht tegen over elkaar stonden/staan:quote:Op zaterdag 30 maart 2013 09:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eens. Er wordt namelijk nog wel eens beweerd dat God simpelweg mensen bestrafte. Men zou zijn lot aan zichzelf te danken hebben.
En dat is zelfs volgens de Bijbel onzin. Want wat doet God op het moment dat het aankomend slachtoffer niet genoeg meewerkt? Juist. Het hart van de 'dader' 'verstokken'. Desnoods meerdere keren achter elkaar, zodat er een reden voor genocide ontstaat.
Kortom: volgens de Bijbel creëert God bewust situaties die naar zijn inzicht reden zijn voor massamoord.Christendom is puur kwaadaardige ziekelijkheid. Je zou het niet verwachten als je dat volk ziet, maar lees hun boek erop na en besef wat ze eigenlijk geloven en aanbidden.
Maar we hebben vrijheid van religie en ik vind het ook oprecht prima dat mensen onderdeel willen zijn van die haatsektes. Wat me wel dwarszit is dat ze het lef hebben om hun extreem moordzuchtige doctrine 'goed' te noemen, want als het iets niet is, dan is het dat wel.
En dat ze op basis van hun verwerpelijke moraal zich nog altijd met zaken als wetgeving bemoeien... Dat vind ik ronduit misdadig. En dan nog respect eisen ook! En waarvoor dan wel?
Waarom zou je je druk maken om zoiets als euthanasie? Als je dood wilt, ga dan lekker dood. Wil je dat niet, dan doe je dat niet.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Laten we deze uitspraken eens beschouwen in het licht van een bepaalde actualiteit waarbij streng gelovigen en niet gelovigen iig in Amerika lijnrecht tegen over elkaar stonden/staan:
Abortus...een zeer controversieel onderwerp nietwaar ? Enerzijds de streng gelovigen die demonstreren tegen abortus naar aanleiding van het gebod: "gij zult niet doden" of iets in die geest. Anderzijds de ruimdenkender mensen die zich situaties kunnen voorstellen waarbij het leven wat een kind en de moeder zullen krijgen bij niet aborteren zo destructief en negatief zal zijn dat het zowel voor de moeder als het ongeboren kind beter is om te aborteren.
Neem een ander omstreden onderwerp...euthanasie....ook hier wederom de streng gelovigen die zich hier met hand en tand tegen verzetten vs de ruimdenkenden die zich kunnen voorstellen dat er situaties in het leven zijn waarbij het beeindigen van het leven humaner is dan het lijden maar voort te laten duren.
Welke moraal is in de gegeven voorbeelden beter ? Wie bepaalt dat en hoe bepaal je dat?
Hoe verklaar je het tegen jezelf dat je kunt "doden" terwijl je hele wezen erop gericht is om te overleven ?
Dat is ook een reactie..een beetje een erg gemakkelijke in mijn ogen maar goed inderdaad je zou dat zo kunnen stellen. Nu komt echter het volgende probleem aangezien de meeste mensen die euthanasie willen plegen dit zelf niet kunnen en de meeste moeders zelf ook niet kunnen aborteren.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom zou je je druk maken om zoiets als euthanasie? Als je dood wilt, ga dan lekker dood. Wil je dat niet, dan doe je dat niet.
Maar dan de christelijke moraal: nee, het mag niet. Punt.
Aangezien euthanasie en abortus in nederland wettelijk toegestane handelingen zijn, zijn "plegen" en 'moorden" niet de woorden die ik zou gebruiken.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat is ook een reactie..een beetje een erg gemakkelijke in mijn ogen maar goed inderdaad je zou dat zo kunnen stellen. Nu komt echter het volgende probleem aangezien de meeste mensen die euthanasie willen plegen dit zelf niet kunnen en de meeste moeders zelf ook niet kunnen aborteren.
Wat zij zelf willen moet dus toegepast worden door een ander en dus wordt het een moreel vraagstuk. Ben je bereid te moorden voor het welzijn/doodzijn van de ander ?
Je bedoelt of ik een terminaal zieke zou helpen om zijn lijden te beëindigen als hij dat zelf heel graag wil? Ja. Absoluut.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat is ook een reactie..een beetje een erg gemakkelijke in mijn ogen maar goed inderdaad je zou dat zo kunnen stellen. Nu komt echter het volgende probleem aangezien de meeste mensen die euthanasie willen plegen dit zelf niet kunnen en de meeste moeders zelf ook niet kunnen aborteren.
Wat zij zelf willen moet dus toegepast worden door een ander en dus wordt het een moreel vraagstuk. Ben je bereid te moorden voor het welzijn/doodzijn van de ander ?
quote:Op zaterdag 30 maart 2013 21:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Aangezien euthanasie en abortus in nederland wettelijk toegestane handelingen zijn, zijn "plegen" en 'moorden" niet de woorden die ik zou gebruiken.
Ben ik bereid om een abortuspil of een euthanasiepil uit te reiken? Jazeker, moord is het niet.
Het is hoogst onethisch in mijn optiek om een terminale patient tot de laatste snik te laten lijden, Jezus Christus zelf leed immers maar 21 uur.
Dus we zijn het er allemaal over eens dat binnen bepaalde parameters die ons humaan toeschijnen het doden van leven is toegestaan over liever gezegd zelfs min of meer een morele verplichting is ?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 21:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je bedoelt of ik een terminaal zieke zou helpen om zijn lijden te beëindigen als hij dat zelf heel graag wil? Ja. Absoluut.
Zullen we dat 'helpen' noemen? Dan zijn we het eens.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 22:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
Dus we zijn het er allemaal over eens dat binnen bepaalde parameters die ons humaan toeschijnen het doden van leven is toegestaan over liever gezegd zelfs min of meer een morele verplichting is ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |