abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124284539
Ik ben een leek op het gebied van auto's, maar in verband met een nieuwe baan heb ik gewoon op zeer korte termijn een wagentje nodig dat me van huis naar het werk brengt. En heel veel budget heb ik ook niet.

Via www.autotrack.nl een aantal auto's gevonden voor een schappelijke prijs, onder de 1000 euro, that is. De meeste auto's die daarop tevoorschijn komen hebben een kilometerstand die ligt tussen de 180.000 en 250.000. Nu is mijn vraag; is een auto met een hoge kilometerstand per definitie slechter, of meer afgereden? Of is het juist een blijk van betrouwbaarheid?

En waar moet je op letten bij auto's met zo'n hoge stand? Distributieriem? Of de motor al eens vervangen is?
pi_124284631
Het verschilt sowieso per merk en type auto. Een 190D met 250.000 km op de teller is niks.
Maar mijn auto (Seat Ibiza Cupra) had ik waarschijnlijk niet gekocht als ie bij aanschaf 250.000 km op de teller zou hebben gehad.

Dus wat voorbeelden van merk en type auto waar je naar op zoek bent zou welkom zijn :).
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:48:25 #3
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_124284656
Bij zulke kmstanden gaat de onderhoudsgeschiedenis meespelen. Als de auto altijd goed is onderhouden is zo'n kmstand geen enkel probleem. Is de auto niet goed onderhouden dan kan je flinke rekeningen gaan verwachten. Liever een auto met wat meer kilometers die goed onderhouden is dan eentje met minder km's met een slechte onderhoudhistorie.

edit: en wat Anne zegt. Het ligt ook een beetje aan de auto. Zo'n stadsauto met grasmaaier motor erin zal bij 2 ton minder fris zijn als een middenklasser met normaal formaat motor.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_124284791
quote:
14s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:47 schreef Anne het volgende:
Het verschilt sowieso per merk en type auto. Een 190D met 250.000 km op de teller is niks.
Maar mijn auto (Seat Ibiza Cupra) had ik waarschijnlijk niet gekocht als ie bij aanschaf 250.000 km op de teller zou hebben gehad.

Dus wat voorbeelden van merk en type auto waar je naar op zoek bent zou welkom zijn :).
Ik ben op zoek naar een Opel Corsa.
pi_124284809
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:48 schreef Metro2005 het volgende:
Bij zulke kmstanden gaat de onderhoudsgeschiedenis meespelen. Als de auto altijd goed is onderhouden is zo'n kmstand geen enkel probleem. Is de auto niet goed onderhouden dan kan je flinke rekeningen gaan verwachten. Liever een auto met wat meer kilometers die goed onderhouden is dan eentje met minder km's met een slechte onderhoudhistorie.

edit: en wat Anne zegt. Het ligt ook een beetje aan de auto. Zo'n stadsauto met grasmaaier motor erin zal bij 2 ton minder fris zijn als een middenklasser met normaal formaat motor.

Oké, da's duidelijk. Al heb ik dus als leek geen idee wat een stadsauto is of een middenklasser ;-)
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:56:02 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_124284905
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:52 schreef Fargo het volgende:

[..]

Ik ben op zoek naar een Opel Corsa.
Een model B dan waarschijnlijk? De mijne heeft 210K op de teller en doet het nog prima. Door bijzonder intensief gebruik de laatste jaren, merk ik wel dat sommige onderdelen meer aan slijtage onderhevig zijn. Schokbrekers bijvoorbeeld.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  woensdag 20 maart 2013 @ 10:56:05 #7
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_124284907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:53 schreef Fargo het volgende:

[..]

Oké, da's duidelijk. Al heb ik dus als leek geen idee wat een stadsauto is of een middenklasser ;-)
Een opel corsa is een stadsauto, een opel vectra is een middenklasser.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Redactie Frontpage woensdag 20 maart 2013 @ 11:00:04 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_124285033
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:56 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een opel corsa is een stadsauto, een opel vectra is een middenklasser.
Da's appels en peren

Een Corsa valt in de categorie 'kleine' auto, als je Vectra als middenklasser bestempeld.

Als de corsa een stadsauto noemt, zou je de vectra een reiswagen kunnen noemen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_124285036
quote:
14s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:47 schreef Anne het volgende:
Het verschilt sowieso per merk en type auto. Een 190D met 250.000 km op de teller is niks.
Maar mijn auto (Seat Ibiza Cupra) had ik waarschijnlijk niet gekocht als ie bij aanschaf 250.000 km op de teller zou hebben gehad.

Dus wat voorbeelden van merk en type auto waar je naar op zoek bent zou welkom zijn :).
even offtopic ik ben ook aan het kijken voor een ibiza cupra, wat is jou mening over de auto
  woensdag 20 maart 2013 @ 11:02:10 #10
267082 Pinkerton
Of toch niet?
pi_124285102
Voor een Volvo is 2 ton niks, die draaien met gemak 5/6 ton.
When you're strange, faces come out of the rain.
Op woensdag 2 juni 2010 01:10 schreef Rucky het volgende: De verstandigste opmerking die ik in jaren op fok heb gelezen.
pi_124285104
Ik rij momenteel een Golf IV uit 2003. over een paar dagen heb ik er 333.333km opzitten. 70k door eerste eigenaar, 250k door mijn broer (dus ik ken de geschiedenis en onderhoud) en ik ga m nu 'op' rijden.

nou staan volkswagens, en met name golfjes, bekend als niet kapot te krijgen, en dat is bij deze dus bevestigd. Enige wat ik een dezer dagen moet vervangen zijn koppelingsplaten en vliegwiel (probleem was bekend bij aanschaf). Maar dat mag ook wel na ruim 3ton. Daarna verwacht ik gewoon de 4-5ton aan te kunnen tikken :)

[ Bericht 0% gewijzigd door IceDustbin2 op 20-03-2013 11:09:25 ]
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
  woensdag 20 maart 2013 @ 11:14:24 #12
267082 Pinkerton
Of toch niet?
pi_124285464
Goed onderhoud en gebruik doet wonderen. Een goed onderhouden auto die het grootste deel van zijn kilometers op de snelweg heeft gemaakt en gewoon netjes gereden heeft kan héél lang mee.
When you're strange, faces come out of the rain.
Op woensdag 2 juni 2010 01:10 schreef Rucky het volgende: De verstandigste opmerking die ik in jaren op fok heb gelezen.
  woensdag 20 maart 2013 @ 11:43:25 #13
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_124286550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 11:00 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Da's appels en peren

Een Corsa valt in de categorie 'kleine' auto, als je Vectra als middenklasser bestempeld.

Als de corsa een stadsauto noemt, zou je de vectra een reiswagen kunnen noemen.
Nou dat klopt toch ook?

Een corsa is een stadsauto en een vectra meer een reiswagen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Redactie Frontpage woensdag 20 maart 2013 @ 13:16:17 #14
38148 crew  Innisdemon
pi_124289754
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 11:43 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nou dat klopt toch ook?

Een corsa is een stadsauto en een vectra meer een reiswagen.
ja is zo, maar je gebruikt variabelen uit verschillende wijzen van vergelijken, kwam wat raar over :)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_124289922
Dank voor alle tips. Nu heb ik mijn keus teruggebracht tot 2. Beide Opel Corsa's uiteraard.

De één staat bij een onafhankelijk Bovag-autobedrijf, kost 650 euro, bouwjaar 01-1994, kilometerteller 190.000, APK tot eind november 2013. Onderhoudsboekje aanwezig, volgens de verkoper. Distributieriem vervangen op 135.000.

De ander staat bij een universeel autobedrijf, kost 750 euro, bouwjaar 1996, kilometerteller 205.000 en die auto komt ook met onderhoudspapieren etc. Distributieriem is vervangen op 196.000 km, net dus. Hier was de APK verlopen, maar een nieuwe APK was geen probleem volgens de verkoper.

Welke zou jullie meer aanspreken?
pi_124289948
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 11:00 schreef basvandalen het volgende:

[..]

even offtopic ik ben ook aan het kijken voor een ibiza cupra, wat is jou mening over de auto
Ik heb hier even op je gereageerd omdat het inderdaad een beetje offtopic is ;)

PTA / [PTA SC] JAGUAR XJ-S CABRIO 4.0 CABRIOLET 1994; Breedte 1793 mm
  woensdag 20 maart 2013 @ 13:57:45 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_124291233
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:20 schreef Fargo het volgende:
Dank voor alle tips. Nu heb ik mijn keus teruggebracht tot 2. Beide Opel Corsa's uiteraard.

De één staat bij een onafhankelijk Bovag-autobedrijf, kost 650 euro, bouwjaar 01-1994, kilometerteller 190.000, APK tot eind november 2013. Onderhoudsboekje aanwezig, volgens de verkoper. Distributieriem vervangen op 135.000.

De ander staat bij een universeel autobedrijf, kost 750 euro, bouwjaar 1996, kilometerteller 205.000 en die auto komt ook met onderhoudspapieren etc. Distributieriem is vervangen op 196.000 km, net dus. Hier was de APK verlopen, maar een nieuwe APK was geen probleem volgens de verkoper.

Welke zou jullie meer aanspreken?
Zonder ze te zien zou ik zeggen: De laatste , de opels van vóór 1995 hadden nogal wat last van roest.
Maarre: ga kijken, ga proefrijden en koop de gene die het beste aanvoelt en met een nieuwe APK.
Distributieriem moet volgens mij bij opel om de 60k km dus die eerste is daar ook nog bijna voor aan de beurt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_124291286
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zonder ze te zien zou ik zeggen: De laatste , de opels van vóór 1995 hadden nogal wat last van roest.
Maarre: ga kijken, ga proefrijden en koop de gene die het beste aanvoelt en met een nieuwe APK.
Distributieriem moet volgens mij bij opel om de 60k km dus die eerste is daar ook nog bijna voor aan de beurt.

Eens, zonder te zien de laatste
pi_124291395
Ik dank u vriendelijk.
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:41:48 #20
267082 Pinkerton
Of toch niet?
pi_124292812
60k voor een distributieriem? Dat vind ik wel heel weinig. Het zou natuurlijk kunnen maar ik vraag me af waar de verschillen per fabrikant vandaan komen.
When you're strange, faces come out of the rain.
Op woensdag 2 juni 2010 01:10 schreef Rucky het volgende: De verstandigste opmerking die ik in jaren op fok heb gelezen.
pi_124292954
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:41 schreef Pinkerton het volgende:
60k voor een distributieriem? Dat vind ik wel heel weinig. Het zou natuurlijk kunnen maar ik vraag me af waar de verschillen per fabrikant vandaan komen.
Ik weet in ieder geval van bepaalde types Alfa Romeo dat daar de distributieriem om de 60.000 km vervangen moeten worden. Waarom dat zovaak moet bij hen weet ik ook niet.

Je bent daar wel mooi klaar mee, want het is nog een duur klusje ook, en als je veel kilometers maak(te) zoals ik dan kan je om de anderhalf of 2 jaar je distributieriem laten vervangen. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_124300327
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:41 schreef Pinkerton het volgende:
60k voor een distributieriem? Dat vind ik wel heel weinig. Het zou natuurlijk kunnen maar ik vraag me af waar de verschillen per fabrikant vandaan komen.
Ligt eraan hoeveel ''bochten'' er in de distributieriem zitten. Ik heb zelf een peugeot 205 en de riem daarvan loopt om de krukaspoelie naar nokkenaspoelie en hoeft alleen een waterpomp aan te drijven en die moet eigenlijk pas om de 120000 vervangen te worden. Heb je een auto met meerdere spanners, aircopomp en weet ik het wat allemaal dan maakt de riem meer bochten en gaat hij dus minder lang mee.
My dials are pupillated.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:16:41 #23
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_124301794
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:20 schreef Fargo het volgende:
Dank voor alle tips. Nu heb ik mijn keus teruggebracht tot 2. Beide Opel Corsa's uiteraard.

De één staat bij een onafhankelijk Bovag-autobedrijf, kost 650 euro, bouwjaar 01-1994, kilometerteller 190.000, APK tot eind november 2013. Onderhoudsboekje aanwezig, volgens de verkoper. Distributieriem vervangen op 135.000.

De ander staat bij een universeel autobedrijf, kost 750 euro, bouwjaar 1996, kilometerteller 205.000 en die auto komt ook met onderhoudspapieren etc. Distributieriem is vervangen op 196.000 km, net dus. Hier was de APK verlopen, maar een nieuwe APK was geen probleem volgens de verkoper.

Welke zou jullie meer aanspreken?
Als je voor een iets latere corsa gaat; ik meen vanaf 1998 hebben een distibutieketting. Een stuk degelijker en hoeft niet vervangen te worden. als je even een beetje rond zoekt, vindt je zoiets ook wel voor jouw budget.

O, en idd een model vanaf '96 ivm roest.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_124302569
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik weet in ieder geval van bepaalde types Alfa Romeo dat daar de distributieriem om de 60.000 km vervangen moeten worden. Waarom dat zovaak moet bij hen weet ik ook niet.

Je bent daar wel mooi klaar mee, want het is nog een duur klusje ook, en als je veel kilometers maak(te) zoals ik dan kan je om de anderhalf of 2 jaar je distributieriem laten vervangen. :')
Bij mijn Alfa met 1.6 benzinemotor kost het zo'n 250 euro incl. arbeidsloon. Vind dat de kosten niet als je het uitsmeert over 2 of 3 jaar (moet sowieso vervangen worden na 3 jaar).

En verder bij hoge kilometerstanden ligt het ook aan de auto of het hoog is of niet. Een klein autootje met lichte motor zal na 2 ton wel redelijk versleten zijn. Motor heeft altijd hard moeten werken en materialen (interieur, knopjes, hendeltjes) zijn vaak wat minder degelijk uitgevoerd, waardoor dat sneller slijt. Een grote auto heeft vaak een zwaardere motor die niet altijd tot het uiterste heeft hoeven presteren. Verder zijn die vaak wat luxer met degelijkere materialen.
Daarentegen zijn grotere auto's meestal wel weer duurder als er iets vervangen moet worden.

Belangrijk is iig dat je weet wanneer de distributieriem vervangen is. Let daarbij ook op de termijn, want die moest meestal sowieso welke 3 of 5 jaar vervangen worden. Vaak zetten garages er bij dat 10000km geleden de d-riem vervangen is, maar niet dat dat 6 jaar geleden was. Moet dus alsnog vervangen worden.

Andere dure slijtagedelen zijn bijv. de koppeling. Bij veel auto's is die rond de 2 ton ook versleten.In ieder geval bij de testrit kijken of die nog goed werkt zonder geluiden/trillingen/slippen etc.
pi_124302701
Heel leuk dat een motor nog goed draait met 200K+ op de teller. Dat is ook niet alles.

Let op de ophanging van de auto. Schokbrekers, veren, draagarmen, fuseekogels etc.
Want dit heeft altijd op z'n klote gehad, ongeacht het motor verleden
pi_124302763
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:38 schreef Palomar het volgende:

[..]

Bij mijn Alfa met 1.6 benzinemotor kost het zo'n 250 euro incl. arbeidsloon. Vind dat de kosten niet als je het uitsmeert over 2 of 3 jaar (moet sowieso vervangen worden na 3 jaar).

En verder bij hoge kilometerstanden ligt het ook aan de auto of het hoog is of niet. Een klein autootje met lichte motor zal na 2 ton wel redelijk versleten zijn. Motor heeft altijd hard moeten werken en materialen (interieur, knopjes, hendeltjes) zijn vaak wat minder degelijk uitgevoerd, waardoor dat sneller slijt. Een grote auto heeft vaak een zwaardere motor die niet altijd tot het uiterste heeft hoeven presteren. Verder zijn die vaak wat luxer met degelijkere materialen.
Daarentegen zijn grotere auto's meestal wel weer duurder als er iets vervangen moet worden.

Belangrijk is iig dat je weet wanneer de distributieriem vervangen is. Let daarbij ook op de termijn, want die moest meestal sowieso welke 3 of 5 jaar vervangen worden. Vaak zetten garages er bij dat 10000km geleden de d-riem vervangen is, maar niet dat dat 6 jaar geleden was. Moet dus alsnog vervangen worden.

Andere dure slijtagedelen zijn bijv. de koppeling. Bij veel auto's is die rond de 2 ton ook versleten.In ieder geval bij de testrit kijken of die nog goed werkt zonder geluiden/trillingen/slippen etc.
Ik meen dat het bij mijn Alfa Romeo 146 die ik ooit in mijn bezit had meer kostte om de distributieriem te vervangen, en omdat ik destijds zo'n 40.000 km per jaar reed moest dat iedere anderhalf jaar. Daarnaast was het vervangen van de bougies ook stervensduur (Twinspark motor), en om één of andere reden vrat mijn Alfa bougies, en heb ik ze 3 keer moeten vervangen in anderhalf jaar tijd. :')

Maar een vervangingstermijn van 3 of 5 jaar en minder dan 100.000 km is volgens mij niet gebruikelijk. Volgens mij is het bij de meeste auto's wel 6 jaar of 120.000 km (althans bij mijn huidige en een aantal andere auto's die ik heb gehad).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_124302985
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:43 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar een vervangingstermijn van 3 of 5 jaar en minder dan 100.000 km is volgens mij niet gebruikelijk. Volgens mij is het bij de meeste auto's wel 6 jaar of 120.000 km (althans bij mijn huidige en een aantal andere auto's die ik heb gehad).
Klopt, toen ik mijn Alfa kocht (bij een niet-Alfa garage) lachten ze me ook uit toen ik aangaf dat de distributieriem die er 20K geleden op is gezet vervangen moest worden, omdat ie 2 jaar en 10 maanden oud was. Wel laten doen, want bij Alfa moet je daar geen risico mee nemen.
pi_124325495
quote:
3s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:16 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Als je voor een iets latere corsa gaat; ik meen vanaf 1998 hebben een distibutieketting. Een stuk degelijker en hoeft niet vervangen te worden. als je even een beetje rond zoekt, vindt je zoiets ook wel voor jouw budget.

O, en idd een model vanaf '96 ivm roest.
Goede tips, dank je!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')