Ik ben op zoek naar een Opel Corsa.quote:Op woensdag 20 maart 2013 10:47 schreef Anne het volgende:
Het verschilt sowieso per merk en type auto. Een 190D met 250.000 km op de teller is niks.
Maar mijn auto (Seat Ibiza Cupra) had ik waarschijnlijk niet gekocht als ie bij aanschaf 250.000 km op de teller zou hebben gehad.
Dus wat voorbeelden van merk en type auto waar je naar op zoek bent zou welkom zijn.
Oké, da's duidelijk. Al heb ik dus als leek geen idee wat een stadsauto is of een middenklasser ;-)quote:Op woensdag 20 maart 2013 10:48 schreef Metro2005 het volgende:
Bij zulke kmstanden gaat de onderhoudsgeschiedenis meespelen. Als de auto altijd goed is onderhouden is zo'n kmstand geen enkel probleem. Is de auto niet goed onderhouden dan kan je flinke rekeningen gaan verwachten. Liever een auto met wat meer kilometers die goed onderhouden is dan eentje met minder km's met een slechte onderhoudhistorie.
edit: en wat Anne zegt. Het ligt ook een beetje aan de auto. Zo'n stadsauto met grasmaaier motor erin zal bij 2 ton minder fris zijn als een middenklasser met normaal formaat motor.
Een model B dan waarschijnlijk? De mijne heeft 210K op de teller en doet het nog prima. Door bijzonder intensief gebruik de laatste jaren, merk ik wel dat sommige onderdelen meer aan slijtage onderhevig zijn. Schokbrekers bijvoorbeeld.quote:
Een opel corsa is een stadsauto, een opel vectra is een middenklasser.quote:Op woensdag 20 maart 2013 10:53 schreef Fargo het volgende:
[..]
Oké, da's duidelijk. Al heb ik dus als leek geen idee wat een stadsauto is of een middenklasser ;-)
Da's appels en perenquote:Op woensdag 20 maart 2013 10:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een opel corsa is een stadsauto, een opel vectra is een middenklasser.
even offtopic ik ben ook aan het kijken voor een ibiza cupra, wat is jou mening over de autoquote:Op woensdag 20 maart 2013 10:47 schreef Anne het volgende:
Het verschilt sowieso per merk en type auto. Een 190D met 250.000 km op de teller is niks.
Maar mijn auto (Seat Ibiza Cupra) had ik waarschijnlijk niet gekocht als ie bij aanschaf 250.000 km op de teller zou hebben gehad.
Dus wat voorbeelden van merk en type auto waar je naar op zoek bent zou welkom zijn.
Nou dat klopt toch ook?quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:00 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Da's appels en peren
Een Corsa valt in de categorie 'kleine' auto, als je Vectra als middenklasser bestempeld.
Als de corsa een stadsauto noemt, zou je de vectra een reiswagen kunnen noemen.
ja is zo, maar je gebruikt variabelen uit verschillende wijzen van vergelijken, kwam wat raar overquote:Op woensdag 20 maart 2013 11:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nou dat klopt toch ook?
Een corsa is een stadsauto en een vectra meer een reiswagen.
Ik heb hier even op je gereageerd omdat het inderdaad een beetje offtopic isquote:Op woensdag 20 maart 2013 11:00 schreef basvandalen het volgende:
[..]
even offtopic ik ben ook aan het kijken voor een ibiza cupra, wat is jou mening over de auto
Zonder ze te zien zou ik zeggen: De laatste , de opels van vóór 1995 hadden nogal wat last van roest.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:20 schreef Fargo het volgende:
Dank voor alle tips. Nu heb ik mijn keus teruggebracht tot 2. Beide Opel Corsa's uiteraard.
De één staat bij een onafhankelijk Bovag-autobedrijf, kost 650 euro, bouwjaar 01-1994, kilometerteller 190.000, APK tot eind november 2013. Onderhoudsboekje aanwezig, volgens de verkoper. Distributieriem vervangen op 135.000.
De ander staat bij een universeel autobedrijf, kost 750 euro, bouwjaar 1996, kilometerteller 205.000 en die auto komt ook met onderhoudspapieren etc. Distributieriem is vervangen op 196.000 km, net dus. Hier was de APK verlopen, maar een nieuwe APK was geen probleem volgens de verkoper.
Welke zou jullie meer aanspreken?
Eens, zonder te zien de laatstequote:Op woensdag 20 maart 2013 13:57 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zonder ze te zien zou ik zeggen: De laatste , de opels van vóór 1995 hadden nogal wat last van roest.
Maarre: ga kijken, ga proefrijden en koop de gene die het beste aanvoelt en met een nieuwe APK.
Distributieriem moet volgens mij bij opel om de 60k km dus die eerste is daar ook nog bijna voor aan de beurt.
Ik weet in ieder geval van bepaalde types Alfa Romeo dat daar de distributieriem om de 60.000 km vervangen moeten worden. Waarom dat zovaak moet bij hen weet ik ook niet.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:41 schreef Pinkerton het volgende:
60k voor een distributieriem? Dat vind ik wel heel weinig. Het zou natuurlijk kunnen maar ik vraag me af waar de verschillen per fabrikant vandaan komen.
Ligt eraan hoeveel ''bochten'' er in de distributieriem zitten. Ik heb zelf een peugeot 205 en de riem daarvan loopt om de krukaspoelie naar nokkenaspoelie en hoeft alleen een waterpomp aan te drijven en die moet eigenlijk pas om de 120000 vervangen te worden. Heb je een auto met meerdere spanners, aircopomp en weet ik het wat allemaal dan maakt de riem meer bochten en gaat hij dus minder lang mee.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:41 schreef Pinkerton het volgende:
60k voor een distributieriem? Dat vind ik wel heel weinig. Het zou natuurlijk kunnen maar ik vraag me af waar de verschillen per fabrikant vandaan komen.
Als je voor een iets latere corsa gaat; ik meen vanaf 1998 hebben een distibutieketting. Een stuk degelijker en hoeft niet vervangen te worden. als je even een beetje rond zoekt, vindt je zoiets ook wel voor jouw budget.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:20 schreef Fargo het volgende:
Dank voor alle tips. Nu heb ik mijn keus teruggebracht tot 2. Beide Opel Corsa's uiteraard.
De één staat bij een onafhankelijk Bovag-autobedrijf, kost 650 euro, bouwjaar 01-1994, kilometerteller 190.000, APK tot eind november 2013. Onderhoudsboekje aanwezig, volgens de verkoper. Distributieriem vervangen op 135.000.
De ander staat bij een universeel autobedrijf, kost 750 euro, bouwjaar 1996, kilometerteller 205.000 en die auto komt ook met onderhoudspapieren etc. Distributieriem is vervangen op 196.000 km, net dus. Hier was de APK verlopen, maar een nieuwe APK was geen probleem volgens de verkoper.
Welke zou jullie meer aanspreken?
Bij mijn Alfa met 1.6 benzinemotor kost het zo'n 250 euro incl. arbeidsloon. Vind dat de kosten niet als je het uitsmeert over 2 of 3 jaar (moet sowieso vervangen worden na 3 jaar).quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik weet in ieder geval van bepaalde types Alfa Romeo dat daar de distributieriem om de 60.000 km vervangen moeten worden. Waarom dat zovaak moet bij hen weet ik ook niet.
Je bent daar wel mooi klaar mee, want het is nog een duur klusje ook, en als je veel kilometers maak(te) zoals ik dan kan je om de anderhalf of 2 jaar je distributieriem laten vervangen.
Ik meen dat het bij mijn Alfa Romeo 146 die ik ooit in mijn bezit had meer kostte om de distributieriem te vervangen, en omdat ik destijds zo'n 40.000 km per jaar reed moest dat iedere anderhalf jaar. Daarnaast was het vervangen van de bougies ook stervensduur (Twinspark motor), en om één of andere reden vrat mijn Alfa bougies, en heb ik ze 3 keer moeten vervangen in anderhalf jaar tijd.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:38 schreef Palomar het volgende:
[..]
Bij mijn Alfa met 1.6 benzinemotor kost het zo'n 250 euro incl. arbeidsloon. Vind dat de kosten niet als je het uitsmeert over 2 of 3 jaar (moet sowieso vervangen worden na 3 jaar).
En verder bij hoge kilometerstanden ligt het ook aan de auto of het hoog is of niet. Een klein autootje met lichte motor zal na 2 ton wel redelijk versleten zijn. Motor heeft altijd hard moeten werken en materialen (interieur, knopjes, hendeltjes) zijn vaak wat minder degelijk uitgevoerd, waardoor dat sneller slijt. Een grote auto heeft vaak een zwaardere motor die niet altijd tot het uiterste heeft hoeven presteren. Verder zijn die vaak wat luxer met degelijkere materialen.
Daarentegen zijn grotere auto's meestal wel weer duurder als er iets vervangen moet worden.
Belangrijk is iig dat je weet wanneer de distributieriem vervangen is. Let daarbij ook op de termijn, want die moest meestal sowieso welke 3 of 5 jaar vervangen worden. Vaak zetten garages er bij dat 10000km geleden de d-riem vervangen is, maar niet dat dat 6 jaar geleden was. Moet dus alsnog vervangen worden.
Andere dure slijtagedelen zijn bijv. de koppeling. Bij veel auto's is die rond de 2 ton ook versleten.In ieder geval bij de testrit kijken of die nog goed werkt zonder geluiden/trillingen/slippen etc.
Klopt, toen ik mijn Alfa kocht (bij een niet-Alfa garage) lachten ze me ook uit toen ik aangaf dat de distributieriem die er 20K geleden op is gezet vervangen moest worden, omdat ie 2 jaar en 10 maanden oud was. Wel laten doen, want bij Alfa moet je daar geen risico mee nemen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar een vervangingstermijn van 3 of 5 jaar en minder dan 100.000 km is volgens mij niet gebruikelijk. Volgens mij is het bij de meeste auto's wel 6 jaar of 120.000 km (althans bij mijn huidige en een aantal andere auto's die ik heb gehad).
Goede tips, dank je!!quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:16 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Als je voor een iets latere corsa gaat; ik meen vanaf 1998 hebben een distibutieketting. Een stuk degelijker en hoeft niet vervangen te worden. als je even een beetje rond zoekt, vindt je zoiets ook wel voor jouw budget.
O, en idd een model vanaf '96 ivm roest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |