ik zou daar echt niet trots op zijn. Sterker nog, ik vind dat je door de manupilatie afbreuk doet aan een foto die er op lijkt maar wel orgineel is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:03 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zoiets...
[ afbeelding ]
Gecropt, een kraai van internet afgeplukt en in de foto geplakt
Orinele foto
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:51 schreef Nemephis het volgende:
Een foto is hooguit gecropped in Photoshop (of ander programma).
Doe je meer aanpassingen dan is het geen foto meer.
Zoals ik al zei.... iedereen heeft een mening. Het gaat erom dat je regels op moet stellen in een fotowedstrijd. Er is gekozen om te veel bewerking te verbieden. Maar hoe controleer je dit. Dat is de vraag...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:19 schreef NorgeT het volgende:
Nog interessante gedachten over nabewerking?
(om hier verder te miepen over bewerking ipv in het het wedstrijdtopic)
Inderdaad. Zo lang het geen persfotografie is, of een foto die bewerkt wordt om een klant voor product/vakantie oid kan ik eigenlijk geen bezwaren hebben tegen heftig bewerken. Ok, bij heftige bewerkingen vind ik het wel snel 'kitsch' worden. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De een vind het geweldig, de ander vind het verschrikkelijk.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:33 schreef Ravvie het volgende:
Tja, ik snap bij sommige mensen de stelligheid tegen nabewerken niet zo. Sommige (Nemephis) stellen zelfs dat je helemaal niets meer mag doen met de foto, maar ik vraag ze af of ze wel helemaal begrijpen hoe digitale fotografie werkt. Een RAW image, MOET namelijk nog ontwikkeld worden nadat hij hij is geschoten. Neem tien verschillende programma's die RAW data kunnen processen en je foto zal er er tien keer net anders uit komen te zien wanneer je hem opent. Dus ja, zeg mij maar welke van die tien de "originele" foto is.
Gelukkig staan de meeste er wat relaxter in. Persoonlijk maakt het mij niks uit, zelf doe ik uitsluitend aanpassingen in Lightroom en dan alleen qua kleur/contrast/saturatie etc. Storende elementen en dergelijke laat ik altijd staan, niet omdat ik vind dat het anders geen fotografie meer is, maar omdat ik niet goed genoeg ben met Photoshop om het op een nette manier voor elkaar te krijgen. Fotografie is een vorm van kunst en wanneer je doormiddel van manipulatie het beter voor elkaar krijgt om de emotie over te brengen naar de kijker die je als fotograaf voor ogen had, lijkt het mij alleen maar goed.
Zijn die vogels er in geplakt?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:42 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo lang het geen persfotografie is, of een foto die bewerkt wordt om een klant voor product/vakantie oid kan ik eigenlijk geen bezwaren hebben tegen heftig bewerken. Ok, bij heftige bewerkingen vind ik het wel snel 'kitsch' worden. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De een vind het geweldig, de ander vind het verschrikkelijk.
Zo is er een user op Flickr die overdadige bewerkingen/composities zo ongeveer als handelsmerk gebruikt. Door velen geliefd, maar absoluut niet mijn smaak.
Dit soort foto's bedoel ik dus
[ afbeelding ]
Dus wat mij betreft laten we iedereen vrij in wat hij of zij doet. Wat mooi gevonden wordt in een wedstrijd blijft ook een kwestie van smaak. Dus van oneerlijkheid is wat mij betreft geen sprake..
Ik denk het wel. Maar durf het niet met zekerheid te zeggenquote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zijn die vogels er in geplakt?
Maar als je dat doet, durf dan ook aan te geven wat je gedaan hebt....quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zijn die vogels er in geplakt?
Waarom dat bij voorhand doen? Waarom niet je fantasie laten prikkelen?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:44 schreef RikH het volgende:
[..]
Maar als je dat doet, durf dan ook aan te geven wat je gedaan hebt....
Dat is ook zo... Alles is veroorloofd... je mag doen wat je zelf wil. Maar bij wedstrijden horen regels.. en als degene die de wedstrijd organiseert alleen foto's wil die beperkt bewerkt zijn. So be it. Maar nogmaals hoe controleer je dit.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:47 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Waarom dat bij voorhand doen? Waarom niet je fantasie laten prikkelen?
Is niet te doen. Of je moet elke foto in hoge resolutie aan laten leveren en sporen naar oneffenheden in de pixels. Voor een 'fotowedstrijdje' op Fok niet te doen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:50 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat is ook zo... Alles is veroorloofd... je mag doen wat je zelf wil. Maar bij wedstrijden horen regels.. en als degene die de wedstrijd organiseert alleen foto's wil die beperkt bewerkt zijn. So be it. Maar nogmaals hoe controleer je dit.
Die boot lijkt er ook wel ingeplakt, want die gasten zitten stil en niet aan de motor, maar de boot vaart toch. Lelijk allemaal.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:44 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Maar durf het niet met zekerheid te zeggen
Volgens mi is ook het water en de boot en zeker de mist er in geplakt![]()
Maar toch scoort het enorm op Flickr...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Die boot lijkt er ook wel ingeplakt, want die gasten zitten stil en niet aan de motor, maar de boot vaart toch. Lelijk allemaal.
Dat denk ik ook.... dus maar vertrouwen op het naleven van de regels?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:52 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Is niet te doen. Of je moet elke foto in hoge resolutie aan laten leveren en sporen naar oneffenheden in de pixels. Voor een 'fotowedstrijdje' op Fok niet te doen.
Wanneer ik het niet zie vind ik het een foto. Wanneer ik het wel zie vind ik het 9 van de 10 keer kitsch.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:57 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.... dus maar vertrouwen op het naleven van de regels?
En zien jullie zo een compilatie van foto's als een foto? of als een mooi plaatje?
Juistem!quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:02 schreef Ticootje het volgende:
Als je foto ruk is en je trekt m door de bewerking dan blijft het een bewerkte ruk foto...
Maar juist als je een leuke plaat schiet, kan net dat beetje lichtbewerking, correctie, iets croppen het verschil maken tussen een leuke plaat of echt een goede plaat.
En niet iedereen vind hetzelfde mooi, het blijft toch een mening of iets mooi is of niet.
Behalve als je een detail uit die foto weer plaats op een andere fotoquote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:02 schreef Ticootje het volgende:
Als je foto ruk is en je trekt m door de bewerking dan blijft het een bewerkte ruk foto...
Inderdaad... je kan van 100 ruk foto's 1 super tof "plaatje" maken... Als je maar goed kan photoshoppenquote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:05 schreef Stefan het volgende:
[..]
Behalve als je een detail uit die foto weer plaats op een andere foto
Alles is een foto. De regels zijn dan ook gezeur, laat mensen doen wat ze willen, de meeste kunnen niet nabewerken en leveren lelijke fotos afquote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:57 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.... dus maar vertrouwen op het naleven van de regels?
En zien jullie zo een compilatie van foto's als een foto? of als een mooi plaatje?
Inderdaad. Goed bewerken in e vorm van verschillende foto's 1 foto maken is echt een vak apart. Dat soort foto's van hoge kwaliteit zijn echt een zeldzaamheid en kosten te veel tijd voor de hobbyist.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Alles is een foto. De regels zijn dan ook gezeur, laat mensen doen wat ze willen, de meeste kunnen niet nabewerken en leveren lelijke fotos af
Dit is bv fucking lelijk
[ afbeelding ]
Of neem deze: 2 foto's, superslecht en lelijk, de stemmer ziet dat ook wel hopelijkquote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:09 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Inderdaad. Goed bewerken in e vorm van verschillende foto's 1 foto maken is echt een vak apart. Dat soort foto's van hoge kwaliteit zijn echt een zeldzaamheid en kosten te veel tijd voor de hobbyist.
Ben ik het niet mee eens. Het is geen foto.. het zijn meerdere foto's... samengevoegd tot 1 plaatje. Haha... Wel een vorm van fotografie (als kunstvorm) denk ik...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Alles is een foto. De regels zijn dan ook gezeur, laat mensen doen wat ze willen, de meeste kunnen niet nabewerken en leveren lelijke fotos af
Dit is bv fucking lelijk
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is 1 foto.... dus niet bestaande uit meerdere foto's... Dus een foto... Alleen een bewerkte foto...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:14 schreef Stefan het volgende:
Stel, ik zit op een paard verkleed als ridder. Iemand houdt dat paard vast aan de teugels en die haal ik er later weer uit alsof ik helemaal alleen ben. Dan is het geen foto meer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |