Ja, natuurlijk. Mijn moeder werkt ook parttime, en doet dat al sinds ik drie of vier ben.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:34 schreef NotGuilty het volgende:
Volgens mij komt het trouwens vaker voor dat de 1 van de 2 parttime werkt in plaats van helemaal thuis blijven.
Ja, het zogenaamde 'anderhalfverdienersmodel'. Dat is trouwens iets typisch Nederlands (het poldermodel/tulip model) en ook buitengewoon conservatief. Nederland staat bekend als een liberaal en progressief land, maar in economisch opzicht zijn wij van alle westerse landen een van de conservatiefsten.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:34 schreef NotGuilty het volgende:
Volgens mij komt het trouwens vaker voor dat de 1 van de 2 parttime werkt in plaats van helemaal thuis blijven.
Misschien een stomme vraag, maar wat is daar zo conservatief aan?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het zogenaamde 'anderhalfverdienersmodel'. Dat is trouwens iets typisch Nederlands (het poldermodel/tulip model) en ook buitengewoon conservatief. Nederland staat bekend als een liberaal en progressief land, maar in economisch opzicht zijn wij van alle westerse landen een van de conservatiefsten.
Jezus man wat een stomme vraagquote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar wat is daar zo conservatief aan?
Dat is geen gekke vraag. In Nederland is het niet gebruikelijk dat vrouwen veel werken, wij hebben hiervoor sinds de jaren tachtig een parttime werkmodel opgezet. Dat werk gedeeld kan worden. Met name ingericht in uitgesproken vrouwen sectoren zoals het onderwijs, de zorg en de administratie.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar wat is daar zo conservatief aan?
Je merkt wel dat jij sociologie doetquote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is geen gekke vraag. In Nederland is het niet gebruikelijk dat vrouwen veel werken, wij hebben hiervoor sinds de jaren tachtig een parttime werkmodel opgezet. Dat werk gedeeld kan worden. Met name ingericht in uitgesproken vrouwen sectoren zoals het onderwijs, de zorg en de administratie.
Ons systeem is erop gericht dat vrouwen in eerste instantie zorgtaken op zich nemen. Dat merk je met name ten tijden van crisis - zoals nu -. Het eerste waar op bezuinigd wordt is kinderdagopvang en ook ons zorgsysteem is hervormd naar dat er zorg (voor ouderen en zwakkeren) teruggegeven wordt aan de burger zelf. In praktijk in 87% van de gevallen is dat de vrouw. Die zal haar werkzaamheden moeten combineren met zorgtaken, en dus niet fulltime kunnen werken. Ook binnen het onderwijs zie je dit terugkomen. Vrouwen kiezen vaker voor studies waarmee een parttime baan mogelijk is. Wederom in de zorg en onderwijs, maar ook in cultuur en juridische studies. Studies die uitzicht hebben op zware fulltime banen (techniek, informatica, offshore, accountancy etc) worden meer gedaan door mannen.
In het buitenland (op Duitsland en België na, die zitten in ons model) is het veel gebruikelijker dat vrouwen wel fulltime werken. Daar zitten ook veel meer vrouwen in de techniek. Zweden en de UK als lichtend voorbeeld.
Dit is inderdaad een typisch sociologisch onderwerp, waar ik toevallig ook veel mee heb gewerkt buiten de universiteit om. Kan men ook heel erg geëmotioneerd over raken.quote:
Werken met sociologie, wat moet ik mij daar uberhaupt bij voorstellen? Beleidsnotities schrijven?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een typisch sociologisch onderwerp, waar ik toevallig ook veel mee heb gewerkt buiten de universiteit om. Kan men ook heel erg geëmotioneerd over raken.
Afschuwelijk wil ik het niet noemen. Mijn broer zit helaas noodgedwongen in een woongroep. Hij zit in een gereformeerde woongroep zodat hij dicht bij huis kan zijn. Anders moest hij de provincie uit. Een aantal dingen bevallen me niet, maar ik vind de mensen zeer vriendelijk. De helft van de mensen is daar vrijwilliger, onder het motto: god vraagt me de zieken en zwakken te helpen. Ik kan het in ieder geval wel waarderen.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:
Vrouwen zijn inderdaad al erg actief binnen de SGP. Alleen niet in publieke functies. Binnen de jongerenvereniging spelen zij wel een zeer prominente rol, ik heb een aantal keer gedebatteerd tegen een paar SGP dames.
Wat betreft organisatie is de SGP een partij om jaloers op te zijn. Wat betreft cultuur is het afschuwelijk. Het leven in de gereformeerde delen van Nederland is beklemmend en verstikkend.
hadden die iets dan?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:01 schreef Speedy_T het volgende:
Vandaag ook het verschil tussen KPMG en KPMG Meijberg & co geleerd.
M.a.w. er was geel bal te doen voor mij. Toch wel vermaakt ondanks de belachelijke prijs voor een pilsje
Dat is inderdaad een verlengde ervan. De core bussines is het doen van sociaal- en beleidsonderzoek. Dus om te onderzoeken hoe (sociaal) beleid door burgers in de praktijk wordt ervaren en welke gevolgen dat heeft. Bijvoorbeeld flexwerken of de invoering van de wmo. Daar kan je vervolgens weer een notitie overschrijven. Een notitie is weer aanleiding tot wet- en regelgeving.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:57 schreef Yreal het volgende:
[..]
Werken met sociologie, wat moet ik mij daar uberhaupt bij voorstellen? Beleidsnotities schrijven?
Oh, het zorgzame zit er zeker in. Het godvrezende en het burgerlijke kent ook veel positieve aspecten.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:58 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Afschuwelijk wil ik het niet noemen. Mijn broer zit helaas noodgedwongen in een woongroep. Hij zit in een gereformeerde woongroep zodat hij dicht bij huis kan zijn. Anders moest hij de provincie uit. Een aantal dingen bevallen me niet, maar ik vind de mensen zeer vriendelijk. De helft van de mensen is daar vrijwilliger, onder het motto: god vraagt me de zieken en zwakken te helpen. Ik kan het in ieder geval wel waarderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |