Thanks!quote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:17 schreef Labotte het volgende:
eitje bakken, beetje olie of boter in de koekepan. ff wachten tot de boter gesmolten is, c.q. de olie heel los beweegt (let op wel maar klein beetje doen hoor!) eitje voorzichting kapot tikken op de zijkant van de pan, eitje in de pan laten vallen en wachten tot je ziet dat hij klaar is.
wil je niet klooien met het kapottikken aan de zijkant van de pan: doe dit op een kommetje, gooi het ei in het kommetje. Vanwege onhandigheid/onervarenheid zal je wsch wat eischil in je kommetje krijgen, kan je er dan nog uit halen. Naja en dan je kommetje leegkiepen in de pan.
Je kan er nog voor kiezen eerst de dooier kapot te prikken met n vork en het roeren voordat je het in de pan mikt.
Dat kan ook ja, vooral voor groente, aardappelen en vlees maaltijden is dit een makkelijke manier.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:15 schreef Labotte het volgende:
Heb je van huis uit niets aan kookkennis meegekregen dan![]()
Op een zak aardappelen of een losse bloemkool staat namelijk heul niet hoe je die moet klaarmaken
En hoe begonnen: tja gewoon doen en je houden aan de instructies. Dan ga je vanzelf wat eigen kooknuances er in gooien (wat korter, wat langer, wat meer kruidje x, wat minder kruidje y) en op een gegeven moment gaan dingen steeds meer op gevoel.
Eerlijkheid is dat ik geen idee heb meer hoe lang piepers op moeten staan. Ik zet ze op, het water kookt, ik gooi er zout bij, na 10-15 minuten prik ik er eens in. Gaat het haast niet: nog 10-15 minuten, gaat het redelijk, 5-10 minuten. Allemaal dwarsstraat en ff uitproberen.
voor mij is een gebakken ei klaar wanneer hij geen drappig iets meer heeft. Een eitje bakken is echt maar 2-3 minuten werk, dus gewoon er bij blijven staan en kijken. Je zal zien dat je echt ziet of je ei herkenbaar klaar is voor jequote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Thanks!
Ik vind het nog wel lastig om te zien of het ei echt "klaar" is, maar ik zal mijn best doen.
Anderen: bedankt voor het delen van jullie eerste ervaringen. Naarmate mijn kookkunsten wat meer progressie tonen zal ik dat ook hier met jullie delen.
Ik zag het ook altijd wel, maar zelf doen is toch weer heel wat anders vind ik... Ik kan echt niet zoals m'n moeder met 3/4 pannen tegelijk bezig zijnquote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:19 schreef RobinOok het volgende:
Gewoon door in de keuken op het aanrecht te zitten als mijn moeder aan het koken was. En dan soms een beetje meehelpen, dat jij een keer de spinazie doet. Of de zus of zo. Toen ik uit huis ging had ik alles al wel een keer gezien of gemaakt, gewoon omdat ik erbij stond. Zo moeilijk is het ook allemaal niet.
Maar ja, dat moet wel in je aard liggen. Zo stond ik ook bij mijn vader als die een plank ophing, lamp aansloot of fietsband plakte. En ook dat zei ik vaak "mag ik het nu eens doen". Dus ook dat had ik allemaal wel eens gezien en gedaan toen ik het huis uit ging. Mijn broer had/deed dat niet, die kon dus niks toen ie uit huis ging. Of in ieder geval niet voor zichzelf zorgen...
dat is wat lienekien al zei idd, gewoon lastig. Daar moet je ervaring mee/in opdoen. En om daar mee te starten is idd niet zo handigquote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zag het ook altijd wel, maar zelf doen is toch weer heel wat anders vind ik... Ik kan echt niet zoals m'n moeder met 3/4 pannen tegelijk bezig zijn
Gewoon op zacht vuur doen dan heb je meer controlequote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:20 schreef Labotte het volgende:
[..]
voor mij is een gebakken ei klaar wanneer hij geen drappig iets meer heeft. Een eitje bakken is echt maar 2-3 minuten werk, dus gewoon er bij blijven staan en kijken. Je zal zien dat je echt ziet of je ei herkenbaar klaar is voor je
Kwestie van proberen bedoel jequote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:21 schreef RobinOok het volgende:
Zo moeilijk is het echt niet hoor. Kwestie van gewoon doen.
dat kan ik beamenquote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:31 schreef Njosnavelin het volgende:
Haha, nog nooit een ei gebakken
Ik maak zelf heel veel van die Albert Heijn recepten, kun je gewoon in de winkel of op de site vinden. De meeste zijn heel makkelijk en lekker
Chapeauquote:Op zaterdag 16 maart 2013 11:40 schreef robin007bond het volgende:
Mijn eerste ei is nu een feit:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |