abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124124388
Eigenlijk heb ik nooit echt weten te koken. Vroeger op school heb ik wel eens een kant-en-klare shoarmamaaltijd gemaakt voor het "vak" verzorging, maar verder eigenlijk niet veel.

Waar zijn jullie begonnen? Het probleem is niet dat ik niet kan koken (simpelweg instructies volgen is niet zo moeilijk), maar de handigheid mis ik wel. Hoe hebben jullie die opgedaan? Wat zijn leuke dingen voor een beginner om te maken?

Ik zat zelf te denken aan een ei, want als ik eerlijk ben heb ik nooit een ei gebakken. :@
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:15:02 #2
272079 Labotte
Bier is fijn
pi_124124509
Heb je van huis uit niets aan kookkennis meegekregen dan :?
Op een zak aardappelen of een losse bloemkool staat namelijk heul niet hoe je die moet klaarmaken :D

En hoe begonnen: tja gewoon doen en je houden aan de instructies. Dan ga je vanzelf wat eigen kooknuances er in gooien (wat korter, wat langer, wat meer kruidje x, wat minder kruidje y) en op een gegeven moment gaan dingen steeds meer op gevoel.
Eerlijkheid is dat ik geen idee heb meer hoe lang piepers op moeten staan. Ik zet ze op, het water kookt, ik gooi er zout bij, na 10-15 minuten prik ik er eens in. Gaat het haast niet: nog 10-15 minuten, gaat het redelijk, 5-10 minuten. Allemaal dwarsstraat en ff uitproberen. :P
-Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction
Rudeness is the weak person's imitation of strength (Eric Hoffer)
Satis Ego Sum
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:15:22 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_124124512
Gebakken ei is een goede.

Chili con carne herinner ik me als een van mijn eerste gerechten. Een eenpansgerecht is goed voor beginners, want met meerdere pannen tegelijk op het vuur moet je goed kunnen timen en voor goede timing moet je ervaring hebben.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:15:46 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_124124522
Ik ben maaltijden beginnen te koken toen ik op kamers ging. Eigenlijk meestal eerst gewoon pakje kopen en recept volgen.

Iets van honig nasi oid...en zo zijn er vele anderen.

Later word je vanzelf handiger. Puur een kwestie van routine opbouwen, je moet ergens beginnen, volhouden en dan komt het vanzelf.
pi_124124526
Je begint met dit soort dingen:

Gewoon doen wat ze zeggen en dan kun je later altijd je eigen creatieve swing er aangeven.
pi_124124539
Ik begon met makkelijke gerechten (pasta is een goede om mee te beginnen). Ook kan je dingen als doperwten met wortelen ofzo proberen, daarbij staat het op de pot hoelang het moet. Naarmate ik vorderde ging ik ook zelf sausjes maken. Op een gegeven moment krijg je trek in een bepaald gerecht en ga je dat proberen te maken. De eerste paar keren kan het nog wel eens mislukken, maar hoe meer je het doet hoe beter je erin wordt. Bak je wel eens? Anders kan je eens koekjes maken ofzo, dat is ook niet zo moeilijk.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:17:44 #7
272079 Labotte
Bier is fijn
pi_124124550
eitje bakken, beetje olie of boter in de koekepan. ff wachten tot de boter gesmolten is, c.q. de olie heel los beweegt (let op wel maar klein beetje doen hoor!) eitje voorzichting kapot tikken op de zijkant van de pan, eitje in de pan laten vallen en wachten tot je ziet dat hij klaar is.

wil je niet klooien met het kapottikken aan de zijkant van de pan: doe dit op een kommetje, gooi het ei in het kommetje. Vanwege onhandigheid/onervarenheid zal je wsch wat eischil in je kommetje krijgen, kan je er dan nog uit halen. Naja en dan je kommetje leegkiepen in de pan.
Je kan er nog voor kiezen eerst de dooier kapot te prikken met n vork en het roeren voordat je het in de pan mikt.
-Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction
Satis Ego Sum
pi_124124581
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:17 schreef Labotte het volgende:
eitje bakken, beetje olie of boter in de koekepan. ff wachten tot de boter gesmolten is, c.q. de olie heel los beweegt (let op wel maar klein beetje doen hoor!) eitje voorzichting kapot tikken op de zijkant van de pan, eitje in de pan laten vallen en wachten tot je ziet dat hij klaar is.

wil je niet klooien met het kapottikken aan de zijkant van de pan: doe dit op een kommetje, gooi het ei in het kommetje. Vanwege onhandigheid/onervarenheid zal je wsch wat eischil in je kommetje krijgen, kan je er dan nog uit halen. Naja en dan je kommetje leegkiepen in de pan.
Je kan er nog voor kiezen eerst de dooier kapot te prikken met n vork en het roeren voordat je het in de pan mikt.
Thanks!

Ik vind het nog wel lastig om te zien of het ei echt "klaar" is, maar ik zal mijn best doen.

Anderen: bedankt voor het delen van jullie eerste ervaringen. Naarmate mijn kookkunsten wat meer progressie tonen zal ik dat ook hier met jullie delen. :)
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:19:21 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_124124585
Gewoon door in de keuken op het aanrecht te zitten als mijn moeder aan het koken was. En dan soms een beetje meehelpen, dat jij een keer de spinazie doet. Of de zus of zo. Toen ik uit huis ging had ik alles al wel een keer gezien of gemaakt, gewoon omdat ik erbij stond. Zo moeilijk is het ook allemaal niet.

Maar ja, dat moet wel in je aard liggen. Zo stond ik ook bij mijn vader als die een plank ophing, lamp aansloot of fietsband plakte. En ook dan zei ik vaak "mag ik het nu eens doen". Dus ook dat had ik allemaal wel eens gezien en gedaan toen ik het huis uit ging. Mijn broer had/deed dat niet, die kon dus niks toen ie uit huis ging. Of in ieder geval niet voor zichzelf zorgen...
pi_124124595
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:15 schreef Labotte het volgende:
Heb je van huis uit niets aan kookkennis meegekregen dan :?
Op een zak aardappelen of een losse bloemkool staat namelijk heul niet hoe je die moet klaarmaken :D

En hoe begonnen: tja gewoon doen en je houden aan de instructies. Dan ga je vanzelf wat eigen kooknuances er in gooien (wat korter, wat langer, wat meer kruidje x, wat minder kruidje y) en op een gegeven moment gaan dingen steeds meer op gevoel.
Eerlijkheid is dat ik geen idee heb meer hoe lang piepers op moeten staan. Ik zet ze op, het water kookt, ik gooi er zout bij, na 10-15 minuten prik ik er eens in. Gaat het haast niet: nog 10-15 minuten, gaat het redelijk, 5-10 minuten. Allemaal dwarsstraat en ff uitproberen. :P
Dat kan ook ja, vooral voor groente, aardappelen en vlees maaltijden is dit een makkelijke manier.

Vlees en aardappels allebei hard opzetten. Vlees even aan twee kanten hard op laten staan, meestal maar 2a3 minuten en dan op zacht zetten. Aardappels wachten tot ze koken en dan zacht zetten. Als de aardappels gaar zijn (hier de priktechniek toepassen) dan groente aan, op hoog vuur. Als die koken, afgieten. Daarna aardappelen afgieten en samen met vlees op bord pleuren en klaar *O*

onder tussen natuurlijk wel vlees om blijven draaien, zodat beide kanten goed gaar zijn.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:20:07 #11
272079 Labotte
Bier is fijn
pi_124124599
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:18 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Thanks!

Ik vind het nog wel lastig om te zien of het ei echt "klaar" is, maar ik zal mijn best doen.

Anderen: bedankt voor het delen van jullie eerste ervaringen. Naarmate mijn kookkunsten wat meer progressie tonen zal ik dat ook hier met jullie delen. :)
voor mij is een gebakken ei klaar wanneer hij geen drappig iets meer heeft. Een eitje bakken is echt maar 2-3 minuten werk, dus gewoon er bij blijven staan en kijken. Je zal zien dat je echt ziet of je ei herkenbaar klaar is voor je :P
Satis Ego Sum
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:20:27 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_124124604
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:19 schreef RobinOok het volgende:
Gewoon door in de keuken op het aanrecht te zitten als mijn moeder aan het koken was. En dan soms een beetje meehelpen, dat jij een keer de spinazie doet. Of de zus of zo. Toen ik uit huis ging had ik alles al wel een keer gezien of gemaakt, gewoon omdat ik erbij stond. Zo moeilijk is het ook allemaal niet.

Maar ja, dat moet wel in je aard liggen. Zo stond ik ook bij mijn vader als die een plank ophing, lamp aansloot of fietsband plakte. En ook dat zei ik vaak "mag ik het nu eens doen". Dus ook dat had ik allemaal wel eens gezien en gedaan toen ik het huis uit ging. Mijn broer had/deed dat niet, die kon dus niks toen ie uit huis ging. Of in ieder geval niet voor zichzelf zorgen...
Ik zag het ook altijd wel, maar zelf doen is toch weer heel wat anders vind ik... Ik kan echt niet zoals m'n moeder met 3/4 pannen tegelijk bezig zijn :@
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:21:34 #13
272079 Labotte
Bier is fijn
pi_124124630
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:20 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik zag het ook altijd wel, maar zelf doen is toch weer heel wat anders vind ik... Ik kan echt niet zoals m'n moeder met 3/4 pannen tegelijk bezig zijn :@
dat is wat lienekien al zei idd, gewoon lastig. Daar moet je ervaring mee/in opdoen. En om daar mee te starten is idd niet zo handig _O-
Satis Ego Sum
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:21:38 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_124124634
Zo moeilijk is het echt niet hoor. Kwestie van gewoon doen.
pi_124124644
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:20 schreef Labotte het volgende:

[..]

voor mij is een gebakken ei klaar wanneer hij geen drappig iets meer heeft. Een eitje bakken is echt maar 2-3 minuten werk, dus gewoon er bij blijven staan en kijken. Je zal zien dat je echt ziet of je ei herkenbaar klaar is voor je :P
Gewoon op zacht vuur doen dan heb je meer controle :P
  Redactie Frontpage zaterdag 16 maart 2013 @ 11:23:30 #16
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_124124668
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:21 schreef RobinOok het volgende:
Zo moeilijk is het echt niet hoor. Kwestie van gewoon doen.
Kwestie van proberen bedoel je :P
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_124124778
Tja kwestie van oefenen en persoonlijke smaak, wij stonden met 8 jaar al onze eieren te bakken, eerst met moeders erbij en daarna zelf.
Zo moeilijk is het niet, tenzij je dezelfde feeling voor koken hebt als mijn ex dan ben je in staat om zelfs met een broodje de gehele keuken tot derde wereld oorlogsgebied om te toveren

[ Bericht 1% gewijzigd door LittleLady op 16-03-2013 11:34:26 ]
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:30:25 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_124124797
tenzij, niet mits.
pi_124124812
Haha, nog nooit een ei gebakken :D

Ik maak zelf heel veel van die Albert Heijn recepten, kun je gewoon in de winkel of op de site vinden. De meeste zijn heel makkelijk en lekker :Y
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_124124881
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:30 schreef RobinOok het volgende:
tenzij, niet mits.
nog niet lang wakker
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:36:43 #21
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_124124921
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:31 schreef Njosnavelin het volgende:
Haha, nog nooit een ei gebakken :D

Ik maak zelf heel veel van die Albert Heijn recepten, kun je gewoon in de winkel of op de site vinden. De meeste zijn heel makkelijk en lekker :Y
dat kan ik beamen
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_124124994
Mijn eerste ei is nu een feit:

pi_124125024
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:40 schreef robin007bond het volgende:
Mijn eerste ei is nu een feit:

[ afbeelding ]
Chapeau
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_124125036