abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:32:31 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124123797

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:34:03 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124123819
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:18 schreef miro86 het volgende:

[..]

3 dingen. Ten eerste lijkt het me wet-technisch veel moeilijker om hypotheken te verhogen. Spaarrekeningen verlagen is gewoon een vermogensheffing. Een hypotheek is een contract tussen 2 private partijen. Daar kun je minder mee als staat.

Ten tweede, je moet bedenken waarom je zoiets toepast en beredeneren waarom je iemand wil pakken. In het geval Cyprus is het heel simpel. Je wilt dat de Russen meebetalen. Qua hypotheken en lokale leningen is er niet veel mis mee.

Spaarders, boven de 100k hebben ervoor gekozen om bepaalde risico's te lopen namelijk dat ze alles boven de 100k kwijt kunnen raken. Ik was verbaasd dat ook spaarders onder 100k mee betalen. Leners hebben een geheel andere risico analyse gemaakt, waar een verhoging van het terug te betalen bedrag geen onderdeel van was. (Tevens voor veel mensen was de grens niet 100k maar 10k of 25k toen ze hun beslissing maakten; dit is sinds 2008 omhoog-/gelijkgetrokken. )
Dat het juridisch moeilijk te doen is daar ben ik het helemaal mee eens - maar ik heb het erover wat eerlijker zou zijn.

Spaarders zijn een gevangen gevangen groep. Zij moeten tegen hun wil in hypotheken subsidiëren. Dat is het gevolg van een centrale bank die rentes continue onder hun "markt" niveau houdt. Immers, als er veel vraag naar krediet is dan verruimt zij de geldhoeveelheid zodat de rente laag blijft. Hierdoor worden spaarders nooit voldoende gecompenseerd voor het risico dat ze lopen.

Aan de andere kant heb je mensen die geld lenen die continue profiteren van het feit dat ze veel goedkoper kunnen lenen dan ze zouden kunnen in een markt zonder interventies.

Het is daarom oneerlijk om de schade op alleen spaarders af te schuiven als de boel onvermijdelijk een keer opblaast want zij hebben hier nooit voor gekozen en kunnen in feite nergens heen. Alles loopt via banken. Je salaris kun je niet cash ontvangen, de meeste betalingen moeten via banken. Zelfs belasting kun je niet cash betalen!
Mijn reisverslagen
pi_124124055
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Die russen hebben volgende week al hun geld naar rusland gehaald , en komen niet meer terug daar , dan zijn die banken helemaal failiet
Ze kunnen hun geld niet meer weghalen.
quote:
Run op banken Cyprus na besluit reddingsplan

In Cyprus is een run op bankrekeningen ontstaan na het akkoord dat de eurogroep heeft bereikt over een reddingsplan. Honderden mensen probeerden hun rekening leeg te halen.

Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd. Ook hebben de weinige bankfilialen die open waren, hun deuren gesloten en is er een beperking aan het bedrag dat spaarders kunnen opnemen.

De rekeninghouders maken zich zorgen over een bepaling in het akkoord dat spaarders bij Cypriotische banken aan de redding gaan meebetalen. Ze krijgen een heffing van 9,9 procent voor hun kiezen. Voor lagere banksaldi geldt een heffing van 6,75 procent. De heffingen moeten Cyprus 5,8 miljard euro opleveren.

Het land dreigde te bezwijken onder problemen in zijn relatief grote financiële sector, onder meer door de verwevenheid met de problematische Griekse bankensector. De ministers van Financiën van de 17 eurolanden zijn daarom in de nacht van vrijdag op zaterdag een leningenpakket van 10 miljard euro overeengekomen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:57:02 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124124186
Als je daar nu nog geld had is dat best wel een fail. Hier wordt al maanden lang over gepraat, inclusief de mogelijkheid dat spaarders zouden moeten gaan meebetalen.

Het meest triest is het natuurlijk weer voor de gewone burgers die niet zo op de hoogte zijn van het economische nieuws en ook geen mogelijkheden hebben om een buitenlandse rekening te openen.
Mijn reisverslagen
pi_124124331
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:57 schreef SeLang het volgende:
Als je daar nu nog geld had is dat best wel een fail. Hier wordt al maanden lang over gepraat, inclusief de mogelijkheid dat spaarders zouden moeten gaan meebetalen.

Het meest triest is het natuurlijk weer voor de gewone burgers die niet zo op de hoogte zijn van het economische nieuws en ook geen mogelijkheden hebben om een buitenlandse rekening te openen.
Ach ja, zo gaat het toch altijd. De politici die dit mede hebben bedacht zullen ongetwijfeld ook al hun geld in het buitenland hebben gestald. Net oorlog; de zonen van de leiders zie je ook nooit aan het front.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2013 11:05:19 ]
pi_124125629
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:57 schreef SeLang het volgende:

En wie mogen die onwetenden precies zijn? Wel ¤100.000 of meer op je spaarrekening maar volledig verrast worden door de gebeurtenissen? Ik denk eerder dat het gaat om mensen die liever 9.5% verlies op hun zwarte geld nemen dan dat ze het ergens voor de belasting moeten declareren.

Iedereen weet ook precies waarom dat op Cyprus moest gebeuren. Niemand wilde het zwarte vermogen van Russen gaan garanderen ten koste van EU burgers.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:39:57 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124126358
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

En wie mogen die onwetenden precies zijn? Wel ¤100.000 of meer op je spaarrekening maar volledig verrast worden door de gebeurtenissen? Ik denk eerder dat het gaat om mensen die liever 9.5% verlies op hun zwarte geld nemen dan dat ze het ergens voor de belasting moeten declareren.

Iedereen weet ook precies waarom dat op Cyprus moest gebeuren. Niemand wilde het zwarte vermogen van Russen gaan garanderen ten koste van EU burgers.
Er bestaat ook nog zoiets als gewone burgers hoor. Een bouwvakker of een taxichauffeur die wat geld heeft gespaard als aanvulling van het karige staatspensioen. Die hebben waarschijnlijk geen flauw idee van wat er zich afspeelt.

Als je zelf wel goed op de hoogte bent dan vergeet je gemakkelijk dat een hele grote groep mensen geen flauw idee heeft op welke manieren ze allemaal worden genaaid. Een kerel die ik hier (UK) ken was vroeger metselaar en heeft nu een (karig) staatspensioentje en als aanvulling ongeveer £100k aan spaargeld (en geen eigen huis). Voor mij is het zo klaar als een klontje dat hij het niet gaat redden, maar zelf had hij nieteens de skills om uit te rekenen hoeveel 3% rente op £100k spaargeld is. En het concept inflatie kent hij natuurlijk wel, maar hij heeft domweg niet het rekenkundig inzicht om te begrijpen wat dat betekent over een langere termijn. Het geheel overziet hij niet, laat staan dat hij weet hoe hij zich moet indekken tegen wat hem te wachten staat.

Dit lijkt een extreem voorbeeld, maar het valt me bijvoorbeeld ook altijd op hoeveel er hier geklaagd wordt door niet al te domme Britten die naar hun geliefde Spanje op vakantie gaan en schrikken hoe duur alles is geworden. Als in: externe oorzaak. De meesten hebben gewoon niet in de gaten dat de overheid een bewust beleid voert om de £ te laten dalen en dat het feit dat ze worden uitgerookt bewust overheidsbeleid is.

Ik walg van dit soort overheids beleid :r
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:43:48 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_124126451
quote:
9s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:39 schreef SeLang het volgende:

Dit lijkt een extreem voorbeeld, maar het valt me bijvoorbeeld ook altijd op hoeveel er hier geklaagd wordt door niet al te domme Britten die naar hun geliefde Spanje op vakantie gaan en schrikken hoe duur alles is geworden.
gaan ze toch lekker voortaan naar Brighton -O- O-)
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_124126526
Ja er bestaat ook zoiets als een 'gewone burger', maar die 'gewone burger' heeft de Cypriotische bankensector niet opgeblazen tot een formaat dat 8 keer groter is dan het hele BNP.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:47:06 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124126548
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

gaan ze toch lekker voortaan naar Brighton -O- O-)
[ afbeelding ]
Er is momenteel inderdaad een flinke boom in toerisme in eigen land. Campings doen ook goede zaken want mensen hebben geen geld meer voor duurdere accommodatie. Dus ja, er is ook een silver lining. Maar goed, dat was mijn punt natuurlijk niet.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:47:58 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124126568
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:46 schreef HiZ het volgende:
Ja er bestaat ook zoiets als een 'gewone burger', maar die 'gewone burger' heeft de Cypriotische bankensector niet opgeblazen tot een formaat dat 8 keer groter is dan het hele BNP.
Ja precies en dat is juist mijn punt: die gewone burger betaalt nu wel voor de schade.
Mijn reisverslagen
pi_124127036
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja precies en dat is juist mijn punt: die gewone burger betaalt nu wel voor de schade.
Voorzover het gewone Cyprioten betreft gaat het om een eenmalige heffing op hun spaargeld. Het alternatief is het land in een onhoudbare schuldpositie te duwen. Met buitenlanders die hun spaargeld in Cyprus op een rekening hebben gezet heb ik niet zoveel medelijden. Die zijn duidelijk van een ander kaliber dan jouw niet rekenvaardige voorbeeld. Het lijkt met zelfs nog beter omdat deze oplossing waarschijnlijk betekent, dat de gewone belastingbetaler buiten Cyprus in ieder geval voorlopig buiten schot blijft.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:13:20 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_124127253
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er is momenteel inderdaad een flinke boom in toerisme in eigen land. Campings doen ook goede zaken want mensen hebben geen geld meer voor duurdere accommodatie.
Toerisme en de bouw dat zijn de grote moneymakers voor het MKB, en die hebben we hier in Nederland allebei de nek omgedraaid met die dure Euro , loop maar eens een super in Frankrijk of Spanje in
Voor ons is alles in Griekenland en Spanje ook enorm duur hoor, de netto bestedingen lopen hier ook fors terug
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:24:50 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124127571
Eigenlijk had ik zo'n maatregel als op Cyprus ook in Spanje verwacht, maar misschien komt dat nog.
Mijn reisverslagen
pi_124131369
Worden de spaarders nu eigenaar van de banken of niet?

Meen ergens iets gezien te hebben van 'de spaarders die de heffing betalen, worden gecompenseerd met aandelen in hun bank' ?
pi_124131789
Van alle alternatieven die op tafel lagen, was een belasting op de spaartegoeden de minst slechte, meent de Cypriotische minister van Financiën, Michaelis Sarris. Maar is dat wel zo? Waarom moeten de senior obligatiehouders van de Cypriotische banken niet bloeden (op dit ogenblik is er enkel sprake van een knipbeurt op de schuldeis van de junior bond holders)? Die banken zijn niet alleen in diepe problemen gekomen door hun relatief grote portefeuilles van Grieks staatspapier (waarop in februari vorig jaar een schuldherschikking gebeurde), maar ze hebben ook voor liefst 23 miljard euro bar slechte leningen op de boeken staan.

Nu zouden de uitstaande bankobligaties naar verluidt niet zo omvangrijk zijn, maar dat neemt niet weg dat - na de aandeelhouders - alle obligatiehouders vooraan in de rij zouden moeten staan als er koppen moeten rollen. Dus niet enkel de junior, maar ook de senior bondholders. Pas als dat niet volstaat, mag het de beurt zijn aan de belastingbetaler.

http://blogs.tijd.be/bbb/(...)g.html#ixzz2NiQ5tCZh
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:12:41 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124132024
Wat ik zelf het meest significant vind is dat het Europese Deposito Garantiestelsel kennelijk is afgeschaft. Banktegoeden waren binnen de hele eurozone tot ¤100.000 gegarandeerd, terwijl de staat nu 6,75% van die tegoeden heeft geconfisqueerd.
Mijn reisverslagen
pi_124132287
ik vraag me af of er in cyprus zoiets als 'vermogenswinstbelasting' bestaat. in nederland betaal je ieder jaar 1,2% dat is na 6 jaar al evenveel, voor de kleine spaarders dan.. voor de grote spaarders na 9 jaar

hm...
pi_124132345
Moet ik nu een huis gaan kopen en wat zilver en goud , en aandelen. Voordat ze ook in nederland 10% of meer gaan stelen?
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:43:28 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124133010
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:21 schreef arjan1212 het volgende:
Moet ik nu een huis gaan kopen en wat zilver en goud , en aandelen. Voordat ze ook in nederland 10% of meer gaan stelen?
Huizen en goud zijn ook makkelijk te confisqueren. Een overheid die z'n poten niet thuis kan houden daar kun je je bijna niet tegen beschermen. Nog los van de vraag in hoeverre die dingen hun (bubble) waarde blijven behouden.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:47:52 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124133138

Bankrun in Cyprus. Jongen staat op het punt om een meisje haar kont aan te raken terwijl het meisje wanhopig haar spaarcentjes probeert te redden

Wat een fail trouwens. Er hangt een bordje boven die ATM dat dieven met CCTV in de gaten worden gehouden. En dan wordt je geld gejat door de staat....
Mijn reisverslagen
pi_124133434
Senior bonds blijven weer buiten schot, terwijl spaartegoeden, junior bonds (mogelijk) en de belastingbetaler de rekening betaalt. Dat vind ik het zorgwekkende aan dit gebeuren.

Feitelijk heeft deze bailout/bail-in de ongeschreven spelregels veranderd.
pi_124133468
In the coastal city of Limassol, where the EPP meeting was held, a man drove a bulldozer into a bank branch in protest at today’s decision, according to images broadcast on state-run CYBC.

http://www.bloomberg.com/(...)sses.html?cmpid=yhoo

zaterdag 16 maart 2013 @ 17:06:58 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124133663
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Senior bonds blijven weer buiten schot, terwijl spaartegoeden, junior bonds (mogelijk) en de belastingbetaler de rekening betaalt. Dat vind ik het zorgwekkende aan dit gebeuren.

Feitelijk heeft deze bailout/bail-in de ongeschreven spelregels veranderd.
Volgens de nieuwe wetgeving in Nederland (en heel Europa dacht ik) zouden spaartegoeden preferent worden. Wat komt daar nog van terecht?

Ik ga denk ik maar weer eens een mailtje naar wat kamerleden sturen zodat ze kamervragen kunnen stellen aan Dijsselbloem om dit op te helderen.
Mijn reisverslagen
pi_124133939
wat ? kamerleden reageren op jou mails?? echt? Vraag dan ook gelijk of ze willen ophouden met het verhogen van de tabaksaccijns
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')