abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 maart 2013 @ 18:36:48 #151
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124451758
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 17:53 schreef obsama het volgende:
Man man wat een WO>>>>>HBO gelul weer, goed werk Fok! | :')
Het gaat in deze draad enkel om het WO, niet om het WO en het HBO. Haal het HBO er dus alsjeblieft niet bij tenzij je de dichotonie schetst tussen praktijk en academisch.

quote:
Waar zijn de tijden dat er niet gekeken naar wie het 'hoogste' niveau genoot, maar naar degenen die het meeste toevoegden?
Voor mij is het WO-niveau niet altijd hoger dan het HBO-nivaeu, het hangt ook van de richting af. Uiteindelijk gaat het er voor de maatschappij inderdaad om hoe waardevol je werk is, voor het individu gaat het om zelfontplooiïng en salaris enz.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124453623
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het gaat in deze draad enkel om het WO, niet om het WO en het HBO. Haal het HBO er dus alsjeblieft niet bij tenzij je de dichotonie schetst tussen praktijk en academisch.

[..]

Als je de voorgaande 6 pagina's hebt gelezen zie je wel degelijk een kansloze hbo versus WO discussie. Ben het met je eens dat het verder in deze draad enkel over WO gaat.
  zondag 24 maart 2013 @ 19:26:36 #153
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124453688
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:24 schreef obsama het volgende:

[..]

Als je de voorgaande 6 pagina's hebt gelezen zie je wel degelijk een kansloze hbo versus WO discussie.
Een beetje maar dat geldt slechts voor een minderheid van de reacties en naar mijn indruk komt dat steeds van mensen die een HBO-opleiding volgen. Liever niet, wat mij betreft.
Het best negeren wij dat, dan haken ze snel genoeg weer af.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124453849
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een beetje maar dat geldt slechts voor een minderheid van de reacties en naar mijn indruk komt dat steeds van mensen die een HBO-opleiding volgen. Liever niet, wat mij betreft.
Het best negeren wij dat, dan haken ze snel genoeg weer af.
Zelf een hbo-er, maar ik begrijp je punt.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 17:23:17 #155
399919 Tony24
Mentally unstable
pi_124531283
Ik vind het wel grappig dat er hier veel mensen zeuren over het niveau. Kijk ook eens naar jezelf. Zou het niet kunnen dat juist door dat lage niveau, jij ook naar de uni kan? Er zijn hier in mijn ogen teveel mensen die zichzelf superieur voelen. Zeur niet zo, en zorg gewoon dat je zelf je zaakjes op orde hebt. Heel leuk allemaal, die zessencultuur, dat vind ik echt. Juist dan krijgt de gemotiveerde student de mogelijkheid om zich te onderscheiden van de rest. Ik zit liever tussen 20 minimalisten die voor de 6 gaan, zodat ik met mijn 8,5 lekker op kan vallen
Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people. - Eleanor Roosevelt
pi_124531618
Maar door het lagere niveau wordt het juist moeilijker je te onderscheiden. Het is makkelijker hoge punten te scoren, en makkelijker extracurriculaire zaken te ondernemen. Op een bepaald moment houdt het ook op wat betreft 'extra' (omdat iedereen het doet).
  dinsdag 26 maart 2013 @ 17:35:39 #157
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124531757
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:23 schreef Tony24 het volgende:
Ik vind het wel grappig dat er hier veel mensen zeuren over het niveau. Kijk ook eens naar jezelf. Zou het niet kunnen dat juist door dat lage niveau, jij ook naar de uni kan?
Dat zal voor sommigen hier misschien wel gelden maar jij mist dan het punt. Het gaat er om dat die mensen die daar thuishoren nu niet op hun niveau een opleiding kunnen volgen zonder een grote schuld aan te gaan. Ik ben het natuurlijk wel volledig met je eens dat je vooral naar jezelf moet kijken, kijk naar wat je er zelf uit kan halen en probeer zoveel mogelijk met de beperkingen die er zijn om te gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 17:38:44 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124531899
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:32 schreef lateralize het volgende:
Maar door het lagere niveau wordt het juist moeilijker je te onderscheiden. Het is makkelijker hoge punten te scoren, en makkelijker extracurriculaire zaken te ondernemen. Op een bepaald moment houdt het ook op wat betreft 'extra' (omdat iedereen het doet).
Wat je extra kan doen heeft al weinig om het lijf, buiten het volgen van extra vakken. Die ereprogramma's voegen inhoudelijk nagenoeg niets toe, de studenten hebben er meer aan om gewoon vakken op een hoger niveau te kunnen volgen in plaats van dat je een extra tentamenvraag beantwoordt. Om nog maar te zwijgen over de andere manieren waarop die programma's worden ingevuld.

Er zijn ook nog eens mensen die gemakkelijker op een hoger niveau ook een voldoende halen dan dat ze op het lagere niveau hogere cijfers halen. Zat mensen die steeds zevens halen op het MAVO, het HAVO en het VWO, zat mensen bij wie de cijfers met 1-2 punten per niveau dalen, zat mensen bij wie de cijfers zelfs stijgen. Het is niet allemaal zo zwartwit. Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen, ik vond het calculustentamen en de ingangstoets wiskunde gemakkelijker dan het VWO-examen wiskunde B terwijl juist veel leerlingen die een 7 of een 8 haalden voor hun VWO-examen hiervoor zakten. Was het niveau van dat VWO-examen hoger? Nee, juist niet. Ik hoefde me bij die andere twee toetsen echter niet bezig te houden met randzaken, ik hoefde niet uit die zevertekstjes de vragen te destilleren, ik bleef scherp terwijl bij gemakkelijkere zaken mijn aandacht wel eens verslapt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124532444
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:23 schreef Tony24 het volgende:
t. Ik zit liever tussen 20 minimalisten die voor de 6 gaan, zodat ik met mijn 8,5 lekker op kan vallen
Klopt, maar als je tussen alllemaal strebers zit is er ook weer een heerlijk sfeertje.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat je extra kan doen heeft al weinig om het lijf, buiten het volgen van extra vakken. Die ereprogramma's voegen inhoudelijk nagenoeg niets toe, de studenten hebben er meer aan om gewoon vakken op een hoger niveau te kunnen volgen in plaats van dat je een extra tentamenvraag beantwoordt.
Bij mij op de uni heb je zowel verrijkings- als verdiepingsprogramma's.Dus je kunt dieper ingaan op je eigen vakgebied, maar ook vakgebied-overstijgend bezig zijn. Beide zijn nuttig. Ook de verrijkingsprogramma's.

Daar leer je breder kijken naar je rol als wetenschapper. Wat betekenen begrippen als 'exactheid' en 'waarheid' nou eigenlijk? Hoe verhoudt een piek op een scherm zich tot een theoretisch gepostuleerd deeltje? Wat kan je daar over zeggen? Hoe 'objectief' kan de wetenschap hopen te zijn? Hoe spelen bepaalde ideeën over 'hoe de wereld is' een rol bij het begrijpen van theorieën? Hoe kijken verschillende onderzoekstradities ertegenaan?

Zéér nuttig als je later de wetenschap in gaat, om het ook eens breder te bekijken.

De stof wordt bediscussieerd in kleine groepen. Men verwacht dat je actief met de discussie mee doet. Het wordt getoetst met het schrijven van essays, en er zijn ook veel mensen die het niet halen. Dus zo flimsy als jij het omschrijft zijn die programma's niet.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 17:56:37 #160
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124532567
Aan mijn universiteit stelt het ereprogramma niets voor, het gewone programma daarentegen zou een ereprogramma zijn bij de meeste opleidingen. ;)
Ik ben geen fan van die multidisciplinaire programma's, eerst maar eens zelf specialist worden. Ik kies wel voor verbreding buiten mijn vakgebied maar dan door vakken aan andere faculteiten te volgen (ook leuker dan zo'n minor waarbij het niveau is aangepast).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124532661
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aan mijn universiteit stelt het ereprogramma niets voor, het gewone programma daarentegen zou een ereprogramma zijn bij de meeste opleidingen. ;)
Ik ben geen fan van die multidisciplinaire programma's, eerst maar eens zelf specialist worden. Ik kies wel voor verbreding buiten mijn vakgebied maar dan door vakken aan andere faculteiten te volgen (ook leuker dan zo'n minor waarbij het niveau is aangepast).
Ieder zijn meug, maar reflecteren op wat je nou eigenlijk doet als wetenschapper vind ik zelf wel belangrijk.

En dan bedoel ik niet reflecteren op het groepsproces, via de STAR methode in een comic-sans MS documentje. :')
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:01:57 #162
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124532768
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.

quote:
Daar leer je breder kijken naar je rol als wetenschapper. Wat betekenen begrippen als 'exactheid' en 'waarheid' nou eigenlijk? Hoe verhoudt een piek op een scherm zich tot een theoretisch gepostuleerd deeltje? Wat kan je daar over zeggen? Hoe 'objectief' kan de wetenschap hopen te zijn? Hoe spelen bepaalde ideeën over 'hoe de wereld is' een rol bij het begrijpen van theorieën? Hoe kijken verschillende onderzoekstradities ertegenaan?
Ik kan me niet voorstellen dat je een bètaopleiding kan volgen zonder met deze vragen geconfronteerd te worden, zonder dat iemand erover hoeft te beginnen. Then again, ik ben misschien niet representatief voor de studenten. Ik filosofeer graag.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124532824
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.
Je zou in ieder geval eens moeten bomen met mensen van andere studies (doe je vast al)
pi_124532917
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat je een bètaopleiding kan volgen zonder met deze vragen geconfronteerd te worden, zonder dat iemand erover hoeft te beginnen. Then again, ik ben misschien niet representatief voor de studenten. Ik filosofeer graag.
Dat zal heel goed kunnen. Je zou ze de kost niet geven, betajongens die denken dat beta vakken Euwig Exacte Waarheid genereren, en dat zijn dan slimme tot briljante betajongens.

En alfastudies? Breek me de bek niet los. 'Ik wil gewoon met mensen werken,al die droge stof zegt me niks weet je'
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:06:57 #165
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124532938
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Je zou in ieder geval eens moeten bomen met mensen van andere studies (doe je vast al)
Ik doe dat wanneer ik de kans heb ja. Ik volg tijdens mijn bachelor een flink aantal vakken van drie pure bèta-opleidingen dus ik ga een behoorlijk brede basis krijgen. Hoewel ik de opleiding niet serieus neem als technische opleiding vind ik een praatje met technische-bedrijfskundestudenten ook verhelderend, je kan leren om meer naar het nut te kijken (gaat de klant die prijs willen betalen? Gaan we de investeringen bij elkaar krijgen? Wat is een goed organisatiemodel?) en minder naar het ideaal.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124532977
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

En alfastudies? Breek me de bek niet los. 'Ik wil gewoon met mensen werken,al die droge stof zegt me niks weet je'
Ja, want alle alfa-studenten zijn zo oppervlakkig?
Ja doei.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:08:11 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124532984
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Je zou ze de kost niet geven, betajongens die denken dat beta vakken Euwig Exacte Waarheid genereren, en dat zijn dan best slimme betajongens.
Dat wordt er bij mijn opleiding wel uitgewerkt binnen twee jaar aangezien we behoorlijk wat praktijk hebben (projecten en practica) waarbij je met je neus op de feiten wordt gedrukt. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:08:47 #168
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533005
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:07 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, want alle alfa-studenten zijn zo oppervlakkig?
Hij heeft het natuurlijk over het stereotype student wat jij ook kent, niet over de goede alfastudenten die er inderdaad ook zijn. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124533017
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:07 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, want alle alfa-studenten zijn zo oppervlakkig?
70% wel.
pi_124533069
Daarbij, als je je ergens door droge stof heen moet worstelen dan is het wel bij veel alfa-studies. Gut, de meuk die ik nu aan het doorploeteren ben word je ook niet altijd even vrolijk van als je even het grotere plaatje vergeet ;(
Ja doei.
pi_124533226
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:10 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij, als je je ergens door droge stof heen moet worstelen dan is het wel bij veel alfa-studies. Gut, de meuk die ik nu aan het doorploeteren ben word je ook niet altijd even vrolijk van als je even het grotere plaatje vergeet ;(
Klopt, maar ik heb ook het idee dat nergens zoveel geklaagd wordt over droge stof, en dat heel veel mensen vooral op de beroepspraktijk gericht zijn, en niet zozeer op de wetenschap.
pi_124533364
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb ook het idee dat nergens zoveel geklaagd wordt over droge stof, en dat heel veel mensen vooral op de beroepspraktijk gericht zijn, en niet zozeer op de wetenschap.
Ach, datzelfde zie ik ook bij de bèta-opleidingen waar ik mee te maken heb gehad: 90% ging (en gaat) gewoon voor de arbeidsmarkt na afstuderen hoor. Ik ken wel mensen die een promotietraject zijn ingegaan, maar die vallen in het niet bij de mensen die al vanaf moment 1 weten dat ze na 5 jaar universiteit gaan werken bij 'een van de grote 4-5-6' of weetikveelwaar.

Beelden kunnen vaak vertekend worden als je jezelf omgeeft met mensen die net zo serieus met de studie bezig zijn als jij en óók passie hebben voor de wetenschap; dan lijkt het vaak al snel meer. Hell, ik ga hier bijna alleen maar met mensen om die of al een PhD doen of dit als grote optie zien voor na hun master. Maar dat zegt niet dat mijn vrienden de meerderheid vormen, het zegt alleen iets over de mensen met wie ik omga :+
Ja doei.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:18:41 #173
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533379
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:10 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij, als je je ergens door droge stof heen moet worstelen dan is het wel bij veel alfa-studies.
Dat is een waarheid als een koe. Onderschat echter niet het slaapverwekkingsgehalte van het schrijven van practicaverslagen. Ik heb nooit iets saaiers gedaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124533434
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat je een bètaopleiding kan volgen zonder met deze vragen geconfronteerd te worden, zonder dat iemand erover hoeft te beginnen. Then again, ik ben misschien niet representatief voor de studenten. Ik filosofeer graag.
Dat soort vragen komen aan bod in iedere wetenschappelijke studie, niet alleen in bètastudies.

Tenminste, dat mag ik hopen...
pi_124533457
Het kan een vooroordeel zijn, maar ik heb het idee dat op alfastudies vaker gevraagd wordt 'waarom moeten we dit leren, komt dit op het tentamen?' en dat de béta's vaker puzzelaars zijn, ook al gaan ze later het bedrijfsleven in.

Ander vooroordeel van mij: Béta's zijn geneigd zichzelf slimmer te vinden dan de rest..
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:22:44 #176
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533509
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ach, datzelfde zie ik ook bij de bèta-opleidingen waar ik mee te maken heb gehad: 90% ging (en gaat) gewoon voor de arbeidsmarkt na afstuderen hoor. Ik ken wel mensen die een promotietraject zijn ingegaan, maar die vallen in het niet bij de mensen die al vanaf moment 1 weten dat ze na 5 jaar universiteit gaan werken bij 'een van de grote 4-5-6' of weetikveelwaar.

Beelden kunnen vaak vertekend worden als je jezelf omgeeft met mensen die net zo serieus met de studie bezig zijn als jij en óók passie hebben voor de wetenschap; dan lijkt het vaak al snel meer. Hell, ik ga hier bijna alleen maar met mensen om die of al een PhD doen of dit als grote optie zien voor na hun master. Maar dat zegt niet dat mijn vrienden de meerderheid vormen, het zegt alleen iets over de mensen met wie ik omga :+
Ik heb het al vaker gezegd, ik vind dat in heel Nederland te weinig fundamentele wetenschap wordt onderwezen bij de bètaopleidingen. Maar ja, ze krijgen maar 5 jaar van de Nederlandse overheid terwijl nu al de reële studieduur 6-7 jaar bedraagt bij sommige zware bètaopleidingen (laten we zeggen 6 jaar zonder bestuur en intensieve bijbaan).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124533547
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:20 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat soort vragen komen aan bod in iedere wetenschappelijke studie, niet alleen in bètastudies.

Tenminste, dat mag ik hopen...
Ik kan dit bevestigen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het kan een vooroordeel zijn, maar ik heb het idee dat op alfastudies vaker gevraagd wordt 'waarom moeten we dit leren, komt dit op het tentamen?' en dat de béta's vaker puzzelaars zijn, ook al gaan ze later het bedrijfsleven in.
Als iemand die beide kanten van de medaille heeft bekeken van dichterbij: onder die bèta's gebeurde dat net zo vaak of net zo weinig, wellicht. Ik heb werkelijk waar nog nooit een studiegenoot horen vragen of iets op het tentamen kwam zodat ze het anders niet zouden leren. Natuurlijk komt elke student in zijn/haar studie dingen tegen die meer of minder interessant of relevant voor de toekomstperspectieven (b)lijken, maar dat zeurderige en ongemotiveerde is iets wat m.i. in een student zit, niet in de opleiding(srichting).
quote:
Ander vooroordeel van mij: Béta's zijn geneigd zichzelf slimmer te vinden dan de rest..
Zo zijn er ook een hoop rechtenballo's en artsen die zichzelf heel wat vinden (terwijl ze net voldoendes halen). Nogmaals: dat is eerder persoonsgerelateerd dan opleidingsgerelateerd denk ik. Al is het wel zo dat in veel onderzoeksmethodologie er expliciet door quantitatieve researchers wordt afgegeven op qualitative research, terwijl andersom eigenlijk niet veel gebeurd maar juist wordt aangestuurd op de mogelijkheden van aanvulling, om maar wat te noemen. Ach. ZOlang je zelf als student/wetenschapper maar doet wat je wílt doen dan is dat mooi. Het jammere is alleen dat soms niveaudalingen onvermijdelijk zijn als het gros genoegen neemt met de 5.6 en dat dus de mensen mét passie daar onder lijden. Ach ja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!
Ja doei.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:25:15 #178
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533592
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:20 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat soort vragen komen aan bod in iedere wetenschappelijke studie, niet alleen in bètastudies.

Tenminste, dat mag ik hopen...
Ik denk dat het bij bètaopleidingen nog duidelijker is, juist omdat het exacter is. Klassieke voorbeelden vind je veel in de natuurkunde: de golfdeeltjesdualiteit en de correctheid maar onvolledigheid van Newtoniaanse mechanica en de aanvulling hierop van Einstein bijvoorbeeld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:28:47 #179
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533725
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het kan een vooroordeel zijn, maar ik heb het idee dat op alfastudies vaker gevraagd wordt 'waarom moeten we dit leren, komt dit op het tentamen?' en dat de béta's vaker puzzelaars zijn, ook al gaan ze later het bedrijfsleven in.
In het algemeen houden bèta's van logische puzzles.

quote:
Ander vooroordeel van mij: Béta's zijn geneigd zichzelf slimmer te vinden dan de rest..
Ze kunnen beter (logisch) redeneren, gemiddeld genomen. Voor mij is dat de essentie van intelligentie maar veel psychologen denken hier blijkbaar anders over (Wechsler). Of dat het nu gaat om wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, je moedertaal of vremde talen, het draait altijd om redeneren. Hoe beter je dat kan hoe gemakkelijker je het vak onder de knie krijgt. Dat kan trouwens ook een handicap zijn zo gauw je met onzekerheden moet werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124533871
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat het bij bètaopleidingen nog duidelijker is, juist omdat het exacter is. Klassieke voorbeelden vind je veel in de natuurkunde: de golfdeeltjesdualiteit en de correctheid maar onvolledigheid van Newtoniaanse mechanica en de aanvulling hierop van Einstein bijvoorbeeld.
Leuk, maar fundamentele vragen over waarheid en objectiviteit zijn bij een studie als geschiedenis minstens even relevant als bij de exacte vakken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2013 18:33:03 ]
pi_124533888
Dan heb ik een slechte alfastudie gedaan.

Ik kan me zo voorstellen dat op heel kleine alfa studies (oude/zeldzame talen, filosofie) veel gemotiveerde mensen rondlopen, omdat het echt een bewuste keuze is.

Mijn eerste alfastudie was echter niet zo. Daar zat je met 900 laptoppende modepopjes in een zaal. Allemaal wilden ze later mensen helpen, maar met leren hadden ze minder. Die droge boeken, daar keken ze niet in. Men leerde samenvattingen samen met vriendinnen, onder het genot van een kop thee. Boeken waren héél moeilijk, want 600 pagina's én in het Engels. :o

En ik heb ook beta vakken gedaan, die waren echt veel zwaarder. Doe nu weer een alfastudie, die ook vrij zwaar is. Maar ik denk dat pittige alfastudies een uitzondering zijn..
pi_124533943
Welke studies waren dat?
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:34:41 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533952
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:32 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Leuk, maar fundamentele vragen over waarheid en objectiviteit zijn bij een studie als geschiedenis minstens even relevant als bij de exacte vakken.
Dat is waar, ze zijn alleen wel veel minder goed te beantwoorden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124533961
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:32 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Leuk, maar fundamentele vragen over waarheid en objectiviteit zijn bij een studie als geschiedenis minstens even relevant als bij de exacte vakken.
Idd, dat vak is heel kritisch op zichzelf. Vond het daarom alleen al een van de nuttiger vakken op de middelbare.
pi_124534005
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is waar, ze zijn alleen wel veel minder goed te beantwoorden.
Dat maakt de vragen des te relevanter.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:37:49 #186
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124534097
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Mijn eerste alfastudie was echter niet zo. Daar zat je met 900 laptoppende modepopjes in een zaal.
Allemaal wilden ze later mensen helpen, maar met leren hadden ze minder. Die droge boeken, daar keken ze niet in. Men leerde samenvattingen samen met vriendinnen, onder het genot van een kop thee. Boeken waren héél moeilijk, want 600 pagina's én in het Engels. :o
Dat moet over psychologie gaan. Ik heb trouwens nu een boek van +1500 pagina's, allemaal over 1 bètavakgebied. (ook 1 voor natuurkunde maar die tel ik niet mee wegens het grote aantal onderwerpen) Met dat boek kan je sporten. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:38:32 #187
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124534119
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat maakt de vragen des te relevanter.
Of juist niet aangezien de antwoorden minder betrouwbaar zijn.[/quote]
Ik vind het uiteraard belangrijk dat onze geschiedenis goed wordt gedocumenteerd en onderzocht, je moet je er alleen wel continue bewust van zijn dat er een flinke bias is, in het bijzonder wanneer het om recente geschiedenis gaat. Dit is een probleem in alle landen, niet alleen in dictaturen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124534166
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is waar, ze zijn alleen wel veel minder goed te beantwoorden.
Dat er op veel onderzoeksvragen geen eenduidig antwoord is, zegt niet dat ze niet 'goed' te beantwoorden zijn. Het gaat hier óók om logica en bewijslast, om verbanden leggen. Dit m.i. intellectueel uitdagender dan toewerken naar een eenduidig antwoord. Vragen als

Hoe 'objectief' kan de wetenschap hopen te zijn? Hoe spelen bepaalde ideeën over 'hoe de wereld is' een rol bij het begrijpen van theorieën? Hoe kijken verschillende onderzoekstradities ertegenaan?


zijn juist, voor mij persoonlijk, net zo goed gerelateerd aan de exacte als aan de niet exacte wetenschappen, juist vanwege het objectief/subjectief probleem.
Ja doei.
pi_124534258
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of juist niet aangezien de antwoorden minder betrouwbaar zijn.
Met een oude zaklantaarn de donkere kamer in schijnen en omschrijven wat je daar denkt te zien (met een slag om de arm) levert altijd meer kennis op dan de donkere kamer helemaal donker laten.
pi_124534317
Daarbij vind ik elke vorm van wetenschap subjectief. Bij alle soorten waarnemingen, zogenaamd objectief, worden afwijkingen wel of niet gefilterd door de wetenschapper, de grenswaarden voor wat wel en niet kan worden door de wetenschapper bepaald, en ga zo maar door. Dit maakt wetenschap niet minderwaardig of irrelevant; ik houd van de wetenschap O+ maar probeer altijd wel met dat besef te werken; ík heb de waarheid niet in pacht, ik denk niet dat we met z'n allen dé waarheid ook maar kunnen benaderen, maar we kunnen wel veel te weten komen over processen die deze wereld draaiende houden, zowel natuurlijk als menselijk. En dat vind ik mooi O+
Ja doei.
pi_124534376
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:43 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij vind ik elke vorm van wetenschap subjectief. Bij alle soorten waarnemingen, zogenaamd objectief, worden afwijkingen wel of niet gefilterd door de wetenschapper, de grenswaarden voor wat wel en niet kan worden door de wetenschapper bepaald, en ga zo maar door. Dit maakt wetenschap niet minderwaardig of irrelevant; ik houd van de wetenschap O+ maar probeer altijd wel met dat besef te werken; ík heb de waarheid niet in pacht, ik denk niet dat we met z'n allen dé waarheid ook maar kunnen benaderen, maar we kunnen wel veel te weten komen over processen die deze wereld draaiende houden, zowel natuurlijk als menselijk. En dat vind ik mooi O+
Precies!
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:45:17 #192
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124534408
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:41 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Met een oude zaklantaarn de donkere kamer in schijnen en omschrijven wat je daar denkt te zien (met een slag om de arm) levert altijd meer kennis op dan de donkere kamer helemaal donker laten.
Dat ben ik met je eens, het is netto nuttig maar de leek moet verdomd voorzichtig zijn met het luisteren naar de deskundigen. ;)
Je kan pas conclusies trekken m.b.t. die onderzoeksvragen wanneer je tig deskundigen aan het woord hebt gehoord.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124534747
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ze kunnen beter (logisch) redeneren, gemiddeld genomen. Voor mij is dat de essentie van intelligentie maar veel psychologen denken hier blijkbaar anders over (Wechsler).
Die heeft er zo'n politiek-correcte kut subschaal in gedaan, waardoor je eventuele verstrooidheid je totaalscore weer lekker omlaag haalt :{w
pi_124534788
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, het is netto nuttig maar de leek moet verdomd voorzichtig zijn met het luisteren naar de deskundigen. ;)
Je kan pas conclusies trekken m.b.t. die onderzoeksvragen wanneer je tig deskundigen aan het woord hebt gehoord.
ofwel de meta-analyse.
pi_124535077
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, het is netto nuttig maar de leek moet verdomd voorzichtig zijn met het luisteren naar de deskundigen. ;)
Je kan pas conclusies trekken m.b.t. die onderzoeksvragen wanneer je tig deskundigen aan het woord hebt gehoord.
Dat geldt voor alle wetenschappen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:09:54 #196
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124535484
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:54 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Die heeft er zo'n politiek-correcte kut subschaal in gedaan, waardoor je eventuele verstrooidheid je totaalscore weer lekker omlaag haalt :{w
Ik weet niet of dat het veel met verstrooidheid te maken heeft maar inderdaad, zijn begrijp van intelligentie is veel breder dan dat van anderen die IQ-testen ontwierpen en je mag volgens mij best stellen dat dit een politiek-correcte versie is van de traditionele IQ-testen waarbij enkel het redeneren werd getoetst. Voorbeelden:
- hoe snel kan je cijfertjes opschrijven voor symbolen wanneer bovenaan het blad de combinaties van de cijfers en symbolen worden gegeven (boeiend of dat je dat iets sneller of trager doet, in de praktijk maakt het nagenoeg niets uit)
- plaatjes in de juiste volgorde leggen zodat er een logisch verhaal wordt verteld (vaak wel duidelijk maar soms discutabel, zoiets doe je beter met een tekst dan met plaatjes)
- hoe snel kan je ontdekken wat er op een plaatje niet klopt (visuele verwerking van informatie, voor sommige opleidingen en beroepen relevant maar erg weinig relevant)
- vormpuzzeltjes, hoe moet je diverse delen draaien zodat je een vorm krijgt
- hoeveel zetten of tijd nodig voor die drie staafjes met schijfjes van verschillende grootte (enorme bias wegens ervaring!)
- korte termijngeheugen (het is bekend dat juist intelligentere mensen vaak een slechter korte termijngeheugen hebben)

Als je de definitie van intelligentie op zo'n manier uitbreidt dan kan je de coördinatie hier ook onder laten vallen. :)
Als diagnostisch middel kan het wel interessant zijn, mogelijk kan je op basis van deze test aanraden om voor bepaalde opleidingen niet te kiezn maar de totaalscore zou moeten worden afgeschaft voor deze test.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:14:06 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124535685
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:01 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat geldt voor alle wetenschappen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij bètawetenschappen kan je vaak wat sneller conclusies trekken aangezien het om, wel, exacte wetenschap gaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:15:10 #198
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124535734
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:54 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

ofwel de meta-analyse.
Ja. Die overigens gretig wordt misbruikt wanneer het weer tijd is om te publiceren maar ze even geen inspiratie hebben. In de bètawetenschap heb je hier een variant van: 1 parameter wijzigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124535806
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet of dat het veel met verstrooidheid te maken heeft maar inderdaad, zijn begrijp van intelligentie is veel breder dan dat van anderen die IQ-testen ontwierpen en je mag volgens mij best stellen dat dit een politiek-correcte versie is van de traditionele IQ-testen waarbij enkel het redeneren werd getoetst.
Ooit gelezen dat vooral de verbale schaal bepaalt hoever je het kan schoppen op school.
quote:
Er is een grote correlatie (verband) tussen schoolse prestaties en de vaardigheden die men in de VIQ subtesten meet. Deze correlatie is veel kleiner met het PIQ. Zo is er bijvoorbeeld nauwelijks sprake van enige correlatie (verband) tussen PIQ gemeten met een WPPSI-R test en de prestaties op school in de eerste drie schooljaren (Kaplan 1998), terwijl dergelijke correlatie met VIQ redelijk hoog is.

Dit betekent dat het een vergissing is om te verwachten dat een kind met een TIQ (totaal IQ) van 130, maar met een VIQ van 111 en een PIQ van 145, tot zeer hoge schoolse prestaties zou moeten komen, of dat het nood zou hebben aan verregaande differentiatie, versnelling of een kangoeroeklas. Bij eenzelfde TIQ, maar met een VIQ van 145 en een PIQ van 111 ligt zulks immers veel meer in de lijn der verwachtingen. Alleen afgaan op TIQ (totaal IQ) bij het nemen van belangrijke schoolse beslissingen is dus uit den boze: VIQ geeft op schools vlak een veel betere indicatie. Dit wil niet zeggen dat de vaardigheden gemeten in de performale subtests minder waarde zouden hebben, enkel dat deze vaardigheden -zeker in de basisschool- niet deze zijn die men nodig heeft om hoge prestaties neer te zetten op school.
Bronhttp://www.eduratio.be/iqtest.html
Dat betekent dus ook dat sommige mensen die op een andere test hb zouden scoren hier gewoon bovengemiddeld uit komen, omdat die performale test het dus omlaag haalt. Maar ze zijn net zo hb als de rest.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:25:08 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124536174
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:16 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ooit gelezen dat vooral de verbale schaal bepaalt hoever je het kan schoppen op school.
Logisch aangezien het onderwijs op de lage school zo talig van aard is. De bètatalenten, die vaak uiteindelijk ook goed worden in taalvaardigheid (gemiddeld genomen beter dan de andere leerlingen maar), moeten genoegen nemen met 1 vak wat bij hen aansluit: rekenonderwijs. En zelfs bij dat vak speelt taal al sinds de jaren 70/80/90 een hoofdrol. De mensen die taalvaardig zijn hebben bij alle vakken profijt hiervan. Als je ook nog eens een bètatalent bent die niet alleen op dat moment nog een taalachterstand heeft maar ook een hekel heeft aan tekenen en knutselen dan heb je in Nederland een heel wat minder leuke schooltijd dan dat mogelijk is. Wat dat betreft zou iets meer differentiatie op de lage scholen (via andere klassikale programma's) beter zijn.
Ik heb veel bezwaren tegen de CITO-toets, wellicht heb jij die al eens gelezen. Een van de bezwaren die ik tot nu toe niet heb genoemd maar die ik wel steeds in mijn achterhoofd had is dat een deel van de bètatalenten ten onrechte op het VMBO, het HAVO of het gymnasium terecht komt omdat ze op dat moment nog wat minder taalvaardig zijn, die taalachterstand, zeker bij jongens, wordt de jaren daarop vaak wel ingehaald.

quote:
Dat betekent dus ook dat sommige mensen die op een andere test hb zouden scoren hier gewoon bovengemiddeld uit komen, omdat die performale test het dus omlaag haalt. Maar ze zijn net zo hb als de rest.
Ik ben ook zo iemand, het scheelt minstens 15 punten. :)
Voor twee testen die pretenderen iemands intelligentie te meten is dat verschil wel heel erg groot. :')
Daarom stel ik dat een IQ-test per definitie niet iemands intelligentie meet, het meet enkel hoe goed of slecht jij bent in bepaalde taken in vergelijking met peers.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')