Het gaat in deze draad enkel om het WO, niet om het WO en het HBO. Haal het HBO er dus alsjeblieft niet bij tenzij je de dichotonie schetst tussen praktijk en academisch.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:53 schreef obsama het volgende:
Man man wat een WO>>>>>HBO gelul weer, goed werk Fok! |![]()
Voor mij is het WO-niveau niet altijd hoger dan het HBO-nivaeu, het hangt ook van de richting af. Uiteindelijk gaat het er voor de maatschappij inderdaad om hoe waardevol je werk is, voor het individu gaat het om zelfontplooiïng en salaris enz.quote:Waar zijn de tijden dat er niet gekeken naar wie het 'hoogste' niveau genoot, maar naar degenen die het meeste toevoegden?
Als je de voorgaande 6 pagina's hebt gelezen zie je wel degelijk een kansloze hbo versus WO discussie. Ben het met je eens dat het verder in deze draad enkel over WO gaat.quote:Op zondag 24 maart 2013 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gaat in deze draad enkel om het WO, niet om het WO en het HBO. Haal het HBO er dus alsjeblieft niet bij tenzij je de dichotonie schetst tussen praktijk en academisch.
[..]
Een beetje maar dat geldt slechts voor een minderheid van de reacties en naar mijn indruk komt dat steeds van mensen die een HBO-opleiding volgen. Liever niet, wat mij betreft.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:24 schreef obsama het volgende:
[..]
Als je de voorgaande 6 pagina's hebt gelezen zie je wel degelijk een kansloze hbo versus WO discussie.
Zelf een hbo-er, maar ik begrijp je punt.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een beetje maar dat geldt slechts voor een minderheid van de reacties en naar mijn indruk komt dat steeds van mensen die een HBO-opleiding volgen. Liever niet, wat mij betreft.
Het best negeren wij dat, dan haken ze snel genoeg weer af.
Dat zal voor sommigen hier misschien wel gelden maar jij mist dan het punt. Het gaat er om dat die mensen die daar thuishoren nu niet op hun niveau een opleiding kunnen volgen zonder een grote schuld aan te gaan. Ik ben het natuurlijk wel volledig met je eens dat je vooral naar jezelf moet kijken, kijk naar wat je er zelf uit kan halen en probeer zoveel mogelijk met de beperkingen die er zijn om te gaan.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:23 schreef Tony24 het volgende:
Ik vind het wel grappig dat er hier veel mensen zeuren over het niveau. Kijk ook eens naar jezelf. Zou het niet kunnen dat juist door dat lage niveau, jij ook naar de uni kan?
Wat je extra kan doen heeft al weinig om het lijf, buiten het volgen van extra vakken. Die ereprogramma's voegen inhoudelijk nagenoeg niets toe, de studenten hebben er meer aan om gewoon vakken op een hoger niveau te kunnen volgen in plaats van dat je een extra tentamenvraag beantwoordt. Om nog maar te zwijgen over de andere manieren waarop die programma's worden ingevuld.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:32 schreef lateralize het volgende:
Maar door het lagere niveau wordt het juist moeilijker je te onderscheiden. Het is makkelijker hoge punten te scoren, en makkelijker extracurriculaire zaken te ondernemen. Op een bepaald moment houdt het ook op wat betreft 'extra' (omdat iedereen het doet).
Klopt, maar als je tussen alllemaal strebers zit is er ook weer een heerlijk sfeertje.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:23 schreef Tony24 het volgende:
t. Ik zit liever tussen 20 minimalisten die voor de 6 gaan, zodat ik met mijn 8,5 lekker op kan vallen
Bij mij op de uni heb je zowel verrijkings- als verdiepingsprogramma's.Dus je kunt dieper ingaan op je eigen vakgebied, maar ook vakgebied-overstijgend bezig zijn. Beide zijn nuttig. Ook de verrijkingsprogramma's.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat je extra kan doen heeft al weinig om het lijf, buiten het volgen van extra vakken. Die ereprogramma's voegen inhoudelijk nagenoeg niets toe, de studenten hebben er meer aan om gewoon vakken op een hoger niveau te kunnen volgen in plaats van dat je een extra tentamenvraag beantwoordt.
Ieder zijn meug, maar reflecteren op wat je nou eigenlijk doet als wetenschapper vind ik zelf wel belangrijk.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aan mijn universiteit stelt het ereprogramma niets voor, het gewone programma daarentegen zou een ereprogramma zijn bij de meeste opleidingen.
Ik ben geen fan van die multidisciplinaire programma's, eerst maar eens zelf specialist worden. Ik kies wel voor verbreding buiten mijn vakgebied maar dan door vakken aan andere faculteiten te volgen (ook leuker dan zo'n minor waarbij het niveau is aangepast).
Ik kan me niet voorstellen dat je een bètaopleiding kan volgen zonder met deze vragen geconfronteerd te worden, zonder dat iemand erover hoeft te beginnen. Then again, ik ben misschien niet representatief voor de studenten. Ik filosofeer graag.quote:Daar leer je breder kijken naar je rol als wetenschapper. Wat betekenen begrippen als 'exactheid' en 'waarheid' nou eigenlijk? Hoe verhoudt een piek op een scherm zich tot een theoretisch gepostuleerd deeltje? Wat kan je daar over zeggen? Hoe 'objectief' kan de wetenschap hopen te zijn? Hoe spelen bepaalde ideeën over 'hoe de wereld is' een rol bij het begrijpen van theorieën? Hoe kijken verschillende onderzoekstradities ertegenaan?
Je zou in ieder geval eens moeten bomen met mensen van andere studies (doe je vast al)quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.
Dat zal heel goed kunnen. Je zou ze de kost niet geven, betajongens die denken dat beta vakken Euwig Exacte Waarheid genereren, en dat zijn dan slimme tot briljante betajongens.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je een bètaopleiding kan volgen zonder met deze vragen geconfronteerd te worden, zonder dat iemand erover hoeft te beginnen. Then again, ik ben misschien niet representatief voor de studenten. Ik filosofeer graag.
Ik doe dat wanneer ik de kans heb ja. Ik volg tijdens mijn bachelor een flink aantal vakken van drie pure bèta-opleidingen dus ik ga een behoorlijk brede basis krijgen. Hoewel ik de opleiding niet serieus neem als technische opleiding vind ik een praatje met technische-bedrijfskundestudenten ook verhelderend, je kan leren om meer naar het nut te kijken (gaat de klant die prijs willen betalen? Gaan we de investeringen bij elkaar krijgen? Wat is een goed organisatiemodel?) en minder naar het ideaal.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Je zou in ieder geval eens moeten bomen met mensen van andere studies (doe je vast al)
Ja, want alle alfa-studenten zijn zo oppervlakkig?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En alfastudies? Breek me de bek niet los. 'Ik wil gewoon met mensen werken,al die droge stof zegt me niks weet je'
Dat wordt er bij mijn opleiding wel uitgewerkt binnen twee jaar aangezien we behoorlijk wat praktijk hebben (projecten en practica) waarbij je met je neus op de feiten wordt gedrukt.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Je zou ze de kost niet geven, betajongens die denken dat beta vakken Euwig Exacte Waarheid genereren, en dat zijn dan best slimme betajongens.
Hij heeft het natuurlijk over het stereotype student wat jij ook kent, niet over de goede alfastudenten die er inderdaad ook zijn.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, want alle alfa-studenten zijn zo oppervlakkig?
70% wel.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, want alle alfa-studenten zijn zo oppervlakkig?
Klopt, maar ik heb ook het idee dat nergens zoveel geklaagd wordt over droge stof, en dat heel veel mensen vooral op de beroepspraktijk gericht zijn, en niet zozeer op de wetenschap.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:10 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij, als je je ergens door droge stof heen moet worstelen dan is het wel bij veel alfa-studies. Gut, de meuk die ik nu aan het doorploeteren ben word je ook niet altijd even vrolijk van als je even het grotere plaatje vergeet
Ach, datzelfde zie ik ook bij de bèta-opleidingen waar ik mee te maken heb gehad: 90% ging (en gaat) gewoon voor de arbeidsmarkt na afstuderen hoor. Ik ken wel mensen die een promotietraject zijn ingegaan, maar die vallen in het niet bij de mensen die al vanaf moment 1 weten dat ze na 5 jaar universiteit gaan werken bij 'een van de grote 4-5-6' of weetikveelwaar.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Klopt, maar ik heb ook het idee dat nergens zoveel geklaagd wordt over droge stof, en dat heel veel mensen vooral op de beroepspraktijk gericht zijn, en niet zozeer op de wetenschap.
Dat is een waarheid als een koe. Onderschat echter niet het slaapverwekkingsgehalte van het schrijven van practicaverslagen. Ik heb nooit iets saaiers gedaan.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:10 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij, als je je ergens door droge stof heen moet worstelen dan is het wel bij veel alfa-studies.
Dat soort vragen komen aan bod in iedere wetenschappelijke studie, niet alleen in bètastudies.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk niet dat ik daar begeleiding bij nodig heb, dat kan ik wel op eigen houtje.
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je een bètaopleiding kan volgen zonder met deze vragen geconfronteerd te worden, zonder dat iemand erover hoeft te beginnen. Then again, ik ben misschien niet representatief voor de studenten. Ik filosofeer graag.
Ik heb het al vaker gezegd, ik vind dat in heel Nederland te weinig fundamentele wetenschap wordt onderwezen bij de bètaopleidingen. Maar ja, ze krijgen maar 5 jaar van de Nederlandse overheid terwijl nu al de reële studieduur 6-7 jaar bedraagt bij sommige zware bètaopleidingen (laten we zeggen 6 jaar zonder bestuur en intensieve bijbaan).quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:18 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ach, datzelfde zie ik ook bij de bèta-opleidingen waar ik mee te maken heb gehad: 90% ging (en gaat) gewoon voor de arbeidsmarkt na afstuderen hoor. Ik ken wel mensen die een promotietraject zijn ingegaan, maar die vallen in het niet bij de mensen die al vanaf moment 1 weten dat ze na 5 jaar universiteit gaan werken bij 'een van de grote 4-5-6' of weetikveelwaar.
Beelden kunnen vaak vertekend worden als je jezelf omgeeft met mensen die net zo serieus met de studie bezig zijn als jij en óók passie hebben voor de wetenschap; dan lijkt het vaak al snel meer. Hell, ik ga hier bijna alleen maar met mensen om die of al een PhD doen of dit als grote optie zien voor na hun master. Maar dat zegt niet dat mijn vrienden de meerderheid vormen, het zegt alleen iets over de mensen met wie ik omga
Ik kan dit bevestigen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat soort vragen komen aan bod in iedere wetenschappelijke studie, niet alleen in bètastudies.
Tenminste, dat mag ik hopen...
Als iemand die beide kanten van de medaille heeft bekeken van dichterbij: onder die bèta's gebeurde dat net zo vaak of net zo weinig, wellicht. Ik heb werkelijk waar nog nooit een studiegenoot horen vragen of iets op het tentamen kwam zodat ze het anders niet zouden leren. Natuurlijk komt elke student in zijn/haar studie dingen tegen die meer of minder interessant of relevant voor de toekomstperspectieven (b)lijken, maar dat zeurderige en ongemotiveerde is iets wat m.i. in een student zit, niet in de opleiding(srichting).quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het kan een vooroordeel zijn, maar ik heb het idee dat op alfastudies vaker gevraagd wordt 'waarom moeten we dit leren, komt dit op het tentamen?' en dat de béta's vaker puzzelaars zijn, ook al gaan ze later het bedrijfsleven in.
Zo zijn er ook een hoop rechtenballo's en artsen die zichzelf heel wat vinden (terwijl ze net voldoendes halen). Nogmaals: dat is eerder persoonsgerelateerd dan opleidingsgerelateerd denk ik. Al is het wel zo dat in veel onderzoeksmethodologie er expliciet door quantitatieve researchers wordt afgegeven op qualitative research, terwijl andersom eigenlijk niet veel gebeurd maar juist wordt aangestuurd op de mogelijkheden van aanvulling, om maar wat te noemen. Ach. ZOlang je zelf als student/wetenschapper maar doet wat je wílt doen dan is dat mooi. Het jammere is alleen dat soms niveaudalingen onvermijdelijk zijn als het gros genoegen neemt met de 5.6 en dat dus de mensen mét passie daar onder lijden. Ach ja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!quote:Ander vooroordeel van mij: Béta's zijn geneigd zichzelf slimmer te vinden dan de rest..
Ik denk dat het bij bètaopleidingen nog duidelijker is, juist omdat het exacter is. Klassieke voorbeelden vind je veel in de natuurkunde: de golfdeeltjesdualiteit en de correctheid maar onvolledigheid van Newtoniaanse mechanica en de aanvulling hierop van Einstein bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat soort vragen komen aan bod in iedere wetenschappelijke studie, niet alleen in bètastudies.
Tenminste, dat mag ik hopen...
In het algemeen houden bèta's van logische puzzles.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het kan een vooroordeel zijn, maar ik heb het idee dat op alfastudies vaker gevraagd wordt 'waarom moeten we dit leren, komt dit op het tentamen?' en dat de béta's vaker puzzelaars zijn, ook al gaan ze later het bedrijfsleven in.
Ze kunnen beter (logisch) redeneren, gemiddeld genomen. Voor mij is dat de essentie van intelligentie maar veel psychologen denken hier blijkbaar anders over (Wechsler). Of dat het nu gaat om wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, je moedertaal of vremde talen, het draait altijd om redeneren. Hoe beter je dat kan hoe gemakkelijker je het vak onder de knie krijgt. Dat kan trouwens ook een handicap zijn zo gauw je met onzekerheden moet werken.quote:Ander vooroordeel van mij: Béta's zijn geneigd zichzelf slimmer te vinden dan de rest..
Leuk, maar fundamentele vragen over waarheid en objectiviteit zijn bij een studie als geschiedenis minstens even relevant als bij de exacte vakken.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij bètaopleidingen nog duidelijker is, juist omdat het exacter is. Klassieke voorbeelden vind je veel in de natuurkunde: de golfdeeltjesdualiteit en de correctheid maar onvolledigheid van Newtoniaanse mechanica en de aanvulling hierop van Einstein bijvoorbeeld.
Dat is waar, ze zijn alleen wel veel minder goed te beantwoorden.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Leuk, maar fundamentele vragen over waarheid en objectiviteit zijn bij een studie als geschiedenis minstens even relevant als bij de exacte vakken.
Idd, dat vak is heel kritisch op zichzelf. Vond het daarom alleen al een van de nuttiger vakken op de middelbare.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Leuk, maar fundamentele vragen over waarheid en objectiviteit zijn bij een studie als geschiedenis minstens even relevant als bij de exacte vakken.
Dat maakt de vragen des te relevanter.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar, ze zijn alleen wel veel minder goed te beantwoorden.
Dat moet over psychologie gaan. Ik heb trouwens nu een boek van +1500 pagina's, allemaal over 1 bètavakgebied. (ook 1 voor natuurkunde maar die tel ik niet mee wegens het grote aantal onderwerpen) Met dat boek kan je sporten.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Mijn eerste alfastudie was echter niet zo. Daar zat je met 900 laptoppende modepopjes in een zaal.
Allemaal wilden ze later mensen helpen, maar met leren hadden ze minder. Die droge boeken, daar keken ze niet in. Men leerde samenvattingen samen met vriendinnen, onder het genot van een kop thee. Boeken waren héél moeilijk, want 600 pagina's én in het Engels.![]()
Of juist niet aangezien de antwoorden minder betrouwbaar zijn.[/quote]quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat maakt de vragen des te relevanter.
Dat er op veel onderzoeksvragen geen eenduidig antwoord is, zegt niet dat ze niet 'goed' te beantwoorden zijn. Het gaat hier óók om logica en bewijslast, om verbanden leggen. Dit m.i. intellectueel uitdagender dan toewerken naar een eenduidig antwoord. Vragen alsquote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar, ze zijn alleen wel veel minder goed te beantwoorden.
Met een oude zaklantaarn de donkere kamer in schijnen en omschrijven wat je daar denkt te zien (met een slag om de arm) levert altijd meer kennis op dan de donkere kamer helemaal donker laten.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of juist niet aangezien de antwoorden minder betrouwbaar zijn.
Precies!quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:43 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij vind ik elke vorm van wetenschap subjectief. Bij alle soorten waarnemingen, zogenaamd objectief, worden afwijkingen wel of niet gefilterd door de wetenschapper, de grenswaarden voor wat wel en niet kan worden door de wetenschapper bepaald, en ga zo maar door. Dit maakt wetenschap niet minderwaardig of irrelevant; ik houd van de wetenschapmaar probeer altijd wel met dat besef te werken; ík heb de waarheid niet in pacht, ik denk niet dat we met z'n allen dé waarheid ook maar kunnen benaderen, maar we kunnen wel veel te weten komen over processen die deze wereld draaiende houden, zowel natuurlijk als menselijk. En dat vind ik mooi
Dat ben ik met je eens, het is netto nuttig maar de leek moet verdomd voorzichtig zijn met het luisteren naar de deskundigen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:41 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Met een oude zaklantaarn de donkere kamer in schijnen en omschrijven wat je daar denkt te zien (met een slag om de arm) levert altijd meer kennis op dan de donkere kamer helemaal donker laten.
Die heeft er zo'n politiek-correcte kut subschaal in gedaan, waardoor je eventuele verstrooidheid je totaalscore weer lekker omlaag haaltquote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ze kunnen beter (logisch) redeneren, gemiddeld genomen. Voor mij is dat de essentie van intelligentie maar veel psychologen denken hier blijkbaar anders over (Wechsler).
ofwel de meta-analyse.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, het is netto nuttig maar de leek moet verdomd voorzichtig zijn met het luisteren naar de deskundigen.
Je kan pas conclusies trekken m.b.t. die onderzoeksvragen wanneer je tig deskundigen aan het woord hebt gehoord.
Dat geldt voor alle wetenschappen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, het is netto nuttig maar de leek moet verdomd voorzichtig zijn met het luisteren naar de deskundigen.
Je kan pas conclusies trekken m.b.t. die onderzoeksvragen wanneer je tig deskundigen aan het woord hebt gehoord.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet of dat het veel met verstrooidheid te maken heeft maar inderdaad, zijn begrijp van intelligentie is veel breder dan dat van anderen die IQ-testen ontwierpen en je mag volgens mij best stellen dat dit een politiek-correcte versie is van de traditionele IQ-testen waarbij enkel het redeneren werd getoetst. Voorbeelden:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:54 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Die heeft er zo'n politiek-correcte kut subschaal in gedaan, waardoor je eventuele verstrooidheid je totaalscore weer lekker omlaag haalt
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:01 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle wetenschappen.Bij bètawetenschappen kan je vaak wat sneller conclusies trekken aangezien het om, wel, exacte wetenschap gaat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja. Die overigens gretig wordt misbruikt wanneer het weer tijd is om te publiceren maar ze even geen inspiratie hebben. In de bètawetenschap heb je hier een variant van: 1 parameter wijzigen.quote:
Ooit gelezen dat vooral de verbale schaal bepaalt hoever je het kan schoppen op school.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet of dat het veel met verstrooidheid te maken heeft maar inderdaad, zijn begrijp van intelligentie is veel breder dan dat van anderen die IQ-testen ontwierpen en je mag volgens mij best stellen dat dit een politiek-correcte versie is van de traditionele IQ-testen waarbij enkel het redeneren werd getoetst.
Dat betekent dus ook dat sommige mensen die op een andere test hb zouden scoren hier gewoon bovengemiddeld uit komen, omdat die performale test het dus omlaag haalt. Maar ze zijn net zo hb als de rest.quote:Er is een grote correlatie (verband) tussen schoolse prestaties en de vaardigheden die men in de VIQ subtesten meet. Deze correlatie is veel kleiner met het PIQ. Zo is er bijvoorbeeld nauwelijks sprake van enige correlatie (verband) tussen PIQ gemeten met een WPPSI-R test en de prestaties op school in de eerste drie schooljaren (Kaplan 1998), terwijl dergelijke correlatie met VIQ redelijk hoog is.
Dit betekent dat het een vergissing is om te verwachten dat een kind met een TIQ (totaal IQ) van 130, maar met een VIQ van 111 en een PIQ van 145, tot zeer hoge schoolse prestaties zou moeten komen, of dat het nood zou hebben aan verregaande differentiatie, versnelling of een kangoeroeklas. Bij eenzelfde TIQ, maar met een VIQ van 145 en een PIQ van 111 ligt zulks immers veel meer in de lijn der verwachtingen. Alleen afgaan op TIQ (totaal IQ) bij het nemen van belangrijke schoolse beslissingen is dus uit den boze: VIQ geeft op schools vlak een veel betere indicatie. Dit wil niet zeggen dat de vaardigheden gemeten in de performale subtests minder waarde zouden hebben, enkel dat deze vaardigheden -zeker in de basisschool- niet deze zijn die men nodig heeft om hoge prestaties neer te zetten op school.
Bronhttp://www.eduratio.be/iqtest.html
Logisch aangezien het onderwijs op de lage school zo talig van aard is. De bètatalenten, die vaak uiteindelijk ook goed worden in taalvaardigheid (gemiddeld genomen beter dan de andere leerlingen maar), moeten genoegen nemen met 1 vak wat bij hen aansluit: rekenonderwijs. En zelfs bij dat vak speelt taal al sinds de jaren 70/80/90 een hoofdrol. De mensen die taalvaardig zijn hebben bij alle vakken profijt hiervan. Als je ook nog eens een bètatalent bent die niet alleen op dat moment nog een taalachterstand heeft maar ook een hekel heeft aan tekenen en knutselen dan heb je in Nederland een heel wat minder leuke schooltijd dan dat mogelijk is. Wat dat betreft zou iets meer differentiatie op de lage scholen (via andere klassikale programma's) beter zijn.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:16 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ooit gelezen dat vooral de verbale schaal bepaalt hoever je het kan schoppen op school.
Ik ben ook zo iemand, het scheelt minstens 15 punten.quote:Dat betekent dus ook dat sommige mensen die op een andere test hb zouden scoren hier gewoon bovengemiddeld uit komen, omdat die performale test het dus omlaag haalt. Maar ze zijn net zo hb als de rest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |