SPOILER: Eindscores van voorgaande maandenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Discussies over vragen, antwoorden of andere dingen waar je het niet mee eens bent of gewoon iets over kwijt wilt, mogen in de C&H SC. Bedankt MaJo voor de originele OP! De vorige delen zijn hier terug te lezen. Veel succes en plezier in deze reeks!
----
De huidige vraag:Succes.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 23:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Welke twee partijen vochten tegen elkaar in de Soetsjki-oorlog(en), en waarom vochten ze?
Jep. Het is ook het Russische woord voor 'teef'. Het heeft ook de populaire betekenis van het Engelse 'bitch', nl. 'ondergeschikt persoon'.quote:Op woensdag 13 maart 2013 12:53 schreef Polacco het volgende:
Suka is het Poolse woord voor "teef". Heeft dat er iets mee te maken?
Nee, het was geen conflict op grond van etnische groepen. Russen vochten tegen Russen, of eigenlijk, Sovjetburgers vochten tegen Sovjetburgers. Daarbij was één groep 'ondergeschikt'.quote:Op woensdag 13 maart 2013 13:10 schreef Rave_NL het volgende:
Dus het gaat om een etnische groep die ondergeschikt zou zijn aan de Russen...
Ik zeg dus Russen aan de ene kant en een steppevolk waar ik nog nooit van gehoord heb aan de andere..
De witten versus de roden? Trotski versus Lenin en hun idee over de te volgen route richting de Marxistische heilstaat.quote:Op woensdag 13 maart 2013 13:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, het was geen conflict op grond van etnische groepen. Russen vochten tegen Russen, of eigenlijk, Sovjetburgers vochten tegen Sovjetburgers. Daarbij was één groep 'ondergeschikt'.
Nu wil ik weten waarom de leden van die ene groep ondergeschikt waren, en wat het 'doel' van de oorlog was.
Nee.quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:36 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De witten versus de roden? Trotski versus Lenin en hun idee over de te volgen route richting de Marxistische heilstaat.
Zou het de derde silesische oorlog(onderdeel van de 7 jarige oorlig (1757-1763) kunnen zijn waar keizerin elisabeth van alle Russen en Maria Theresa van Oostenrijk tegen Frederik de Grote van Pruisen vochten?quote:Op woensdag 13 maart 2013 12:53 schreef Polacco het volgende:
Suka is het Poolse woord voor "teef". Heeft dat er iets mee te maken?
Nee, dat denk ik niet. Wat heeft dat met Sochi te maken?quote:Op woensdag 13 maart 2013 18:12 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Zou het de derde silesische oorlog(onderdeel van de 7 jarige oorlig (1757-1763) kunnen zijn waar keizerin elisabeth van alle Russen en Maria Theresa van Oostenrijk tegen Frederik de Grote van Pruisen vochten?
Frederick de Grote heeft wel ergere woorden dan 'teef' gebruikt om Elizabeth en Maria Theresa te beschrijven.quote:Op woensdag 13 maart 2013 18:28 schreef Polacco het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Wat heeft dat met Sochi te maken?
Juist, dat is alvast correct. De teven vochten met de 'gewone' criminelen, ofte de suki vochten met de vori. Nu nog de reden voor de oorlog.quote:Op woensdag 13 maart 2013 16:46 schreef TitusPullo het volgende:
Die ''teven'', dat waren toch gevangenen die met de Russische overheid hadden samengewerkt en die daarom door andere criminelen gehaat werden?
Omdat de suki na de oorlog alsnog in de gevangenis belandden en daar het doelwit werden van de vori?quote:Op woensdag 13 maart 2013 18:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juist, dat is alvast correct. De teven vochten met de 'gewone' criminelen, ofte de suki vochten met de vori. Nu nog de reden voor de oorlog.
Anders gezegd: waardoor kwam de vete tussen de suki en de vori tot een volwassen oorlog?
Niet precies wat ik wilde horen, maar ik keur het goed.quote:Op woensdag 13 maart 2013 18:42 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Omdat de suki na de oorlog alsnog in de gevangenis belandden en daar het doelwit werden van de vori?
De eerste stemronde unaniem gewonnen dankzij simonie en heel veel centjes.quote:Op woensdag 13 maart 2013 19:27 schreef YouriNL het volgende:
Het kortste conclaaf ooit was dat van 1503, Paus Julius II werd verkozen.
Waarom was dat conclaaf zo kort (volgens de protestanten)?
Inderdaad!quote:Op woensdag 13 maart 2013 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De eerste stemronde unaniem gewonnen dankzij simonie en heel veel centjes.
Er waren meer dan 2 facties. Het was al naar Avignon verhuisd, maar de helft zat nog in de verhuis-dozen. Het speelde wel echter een belangrijke rol.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ruzie tussen de Franse en de Italiaanse facties? Was dat niet rond de tijd dat de zaak naar Avignon verhuisde?
Telt ook mee, maar zelfs toen ze weer bij elkaar waren duurde het nog steeds lang.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:10 schreef YouriNL het volgende:
Volgens mij waren er wat onenigheden in de stad, waardoor ze allemaal het conclaaf verlieten... Alleen maakten ze geen afspraak voor een hervatting, vandaar dat ze heel laat pas doorgingen met het conclaaf.
Ciappelletto kan ook gelijk hebben!
En welk alternatief zou dat zijn?quote:Op donderdag 14 maart 2013 10:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Door zich op te werpen als het acceptabele alternatief voor twee van de partijen?
Nope.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Johannes XXII zei dat die Fransen, als ze niet op elkanders kandidaat wilden stemmen, maar gewoon op de meest neutrale Fransman moesten stemmen - en 'toevallig' was hij dat zelf?
Polenquote:Op donderdag 14 maart 2013 18:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hij mocht die rivier niet meer over? Ik heb trouwens geen idee waar de Weichsel ligt.
De Weichsel, Wisla in het Pools, is de langste rivier van Polen. Jeltsin mocht de rivier wel over.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hij mocht die rivier niet meer over? Ik heb trouwens geen idee waar de Weichsel ligt.
Dat is heel warm. Waarop slaat de grap?quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:54 schreef YouriNL het volgende:
Had het iets te maken met de opstand van Warschau (de herdenking oid ervan)? Misschien hadden ze liever gehad dat hij niet was gekomen en dus "aan de oever" zou moeten gaan zitten met een verrekijker om de herdenking toch te kunnen volgen?
Ze gaven hem een vodka-fles om te gebruiken als telescoop?quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:56 schreef Polacco het volgende:
[..]
De Weichsel, Wisla in het Pools, is de langste rivier van Polen. Jeltsin mocht de rivier wel over.
[..]
Dat is heel warm. Waarop slaat de grap?
Nee, hij was niet dronken, echt!quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ze gaven hem een vodka-fles om te gebruiken als telescoop?
Ah, de Vistula?quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:56 schreef Polacco het volgende:
[..]
De Weichsel, Wisla in het Pools, is de langste rivier van Polen. Jeltsin mocht de rivier wel over.
[..]
Dat is heel warm. Waarop slaat de grap?
Ja, dat is inderdaad de clue van de grap. Het Rode Leger hield halt toen het Warschau had bereikt. Terwijl de Poolse opstandelingen in de stad een verbitterde strijd voerden met de Duitsers staken de Russen geen vinger uit; het enige onderdeel van het Rode Leger wat daadwerkelijk probeerde te helpen was het Poolse eerste leger. Een deel stak de rivier over en maakte contact met de opstandelingen maar zonder lucht en artilleriesteun was het een onmogelijk opgave, met als gevolg dat zij zich met zware verliezen moesten terugtrekken. Zelfs de Duitsers waren verbaasd over het feit dat de Russen halt hielden.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ah, de Vistula?
Wellicht is de grap een verwijzing naar de gebeurtenis dat de Russische generaal tijdens de opstand van Warschau op een afstandje ging staan kijken hoe de Nazi's de Polen een kopje kleiner maakten, terwijl hij volledig in staat was om in te grijpen?
Het was in het Latijn geschreven terwijl grieks de lingua franca van het oosten was.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
We blijven in het oosten, maar zakken iets af naar het zuiden:
Het Corpus Iuris Civilis van Justinianus I werd een weergaloos succes in het westen. Het sloeg echter nooit aan in het oosten, ondanks dat dat gebied veel langer in handen was van het Romeinse rijk. Wat is de belangrijkste reden dat dat het nooit aansloeg in het oosten?
Direct raak.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:20 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Het was in het Latijn geschreven terwijl grieks de lingua franca van het oosten was.
Ik bedoelde Basileios II, was even vergeten dat zijn broer nog leefde. Dus jij hebt hem goed.quote:Op donderdag 14 maart 2013 20:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
. Volgens mij had zelf hij ook geen bijnaam. Zijn oudere broer wel, dat was de Bulgarenslachter omdat hij uiteinde Bul
Ha sneller goed dan de vraag.quote:Op donderdag 14 maart 2013 20:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Na Constantinos VII kwam er nog een hele reeks van echtgenoten van Zoë, en dan Theodora nog, die allemaal tot de Macedonische dynastie worden gerekend.
Vecht dat maar uit met m'n professor. Van haar moesten we die gewoon bij de Macedonische dynastie rekenen. Als ik m'n cursus hier had liggen, zou ik ook even checken uit wel boek zij de dynastielijst gekopieerd heeft.quote:Op donderdag 14 maart 2013 20:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ha sneller goed dan de vraag.
Theodora dus!
(Echtgenoten zijn altijd van een ander huis indien het koppel geen kinderen krijgt. Kinderen behoren toe aan het huis van de echtgenoot.)
Dat doe ik ook. Zie ook mijn antwoord op de vorige vraag. Maar ik maak verschil tussen dynastie en huis, ik denk dat je daarover heen gelezen hebt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 20:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vecht dat maar uit met m'n professor. Van haar moesten we die gewoon bij de Macedonische dynastie rekenen. Als ik m'n cursus hier had liggen, zou ik ook even checken uit wel boek zij de dynastielijst gekopieerd heeft.
Hoe heette de vrouw die de laatste telg was uit het Macedonisch huis? Hoe werd haar opvolger bepaald? edit: + wie was die opvolger natuurlijk.quote:Op donderdag 14 maart 2013 21:50 schreef YouriNL het volgende:
Theodora koos toch voor een minister, maar hij had slechte banden met zijn ministerie (oorlog toch?) waarna een ander de wapens opnam en hem versloeg. Ik weet niet wie van de twee je precies bedoelt; Michaël de zesde of de keizer na hem Isaak de eerste?
quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:06 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
1. Schwarzkopf = B, opperbevelhebber geallieerde strijdkrachten in de golfoorlog.
2. Kara Mustafa = E, een gok...
3. Amyotrofische lateraal sclerose = G, ziekte waar de veldmaarschalk aan overleed?
4. Savigny = A, een gok.
5. Monte Cassino = C, Commandant tweede poolse korps, welke uiteindelijk Monte cassino veroverde.
6. Frederik II van Pruisen = F, vijandelijke legers waar hij tegen vocht en versloeg. De keurvorst van Saxen was ook koning van polen, Frederick stond ook onder een rijksban waardoor verschillende duitse staten troepen leverden voor een rijksleger wat oa verslagen wordt bij Rossbach in 1757.
7.Frankfurt Judenschlach = D, datum van gebeurtenis?
Dat waren de ontbrekende antwoorden.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 15:46 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
2. Kara Mustafa = F, werd verslagen door een Duits-Oostenrijks pools leger in de laatste belegering van Wenen, 1683(volgens mij?)
6. Frederik II van Pruisen = E, favoriete honden van de koning. Eén werd er zelfs ooit gevangengenomen door de oostenrijkers en speciaal aan hem teruggegeven door hun als ik me het goed herinner.
Dit is gezegd door Lord Grey, toenmalig Brits minister van buitenlandse zaken, toen in 1914 de grote oorlog onvermijdelijk was geworden.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Een citaat:
"The lamps are going out all over Europe, we shall not see them lit again in our time"
Wiens woorden zijn dit? Welke functie bekleedde hij toen hij dit zegde? Wat was er gebeurt en wat was het gevolg van deze gebeurtenis?
De oorlog was onvermijdelijk geworden door de Duitse inval in Belgie en door het Britse besluit om Duitsland de oorlog te verklaren.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:43 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De naam en functie keur ik goed. Maar waarom was de oorlog onvermijdelijk geworden en wat was de daarop genomen actie van het Brits kabinet?
Ik keur het goed. Het besluit om de oorlog te verklaren was een gevolg van de Duitse inval van België een duidelijke schending van het verdrag van London. Hierin garandeerde het VK de Belgische neutraliteit.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:44 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
De oorlog was onvermijdelijk geworden door de Duitse inval in Belgie en door het Britse besluit om Duitsland de oorlog te verklaren.
quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:52 schreef Iblardi het volgende:
Polacco heeft mij in deel 6 per ongeluk een punt toegekend dat voor Nibb-it bedoeld was (#226). Nibb-it heeft daarna zijn eigen score gecorrigeerd (#236), maar bij mij zijn die 3 punten ten onrechte blijven staan. Dat moeten er 2 zijn.
Als we ervan uitgaan dat de rest klopt is dit dus de actuele score:
De_Kardinaal 15
Stephen_Dedalus 7
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 5
YouriNL 5
Polacco 3
Iblardi 2
Nibb-it 2
TitusPullo 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
Ullie 1
_dodecahedron_ 1
Had ik er geen 25?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:52 schreef Iblardi het volgende:
Polacco heeft mij in deel 6 per ongeluk een punt toegekend dat voor Nibb-it bedoeld was (#226). Nibb-it heeft daarna zijn eigen score gecorrigeerd (#236), maar bij mij zijn die 3 punten ten onrechte blijven staan. Dat moeten er 2 zijn.
Als we ervan uitgaan dat de rest klopt is dit dus de actuele score:
De_Kardinaal 15
Stephen_Dedalus 7
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 5
YouriNL 5
Polacco 3
Iblardi 2
Nibb-it 2
TitusPullo 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
Ullie 1
_dodecahedron_ 1
De_Kardinaal 15quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:18 schreef trigt013 het volgende:
Prins Philip en het gaat over het eiland Vanuatu. En ze geloven dat Prins Philip hun de welvaart van de westerse wereld gaat geven die hun de nieuwe wereldmacht gaat maken.
Ik speel vals, ik had de foto gegoogled.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:20 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
De_Kardinaal 15
Stephen_Dedalus 7
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 5
YouriNL 5
Polacco 3
Iblardi 2
Nibb-it 2
TitusPullo 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
Ullie 1
_dodecahedron_ 1
trigt013 1
hou je dan in en plaats je antwoord nietquote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:21 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik speel vals, ik had de foto gegoogled.
Wereldmacht? Servië, Servisch nationalisme en de uiteindelijke inlijving van Bosnië-Herzegovina door Servië.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:31 schreef trigt013 het volgende:
Ik zal het spel wel activeren met een vraag:
De moord op Fritz Ferdinand was het begin van de eerste wereldoorlog. Welke wereldmacht zat achter deze moord en met welk doel?
Nee, het ging verder dan dat.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:33 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Wereldmacht? Servië, Servisch nationalisme en de uiteindelijke inlijving van Bosnië-Herzegovina.
Ja, een toendertijd wereldmacht had deze servische nationalisten opgejut tot deze moord.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Blijven we wel bij historische feiten....
Neequote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:38 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Je bedoelt toch niet "het internationale jodendom"?
En waarom?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Rusland, maar ik vind dat wel een beetje vergezocht.
Valt wel mee, is niet zo ver gezocht als het lijkt.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Rusland, maar ik vind dat wel een beetje vergezocht.
Yep, heel goed.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:39 schreef Polacco het volgende:
Panslavisme is waarschijnlijk het antwoord (het verenigen van alle Slavische volkeren in een staat), ook het tsaristische Rusland streefde dit ideaal na, natuurlijk onder Russische leiding.
[..]
Valt wel mee, is niet zo ver gezocht als het lijkt.
Klopt, nu nog de quote afmaken.quote:
"You're gonna see some serious shit"quote:Op zaterdag 16 maart 2013 22:24 schreef tuurke77 het volgende:
damn dat is lang geleden, was iets met "you get some serious shit".
weet niet meer precies.
Wat was er eerder: de kip of de haan?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 23:13 schreef Nibb-it het volgende:
Nou tuurke, gooi er eens een leuke vraag op.
De haan, Adam was er immers ook eerder.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 23:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Wat was er eerder: de kip of de haan?
De slang was er voor Adam. Die slang kwam uit een ei.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 23:53 schreef Polacco het volgende:
[..]
De haan, Adam was er immers ook eerder.
quote:Op zondag 17 maart 2013 00:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dan mag mijn pint naar Polacco die loste dit eeuwenoud raadsel meteen op!
Zijn achternaam.quote:Op zondag 17 maart 2013 01:17 schreef Polacco het volgende:
Nog een leuke vraag om de nacht mee door te komen (voor wie nog wakker is):
Hitler had een slechte relatie met zijn eigen autoritaire vader, welke hem een vrij (huis)gewelddadige jeugd bezorgde. Hitler had dan ook een grondige hekel aan zijn vader, een persoon die hij liever kwijt dan rijk was. Zijn overlijden was een opluchting voor Hitler.
Toch was Hitler zijn vader dankbaar voor 1 bepaald iets. Wat was dat?
Iets specifieker graag, wel heel warm.quote:
quote:
Nee, dat is niet het antwoord dat ik zoek.quote:Op zondag 17 maart 2013 02:02 schreef Rave_NL het volgende:
Had het niet iets te maken met zijn vader die ambtenaar was, en daarmee liefde en ijver voor de staat meebracht?
Alois' biologische vader heette Schickelgruber, en Alois nam de naam van z'n pleegvader aan. Anders had iedereen nu de Schickelgrubergroet gedaan, en had niemand een Schickelgrubersnor durven laten staan.quote:Op zondag 17 maart 2013 09:10 schreef Polacco het volgende:
[..]
Iets specifieker graag, wel heel warm.
Inderdaad, dat was hetgeen Hitler zijn gehate vader toch dankbaar voor was.quote:Op zondag 17 maart 2013 09:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alois' biologische vader heette Schickelgruber, en Alois nam de naam van z'n pleegvader aan. Anders had iedereen nu de Schickelgrubergroet gedaan, en had niemand een Schickelgrubersnor durven laten staan.
Australië.quote:Op zondag 17 maart 2013 09:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Door welk land werd het huidige Papoea-Nieuw-Guinea in de jaren direct na de Tweede Wereldoorlog bestuurd?
De_Kardinaal 15quote:
Correct!quote:Op zondag 17 maart 2013 10:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Thomas Stamford Raffles, hij heeft Nederlands-Indië veroverd voor de Britten toen Nederland veroverd was door de Franse Revolutionairen.
Dat keur ik niet goed.quote:Op zondag 17 maart 2013 10:57 schreef tuurke77 het volgende:
Bullae waren in Mesopotamië symbolen voor aantal en soort goederen.
Later is hieruit het eerste schrift ontwikkeld doordat ze op kleitabletten werden gekrast en soort ideogrammen werden.
Ten eerste zijn dat niet de bullae, ten tweede werden de bullae niet gekrast/bekrast.quote:Op zondag 17 maart 2013 11:49 schreef tuurke77 het volgende:
wat moet dan nog extra?
dat ze gebruikt werden bij handelstransacties en in verzegelede zakjes werden meegegeven zodat er niet stiekem een aantal uitgehaald konden worden?
quote:Op zondag 17 maart 2013 09:10 schreef Polacco het volgende:
[..]
Iets specifieker graag, wel heel warm.
quote:Toch was Hitler zijn vader dankbaar voor 1 bepaald iets. Wat was dat?
Wat: zijn voornaamquote:Een juist antwoord is een juist antwoord. Wanneer iemand een goed antwoord geeft dat je eigenlijk niet wilde horen, dan is dat jammer voor jou en dien je het alsnog goed te keuren. Voorkom zulke situaties door je vraag dus duidelijk te formuleren.
Zie OP
Jouw antwoord was niet volledig noch correct; het was, om met jouw eigen woorden te spreken:quote:Op zondag 17 maart 2013 12:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat: zijn voornaam
Waarom, leg dit uit, verklaar dit nader enzovoorts is niet gesteld dus daar hoeft ook geen antwoord op gegeven te worden. Als jij impliciet meer had verwacht had je dat toch expliciet erbij moeten zetten. Kwestie van het onduidelijk formuleren van de vraag.
Mijn antwoord was dus zowel volledig als correct.
De jury mag zich hierover uitspreken.
quote:
quote:Op zondag 17 maart 2013 10:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Welke functie hadden de Mesopotamische 'bullae' van zo'n 6000 v.C., en welke rol speelden zij in de ontwikkeling van het menselijke schrijven?
Tja, ik heb het antwoord van tuurke77 gelezen en de reactie van S_C erop. Volgens mij werden de bullae namelijk ook bekrast om de merktekens van de betrokken in de bulla te zetten en later zelfs nog meer.quote:
Ik krijg hiervoor dus nog steeds een punt van je Ser.quote:Op zondag 17 maart 2013 13:56 schreef Nibb-it het volgende:
'Z'n achternaam' is wel de essentie van het antwoord volgens mij.
Voorraden aangeven en dat soort dingen.quote:Op zondag 17 maart 2013 10:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Welke functie hadden de Mesopotamische 'bullae' van zo'n 6000 v.C., en welke rol speelden zij in de ontwikkeling van het menselijke schrijven?
Ik denk dat in je antwoord ook iets moet zitten over de ontwikkeling van het schrijven.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 14:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Voorraden aangeven en dat soort dingen.
Dat is een soortgelijk antwoord en dat was niet helemaal goed gekeurd.quote:Op zondag 17 maart 2013 10:57 schreef tuurke77 het volgende:
Bullae waren in Mesopotamië symbolen voor aantal en soort goederen.
Later is hieruit het eerste schrift ontwikkeld doordat ze op kleitabletten werden gekrast en soort ideogrammen werden.
Van mij?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 11:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik krijg hiervoor dus nog steeds een punt van je Ser.
Ik had eigenlijk gehoopt dat jij hem wel wist in te tikken na mijn relaas.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:38 schreef tuurke77 het volgende:
De lopende vraag is al bezig vanaf zondagmiddag!
Of kom met nog een hint, of geef antwoord en stel nieuwe vraag
Antwoord opgezocht en vergeleken met mijn antwoord. Ik heb de protest-brief al van een postzegel voorzien.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:38 schreef tuurke77 het volgende:
De lopende vraag is al bezig vanaf zondagmiddag!
Of kom met nog een hint, of geef antwoord en stel nieuwe vraag
Wil je vechten dan?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Antwoord opgezocht en vergeleken met mijn antwoord. Ik heb de protest-brief al van een postzegel voorzien.![]()
Ik kijk al uit naar je protestbrief.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nee hoor. Ik maak gewoon netjes bezwaar.
Nee ik ben nu wel benieuwd naar het antwoord.quote:
quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het antwoord op de wat-vraag is dat de bullae klei-enveloppen waren, waarin de zogenaamde 'tokens' werden gedaan. Tokens waren miniatuurweergaven van de verhandelde goederen. Tot zover was het goed.
Het antwoord op de vraag welke belangrijke ontwikkeling die bulla veroorzaakten, was echter incompleet. De inhoud van zo'n bulla werd uiteindelijk pictografisch op de buitenkant van de bulla weergegeven, dat is ook waar. Maar daarvoor kwam nog een belangrijke stap in de ontwikkeling van het schrift: voordat men een weergave van de tokens begon in te krassen, was er een periode waarin men de tokens op de buitenkant van de bulla stempelde. Dat gaf waarschijnlijk het idee om ze er later in te krassen.
quote:The original Sumerian writing system derives from a system of clay tokens used to represent commodities. By the end of the 4th millennium BC, this had evolved into a method of keeping accounts, using a round-shaped stylus impressed into soft clay at different angles for recording numbers. This was gradually augmented with pictographic writing using a sharp stylus to indicate what was being counted. Round-stylus and sharp-stylus writing were gradually replaced around 2700-2500 BC by writing using a wedge-shaped stylus (hence the term cuneiform), at first only for logograms, but developed to include phonetic elements by the 29th century BC. About 2600 BC cuneiform began to represent syllables of the Sumerian language. Finally, cuneiform writing became a general purpose writing system for logograms, syllables, and numbers.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_writing#Cuneiform_script
Ze werden dus geschreven en niet gestempeld.quote:Some ten or so millennia ago the Sumerians began using clay tokens to count their agricultural and manufactured goods. Later they began placing the tokens in large, hollow, clay containers (bulla) which were sealed; the quantity of tokens in each container came to be expressed by impressing, on the container's surface, one picture for each instance of the token inside. They next dispensed with the tokens, relying solely on symbols for the tokens, drawn on clay surfaces. To avoid making a picture for each instance of the same object (for example: 100 pictures of a hat to represent 100 hats), they 'counted' the objects by using various small marks. In this way the Sumerians added "a system for enumerating objects to their incipient system of symbols". Thus writing began, during the Uruk period c. 3300 BC.[4]
Originally, pictograms were either drawn on clay tablets in vertical columns with a pen made from a sharpened reed stylus, or incised in stone. This early style lacked the characteristic wedge shape of the strokes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cuneiform_script
http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=falsequote:Some envelopes, in addition [to seals], were impressed with tokens like those enclosed in them to indicate what they contained.
http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=falsequote:A trade system can get more complex once a "merchant" establishes a storehouse. People can keep records with these bullae as to what they have in stock, who owes whom what, and so on. But, the problem with the original system is that it's necessary to keep breaking the bullae to find out what's inside them. The solution? Stamp impressions of the contents into the wet clay of the bullae when the items are inclosed in it.
Pijnlijk, maar geen ideequote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:54 schreef Rave_NL het volgende:
In de moerassen van Ierland werd in 2003 een man aangetroffen die er al sinds het Keltische IJzeren Tijdperk lag, in goed geconserveerde staat.
Hij heeft waarschijnlijk geen zachte dood gehad, aangezien hij was vastgebonden met twijgen in gaten in zijn bovenarmen, gestoken in zijn borst en gesneden in zijn nek, en uiteindelijk onthoofd.
Maar het opmerkelijkste, zijn tepels waren er afgesneden.
Om welke reden is deze man aan zijn einde gekomen, als we de theorie moeten geloven?
Halve boeken op google. Niet echt een goede bron. Maar ja hindert ook niet je vraag is onbeantwoord gebleven.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=false
[..]
http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=false
Hate to burst your bubble bro.
1) De invloed van het moeras zelf.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:54 schreef Rave_NL het volgende:
In de moerassen van Ierland werd in 2003 een man aangetroffen die er al sinds het Keltische IJzeren Tijdperk lag, in goed geconserveerde staat.
Hij heeft waarschijnlijk geen zachte dood gehad, aangezien hij was vastgebonden met twijgen in gaten in zijn bovenarmen, gestoken in zijn borst en gesneden in zijn nek, en uiteindelijk onthoofd.
Maar het opmerkelijkste, zijn tepels waren er afgesneden.
Om welke reden is deze man aan zijn einde gekomen, als we de theorie moeten geloven?
Tja, ik kan moeilijk hele boeken gaan inscannen en hier plaatsen. Als ik daar al tijd voor zou hebben, zou ik waarschijnlijk ook nog last krijgen vanwege auteursrechten. Je hebt nu de gegevens van het boek én het relevante stuk tekst. Dat is nog altijd beter dan alleen een referentie...quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Halve boeken op google. Niet echt een goede bron. Maar ja hindert ook niet je vraag is onbeantwoord gebleven.
Bij dezen.quote:
C&H / De Grote C&H Kennisquiz #7quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Tja, ik kan moeilijk hele boeken gaan inscannen en hier plaatsen. Als ik daar al tijd voor zou hebben, zou ik waarschijnlijk ook nog last krijgen vanwege auteursrechten. Je hebt nu de gegevens van het boek én het relevante stuk tekst. Dat is nog altijd beter dan alleen een referentie...
[..]
Bij dezen.
De_Kardinaal 16
Stephen_Dedalus 8
Ser_Ciappelletto 7
DeParo 5
YouriNL 5
Polacco 4
Iblardi 2
Nibb-it 2
TitusPullo 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
Ullie 1
_dodecahedron_ 1
tuurke77 1
Mijn antwoord was hetzelfde als dat van jou, alleen dan uitgebreider. Als dat van jou correct is, is dat van mij ook correct.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
C&H / De Grote C&H Kennisquiz #7
Achteraf gezien was mijn antwoord goed, jouw antwoord fout. +1 voor mij, -1 voor jou. Maar nu zie ik alleen +1 voor mij, nu nog de -1 voor jou.
Er wordt maar 1 punt per vraag toegekend aan de eerste die hem goed had. Het is trouwens volgens mij voor het eerst dat een vraag beslist werd op die wijze door de jury.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn antwoord was hetzelfde als dat van jou, alleen dan uitgebreider. Als dat van jou correct is, is dat van mij ook correct.
Maar waarom juist zijn tepels?quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
5) Als teken van een afgekeurd leider of iemand die een poging had gedaan tot het verkrijgen van het leiderschap.
O ja, dat was iets heel merkwaardigs. Moesten ze in die tijd niet aan de tepel van de leider sappelen sabbelen om te bewijzen dat men onderdanig was? Zoiets als de kus op de ring uit de middeleeuwen?quote:
Inderdaad, men moest aan de tepel zuigen van de heerser.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
O ja, dat was iets heel merkwaardigs. Moesten ze in die tijd niet aan de tepel van de leider sappelen sabbelen om te bewijzen dat men onderdanig was? Zoiets als de kus op de ring uit de middeleeuwen?
De_Kardinaal 17quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:57 schreef Nibb-it het volgende:
Is dit nog steeds Polacco's vraag over Hitler? Het antwoord van de Eminentie was in principe goed, want er werd niet om meer uitleg gevraagd door de vraagsteller. Dus het punt was voor D_K.
Zit even mobiel, dus kan niet zo makkelijk terugkijken. Correct me if I'm wrong.
Goed. Nu nog een de naam van een broer of een zus die Heilig is verklaard.quote:
Dat zeker.quote:Op donderdag 21 maart 2013 23:05 schreef Nibb-it het volgende:
Dat zal wel iets met Michlinge te maken hebben...
Dat is juist. DeParo en ik zouden waarschijnlijk worden geweigerd.quote:
Klopt, men moest lichamelijk gezond zijn en de leeftijd was tussen de 18 en 30 jaar. Er was echter een uitzondering voor beproefde nationaalsocialisten van voor 9 mei 1940.quote:Op donderdag 21 maart 2013 23:21 schreef Nibb-it het volgende:
Enige lichamelijke en leeftijdseisen zullen er ook wel geweest zijn, lijkt me. waren ze niet gewoon gelijk aan de Duitse ingangseisen?
Je moest minstens 1,72 zijn.quote:
Ook dat is waar, je mocht niet over ''oneervolle strafrechtelijke vonnissen'' beschikken.quote:
Inderdaad, een belofte van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan alle meerderen.quote:
Twee belangrijke in ieder geval die met elkaar samenhangen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 00:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als ik inzoom dan zie ik er niet veel van. Hoeveel gebeurtenissen zie je dan? Hoeveel moet je er minimaal beantwoorden?
Haha en ik zocht nog naar kenners die na een blik deze ware schat der historische overlevering konden plaatsenquote:
Bijna goed, 1 is in ieder geval goed, en bij 2 zoek ik een gebeurtenis. Daarnaast zoek ik ook nog steeds datgene waarop het is afgebeeld.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 13:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Guldensporenslag
1) Brugse metten. De Bruggenaren (Bruggelingen?) overvielen en vermoorden leden van de leliaards. Dat vond de Frans koning niet tof en zond een leger (dat zou sneuvelen tijdens de guldensporenslag).
2) de wijze/indeling/slagorde van de liebaards. De Vlamingen dus. Klauwaards dateerd pas van na die slag. Duidelijk herkenbaar aan het dragen van de goedendag.
Ah ja, de goedendags zijn inderdaad duidelijk te onderscheiden. Zou dat in het oog springende schild daarboven een verwijzing zijn naar het wachtwoord dat de Vlamingen bij de Brugse metten gebruikten?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 13:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Guldensporenslag
1) Brugse metten. De Bruggenaren (Bruggelingen?) overvielen en vermoorden leden van de leliaards. Dat vond de Frans koning niet tof en zond een leger (dat zou sneuvelen tijdens de guldensporenslag).
2) de wijze/indeling/slagorde van de liebaards. De Vlamingen dus. Klauwaards dateerd pas van na die slag. Duidelijk herkenbaar aan het dragen van de goedendag.
Houtpaneel van een houten kist uit de 14e eeuw.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 13:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
Bijna goed, 1 is in ieder geval goed, en bij 2 zoek ik een gebeurtenis. Daarnaast zoek ik ook nog steeds datgene waarop het is afgebeeld.
Gebeurtenis 1 was inderdaad de Brugse metten maar gebeurtenis 2 dient duidelijker te worden verwoord. En daarnaast de naam van waarop het is afgebeeld.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 14:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Houtpaneel van een houten kist uit de 14e eeuw.
Op de kist staat tevens de inkomst van Gulik en Namen de symbolische leiders vd Vlamingen na dat Brugge bezet was door de Liebaards.
Verder staat er ook nog op het aantreden van de ambachten. Die verzamelde zich per ambt om zo mee te vechten tegeneen de Fransen.
Ook nog een afbeelding de slag zelf, zie eerdere opmerking omtrent de slag volgorde.
Ook de uitvlucht uit de burcht te Kortrijk. Daar zaten nog Fransen die wilde wegkomen, maar niet voorbij de yperse troepen kwamen.
Aan het einde staat er nog een afbeelding op van het plunderen van de buit. Waaraan de slag zijn naam te danken heeft. Meer weet ik niet.
Ik vind het wel best zo. Ik heb meerdere gebeurtenissen genoemd zou als in de oorspronkelijk vraag stond.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Gebeurtenis 1 was inderdaad de Brugse metten maar gebeurtenis 2 dient duidelijker te worden verwoord. En daarnaast de naam van waarop het is afgebeeld.
Dat had ik al gezegd de slagorde maar dat was niet voldoende.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:28 schreef YouriNL het volgende:
2. Is toch gewoon de guldensporenslag? Anders weet ik echt niet wat ik moet antwoorden!
Ik ook. Dus ook hier veel succes.quote:
Gebeurtenis 2 was de Guldensporenslag zelf dat had je eerder niet specifiek gezegd, weliswaar de slagorde, maar tijdens de slag dat diende benoemd te worden en verder de kist van Oxford inderdaad. Gebeurtenis 1 is inderdaad de Brugse Metten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:28 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik vind het wel best zo. Ik heb meerdere gebeurtenissen genoemd zou als in de oorspronkelijk vraag stond.
De kist heet de kist van Kortrijk of kist van Oxford.
Het is een van de enige afbeeldingen die er is wat betreft de Guldensporenslag, het is dus de Guldensporenslag, dat diende toch benoemd te worden als zodanig en daarnaast miste ik de naam voor de kist, aangezien hij bij gebeurtenis 2 toch al dicht in de buurt zat, ging het me vooral om de kist dat die ook nog benoemd zou worden.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 17:29 schreef YouriNL het volgende:
Wat dacht je dan, de slagorde tijdens de middagmaaltijd?
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 13:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Guldensporenslag
Dat was dus een probleem omdat het eerste niet onder de Guldensporenslag valt.quote:
Juist. Het zou wel lekker druk worden in de overgebleven Duitse gebieden als je al deze mensen ook zou moeten verdrijven.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:56 schreef Nibb-it het volgende:
Uitbreiding van Nederland naar het oosten als compensatie voor de Tweede Wereldoorlog.
Dat was een groep strijders die tot het "bittere einde" wilde doorgaan. Was dat tijdens de (2e) Boerenoorlog?quote:
Jazeker. Nadat Bloemfontein en Pretoria waren gevallen bleven de Bittereinders een guerrillastrijd voeren.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:45 schreef Mederiacvm het volgende:
[..]
Dat was een groep strijders die tot het "bittere einde" wilde doorgaan. Was dat tijdens de (2e) Boerenoorlog?
Immigratie misschien?quote:Op zondag 24 maart 2013 18:31 schreef Mederiacvm het volgende:
Alcatraz is een eiland met een bekende geschiedenis die terug reikt tot het einde van de 18e eeuw.
In 1850 gaf president Millard Fillmore officieel het bevel om van Alcatraz een militaire vestiging te maken, een functie die het tot 1907 zou houden. Hierna zou het eiland als gevangenis dienen, eerst militair en vanaf 1934 civiel.
Hoewel het eiland pas vanaf 1934 niet-militaire gevangen moest huisvesten, heeft het wel al eerder als zodanig dienst gedaan.
Wat was hiervoor de aanleiding?
Correct, het was inderdaad naar aanleiding van de aardbeving van 1906.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
Na de aardbeving van 1906 in dat gebied (San Fransico) diende het als even gevangenis voor niet militairen.
Welke serie?quote:Vraag vanwege de serie?
Moh liep in Amerika ook al niet lekker, zag het eerder op internet een beetje, maar ik vind het vreemd dat Net 5 deze uit gaat zenden terwijl ze weten dat deze niet is afgemaakt toentertijdquote:Op zondag 24 maart 2013 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Alcatraz (TV Series 2012– ) - IMDb
Die serie. Die komt meen ik elke zaterdag. Leer je veel over Alcatraz.
Ik heb wat afleveringen gekeken, uiteindelijk wordt het een plot voor zwakzinnigen...quote:Op zondag 24 maart 2013 20:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Moh liep in Amerika ook al niet lekker, zag het eerder op internet een beetje, maar ik vind het vreemd dat Net 5 deze uit gaat zenden terwijl ze weten dat deze niet is afgemaakt toentertijd![]()
.
Ken ik (nog) niet, misschien eens nakijken.quote:Op zondag 24 maart 2013 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Alcatraz (TV Series 2012– ) - IMDb
Die serie. Die komt meen ik elke zaterdag. Leer je veel over Alcatraz.
quote:Op zondag 24 maart 2013 20:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
Familieliefde, cluedo! Wie doodt wie?
Avunculicide - Moord op zijn oom
Filicide - Moord op zijn zoon
Fratricide - Moord op zijn broer
Mariticide - Moord op een echtgenoot
Matricide - Moord op zijn moeder
Nepoticide - Moeder op zijn neef
Parricide - Moeder of zijn vader of moeder
Patricide - Moeder op zijn vader
Prolicide - Moord op zijn kind
Sororicide - Moord op zijn zuster
Uxoricide - Moord op zijn echtgenote
Zet de definitie erachter.
Die detective die is in een paar decennia toch ook bijna niet ouder geworden lijkt het? Ten minste dat zeg ik iemand ergens posten haha!quote:Op zondag 24 maart 2013 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik heb wat afleveringen gekeken, uiteindelijk wordt het een plot voor zwakzinnigen...
ik gok erop dat we drie dagen moeten wachten op de wederopstanding, het is weer die tijd van het jaar daarvoor.quote:
quote:
Helemaal in ordequote:
Ik lag in het ziekenhuis.quote:
Incorrect.quote:
Sterkte ik hoop dat het goed met je gaat.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:17 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
Helemaal in orde [ afbeelding ]
[..]
Ik lag in het ziekenhuis.
Tussenstand:
De_Kardinaal 19
Stephen_Dedalus 8
Ser_Ciappelletto 6
DeParo 6
YouriNL 5
Polacco 4
Nibb-it 3
TitusPullo 3
Mederiacvm 2
Iblardi 2
Woestijnvos 2
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Ullie 1
_dodecahedron_ 1
tuurke77 1
Is dit het autoongeluk waarbij prins Bernhard zijn nek brak?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:36 schreef DeParo het volgende:
Welke beroemde gebeurtenis zien we hier?
[ afbeelding ]
Incorrect.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:29 schreef Mederiacvm het volgende:
[..]
Is dit het autoongeluk waarbij prins Bernhard zijn nek brak?
Hij brak z'n nek toch niet? Volgens mij had 'ie alleen een hersenschudding.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:29 schreef Mederiacvm het volgende:
[..]
Is dit het autoongeluk waarbij prins Bernhard zijn nek brak?
Dat vermoed je goed.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
1935
Belgie
Koningin
Zwitersland
die vermoed ik.
Stellan schoonmaken.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:38 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik hoefde het punt niet, ik gaf alleen hints.
Een snelle vraag dan maar:
De twaalf werken van Hercules!
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Stellen schoonmaken. 1
Vleesetende paarden ook halen. 2
Everzwijn bevechten. 3
Leeuw bevechten. 4
Hydra, of dat beest met de negen koppen, de pan inhakken. 5
6: Iets met gouden appels zoeken/ophalenquote:
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:11 schreef Mederiacvm het volgende:
[..]
6: Iets met gouden appels zoeken/ophalen 6
7: Cerberus uitlaten 7
quote:Op woensdag 27 maart 2013 10:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Stellen schoonmaken. 1
Vleesetende paarden ook halen. 2
Everzwijn bevechten. 3
Leeuw bevechten. 4
Hydra, of dat beest met de negen koppen, de pan inhakken. 5
Iets met gouden appels zoeken/ophalen 6
Cerberus uitlaten 7
De Stier van Kreta temmen. 8
-------------------- En dan nog:
Hinde van Kyrenaia vangen 9
Stymphalische vogels doden 10
Kudde van Geryon stelen 11
De gordel van de Amazoneleidster Hippolyta stelen 12
Jupquote:
Die was toen nog niet eens geboren.quote:
Friezen maar volgens mij is een soortgelijke vraag al geweestquote:Op woensdag 27 maart 2013 15:41 schreef Woestijnvos het volgende:
Welk Nederlands, volk kwam in 28 na christus in opstand tegen de Romeinen en versloeg ze bij de Slag van Baduhenna.
Geen idee, of die vraag ooit al is voorbij gekomen maar klopt wel.quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Friezen maar volgens mij is een soortgelijke vraag al geweest![]()
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |