quote:
Op vrijdag 15 maart 2013 11:22 schreef Jappie het volgende:[..]
Ondanks dat het idd heel zwaar kan zijn als alles goed gaat moet ik wel zeggen dat ik deze opzet van gevechten de sport an sich geen goed vind doen. Ik heb de laatste weken weer eens wat oude bokswedstrijden zitten kijken van o.a. Floyd Mayweather en ik moet je zeggen dat het de kwaliteit van een gevecht ten goede komt als er 10 of zelfs 12 rondes van 3 minuten gevochten worden.
Tegenstanders worden volledig geanalyseerd en op basis daarvan wordt een tactiek bedacht die ofwel uitgaat van explosieve kracht en dus een hoog energieverbruik of op bijv techniek en efficientie.
Bij de laatste zie je vaak toch mooiere gevechten.
In het moderne kickboksen is het gewoon 10 seconden afwachten en dan volle bak meppen. Ik zelf vind bijv Badr van de laatste jaren slechter vechten dan de Badr van pak um beet 5 a 6 jaar geleden. Hij was toen nog snel en gevarieerd..nu is het toch voornamelijk brute kracht wat hem erdoor moet slepen waarbij je ziet dat hij als een gevecht de
volle 3 x 3 minuten duurt zuurstof te kort komt.

Ik denk dat het kickboksen wel veel zwaarder is omdat je je benen mag gebruiken en vooral omdat je er ook op geraakt mag worden en daarom moeilijk te vergelijken met het normale boksen.
Ik vind de opzet van het 3x vechten op een avond eigenlijk niet goed. Volgens mij is het ook van de laatste tijd is dat de voorrondes ook op deze manier verlopen?
Dat is altijd een ongelijke strijd, tegenstanders zijn nooit van hetzelfde kaliber en waar de een door iets minder tegenstanders relatief makkelijk de finale kan bereiken, moet de ander misschien wel een paar keer de volle zware 3x 3 minuten en eventuele extra rondes door zien te komen met een veel grotere kans op blessures.
Badr is ook nooit zo een toernooi vechter geweest en het liefst concentreert hij zich op 1 tegenstander, hij vind het moeilijk om die focus vast te houden na een gevecht, hij neemt vanavond dan ook een groot risico en ik hoop dat hij zijn hoofd erbij kan houden..
Door het ongelovelijk hoge knockout percentage van Badr denk ik dat hij toch altijd wel is uitgegaan van maar 1 tacktiek en dus die van de 'grote slagen snel thuis'.
Ik heb hem niet vaak zuurstoftekort zien hebben, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat hij, zeker de afgelopen 6 jaar maar weinig keer de volle rondes heeft moeten afwerken.
Tijdens zijn laatste gevecht was dit misschien nog het meeste het geval, maar ik denk dat het meer met een slechte voorbereiding te maken had, dus dat hij nu al gaat vechten lijkt me niet heel verstandig.
Hij zal zeker wat aan snelheid hebben ingeboet naarmate hij groter groeide, maar die massa had hij ook wel nodig tegen mannenn als Schilt, Overeem en Hong Man Choi.
Het is zeker zo dat het moderne kickboksen heel wat anders is dan het klassieke muay thai, waarin het altijd de eerste rondes aftasten was, maar de commercie heeft het overgenomen en de mensen willen spektakel zien...
En ons kleine 'kickerlandje' heeft daar volgens mij een grote rol in gespeeld, door mannen als Rob Kaman en Ramon Dekkers op die arme thai's los te laten
Er zijn van het collectief momenteel 16 persoonlijkheden MIA.
Ik zoek nog een psychiater met groepskorting en ik niet.