Nee want dan ontsnapt alle warmte uit de oven,quote:Op zondag 7 juli 2013 22:52 schreef LintuxCx het volgende:
Ik leg de bodem gewoon op de steen voor ik aan de toppings begin, bakt die al een beetje voor. Toch ook geen slecht idee?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 7 juli 2013 23:58 schreef Erasmo het volgende:
Nee want dan ontsnapt alle warmte uit de oven,Ik haal de steen uit de oven, dus dat valt mee. Steen koelt dan wel af natuurlijk, maar de warmte gaat iig de pizza in dus niet versplid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
Dank maximu voor je uitgebreide reply, zal even mijn antwoorden geven.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:45 schreef MaximusTG het volgende:
@kRiZzZiz;
De 2x20 minuten in het recept zijn voor de deegontwikkeling. Tja, in feite rijst een gistdeeg de hele tijd (alleen niet altijd even hard), maar dat je niks merkt tijdens die twee periodes klopt.
Dat het deeg plakkerig is dat klopt ook, maar dat staat volgens mij ruim voldoende in het recept dat je dat kan verwachten. Het vergt wat handigheid om met nattere degen om te gaan.
Een paar vragen aan jou;
- welke bloem heb je gebruikt?
- heb je de gist afgewogen of een maatschepje gebruikt?
- hoe koud staat jouw koelkast?
Ook nog belangrijk is dat 50% toename in volume van een bal niet hetzelfde is als een verdubbeling van de diameter.. In wat voor bakje zat de bal deeg? Als ie net nadat ie is gevormd al tegen de randen aan komt kan je beter in de gaten houden hoeveel het groeit.
Wat er in principe gebeurt is dat je het deeg dus vormt in een aantal stappen om een goed glutennetwerk op te bouwen. In die tijd begint de gist in het deeg al te werken. Op het moment dat je het in de koelkast zit is ie nog vrij actief, dus hij zal nog een klein beetje rijzen in de koelkast, tot het deeg in zn geheel is afgekoeld. Nu krijg je smaakontwikkeling.
Dan haal je het dus uit de koelkast en warmt het weer op en gaat het steeds sneller rijzen.
Maar je bent dus van een heleboel variabelen afhankelijk, waardoor het niet bij iedereen even snel gaat. (precieze hoeveelheid gist, temperatuur water, temperatuur koelkast etc.)
Dat het midden vastplakte komt denk ik doordat je het deeg niet homogeen hebt uitgerekt, het midden is veel dunner geworden dan daaromheen, waardoor dat scheurt. Of was het niet gescheurd?
Probeer ook eens receptformule 2, een-dag-deeg. Die is wat minder qua ontwikkelde smaak, maar rijst makkelijker door meer gist en is ook wat makkelijker te vormen.
Succes
En gelukt! Bedankt Fok! voor dit topic!quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:04 schreef Aal321 het volgende:
Gisteravond voor het eerst zelf deeg gemaakt. 2.5 uur op warme plek laten rijzen en vervolgens gekneed en in 2 deegballen verdeeld. Deze staan nu in de koelkast tot vanmiddag. Vanmiddag proberen tomatensaus te maken en de pizza's te bakken. Nu al honger!
Is dat hetzelfde als een broodje sjor? Lekker zegquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:23 schreef sararaats het volgende:
maken jullie pizza's met deze hitte? ik ga als het frisser is weer een pizza Kwak maken
Dit is de bloem idd die ik gebruikt hebquote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:44 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, vormen blijft natuurlijk een kwestie van oefenen, maar een rond bakje helpt natuurlijk wel.
De meeste digitale weegschalen hebben een nauwkeurigheid van +-1 gram, dus dat is toch niet zo handig als je 1,5 gram wil afwegen..Dat kan dus ook maar 0,5 gram zijn. Gebruik een maatschepje!
Bij het 1-dagdeeg maakt het niet zoveel uit, daar gaat uiteraard meer gist in.
Los daarvan, tarwebloem van de Lidl heb ik toevallig tijd terug ook gebruikt bij mijn ouders thuis, omdat er niks anders was.. Niet aan te raden
Deze zeker?
Je ziet dat er type 45 op staat? Dat geeft aan dat het bloem is die vooral voor cake geschikt is.
ken ik niet maar op mijn pizza wordt alles zomaar erop gekwaktquote:Op woensdag 17 juli 2013 22:25 schreef Gripper het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als een broodje sjor? Lekker zeg
nou heb ik hongerquote:
En het waren lekkere pizza's! Had veel deeg gemaakt, dus van een deel ervan focaccia gemaakt: ging ook goed. T is eigenlijk een vraag voor het brood topic, maar bakken jullie die in een bakblik, of zo op de steen?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |