abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123775729
Beste forumgebruikers,

Bij deze heb ik een vraag wat betreft een opgelegde boete van ¤90,- aan 5 personen (waarvan 4 meerderjarig) wegens "Zonder redelijk doel rondhangen", in dit geval onder een portiek.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13316,3116#keuzes

Wat betreft de locatie zit er nogal een geschiedenis aan wat betreft overlast en dergelijke. Het gaat om een portiek van een klein appartementengebouw. Vorig jaar hebben daar af en toe jongeren gestaan die overlast hebben veroorzaakt. Een in onze stad bekende groep jongeren (lees primitieve randebielen) hebben daar vorig jaar na aanleiding van een opstootje met een bewoner de persoon in kwestie met de dood bedreigd en later de auto vernield. Deze jongeren zijn daar helaas mee weggekomen en de plaatselijke politie heeft dat gebied vervolgens gemarkeerd als "code rood gebied".

Situatie
Vijf van mijn vrienden zijn daar afgelopen avond langsgekomen en hebben daar geschuild voor de regen en even wat gepraat om vervolgens te wachten tot de regen ophield en naar huis te gaan. Ze hadden er geen weet van dat de plek gemarkeerd stond als "code rood gebied" en bovendien hing er nergens een bordje dat erop duidde dat het een terrein is waar je niet mag staan.

Ik citeer even de volgende tekst van de site van het OM:

quote:
Het boetebedrag wordt:
¤90

NB: betreft o.a. zonder redelijk doel ophouden in flat, portiek, poort, gemeenschappelijke ruimte of tegen een raamkozijn etc.”

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13316,3116#keuzes
Mijn vraag: wordt schuilen voor de regen gezien als een "redelijk doel"?

Vervolg
Na aanleiding van een melding van overlast (waarschijnlijk door luid gepraat i.c.m. de spanningen van de bewoners van het gebied) zijn er 2 agenten aan komen rennen en hebben de 5 personen staande gehouden en een boete opgelegd van ¤90,- betreft de overtreding “Zonder redelijk doel rondhangen”. Hier is geen waarschuwing aan vooraf gegaan (ook niet in de weken / maanden daarvoor). De personen die de boete opgelegd hebben gekregen hebben daar bijna nooit gestaan, hebben daar nooit een waarschuwing gekregen en zijn nooit opgeschreven. Dat het gebied gemarkeerd stond als "code rood gebied" hebben ze nooit geweten.

In mijn ogen had een passende maatregel moeten zijn: Een waarschuwing waarin duidelijk wordt vermeld dat het niet toegestaan is op die plek "te hangen" en dat het gaat om een "code rood gebied". Ga je er dan later nóg een keer staan, dan verdien je die boete wél, lijkt me.

Aanvechten boete
Nu is iedereen van plan de boete aan te vechten, om de volgende redenen.

1. Men is beboet zonder waarschuwing, zonder op die plek genoteerd te staan als "hangjongere" en zonder te weten dat het gebied gemarkeerd staat als "code rood gebied".
2. Men is beboet voor de overtreding "Zonder redelijk doel rondhangen", terwijl men als doel had te schuilen voor de regen om vervolgens naar huis te gaan.

Kortom: Is de boete terecht en is de boete aan te vechten?

Ik hoop dat iemand mij hierbij verder kan helpen. Mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik die graag. Hartelijk bedankt alvast voor de mensen die advies willen geven.

Met vriendelijke groet,

Van Hattem

Klein detail voor de mensen die denken dat het gaat om een groep herrieschoppende hangjongeren:

Het betreft een groep van 5 personen die actief bezig zijn met jongerenwerk, welke bekend en hoog aangeschreven staat binnen de gemeente. Bovendien is dit na te trekken (ongeveer van de afgelopen 6 maanden) en kan bevestigd worden door verschillende personen, waaronder diverse personen bij de gemeente en de plaatselijke politie. Bovendien wil ik benadrukken dat het doel van het jongerenwerk is "hangjongeren" van de straat te houden en laten bijdragen aan een verbetering van het straatbeeld. De 5 personen in kwestie zijn aantoonbaar actief bezig binnen deze "organisatie" die wordt gesteund door en de gemeente en de politie.

Bovendien heeft geen van de betrokkenen een aantekening op zijn of haar strafblad.

Desbetreffende locatie waarbij het volgens oom agent gaat om een portiek:

[ Bericht 2% gewijzigd door VanHattem op 08-03-2013 11:08:31 ]
pi_123775784
Goede eerste post van Hattem!
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_123775813
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:45 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Goede eerste post van Hattem!
Hartelijk dank, ik hoop dat er meer mensen zo over denken!

Mochten er dingen niet duidelijk zijn, meld het alsjeblieft dan zal ik meer informatie geven!
pi_123775841
Wat ik me dus afvraag als er nergens zo'n bordje staat:

Dan mag het toch gewoon het 'hangen' idg.
pi_123775849
90 euro?? In 2002 kostte dit nog maar 40 euro :')

Gewoon aanvechten bij de rechter dit, belachelijk.

Kun je een foto van het geeltje posten? Ben wel benieuwd wat er op staat ;)
pi_123775870
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:48 schreef bjanaan het volgende:

[ afbeelding ]

Het valt onder de APV en komt er op neer dat agenten naar eigen inzicht kunnen handhaven.
Is meer bedoeld voor bijvoorbeeld junks en andere schooiers en hoeft niet met een bord te worden aangegeven.
pi_123775922
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:48 schreef bjanaan het volgende:

[ afbeelding ]

Nee, die is er niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:48 schreef Aldo-MC het volgende:
90 euro?? In 2002 kostte dit nog maar 40 euro :')

Gewoon aanvechten bij de rechter dit, belachelijk.

Kun je een foto van het geeltje posten? Ben wel benieuwd wat er op staat ;)
Is dit kostenloos en waar kunnen wij terecht?

Ik ga geen foto maken (i.v.m. eventueel gezeik met openbaarmaking van een boete) maar ik kan wel even de belangrijke dingen vermelden mocht dit relevant zijn voor het oplossen van dit probleem.
pi_123775934
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:49 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Het valt onder de APV en komt er op neer dat agenten naar eigen inzicht kunnen handhaven.
Is meer bedoeld voor bijvoorbeeld junks en andere schooiers en hoeft niet met een bord te worden aangegeven.
Nu weet ik dat agenten je wel een waarschuwing kunnen geven en als je daarna alsnog gepakt wordt een boete kan krijgen.
pi_123775944
Maar de belangrijkste vragen even op dit moment:

1. Men is beboet zonder waarschuwing, zonder op die plek genoteerd te staan als "hangjongere" en zonder te weten dat het gebied gemarkeerd staat als "code rood gebied". Is dit terecht?

2. Men is beboet voor de overtreding "Zonder redelijk doel rondhangen", terwijl men als doel had te schuilen voor de regen om vervolgens naar huis te gaan. Is dit terecht?
pi_123775962
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:52 schreef bjanaan het volgende:

[..]

Nu weet ik dat agenten je wel een waarschuwing kunnen geven en als je daarna alsnog gepakt wordt een boete kan krijgen.
Precies, maar een waarschuwing is niet gegeven. Bovendien staan de personen nergens genoteerd, überhaupt aantoonbaar gelinkt aan de locatie.
pi_123776012
Schuilen voor de regen met code rood lijkt me wel een geldige rede boete aanvechten met justitie en het inschakelen van een advocaat zou geen overbodige luxe zijn ;)
pi_123776053
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:56 schreef bjanaan het volgende:
Schuilen voor de regen met code rood lijkt me wel een geldige rede boete aanvechten met justitie en het inschakelen van een advocaat zou geen overbodige luxe zijn ;)
Met code rood wordt niet het weer bedoeld, maar de locatie als gevolg van een eerder voorgevallen misdrijf (ergens in 2012)
pi_123776065
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:59 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Met code rood wordt niet het weer bedoeld, maar de locatie.
Excuses stom foutje me ogen beginnen langzaam te hangen vandaar.
pi_123776070
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 01:00 schreef bjanaan het volgende:

[..]

Excuses stom foutje me ogen beginnen langzaam te hangen vandaar.
Geen probleem, de mijne ook, kan gebeuren!
pi_123776074
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:54 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Precies, maar een waarschuwing is niet gegeven. Bovendien staan de personen nergens genoteerd, überhaupt aantoonbaar gelinkt aan de locatie.
Het is dus niet zo gegaan dat die agent of agenten jullie sommeerden weg te gaan en dat jullie 'stoer' zijn blijven staan en daarna die boete kregen?
pi_123776101
in een portiek rondhangen doe je zowizo niet, daar wonen mensen. ga op een grasveld staan ofzo
pi_123776120
quote:
Bovendien staan de personen nergens genoteerd, überhaupt aantoonbaar gelinkt aan de locatie.
Dat is dus niet relevant met zo'n APV is alles gericht op het aanpakken van overlast en hoeft men niet specifiek op zoek naar bepaalde individuen.
Al staan die vaak wel weer omschreven.
pi_123776133
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:59 schreef VanHattem het volgende:

[..]

maar de locatie als gevolg van een eerder voorgevallen misdrijf (ergens in 2012)
Maar dan is het toch wel weer ergens goed voor wat politie dan ergens 2012 niet hebben afgehandeld doen ze het dan wel. Snap alleen niet waarom ze het niet dan in 1x hebben afgehandeld. Kans op recidive is aan de ene kant groot aan de andere kant klein (Als ze er hebben van geleerd)
pi_123776140
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 01:00 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Het is dus niet zo gegaan dat die agent of agenten jullie sommeerden weg te gaan en dat jullie 'stoer' zijn blijven staan en daarna die boete kregen?
Nee, was dat het geval dan lag ik nu te slapen.

De agenten hebben ze direct staande gehouden en beboet en naderhand pas de informatie gegeven over hoe het gebied bekend staat binnen de politie. Ook voorheen (vorig jaar ofzo) nooit een waarschuwing gehad.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 01:01 schreef arjan1212 het volgende:
in een portiek rondhangen doe je zowizo niet, daar wonen mensen. ga op een grasveld staan ofzo
Gelieve terug je hol in te kruipen.
pi_123776177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 01:02 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Dat is dus niet relevant met zo'n APV is alles gericht op het aanpakken van overlast en hoeft men niet specifiek op zoek naar bepaalde individuen.
Al staan die vaak wel weer omschreven.
Dus hoe zou ik mijn bezwaar in andere woorden duidelijk kunnen maken? We hebben binnenkort een gesprek met de plaatselijke politie.

EDIT:

Ik ga nu pitten, bedankt alvast voor jullie reacties en ik zal morgen weer zo snel mogelijk in dit topic reageren. Nogmaals hartelijk dank voor de reacties.
pi_123776310
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 01:05 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Dus hoe zou ik mijn bezwaar in andere woorden duidelijk kunnen maken? We hebben binnenkort een gesprek met de plaatselijke politie.

EDIT:

Ik ga nu pitten, bedankt alvast voor jullie reacties en ik zal morgen weer zo snel mogelijk in dit topic reageren. Nogmaals hartelijk dank voor de reacties.
Trusten en welkom op FOK!
  vrijdag 8 maart 2013 @ 01:15:33 #22
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_123776338
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:53 schreef VanHattem het volgende:
Maar de belangrijkste vragen even op dit moment:

1. Men is beboet zonder waarschuwing, zonder op die plek genoteerd te staan als "hangjongere" en zonder te weten dat het gebied gemarkeerd staat als "code rood gebied". Is dit terecht?
Kennelijk naar inzicht van die agenten wel. Die horen natuurlijk met enige regelmaat smoesjes van mensen om onder boetes uit te komen.

quote:
2. Men is beboet voor de overtreding "Zonder redelijk doel rondhangen", terwijl men als doel had te schuilen voor de regen om vervolgens naar huis te gaan. Is dit terecht?
Dat is de moeite van het aanvechten/bezwaar aantekenen zeker waard.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 01:16:56 #23
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_123776356
Ja en je kan natuurlijk ook gewoon pech hebben, dat daar in de voorgaande weken/maanden veel overlast is geweest voor de omwonenden en dat er nu een beleid is door de politie dat iedereen een bekeuring krijgt. Dan is het gewoon een kwestie van pech hebben.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 01:24:13 #24
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_123776442
TS, goede post, en ja, ik zou zeker een bezwaar indienen.
Als eea inderdaad zo is gegaan als dat jij beweert, dan lijkt me je bezwaar niet geheel kansloos.

Succes!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 8 maart 2013 @ 07:07:03 #25
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_123777548
Ik mag hopen dat de bezwaren worden afgewezen, behoorlijk aso om te gaan schuilen in het portiek van een flat waar je niet woont. Het is niet zo dat dat portiek openbare ruimte is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_123777573
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:53 schreef VanHattem het volgende:

Ja, waarschuwing hoeft niet.

quote:
Of de reden gegrond is is eerst aan oom agent. Vindt hij het geen gegronde reden dan staat het jou vrij om bezwaar aan te maken.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 8 maart 2013 @ 07:43:47 #27
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_123777742
Ja ja schuilen :') alsof ze niet gewoon aan het blowen waren zoals al die losers die niet thuishoren in portiekjes doen.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_123777774
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 00:42 schreef VanHattem het volgende:
Vervolg
Na aanleiding van een melding van overlast (waarschijnlijk door luid gepraat i.c.m. de spanningen van de bewoners van het gebied) zijn er 2 agenten aan komen rennen en hebben de 5 personen staande gehouden en een boete opgelegd van ¤90,- betreft de overtreding “Zonder redelijk doel rondhangen”. Hier is geen waarschuwing aan vooraf gegaan (ook niet in de weken / maanden daarvoor). De personen die de boete opgelegd hebben gekregen hebben daar bijna nooit gestaan, hebben daar nooit een waarschuwing gekregen en zijn nooit opgeschreven. Dat het gebied gemarkeerd stond als "code rood gebied" hebben ze nooit geweten.
(...)
Het is dus niet zomaar de eerste keer dat ze er stonden? De afgelopen weken en maanden hebben ze er dus ook al gestaan?
  vrijdag 8 maart 2013 @ 08:14:43 #29
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_123777984
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 07:48 schreef Jorwol het volgende:

[..]

Het is dus niet zomaar de eerste keer dat ze er stonden? De afgelopen weken en maanden hebben ze er dus ook al gestaan?
Leuk hoor elke avond hangjongeren in je portiek die "schuilen voor de regen". Ze kunnen beter bij hun moeder in de tuin gaan staan.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 8 maart 2013 @ 08:43:45 #30
64781 bonke
pipo koeie
pi_123778361
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 01:05 schreef VanHattem het volgende:

[..]

EDIT:

ik zou de OP iets anders formuleren en die aan meneer de hoofdagent overhandigen :) daar staan genoeg redenen in om de boetes ongedaan te maken :)

schuilen voor de regen is een normale zaak en hoort geen boete op te leveren :)
pies on joe toe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')