Beste forumgebruikers,
Bij deze heb ik een vraag wat betreft een opgelegde boete van ¤90,- aan 5 personen (waarvan 4 meerderjarig) wegens "Zonder redelijk doel rondhangen", in dit geval onder een portiek.
Bron:
http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13316,3116#keuzesLocatieWat betreft de locatie zit er nogal een geschiedenis aan wat betreft overlast en dergelijke. Het gaat om een portiek van een klein appartementengebouw. Vorig jaar hebben daar af en toe jongeren gestaan die overlast hebben veroorzaakt. Een in onze stad bekende groep jongeren (lees primitieve randebielen) hebben daar vorig jaar na aanleiding van een opstootje met een bewoner de persoon in kwestie met de dood bedreigd en later de auto vernield. Deze jongeren zijn daar helaas mee weggekomen en de plaatselijke politie heeft dat gebied vervolgens gemarkeerd als "code rood gebied".
SituatieVijf van mijn vrienden zijn daar afgelopen avond langsgekomen en hebben daar geschuild voor de regen en even wat gepraat om vervolgens te wachten tot de regen ophield en naar huis te gaan. Ze hadden er geen weet van dat de plek gemarkeerd stond als "code rood gebied" en bovendien hing er nergens een bordje dat erop duidde dat het een terrein is waar je niet mag staan.
Ik citeer even de volgende tekst van de site van het OM:
quote:
Mijn vraag:
wordt schuilen voor de regen gezien als een "redelijk doel"?VervolgNa aanleiding van een melding van overlast (waarschijnlijk door luid gepraat i.c.m. de spanningen van de bewoners van het gebied) zijn er 2 agenten aan komen rennen en hebben de 5 personen staande gehouden en een boete opgelegd van ¤90,- betreft de overtreding “Zonder redelijk doel rondhangen”. Hier is geen waarschuwing aan vooraf gegaan (ook niet in de weken / maanden daarvoor). De personen die de boete opgelegd hebben gekregen hebben daar bijna nooit gestaan, hebben daar nooit een waarschuwing gekregen en zijn nooit opgeschreven. Dat het gebied gemarkeerd stond als "code rood gebied" hebben ze nooit geweten.
In mijn ogen had een passende maatregel moeten zijn: Een waarschuwing waarin duidelijk wordt vermeld dat het niet toegestaan is op die plek "te hangen" en dat het gaat om een "code rood gebied". Ga je er dan later nóg een keer staan, dan verdien je die boete wél, lijkt me.
Aanvechten boeteNu is iedereen van plan de boete aan te vechten, om de volgende redenen.
1. Men is beboet zonder waarschuwing, zonder op die plek genoteerd te staan als "hangjongere" en zonder te weten dat het gebied gemarkeerd staat als "code rood gebied".
2. Men is beboet voor de overtreding "Zonder redelijk doel rondhangen", terwijl men als doel had te schuilen voor de regen om vervolgens naar huis te gaan.
Kortom: Is de boete terecht en is de boete aan te vechten?
Ik hoop dat iemand mij hierbij verder kan helpen. Mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik die graag. Hartelijk bedankt alvast voor de mensen die advies willen geven.
Met vriendelijke groet,
Van Hattem
Klein detail voor de mensen die denken dat het gaat om een groep herrieschoppende hangjongeren:
Het betreft een groep van 5 personen die actief bezig zijn met jongerenwerk, welke bekend en hoog aangeschreven staat binnen de gemeente. Bovendien is dit na te trekken (ongeveer van de afgelopen 6 maanden) en kan bevestigd worden door verschillende personen, waaronder diverse personen bij de gemeente en de plaatselijke politie. Bovendien wil ik benadrukken dat het doel van het jongerenwerk is "hangjongeren" van de straat te houden en laten bijdragen aan een verbetering van het straatbeeld. De 5 personen in kwestie zijn aantoonbaar actief bezig binnen deze "organisatie" die wordt gesteund door en de gemeente en de politie.
Bovendien heeft geen van de betrokkenen een aantekening op zijn of haar strafblad.
Desbetreffende locatie waarbij het volgens oom agent gaat om een portiek:
[ Bericht 2% gewijzigd door VanHattem op 08-03-2013 11:08:31 ]