Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.
Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.
Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?
(daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom een automaat op 'n motor niet veilig is, oa met bochten wil je wel zelf beslissen in welke versnelling hij staat)
[Dit bericht is gewijzigd door MacBeth op 06-09-2002 15:44]
at is de beste grap die ik in tijden gehoord heb. Als we dan toch zo ver gaan, dan ook meteen begrenzer monteren, want dan kunnen we ook niet te hard, zwarte doos die alles registreerd dus we voor de rest ook niks meer fout mogen doen, anders meteen een boete, kortom dan kan je beter met de bus gaan... alle lol van autorijden is dan weg.
Nee, geef mij maar een handbak, dan bepaal ik zelf wel hoe of wat, en mijn vriendin kan ondertussen zich echt wel met die andere pook bemoeien...
Verder zijn automaten ondingen, verbruiken ze meer brandstof en slijten je remmen onder je neus vandaan.
quote:Dat was 80 jaar geleden idd het geval....
Op vrijdag 06 september 2002 15:50 schreef X-Ray het volgende:Verder zijn automaten ondingen, verbruiken ze meer brandstof en slijten je remmen onder je neus vandaan.
quote:Met een beetje automaat kan dat dus nog steeds.
Op vrijdag 06 september 2002 15:50 schreef X-Ray het volgende:Ik wil zelf controle kunnen houden over de versnelling, acceleratie ed.
quote:Een kick-down is nu niet echt controle hebben, vind ik.
Op vrijdag 06 september 2002 15:52 schreef the-O het volgende:[..]
Met een beetje automaat kan dat dus nog steeds.
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:53 schreef X-Ray het volgende:[..]
Een kick-down is nu niet echt controle hebben, vind ik.
Ik bedoel meer dat er een pook inzit met de versnellingen, die op momenten dat je dat wilt gewoon kunt gebruiken.
quote:Toen had je nog geen versnellingsbakken in auto's
Op vrijdag 06 september 2002 15:52 schreef robh het volgende:[..]
Dat was 80 jaar geleden idd het geval....
Automaten hebben bovenstaande zaken nog steeds hoor...
quote:2 en 3 ja.... maar ik mis de koppeling! Koppeling slippen!!!!
Op vrijdag 06 september 2002 15:54 schreef the-O het volgende:[..]
Ik bedoel meer dat er een pook inzit met de versnellingen, die op momenten dat je dat wilt gewoon kunt gebruiken.
quote:Lol. Goed voor de soepele pols ja. Maar daar zijn toch andere spelletjes voor?
Op vrijdag 06 september 2002 15:55 schreef k_man het volgende:
Tegen. Schakelen is de enige lichaamsbeweging die ik nog heb.
quote:Leg mij eens uit waarom niet? Ik schakel altijd terug als ik b.v. niet perse hoef te remmen. Dus het scheelt slijtage van je remmen, omdat je afremt op je motor.
Op vrijdag 06 september 2002 15:52 schreef robh het volgende:[..]
Dat was 80 jaar geleden idd het geval....
Ik heb 3 weken in Amerika met een automaat gereden, maar ik was als een kind zo blij dat ik weer in mijn eigen auto zat.
Met een automaat heb je echt niks meer te doen tijdens het autorijden... en met een schakelbak gelukkig wel...
quote:LOL
Op vrijdag 06 september 2002 15:56 schreef the-O het volgende:[..]
Lol. Goed voor de soepele pols ja. Maar daar zijn toch andere spelletjes voor?
quote:inderdaad en daarom is ut een goede reden om de automaat in te voeren.. wordt de weg een stuk veiliger..
Op vrijdag 06 september 2002 15:56 schreef X-Ray het volgende:[..]
2 en 3 ja.... maar ik mis de koppeling! Koppeling slippen!!!!
.
quote:Ik stap ook fluitend mijn auto in, ik vind het gewoon leuk om te schakelen, met de koppeling te spelen, en zelf te bepalen hoe ik wegrijd. Gecontroleerd slippen bij optrekken zit er bij een automaat niet in... en terugschakelen vaak ook niet. Of je moet een hele dure tiptronic hebben maar ja... dat moet je dan wel kunnen betalen.
Wat de lol van schakelen is mag jij me uitleggen astra, maar ik stap fluitend mijn auto in
Het is al zo makkelijk in een auto, voor mij gaat de lol er dan snel af hoor... nee, laat mij maar handmatig schakelen... als het zo goed was, waarom gebruiken ze in de racelarij dan ook geen automaten?
quote:Niet echt last van.
Op vrijdag 06 september 2002 15:56 schreef X-Ray het volgende:[..]
maar ik mis de koppeling!
Er zit ook zo'n handig knopje in die bepaald of je flink wilt doortrekken of het wat rustiger rijden.
quote:Plus dat een automaat altijd gas geeft. Als je stil wil staan moet je altijd de rem intrappen, ook al haal je je voet van het gaspedaal.
Op vrijdag 06 september 2002 15:57 schreef blackie007 het volgende:[..]
Leg mij eens uit waarom niet? Ik schakel altijd terug als ik b.v. niet perse hoef te remmen. Dus het scheelt slijtage van je remmen, omdat je afremt op je motor.
Verder hou ik liever de controle over het schakelen, ik vind het lollig en je doet nog wat tijdens het rijden. Je hoeft dus niet domweg alleen gas te geven.
quote:Dat van 'die andere pook' is zo'n beetje het enige argument voor wat ik kan verzinnen. Voor de rest vindt ik een automaat helemaal niets! Vooral het feit dat je in bochten moet gaan remmen ipv gewoon terugschakelen lijkt me juist gevaarlijker...
Op vrijdag 06 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?
quote:Of je zet hem op N.
Op vrijdag 06 september 2002 16:01 schreef X-Ray het volgende:[..]
Als je stil wil staan moet je altijd de rem intrappen, ook al haal je je voet van het gaspedaal.
quote:Daar wel ja.
Op vrijdag 06 september 2002 16:03 schreef the-O het volgende:[..]
In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.
quote:Ben je toch nog aan het spelen met de pook.
Op vrijdag 06 september 2002 16:03 schreef the-O het volgende:[..]
Of je zet hem op N.
Hoef je zelfs geen koppeling voor in te trappen.
In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.
Even samenvatten waarom ik geen automaat wil.
1. Hoger benzine verbruik
2. Slijtage remmen
3. Slaapverwekkend (Dus gevaarlijk omdat je er geen aandacht aan hoeft te besteden)
4. Het is geen auto rijden meer.
I rest my case.
[Dit bericht is gewijzigd door blackie007 op 06-09-2002 16:09]
quote:Eén ding pleit daar in ieder geval tegen: automaten zijn nog altijd minder zuinig met brandstof dan versnellingsbakken.
Op vrijdag 06 september 2002 15:49 schreef Parabola het volgende:
Zit wel wat in: versnellingen met de hand is eik onzin: alsof de mens dat beter zou kunnen dan een apparaat
Er zijn momenten waarop ik een automaat zou verkiezen (filerijden bv), maar ik prefereer toch ook een handbak.
Oh ja, als ik een BMW 7-serie had of een Aston Martin, dan zou ik wel een halfautomaat willen (wel zoeentje waar je kan kiezen tussen automaat of zelf schakelen). Maar ja, dat soort auto's zijn net (ahum) boven mijn budget
Echt iets inderdaad voor mensen die de auto niet onder controle hebben.
Wordt het autorijden nogal saai ook nog, ga je rondkijken en dus niet opletten, daar krijg je ongelukken van.
Voor oudere mensen is het natuurlijk wel een uitkomst
quote:In de file is een automaat irritant... zeker als je erachter rijdt. De hele tijd zie je de remlicht branden...
Op vrijdag 06 september 2002 16:03 schreef the-O het volgende:[..]
In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.
Daar zit ik ook niet op te wachten...
quote:Het schijnt ook dat er in de VS minder agressie in het verkeer is omdat er daar niet geschakeld hoeft te worden, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.
Op vrijdag 06 september 2002 15:50 schreef the-O het volgende:
Nog een voordeel: je gaat er rustiger van rijden.
Boeit totaal niet meer of je moet stoppen voor een stoplicht, ik heb zelf nu zo'n automaat en de volgende liefst ook weer.
Wat de lol van schakelen is mag jij me uitleggen astra, maar ik stap fluitend mijn auto in.
Het benzineverbruik is wel minder ja
quote:Dat is niet waar... De amerikanen zijn gewoon lui om te schakelen, daarom rijden ze automaat.
Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Thelonious het volgende:[..]
Het schijnt ook dat er in de VS minder agressie in het verkeer is omdat er daar niet geschakeld hoeft te worden, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.
quote:Nee, het verbruik is structureel hoger.
Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Joker1977 het volgende:
Nou, om te beginnen:Automaten zijn net zo zuinig als hangeschakelde bakken, als je in ogenschouw neemt dat mensen met een handgeschakelde bak vaak wel wat foutjes maken.
quote:Een automaat acceleert sneller dan welke handgeschakelde bak, tenzij je uitstekend kan schakelen, wat ik niet geloof. Ik ken niemand die het wint, iig.
quote:Dat kan.Automaten zijn veiliger
quote:Niet helemaal waar. Automaten hebben ook standaard veel zwaardere remmen dan een handgeschakelde. Oa omdat je niet kan remmen op je motor zoals met een handgeschakelde dat kan en omdat in D een automaat altijd gas geeft.Als je normaal rijdt met een automaat is dat net zo goed/slecht voor je remmen als met een handgeschakelde bak. Anders doe je iets fout.
quote:Hmm dat is wel kut voor je ja. Moeilijk, moeilijk...
Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Scooby_ het volgende:[..]
De hele tijd zie je de remlicht branden...
Thelonious dat verhaal klopt wel, ik heb handgeschakeld gereden en merk dat ik veel relaxter ben nu.
quote:Ik beweer niet dat ze daar automaat rijden omdat er dan minder agressie in het verkeer is. Er is daar minder agressie in het verkeer en een van de redenen schijnt het automaatgebruik te zijn.
Op vrijdag 06 september 2002 16:12 schreef Scooby_ het volgende:[..]
Dat is niet waar... De amerikanen zijn gewoon lui om te schakelen, daarom rijden ze automaat.
quote:De enige reden waarom men in de VS allemaal een automaat heeft, is omdat die bakken over het algemeen meer vermogen hebben, en dat is wat lastiger onder controle te houden met een handgeschakelde.
Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Thelonious het volgende:[..]
Het schijnt ook dat er in de VS minder agressie in het verkeer is omdat er daar niet geschakeld hoeft te worden, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.
quote:Zou dat niet gewoon komen omdat je wat volwassener bent geworden?
Op vrijdag 06 september 2002 16:14 schreef the-O het volgende:[..]
Hmm dat is wel kut voor je ja. Moeilijk, moeilijk...
Ik leef met je mee.Thelonious dat verhaal klopt wel, ik heb handgeschakeld gereden en merk dat ik veel relaxter ben nu.
quote:Er zit dus zo'n keuzeknopje op, en als je het in standje sportief zet dan maakt ie toch aardig wat toeren.
Op vrijdag 06 september 2002 16:13 schreef X-Ray het volgende:[..]
[..]</li>
Dat is dus complete poep he? Een automaat is veel trager in optrekken, omdat hij veel sneller doorschakelt. Bij een relatief laag toerental schakelt ie al, waar je een handgeschakelde door kan trekken.
[..]
quote:Ja stoer doen ligt me niet meer zo.
Op vrijdag 06 september 2002 16:15 schreef X-Ray het volgende:[..]
Zou dat niet gewoon komen omdat je wat volwassener bent geworden?
.
quote:Mee eens, want ik heb een hekel aan schakelen, schakelen is primitief.
Op vrijdag 06 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.
Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.
Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?
quote:denk ut niet... een beetje automobilist die schakelt, kan de koppeling en zn gaspedaal best wel onder controle houden...
Op vrijdag 06 september 2002 16:15 schreef X-Ray het volgende:[..]
De enige reden waarom men in de VS allemaal een automaat heeft, is omdat die bakken over het algemeen meer vermogen hebben, en dat is wat lastiger onder controle te houden met een handgeschakelde.
[Dit bericht is gewijzigd door Scooby_ op 06-09-2002 16:19]
[Dit bericht is gewijzigd door Eeyore op 06-09-2002 16:24]
quote:Als je de autojaarboeken openslaat en je vergelijkt de automaat met de handbak, zie je dat automaten meestal meer verbruiken. Sterker nog, dit is één van de redenen waarom het leasen van automaten niet echt aantrekkelijk is (naast de hoge aanschafprijs)
Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Joker1977 het volgende:
Nou, om te beginnen:Automaten zijn net zo zuinig als hangeschakelde bakken, als je in ogenschouw neemt dat mensen met een handgeschakelde bak vaak wel wat foutjes maken.
quote:Idem. Acceleratiecijfers zijn altijd lager. En iemand die zeg 30000 km per jaar rijdt kan gewoon goed schakelen. Daarnaast: heb jij wel eens acceleratietests met en zonder automaat gedaan? Eén van de dingen die bij automaten voor vertraging zorgen is het feit dat de kickdown even het besef moet krijgen dat hij geactiveerd wordt. Dan moet de hardware nog gaan reageren... kost tienden van seconden.Een automaat acceleert sneller dan welke handgeschakelde bak, tenzij je uitstekend kan schakelen, wat ik niet geloof. Ik ken niemand die het wint, iig.
quote:Mooi onderbouwdAutomaten zijn veiliger
quote:Juist, en veel mensen met een automaat doen iets foutAls je normaal rijdt met een automaat is dat net zo goed/slecht voor je remmen als met een handgeschakelde bak. Anders doe je iets fout.
quote:as iedereen links rijdt... dan rijd ik wel rechts...
Op vrijdag 06 september 2002 16:18 schreef Eeyore het volgende:
Het klint iig wel alsof jullie die linkerbaanrijders zijn (met 80 km/uur)
Lekker relaxed,...
Dit laatste is voor mij eerder een nadeel. Minder te doen in de auto is eerder afgeleid worden door andere dingen imho.
Volgens mij is het in Amerika standaard geworden omdat al die 16jarige pubers gewoon nog te jong waren om goed te leren schakelen...
* Het woord lui komt bij lak2k ineens naar boven drijven
Trouwens qua sportiviteit redt een automaat het nooit tegen een handgeschakelde bak. En als je dat gaat compenseren door hem weer terug te zetten op handgeschakeld of selespeed of whatever dan is het hele effect van een automaat weer pleite.
quote:Jij begrijpt het
Op vrijdag 06 september 2002 16:44 schreef Herfst het volgende:
Verplicht invoeren is wel erg overdreven hoor. Neem jij nou maar lekker een automaat, dan nemen de echte mannen wel een auto met handgeschakelde versnellingsbak
heb 1x een leen opel vectra gehad met automaar, damm, wat vond ik dat klote rijden. doe mij maar een lekkere diesel met zo;n pook waar je lekker aan kan duwen en trekken.
was echt blij toen mijn schakelbak weer gemaakt was
quote:Da's een theoretisch fabeltje. In de praktijk blijkt dat door een automaat je brandstof-verbruik bijna exact gelijk is aan een handgeschakelde bak.
Op vrijdag 6 september 2002 16:20 schreef Latindancer het volgende:[..]
Als je de autojaarboeken openslaat en je vergelijkt de automaat met de handbak, zie je dat automaten meestal meer verbruiken. Sterker nog, dit is één van de redenen waarom het leasen van automaten niet echt aantrekkelijk is (naast de hoge aanschafprijs)
quote:Ook dit is een theoretisch fabeltje. Probeer jij met je handgeschakelde bak maar eens een automaat eruit te trekken. De acc.cijfers in de boeken zijn allemaal puur theoretisch, maar de gemiddelde burger weet al niet waar ie in theorie precies over moet schakelen, laat staan dat hij/zij het in de praktijk kan. Echt, voor Jan-met-de-Pet is een automaat veel beter.
Idem. Acceleratiecijfers zijn altijd lager. En iemand die zeg 30000 km per jaar rijdt kan gewoon goed schakelen. Daarnaast: heb jij wel eens acceleratietests met en zonder automaat gedaan? Eén van de dingen die bij automaten voor vertraging zorgen is het feit dat de kickdown even het besef moet krijgen dat hij geactiveerd wordt. Dan moet de hardware nog gaan reageren... kost tienden van seconden.
quote:Ik heb het ooit eens ergens gelezen in een eindscriptie voor een studie aan de Faculteit voor Ruimtelijke Wetenschappen. Ik heb het exemplaar helaas niet bij de hand.
Mooi onderbouwd... graag even de reden? Los van het verhaal van de topicstarter want dat vind ik niet zo heel aannemelijk.
quote:Dit is natuurlijk sowieso kolder: Waarom zou het houden van een voet op de rem voor een 'onrustiger verkeersbeeld' leiden? Om nog maar te zwijgen van de gradiënt in de versnelling bij een handgeschakelde bak, die bij een automaat veel kleiner is. Dát is een veel belangrijkere term die leidt tot, wat jij noemt een 'onrustiger verkeersbeeld'.
Juist, en veel mensen met een automaat doen iets fout
Dit verschil is inderdaad tegenwoordig kleiner, maar het is wel zo dat je bij het stoplicht altijd je voet op de rem moet houden. Automaten hebben gewoon de neiging om te blijven rollen en remmen ook minder op de motor af, waardoor de rem vaker gebruikt moet worden. Resultaat: meer slijtage en in druk verkeer een onrustiger verkeersbeeld. Is meteen een argument wat pleit tegen de 'veiligheid'.
quote:Er zijn maar heel weinig mensen die in de tien-voor-twee-houding sturen, dus ook in een automaat zullen ze niet altijd met beide handen aan het stuur zitten, lijkt me.
Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.
quote:tegenwoordig wordt je zelfs geleerd niet meer op tien voor 2 te rijden, maar op kwart voor 3, ivm uitklappen airbag.
Op dinsdag 24 september 2002 20:55 schreef Arcee het volgende:[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die in de tien-voor-twee-houding sturen, dus ook in een automaat zullen ze niet altijd met beide handen aan het stuur zitten, lijkt me.
quote:Niet schakelen voordat de toerenbegrenzer ingrijpt, simpel
Op dinsdag 24 september 2002 17:59 schreef Joker1977 het volgende:
maar de gemiddelde burger weet al niet waar ie in theorie precies over moet schakelen, laat staan dat hij/zij het in de praktijk kan.
quote:klopt... 'k rij meestal in de Chrysler Voyager automaat, en eigenlijk altijd met 2 handjes aan het stuur (tien over negen meestal)..
Op dinsdag 24 september 2002 20:55 schreef Arcee het volgende:[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die in de tien-voor-twee-houding sturen, dus ook in een automaat zullen ze niet altijd met beide handen aan het stuur zitten, lijkt me.
Normaal gesproken rijdt deze auto in zijn 2 weg, maar je kunt hem dus d.m.v. steptronic in z'n 1 zetten waardoor die net ff sneller wegkomt bij het stoplicht. Bij deze bak heb je ook een heel goede controle, als ik de bak in sportstand zet trekt ie door tot 6400 toeren voordat ie zelf overschakeld en als ik 'm in de steptronic mode hou kun je 'm tot ver in het rood doortrekken.
Dat doorrol verhaal klopt ook niets van, dan zet je em gewoon even in z'n neutraal voor het stoplicht.
Degene die beter dan deze automaat kan schakelen moet ik tegenkomen.Nogmaals, ik zou niet meer anders willen.
[Dit bericht is gewijzigd door SwissCom op 24-09-2002 23:24]
quote:Vervelend alleen als je geen toerenbegrenzer hebt. Plus dat maximale toeren niet betekent dat je het snelst aan het optrekken bent.
Op dinsdag 24 september 2002 21:11 schreef Herfst het volgende:[..]
Niet schakelen voordat de toerenbegrenzer ingrijpt, simpel
quote:En dit is het enige correcte antwoord!
Op dinsdag 24 september 2002 23:23 schreef Light het volgende:[..]
Vervelend alleen als je geen toerenbegrenzer hebt. Plus dat maximale toeren niet betekent dat je het snelst aan het optrekken bent.
Sterker nog, afhankelijk van de transmissie-verhoudingen en de toerental-vermogen curve is dat punt ook nog eens PER VERSNELLING verschillend (!)
quote:Is die toerental vermogen curve niet beter bekend als koppelkromme? (Ik als technisch nitwit ben daar ff benieuwd naar...)
Op dinsdag 24 september 2002 23:38 schreef Joker1977 het volgende:[..]
En dit is het enige correcte antwoord!
Sterker nog, afhankelijk van de transmissie-verhoudingen en de toerental-vermogen curve is dat punt ook nog eens PER VERSNELLING verschillend (!)
quote:Kijk, jij bent mijn man
Op dinsdag 24 september 2002 20:32 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik zeg niks...(pssst... check my signature...)
De traploze versnellingsbak trekt echt iedereen eruit (in sportstand dan ) en heeft geen schakelovergangen, dus ook geen schakelverliezen. Verder kunnen er grotere overbrenginsverhoudingen gerealiseerd worden dan met een automaat (die wordt vrij snel erg lomp ivm planeetwielen en zo), dus zowel de "1" is lichter als dat de "5" zwaarder is dan bij zowel handbakken als automaten.
Verbruik is ongeveer 12-15% minder dan bij een automaat. Vooral ook omdat de motor een constant toerental heeft en wel het meest optimale (ongeveer 1800-2000 rpm voor de meeste auto blokken).
Bij F1 is zo'n bak 1 keer getest en direct verboden, omdat hij zo snel was dat het niet leuk meer zou zijn om naar F1 te kijken zei men bij van Doorne. De Renault waar die bak in is gebouwd staat daar nu te werkelozen bij de hoofdingang.
Verder is hij een stuk lichter en goedkoper te bouwen dan zowel handbakken als automaten, dus de auto wordt er ook lichter van met als resultaat nog weer minder verbruik
Dus, schakel of met de hand, of traploos.
quote:Audi heeft ook zo'n ding geloof ik. Onder de naam Multitronic.
Op woensdag 25 september 2002 00:27 schreef Light het volgende:
In welke auto's zit tegenwoordig nog zo'n echt Nederlands product?
quote:Ah, bestellen ze die gewoon bij DAF en plakken ze er dan ergens een Audi-sticker op, of hebben ze het zelf ontwikkeld?
Op woensdag 25 september 2002 00:29 schreef SwissCom het volgende:[..]
Audi heeft ook zo'n ding geloof ik. Onder de naam Multitronic.
quote:Volgens mij hebben ze dat ding van Van Doorne doorontwikkeld. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Op woensdag 25 september 2002 00:34 schreef Light het volgende:[..]
Ah, bestellen ze die gewoon bij DAF en plakken ze er dan ergens een Audi-sticker op, of hebben ze het zelf ontwikkeld?
quote:Klinkt logisch. Helemaal vanaf nul beginnen is bijna het wiel opnieuw uitvinden :-)
Op woensdag 25 september 2002 00:36 schreef SwissCom het volgende:[..]
Volgens mij hebben ze dat ding van Van Doorne doorontwikkeld. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.
quote:Hier, als je nog nieuwsgierig bent.
Op woensdag 25 september 2002 00:42 schreef Light het volgende:[..]
Klinkt logisch. Helemaal vanaf nul beginnen is bijna het wiel opnieuw uitvinden :-)
quote:Helaas niet, de koppelkromme geeft het verband weer tussen het toerental en het geleverde koppel.
Op dinsdag 24 september 2002 23:48 schreef SwissCom het volgende:[..]
Is die toerental vermogen curve niet beter bekend als koppelkromme? (Ik als technisch nitwit ben daar ff benieuwd naar...)
En koppel en vermogen gaan niet (helemaal niet) hand in hand, dus het is niet hetzelfde.
-edit- een 'niet' vergeten.
quote:Dat zijn wel prijzige autootjes waar ze het over hebben, 'k moet nog even sparen geloof ik
Op woensdag 25 september 2002 00:51 schreef SwissCom het volgende:[..]
Hier, als je nog nieuwsgierig bent.
http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml
Ook leuk:
quote:En nou niet meer roepen dat een automaat minder snel zou zijn dan een handbak.
This concentration of high-tech control systems not only means that the Audi multitronic produces very good on-road performance; it actually achieves outstanding fuel consumption. The Audi A6 with multitronic accelerates from 0 to 100 km/h 1.3 seconds faster than with the geared automatic transmission, and is even one-tenth of a second faster from 0 to 100 km/h than an equivalent model driven with optimum use of the 5-speed gearbox. According to the EU fuel consumption standard, its fuel consumption over 100 kilometres is 0.9 of a litre of premium fuel less than a model with conventional geared automatic transmission, and it actually consumes 0.2 litres per 100 km less than an A6 with manual 5-speed gearbox.
Het kan mij niks schelen trouwens hoeveel milliprocent een schakelbak meer of minder verbruikt. Het gaat mij om persoonlijke voorkeur.. straks ontnemen ze ons weer een stukje vrijheid wat autorijden betreft.
Dus doe in godsnaam niet zo moeilijk.. doe wat je het liefst wil en ga niet met enge moedergevoelens vertellen wat het beste voor het volk is!
Of is het misschien dat je is niet na wil denken bij iets wat je doet, aan dat universitaire gezwam van je te zien, denk je toch aardig veel na over nutteloze dingen.
quote:Erg kortzichtig he? Wie hier houd constant beiden handen netjes op het stuur? vrijwel niemand, en dan zal die 2 seconden die je nodig heb voor het schakelen uitmaken?
Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.
Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.
Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?
quote:de Subaru Justy had er ook een weet ik me te herinneren.
Op woensdag 25 september 2002 00:27 schreef Light het volgende:
In welke auto's zit tegenwoordig nog zo'n echt Nederlands product?
stukje over CVT's.
http://www.edmunds.com/ownership/techcenter/articles/45104/article.html
wel slecht dat Van doorne geen enkele credit krijgt voor de ontwikkeling. Er wordt zelfs beweerd dat Subaru de eerste was die de CVT toepaste in een personenauto
quote:Over my dead body !!!
Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.
quote:Verboden, er is ooit een Williams F1 met van Doorne transmissie uitgerust. Na de eerste tests, en de sterk verbeterde rondetijden, heeft de FIA dit verboden voor het ooit maar in een race toegepast kon worden.
Op vrijdag 6 september 2002 15:59 schreef astra het volgende:
... als het zo goed was, waarom gebruiken ze in de racelarij dan ook geen automaten?
P.
Ik ben zelf een groot automaat liefhebber, het is toch een mooi staaltje techniek als dat apparaatje zelf schakelt. Zeker in de stad is het handig.
BTW geen automaten in de racerij????
Tiptronic wordt al tijden gebruikt, en dat is gewoon een semi automaat. (gear up en gear down dus)
quote:Het grote verschil tussen automaat en halfautomaat is dat bij een halfautomaat de bestuurder de schakelmomenten zelf bepaalt. Bij een automaat worden zelfs de schakelmomenten bepaald, wat een nog grotere snelheidswinst oplevert. Tiptronic heeft als voordeel dat de coureur kan schakelen zonder z'n handen van het stuur te halen.
Op woensdag 25 september 2002 20:41 schreef DJP het volgende:BTW geen automaten in de racerij????
Tiptronic wordt al tijden gebruikt, en dat is gewoon een semi automaat. (gear up en gear down dus)
Ik wil die koppeling kunnen intrappen en die pook een hengst geeft naar de twee waarna ik het gaspedaal weer snoeihard mag intrappen, dan heb ik ook daadwerkelijk het gevoel dat ik controle heb over de auto. Ook kun je met een handbak zo fijn wisselen van rijstijl, naar lekker rustig, tot lekker doortrekken tot aan het rood. Dat kun je met een automaat niet, automaaten zijn wat mij betreft voor Ouwe lullen (ja dit is generalisatie).
En ik vrees niet dat ik op andere gedachten kan worden gebracht, door wat ik hier lees...
quote:Dat is je goed recht,
Op woensdag 25 september 2002 22:08 schreef Public Enemy het volgende:
Ik hoor hier iederen maar doorlullen over hoeveel beter en sneller een automaat wel niet is...dat intereseert mij dus geen FUCKIk wil die koppeling kunnen intrappen en die pook een hengst geeft naar de twee waarna ik het gaspedaal weer snoeihard mag intrappen, dan heb ik ook daadwerkelijk het gevoel dat ik controle heb over de auto. Ook kun je met een handbak zo fijn wisselen van rijstijl, naar lekker rustig, tot lekker doortrekken tot aan het rood. Dat kun je met een automaat niet, automaaten zijn wat mij betreft voor Ouwe lullen (ja dit is generalisatie).
En ik vrees niet dat ik op andere gedachten kan worden gebracht, door wat ik hier lees...
quote:Ik heb zelf geen ervaring met tiptronic, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die opgewonden achter het stuur vandaan kwam. In 1 programma wat ik zag liepen ze zeg een F360 met tiptronic af te kraken...ik weet niet wat ik ervan moet denken.
Op woensdag 25 september 2002 21:56 schreef Light het volgende:[..]
Het grote verschil tussen automaat en halfautomaat is dat bij een halfautomaat de bestuurder de schakelmomenten zelf bepaalt. Bij een automaat worden zelfs de schakelmomenten bepaald, wat een nog grotere snelheidswinst oplevert. Tiptronic heeft als voordeel dat de coureur kan schakelen zonder z'n handen van het stuur te halen.
quote:De 360f1 bak is ruk.
Op woensdag 25 september 2002 22:23 schreef Public Enemy het volgende:[..]
Ik heb zelf geen ervaring met tiptronic, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die opgewonden achter het stuur vandaan kwam. In 1 programma wat ik zag liepen ze zeg een F360 met tiptronic af te kraken...ik weet niet wat ik ervan moet denken.
Dus over 5 a 10 jaar heb je ook goede f1 bakken in betaalbare auto's.
quote:Kul-argument. De stellingen zijn helder en duidelijk. Het verbruik is bij een moderne automaat structureel lager t.o.v. een handbak. Het is veiliger en acceleert sneller.
Op woensdag 25 september 2002 22:23 schreef Public Enemy het volgende:[..]
Ik heb zelf geen ervaring met tiptronic, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die opgewonden achter het stuur vandaan kwam. In 1 programma wat ik zag liepen ze zeg een F360 met tiptronic af te kraken...ik weet niet wat ik ervan moet denken.
Het mogelijke nadeel is de kostprijs, maar als je ook maar 1 dode ermee kan voorkomen, vind ik het dat al waard!
quote:Zou leuk zijn
Op woensdag 25 september 2002 22:27 schreef SwissCom het volgende:[..]
De 360f1 bak is ruk.
Maar de nieuwe generatie wordt erg goed.
Vooral in de Maserati Cambiocorsa & Aston Martin Vanquish schijnt het heel goed te werken. De Ferrari 575 Maranello F1 bak schijnt ook flink verbeterd te zijn.Dus over 5 a 10 jaar heb je ook goede f1 bakken in betaalbare auto's.
Ik denk dat ik trouwens zelf toch voor een handgeschakelde bak ga als ik een auto koop.
quote:Nou, als ik zie dat Alfa al enkele jaren bezig is met Selespeed en dan ook nog eens tot hetzelfde concern behoort als Maserati & Ferrari....
Op woensdag 25 september 2002 22:38 schreef Light het volgende:[..]
Zou leuk zijn
Hoewel jouw idee van 'betaalbare auto' wel eens kan afwijken van de ideeen van de meeste Fok!kers
Ik denk dat ik trouwens zelf toch voor een handgeschakelde bak ga als ik een auto koop.
Denk ik dat het niet al te lang meer kan duren. Alfa vind ik nog wel betaalbaar, als ik tenminste naar al die Alfa's op de weg kijk
quote:Bewijs graag.
Op woensdag 25 september 2002 22:31 schreef Joker1977 het volgende:[..]
Kul-argument. De stellingen zijn helder en duidelijk. Het verbruik is bij een moderne automaat structureel lager t.o.v. een handbak.
quote:Bewijs graag.
Het is veiliger
quote:Bewijs graag.
en acceleert sneller.
quote:Had deze niet beter in Verzin hier je eigen BloodhoundFromHell topic. gepast?
Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.
Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.
Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?
quote:
Op vrijdag 6 september 2002 15:43 schreef MacBeth het volgende:
(daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom een automaat op 'n motor niet veilig is, oa met bochten wil je wel zelf beslissen in welke versnelling hij staat)
quote:Onzin, Honda maakte motoren met automaat en die doen prima dienst. Het gros van de berijders vindt het echter veel te saai en wil dus zelf schakelen.
Op vrijdag 6 september 2002 15:49 schreef Parabola het volgende:
Voor motorrijders is het idd lastig. Je schrikt je de tering astie midden in een bocht opschakelt omdat je aant versnellen bent. Volgens mij bestaan automaat-motoren ook helemaal niet
Oh trouwens ff ontopic nog
Het is debiel om mensen te verplichten een automaat te nemen. Dikke punt.
quote:Jij bent vast zo'n Honda-Civic-boy die de auto 'ziet als een verlengstuk van je...
Op woensdag 25 september 2002 22:08 schreef Public Enemy het volgende:
Ik hoor hier iederen maar doorlullen over hoeveel beter en sneller een automaat wel niet is...dat intereseert mij dus geen FUCKIk wil die koppeling kunnen intrappen en die pook een hengst geeft naar de twee waarna ik het gaspedaal weer snoeihard mag intrappen, dan heb ik ook daadwerkelijk het gevoel dat ik controle heb over de auto. Ook kun je met een handbak zo fijn wisselen van rijstijl, naar lekker rustig, tot lekker doortrekken tot aan het rood. Dat kun je met een automaat niet, automaaten zijn wat mij betreft voor Ouwe lullen (ja dit is generalisatie).
En ik vrees niet dat ik op andere gedachten kan worden gebracht, door wat ik hier lees...
Autorijden voor de lol doe je op een kartbaan, op de openbare weg moet je denken aan de veiligheid van jezelf, je mede-inzittenden en je mede-weggebruikers.
quote:WOW
Op zaterdag 26 oktober 2002 20:08 schreef zaiga het volgende:
De meeste auto-ongelukken in Nederland worden veroorzaakt door opgeschoten jochies van rond de 20 die ook in de auto graag met hun pook spelen. Dit macho-gedrag (voorbeelden zijn te vinden in dit topic) zou met het installeren van een automaat al een stuk minder worden.Autorijden voor de lol doe je op een kartbaan, op de openbare weg moet je denken aan de veiligheid van jezelf, je mede-inzittenden en je mede-weggebruikers.
Denk je dat je met een automaat minder ongelukken krijgt? hmmz de kickdown zal dan wel vaker worden gebruikt denk ik, want je wilt toch lol houden aan het autorijden ( lijkt mij dan).
Maar goed, de eerste die mij verplicht een automaat in mijn 205je te bouwen krijgt een koppelingspedaal om zijn nek gevouwen
quote:Voorbeelden? Verkoopcijfers?
Op zaterdag 26 oktober 2002 19:16 schreef Oosthoek het volgende:
Onzin, Honda maakte motoren met automaat en die doen prima dienst. Het gros van de berijders vindt het echter veel te saai en wil dus zelf schakelen.
-hoog brandstofverbruik
-dure reparaties
-minder prestaties
-mensen kunnen niet meer schakelen als ze een keer in een auto moeten rijden die wel een pook heeft.
-duurder in aanschaf
-auto remt niet op motor als het nodig is, bij heuvel af.
-onveiliger in bochten (verkeerde toerental rijden)
-mensen trappen veel vaker onnodig op de rem (let maar eens op, de onnodige paniekremmers zijn bijna allemaal mensen met automaat)
En bovendien, ik denk niet ongelukken gebeuren als mensen aan het schakelen zijn, maar meer als mensen ook met hun ogen ergens anders zijn, dus bij het telefoneren, bedienen van de radio,eten en drinken, kinderen tot rust manen, vrouwlief over de benen aaien. etc,. etc..
topictitel is volslagen onzin.
quote:Da's wel, en dat is lekker in zijn 1 tot de 55-60 doortrekken naar 7000 RPM, om vervolgens lekker hard de koppeling in te trappen, de pook snel naar zijn 2 te raggen, en weer volgas er tegenaan blazen. Heerlijk, en ik laat me dat niet afnemen door zo'n lam gozertje, die denkt dat omdat ie in 1980 is geboren nu al 65+ is.
Op donderdag 26 september 2002 12:13 schreef DJP het volgende:
Echt waar, niets geeft een betere kick dan een kickdown.
quote:Het staat er toch echt dude
Op woensdag 25 september 2002 00:55 schreef Light het volgende:
Ook leuk:[This concentration of high-tech control systems not only means that the Audi multitronic produces very good on-road performance; it actually achieves outstanding fuel consumption. The Audi A6 with multitronic accelerates from 0 to 100 km/h 1.3 seconds faster than with the geared automatic transmission, and is even one-tenth of a second faster from 0 to 100 km/h than an equivalent model driven with optimum use of the 5-speed gearbox. According to the EU fuel consumption standard, its fuel consumption over 100 kilometres is 0.9 of a litre of premium fuel less than a model with conventional geared automatic transmission, and it actually consumes 0.2 litres per 100 km less than an A6 with manual 5-speed gearbox. ]
En nou niet meer roepen dat een automaat minder snel zou zijn dan een handbak.
quote:Waarom zou dat zo zijn?
Op woensdag 30 oktober 2002 21:22 schreef Public Enemy het volgende:
Kunnen de mensen die een automaat willen niet gewoon toegeven dat ze te dom zijn om met de hand te schakelen ?
In NL wordt slechts 8% v/d auto's met Automaat geleverd. In bijv. Zwitserland ruim 50% en in de U.S.A. ruim 80%.
quote:een automaat, OOK EEN NIEUWE heeft een gemiddeld meerverbruik van 10%.
Op woensdag 30 oktober 2002 21:54 schreef SwissCom het volgende:[..]
Waarom zou dat zo zijn?
Ik vind een automaat lekkerder rijden en schakelen lukt me echt wel.
Alleen in NL zijn mensen zo fel tegen een automaat. Ik heb echt geen idee waarom. Al die argumenten over verbruik, minder snel etc. etc. worden door de nieuwe generatie automaten gewoon de grond ingeboord. Zeker door de nieuwe 6-traps automaten.In NL wordt slechts 8% v/d auto's met Automaat geleverd. In bijv. Zwitserland ruim 50% en in de U.S.A. ruim 80%.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |