abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:41:43 #1
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_5684453
Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.

Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.

Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.

Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?

Weer helemaal terug in de Übercrew
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:43:26 #2
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_5684475
Niet op motoren, daarbij kan je met het schakelen gewoon beide handen aan het stuur laten

(daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom een automaat op 'n motor niet veilig is, oa met bochten wil je wel zelf beslissen in welke versnelling hij staat)

[Dit bericht is gewijzigd door MacBeth op 06-09-2002 15:44]

Down[br]Under
pi_5684483
als het de veiligheid verhoogd ben ik er voor..
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:45:24 #4
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_5684501

at is de beste grap die ik in tijden gehoord heb. Als we dan toch zo ver gaan, dan ook meteen begrenzer monteren, want dan kunnen we ook niet te hard, zwarte doos die alles registreerd dus we voor de rest ook niks meer fout mogen doen, anders meteen een boete, kortom dan kan je beter met de bus gaan... alle lol van autorijden is dan weg.

Nee, geef mij maar een handbak, dan bepaal ik zelf wel hoe of wat, en mijn vriendin kan ondertussen zich echt wel met die andere pook bemoeien...

Astra is papa! van Lars
pi_5684552
Zit wel wat in: versnellingen met de hand is eik onzin: alsof de mens dat beter zou kunnen dan een apparaat (behalve dan die tachtig procent van de weggebruikers die beter rijdt dan gemiddeld ). Voor motorrijders is het idd lastig. Je schrikt je de tering astie midden in een bocht opschakelt omdat je aant versnellen bent. Volgens mij bestaan automaat-motoren ook helemaal niet
Slaapt winter
en zomer
pi_5684563
Nog een voordeel: je gaat er rustiger van rijden.
Boeit totaal niet meer of je moet stoppen voor een stoplicht, ik heb zelf nu zo'n automaat en de volgende liefst ook weer.
Wat de lol van schakelen is mag jij me uitleggen astra, maar ik stap fluitend mijn auto in.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:50:56 #7
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5684564
Tegen.
Ik wil zelf controle kunnen houden over de versnelling, acceleratie ed.

Verder zijn automaten ondingen, verbruiken ze meer brandstof en slijten je remmen onder je neus vandaan.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:52:07 #8
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_5684578
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:50 schreef X-Ray het volgende:

Verder zijn automaten ondingen, verbruiken ze meer brandstof en slijten je remmen onder je neus vandaan.


Dat was 80 jaar geleden idd het geval....
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_5684583
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:50 schreef X-Ray het volgende:

Ik wil zelf controle kunnen houden over de versnelling, acceleratie ed.


Met een beetje automaat kan dat dus nog steeds.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:53:12 #10
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5684590
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:52 schreef the-O het volgende:

[..]

Met een beetje automaat kan dat dus nog steeds.


Een kick-down is nu niet echt controle hebben, vind ik.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5684605
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:53 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Een kick-down is nu niet echt controle hebben, vind ik.


Ik bedoel meer dat er een pook inzit met de versnellingen, die op momenten dat je dat wilt gewoon kunt gebruiken.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_5684608
Tegen. Schakelen is de enige lichaamsbeweging die ik nog heb.
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:55:17 #13
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5684611
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:52 schreef robh het volgende:

[..]

Dat was 80 jaar geleden idd het geval....


Toen had je nog geen versnellingsbakken in auto's .

Automaten hebben bovenstaande zaken nog steeds hoor...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:56:08 #14
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5684627
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:54 schreef the-O het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat er een pook inzit met de versnellingen, die op momenten dat je dat wilt gewoon kunt gebruiken.


2 en 3 ja.... maar ik mis de koppeling! Koppeling slippen!!!! .
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5684634
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:55 schreef k_man het volgende:
Tegen. Schakelen is de enige lichaamsbeweging die ik nog heb.
Lol. Goed voor de soepele pols ja. Maar daar zijn toch andere spelletjes voor?
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_5684644
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:52 schreef robh het volgende:

[..]

Dat was 80 jaar geleden idd het geval....


Leg mij eens uit waarom niet? Ik schakel altijd terug als ik b.v. niet perse hoef te remmen. Dus het scheelt slijtage van je remmen, omdat je afremt op je motor.
Verder hou ik liever de controle over het schakelen, ik vind het lollig en je doet nog wat tijdens het rijden. Je hoeft dus niet domweg alleen gas te geven.
pi_5684649
Tegen.

Ik heb 3 weken in Amerika met een automaat gereden, maar ik was als een kind zo blij dat ik weer in mijn eigen auto zat.

Met een automaat heb je echt niks meer te doen tijdens het autorijden... en met een schakelbak gelukkig wel...

Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
pi_5684659
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:56 schreef the-O het volgende:

[..]

Lol. Goed voor de soepele pols ja. Maar daar zijn toch andere spelletjes voor?


LOL , dat laat je toch doen
pi_5684678
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:56 schreef X-Ray het volgende:

[..]

2 en 3 ja.... maar ik mis de koppeling! Koppeling slippen!!!! .


inderdaad en daarom is ut een goede reden om de automaat in te voeren.. wordt de weg een stuk veiliger..
  vrijdag 6 september 2002 @ 15:59:49 #20
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_5684681
quote:
Wat de lol van schakelen is mag jij me uitleggen astra, maar ik stap fluitend mijn auto in
Ik stap ook fluitend mijn auto in, ik vind het gewoon leuk om te schakelen, met de koppeling te spelen, en zelf te bepalen hoe ik wegrijd. Gecontroleerd slippen bij optrekken zit er bij een automaat niet in... en terugschakelen vaak ook niet. Of je moet een hele dure tiptronic hebben maar ja... dat moet je dan wel kunnen betalen.

Het is al zo makkelijk in een auto, voor mij gaat de lol er dan snel af hoor... nee, laat mij maar handmatig schakelen... als het zo goed was, waarom gebruiken ze in de racelarij dan ook geen automaten?

Astra is papa! van Lars
pi_5684687
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:56 schreef X-Ray het volgende:

[..]

maar ik mis de koppeling!


Niet echt last van.

Er zit ook zo'n handig knopje in die bepaald of je flink wilt doortrekken of het wat rustiger rijden.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:01:47 #22
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5684712
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:57 schreef blackie007 het volgende:

[..]

Leg mij eens uit waarom niet? Ik schakel altijd terug als ik b.v. niet perse hoef te remmen. Dus het scheelt slijtage van je remmen, omdat je afremt op je motor.
Verder hou ik liever de controle over het schakelen, ik vind het lollig en je doet nog wat tijdens het rijden. Je hoeft dus niet domweg alleen gas te geven.


Plus dat een automaat altijd gas geeft. Als je stil wil staan moet je altijd de rem intrappen, ook al haal je je voet van het gaspedaal.
Heeel irritant....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5684734
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.

Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?


Dat van 'die andere pook' is zo'n beetje het enige argument voor wat ik kan verzinnen. Voor de rest vindt ik een automaat helemaal niets! Vooral het feit dat je in bochten moet gaan remmen ipv gewoon terugschakelen lijkt me juist gevaarlijker...
pi_5684748
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:01 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Als je stil wil staan moet je altijd de rem intrappen, ook al haal je je voet van het gaspedaal.


Of je zet hem op N.
Hoef je zelfs geen koppeling voor in te trappen.
In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:07:08 #25
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5684806
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:03 schreef the-O het volgende:

[..]
In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.


Daar wel ja.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5684818
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:03 schreef the-O het volgende:

[..]

Of je zet hem op N.
Hoef je zelfs geen koppeling voor in te trappen.
In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.


Ben je toch nog aan het spelen met de pook.

Even samenvatten waarom ik geen automaat wil.

1. Hoger benzine verbruik
2. Slijtage remmen
3. Slaapverwekkend (Dus gevaarlijk omdat je er geen aandacht aan hoeft te besteden)
4. Het is geen auto rijden meer.

I rest my case.

[Dit bericht is gewijzigd door blackie007 op 06-09-2002 16:09]

pi_5684819
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:49 schreef Parabola het volgende:
Zit wel wat in: versnellingen met de hand is eik onzin: alsof de mens dat beter zou kunnen dan een apparaat
Eén ding pleit daar in ieder geval tegen: automaten zijn nog altijd minder zuinig met brandstof dan versnellingsbakken.
Daarnaast, als je de autotests leest, zie je dat niet elke autofabrikant erin slaagt een automatische transmissie te maken die schokvrij is en zijn werk vlekkeloos doet.

Er zijn momenten waarop ik een automaat zou verkiezen (filerijden bv), maar ik prefereer toch ook een handbak.
Oh ja, als ik een BMW 7-serie had of een Aston Martin, dan zou ik wel een halfautomaat willen (wel zoeentje waar je kan kiezen tussen automaat of zelf schakelen). Maar ja, dat soort auto's zijn net (ahum) boven mijn budget

To sit back and do nothing is to cooperate with the oppresser - Jane Elliot || "What doesn't kill you makes you stronger"
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:09:00 #28
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_5684833
Nou, om te beginnen:
  • Automaten zijn net zo zuinig als hangeschakelde bakken, als je in ogenschouw neemt dat mensen met een handgeschakelde bak vaak wel wat foutjes maken.

  • Een automaat acceleert sneller dan welke handgeschakelde bak, tenzij je uitstekend kan schakelen, wat ik niet geloof. Ik ken niemand die het wint, iig.

  • Automaten zijn veiliger

  • Als je normaal rijdt met een automaat is dat net zo goed/slecht voor je remmen als met een handgeschakelde bak. Anders doe je iets fout.
  • Weer helemaal terug in de Übercrew
    pi_5684844
    TEGEN

    Echt iets inderdaad voor mensen die de auto niet onder controle hebben.

    Wordt het autorijden nogal saai ook nog, ga je rondkijken en dus niet opletten, daar krijg je ongelukken van.

    Voor oudere mensen is het natuurlijk wel een uitkomst

    ::: Imagination is more important than knowledge :::
    pi_5684845
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:03 schreef the-O het volgende:

    [..]

    In de file is het trouwens ook een feest zo'n automaat.


    In de file is een automaat irritant... zeker als je erachter rijdt. De hele tijd zie je de remlicht branden...

    Daar zit ik ook niet op te wachten...

    Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
    pi_5684848
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 15:50 schreef the-O het volgende:
    Nog een voordeel: je gaat er rustiger van rijden.
    Boeit totaal niet meer of je moet stoppen voor een stoplicht, ik heb zelf nu zo'n automaat en de volgende liefst ook weer.
    Wat de lol van schakelen is mag jij me uitleggen astra, maar ik stap fluitend mijn auto in.
    Het schijnt ook dat er in de VS minder agressie in het verkeer is omdat er daar niet geschakeld hoeft te worden, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.
    Keeping an eye on the world going by my window.
    pi_5684875
    Dan vat ik het 'voor' ook even samen
    1) comfortabel.

    Het benzineverbruik is wel minder ja

    In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
      vrijdag 6 september 2002 @ 16:11:32 #33
    16831 Hitpoint
    Vteckel tuning
    pi_5684884
    Laten we hopen dat dat Selespeed ( schakelen via het stuur) wat verder doorontwikkelt word zodat ie fatsoenlijk reageert wanneer je zo'n flipper in drukt. Dan heb je ook geen automaat nodig en kun je zelf nog bepalen wanneer je wilt schakelen en je handjes zitten nog steeds beiden aan het stuur
    Home made turbo's kick ass!! -- Xbox 360 GamerTag: H1tp01nt
    pi_5684905
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Thelonious het volgende:

    [..]

    Het schijnt ook dat er in de VS minder agressie in het verkeer is omdat er daar niet geschakeld hoeft te worden, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.


    Dat is niet waar... De amerikanen zijn gewoon lui om te schakelen, daarom rijden ze automaat.
    Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
      vrijdag 6 september 2002 @ 16:13:37 #35
    7921 X-Ray
    is opgekankerd
    pi_5684935
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Joker1977 het volgende:
    Nou, om te beginnen:
  • Automaten zijn net zo zuinig als hangeschakelde bakken, als je in ogenschouw neemt dat mensen met een handgeschakelde bak vaak wel wat foutjes maken.

  • Nee, het verbruik is structureel hoger.
    quote:
  • Een automaat acceleert sneller dan welke handgeschakelde bak, tenzij je uitstekend kan schakelen, wat ik niet geloof. Ik ken niemand die het wint, iig.

  • Dat is dus complete poep he? Een automaat is veel trager in optrekken, omdat hij veel sneller doorschakelt. Bij een relatief laag toerental schakelt ie al, waar je een handgeschakelde door kan trekken.
    quote:
  • Automaten zijn veiliger

  • Dat kan.
    quote:
  • Als je normaal rijdt met een automaat is dat net zo goed/slecht voor je remmen als met een handgeschakelde bak. Anders doe je iets fout.

  • Niet helemaal waar. Automaten hebben ook standaard veel zwaardere remmen dan een handgeschakelde. Oa omdat je niet kan remmen op je motor zoals met een handgeschakelde dat kan en omdat in D een automaat altijd gas geeft.
    Nou dag he allemaal
    Niet te veel huilen he?
    Gegen die Mauer und Abschießen
    pi_5684951
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Scooby_ het volgende:

    [..]

    De hele tijd zie je de remlicht branden...


    Hmm dat is wel kut voor je ja. Moeilijk, moeilijk...
    Ik leef met je mee.

    Thelonious dat verhaal klopt wel, ik heb handgeschakeld gereden en merk dat ik veel relaxter ben nu.

    In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
    pi_5684954
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:12 schreef Scooby_ het volgende:

    [..]

    Dat is niet waar... De amerikanen zijn gewoon lui om te schakelen, daarom rijden ze automaat.


    Ik beweer niet dat ze daar automaat rijden omdat er dan minder agressie in het verkeer is. Er is daar minder agressie in het verkeer en een van de redenen schijnt het automaatgebruik te zijn.
    Keeping an eye on the world going by my window.
      vrijdag 6 september 2002 @ 16:15:05 #38
    7921 X-Ray
    is opgekankerd
    pi_5684968
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Thelonious het volgende:

    [..]

    Het schijnt ook dat er in de VS minder agressie in het verkeer is omdat er daar niet geschakeld hoeft te worden, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.


    De enige reden waarom men in de VS allemaal een automaat heeft, is omdat die bakken over het algemeen meer vermogen hebben, en dat is wat lastiger onder controle te houden met een handgeschakelde.
    Nou dag he allemaal
    Niet te veel huilen he?
    Gegen die Mauer und Abschießen
      vrijdag 6 september 2002 @ 16:15:54 #39
    7921 X-Ray
    is opgekankerd
    pi_5684979
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:14 schreef the-O het volgende:

    [..]

    Hmm dat is wel kut voor je ja. Moeilijk, moeilijk...
    Ik leef met je mee.

    Thelonious dat verhaal klopt wel, ik heb handgeschakeld gereden en merk dat ik veel relaxter ben nu.


    Zou dat niet gewoon komen omdat je wat volwassener bent geworden? .
    Nou dag he allemaal
    Niet te veel huilen he?
    Gegen die Mauer und Abschießen
    pi_5684991
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:13 schreef X-Ray het volgende:

    [..]


    [..]

    </li>
    Dat is dus complete poep he? Een automaat is veel trager in optrekken, omdat hij veel sneller doorschakelt. Bij een relatief laag toerental schakelt ie al, waar je een handgeschakelde door kan trekken.
    [..]


    Er zit dus zo'n keuzeknopje op, en als je het in standje sportief zet dan maakt ie toch aardig wat toeren.
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:15 schreef X-Ray het volgende:

    [..]

    Zou dat niet gewoon komen omdat je wat volwassener bent geworden? .


    Ja stoer doen ligt me niet meer zo.
    In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
      vrijdag 6 september 2002 @ 16:18:17 #41
    11738 Zworld
    Fok!Food Master
    pi_5685017
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
    Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.

    Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.

    Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.

    Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?


    Mee eens, want ik heb een hekel aan schakelen, schakelen is primitief.
    Elke auto die ik privè gehad was een automaar, mijn broer had ook een automaat.
    Een vriend is ook begonnen en wil nooit meer iets anders.
    Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]&gt;&gt;&gt;Forum!&lt;&lt;&lt; [br]MPEG FAQ!
    pi_5685019
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:15 schreef X-Ray het volgende:

    [..]

    De enige reden waarom men in de VS allemaal een automaat heeft, is omdat die bakken over het algemeen meer vermogen hebben, en dat is wat lastiger onder controle te houden met een handgeschakelde.


    denk ut niet... een beetje automobilist die schakelt, kan de koppeling en zn gaspedaal best wel onder controle houden...

    [Dit bericht is gewijzigd door Scooby_ op 06-09-2002 16:19]

    Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
    pi_5685023
    Het klinkt in ieder geval wel alsof jullie die linkerbaanrijders zijn (met 80 km/uur)
    Lekker relaxed....

    [Dit bericht is gewijzigd door Eeyore op 06-09-2002 16:24]

    ::: Imagination is more important than knowledge :::
    pi_5685024
    Verplicht lepeltjes aan je stuur (F1 Style)!
    Where facts are few, experts are many.
    pi_5685059
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:09 schreef Joker1977 het volgende:
    Nou, om te beginnen:
  • Automaten zijn net zo zuinig als hangeschakelde bakken, als je in ogenschouw neemt dat mensen met een handgeschakelde bak vaak wel wat foutjes maken.

  • Als je de autojaarboeken openslaat en je vergelijkt de automaat met de handbak, zie je dat automaten meestal meer verbruiken. Sterker nog, dit is één van de redenen waarom het leasen van automaten niet echt aantrekkelijk is (naast de hoge aanschafprijs)
    quote:
  • Een automaat acceleert sneller dan welke handgeschakelde bak, tenzij je uitstekend kan schakelen, wat ik niet geloof. Ik ken niemand die het wint, iig.

  • Idem. Acceleratiecijfers zijn altijd lager. En iemand die zeg 30000 km per jaar rijdt kan gewoon goed schakelen. Daarnaast: heb jij wel eens acceleratietests met en zonder automaat gedaan? Eén van de dingen die bij automaten voor vertraging zorgen is het feit dat de kickdown even het besef moet krijgen dat hij geactiveerd wordt. Dan moet de hardware nog gaan reageren... kost tienden van seconden.
    quote:
  • Automaten zijn veiliger

  • Mooi onderbouwd ... graag even de reden? Los van het verhaal van de topicstarter want dat vind ik niet zo heel aannemelijk.
    quote:
  • Als je normaal rijdt met een automaat is dat net zo goed/slecht voor je remmen als met een handgeschakelde bak. Anders doe je iets fout.

  • Juist, en veel mensen met een automaat doen iets fout
    Dit verschil is inderdaad tegenwoordig kleiner, maar het is wel zo dat je bij het stoplicht altijd je voet op de rem moet houden. Automaten hebben gewoon de neiging om te blijven rollen en remmen ook minder op de motor af, waardoor de rem vaker gebruikt moet worden. Resultaat: meer slijtage en in druk verkeer een onrustiger verkeersbeeld. Is meteen een argument wat pleit tegen de 'veiligheid'.
    To sit back and do nothing is to cooperate with the oppresser - Jane Elliot || "What doesn't kill you makes you stronger"
    pi_5685063
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:18 schreef Eeyore het volgende:
    Het klint iig wel alsof jullie die linkerbaanrijders zijn (met 80 km/uur)
    Lekker relaxed,...
    as iedereen links rijdt... dan rijd ik wel rechts...
    Verkeerde planning van jouw kant hoeft nog geen haast van mijn kant te betekenen…
      vrijdag 6 september 2002 @ 16:29:57 #47
    34671 lak2k
    Usenet Slut
    pi_5685217
    Automaten hebben hun voor en tegen. Voor is misschien inderdaad file rijden en minder te doen hebben in de auto waarbij je je eventueel beter zou kunnen concentreren op de weg.

    Dit laatste is voor mij eerder een nadeel. Minder te doen in de auto is eerder afgeleid worden door andere dingen imho.

    Volgens mij is het in Amerika standaard geworden omdat al die 16jarige pubers gewoon nog te jong waren om goed te leren schakelen...

    * Het woord lui komt bij lak2k ineens naar boven drijven

    Trouwens qua sportiviteit redt een automaat het nooit tegen een handgeschakelde bak. En als je dat gaat compenseren door hem weer terug te zetten op handgeschakeld of selespeed of whatever dan is het hele effect van een automaat weer pleite.

    wwhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh!
    pi_5685493
    Verplicht invoeren is wel erg overdreven hoor. Neem jij nou maar lekker een automaat, dan nemen de echte mannen wel een auto met handgeschakelde versnellingsbak
    Playlist | Studio Brussel (NL 102.1 FM / BE 100.9 FM)
    pi_5685636
    quote:
    Op vrijdag 06 september 2002 16:44 schreef Herfst het volgende:
    Verplicht invoeren is wel erg overdreven hoor. Neem jij nou maar lekker een automaat, dan nemen de echte mannen wel een auto met handgeschakelde versnellingsbak
    Jij begrijpt het
      vrijdag 6 september 2002 @ 21:26:02 #50
    28156 qbus
    Walk of fame.
    pi_5690719
    Komop zeg!
    Als je auto rijd moet je ook maar een beetje poken ipv een hand aan het stuur en de andere in je broek(). Daarbij is het op langere ritten leuk om een beetje te werken en te spelen met de koppeling.
    pi_5691984
    tegen.

    heb 1x een leen opel vectra gehad met automaar, damm, wat vond ik dat klote rijden. doe mij maar een lekkere diesel met zo;n pook waar je lekker aan kan duwen en trekken.

    was echt blij toen mijn schakelbak weer gemaakt was

    Problemen bestaan niet, je weet alleen de oplossing niet.
      dinsdag 24 september 2002 @ 17:59:04 #52
    18401 Joker1977
    Hut / Übercrew
    pi_5952443
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 16:20 schreef Latindancer het volgende:

    [..]

    Als je de autojaarboeken openslaat en je vergelijkt de automaat met de handbak, zie je dat automaten meestal meer verbruiken. Sterker nog, dit is één van de redenen waarom het leasen van automaten niet echt aantrekkelijk is (naast de hoge aanschafprijs)


    Da's een theoretisch fabeltje. In de praktijk blijkt dat door een automaat je brandstof-verbruik bijna exact gelijk is aan een handgeschakelde bak.
    quote:
    Idem. Acceleratiecijfers zijn altijd lager. En iemand die zeg 30000 km per jaar rijdt kan gewoon goed schakelen. Daarnaast: heb jij wel eens acceleratietests met en zonder automaat gedaan? Eén van de dingen die bij automaten voor vertraging zorgen is het feit dat de kickdown even het besef moet krijgen dat hij geactiveerd wordt. Dan moet de hardware nog gaan reageren... kost tienden van seconden.
    Ook dit is een theoretisch fabeltje. Probeer jij met je handgeschakelde bak maar eens een automaat eruit te trekken. De acc.cijfers in de boeken zijn allemaal puur theoretisch, maar de gemiddelde burger weet al niet waar ie in theorie precies over moet schakelen, laat staan dat hij/zij het in de praktijk kan. Echt, voor Jan-met-de-Pet is een automaat veel beter.
    quote:
    Mooi onderbouwd ... graag even de reden? Los van het verhaal van de topicstarter want dat vind ik niet zo heel aannemelijk.
    Ik heb het ooit eens ergens gelezen in een eindscriptie voor een studie aan de Faculteit voor Ruimtelijke Wetenschappen. Ik heb het exemplaar helaas niet bij de hand.
    quote:
    Juist, en veel mensen met een automaat doen iets fout
    Dit verschil is inderdaad tegenwoordig kleiner, maar het is wel zo dat je bij het stoplicht altijd je voet op de rem moet houden. Automaten hebben gewoon de neiging om te blijven rollen en remmen ook minder op de motor af, waardoor de rem vaker gebruikt moet worden. Resultaat: meer slijtage en in druk verkeer een onrustiger verkeersbeeld. Is meteen een argument wat pleit tegen de 'veiligheid'.
    Dit is natuurlijk sowieso kolder: Waarom zou het houden van een voet op de rem voor een 'onrustiger verkeersbeeld' leiden? Om nog maar te zwijgen van de gradiënt in de versnelling bij een handgeschakelde bak, die bij een automaat veel kleiner is. Dát is een veel belangrijkere term die leidt tot, wat jij noemt een 'onrustiger verkeersbeeld'.
    Weer helemaal terug in de Übercrew
    pi_5954955
    Ik zeg niks...

    (pssst... check my signature...)

    Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
    pi_5955127
    automaten zijn

    als je niet kan schakelen of opletten in het verkeer, ga dan met trein ofzo

    .
      dinsdag 24 september 2002 @ 20:46:33 #55
    4921 blup
    Shoarma Sin Farma
    pi_5955175
    Als het dan zo nodig moet neem dan schakelaartjes op je stuur.. ook gelijk wat sportiever..
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 september 2002 @ 20:55:09 #56
    862 Arcee
    Look closer
    pi_5955293
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
    Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.
    Er zijn maar heel weinig mensen die in de tien-voor-twee-houding sturen, dus ook in een automaat zullen ze niet altijd met beide handen aan het stuur zitten, lijkt me.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      Official ESF Kreviewer dinsdag 24 september 2002 @ 20:56:41 #57
    7719 Kreator
    Groetjes, Krea.
    pi_5955314
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 20:55 schreef Arcee het volgende:

    [..]

    Er zijn maar heel weinig mensen die in de tien-voor-twee-houding sturen, dus ook in een automaat zullen ze niet altijd met beide handen aan het stuur zitten, lijkt me.


    tegenwoordig wordt je zelfs geleerd niet meer op tien voor 2 te rijden, maar op kwart voor 3, ivm uitklappen airbag.
    pi_5955534
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 17:59 schreef Joker1977 het volgende:
    maar de gemiddelde burger weet al niet waar ie in theorie precies over moet schakelen, laat staan dat hij/zij het in de praktijk kan.
    Niet schakelen voordat de toerenbegrenzer ingrijpt, simpel
    Playlist | Studio Brussel (NL 102.1 FM / BE 100.9 FM)
    pi_5955589
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 20:55 schreef Arcee het volgende:

    [..]

    Er zijn maar heel weinig mensen die in de tien-voor-twee-houding sturen, dus ook in een automaat zullen ze niet altijd met beide handen aan het stuur zitten, lijkt me.


    klopt... 'k rij meestal in de Chrysler Voyager automaat, en eigenlijk altijd met 2 handjes aan het stuur (tien over negen meestal)..
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_5955827
    Ik heb een BMW 525i met een 5-traps steptronic automaat, wat inhoudt dat ik eventueel ook (zonder te koppelen) zelf zou kunnen schakelen.
    Ik zou absoluut niet anders meer willen, het rijdt gewoon heerlijk relaxed en als ik dan snel wil rijden, 80% v/d medeweggebruikers trek ik er makkelijk uit bij het stoplicht.

    Normaal gesproken rijdt deze auto in zijn 2 weg, maar je kunt hem dus d.m.v. steptronic in z'n 1 zetten waardoor die net ff sneller wegkomt bij het stoplicht. Bij deze bak heb je ook een heel goede controle, als ik de bak in sportstand zet trekt ie door tot 6400 toeren voordat ie zelf overschakeld en als ik 'm in de steptronic mode hou kun je 'm tot ver in het rood doortrekken.

    Dat doorrol verhaal klopt ook niets van, dan zet je em gewoon even in z'n neutraal voor het stoplicht.

    Degene die beter dan deze automaat kan schakelen moet ik tegenkomen.Nogmaals, ik zou niet meer anders willen.

    [Dit bericht is gewijzigd door SwissCom op 24-09-2002 23:24]

    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
    pi_5957799
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 21:11 schreef Herfst het volgende:

    [..]

    Niet schakelen voordat de toerenbegrenzer ingrijpt, simpel


    Vervelend alleen als je geen toerenbegrenzer hebt. Plus dat maximale toeren niet betekent dat je het snelst aan het optrekken bent.
      dinsdag 24 september 2002 @ 23:38:17 #62
    18401 Joker1977
    Hut / Übercrew
    pi_5958068
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 23:23 schreef Light het volgende:

    [..]

    Vervelend alleen als je geen toerenbegrenzer hebt. Plus dat maximale toeren niet betekent dat je het snelst aan het optrekken bent.


    En dit is het enige correcte antwoord!

    Sterker nog, afhankelijk van de transmissie-verhoudingen en de toerental-vermogen curve is dat punt ook nog eens PER VERSNELLING verschillend (!)

    Weer helemaal terug in de Übercrew
    pi_5958244
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 23:38 schreef Joker1977 het volgende:

    [..]

    En dit is het enige correcte antwoord!

    Sterker nog, afhankelijk van de transmissie-verhoudingen en de toerental-vermogen curve is dat punt ook nog eens PER VERSNELLING verschillend (!)


    Is die toerental vermogen curve niet beter bekend als koppelkromme? (Ik als technisch nitwit ben daar ff benieuwd naar...)
    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
      woensdag 25 september 2002 @ 00:16:33 #64
    14320 TR08
    Verschijnt direct onder je ...
    pi_5958692
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 20:32 schreef Daffodil31LE het volgende:
    Ik zeg niks...

    (pssst... check my signature...)


    Kijk, jij bent mijn man Als je toch gaat automaten, doe het dan goed met een traploze bak. Alleen jammer dat Van Doorne ze op dit moment niet sterker kan maken dan geschikt voor 3.5 liter motoren. Voor grotere motoren is e.e.a in ontwikkeling, maar dat laat nog effe op zich wachten.

    De traploze versnellingsbak trekt echt iedereen eruit (in sportstand dan ) en heeft geen schakelovergangen, dus ook geen schakelverliezen. Verder kunnen er grotere overbrenginsverhoudingen gerealiseerd worden dan met een automaat (die wordt vrij snel erg lomp ivm planeetwielen en zo), dus zowel de "1" is lichter als dat de "5" zwaarder is dan bij zowel handbakken als automaten.

    Verbruik is ongeveer 12-15% minder dan bij een automaat. Vooral ook omdat de motor een constant toerental heeft en wel het meest optimale (ongeveer 1800-2000 rpm voor de meeste auto blokken).

    Bij F1 is zo'n bak 1 keer getest en direct verboden, omdat hij zo snel was dat het niet leuk meer zou zijn om naar F1 te kijken zei men bij van Doorne. De Renault waar die bak in is gebouwd staat daar nu te werkelozen bij de hoofdingang.

    Verder is hij een stuk lichter en goedkoper te bouwen dan zowel handbakken als automaten, dus de auto wordt er ook lichter van met als resultaat nog weer minder verbruik

    Dus, schakel of met de hand, of traploos.

    pi_5958901
    In welke auto's zit tegenwoordig nog zo'n echt Nederlands product?
    pi_5958917
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:27 schreef Light het volgende:
    In welke auto's zit tegenwoordig nog zo'n echt Nederlands product?
    Audi heeft ook zo'n ding geloof ik. Onder de naam Multitronic.
    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
    pi_5958997
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:29 schreef SwissCom het volgende:

    [..]

    Audi heeft ook zo'n ding geloof ik. Onder de naam Multitronic.


    Ah, bestellen ze die gewoon bij DAF en plakken ze er dan ergens een Audi-sticker op, of hebben ze het zelf ontwikkeld?
    pi_5959017
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:34 schreef Light het volgende:

    [..]

    Ah, bestellen ze die gewoon bij DAF en plakken ze er dan ergens een Audi-sticker op, of hebben ze het zelf ontwikkeld?


    Volgens mij hebben ze dat ding van Van Doorne doorontwikkeld. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.
    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
      woensdag 25 september 2002 @ 00:41:13 #69
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_5959098
    Nee, nooit. Ik ben er trots op dat ik bijna door m'n rijlessen heen ben en dat ik fatsoenlijk kan schakelen, en als er een automaat in komt kan iedereen het. Autorijden moet iig een heeeeeeeel klein beetje elitair blijven.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_5959119
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:36 schreef SwissCom het volgende:

    [..]

    Volgens mij hebben ze dat ding van Van Doorne doorontwikkeld. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.


    Klinkt logisch. Helemaal vanaf nul beginnen is bijna het wiel opnieuw uitvinden :-)
    pi_5959245
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:42 schreef Light het volgende:

    [..]

    Klinkt logisch. Helemaal vanaf nul beginnen is bijna het wiel opnieuw uitvinden :-)


    Hier, als je nog nieuwsgierig bent.
    http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml
    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
      woensdag 25 september 2002 @ 00:52:37 #72
    18401 Joker1977
    Hut / Übercrew
    pi_5959253
    quote:
    Op dinsdag 24 september 2002 23:48 schreef SwissCom het volgende:

    [..]

    Is die toerental vermogen curve niet beter bekend als koppelkromme? (Ik als technisch nitwit ben daar ff benieuwd naar...)


    Helaas niet, de koppelkromme geeft het verband weer tussen het toerental en het geleverde koppel.

    En koppel en vermogen gaan niet (helemaal niet) hand in hand, dus het is niet hetzelfde.

    -edit- een 'niet' vergeten.

    Weer helemaal terug in de Übercrew
    pi_5959301
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:51 schreef SwissCom het volgende:

    [..]

    Hier, als je nog nieuwsgierig bent.
    http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml


    Dat zijn wel prijzige autootjes waar ze het over hebben, 'k moet nog even sparen geloof ik

    Ook leuk:

    quote:
    This concentration of high-tech control systems not only means that the Audi multitronic produces very good on-road performance; it actually achieves outstanding fuel consumption. The Audi A6 with multitronic accelerates from 0 to 100 km/h 1.3 seconds faster than with the geared automatic transmission, and is even one-tenth of a second faster from 0 to 100 km/h than an equivalent model driven with optimum use of the 5-speed gearbox. According to the EU fuel consumption standard, its fuel consumption over 100 kilometres is 0.9 of a litre of premium fuel less than a model with conventional geared automatic transmission, and it actually consumes 0.2 litres per 100 km less than an A6 with manual 5-speed gearbox.
    En nou niet meer roepen dat een automaat minder snel zou zijn dan een handbak.
    pi_5959366
    Ik schakel liever, daarom reed ik ook liever schakelbromfietsen dan scooters en reken maar dat ik sneller was dan die plastic rotzooi. Automaat is zo simpeltjes en het is ook gewoon te simpel, schakelen in een auto is leuk.. en rijden in een automaat is saaai!

    Het kan mij niks schelen trouwens hoeveel milliprocent een schakelbak meer of minder verbruikt. Het gaat mij om persoonlijke voorkeur.. straks ontnemen ze ons weer een stukje vrijheid wat autorijden betreft.

    Dus doe in godsnaam niet zo moeilijk.. doe wat je het liefst wil en ga niet met enge moedergevoelens vertellen wat het beste voor het volk is!

    Of is het misschien dat je is niet na wil denken bij iets wat je doet, aan dat universitaire gezwam van je te zien, denk je toch aardig veel na over nutteloze dingen.

      woensdag 25 september 2002 @ 08:38:51 #75
    13922 Stars
    visible at night
    pi_5960592
    Allemaal automaten haalt voor mij het plezier uit het auto rijden en btw als ik een automaat heb dan zit ik heus niet met beide handen aan het stuur, waarschijnlijk ligt die nog steeds in het kozijn of aan de andere kant op de 'pook'....
    pi_5961991
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
    Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.

    Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.

    Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.

    Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?


    Erg kortzichtig he? Wie hier houd constant beiden handen netjes op het stuur? vrijwel niemand, en dan zal die 2 seconden die je nodig heb voor het schakelen uitmaken?
    Belachelijk idee. Volgens mij klopt jouw informatie bron ook niet, je verlies je controle door bijv. te arrupt uitwijken en bij extreme weer condities. Lijkt me toch situaties waar men juist WEL 2 handen aan het stuur heeft.
    pi_5962891
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:27 schreef Light het volgende:
    In welke auto's zit tegenwoordig nog zo'n echt Nederlands product?
    de Subaru Justy had er ook een weet ik me te herinneren.

    stukje over CVT's.
    http://www.edmunds.com/ownership/techcenter/articles/45104/article.html

    wel slecht dat Van doorne geen enkele credit krijgt voor de ontwikkeling. Er wordt zelfs beweerd dat Subaru de eerste was die de CVT toepaste in een personenauto

    pi_5967647
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
    Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.
    Over my dead body !!!
    Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
      woensdag 25 september 2002 @ 16:28:43 #79
    12903 Pagan
    Volenti non fit iniuria.
    pi_5967897
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:59 schreef astra het volgende:


    ... als het zo goed was, waarom gebruiken ze in de racelarij dan ook geen automaten?


    Verboden, er is ooit een Williams F1 met van Doorne transmissie uitgerust. Na de eerste tests, en de sterk verbeterde rondetijden, heeft de FIA dit verboden voor het ooit maar in een race toegepast kon worden.

    P.

    Old moderators never die, they just smell that way!
    Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
    En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
    Bullie is thuis X-Rated Epic fail
    pi_5971858
    Die variomatic of die multitronic van Audi overruled alle schakelbakken.
    Het wordt tijd dat dit standaard wordt, die uitvinding is al tientallen jaren oud.
    Ging van daf naar de scooter en gaat nu dus naar audi.
    Ik hoop dat meer autofabricanten dit voorbeeld volgen.

    Ik ben zelf een groot automaat liefhebber, het is toch een mooi staaltje techniek als dat apparaatje zelf schakelt. Zeker in de stad is het handig.

    BTW geen automaten in de racerij????
    Tiptronic wordt al tijden gebruikt, en dat is gewoon een semi automaat. (gear up en gear down dus)

    pi_5973147
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 20:41 schreef DJP het volgende:

    BTW geen automaten in de racerij????
    Tiptronic wordt al tijden gebruikt, en dat is gewoon een semi automaat. (gear up en gear down dus)


    Het grote verschil tussen automaat en halfautomaat is dat bij een halfautomaat de bestuurder de schakelmomenten zelf bepaalt. Bij een automaat worden zelfs de schakelmomenten bepaald, wat een nog grotere snelheidswinst oplevert. Tiptronic heeft als voordeel dat de coureur kan schakelen zonder z'n handen van het stuur te halen.
    pi_5973397
    Ik hoor hier iederen maar doorlullen over hoeveel beter en sneller een automaat wel niet is...dat intereseert mij dus geen FUCK

    Ik wil die koppeling kunnen intrappen en die pook een hengst geeft naar de twee waarna ik het gaspedaal weer snoeihard mag intrappen, dan heb ik ook daadwerkelijk het gevoel dat ik controle heb over de auto. Ook kun je met een handbak zo fijn wisselen van rijstijl, naar lekker rustig, tot lekker doortrekken tot aan het rood. Dat kun je met een automaat niet, automaaten zijn wat mij betreft voor Ouwe lullen (ja dit is generalisatie).

    En ik vrees niet dat ik op andere gedachten kan worden gebracht, door wat ik hier lees...

    Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
    pi_5973585
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:08 schreef Public Enemy het volgende:
    Ik hoor hier iederen maar doorlullen over hoeveel beter en sneller een automaat wel niet is...dat intereseert mij dus geen FUCK

    Ik wil die koppeling kunnen intrappen en die pook een hengst geeft naar de twee waarna ik het gaspedaal weer snoeihard mag intrappen, dan heb ik ook daadwerkelijk het gevoel dat ik controle heb over de auto. Ook kun je met een handbak zo fijn wisselen van rijstijl, naar lekker rustig, tot lekker doortrekken tot aan het rood. Dat kun je met een automaat niet, automaaten zijn wat mij betreft voor Ouwe lullen (ja dit is generalisatie).

    En ik vrees niet dat ik op andere gedachten kan worden gebracht, door wat ik hier lees...


    Dat is je goed recht,
    zelf vind ik automaten lekkerder rijden. Kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Wat de pro automaat mensen alleen maar willen zeggen: De aloude vooroordelen tegenover automaten zijn eenvoudig weg niet meer waar.
    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
    pi_5973680
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 21:56 schreef Light het volgende:

    [..]

    Het grote verschil tussen automaat en halfautomaat is dat bij een halfautomaat de bestuurder de schakelmomenten zelf bepaalt. Bij een automaat worden zelfs de schakelmomenten bepaald, wat een nog grotere snelheidswinst oplevert. Tiptronic heeft als voordeel dat de coureur kan schakelen zonder z'n handen van het stuur te halen.


    Ik heb zelf geen ervaring met tiptronic, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die opgewonden achter het stuur vandaan kwam. In 1 programma wat ik zag liepen ze zeg een F360 met tiptronic af te kraken...ik weet niet wat ik ervan moet denken.
    Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
    pi_5973764
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:23 schreef Public Enemy het volgende:

    [..]

    Ik heb zelf geen ervaring met tiptronic, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die opgewonden achter het stuur vandaan kwam. In 1 programma wat ik zag liepen ze zeg een F360 met tiptronic af te kraken...ik weet niet wat ik ervan moet denken.


    De 360f1 bak is ruk.
    Maar de nieuwe generatie wordt erg goed.
    Vooral in de Maserati Cambiocorsa & Aston Martin Vanquish schijnt het heel goed te werken. De Ferrari 575 Maranello F1 bak schijnt ook flink verbeterd te zijn.

    Dus over 5 a 10 jaar heb je ook goede f1 bakken in betaalbare auto's.

    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
      woensdag 25 september 2002 @ 22:31:13 #86
    18401 Joker1977
    Hut / Übercrew
    pi_5973842
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:23 schreef Public Enemy het volgende:

    [..]

    Ik heb zelf geen ervaring met tiptronic, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die opgewonden achter het stuur vandaan kwam. In 1 programma wat ik zag liepen ze zeg een F360 met tiptronic af te kraken...ik weet niet wat ik ervan moet denken.


    Kul-argument. De stellingen zijn helder en duidelijk. Het verbruik is bij een moderne automaat structureel lager t.o.v. een handbak. Het is veiliger en acceleert sneller.

    Het mogelijke nadeel is de kostprijs, maar als je ook maar 1 dode ermee kan voorkomen, vind ik het dat al waard!

    Weer helemaal terug in de Übercrew
    pi_5973992
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:27 schreef SwissCom het volgende:

    [..]

    De 360f1 bak is ruk.
    Maar de nieuwe generatie wordt erg goed.
    Vooral in de Maserati Cambiocorsa & Aston Martin Vanquish schijnt het heel goed te werken. De Ferrari 575 Maranello F1 bak schijnt ook flink verbeterd te zijn.

    Dus over 5 a 10 jaar heb je ook goede f1 bakken in betaalbare auto's.


    Zou leuk zijn Hoewel jouw idee van 'betaalbare auto' wel eens kan afwijken van de ideeen van de meeste Fok!kers

    Ik denk dat ik trouwens zelf toch voor een handgeschakelde bak ga als ik een auto koop.

    pi_5974048
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:38 schreef Light het volgende:

    [..]

    Zou leuk zijn Hoewel jouw idee van 'betaalbare auto' wel eens kan afwijken van de ideeen van de meeste Fok!kers

    Ik denk dat ik trouwens zelf toch voor een handgeschakelde bak ga als ik een auto koop.


    Nou, als ik zie dat Alfa al enkele jaren bezig is met Selespeed en dan ook nog eens tot hetzelfde concern behoort als Maserati & Ferrari....

    Denk ik dat het niet al te lang meer kan duren. Alfa vind ik nog wel betaalbaar, als ik tenminste naar al die Alfa's op de weg kijk

    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
    pi_5974597
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:31 schreef Joker1977 het volgende:

    [..]

    Kul-argument. De stellingen zijn helder en duidelijk. Het verbruik is bij een moderne automaat structureel lager t.o.v. een handbak.


    Bewijs graag.
    quote:
    Het is veiliger
    Bewijs graag.
    quote:
    en acceleert sneller.
    Bewijs graag.
    Laat maar een test zien van bijv. betere acceleratietijden en lager verbruik.
    Naast natuurlijk het mooie bewijs van de veiligheid wat je uit je hoge hoed mag toveren.
    Je wilt een discussie met goeie argumenten en het enige wat je inbrengt zijn opmerkingen die je niet bewijst of nader verklaard.
    Feit blijft dat je gewoon minder directe controle hebt over je auto, tuurlijk kun je wel kloten met tiptronic ed. maar dat is een stuk indirecter dan een gewone schakelbak.
      woensdag 25 september 2002 @ 23:05:26 #90
    17051 HAL9000S
    you can become gitano...
    pi_5974628
    Automaat is saaaai!!!! Als ik 50 ofzo ben, dan rij ik wel automaat nu nog niet
    Cop killer
    Kill all the cops tonight
    Kill them, cop killer
    Kill all the cops in sight
      woensdag 25 september 2002 @ 23:07:14 #91
    9977 Vibromass
    A Fistful of Boomstick
    pi_5974668
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:41 schreef Joker1977 het volgende:
    Ik heb in een onderzoek gelezen dat ongelukken vrij vaak voorkomen omdat mensen hun beide handen niet aan het stuur hebben, de controle over de auto verliezen en een ongeluk veroorzaken.

    Daarom pleit ikzelf al jaren voor een verplichte plaatsing van een automaat in ieder voertuig wat in Nederland de weg op mag. Geen gezeik, lekker veilig.

    Als bijkomend voordeel dat eventuele mede-passagiers hun aandacht kunnen richten op 'die andere pook'.

    Wie is het met me eens en zo nee: Waarom niet?


    Had deze niet beter in Verzin hier je eigen BloodhoundFromHell topic. gepast?
    Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
    pi_5974764
    Over 10 jaar is de babyboomgeneratie 65+ jaar oud. Die wil je echt niet allemaal aan het handschakelen houden..
    pi_5980624
    Hoeveel mensen hebben hier nu dan daadwerkelijk in een automaat gereden?
    je moet er eerst in gereden hebben om een goed oordeel te geven over beide systemen.
    Echt waar, niets geeft een betere kick dan een kickdown.
      zaterdag 26 oktober 2002 @ 19:16:15 #94
    7092 Oosthoek
    Homo SAABiens
    pi_6479516
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:43 schreef MacBeth het volgende:
    (daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom een automaat op 'n motor niet veilig is, oa met bochten wil je wel zelf beslissen in welke versnelling hij staat)
    quote:
    Op vrijdag 6 september 2002 15:49 schreef Parabola het volgende:
    Voor motorrijders is het idd lastig. Je schrikt je de tering astie midden in een bocht opschakelt omdat je aant versnellen bent. Volgens mij bestaan automaat-motoren ook helemaal niet
    Onzin, Honda maakte motoren met automaat en die doen prima dienst. Het gros van de berijders vindt het echter veel te saai en wil dus zelf schakelen.

    Oh trouwens ff ontopic nog

    Het is debiel om mensen te verplichten een automaat te nemen. Dikke punt.

    daarna schilderde ik mijn schaduw
    deed het licht uit
    en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
      zaterdag 26 oktober 2002 @ 19:53:02 #95
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_6480050
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 22:08 schreef Public Enemy het volgende:
    Ik hoor hier iederen maar doorlullen over hoeveel beter en sneller een automaat wel niet is...dat intereseert mij dus geen FUCK

    Ik wil die koppeling kunnen intrappen en die pook een hengst geeft naar de twee waarna ik het gaspedaal weer snoeihard mag intrappen, dan heb ik ook daadwerkelijk het gevoel dat ik controle heb over de auto. Ook kun je met een handbak zo fijn wisselen van rijstijl, naar lekker rustig, tot lekker doortrekken tot aan het rood. Dat kun je met een automaat niet, automaaten zijn wat mij betreft voor Ouwe lullen (ja dit is generalisatie).

    En ik vrees niet dat ik op andere gedachten kan worden gebracht, door wat ik hier lees...


    Jij bent vast zo'n Honda-Civic-boy die de auto 'ziet als een verlengstuk van je...
    [b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
      zaterdag 26 oktober 2002 @ 20:08:26 #96
    8352 zaiga
    The Keenest
    pi_6480262
    De meeste auto-ongelukken in Nederland worden veroorzaakt door opgeschoten jochies van rond de 20 die ook in de auto graag met hun pook spelen. Dit macho-gedrag (voorbeelden zijn te vinden in dit topic) zou met het installeren van een automaat al een stuk minder worden.

    Autorijden voor de lol doe je op een kartbaan, op de openbare weg moet je denken aan de veiligheid van jezelf, je mede-inzittenden en je mede-weggebruikers.

    May the road rise to meet your feet
    pi_6480287
    quote:
    Op zaterdag 26 oktober 2002 20:08 schreef zaiga het volgende:
    De meeste auto-ongelukken in Nederland worden veroorzaakt door opgeschoten jochies van rond de 20 die ook in de auto graag met hun pook spelen. Dit macho-gedrag (voorbeelden zijn te vinden in dit topic) zou met het installeren van een automaat al een stuk minder worden.

    Autorijden voor de lol doe je op een kartbaan, op de openbare weg moet je denken aan de veiligheid van jezelf, je mede-inzittenden en je mede-weggebruikers.


    WOW

    Denk je dat je met een automaat minder ongelukken krijgt? hmmz de kickdown zal dan wel vaker worden gebruikt denk ik, want je wilt toch lol houden aan het autorijden ( lijkt mij dan).

    Maar goed, de eerste die mij verplicht een automaat in mijn 205je te bouwen krijgt een koppelingspedaal om zijn nek gevouwen

    "Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
      zaterdag 26 oktober 2002 @ 20:12:59 #98
    2397 MacBeth
    dum-dum-BOOM-dum-*crash*
    pi_6480310
    quote:
    Op zaterdag 26 oktober 2002 19:16 schreef Oosthoek het volgende:
    Onzin, Honda maakte motoren met automaat en die doen prima dienst. Het gros van de berijders vindt het echter veel te saai en wil dus zelf schakelen.
    Voorbeelden? Verkoopcijfers?
    Down[br]Under
    pi_6490789
    audi multitronic
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      zondag 27 oktober 2002 @ 17:02:10 #100
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_6491115
    Lekker als je met pech staat, kan je niet eens aanduwen..

    -hoog brandstofverbruik
    -dure reparaties
    -minder prestaties
    -mensen kunnen niet meer schakelen als ze een keer in een auto moeten rijden die wel een pook heeft.
    -duurder in aanschaf
    -auto remt niet op motor als het nodig is, bij heuvel af.
    -onveiliger in bochten (verkeerde toerental rijden)
    -mensen trappen veel vaker onnodig op de rem (let maar eens op, de onnodige paniekremmers zijn bijna allemaal mensen met automaat)


    En bovendien, ik denk niet ongelukken gebeuren als mensen aan het schakelen zijn, maar meer als mensen ook met hun ogen ergens anders zijn, dus bij het telefoneren, bedienen van de radio,eten en drinken, kinderen tot rust manen, vrouwlief over de benen aaien. etc,. etc..

    topictitel is volslagen onzin.

    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_6541634
    quote:
    Op donderdag 26 september 2002 12:13 schreef DJP het volgende:
    Echt waar, niets geeft een betere kick dan een kickdown.
    Da's wel, en dat is lekker in zijn 1 tot de 55-60 doortrekken naar 7000 RPM, om vervolgens lekker hard de koppeling in te trappen, de pook snel naar zijn 2 te raggen, en weer volgas er tegenaan blazen. Heerlijk, en ik laat me dat niet afnemen door zo'n lam gozertje, die denkt dat omdat ie in 1980 is geboren nu al 65+ is.
      woensdag 30 oktober 2002 @ 17:49:57 #102
    36959 Furby
    Geile neuk Harrie
    pi_6543010
    quote:
    Op woensdag 25 september 2002 00:55 schreef Light het volgende:


    Ook leuk:

    [This concentration of high-tech control systems not only means that the Audi multitronic produces very good on-road performance; it actually achieves outstanding fuel consumption. The Audi A6 with multitronic accelerates from 0 to 100 km/h 1.3 seconds faster than with the geared automatic transmission, and is even one-tenth of a second faster from 0 to 100 km/h than an equivalent model driven with optimum use of the 5-speed gearbox. According to the EU fuel consumption standard, its fuel consumption over 100 kilometres is 0.9 of a litre of premium fuel less than a model with conventional geared automatic transmission, and it actually consumes 0.2 litres per 100 km less than an A6 with manual 5-speed gearbox. ]

    En nou niet meer roepen dat een automaat minder snel zou zijn dan een handbak.


    Het staat er toch echt dude "dafjes variomatic" = 1,3 sec sneller dan automaat en 1 tiende sneller dan optimaal geschakelde bak. Dat maakt 1,2 sec verschil tussen handbak en automaat. Dat is bij 0-100 in 10 sec al meer dan 10% verschil. (wat doet die audi van 0-100 )
    Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
    Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
    pi_6545910
    Kunnen de mensen die een automaat willen niet gewoon toegeven dat ze te dom zijn om met de hand te schakelen ?
    Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
    pi_6546408
    quote:
    Op woensdag 30 oktober 2002 21:22 schreef Public Enemy het volgende:
    Kunnen de mensen die een automaat willen niet gewoon toegeven dat ze te dom zijn om met de hand te schakelen ?
    Waarom zou dat zo zijn?
    Ik vind een automaat lekkerder rijden en schakelen lukt me echt wel.
    Alleen in NL zijn mensen zo fel tegen een automaat. Ik heb echt geen idee waarom. Al die argumenten over verbruik, minder snel etc. etc. worden door de nieuwe generatie automaten gewoon de grond ingeboord. Zeker door de nieuwe 6-traps automaten.

    In NL wordt slechts 8% v/d auto's met Automaat geleverd. In bijv. Zwitserland ruim 50% en in de U.S.A. ruim 80%.

    [b]Aerodynamics ... is for people who can't build engines[/b] [i]Enzo Ferrari[/i]
      woensdag 30 oktober 2002 @ 22:27:48 #105
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_6547090
    quote:
    Op woensdag 30 oktober 2002 21:54 schreef SwissCom het volgende:

    [..]

    Waarom zou dat zo zijn?
    Ik vind een automaat lekkerder rijden en schakelen lukt me echt wel.
    Alleen in NL zijn mensen zo fel tegen een automaat. Ik heb echt geen idee waarom. Al die argumenten over verbruik, minder snel etc. etc. worden door de nieuwe generatie automaten gewoon de grond ingeboord. Zeker door de nieuwe 6-traps automaten.

    In NL wordt slechts 8% v/d auto's met Automaat geleverd. In bijv. Zwitserland ruim 50% en in de U.S.A. ruim 80%.


    een automaat, OOK EEN NIEUWE heeft een gemiddeld meerverbruik van 10%.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_6549199
    Heb een paar weken in een automaat gereden, maar voor mij nooit meer. Bij een schakelbak blijf ik lekker fris achter het stuur, omdat je bezig blijft. Bij een automaat hoef je bijna niets te doen en is dus oersaai met alle (nadelige) gevolgen van dien.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')