abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 maart 2013 @ 17:44:30 #1
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123624334
Terwijl Ilja van der Wal (23) uit Capelle roerloos op de grond ligt na de botsing met een auto, breekt er boven zijn hoofd ruzie uit. De veroorzaker van het dodelijk ongeluk en een ooggetuige gaan op de vuist. Verdachte Luc van L.: 'Ik werd boos dat ik moordenaar werd genoemd.'

Flarden kan de Rotterdammer Luc van L. (21) zich nog herinneren van de zomeravond op 4 juli, als hij na een kickbokstraining in de snelle auto van zijn vader stapt. Op de kruising van de Hoofdweg en de Molenbaan in Capelle schept hij Ilja van der Wal die op zijn fiets oversteekt. Ilja wordt door de lucht geslingerd en komt vijftig meter verder met op het asfalt terecht. Reanimatie mag niet meer baten.

Automobilist Luc van L., tegen wie gisteren vijf jaar celstraf werd geëist, heeft niet gelijk door hoe ernstig het ongeluk is. Als hij na de klap uitstapt en naar de fietser loopt, komt er een kwade ooggetuige op hem af, vertelde hij gisteren in de rechtbank. 'Die man riep 'moordenaar' naar me. Alsof ik het expres had gedaan.'

Volgens omstanders stapt de verdachte hierop over de gewonde fietser heen en schreeuwt kwaad terug. Er vallen klappen over en weer, maar veel kan de verdachte zich hier niet meer van herinneren.

Vijf keer eerder kwam Van L. in aanraking met politie en justitie na agressief rijgedrag en ruzie met andere verkeersdeelnemers.

De automobilist beweert een blackout te hebben gehad vlak voor het ongeluk. Zijn trainingsmaatje, die naast hem zat, zou hem wakker hebben geschud toen hij even wegzakte.

De tranen stromen over de wangen van de ouders en het zusje van het slachtoffer als Van L. vertelt over de ruzie die hij kreeg, terwijl hun zoon bloedend op de grond lag. 'Onze levensgenieter is doodgereden,' zegt ze intens verdrietig. Hij zou dit jaar afstuderen als psycholoog.

Het OM eiste behalve de vijf jaar celstraf zeven jaar rijontzegging. Uitspraak over dertien dagen.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)delijk-ongeluk.dhtml

:{

Als onze kroegjuristen ons leken eens uit kunnen leggen wanneer men dan wel de max straf op moet leggen kunnen we in perspectief zien.. Maar dat doen ze niet; weten ze zelf ook niet _O_
pi_123624767
Mensen doe spijt hebben en huilen als ze gepakt worden :')
Hier staat niets.
pi_123625657
Voor de volledigheid nog even de eis van het OM:

quote:
Justitie heeft 5 jaar cel geëist voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval op de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel. Een 21-jarige bestuurder heeft daar in juli van het vorig jaar een fietser geschept. Het 23-jarige slachtoffer overleed ter plaatse.

Justitie wil naast de celstraf ook dat het rijbewijs van de man voor zeven jaar wordt ingetrokken. Volgens justitie staat vast dat de verdachte veel te hard reed, minstens 102 km per uur. Op de Hoofdweg is 50 km toegestaan. Daarnaast zou de man door rood licht hebben gereden.

Black out
De Rotterdamse verdachte zegt dat hij oranje licht had. Zijn snelheid schat hij op hooguit 75 km per uur. De man zegt dat hij vlak voor het ongeluk een black out kreeg en niet meer kon remmen.

Getuigen hebben verklaard dat de bestuurder al aan het begin van de Hoofdweg aan het racen was met een andere auto. Ook dat wordt tegengesproken door de verdachte.

Veel belangstelling
Het slachtoffer, de 23-jarige Ilja, was bijna afgestudeerd als psycholoog. De rechtszaak werd door een groot aantal familieleden en bekenden bijgewoond. Zijn ouders en zus lazen een slachtofferverklaring voor. "Onze levensgenieter is doodgereden. Rond half tien 's avonds eindigde zijn veelbelovende leven wreed op het asfalt."

De verdachte richtte zich in zijn slotwoord tot de aanwezigen: "4 juli was de zwartste dag uit mijn leven. Het was de dag dat ik verantwoordelijk was voor de dood van Ilja. De dag dat ik zijn ouders hun kind ontnam. Die dag beleef ik elke dag en nacht."
Bron: http://www.rijnmond.nl/ni(...)val-hoofdweg-capelle

En de uitspraak van 27 februari 2013:

quote:
Twee jaar cel voor doodrijden fietser Capelle

De rechter heeft twee jaar cel opgelegd voor het veroorzaken van een fataal ongeluk op de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel. De 21-jarige bestuurder reed daar in juli van het vorig jaar een 23-jarige fietser dood.

Volgens de rechter staat vast dat de man door rood licht ging en veel te hard reed. De berekeningen komen uit op 102 km per uur.

De Rotterdamse bestuurder heeft gezegd dat hij hooguit 75 km per uur reed. Hij spreekt ook tegen dat hij rood licht had. Verder had hij verklaard een black out te hebben gehad. De rechter noemt dat laatste ongeloofwaardig.

Roekeloos rijden
De straf is lager dan de vijf jaar cel die justitie had geëist. Justitie ging uit van doodslag, maar dat is volgen de rechter niet bewezen. Wel dat sprake was van roekeloos rijgedrag. De rechter spreekt zelfs van "racend weggedrag", dat al voor de botsing was begonnen.

Ook wijst de rechter erop dat de bestuurder eerder met justitie te maken heeft gehad voor te hard rijden en gevaarlijk rijgedrag. Naast de celstraf wordt het rijbewijs van de Rotterdammer voor vijf jaar ingetrokken.

'Hogere straf mogelijk'
Justitie is teleurgesteld over het vonnis. Barbara van Unnik: "Ten eerste gaan wij uit van doodslag. Daarnaast vinden we de straf te laag. Ook voor roekeloos rijden kan een veel hogere straf worden opgelegd. Het maximum is negen jaar." Justitie overweegt in hoger beroep te gaan.

De uitspraak leidde zichtbaar tot grote emoties bij de nabestaanden en bekenden van het slachtoffer. Duidelijk was dat ook zij de straf van twee jaar cel te laag vonden. De verdachte en zijn advocate waren niet bij de uitspraak aanwezig.
Bron: http://www.rijnmond.nl/ni(...)jden-fietser-capelle

Voor de duidelijkheid:
quote:
Vijf keer eerder kwam Van L. in aanraking met politie en justitie na agressief rijgedrag en ruzie met andere verkeersdeelnemers.
Zo zag de auto eruit na de fatale aanrijding:

Onderstaande moet door "FC Wetspraak" nog steeds beantwoord worden:

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:47 schreef HardMetal het volgende:
Je vraagt je dan toch af voor wie die maximale straf dan bedoeld is.
Als deze dader met zo'n beetje 2x de maximale snelheid door rood scheurt en daarbij iemand dood rijdt, zich daarna respectloos naar het slachtoffer gedraagt en een getuige te lijf gaat en ook nog een een bekende van meneer de rechter is vanwege geweld in het verkeer.

Hoeveel gekker moet je het dan maken om in de buurt van de maximale straf te komen?
  maandag 4 maart 2013 @ 18:23:19 #4
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_123625771
Ik kan hier wel zo boos om worden kan een of andere pipo uit de politiek zich hier niet mee gaan bemoeien? Het voelt zo oneerlijk tegenover de familie. :(
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_123625774
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het probleem is dat jij concludeert dat ze hun werk niet goed doen omdat jij zonder kennis van zaken daarover een oordeel velt, althans, jouw oordeel zonder kennis van zaken is getrokken.

Het grappige is dat velen vinden dat de straffen hoger moeten, maar zodra ze het dossier kennen straffen ze gemiddeld minder zwaar.

Het probleem zit dus niet bij de rechtspraak, maar bij gebrek aan dossierkennis bij de roeptoeterende internetter elfletterig en zijn partner in crime life2.0 (tijd voor 2.1 zou ik zeggen ;)).
Zelfs met slechts gedeeltelijke kennis van zaken is vast te stellen dat deze dader een veel te lage straf opgelegd heeft gekregen. Voor het vergrijp waarvoor hij is veroordeeld, kan 9 jaar worden gegeven. Hij krijgt slechts 2 jaar.

Dat terwijl deze dader al vijf keer eerder voor dit soort zaken met politie en justitie in aanraking is geweest.

Een kind van 6 jaar kan nog snappen dat hier veel te soft wordt gestraft. Leuk dat je mij voor gek probeert te zetten, maar beantwoord bovenstaande vraag van HardMetal eens. Als jullie kennis zo geweldig op peil is, kunnen jullie me vast overtuigend vertellen waarom de rechter slechts 22% van de straf oplegt die in dit soort zaken opgelegd kan worden.
pi_123626164
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:23 schreef MPC60 het volgende:
Ik kan hier wel zo boos om worden kan een of andere pipo uit de politiek zich hier niet mee gaan bemoeien? Het voelt zo oneerlijk tegenover de familie. :(
Het probleem ligt steeds minder bij de politiek. Maximum straffen worden dankzij de politiek steeds hoger, maar die worden zelden uitgesproken. De maximum straffen voor bijvoorbeeld geweld tegen politie en ambulancepersoneel zijn ook omhoog gegaan, terwijl de opgelegde straffen dat in de praktijk niet zijn.

De enige politieke maatregel die hiertegen zou werken is de invoering van minimumstraffen. Maar dat is iets waar ik niet voor zou zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_123626257
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De enige politieke maatregel die hiertegen zou werken is de invoering van minimumstraffen. Maar dat is iets waar ik niet voor zou zijn.
Ik in principe ook niet, maar ik neig er uit praktische overwegingen wel steeds meer naar. Rechters moeten hun werk doen. Dat betekent soms: streng straffen. Het lijkt haast wel alsof ze daar bang voor zijn. Of dat ze buitensporig veel oog hebben voor de belangen van de dader.

Als rechters niet gewoon beter hun werk doen, moet de politiek er maar een stokje voor steken.
pi_123626433
quote:
15s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik in principe ook niet, maar ik neig er uit praktische overwegingen wel steeds meer naar. Rechters moeten hun werk doen. Dat betekent soms: streng straffen. Het lijkt haast wel alsof ze daar bang voor zijn. Of dat ze buitensporig veel oog hebben voor de belangen van de dader.

Als rechters niet gewoon beter hun werk doen, moet de politiek er maar een stokje voor steken.
Soms zijn er wel degelijk goede argumenten te verzinnen voor lage straffen. Bij rechters is het alleen eerder regel dan uitzondering. Ik weet ook geen goede oplossing hiervoor.

Alleen minimumstraffen is in mijn ogen net zo onzinnig als het 3 strikes system in de VS |:( .
pi_123626617
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Soms zijn er wel degelijk goede argumenten te verzinnen voor lage straffen. Bij rechters is het alleen eerder regel dan uitzondering. Ik weet ook geen goede oplossing hiervoor.

Alleen minimumstraffen is in mijn ogen net zo onzinnig als het 3 strikes system in de VS |:( .
Ik zou van allerlei valide argumenten kunnen bedenken om lager te straffen:
- Eerste keer in aanraking met politie / justitie
- Zich na het ongeval verder correct gedragen
- Zwakbegaafd, cq. verminderd toerekeningsvatbaar.

Niets van dat. In deze zaak zijn er nog eerder redenen om juist extra zwaar te straffen. Precies daarom word ik een steeds grotere fan van minimumstraffen. Dan kun je gaan optellen in plaats van aftrekken. We tellen op:

- Vijf keer eerder in aanraking met politie/justitie wegens soortgelijk gedrag
- Agressie op de plek van het ongeval richting getuigen
- Liegen over blackout (immers: als de rechter het niet gelooft, is het een leugen)
- Veel te hard gereden (meer dan het dubbele van wat is toegestaan)

Maar goed, we gaan zo van DS4, DonJames en consorten horen - met hun uitgebreide juridische kennis - wat de rechter heeft bewogen om deze dader slechts 2 jaar te geven. Ik ben benieuwd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2013 10:53:39 ]
pi_123626748
quote:
15s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:45 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik zou van allerlei valide argumenten kunnen bedenken om lager te straffen:
- Eerste keer in aanraking met politie / justitie
- Zie na het ongeval verder correct gedragen
- Zwakbegaafd, cq. verminderd toerekeningsvatbaar.

Niets van dat. In deze zaak zijn er nog eerder redenen om juist extra zwaar te straffen. Precies daarom word ik een steeds grotere fan van minimumstraffen. Dan kun je gaan optellen in plaats van aftrekken. We tellen op:

- Vijf keer eerder in aanraking met politie/justitie wegens soortgelijk gedrag
- Agressie op de plek van het ongeval richting getuigen
- Liegen over blackout (immers: als de rechter het niet gelooft, is het een leugen)
- Veel te hard gereden (meer dan het dubbele van wat is toegestaan)

Maar goed, we gaan zo van DS4, DonJames en consorten horen - met hun uitgebreide juridische kennis - wat de rechter heeft bewogen om deze dader slechts 2 jaar te geven. Ik ben benieuwd.
Tja, mocht er een minimumstraf zijn voor dit vergrijp dan zou het zeker lager zijn dan 2 jaar en waarschijnlijk ook lager dan 1 jaar zijn (en terecht). Deze rechter zou er dan voor gekozen hebben om tot 2 jaar op te gaan lopen tellen en vervolgens gestopt zijn. Dan zit je dus met hetzelfde probleem.
  maandag 4 maart 2013 @ 19:08:50 #11
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123627385
Laten we niet van stapel lopen en met min. straffen komen, maar laten we het systeems eens onder de loep houden: welke rechters houden zich consistent niet aan de wet (maw welke laten hun persoonlijke mening meetellen bij het interpreteren van wetteksten) en welke verklaring zouden zij geven
Het lijkt mij tijd dit openbaar te maken en hierna op te treden; je werk niet doen = de deur uit

Uit hetzelfde straatje:
quote:
In de toekomst mogen rechters minder vaak een taakstraf opleggen voor ernstige zeden- en geweldsmisdrijven en bij recidive van misdrijven. Dat heeft de Eerste Kamer dinsdag 15 november besloten. In 2010 werden er door strafrechters ruim 9.300 taakstraffen opgelegd voor gewelds- en seksuele misdrijven.
Taakstraf bij verkrachting of geweldadige overval? Is dat de stok die ons strafrecht geeft? Graag commentaar van onze "vrijvechters van de rechtsstaat"..
pi_123628246
quote:
13s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:23 schreef Elfletterig het volgende:

Zelfs met slechts gedeeltelijke kennis van zaken is vast te stellen dat deze dader een veel te lage straf opgelegd heeft gekregen.
Nee.

quote:
Voor het vergrijp waarvoor hij is veroordeeld, kan 9 jaar worden gegeven. Hij krijgt slechts 2 jaar.
Een strafmaximum is niet iets waar rechters op moeten mikken. Een strafmaximum is een wettelijke beperking van de rechter als het gaat om de maximaal op te leggen straf. Maar daarbinnen is de rechter volledig vrij om te oordelen over de strafmaat.

Wederom onbegrip aan jouw zijde derhalve.

quote:
Dat terwijl deze dader al vijf keer eerder voor dit soort zaken met politie en justitie in aanraking is geweest.

Een kind van 6 jaar kan nog snappen dat hier veel te soft wordt gestraft. Leuk dat je mij voor gek probeert te zetten, maar beantwoord bovenstaande vraag van HardMetal eens. Als jullie kennis zo geweldig op peil is, kunnen jullie me vast overtuigend vertellen waarom de rechter slechts 22% van de straf oplegt die in dit soort zaken opgelegd kan worden.
Inmiddels gedaan. Dat had een kind van 6 misschien niet zelf kunnen bedenken, maar een kind van 16 wel lijkt mij. Maar dat geheel terzijde.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_123628321
quote:
15s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:45 schreef Elfletterig het volgende:

Het spijt me voor je, maar wij hebben wel het besef dat zonder het dossier te kennen wij daar geen uitsluitsel over kunnen geven.

Niet iedereen lijdt aan een extreme zelfoverschatting... ;)
pi_123628381
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:08 schreef Life2.0 het volgende:

Het lijkt mij tijd dit openbaar te maken en hierna op te treden; je werk niet doen = de deur uit
Welja, het einde van de onafhankelijke rechtspraak.

Dat kon er ook wel weer bij.
  maandag 4 maart 2013 @ 19:34:13 #15
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123628646
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Welja, het einde van de onafhankelijke rechtspraak.

Dat kon er ook wel weer bij.
opnieuw een snelle drogreden zonder onderbouwing, kun jij 'je werk' niet eens gaan doen?
  maandag 4 maart 2013 @ 19:36:44 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123628812
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Een strafmaximum is niet iets waar rechters op moeten mikken. Een strafmaximum is een wettelijke beperking van de rechter als het gaat om de maximaal op te leggen straf. Maar daarbinnen is de rechter volledig vrij om te oordelen over de strafmaat.

[..]

Inmiddels gedaan
Waar?

Je bent jezelf aan het herhalen: de rechter heeft altijd gelijk en blijft onaantastbaar, als je het er niet meer eens bent hoor je niet bij ons eliteclubje
pi_123632151
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:34 schreef Life2.0 het volgende:

opnieuw een snelle drogreden zonder onderbouwing, kun jij 'je werk' niet eens gaan doen?
Wat begrijp je er niet aan? Jij wil rechters de laan uit kunnen sturen als ze niet exact doen wat jij wil...
pi_123632217
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:36 schreef Life2.0 het volgende:

Waar?
In de post zelf!

quote:
Je bent jezelf aan het herhalen: de rechter heeft altijd gelijk en blijft onaantastbaar, als je het er niet meer eens bent hoor je niet bij ons eliteclubje
Dat staat er niet.
  maandag 4 maart 2013 @ 20:59:43 #19
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123634113
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat begrijp je er niet aan? Jij wil rechters de laan uit kunnen sturen als ze niet exact doen wat jij wil...
Ik wil? Gewoon de wet volgen is al een hele verbetering, komt bij mening niet eens bij kijken :W
  maandag 4 maart 2013 @ 21:00:16 #20
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123634155
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

In de post zelf!

[..]

Dat staat er niet.
welke argumenten dan?
  maandag 4 maart 2013 @ 21:01:08 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123634216
ironisch is je gedrag te noemen, beschaamtelijk is het dat jij nog serieus dergelijke onzin loopt te verkondig en ervoor betaald krijgt..
pi_123635414
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:59 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Ik wil? Gewoon de wet volgen is al een hele verbetering, komt bij mening niet eens bij kijken :W
Ah, rechters die de wet niet volgen. Altijd leuk dat soort uitspraken. Doe eens gek en kom met wat zaken op de proppen waar dat uit blijkt?
  maandag 4 maart 2013 @ 21:20:03 #23
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123635476
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:18 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ah, rechters die de wet niet volgen. Altijd leuk dat soort uitspraken. Doe eens gek en kom met wat zaken op de proppen waar dat uit blijkt?
Nee.

Beweer maar het tegendeel

Rechters zijn per definitie incompetent, ben je het er niet mee eens: dan ben je te dom om het te snappen.. Eerlijk toch?

Random quoute voor de sensatie:
quote:
Volgens het OM hebben de twee als oud-rechters 'lak gehad aan het fundement van de rechtspraak' door te liegen terwijl zij onder ede stonden.
pi_123635566
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:20 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nee.

Beweer maar het tegendeel
Jij bent degene die beweert dat rechters de wet niet volgen dus zou het je ook sieren als je met voorbeelden op de proppen komt waar dat uit blijkt.

quote:
Rechters zijn per definitie incompetent, ben je het er niet mee eens: dan ben je te dom om het te snappen.. Eerlijk toch?
Je bedoelt competent?
  maandag 4 maart 2013 @ 21:23:51 #25
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123635729
Nee.

Dit topic heeft een omgekeerde bewijslast, zoals de rechter dat zag in casu, wist je dat niet?
pi_123635836
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:23 schreef Life2.0 het volgende:
Nee.

Dit topic heeft een omgekeerde bewijslast, zoals de rechter dat zag in casu, wist je dat niet?
Geen voorbeelden? Je bazelt maar wat dus. Duidelijk.
  maandag 4 maart 2013 @ 21:28:57 #27
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123636066
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Geen voorbeelden? Je bazelt maar wat dus. Duidelijk.
Nee nee, bewijs jij maar dat er geen voorbeelden bestaan.

Net als slachtoffer 'moest' bewijzen dat dader bewust bezig was, ik moest bewijzen dat de agente= niet gelogen had, zo werkt dat blijkbaar :')
  maandag 4 maart 2013 @ 21:29:36 #28
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123636107
In loop van het topic zijn er 3 voorbeelden gegeven, je krijgt een sticker als je ze kunt vinden :*
pi_123645376
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het spijt me voor je, maar wij hebben wel het besef dat zonder het dossier te kennen wij daar geen uitsluitsel over kunnen geven.

Zeg gewoon dat je geen argumenten hebt. Dan zet je jezelf wat minder voor gek.
pi_123648733
Ik moest lachen...
pi_123652822
quote:
Nee.
Ja! Alleen al voor roekeloos rijden kan een maximale straf van 9 jaar worden opgelegd. Deze dader heeft niet alleen veel en veel te hard gereden, maar door zijn roekeloze rijstijl ook nog eens iemand doodgereden. En daar komt nog bij dat hij al een behoorlijke staat van dienst had.

quote:
Ik zeg niet dat rechters persé op het maximum moeten mikken. Ik heb jullie alleen gevraagd om de vraag van HardMetal te beantwoorden; tot nu toe zonder enig resultaat.

Dat rechters volledig vrij zijn, is bekend. Maar we hebben het in dit land hard nodig dat rechters hun werk beter aanvoelen en dat ze komen tot beter passende straffen.

quote:
Onbegrip in de zin van afkeuring, ja. Ik vind de straf verwerpelijk laag. En ik ben heel trots op die mening. Ik zou mezelf kapot schamen als ik later posts van mezelf teruglas waarin ik kritiekloos deze falende rechter en het opgelegde peanut-strafje zit te verdedigen.

quote:
Inmiddels gedaan. Dat had een kind van 6 misschien niet zelf kunnen bedenken, maar een kind van 16 wel lijkt mij. Maar dat geheel terzijde.
Dat heb je niet gedaan; ga geen onzin lopen verkondigen. Je hebt alleen de gebruikelijke algemeenheden weer geventileerd, namelijk dat de rechter vrij is om te straffen zoals hem dat goeddunkt. Dat was de vraag niet.
pi_123652902
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Grote onzin. Het is prima mogelijk om deze zaak in hoofdlijnen te bespreken, op basis van de informatie die voorhanden is. Informatie is er namelijk ruimschoots en die is ook al uitvoerig gedeeld.

Het heeft geen bal met zelfoverschatting van mij te maken, meer met lafheid van jullie. Gewoon niet mans genoeg om inhoudelijk een oordeel te vellen over de kwaliteit van dit vonnis, terwijl de belangrijkste parameters allemaal bekend zijn.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:09:42 #33
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_123653022
Als ik dit topic lees ben ik zo blij dat ik uit Nederland weg ben.....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_123653339
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:09 schreef Xtreem het volgende:
Als ik dit topic lees ben ik zo blij dat ik uit Nederland weg ben.....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat zijn volgens jou rechtsfundamenten dan? In hoeverre is er nog sprake van recht wanneer rechters voor zeer ernstige daden, ook nog eens gepleegd door een onverbeterlijk persoon met een ruime "staat van dienst", slechts een fractie van de straf opleggen die gegeven kan worden.

Volgens mij heb je last van selectieve blindheid. Je ziet het gevaar van de "onderbuik" (zo worden mensen gemakshalve genoemd omdat ze verontwaardigd zijn over de absurde laagte van deze straf), maar je ziet omgekeerd niet het gevaar van te laag straffen. Dat kan de rechtsfundamenten minstens zo hard aantasten.
pi_123655895
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:01 schreef Elfletterig het volgende:

Ja! Alleen al voor roekeloos rijden kan een maximale straf van 9 jaar worden opgelegd.
Nee. Hoe kom je erbij?

quote:
Deze dader heeft niet alleen veel en veel te hard gereden, maar door zijn roekeloze rijstijl ook nog eens iemand doodgereden. En daar komt nog bij dat hij al een behoorlijke staat van dienst had.

Dus?

quote:
Ik zeg niet dat rechters persé op het maximum moeten mikken. Ik heb jullie alleen gevraagd om de vraag van HardMetal te beantwoorden; tot nu toe zonder enig resultaat.

Dat rechters volledig vrij zijn, is bekend. Maar we hebben het in dit land hard nodig dat rechters hun werk beter aanvoelen en dat ze komen tot beter passende straffen.

De vraag van hardmetal gaat uit van een onjuiste vooronderstelling

quote:
Onbegrip in de zin van afkeuring, ja.
Nee, op het gebied van het recht.

quote:
Ik vind de straf verwerpelijk laag.
Dat mag. Ik vind het een forse straf gelet op het feit dat het om een ongeval gaat, ook al is daarbij iemand om het leven gekomen.

Dood door schuld kent een maximale straf van 2 jaar, met een verdubbeling bij roekeloosheid. In het verkeer liggen die strafmaten hoger. Onbegrijpelijk...

quote:
En ik ben heel trots op die mening. Ik zou mezelf kapot schamen als ik later posts van mezelf teruglas waarin ik kritiekloos deze falende rechter en het opgelegde peanut-strafje zit te verdedigen.
Ik hoop dat je ooit eens ter zake mbo-niveau haalt. Dan zul je je kapot schamen ten aanzien van verl te gemakkelijk getrokken conclusies als het gaat om dit soort zaken.

quote:
Dat heb je niet gedaan; ga geen onzin lopen verkondigen. Je hebt alleen de gebruikelijke algemeenheden weer geventileerd, namelijk dat de rechter vrij is om te straffen zoals hem dat goeddunkt. Dat was de vraag niet.
De vraag ging uit van een onjuiste vooronderstelling. Maar kennelijk gaat dat ook weer boven jouw pet.
pi_123655957
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:04 schreef Elfletterig het volgende:

Grote onzin. Het is prima mogelijk om deze zaak in hoofdlijnen te bespreken, op basis van de informatie die voorhanden is. Informatie is er namelijk ruimschoots en die is ook al uitvoerig gedeeld.

Het heeft geen bal met zelfoverschatting van mij te maken, meer met lafheid van jullie. Gewoon niet mans genoeg om inhoudelijk een oordeel te vellen over de kwaliteit van dit vonnis, terwijl de belangrijkste parameters allemaal bekend zijn.
Je hebt gewoon een enorme plaat voor je kop als je denkt dat je als leek op basis van een krantenbericht een beter oordeel kan vellen dan een professional die alle informatie ter beschikking heeft.

Je uit geen kritiek, je bent gewoon als een klein kind aan het stampvoeten.
pi_123658579
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:38 schreef DS4 het volgende:
Nee. Hoe kom je erbij?
Dat staat letterlijk in het artikel:

quote:
Justitie is teleurgesteld over het vonnis. Barbara van Unnik: "Ten eerste gaan wij uit van doodslag. Daarnaast vinden we de straf te laag. Ook voor roekeloos rijden kan een veel hogere straf worden opgelegd. Het maximum is negen jaar." Justitie overweegt in hoger beroep te gaan.
Maar die dame, werkzaam bij justitie, verkondigt onzin, begrijp ik?

quote:
Dus?
|:( Moet je dat werkelijk vragen? Mijn grote goedheid... - Wat is de bedoeling hier? Dat ik je de ernst van de gebeurtenissen nog eens haarfijn ga uitleggen? De dader heeft met zijn roekeloze rijgedrag iemand doodgereden. Hij heeft zich bovendien ook nog eens agressief gedragen richting getuigen. En hij heeft een ruimte 'staat van dienst' op dit terrein.

Zullen we dat meewegen in de bepaling van de strafmaat, of doodleuk opzij schuiven?

quote:
De vraag van hardmetal gaat uit van een onjuiste vooronderstelling
Absoluut niet. Het is gewoon een open vraag: hoe erg moet een misdaad zijn, wil een rechter wél tot de maximaal mogelijke straf komen?

Zeg dan gewoon dat je het vertikt om antwoord te geven, of dat je het gewoon niet weet. Blijf niet als een politicus om de zaak heen draaien.

quote:
Nee, op het gebied van het recht.
Als datgene wat voor "recht" moet doorgaan, niet meer aan mensen valt uit te leggen zonder dat die hun afkeuring kenbaar maken over de genomen beslissing, moet je je serieus afvragen in hoeverre er nog van een rechtsstaat sprake is.

quote:
Dat mag. Ik vind het een forse straf gelet op het feit dat het om een ongeval gaat, ook al is daarbij iemand om het leven gekomen. Dood door schuld kent een maximale straf van 2 jaar, met een verdubbeling bij roekeloosheid. In het verkeer liggen die strafmaten hoger. Onbegrijpelijk...
:') Daar is -ie weer, de dader-verdediger DS4. Tenenkrommend.

Een forse straf? Je beseft dat de ouders van het slachtoffer hun kind voorgoed kwijt zijn? Dit was niet zomaar een noodlottig ongeval; dit was een ongeval als gevolg van onverantwoordelijk, roekeloos rijgedrag. En juist in het verkeer verwachten we van mensen dat ze beter weten. En dan hebben we het ook nog eens over een dader die al 5 keer eerder met politie en justitie in aanraking kwam vanwege zijn verkeersgedrag. Vijf keer eerder. Dringt dat überhaupt wel tot je door? Ik twijfel er namelijk ernstig aan als ik je compleet wereldvreemde reacties lees.

quote:
Ik hoop dat je ooit eens ter zake mbo-niveau haalt. Dan zul je je kapot schamen ten aanzien van verl te gemakkelijk getrokken conclusies als het gaat om dit soort zaken.
Geen seconde schaam ik me. Ik ben trots op het standpunt dat ik inneem in deze zaak. Als ik in dit soort zaken ooit ga doorslaan in medelijden voor dit type dader mogen ze me naar een gesticht afvoeren. Gelukkig ben ik zo gek nog niet.

quote:
De vraag ging uit van een onjuiste vooronderstelling. Maar kennelijk gaat dat ook weer boven jouw pet.
Je wilt gewoon geen antwoord geven en dat wimpel je dan maar weer af op mijn "onbegrip". Je verdedigt te vuur en te zwaard de (bizar lage) straf die de rechter oplegt: klakkeloos. Maar je weet niet één argument te noemen waarom de rechter zwaarder had kunnen straffen.

Dat zegt eigenlijk alles wel.
pi_123658718
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 12:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je hebt gewoon een enorme plaat voor je kop als je denkt dat je als leek op basis van een krantenbericht een beter oordeel kan vellen dan een professional die alle informatie ter beschikking heeft.

Je uit geen kritiek, je bent gewoon als een klein kind aan het stampvoeten.
Laten we - om te beginnen - vaststellen dat ook justitie de opgelegde straf te laag vindt. Want die straf is maar 40 procent van wat zij eisten (en dat wat er wordt geëist, is zelden aan de hoge kant). Men overweegt in hoger beroep te gaan. Waarom zouden ze dat doen, denk je? Omdat de rechter het zo geweldig heeft gedaan in deze zaak? :')

Het is prima mogelijk om op basis van kernfeiten, die gewoon allemaal bekend zijn, een globaal oordeel te vormen. Maar je wilt de zorgvuldige jurist uithangen, alsof je hier met naam en toenaam post en alsof je baas meeleest. Voor een discussie is dat weinig zinvol.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2013 14:43:49 ]
pi_123665010
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 14:01 schreef Elfletterig het volgende:

Dat staat letterlijk in het artikel:

[..]

Maar die dame, werkzaam bij justitie, verkondigt onzin, begrijp ik?

Ik denk eerder dat de journalist het verkeerd opgeschreven heeft dan dat die dame het verkeerd heeft gezegd.

quote:
|:( Moet je dat werkelijk vragen? Mijn grote goedheid... - Wat is de bedoeling hier? Dat ik je de ernst van de gebeurtenissen nog eens haarfijn ga uitleggen? De dader heeft met zijn roekeloze rijgedrag iemand doodgereden. Hij heeft zich bovendien ook nog eens agressief gedragen richting getuigen. En hij heeft een ruimte 'staat van dienst' op dit terrein.

Zullen we dat meewegen in de bepaling van de strafmaat, of doodleuk opzij schuiven?
Ik vind het prima om dat mee te wegen. Maar nu? Ik zie gaten in jouw verhaal, waar ik met een Antonov nog doorheen kan vliegen.

quote:
Absoluut niet. Het is gewoon een open vraag: hoe erg moet een misdaad zijn, wil een rechter wél tot de maximaal mogelijke straf komen?

Zeg dan gewoon dat je het vertikt om antwoord te geven, of dat je het gewoon niet weet. Blijf niet als een politicus om de zaak heen draaien.
Kennelijk begrijp jij maar niet dat het strafmaximum een beperking is voor de rechter als hij hoger zou willen straffen, maar als rechters oordelen dat een weekje schoffelen voldoende is voor de meest ernstige variant van het delict ze nog steeds niet hoger zullen moeten straffen dan dat weekje, ook al staat er de doodstraf op.

Begint het nu een beetje te dagen?

quote:
Als datgene wat voor "recht" moet doorgaan, niet meer aan mensen valt uit te leggen zonder dat die hun afkeuring kenbaar maken over de genomen beslissing, moet je je serieus afvragen in hoeverre er nog van een rechtsstaat sprake is.
Ik kan het aan verreweg de meeste mensen uitleggen. Maar diegenen die hun vingers in de oren stoppen en LALALALALALALALALALALALA!!!!!! gaan roepen... die krijg ik weinig bijgebracht.

Overigens blijkt dus uit het eerder aangehaalde onderzoek dat leken als ze echt alle feiten kennen en de zaak gevolgd hebben lager straffen dan rechters, dus het probleem is overduidelijk gebrek aan kennis en niet dat rechters te soft straffen.

quote:
:') Daar is -ie weer, de dader-verdediger DS4. Tenenkrommend.
Je kan verdomd lastig overweg met andere meningen...

Ik weet dat vrijwel iedereen in het verkeer wel eens iets doet wat achteraf als roekeloos kan worden betiteld. Het gaat bijna altijd goed (gelukkig). Ik zie niet zo in waarom we het feit dat het een keer toevallig niet goed ging zo zwaar moeten bestraffen. Dan kun je beter het roekeloze gedrag zwaarder gaan bestraffen.

Iets met kalf en put dempen.

quote:
Een forse straf? Je beseft dat de ouders van het slachtoffer hun kind voorgoed kwijt zijn?
Het gevolg is zeer ernstig. Maar dat geldt m.m. indien jij wegrijdt met een prius uit een parkeervak en er bleek een kind zich verstopt te hebben achter jouw auto, die niet doorhad dat jij weg ging rijden. Daar zou je m.i. niet eens straf voor moeten krijgen, maar die ouders zijn hun kind ook kwijt.

quote:
Dit was niet zomaar een noodlottig ongeval; dit was een ongeval als gevolg van onverantwoordelijk, roekeloos rijgedrag. En juist in het verkeer verwachten we van mensen dat ze beter weten.
Dagelijks zien we dat hele fatsoenlijke mensen die allesbehalve crimineel zijn onverantwoorde dingen in een auto doen.

quote:
En dan hebben we het ook nog eens over een dader die al 5 keer eerder met politie en justitie in aanraking kwam vanwege zijn verkeersgedrag. Vijf keer eerder. Dringt dat überhaupt wel tot je door? Ik twijfel er namelijk ernstig aan als ik je compleet wereldvreemde reacties lees.
Vertel eens wat er die keren exact gebeurde.

quote:
Geen seconde schaam ik me. Ik ben trots op het standpunt dat ik inneem in deze zaak.
Dat pleit niet voor je.

quote:
Als ik in dit soort zaken ooit ga doorslaan in medelijden voor dit type dader mogen ze me naar een gesticht afvoeren. Gelukkig ben ik zo gek nog niet.
Nee, de hele wereld is gek, behalve jij.

quote:
Je wilt gewoon geen antwoord geven en dat wimpel je dan maar weer af op mijn "onbegrip". Je verdedigt te vuur en te zwaard de (bizar lage) straf die de rechter oplegt: klakkeloos. Maar je weet niet één argument te noemen waarom de rechter zwaarder had kunnen straffen.

Dat zegt eigenlijk alles wel.
Ik heb, zoals ik dat pleeg te doen, aangegeven dat ik niet over de strafmaar een definitief oordeel kan vellen. Ik heb wel in zijn algemeenheid aangegeven waarom ik vind dat je terughoudend moet zijn met straffen van verkeersgedrag indien dat per toeval heeft geleid tot een zeer ernstig gevolg.

Van jou hoor ik eigenlijk weinig inhoudelijke argumenten anders dan "er is iemand dood!!!!!". Alsof dat een reden is om een straf uit te delen. Alhoewel... ooit vonden rechters dat ook ten aanzien van Lucia de Berk.
pi_123665175
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 14:05 schreef Elfletterig het volgende:

Laten we - om te beginnen - vaststellen dat ook justitie de opgelegde straf te laag vindt. Want die straf is maar 40 procent van wat zij eisten
Ik ben ook niet zo kapot van het OM. Die vinden het ook logisch om iemand zijn rijbewijs af te nemen als deze 131 km/u rijdt op een autosnelweg waar om volstrekt idiote redenen maar 80 km/u gereden mag worden. Het is een mening.

quote:
(en dat wat er wordt geëist, is zelden aan de hoge kant).
Zou je dat even cijfermatig willen onderbouwen, of is dit gewoon weer een van jouw "ik roep maar wat"-'feiten'?

quote:
Men overweegt in hoger beroep te gaan. Waarom zouden ze dat doen, denk je? Omdat de rechter het zo geweldig heeft gedaan in deze zaak? :')
Dus als een partij ontevreden is, dan heeft de rechter het slecht gedaan? Seriously?

quote:
Het is prima mogelijk om op basis van kernfeiten, die gewoon allemaal bekend zijn, een globaal oordeel te vormen. Maar je wilt de zorgvuldige jurist uithangen, alsof je hier met naam en toenaam post en alsof je baas meeleest. Voor een discussie is dat weinig zinvol.
Ik ben de baas. En verder zie ik het nut niet van oordeelsvorming op basis van krantenartikelen.

Inspraak zonder inzicht, leidt tot een uitspraak zonder uitzicht. Waarvan akte!
  woensdag 6 maart 2013 @ 02:21:39 #41
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_123690507
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat zijn volgens jou rechtsfundamenten dan? In hoeverre is er nog sprake van recht wanneer rechters voor zeer ernstige daden, ook nog eens gepleegd door een onverbeterlijk persoon met een ruime "staat van dienst", slechts een fractie van de straf opleggen die gegeven kan worden.

Volgens mij heb je last van selectieve blindheid. Je ziet het gevaar van de "onderbuik" (zo worden mensen gemakshalve genoemd omdat ze verontwaardigd zijn over de absurde laagte van deze straf), maar je ziet omgekeerd niet het gevaar van te laag straffen. Dat kan de rechtsfundamenten minstens zo hard aantasten.
Onafhankelijke rechtspraak lijkt me een heel mooi fundament.
Als je het niet met de rechter eens bent (zoals het OM in dit geval), dan ga je naar een hogere rechter.
De rechter danmaar ontslaan te absurd voor woorden.

En wat betreft de strafmaat: er is onderzoek beschikbaar dat toont als mensen meer informatie krijgen over de zaak (zeg, het hele dossier ipv een krantenbericht), mensen genuanceerder worden en veel milder straffen (vergelijkbaar met de rechters in NL).

Mijn conclusie is dus simpel: als je meer info hebt, krijg een beter beeld. Jij baseert je op een krantenbericht, en dus roep je maar wat.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_123692502
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 02:21 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Als je het niet met de rechter eens bent (zoals het OM in dit geval), dan ga je naar een hogere rechter.
De rechter danmaar ontslaan te absurd voor woorden.

En wat betreft de strafmaat: er is onderzoek beschikbaar dat toont als mensen meer informatie krijgen over de zaak (zeg, het hele dossier ipv een krantenbericht), mensen genuanceerder worden en veel milder straffen (vergelijkbaar met de rechters in NL).

Mijn conclusie is dus simpel: als je meer info hebt, krijg een beter beeld. Jij baseert je op een krantenbericht, en dus roep je maar wat.
Precies.
pi_123697679
Daarbij is het maar de vraag of het dood bij schuld is:

quote:
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Is het opzettelijk ja/of nee? Aan de exorbitante reactie van de verdachte te zien, is hij van mening dat hij het niet opzettelijk deed.
Aan de andere kant, iemand die zeer hard rijdt, weet je dat hij levensgevaarlijk voor anderen bezig is.

Aan de rechter om een dergelijke afweging te maken.

Ik vind het trouwens een prima straf: 2 jaar of 5 jaar. Lekker boeiend, na die jaren komt hij gewoon weer vrij. Tevens 5 jaar rijontzegging.

Het is maar de vraag of dergelijke figuren hier echt wat van leren, van zo'n straf. Alleen om wraakgevoelens van familie van het slachtoffer te bevredigen, schiet het verder niet op. Ik zelf zet wat kanttekeningen tegen de rijontzegging. Van mij mocht dat levenslang wel. 5x eerder in de fout gegaan, maar wellicht spelen nog andere factoren een rol mee.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_123697840
Ik zou meer zien in een maatregel en wel een onderzoek of dit heerschap mentaal wel geschikt is om een rijbewijs te hebben. Indien dat niet het geval is, dan is daarmee gegeven dat hij geen rijbewijs meer dient te krijgen.

Maar misschien heeft er al zo'n onderzoek plaatsgehad of waren er andere redenen om het niet te doen.
pi_123698447
quote:
Uiteraard, er is heel veel onderzoek beschikbaar dat argumenten voor in de media aanreikt waarmee het succes van het strafklimaat kan worden bepleit. Daar zorgen de onderzoekers wel voor.

quote:
Zoek dan wat meer info over dergelijke onderzoeken om een beter beeld te krijgen. Ik vond de selectie van zaken nogal merkwaardig als je nou echt wil weten waarin leken en rechters van elkaar verschillen wat betreft de strafmaat.

quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:20 schreef Godshand het volgende:

Ik vind het trouwens een prima straf: 2 jaar of 5 jaar. Lekker boeiend, na die jaren komt hij gewoon weer vrij. Tevens 5 jaar rijontzegging.
Het maakt nogal uit he. Toch kunnen beide strafmaten niet onderbouwd worden omdat het nattevingerwerk is.

quote:
Het is maar de vraag of dergelijke figuren hier echt wat van leren, van zo'n straf. Alleen om wraakgevoelens van familie van het slachtoffer te bevredigen, schiet het verder niet op. Ik zelf zet wat kanttekeningen tegen de rijontzegging. Van mij mocht dat levenslang wel. 5x eerder in de fout gegaan, maar wellicht spelen nog andere factoren een rol mee.
Vergelding is natuurlijk überhaupt de reden dat je straf oplegt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_123699960
quote:
Dat heb ik nooit ontkend. En het is ook geen antwoord op de vraag die ik stelde. De rechtsfundamenten worden aangetast als rechters ver buiten (lees: beneden) de passende bandbreedte straffen. Zeker als verder geen argumenten worden gegeven waarom men tot zo'n lage straf komt.

quote:
Als je het niet met de rechter eens bent (zoals het OM in dit geval), dan ga je naar een hogere rechter. De rechter dan maar ontslaan te absurd voor woorden.
Heb ik gezegd dat rechters ontslagen moeten worden? Zo ja, waar? :?

Ik wil dat rechters hun werk naar behoren doen. Enige vorm van toetsing lijkt me zeker op z'n plaats. En het is weliswaar mooi dat er ook nog een gerechtshof is, dus dat je het hogerop kunt zoeken, maar het zou niet moeten hoeven, in zo'n relatief simpele zaak.

quote:
Algemeen geneuzel. Op basis van de bekende informatie is er niets dat zo'n absurd lage straf verklaart. Niet voor niets eiste het OM dan ook 5 jaar. Maar dat zijn natuurlijk mensen die handelen zonder dat ze informatie hebben. Die roepen maar wat. :') Zie ook de reactie van DS4 hierboven, die herhaaldelijk verkondigt dat -ie geen hoge pet op heeft van het OM. Hoe subjectief.

quote:
Je conclusie is kort door de bocht. Ik baseer me op alle bekende informatie uit meerdere krantenartikelen. Nergens in die berichten worden noemenswaardige argumenten aangehaald die verklaren waarom de rechter tot een straf komt die zo veel lager is dan de eis. In tegendeel: er zijn juist zaken te lezen die het geven van een forse straf rechtvaardigen, zoals het onverbeterlijke gedrag van de dader.

Ik roep dus niet maar wat. Ik voel aan dat een rechter hier weer eens veel te soft heeft gestraft en dat het onbegrip daarover groot is. Ik doe niet mee aan die blindelingse adoratie voor rechters, alleen omdat ze rechter zijn. De kwaliteit van hun werk moet dringend beter worden getoetst.
pi_123700984
quote:
Daarbij is het maar de vraag of het dood bij schuld is:
Aan de exorbitante reactie van de verdachte te zien, is hij van mening dat hij het niet opzettelijk deed. Aan de andere kant, iemand die zeer hard rijdt, weet je dat hij levensgevaarlijk voor anderen bezig is. Aan de rechter om een dergelijke afweging te maken.
De rechter acht doodslag niet bewezen, wel dat er sprake was van roekeloos weggedrag. Zie artikelen in post #3 van dit topic.

quote:
:') Nee, dat maakt verder ook niks uit, twee of vijf jaar cel...

quote:
Het is maar de vraag of dergelijke figuren hier echt wat van leren, van zo'n straf.
_O- Sorry, ik kom hier zo op terug, als ik weer ben bijgekomen....

quote:
Alleen om wraakgevoelens van familie van het slachtoffer te bevredigen, schiet het verder niet op. Ik zelf zet wat kanttekeningen tegen de rijontzegging. Van mij mocht dat levenslang wel. 5x eerder in de fout gegaan, maar wellicht spelen nog andere factoren een rol mee.
Vijf keer eerder voor verkeersagressie / -gedrag en dergelijke met politie en justitie in aanraking geweest. Er is toen zo geweldig effectief gestraft dat de dader er geen ene fuck van heeft geleerd en dat deze nieuwe gebeurtenis heeft kunnen plaatsvinden. En wat doet de rechter? In plaats van de mogelijkheden die de wet hem biedt, maximaal benutten, komt hij op de proppen met een fractie van de straf. En de dader? Die was bij de uitspraak niet eens aanwezig! :X Je verzint het niet. Ook verbijsterend dat zoiets kan in dit land. Iemand doodrijden en dan weg (mogen) blijven bij de uitspraak in jouw zaak...
pi_123701239
Nog even wat juridisch fundament:

Art. 6 Wegenverkeerswet 1994:
quote:
"Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat."
Art. 175 WVW 1994:
quote:
1. Overtreding van artikel 6 wordt gestraft met:
a. gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander wordt gedood;
b. gevangenisstraf van ten hoogste een jaar en zes maanden of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander lichamelijk letsel wordt toegebracht.
2. Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt overtreding van artikel 6 gestraft met:
a. gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander wordt gedood;
b. gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander lichamelijk letsel wordt toegebracht.
3. Indien de schuldige verkeerde in de toestand, bedoeld in artikel 8, eerste, tweede, derde of vierde lid, dan wel na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, achtste of negende lid, of indien het feit is veroorzaakt of mede is veroorzaakt doordat hij een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid in ernstige mate heeft overschreden, dan wel zeer dicht achter een ander voertuig is gaan rijden, geen voorrang heeft verleend of gevaarlijk heeft ingehaald kunnen de in het eerste en tweede lid bepaalde gevangenisstraffen met de helft worden verhoogd."
De rechter acht roekeloosheid bewezen. Het slachtoffer is dood, dus lid 2a is van toepassing. Ook is bewezen dat de dader 102 km/u reed op een plek waar hij 50 mocht. En het is bewezen dat hij door rood reed, kortom: hij verleende geen voorrang. Zelfs één van die twee feiten is al genoeg om lid 3 van toepassing te laten zijn. De straf die kan worden opgelegd, wordt daarmee dus verhoogd van 6 naar 9 jaar.

Het tweede lid van art. 175 WVW 1994 is ingevoerd bij de op 1 oktober 2006 in werking getreden wet van 28 juni 2006, Stb. 322 tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht en de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de herijking van een aantal wettelijke strafmaxima. De memorie van toelichting bij het desbetreffende wetsvoorstel houdt onder meer het volgende in:

quote:
4.3 schuld die bestaat in roekeloosheid
Bij de benadering die in het onderhavige wetsvoorstel is gekozen om de strafmaxima van artikel 175 Wegenverkeerswet 1994 en die van het Wetboek van Strafrecht meer met elkaar in overeenstemming te brengen, is teruggegrepen op de strekking van de wet waarmee de hoge straffen in artikel 175 Wegenverkeerswet 1994 zijn ingevoerd. Zoals blijkt uit onder meer de considerans van deze wet, is met deze strafmaatverhogingen beoogd het optreden tegen ernstige vormen van roekeloos rijgedrag te bevorderen. In dat verband zijn aan de rechter meer mogelijkheden gegeven om bij fataal gevolg of lichamelijk letsel in de strafmaat rekening te houden met het bij familieleden, vrienden en kennissen van het slachtoffer teweeggebrachte leed en met de in de samenleving ontstane onrust.

Ook is met de wetswijziging tot uitdrukking gebracht dat onverantwoordelijk rijgedrag in de huidige tijd zwaar wordt aangerekend. Gelet op de intensiteit van het verkeer en het vertrouwen waarmee men aan dat verkeer moet kunnen deelnemen, rust er een grote verantwoordelijkheid op verkeersdeelnemers om de veiligheid van het verkeer niet in gevaar te brengen, aldus de wetgever.
quote:
Zoals gezegd wordt met de invoering van een afzonderlijk strafmaximum voor roekeloosheid beoogd een adequate bestraffing mogelijk te maken in alle gevallen waarin sprake is van zeer onvoorzichtig gedrag waarbij welbewust en met ernstige gevolgen onaanvaardbare risico's zijn genomen. Roekeloosheid vereist daarmee niet slechts een aanmerkelijke onvoorzichtigheid, maar een zeer ernstig gebrek aan zorgvuldigheid. Het gaat, anders gezegd, binnen de grenzen van het culpose delict, om het zwaarste verwijt dat iemand kan worden gemaakt.
pi_123701263
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 14:03 schreef Elfletterig het volgende:

_O- Sorry, ik kom hier zo op terug, als ik weer ben bijgekomen....

Zwaarder straffen heeft niet meteen meer invloed. In de Verenigde Staten, waarin ze inderdaad harder straffen in sommige staten (het recht is anders van Staat tot Staat zoals iedereen wel weet), is nou niet meteen de criminaliteit gedaald hierdoor.

Overigens denk ik dat criminaliteit nooit verdwijnt. Maar dat is een andere discussie.
pi_123701451
quote:
15s.gif Op woensdag 6 maart 2013 14:12 schreef Elfletterig het volgende:
Nog even wat juridisch fundament:

Art. 6 Wegenverkeerswet 1994:

[..]

Art. 175 WVW 1994:

[..]

De rechter acht roekeloosheid bewezen. Het slachtoffer is dood, dus lid 2a is van toepassing. Ook is bewezen dat de dader 102 km/u reed op een plek waar hij 50 mocht. En het is bewezen dat hij door rood reed, kortom: hij verleende geen voorrang. Zelfs één van die twee feiten is al genoeg om lid 3 van toepassing te laten zijn. De straf die kan worden opgelegd, wordt daarmee dus verhoogd van 6 naar 9 jaar.

Het tweede lid van art. 175 WVW 1994 is ingevoerd bij de op 1 oktober 2006 in werking getreden wet van 28 juni 2006, Stb. 322 tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht en de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de herijking van een aantal wettelijke strafmaxima. De memorie van toelichting bij het desbetreffende wetsvoorstel houdt onder meer het volgende in:

[..]

[..]

Ja dus?

De rechter heeft dan zijn werk gedaan toch? Lid 2a van Art 175 staat "Ten Hoogste 6 jaren". Dus het is aan de rechter te bepalen hoeveel hij/zij oplegt.

Ik vind dat je niet op de stoel van de rechter moet gaan zitten. Jij weet ook niet wat de motieven van de rechter zijn om 2 jaar op te leggen en 5 jaar rij-ontzegging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')