Omdat het aantal verstuurde brieven steeds verder daalt, is bestuursvoorzitter Herna Verhagen vorige week met een plan gekomen om van PostNL een ‘klein, maar fijn’ bedrijf te maken. PostNL ziet een toekomst als pakketbezorger, want iedereen winkelt steeds meer via internet en de postbezorger komt toch al aan de deur.
PostNL had dit jaar eigenlijk gerekend op een flinke smak geld in de kas doordat ze het 29,8%-belang in voormalig zusterbedrijf TNT Express te gelde wilde maken. Dat zou verkocht worden aan het Amerikaanse UPS en zou PostNL ¤ 1,5 mrd opleveren. Hoeveel gaat de strategie van Verhagen in plaats daarvan opleveren?
Groei uit pakketten
De omzet uit de normale post, van particulieren en bedrijven, daalt volgens verwachting de komende jaren tussen de 1% en 5% per jaar. Het aantal brieven gaat met een hoger percentage omlaag, maar het effect op de omzet wil PostNL deels compenseren door de prijs voor postzegels te verhogen. In 2012 realiseerde PostNL ¤ 2,3 mrd aan opbrengsten uit de post. Bartjens rekent voor dat de omzet in 2015 uitkomt op ¤ 2,1 mrd als het gemiddelde van de voorspelde daling wordt genomen, dus jaarlijks 2,5%.
Op de groei van het aantal verstuurde pakketten heeft PostNL haar hoop gevestigd. Nu nog komt 17% van de omzet uit de pakketten, maar de verwachting is dat deze markt zal groeien. De bijbehorende groeicurve van de omzet ligt tussen de 3% en 7%, gemiddeld 5%. De omzet was in 2012 ¤ 730 mln, in 2015 komt deze op ¤ 845 mln, een groei van ¤ 115 mln.
Buitenland
De groei in pakketten kan de neergang bij de gewone brieven niet compenseren. PostNL boert per saldo ¤ 85 mln achteruit, het verschil tussen de omzetdaling bij post versus de groei van de pakketten. De redding komt hier uit Italië, Duitsland en Groot-Brittannië, want ook daar is PostNL actief. In 2012 realiseerde PostNL in het buitenland een omzet van ¤ 1,62 mrd en verwacht de komende tijd een groei van 5% . Aldus gerekend zou er in 2015 een omzet zijn van ¤ 1,87 mrd, een stijging van ¤ 250 mln. Per saldo zit PostNL dan goed.
Maar er zit een fiks aantal onzekerheden in deze omzetgroei, want ook in de landen om ons heen daalt het aantal verzonden brieven. Op dit moment zijn er problemen in Duitsland, waar 28 man personeel is weggekocht door de de grote concurrent Deutsche Post. Extra kosten of boekverliezen liggen daar voor dit jaar op de loer.
Afhankelijk van politiek
In de pakketmarkt is de verwachting dat de concurrentie zal toenemen, wat de prijzen en mogelijke omzetgroei zal drukken. Daarbij is PostNL deels afhankelijk van de politiek: de Tweede Kamer beslist over de jaarlijkse verhoging van de postzegelprijs.
Om aan de veilige kant te zitten bespaart PostNL in de komende drie jaar ¤ 290 mln. Maar als het even tegenzit, loopt Verhagen het risico dat haar strategie in het honderd loopt. Het snijden in de kosten zal hoe dan ook doorgaan, omdat de posttak nog altijd de grootste omzetmotor is. Nu werkt nog slechts 10% van het aantal werknemers in de pakkettak, hetgeen aangeeft hoe veel PostNL nog moet doen om klein en fijn te worden.
financieel dagblad.