abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123605068
Ik heb een paar weken terug een 2dehands auto gekocht bij een merkdealer. Het viel mij direct al op dat de auto afweek naar rechts. Netjes weer contact gezocht met de dealer, afspraak gemaakt om de auto te laten repareren. Toen ik de auto ophaalde, vertelde ze mij dat de auto was uitgelijnd en dat het daarna nog niet was verholpen, dat ze toen de voorbanden hebben vervangen, en weer opnieuw hebben uitgelijnd, het probleem was opgelost.

Echter toen ik weg reed, viel mij direct op dat de auto nog steeds afweek, dan wel niet meer direct op lage snelheden. maar het stuur tikte toch steeds verder naar rechts. Goed omdat ik niet meteen stijl op sprong terug wou, eerst het weekend maar afgewacht, had nog een rit van 100km waar ik het beter zou kunnen testen. Nu blijkt dus dat op hogere snelheden 100+ De auto nog even hard afwijkt. Terug bij af dus.

Nu zit ik met 2 vragen:

1. Ze hebben mijn voorbanden vervangen, hier zaten een goed/duur merk race banden op, deze zijn vervangen voor middenklasser van good year (2de hands). Moet ik dit accepteren, of kan ik eisen dat er minimaal soort gelijk, dan wel gelijke banden onderkomen als bij aankoop?

2. Nu moet de auto weer een dag terug, binnen een week, omdat hun niet netjes de auto hebben gerepareerd. Aangezien dit gewoon nalatigheid van de dealer is, mag ik nu eisen dat ik een leen auto krijg op de kosten van de dealer?

Nu nog side informatie, misschien interessant :
aankoop bedrag: tussen 10-15k
Bouwjaar auto eind 2008
Verkocht als 100% goed rijdende, dealer onderhouden auto. (Is geen proefrit mee gemaakt, omdat auto op de eerste verdieping stond. Echter hebben we hier al eerder een auto gekocht naar volle tevredenheid.)
pi_123605265
Sorry, maar een tweedehands auto kopen voor 15k zonder een proefrit?! Wat was je denkende?
Leest een hoop, post een beetje.
pi_123605282
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 04:36 schreef Av- het volgende:
Sorry, maar een tweedehands auto kopen voor 15k zonder een proefrit?! Wat was je denkende?
Dat ik een goede auto kocht, wat het ook gewoon is op het mankement na. Zoals eerder gezegd, het is niet de eerste auto die we daar gekocht hebben. Het is ook niet de eerste de beste dealer, ze staan in de top 5 dealer lijst van Nederland. Verwacht dan ook dat het meer dan prima word opgelost, alleen op deze 2 puntjes heb ik een vraag, waar jij duidelijk geen antwoord op hebt, hoe ik mijn 15k besteed is aan me zelf, al flikker ik het in de sloot.
  maandag 4 maart 2013 @ 06:08:41 #4
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_123605341
gewoon je stuur naar links houden

als je kwaliteit wil koop je gewoon een nieuwe Aston Martin zodra het kan, zoals ik
pi_123605399
Jij hebt als koper niet aan je onderzoeksplicht voldaan.

Overigens... Race banden? Wat voor auto gaat het dan om? Als er echt racebanden op zaten mag je blij zijn dat dat nu niet meer het geval is, want racebanden zijn binnen een paar duizend kilometer volledig versleten bij normaal straatgebruik. Bij racegebruik al binnen een paar honderd kilometer.

Verder kun je van alles eisen, maar of je er ook recht op hebt en het ook krijgt is een heel ander verhaal.
  maandag 4 maart 2013 @ 06:51:02 #6
97111 ukga
Siewosie baas
pi_123605400
Waarschijnlijk heeft ie ooit een aanrijding gehad en moet ie opnieuw gericht wordeb
  maandag 4 maart 2013 @ 07:18:12 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_123605481
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 06:08 schreef klabbakus het volgende:
gewoon je stuur naar links houden

als je kwaliteit wil koop je gewoon een nieuwe Aston Martin zodra het kan, zoals ik
jij gaat dat ook doen zodra het kan? (8>

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 06:51 schreef ukga het volgende:
Waarschijnlijk heeft ie ooit een aanrijding gehad en moet ie opnieuw gericht wordeb
Kan ook best zijn dat de vorige eigenaar vaak (of een keer hard) met 1 wiel een stoepje heeft gepakt waardoor de rechterwiel ophanging verbogen is. Dan nog moet dat geconstateerd worden bij het uitlijnen uiteraard, en niet zomaar die wagen weer meegeven als het niet lukt.
Vaak worden auto's uitgelijnd door een appart bedrijf trouwens, en heb je best kans dat je eigen dealer er ten goede trouw van is uitgegaan dat het goed gerepareerd was.
Je mag van een gebruikte auto toch op z'n minst verwachten dat hij rechtdoor rijd als je het stuur los laat. En al helemaal voor dat bedrag.
Gewoon weer terug naar de garage.

[ Bericht 5% gewijzigd door RaymondK op 04-03-2013 07:30:22 ]
pi_123605494
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 04:43 schreef practics het volgende:

[..]

Dat ik een goede auto kocht, wat het ook gewoon is op het mankement na. Zoals eerder gezegd, het is niet de eerste auto die we daar gekocht hebben. Het is ook niet de eerste de beste dealer, ze staan in de top 5 dealer lijst van Nederland. Verwacht dan ook dat het meer dan prima word opgelost, alleen op deze 2 puntjes heb ik een vraag, waar jij duidelijk geen antwoord op hebt, hoe ik mijn 15k besteed is aan me zelf, al flikker ik het in de sloot.
Nja dan ben je dus gewoon een sukkel en hoor je indd zo genaaid te worden. Daar je geen garantie hebt hoop ik dat t zo blijft en je geen steek verder komt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 4 maart 2013 @ 07:39:22 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_123605583
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 04:43 schreef practics het volgende:
hoe ik mijn 15k besteed is aan me zelf, al flikker ik het in de sloot.
Dat had je misschien beter kunnen doen ja, en gewoon een goed autootje van ¤500 moeten kopen..

[ Bericht 0% gewijzigd door Woelwater op 04-03-2013 07:57:20 ]
pi_123605719
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 04:43 schreef practics het volgende:

[..]

Dat ik een goede auto kocht, wat het ook gewoon is op het mankement na. Zoals eerder gezegd, het is niet de eerste auto die we daar gekocht hebben. Het is ook niet de eerste de beste dealer, ze staan in de top 5 dealer lijst van Nederland. Verwacht dan ook dat het meer dan prima word opgelost, alleen op deze 2 puntjes heb ik een vraag, waar jij duidelijk geen antwoord op hebt, hoe ik mijn 15k besteed is aan me zelf, al flikker ik het in de sloot.
Als het echt een goede dealer was waren ze er zelf een blokje mee om geweest voor ze 'm in de showroom zetten.

En tsja, jij koopt blind een auto. Zou ik nooit doen, al was het m'n 8e auto van dezelfde dealer.

Mocht je een second opinion willen, rij er eens mee naar een échte uitlijnspecialist.
In het noorden heb je Lammert van der Meulen, die ziet snel genoeg of het uit te lijnen is of dat je (via je dealer) naar een schade-herstel moet.
pi_123605766
Wat is er afgesproken in de koopovereenkomst? Heb je garantie van bijv. 3 maanden? Het was idd echt oerdom om geen proefrit te maken, leer hiervan, voor nu is daar niets meer aan te doen. Wat mij ook verbaasd is dat de dealer 2e hands banden plaatst onder je auto. Zo klinkt t alsof je je wel heel makkelijk laat afschepen...

Ga op je strepen staan. Je hebt recht op een goed product, daarom koop je bij n dealer en niet bij een habbiebabbie op de straat en betaal je n paar k extra.
pi_123605777
Waarom maak je je druk hierover? Het was toch een goede dealer, dan lossen ze het vanzelfsprekend toch prima op? :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_123605901
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 03:25 schreef practics het volgende:
1. Ze hebben mijn voorbanden vervangen, hier zaten een goed/duur merk race banden op, deze zijn vervangen voor middenklasser van good year (2de hands). Moet ik dit accepteren, of kan ik eisen dat er minimaal soort gelijk, dan wel gelijke banden onderkomen als bij aankoop?
Auto gekocht inclusief banden dus die banden blijven jouw eigendom, dan horen zij die originele banden aan jou terug te geven. Voor reparatie kunnen prima andere banden gebruikt worden, maar dit moet wel in overleg lijkt mij. Vraag is ook of het onder garantie gaat of niet, dat kan de situatie ook veranderen.
quote:
2. Nu moet de auto weer een dag terug, binnen een week, omdat hun niet netjes de auto hebben gerepareerd. Aangezien dit gewoon nalatigheid van de dealer is, mag ik nu eisen dat ik een leen auto krijg op de kosten van de dealer?
Dat mag je eisen, of je dat krijgt is een andere situatie. Van nalatigheid is vooralsnog geen sprake en afhankelijk van de voorwaarden kan een leen auto al dan niet van toepassing zijn. Is dat niet zo moet je beroep doen op coulance.
pi_123606117
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:16 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Auto gekocht inclusief banden dus die banden blijven jouw eigendom, dan horen zij die originele banden aan jou terug te geven. Voor reparatie kunnen prima andere banden gebruikt worden, maar dit moet wel in overleg lijkt mij. Vraag is ook of het onder garantie gaat of niet, dat kan de situatie ook veranderen.
Waar haal je dat vandaan dan? Ze zijn op geen enkele manier verplicht om je oude banden mee te geven, die zijn geruild voor nieuwe banden. Je hebt heel geen recht op een extra set voorbanden.
  Redactie Frontpage maandag 4 maart 2013 @ 08:45:34 #15
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123606189
Waarom heb je geen proefrit gemaakt voor aanschaf van zo'n dure tweedehands? Ik wil zelf altijd zowel in de stad als over de snelweg proefrijden. Ben ik toch 1 à 2u aan kwijt.... Dat die auto een gebrek heeft lijkt me duidelijk, maar je had wel wat beter mogen voldoen aan de onderzoeksplicht van de consument.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123606245
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:45 schreef JeMoeder het volgende:
Waarom heb je geen proefrit gemaakt voor aanschaf van zo'n dure tweedehands? Ik wil zelf altijd zowel in de stad als over de snelweg proefrijden. Ben ik toch 1 à 2u aan kwijt.... Dat die auto een gebrek heeft lijkt me duidelijk, maar je had wel wat beter mogen voldoen aan de onderzoeksplicht van de consument.
Hier is al een paar keer antwoord op gegeven, lees t topic dus eerst even door. Daarbij heb je daar nu niets meer aan. Ik vermoed dat de TS hiervan nu wel heeft geleerd en voortaan altijd eerst een proefrit maakt, zeker bij een auto >15k...
  Redactie Frontpage maandag 4 maart 2013 @ 08:51:02 #17
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_123606282
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:49 schreef DW457 het volgende:

[..]

Hier is al een paar keer antwoord op gegeven, lees t topic dus eerst even door. Daarbij heb je daar nu niets meer aan. Ik vermoed dat de TS hiervan nu wel heeft geleerd en voortaan altijd eerst een proefrit maakt, zeker bij een auto >15k...
Mijn mening blijft mijn mening. Ik vind het dom.

Maar goed, de dealer is mijns inziens wel verplicht zich aan de gemaakte afspraken/beloftes te houden. TS wordt een probleem vrije auto beloofd, er treed een probleem op > dealer moet dit herstellen / oplossen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_123606721
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:39 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan dan? Ze zijn op geen enkele manier verplicht om je oude banden mee te geven, die zijn geruild voor nieuwe banden. Je hebt heel geen recht op een extra set voorbanden.
Dat klopt, het hele probleem is sowieso wat dubbel. De banden die er op lagen waren blijkbaar al deels versleten. De banden die er nu nieuw op liggen zijn nieuw maar wel wat goedkoper. Volgens mij ga je er in dat opzicht dus niet op voor- of achteruit, al kan ik me voorstellen dat TS daar gevoelsmatig net iets anders over denkt. Hij had kunnen aanbieden bij te betalen voor nieuwe banden van dat dure type maar daar is het nu wat laat voor.
pi_123606961
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:39 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan dan? Ze zijn op geen enkele manier verplicht om je oude banden mee te geven, die zijn geruild voor nieuwe banden. Je hebt heel geen recht op een extra set voorbanden.
Zij plaatsen nieuwe banden en zullen deze banden dan ook doorberekenen, dan heb jij gewoon recht op je oude banden terug. Enkel wanneer er nadrukkelijk sprake is van inruil zal dit niet gelden, maar in vrijwel alle gevallen van reparaties betaal je voor de nieuwe onderdelen en is er nooit sprake van inruil of verkoop van de oude onderdelen.
pi_123607041
Je hebt nog mazzel dat je BOVAG garantie hebt. En dat het geen gebreken zijn die je als slijtage kan bestempelen.

Voortaan bij een tweedehandse auto een aankoopkeuring laten doen. Zeker bij een voertuig van 15.000 euro.

Edit: ik had nog niet alle reacties doorgenomen. In het geval van versleten banden is het dikke pech voor de koper. Tenzij er expliciet in de omschrijving staat dat de banden nieuw zijn.
pi_123607083
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:28 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Zij plaatsen nieuwe banden en zullen deze banden dan ook doorberekenen, dan heb jij gewoon recht op je oude banden terug. Enkel wanneer er nadrukkelijk sprake is van inruil zal dit niet gelden, maar in vrijwel alle gevallen van reparaties betaal je voor de nieuwe onderdelen en is er nooit sprake van inruil of verkoop van de oude onderdelen.
Is je leesbril opgegeten door de hond?

TS heeft de auto voor reparatie binnen de garantie aangeboden, binnen de garantie zijn er 2 reparaties uitgevoerd (uitlijnen + nieuwe voorbanden) waarmee het probleem verholpen zou moeten zijn. Er is geen geld voor betaald. Het is ook geen inruil, het is garantie. Je hebt dus op geen enkele wijze recht op de vervangen producten, hooguit kunnen ze deze ter inzage aanbieden zodat je kan zien wat er mis mee was (mits dat te zien is).
pi_123607150
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:33 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Is je leesbril opgegeten door de hond?

TS heeft de auto voor reparatie binnen de garantie aangeboden, binnen de garantie zijn er 2 reparaties uitgevoerd (uitlijnen + nieuwe voorbanden) waarmee het probleem verholpen zou moeten zijn. Er is geen geld voor betaald. Het is ook geen inruil, het is garantie. Je hebt dus op geen enkele wijze recht op de vervangen producten, hooguit kunnen ze deze ter inzage aanbieden zodat je kan zien wat er mis mee was (mits dat te zien is).
Ik lees nergens dat het om garantie gaat. Dat hij binnen een paar weken na aankoop voor reparatie aangeboden wordt betekent niet dat het om garantie werkzaamheden gaat.
pi_123607715
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:37 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Ik lees nergens dat het om garantie gaat. Dat hij binnen een paar weken na aankoop voor reparatie aangeboden wordt betekent niet dat het om garantie werkzaamheden gaat.
TS schrijft:
quote:
1. Ze hebben mijn voorbanden vervangen, hier zaten een goed/duur merk race banden op, deze zijn vervangen voor middenklasser van good year (2de hands). Moet ik dit accepteren, of kan ik eisen dat er minimaal soort gelijk, dan wel gelijke banden onderkomen als bij aankoop?
Okee, het staat er niet expliciet, maar het lijkt er toch sterk op dat dit een garantiewissel is, en niet een gewone aankoop (zou ook niet logisch zijn)..
  Moderator maandag 4 maart 2013 @ 10:24:01 #24
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 4 maart 2013 @ 11:22:13 #25
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_123609925
Briljant, auto gekocht zonder proefrit te maken, die nu een mankementen blijkt te hebben, maar niet de naam Jetcars in de OP...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_123614014
Vraag me wel af wat voor auto met race banden wordt geleverd als hij tussen de 10k en 15k heeft gekost en uit eind 2008 is..

Verder kansloos om geen proefrit te maken natuurlijk. Denk ook niet dat TS een heel sterk punt heeft omdat hij zelf niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan heeft.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_123615062
1. Auto valt inderdaad onder Bovag garantie, en de reparaties zijn daar ook onder uitgevoerd.

2. Mijn onderzoeksplicht bij aankoop? Dat is leuk, maar de dealer gaf mij deze kans niet. Daarbij als ik een proefrit had gemaakt, had ik alsnog die auto gekocht, alleen had ik zwart wit op papier laten zetten dat het gemaakt zou worden. (Dus zelfde situatie als nu)

3. Ja het zijn racebanden die eigenlijk niet onder deze auto horen, maar bij veel duurdere klasse auto. Ja ik weet dat je zulke banden kaal hebt na 8.000 tot 10.000 KM. Daar gaat het niet om.

4. Het punt dat sommigen aanhalen, dat de dealer wel degelijk zijn werk goed heeft uitgevoerd ben ik niet mee eens. Ik mag verwachten, dat als een dealer de auto minimaal 5 uur heeft gehad voor reparatie dat deze ook netjes getest is. Zeker met 40km aan extra kilometers, die ik niet gereden heb. (hij is dus wel degelijk getest)

Je hebt grote kans, dat als je de auto op de brug zet, dat de schade zo te zien is, aangezien het wss gebeurd is met stoeprand schade, rechts voor (enige velg die stoeprand schade heeft)

5. Mensen moeten het topic wat beter lezen, de dealer wil gewoon netjes het maken, alleen mag ik nu eisen stellen met betrekking tot een leen auto, kan ik wat met het banden verhaal.
pi_123615179
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:42 schreef practics het volgende:

2. Mijn onderzoeksplicht bij aankoop? Dat is leuk, maar de dealer gaf mij deze kans niet. Daarbij als ik een proefrit had gemaakt, had ik alsnog die auto gekocht, alleen had ik zwart wit op papier laten zetten dat het gemaakt zou worden. (Dus zelfde situatie als nu)
Hier ga je m.i. al de fout in. Een dealer die je die kans niet geeft hoor je te mijden, hoe goed eerdere auto's ook waren.

Overigens zou ik dit:
quote:
Zeker met 40km aan extra kilometers, die ik niet gereden heb
ook eens aankaarten. Testen is prima, maar nu is jouw auto waarschijnlijk gewoon gebruikt voor woon-werk verkeer van één van de medewerkers.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  maandag 4 maart 2013 @ 13:51:04 #29
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_123615415
Voor alle duidelijkheid. Elke auto hoort af te wijken naar rechts.
Althans in landen waar men rechts rijdt. Dit is een veiligheidssysteem dat je bij bijv. onwelworden niet automatisch de linkerbaan op kan rijden.

Het naar rechts afwijken moet echter niet zo zijn dat je direct van baan veranderd als je je stuur loslaat, maar je auto zal wel langzaam naar rechts moeten gaan.

Als uitlijnen enz. niet helpt en er ook geen kromme as o.i.d. is, zou je ook eens naar je (hand)rem kunnen laten kijken.
  maandag 4 maart 2013 @ 13:51:54 #30
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_123615447
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:45 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Hier ga je m.i. al de fout in. Een dealer die je die kans niet geeft hoor je te mijden, hoe goed eerdere auto's ook waren.

Overigens zou ik dit:

[..]

ook eens aankaarten. Testen is prima, maar nu is jouw auto waarschijnlijk gewoon gebruikt voor woon-werk verkeer van één van de medewerkers.
Woon werk voor een dagje is vrij normaal... de monteur neemt gewoon de auto van de klant mee en maakt op die manier direct een goede proefrit... is niets bijzonders en eigenlijk de enige echt goede manier van proefrijden (koude start etc)...

Verder, hoezo kreeg ts geen kans om zijn aankoop te testen/onderzoeken/bekijken..? Stond de dealer met een hooivork achter je oid..?

Als de auto uitgelijnd zou zijn, zou hij ook niet meer 1 kant op trekken, dus hij is niet goed uitgelijnd.. wat de oorzaak daarvan is zou ik eens navragen bij de dealer...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 4 maart 2013 @ 13:52:31 #31
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_123615466
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:51 schreef FF het volgende:
Voor alle duidelijkheid. Elke auto hoort af te wijken naar rechts.
Althans in landen waar men rechts rijdt. Dit is een veiligheidssysteem dat je bij bijv. onwelworden niet automatisch de linkerbaan op kan rijden.

Het naar rechts afwijken moet echter niet zo zijn dat je direct van baan veranderd als je je stuur loslaat, maar je auto zal wel langzaam naar rechts moeten gaan.

Als uitlijnen enz. niet helpt en er ook geen kromme as o.i.d. is, zou je ook eens naar je (hand)rem kunnen laten kijken.
:') :')
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_123615470
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:51 schreef FF het volgende:
Voor alle duidelijkheid. Elke auto hoort af te wijken naar rechts.
Althans in landen waar men rechts rijdt. Dit is een veiligheidssysteem dat je bij bijv. onwelworden niet automatisch de linkerbaan op kan rijden.

Het naar rechts afwijken moet echter niet zo zijn dat je direct van baan veranderd als je je stuur loslaat, maar je auto zal wel langzaam naar rechts moeten gaan.

Als uitlijnen enz. niet helpt en er ook geen kromme as o.i.d. is, zou je ook eens naar je (hand)rem kunnen laten kijken.
Bullshit auto hoort gewoon kaasrecht door te lopen, zou nogal lekker zijn, als rechts een ravijn is.
Daarbij als je het stuur loslaat bij een snelheid van 100KM zit je binnen 100m in de berm.
pi_123615500
Misschien een hele domme vraag, maar waarom koop je een auto zonder er eerst in gereden te hebben? Dat is toch wel echt voorwaarde nummer 1. Anders geen koop.
pi_123616328
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:51 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Woon werk voor een dagje is vrij normaal... de monteur neemt gewoon de auto van de klant mee en maakt op die manier direct een goede proefrit... is niets bijzonders en eigenlijk de enige echt goede manier van proefrijden (koude start etc)...

Verder, hoezo kreeg ts geen kans om zijn aankoop te testen/onderzoeken/bekijken..? Stond de dealer met een hooivork achter je oid..?

Als de auto uitgelijnd zou zijn, zou hij ook niet meer 1 kant op trekken, dus hij is niet goed uitgelijnd.. wat de oorzaak daarvan is zou ik eens navragen bij de dealer...
Ik vind een rit van 40km geen proefrit meer hoor. En ik vind het echt niet normaal als een monteur een auto mee naar huis neemt, wat als hij daar staat en parkeerschade oploopt? Wie is er dan verantwoordelijk, jij of de monteur? Iedereen zegt natuurlijk "de monteur" maar in de praktijk kunnen dat soort dingen vrij lastig uitpakken denk ik. Niet echt professioneel op die manier.

Maar ach, dat is je klanten een proefrit weigeren ook :')
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_123616468
quote:
(Is geen proefrit mee gemaakt, omdat auto op de eerste verdieping stond.
Dan ben je wel een pannekoek hoor. Al staat die auto op de 30ste verdieping!

:')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_123616589
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:20 schreef vosss het volgende:

[..]

Dan ben je wel een pannekoek hoor. Al staat die auto op de 30ste verdieping!

:')
Leuk dat je mij hier de les komt lezen, maar wat was het verschil in feite geweest? Helemaal niks. Had alsnog de auto gekocht. Een auto die wat afwijkt komt wel vaker voor hoor, na een proefrit ben ik echt niet ineens een monteur, die kan bekijken of het met simpele uitlijning kan worden opgelost of dat de as er krom onderstaat.
pi_123617589
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:52 schreef practics het volgende:

[..]

Bullshit auto hoort gewoon kaasrecht door te lopen, zou nogal lekker zijn, als rechts een ravijn is.
Daarbij als je het stuur loslaat bij een snelheid van 100KM zit je binnen 100m in de berm.
edit; * afstandbediening gaat koffie zetten.
'krak'
  maandag 4 maart 2013 @ 15:17:10 #38
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_123618718
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:16 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Ik vind een rit van 40km geen proefrit meer hoor. En ik vind het echt niet normaal als een monteur een auto mee naar huis neemt, wat als hij daar staat en parkeerschade oploopt? Wie is er dan verantwoordelijk, jij of de monteur? Iedereen zegt natuurlijk "de monteur" maar in de praktijk kunnen dat soort dingen vrij lastig uitpakken denk ik. Niet echt professioneel op die manier.

Maar ach, dat is je klanten een proefrit weigeren ook :')
20 km heen en 20km terug.. dat jij het niet normaal vind, is iets anders dan wat normaal is... Een autobedrijf is meestal prima verzekerd tegen schades... en zijn ze dat niet dan weten ze het alsnog prima op te lossen...

Niet professioneel..? moet de beste man met zijn ogen dicht ezeltje prik doen ofzo..?
Het is een goed gebruik als de diagnose wat moeilijker te vinden is, ook bij luxe merkdealers...

Als je wilt dat je auto goed gerepareerd word zul je toch moeten onderzoeken, ipv klakkeloos delen gaan vervangen
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_123620231
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:23 schreef practics het volgende:

[..]

Leuk dat je mij hier de les komt lezen, maar wat was het verschil in feite geweest? Helemaal niks. Had alsnog de auto gekocht. Een auto die wat afwijkt komt wel vaker voor hoor, na een proefrit ben ik echt niet ineens een monteur, die kan bekijken of het met simpele uitlijning kan worden opgelost of dat de as er krom onderstaat.
Dit vind ik wel een vreemde reactie van je. Wanneer een auto flink naar 1 kant trekt dan is er duidelijk iets mis. Wat je dan het beste kan doen is een koop onder voorbehoud. Dus betalen wanneer dit probleem is verholpen, dan weet je zeker dat je een goed product koopt.Deze reactie getuigt nu wel van een ongezonde dosis naïviteit.
pi_123621187
Je hebt als koper van een tweedehandse auto een relatief verregaande onderzoeksplicht. Concreet betekent dat dat je niet alleen mag afgaan op mededelingen van de verkoper. Je koopt de auto zoals het is.
pi_123621341
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 16:22 schreef nikk het volgende:
Je hebt als koper van een tweedehandse auto een relatief verregaande onderzoeksplicht. Concreet betekent dat dat je niet alleen mag afgaan op mededelingen van de verkoper. Je koopt de auto zoals het is.
Met een kanttekening natuurlijk in de optiek van de redelijkheid en billijkheid. Van de koper wordt niet verwacht dat hij automonteur is, een verbogen gebrek valt prima binnen een garantie. Dit is echter geen verborgen gebrek, aangezien dit sowieso naar voren was gekomen tijdens een goede proefrit...
pi_123621460
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:42 schreef practics het volgende:

4. Het punt dat sommigen aanhalen, dat de dealer wel degelijk zijn werk goed heeft uitgevoerd ben ik niet mee eens. Ik mag verwachten, dat als een dealer de auto minimaal 5 uur heeft gehad voor reparatie dat deze ook netjes getest is. Zeker met 40km aan extra kilometers, die ik niet gereden heb. (hij is dus wel degelijk getest)

Je hebt grote kans, dat als je de auto op de brug zet, dat de schade zo te zien is, aangezien het wss gebeurd is met stoeprand schade, rechts voor (enige velg die stoeprand schade heeft)
Nee. Dat mag je niet aannemen. En nee, dat hoeft de dealer ook niet te doen. De dealer hoort jou een auto te verkopen die je op de weg mag gebruiken, m.a.w. een verkeersveilige auto. Dat is alles wat hij verplicht is.
  maandag 4 maart 2013 @ 16:31:06 #43
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_123621570
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 13:52 schreef practics het volgende:

[..]

Bullshit auto hoort gewoon kaasrecht door te lopen, zou nogal lekker zijn, als rechts een ravijn is.
Daarbij als je het stuur loslaat bij een snelheid van 100KM zit je binnen 100m in de berm.
ravijn is beter dan een vrachtwagen
pi_123621583
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 16:25 schreef DW457 het volgende:

[..]

Met een kanttekening natuurlijk in de optiek van de redelijkheid en billijkheid. Van de koper wordt niet verwacht dat hij automonteur is, een verbogen gebrek valt prima binnen een garantie. Dit is echter geen verborgen gebrek, aangezien dit sowieso naar voren was gekomen tijdens een goede proefrit...
Alleen onder garantie of buiten de garantieperiode in het geval van onderdelen die niet horen stuk te gaan, zoals een stuurkolom. Versleten banden zijn altijd voor rekening van de koper. Tenzij de verkoper expliciet een auto verkoopt met nieuwe banden.
pi_123621975
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 16:31 schreef nikk het volgende:

[..]

Alleen onder garantie of buiten de garantieperiode in het geval van onderdelen die niet horen stuk te gaan, zoals een stuurkolom. Versleten banden zijn altijd voor rekening van de koper. Tenzij de verkoper expliciet een auto verkoopt met nieuwe banden.
Absoluut, mee eens. Feit is dat de TS erg geluk heeft nu dat de verkoper überhaupt service wil leveren aangezien hij geen proefrit heeft gemaakt waarbij dit euvel zeker aan het licht was gekomen.
pi_123818502
Om de daadwerkelijke vraag van TS te beantwoorden, nee de dealer is niet verplicht jou een leenauto mee te geven.

Wel kan je vragen of hij hier een oplossing voor heeft omdat jij je auto zonder jouw schuld wederom een dag kwijt bent.
En ja, hij mag kosten in rekening brengen voor vervangend vervoer. Ook hierin moet je dus duidelijk overleg voeren.

* Spezza19 weet dit uit ervaring en heeft dit ook bij Bovag nagevraagd.
Is wel 2 jaar geleden. Maar lijkt mij niet dat hier opeens verandering in is gekomen.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_123819088
Erg goede dealer idd als ik dat zo eens lees allemaal
pi_123820348
Wat een reacties zeg :') Het doet helemaal niet ter zake of TS al dan niet een proefrit heeft gemaakt. Ik zou zelf gewoon de dealer nogmaals in staat stellen het mankement te verhelpen, en daarna weer verder kijken.
pi_123821471
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 09:53 schreef 1299 het volgende:
Wat een reacties zeg :') Het doet helemaal niet ter zake of TS al dan niet een proefrit heeft gemaakt. Ik zou zelf gewoon de dealer nogmaals in staat stellen het mankement te verhelpen, en daarna weer verder kijken.
Het doet er wel degelijk toe of TS aan de onderzoeksplicht van de koper heeft voldaan of niet, tenzij de verkoper nadrukkelijk heeft beweerd dat alles in orde is (en TS dat kan bewijzen).

Het gaat om een 2e-hands product, dan moet je als koper vragen en onderzoek doen naar de huidige staat van het product. Op het moment dat je de koop sluit ga je immers in principe akkoord met de huidige staat, uitgezonderd gebreken die je bij een normale bezichtiging niet kunt achterhalen.
pi_123821517
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 10:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het doet er wel degelijk toe of TS aan de onderzoeksplicht van de koper heeft voldaan of niet, tenzij de verkoper nadrukkelijk heeft beweerd dat alles in orde is (en TS dat kan bewijzen).

Het gaat om een 2e-hands product, dan moet je als koper vragen en onderzoek doen naar de huidige staat van het product. Op het moment dat je de koop sluit ga je immers in principe akkoord met de huidige staat, uitgezonderd gebreken die je bij een normale bezichtiging niet kunt achterhalen.
Hij heeft een volwaardige bovag garantie, dus daar heb je niks mee te maken. En dan nog als de verkoper niet nadrukkelijk heeft verteld dat dit gebrek in de auto zat kan TS geen verwijt gemaakt worden.

Een proefrit is leuk, maar dat valt zeker niet onder een onderzoeksplicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')