abonnement Unibet Coolblue
pi_123587599

Welkom in de Grote C&H Kennisquiz!
We nodigen iedereen graag uit om mee te doen, maar lees dan wel eerst deze openingspost een keer goed door.



Geef slechts één antwoord per keer. Pas wanneer de vraagsteller aangeeft dat het niet juist is, mag je opnieuw een antwoord geven. Wanneer je een ingeving krijgt en toch een nieuw antwoord wilt geven, geef dan duidelijk aan dat je eerdere post niet meer geldt. Als er meerdere antwoorden op een vraag zijn, dan mag je er net zoveel, en dus niet één meer, geven als dat de vraagsteller aangeeft te willen horen.

Bewerk je antwoord nooit. Spelfouten, toevoegingen of verbeteringen zijn geen geldige redenen om je antwoord te editten. Wanneer je iets op je antwoord hebt aan te merken, post dat dan in een nieuw bericht. Wanneer een post bewerkt blijkt te zijn, is deze per direct ongeldig.

Opzoeken is verboden. Het gebruik van internetpagina's, encyclopedieën, boeken en elke andere bron is absoluut niet toegestaan. Ook vragen aan huisgenoten, een moeder die meeleest en haar mond niet kan houden of geflashed worden bij het chatten wordt als opzoeken beschouwd. Wanneer blijkt dat je je hier toch schuldig aan hebt gemaakt, krijg je minpunten en word je mogelijk voor een paar delen uitgesloten.


Je krijgt 15 minuten om een nieuwe vraag te stellen, vanaf het moment dat jouw antwoord is goedgekeurd. Na 15 minuten mag iemand anders een nieuwe vraag stellen en wordt jouw punt ingetrokken. Mooie boel! Een uitzondering wordt gemaakt wanneer de goedkeuring langer dan 15 minuten op zich laat wachten (tussen 23:00 uur en 07:00 uur wordt 5 minuten wachttijd op goedkeuring aangehouden, daarna mag je gaan slapen). Er is verder niet één geldige reden om geen nieuwe vraag te stellen.

Formuleer je vraag duidelijk. Wanneer een vraag meerdere antwoorden heeft, geef dan duidelijk aan hoeveel je er wilt horen en of ze in één post moeten staan. Wanneer je dit niet aangeeft, gaat het punt naar degene die als laatste het antwoord compleet maakt. Geef specifiek aan wat voor antwoord je verwacht (dus bijvoorbeeld niet Waarvandaan .. ?, maar Uit welk continent/land/dorp .. ?). Vermijd verder het gebruik van een schuine streep (bijv. Welk lied / van wie?), omdat het niet duidelijk maakt of je beide vragen (lied en artiest) beantwoord wilt hebben, of slechts één van de vragen (lied of artiest). Tot slot het verzoek om je vragen dikgedrukt te stellen, zodat iedereen kan zien dat het een quizvraag betreft.

Wissel het onderwerp zoveel mogelijk af. Stel niet vaker dan drie keer een vraag over hetzelfde onderwerp, maar nog beter is om voor elke nieuwe vraag een ander onderwerp te kiezen. Zo blijven deelnemers gemotiveerder dan wanneer er telkens een vraag komt over een onderwerp waar ze minder van weten.

Vermijd ordinaire gokvragen. Vragen die beginnen met wanneer, welk jaar, hoeveel, etc. hebben vaak weinig met algemene kennis te maken en een hoop gegok is dan ook het gevolg.

Houd het topic actief. Geef tijdig aan of een antwoord fout is en plaats hints wanneer een vraag lastig blijkt te zijn. Als het juiste antwoord maar niet komt, dan mag je een nieuwe vraag stellen. Je mag zelf kiezen of je het antwoord op jouw vorige vraag geeft, of dat je die vraag open laat staan. In dat laatste geval mag men de vorige vraag nog beantwoorden voordat het topic gesloten is.


Als vraagsteller ben jij degene die een antwoord goedkeurt. Het punt geven doe je door de actuele stand van het topic te kopiëren en bij de juiste gebruiker een punt op te tellen. Doe dit dikgedrukt voor de duidelijkheid. Wanneer een gebruiker nog niet in de lijst staat, voeg hem of haar dan gewoon toe.

Probeer binnen 15 minuten een antwoord goed of af te keuren. Wanneer je 15 minuten niks van je laat horen, mag een andere deelnemer een antwoord controleren en eventueel goedkeuren. Als het juiste antwoord dan nog niet gegeven is, mag iemand anders een nieuwe vraag stellen en blijft jouw vraag open staan.

Een juist antwoord is een juist antwoord. Wanneer iemand een goed antwoord geeft dat je eigenlijk niet wilde horen, dan is dat jammer voor jou en dien je het alsnog goed te keuren. Voorkom zulke situaties door je vraag dus duidelijk te formuleren.

Wees soepel met spellingsfouten. Door het soms hoge tempo worden letters nog wel eens vergeten of omgedraaid. Ook bij (buitenlandse) namen mag je niet verwachten dat ze foutloos gespeld worden. Afkortingen zullen ook regelmatig als antwoord gegeven worden, als vraagsteller mag je zelf beslissen of je daar genoegen mee neemt.


Probeer slowchatten enigszins te beperken. Het is niet verboden, maar het is niet de bedoeling dat vragen en antwoorden worden bedolven onder offtopic geneuzel.
De score. Voor ieder goed antwoord ontvang je een punt. Aan het eind van iedere maand worden de behaalde punten teruggezet op 0. De maandwinnaar krijgt dan behalve eeuwige roem ook een ereplaats in de openingspost. In de spoiler zijn de eindscores van voorgaande maanden terug te vinden.

De huidige stand (graag bij het openen van een nieuw deel de score bijwerken):

De_Kardinaal 5
DeParo 4
Polacco 2
Ser_Ciappelletto 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1

Maandwinnaar februari: De_Kardinaal


SPOILER: Eindscores van voorgaande maanden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Discussies over vragen, antwoorden of andere dingen waar je het niet mee eens bent of gewoon iets over kwijt wilt, mogen in de C&H SC. Bedankt MaJo voor de originele OP! De vorige delen zijn hier terug te lezen. Veel succes en plezier in deze reeks!

----

De huidige vraag:

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:11 schreef DeParo het volgende:
Deze voormalige heksenjager keerde zich tegen zijn tijdgenoten die iets vergelijkbaars deden waar de Egyptenaren onder meer hun tien plagen aan te danken hadden. Over wie gaat dit?
Succes.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 20:33:28 #2
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123588362
Slavernij? En hoe heeft dat direct betrekking op de bestraffing van de Egyptenaren door de toorn Gods? Het Jodendom verbood zelf slavernij ook helemaal niet.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 3 maart 2013 @ 20:36:28 #3
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_123588560
Margareth Murray
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_123588600
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
Slavernij? En hoe heeft dat direct betrekking op de bestraffing van de Egyptenaren door de toorn Gods? Het Jodendom verbood zelf slavernij ook helemaal niet.
Er werd wel degelijk gesteld dat God de Israëlieten te hulp schoot voor de slavernij die zij ondervonden in Egypte, de Egyptenaren weigerden mee te werken en werden gestraft, veel abolitionisten gebruikte deze religieuze argumentatie om de slavernij in Amerika te veroordelen.
pi_123588618
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:36 schreef trigt013 het volgende:
Margareth Murray
Incorrect.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:51:28 #6
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_123589413
John Wesley
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_123589475
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:51 schreef trigt013 het volgende:
John Wesley
Incorrect.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 20:52:32 #8
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123589478
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Er werd wel degelijk gesteld dat God de Israëlieten te hulp schoot voor de slavernij die zij ondervonden in Egypte, de Egyptenaren weigerden mee te werken en werden gestraft, veel abolitionisten gebruikte deze religieuze argumentatie om de slavernij in Amerika te veroordelen.
Jozef zei voor zijn dood al dat God de Israëlieten te hulp zou komen en ze vanuit Egypte te brengen naar het beloofde land. Toen moest Mozes nog geboren worden :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 21:00:27 #9
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123590009
Samuel Sewall als antwoord op de vraag trouwens.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123590108
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:52 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Jozef zei voor zijn dood al dat God de Israëlieten te hulp zou komen en ze vanuit Egypte te brengen naar het beloofde land. Toen moest Mozes nog geboren worden :P
Ik ben mogelijk geen expert als jij maar zo werd het in ieder geval door anti-slavernij predikanten in Amerika uitgelegd ;) :P.

Bijvoorbeeld een stuk uit Exodus dat werd gebruikt:

Toen wendde Mozes zich opnieuw tot de HEER en zei: ‘Heer, waarom behandelt u dit volk zo slecht? Waarom hebt u mij hierheen gestuurd? 23 Vanaf het moment dat ik bij de farao ben gekomen en hem in uw naam heb toegesproken, wordt het volk nog slechter door hem behandeld. U hebt uw volk niet bevrijd – integendeel!’ [6] 1 Maar de HEER antwoordde hem: ‘Nu zul je zien wat ik de farao ga aandoen: ik zal hem met harde hand dwingen mijn volk te laten gaan, hij zal het zelfs uit zijn land wegjagen.’

Sommige predikanten in het Zuiden van Amerika overigens zeiden dat de situatie in Egypte juist liet zien dat God slavernij onder bepaalde omstandigheden toe kon staan, maar kennelijk een gevalletje van andere interpretatie, een andere rechtvaardiging voor slavernij was dat zwarte mensen afstammelingen waren van Cham die werd gestraft voor iets.
pi_123590202
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
Samuel Sewall als antwoord op de vraag trouwens.
Netjes ;) :).

De_Kardinaal +1

De_Kardinaal 6
DeParo 4
Polacco 2
Ser_Ciappelletto 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 21:05:28 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123590369
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ben mogelijk geen expert als jij maar zo werd het in ieder geval door anti-slavernij predikanten in Amerika uitgelegd ;) :P.

Bijvoorbeeld een stuk uit Exodus dat werd gebruikt:

Toen wendde Mozes zich opnieuw tot de HEER en zei: ‘Heer, waarom behandelt u dit volk zo slecht? Waarom hebt u mij hierheen gestuurd? 23 Vanaf het moment dat ik bij de farao ben gekomen en hem in uw naam heb toegesproken, wordt het volk nog slechter door hem behandeld. U hebt uw volk niet bevrijd – integendeel!’ [6] 1 Maar de HEER antwoordde hem: ‘Nu zul je zien wat ik de farao ga aandoen: ik zal hem met harde hand dwingen mijn volk te laten gaan, hij zal het zelfs uit zijn land wegjagen.’

Sommige predikanten in het Zuiden van Amerika overigens zeiden dat de situatie in Egypte juist liet zien dat God slavernij onder bepaalde omstandigheden toe kon staan, maar kennelijk een gevalletje van andere interpretatie, een andere rechtvaardiging voor slavernij was dat zwarte mensen afstammelingen waren van Cham die werd gestraft voor iets.
Mozes wist niet wat God al van te voren tegen Jozef had gezet. Zijn volk naar het beloofde land krijgen. De farao had andere plannen. De vraag is als hij het al tegen Jozef had verteld dat hij hulp kwam geven, waarom liet hij zijn volk dan eerst lijden onder de farao, voordat hij weer tegen Mozes sprak?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123590565
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:05 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Mozes wist niet wat God al van te voren tegen Jozef had gezet. Zijn volk naar het beloofde land krijgen. De farao had andere plannen. De vraag is als hij het al tegen Jozef had verteld dat hij hulp kwam geven, waarom liet hij zijn volk dan eerst lijden onder de farao, voordat hij weer tegen Mozes sprak?
Goddelijke Voorzienigheid?
De wegen van God zijn ondoorgrondelijk en niet altijd even duidelijk voor de mensheid!
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 21:52:29 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123593417
Zonde:

Deugdelijke heidenen
Lust
Gulzigheid
Hebzucht
Gramschap
Ketterij
Geweld
Fraude
Verraad

Zondaar:

Guy de Montfort, Cleopatra, Filippo Argenti, Mordred, Ciacco, "vele geestelijke, kardinalen en pausen", Paus Anastasius II, Saladin, Paus Nicolaas III.

Zet de zondaar bij de zonde.

Hint: 14e eeuw


[ Bericht 3% gewijzigd door De_Kardinaal op 03-03-2013 21:58:28 ]
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123594554
Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid:Paus Nicolaas III
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap:Paus Anastasius II
Ketterij:Filippo Argenti
Geweld:Guy de Montfort
Fraude:Ciacco
Verraad:Mordred

Danté's divina comedia maar uit mijn hoofd geprobeerd natuurlijk.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123594596
De goddelijke komedie dus.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123594622
het zijn allemaal ketters, ze behoren allemaal niet tot de Ware Kerk, namelijk [vul hier een random gereformeerde afscheiding in NL in]!!!!!111!!1!!!!!!
  zondag 3 maart 2013 @ 22:09:29 #18
154417 Mederiacvm
Wie sjoon ôs Limburg is.......
pi_123594661
Het heeft m.i. te doen met Dante's La Divina Commedia maar ik kan ze niet allemaal plaatsen
The chances of anything coming from Mars are a million to one, they say.
The chances of anything coming from Mars are a million to one............. but still, they come.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 22:17:45 #19
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123595229
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:08 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid:Paus Nicolaas III
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap:Paus Anastasius II
Ketterij:Filippo Argenti
Geweld:Guy de Montfort
Fraude:Ciacco
Verraad:Mordred

Danté's divina comedia maar uit mijn hoofd geprobeerd natuurlijk.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 3 maart 2013 @ 22:26:25 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123595900
Word ik veroordeeld voor fraude als ik snel even in m'n editie ga kijken? Zo ja, dan is hier mijn gok:

Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid: Argenti
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap: Ciaccio
Ketterij: Anastasius II
Geweld:Guy de Montfort
Fraude: Nicholaas III
Verraad:Mordred
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 22:28:02 #21
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123596008
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Word ik veroordeeld voor fraude als ik snel even in m'n editie ga kijken? Zo ja, dan is hier mijn gok:

Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid: Argenti
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap: Ciaccio
Ketterij: Anastasius II
Geweld:Guy de Montfort
Fraude: Nicholaas III
Verraad:Mordred
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 3 maart 2013 @ 22:29:10 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123596091
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Moet ik het nog even uittypen? :')
pi_123596136
Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid: Ciaccio
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap: Argenti
Ketterij: Anastasius II
Geweld:Guy de Montfort
Fraude: Nicholaas III
Verraad:Mordred

_O- _O- _O- _O-
  zondag 3 maart 2013 @ 22:30:18 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123596165
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:29 schreef DeParo het volgende:
Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid: Giaccio
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap: Argenti
Ketterij: Anastasius II
Geweld:Guy de Montfort
Fraude: Nicholaas III
Verraad:Mordred

_O- _O- _O- _O-
Dan moet je wel Ciacco goed spellen. :P
pi_123596211
_O- _O- _O- _O-

Maar puntje voor S_C uiteraard haha.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 22:34:02 #26
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123596384
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:29 schreef DeParo het volgende:
Deugdelijke heidenen:Saladin
Lust:Cleopatra
Gulzigheid: Giaccio
Hebzucht:vele geestelijke, kardinalen en pausen
Gramschap: Argenti
Ketterij: Anastasius II
Geweld:Guy de Montfort
Fraude: Nicholaas III
Verraad:Mordred

_O- _O- _O- _O-
Dat is goed. De vraag was "Zet de zondaar bij de zonde." Daaraan heb je voldaan maar S_C niet.

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dan moet je wel Ciacco goed spellen. :P
quote:
Wees soepel met spellingsfouten. Door het soms hoge tempo worden letters nog wel eens vergeten of omgedraaid. Ook bij (buitenlandse) namen mag je niet verwachten dat ze foutloos gespeld worden.
zie OP.

De_Kardinaal 6
DeParo 5
Polacco 2
Ser_Ciappelletto 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123596446
Oh :@ :@ nu voel ik me een beetje lullig.
pi_123597387
Wiens arm ligt hier begraven, wat is de datum op de grafsteen, en wat is het verhaal hierachter?

  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 22:53:23 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123597609
Is het de arm van iemand die hem heeft verloren in een zee of veldslag?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123597685
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
Is het de arm van iemand die hem heeft verloren in een zee of veldslag?
Correct.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 22:56:23 #31
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123597798
Horatio Nelson?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123597811
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:49 schreef DeParo het volgende:
Wiens arm ligt hier begraven, wat is de datum op de grafsteen, en wat is het verhaal hierachter?

[ afbeelding ]
Arm van Nelson? 1797 dacht ik, verloor hem tijdens een landingsactie op teneriffe als ik me het goed herinner.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123598039
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
Horatio Nelson?
Incorrect het was een veldslag overigens.

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:56 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Arm van Nelson? 1797 dacht ik, verloor hem tijdens een landingsactie op teneriffe als ik me het goed herinner.
Eveneens incorrect.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 23:02:10 #34
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123598181
Stonewall Jackson? Werd getroffen door eigen troepen in een veldslag in de Amerikaanse burgeroorlog?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123598297
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:02 schreef De_Kardinaal het volgende:
Stonewall Jackson? Werd getroffen door eigen troepen in een veldslag in de Amerikaanse burgeroorlog?
Dat is het antwoord idd.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123598581
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:02 schreef De_Kardinaal het volgende:
Stonewall Jackson? Werd getroffen door eigen troepen in een veldslag in de Amerikaanse burgeroorlog?
Wat een indrukwekkende naam heeft die man toch, het verhaal is ook goed want daar verloor hij z'n arm en hij hield het nog wat langer uit, maar ik zoek de datum nog die op het grafsteen staat.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 23:17:37 #37
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123599086
3 mei 1863. Hij keerde 's avonds 2 mei gezond terug en werd toen beschoten.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123599176
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:17 schreef De_Kardinaal het volgende:
3 mei 1863. Hij keerde 's avonds 2 mei gezond terug en werd toen beschoten.
Datum is helemaal goed.

De_Kardinaal +1

De_Kardinaal 7
DeParo 5
Polacco 2
Ser_Ciappelletto 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 23:23:53 #39
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123599437
Ligt hij op dezelfde begraafplaats als zijn arm trouwens? Hij ging toch nog een weekje langer mee?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 23:30:18 #40
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123599790
Een bepaalde prins had als motto "ich dien". Het is nu nog steeds het motto behorende bij de titel die hij droeg, "prins van X." Wie was deze prins en waar was hij prins van?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123599933
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:23 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ligt hij op dezelfde begraafplaats als zijn arm trouwens? Hij ging toch nog een weekje langer mee?
De arm ligt begraven op een kleine begraafplaats in Virginia, niet heel ver van het ziekenhuis waar Jackson werd behandeld op een plantage. Het is het enige monument dat er nog staat. Twee andere officieren waren er oorspronkelijk ook begraven maar zijn verplaatst naar Fredericksburg, de rest van Jackson zijn lichaam ligt te Lexington. Zijn overlijden was een grote klap voor de Confederatie toentertijd.
pi_123600050
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een bepaalde prins had als motto "ich dien". Het is nu nog steeds het motto behorende bij de titel die hij droeg, "prins van X." Wie was deze prins en waar was hij prins van?
Klinkt Duitse dus ik vraag of het een Duitse prins betreft?
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 23:42:05 #43
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123600453
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:34 schreef DeParo het volgende:

[..]

Klinkt Duitse dus ik vraag of het een Duitse prins betreft?
In het land waar de prins vandaan kwam sprak het volk geen Duits.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123600567
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:42 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

In het land waar de prins vandaan kwam sprak het volk geen Duits.
Maar Nederlands?
  † In Memoriam † maandag 4 maart 2013 @ 00:25:11 #45
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123602518
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 23:44 schreef DeParo het volgende:

[..]

Maar Nederlands?
Ook niet.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123602638
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:25 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ook niet.
Brits?
Hannover heeft toch een band met het Britse Koningshuis?
  † In Memoriam † maandag 4 maart 2013 @ 00:32:49 #47
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123602789
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

Brits?
Hannover heeft toch een band met het Britse Koningshuis?
Brits ja. Dat laatste heeft er niets mee te maken.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † maandag 4 maart 2013 @ 00:56:02 #48
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123603395
Kan iemand een tussenvraag verzinnen?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123603530
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kan iemand een tussenvraag verzinnen?
Haha, vanwaar dat?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123603945
Eduard van Woodstock?
Ура для россии
pi_123604166
De Prins van Wales?!
pi_123604605
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 01:43 schreef DeParo het volgende:
De Prins van Wales?!
Deze aap ja:

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  † In Memoriam † maandag 4 maart 2013 @ 02:46:32 #53
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123604825
De_Kardinaal 7
DeParo 5
Polacco 2
Ser_Ciappelletto 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
Woestijnvos 1

Eduard van Woodstock, bijgenaamd de Zwarte Prijs, Prins van Wales, is goed.

quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 01:04 schreef Polacco het volgende:

[..]

Haha, vanwaar dat?
Morgen geen tijd om het te controleren. Toeval dat ik nog even keek en nu is er geen tussenvraag meer nodig.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123608328
Wie was Evaristus en wat heeft hij gedaan.
Ура для россии
  † In Memoriam † maandag 4 maart 2013 @ 14:55:56 #55
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123617883
Ik ken alleen een paus met dezelfde naam. Legde de fundering waaruit later het college der kardinalen uit zou voorkomen.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123619937
Klopt inderdaad.

De_Kardinaal 8
DeParo 5
Polacco 2
Ser_Ciappelletto 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
Ура для россии
pi_123623953
Nieuwe vraag:

Tijdens het interbellum wou de tweede Poolse Republiek twee plannen of strategieën realiseren, beide ontsproten uit het brein van de Poolse staatsman Piłsudski, om zo toekomstige Duitse en Russische agressie/imperialisme het hoofd te bieden. Wat hielden deze plannen in?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123626370
Ik meen me iets te herinneren over kolonisatie en het verbeteren van infrastructuur.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123627131
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 18:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik meen me iets te herinneren over kolonisatie en het verbeteren van infrastructuur.
Nee, dat was het niet.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 4 maart 2013 @ 19:34:29 #60
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123628666
Preventieve annexatie van West-Europa. :7
  maandag 4 maart 2013 @ 19:39:30 #61
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123628971
Strategische bondgenootschappen met het VK en Frankrijk en modernisering van de krijgsmacht?
pi_123629507
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:34 schreef Nibb-it het volgende:
Preventieve annexatie van West-Europa. :7
Nee, geen annexaties van West Europa :o

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Strategische bondgenootschappen met het VK en Frankrijk en modernisering van de krijgsmacht?
Strategische bondgenootschappen komen al een heel stuk dichter in de beurt, maar niet met het VK en Frankrijk. En natuurlijk wou men ook het leger moderniseren maar het tweede plan waar ik op doel was specifiek gericht tegen het Tsaristische Rusland/Sovjet Unie.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 4 maart 2013 @ 20:59:30 #63
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123634095
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:49 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee, geen annexaties van West Europa :o

[..]

Strategische bondgenootschappen komen al een heel stuk dichter in de beurt, maar niet met het VK en Frankrijk. En natuurlijk wou men ook het leger moderniseren maar het tweede plan waar ik op doel was specifiek gericht tegen het Tsaristische Rusland/Sovjet Unie.
Ze hebben toch niet geprobeerd een verbond te sluiten met de Duitsers? :o
  maandag 4 maart 2013 @ 21:08:05 #64
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_123634613
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze hebben toch niet geprobeerd een verbond te sluiten met de Duitsers? :o
Mijn gok zou de Zweden zijn dan.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_123635062
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze hebben toch niet geprobeerd een verbond te sluiten met de Duitsers? :o
Nee, ben je gek :o

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:08 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Mijn gok zou de Zweden zijn dan.
Ook niet. Laat ik het zo zeggen: ''Pilsudski verlangde naar vroegere tijden.''
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 4 maart 2013 @ 21:15:10 #66
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123635124
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:14 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee, ben je gek :o

[..]

Ook niet. Laat ik het zo zeggen: ''Pilsudski verlangde naar vroegere tijden.''
Met de Litouwers? Bestonden die toen nog?
  maandag 4 maart 2013 @ 21:15:22 #67
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_123635144
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:14 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee, ben je gek :o

[..]

Ook niet. Laat ik het zo zeggen: ''Pilsudski verlangde naar vroegere tijden.''
Litouwen?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 4 maart 2013 @ 21:15:23 #68
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123635147
Een bondgenootschap met kleinere Oostzeestaten (Litouwen e.d.)?
  maandag 4 maart 2013 @ 21:17:06 #69
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123635286
Oekraïne ligt misschien meer voor de hand...
  maandag 4 maart 2013 @ 21:19:18 #70
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123635430
En de specifieke tactiek tegen de Russen, is dat het aanleggen van een diepteverdediging in het oosten?
  maandag 4 maart 2013 @ 21:27:04 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123635946
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:02 schreef Polacco het volgende:
Nee, dat was het niet.
Ook niet in de zin van een "polificatie" van het territorium in met name de grensgebieden?
pi_123636418
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Met de Litouwers? Bestonden die toen nog?
Ja, die hadden toen hun eigen staat en waren één van de (meerdere) beoogde partners.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:15 schreef Iblardi het volgende:
Een bondgenootschap met kleinere Oostzeestaten (Litouwen e.d.)?
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:17 schreef Iblardi het volgende:
Oekraïne ligt misschien meer voor de hand...
De Baltische staten en Oekraïne hoorden ook bij de beoogde lijst van kandidaten.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En de specifieke tactiek tegen de Russen, is dat het aanleggen van een diepteverdediging in het oosten?
Nee, het plan tegen de Russen was niet iets militairs.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:27 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ook niet in de zin van een "polificatie" van het territorium in met name de grensgebieden?
Ik neem aan dat je polonisatie bedoelt, maar nee het was niet de bedoeling om gebieden buiten de Poolse grens te koloniseren of te poloniseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Polacco op 04-03-2013 21:39:21 ]
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 4 maart 2013 @ 21:49:55 #73
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_123637618
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:33 schreef Polacco het volgende:
Ik neem aan dat je polonisatie bedoelt,
God, ja, stom. Dat is natuurlijk de term die ik zocht.
quote:
maar nee het was niet de bedoeling om gebieden buiten de Poolse grens te koloniseren of te poloniseren.
Nee, ik doelde meer op het wegdrukken/marginaliseren van Russische en Duitse etnische minderheden binnen de Poolse grenzen, ten dele om de Poolse identiteit van het land te versterken en deels ook om territoriale claims van de kant van de Russen en Duitsers te voorkomen en om te verhoeden dat deze etnische minderheden een "vijfde colonne" zouden kunnen gaan vormen. Maar ik begrijp dat dit niet het juiste antwoord is.
pi_123638187
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

God, ja, stom. Dat is natuurlijk de term die ik zocht.

[..]

Nee, ik doelde meer op het wegdrukken/marginaliseren van Russische en Duitse etnische minderheden binnen de Poolse grenzen, ten dele om de Poolse identiteit van het land te versterken en deels ook om territoriale claims van de kant van de Russen en Duitsers te voorkomen en om te verhoeden dat deze etnische minderheden een "vijfde colonne" zouden kunnen gaan vormen. Maar ik begrijp dat dit niet het juiste antwoord is.
Onder Pilsudski werden de Joodse en overige minderheden juist met rust gelaten, hij wilde hen niet poloniseren en vond dat etnische minderheden zichzelf konden blijven, weliswaar wel binnen de Poolse staat. Het was dus ook geen onderdeel van zijn twee plannen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123638280
Misschien had ik het er bij vraag moeten bijzetten maar de beide plannen zijn wel mislukt.
Als extra hint dan maar.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 4 maart 2013 @ 22:01:00 #76
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123638506
Leuke vraag. Ben benieuwd naar het antwoord.
pi_123667872
Nog geen nieuwe suggesties?

Nieuwe hint dan maar:

Voor het bondgenootschap: "A - B - Z"

Voor tegen de Sovjet Unie: "nationalisme, eigen identiteit".
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 5 maart 2013 @ 18:05:31 #78
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123668130
A-B-Z in het Pools of is dat een leenvertaling?
pi_123668742
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 18:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
A-B-Z in het Pools of is dat een leenvertaling?
A - B - Z is in het Nederlands, in het Pools zou het A - B - C zijn.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 5 maart 2013 @ 19:27:58 #80
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123671358
Albanië, Belarus en Zwitserland?
pi_123672390
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Albanië, Belarus en Zwitserland?
Nee, geen namen van landen.Witrusland was overigens ook één van de beoogde partners, de andere twee niet.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 5 maart 2013 @ 19:59:53 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123672820
Piludski wilde het nationalisme in landen die gewoon waren door de Russen binnengevallen te worden (zo'n beetje heel Oost-Europa dus) aanwakkeren om de weerstand tegen de Russen te vergroten en zo diens macht en invloed te verkleinen, en tegelijkertijd met die landen een bondgenootschap sluiten om samen tegen de traditionele indringers (Rusland en Duitsland) te knokken(?)
pi_123674567
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Piludski wilde het nationalisme in landen die gewoon waren door de Russen binnengevallen te worden (zo'n beetje heel Oost-Europa dus) aanwakkeren om de weerstand tegen de Russen te vergroten en zo diens macht en invloed te verkleinen, en tegelijkertijd met die landen een bondgenootschap sluiten om samen tegen de traditionele indringers (Rusland en Duitsland) te knokken(?)
Dat is het inderdaad. Het plan, dat stamt uit begin jaren 20, was om een federatie te vormen, met een leidende rol voor Polen natuurlijk, om zich beter te kunnen wapenen tegen Duits en/of Russisch imperialisme. Międzymorze, of Intermarium, had tot doel het vroegere Pools-Litouwse gemeenbest te doen herrijzen waarbij ook de Tsjechische broeders, de Slavische volken in het zuiden, de Finnen, de Roemenen en de Hongaren zouden worden uitgenodigd zodat de federatie zich zou strekken van A (Adriatische Zee) tot B (Baltische zee) tot C (Czarne morze in het Pools, Zwarte zee in het Nederlands). De meeste staten waren echter tegen het vormen van een federatie waardoor het plan nooit tot realisatie is gekomen. Het plan was dus mislukt en binnen 20 jaar waren alle staten die door Polen waren uitgenodigd, inclusief Polen zelf, bezet door zowel Duitsland als de Sovjet Unie...



Het plan tegen de Russen was de prometheism-politiek. Het hield in dat het nationalisme van de vele volkeren die in de Sovjet Unie aanwezig waren werd aangewakkerd en separatistische bewegingen werden ondersteund zodat deze zichzelf op den duur onafhankelijk zouden verklaren. Daarmee zou de macht en invloed van het Russische Tsarenrijk/Sovjet Unie worden verzwakt.

+1 Ser_Ciappelletto

De_Kardinaal 8
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:16:38 #84
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123677285
Een stukje cultuur:

Door welk lichaamsdeel hebben we 24 uren in één dag? En waarom? Volgens een theorie, althans

[ Bericht 4% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 05-03-2013 23:18:14 ]
  † In Memoriam † dinsdag 5 maart 2013 @ 22:55:51 #85
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123684151
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een stukje cultuur:

Door welk lichaamsdeel hebben we 24 uren in één dag? Volgens een theorie, althans
Eerste gok. De ogen (lichtinval op de retina).
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:57:04 #86
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123684246
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 22:55 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Eerste gok. De ogen (lichtinval op de retina).
Creatieve gok, maar nee.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:57:57 #87
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123684305
Het gaat specifiek om het 24, en waarom dat niet 23, 25 of nog iets anders is.
  † In Memoriam † dinsdag 5 maart 2013 @ 23:16:21 #88
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123685396
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 22:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het gaat specifiek om het 24, en waarom dat niet 23, 25 of nog iets anders is.
Hersenen :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 5 maart 2013 @ 23:18:20 #89
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123685506
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:16 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Hersenen :P
Ja, mensen hebben dat bedacht met hun hersens ja. Maar de hersens geven geen reden waarom het 24 en niet 2, 34 of 235 uur per dag is.

En ik heb een "En waarom" toegevoegd voordat iedereen maar in het wilde weg lichaamsdelen begint te roepen. :)
  † In Memoriam † dinsdag 5 maart 2013 @ 23:32:26 #90
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123686315
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, mensen hebben dat bedacht met hun hersens ja. Maar de hersens geven geen reden waarom het 24 en niet 2, 34 of 235 uur per dag is.

En ik heb een "En waarom" toegevoegd voordat iedereen maar in het wilde weg lichaamsdelen begint te roepen. :)
Dan maar de waarom vraag: de rotatie van de aarde.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 5 maart 2013 @ 23:36:19 #91
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123686533
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:32 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan maar de waarom vraag: de rotatie van de aarde.
Dat is waarom we het concept 'dag' hebben, maar niet waarom die ingedeeld is in 24 uur.

Zit jij soms aan de miswijn?
  † In Memoriam † dinsdag 5 maart 2013 @ 23:36:22 #92
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123686538
En het orgaan, een gebiedje scn, gelegen op de hypothalamus.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123690208
10 vingers, 10 tenen, 2 benen en 2 armen = 24?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 02:21:57 #94
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123690508
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 01:43 schreef Polacco het volgende:
10 vingers, 10 tenen, 2 benen en 2 armen = 24?
Dat zijn meer dan 1.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Door welk lichaamsdeel
Lees ik als 1.

:P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 6 maart 2013 @ 07:21:02 #95
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123691602
Valt dit werkelijk onder het kopje 'cultuur'?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123691818
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 02:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat zijn meer dan 1.

[..]

Lees ik als 1.

:P
:P
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123694637
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, mensen hebben dat bedacht met hun hersens ja. Maar de hersens geven geen reden waarom het 24 en niet 2, 34 of 235 uur per dag is.

En ik heb een "En waarom" toegevoegd voordat iedereen maar in het wilde weg lichaamsdelen begint te roepen. :)
het twaalftallig stelsel kent an sich ook een gedachtesteun in de indeling van de hand... 12 vingerkootjes op de 4 vingers, en de duim gebruiken als 'switch' (waarbij je dan dus perfect op de 24 uitkomt)...

enkel was dat vroeger een veelgebruikte rekenmethode, toen men nog geen rekenmachine's had..
Voordeel was vooral dat het 'dozijn' zo perfect deelbaar was, wat het natuurlijk bij de middenstand een graag gebruikte eenheid maakte (die konden zo hun producten aanbieden per dozijn, maar deze ook eenvoudig gedeeld verkopen, als een kwart, derde of half dozijn)

Ik ben wel eens in een cafegevecht geraakt toen ik met een vriend, een C-programmeur in een bar in de Witte de With straat gesprekken had over binaire, hexadecimale rekensystemen, en hij binaire moppen ging tappen die kennelijk wat havenarbieders moeilijk begrepen.. belangrijkste les was altijd partij kiezene voor de havenarbeiders en tegen c-programmeurs in zulke situaties

[ Bericht 4% gewijzigd door RM-rf op 06-03-2013 10:38:33 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:30:54 #98
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123696173
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 07:21 schreef Rave_NL het volgende:
Valt dit werkelijk onder het kopje 'cultuur'?
Jazeker. Het decimaal/duodecimaal/hexadecimaal stelsel is cultuurgebonden. Er is geen objectieve reden waarom decimaal beter zou zijn.
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:34:11 #99
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123696269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 10:33 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het twaalftallig stelsel kent an sich ook een gedachtesteun in de indeling van de hand... 12 vingerkootjes op de 4 vingers, en de duim gebruiken als 'switch' (waarbij je dan dus perfect op de 24 uitkomt)...

enkel was dat vroeger een veelgebruikte rekenmethode, toen men nog geen rekenmachine's had..
Voordeel was vooral dat het 'dozijn' zo perfect deelbaar was, wat het natuurlijk bij de middenstand een graag gebruikte eenheid maakte (die konden zo hun producten aanbieden per dozijn, maar deze ook eenvoudig gedeeld verkopen, als een kwart, derde of half dozijn)

Ik ben wel eens in een cafegevecht geraakt toen ik met een vriend, een C-programmeur in een bar in de Witte de With straat gesprekken had over binaire, hexadecimale rekensystemen, en hij binaire moppen ging tappen die kennelijk wat havenarbieders moeilijk begrepen.. belangrijkste les was altijd partij kiezene voor de havenarbeiders en tegen c-programmeurs in zulke situaties
Juist, het waren de vingerkootjes die gebruikt werden om te tellen, waardoor de vroege Soemeriërs een duodecimaal stelsel gebruikten. En die Soemeriërs waren degenen die de indeling van de dag in 24 uren populariseerden.

(Alhoewel ik ook andere theorieën heb gehoord, onder meer over de maankalender)

De_Kardinaal 8
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 11:38:09 #100
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123696395
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 07:21 schreef Rave_NL het volgende:
Valt dit werkelijk onder het kopje 'cultuur'?
Misschien wel. Als het een idee is uit een andere cultuur of uit het verleden.

TCM, traditionele chinese geneeskunde heeft een klok per 2 uur, om de 2 uur krijgt een orgaan de meeste energie, in de hindoeïstische geneeskunde is het om de vier uur.

Misschien was er in Arabië of het oude Griekenland wel iemand die dacht dat het kwam door de geslachtsorganen of iets.

Ik zie het antwoord uiteindelijk wel.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 12:29:20 #101
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123697943
De vroeg Soemeriërs baseerden hun kalender noch hun maand noch hun dagindeling op vingerkootjes. Zij hadden een sexagesimaal syteem (gebaseerd op delen of veelvouden van zestig). Een mathematisch systeem van combinaties van de zon, de maan et cetera. Indeling in cirkels en graden.

Hier hun klokken en indelen van zaken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
spoiler vanwege de afmeting van de afbeelding.

Bronnen: http://en.wikipedia.org/w(...)units_of_measurement (afbeelding van afkomstig)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sexagesimal

[ Bericht 18% gewijzigd door De_Kardinaal op 06-03-2013 12:36:59 ]
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 6 maart 2013 @ 12:37:02 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123698168
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:29 schreef De_Kardinaal het volgende:
De vroeg Soemeriërs baseerden hun kalender noch hun maand noch hun dagindeling op vingerkootjes. Zij hadden een sexagesimaal syteem (gebaseerd op delen of veelvouden van zestig). Een mathematisch systeem van combinaties van de zon, de maan et cetera. Indeling in cirkels en graden.

Hier hun klokken en indelen van zaken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
spoiler vanwege de afmeting van de afbeelding.
Ze telden de vingerkootjes van de ene hand, en hielden met de vingers van hun andere hand de twaalftallen bij: 5 x 12 = 60 :)

Anyhow, zoals ik al zei: het is niet de enige theorie die ik ken, maar het was in ieder geval de meest opvallende.
  woensdag 6 maart 2013 @ 12:40:41 #103
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123698312
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jazeker. Het decimaal/duodecimaal/hexadecimaal stelsel is cultuurgebonden. Er is geen objectieve reden waarom decimaal beter zou zijn.
Je zult mij niet horen over de superioriteit/inferioriteit.
Het leek me alleen eerder iets voor de AKQ dan de C&HKQ.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 6 maart 2013 @ 12:41:24 #104
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123698342
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:40 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Je zult mij niet horen over de superioriteit/inferioriteit.
Het leek me alleen eerder iets voor de AKQ dan de C&HKQ.
Het was het eerste wat ik kon bedenken en het leek me ook in dit kader wel interessant. Ik zal de volgende keer wel weer een vraag stellen over een random artikel van Wikipedia. ;(
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 12:55:01 #105
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123698783
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze telden de vingerkootjes van de ene hand, en hielden met de vingers van hun andere hand de twaalftallen bij: 5 x 12 = 60 :)

Anyhow, zoals ik al zei: het is niet de enige theorie die ik ken, maar het was in ieder geval de meest opvallende.
Nee handen werden wel gebruikt, maar dan op een hele andere manier. Het gaat niet om de vingerkootjes, maar om hoeveel een hand aan ruimte kon bevatten. Zie de afbeelding.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 6 maart 2013 @ 13:17:13 #106
33189 RM-rf
1/998001
pi_123699517
In de jaren twintig van de vorige eeuw werd in Japan bij een opgraving van een Boedhistische tempel dit beeld gevonden, welke nu in het Nationaal museum van Tokyo staat:



Het stelde een 'buitenlandse godheid' voor welke daar aanbeden werd, wie is echter de persoon die hier afgebeeld is en hoe komt deze in een japanse tempel terecht
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 13:22:01 #107
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123699661
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 13:17 schreef RM-rf het volgende:
In de jaren twintig van de vorige eeuw werd in Japan bij een opgraving van een Boedhistische tempel dit beeld gevonden, welke nu in het Nationaal museum van Tokyo staat:

[ afbeelding ]

Het stelde een 'buitenlandse godheid' voor welke daar aanbeden werd, wie is echter de persoon die hier afgebeeld is en hoe komt deze in een japanse tempel terecht
Wat is dat met die streepjes?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123699666
Mohammed, met de invasie van de mongolen welke werd vernietigd door de kamikaze?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123699851
Jezus dan maar. Japanners kwamen daarmee in contact na bezoek van verschillende Europese ontdekkingsreizigers.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  woensdag 6 maart 2013 @ 13:30:32 #110
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123699904
Petrus, door de Portugezen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 6 maart 2013 @ 13:30:52 #111
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123699916
Dubbel.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 13:47:01 #112
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123700429
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 13:30 schreef Rave_NL het volgende:
Petrus, door de Portugezen.
Er mochten toch geen Portugezen in de havens van Japan?

Ik gok daarom dat het beeld daar naar toe gebracht is door Hollanders (Nederlanders) en dan is de voor de hand liggende naam dat het Erasmus was.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  Moderator woensdag 6 maart 2013 @ 14:55:19 #113
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_123702562
:W Zag mijn naam in de OP door Sherlock ;) Ik ga hier eens buurten :s)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  woensdag 6 maart 2013 @ 15:34:45 #114
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123704103
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 13:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Er mochten toch geen Portugezen in de havens van Japan?

Ik gok daarom dat het beeld daar naar toe gebracht is door Hollanders (Nederlanders) en dan is de voor de hand liggende naam dat het Erasmus was.
De Portugezen waren de eerste westerlingen, maar omdat zij de Jezuïten meebrachten die vervolgens de bevolking bekeerden en de verhoudingen flink op scherp zetten, moesten de Westerlingen vertrekken, op de Nederlanders na aangezien zij geen godsdienst opdrongen maar er alleen voor de handel waren.
Het beeld is dan volgens mij ook geen Nederlands beeld.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 16:33:19 #115
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123706644
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2013 15:34 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

De Portugezen waren de eerste westerlingen, maar omdat zij de Jezuïten meebrachten die vervolgens de bevolking bekeerden en de verhoudingen flink op scherp zetten, moesten de Westerlingen vertrekken, op de Nederlanders na aangezien zij geen godsdienst opdrongen maar er alleen voor de handel waren.
Het beeld is dan volgens mij ook geen Nederlands beeld.
Ik heb geen idee van welke periode er sprake is. Als ik aan Japans - Europese betrekkingen denk gaat er voornamelijk een Nederlands belletje rinkelen. Ik vermoed dan ook dat de oorspronkelijke vindplaats van het beeldje in Dejima was. Dat was de Nederlandse handelspost. Toen hadden alleen de Nederlanders nog toegang tot Japan.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 17:04:45 #116
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123707703
Rechts in de hoek ligt een soort boekje/kaartje. Daar staat het vast allemaal op.

Dit was Mario di plumbumgiterii, kwam uit de slotgracht van de shogun omhoog uit een pijp en sprong via het kasteel naar de vlag kreeg vervolgens een hulde met vuurwerk.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:12:57 #117
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123707985
Knap dat jullie überhaupt nog iets kunnen zien op het plaatje, want de kwaliteit is echt beroerd.
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 17:20:23 #118
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123708258
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Knap dat jullie überhaupt nog iets kunnen zien op het plaatje, want de kwaliteit is echt beroerd.
Mijn omschrijving ervan:

Een man met hoed, Europees gezicht. In rechterhand een uitgerolde boekrol. Van zijn complete linkerarm en hand zie ik eigenlijk niets. Onder de gordel zie ik er niet veel van, maar het wekt de suggestie dat zijn linkerbeen deels zichtbaar is. Onderin rechts een boekje / kaartje en op de achtergrond een muur en TL (?) verlichting.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 6 maart 2013 @ 17:29:08 #119
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123708543
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:20 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Mijn omschrijving ervan:

Een man met hoed, Europees gezicht. In rechterhand een uitgerolde boekrol. Van zijn complete linkerarm en hand zie ik eigenlijk niets. Onder de gordel zie ik er niet veel van, maar het wekt de suggestie dat zijn linkerbeen deels zichtbaar is. Onderin rechts een boekje / kaartje en op de achtergrond een muur en TL (?) verlichting.
Het is duidelijk dat het een mens is, maar er zijn weinig kenmerkende trekken te ontwaren. Rechts lijkt inderdaad een boekrol, maar het kan ook een zwaard of een verrekijker zijn met wat rare lichtinval/slijtage aan het beeld. Links lijkt mij ook een boek, of een abacus of iets dergelijks. Z'n jas kan zowel Europees als Chinees zijn, en z'n hoed herken ik helemaal niet.

Afgaande op de invloed van de Jezuïeten zou het ook Ignatius van Loyola of een leider van de Jezuïeten kunnen zijn.
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 17:50:58 #120
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123709309
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 17:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat het een mens is, maar er zijn weinig kenmerkende trekken te ontwaren. Rechts lijkt inderdaad een boekrol, maar het kan ook een zwaard of een verrekijker zijn met wat rare lichtinval/slijtage aan het beeld. Links lijkt mij ook een boek, of een abacus of iets dergelijks. Z'n jas kan zowel Europees als Chinees zijn, en z'n hoed herken ik helemaal niet.

Afgaande op de invloed van de Jezuïeten zou het ook Ignatius van Loyola of een leider van de Jezuïeten kunnen zijn.
De positie van de hand lijkt mij zo dat er nu geen zwaard of telescoop in kan zonder dat het gedeelte duidelijk zou afsteken van het beeld. Links zie ik daarentegen geen fluit in dus dat zou best een boek of een abacus of iets van dien aard kunnen zijn. Die jas daarvan kan ik ook niet echt iets uit afleiden.

Zo'n hoed herken ik wel. Dat lijkt mij heel veel op een bonnet. Wat traditioneel gekoppeld is aan een behaalde graad in de theologie, wat vrijwel alleen geestelijken deden en dus het symbool werd van een priester.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 7 maart 2013 @ 09:45:37 #121
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123735888
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 13:17 schreef RM-rf het volgende:

Tijd voor een hint? :P
pi_123736397
Ik denk dat er geen beter antwoord gaat komen dan het initiele antwoord van D_K..

deze had heel juist gezien dat het ging om een beeld van een schip, het was een beeld van de Spiegel van het nederlandse schip De Liefde en inderdaad betrof dit Erasmus (het schip heette oorspronkelijk De Erasmus), en de opdrachtgever kwam uit Rotterdam.

Nadat dit schip aan de Japanse Kust gestrand was, werden de Hollanders gevangen genomen en naar de Shogun gebracht, welke op dat moment door Portugese missionarissen geadviseerd werd en de Portugezen hebben waarschijnlijk gepoogd de hollanders gevangen te houden.

De japanners echter waren kort ervoor verslagen bij een invasie in Korea, grotendeels door een zwakke marine en hadden veel intersse in de scheepsbouwkunsten van de hollanders en dit was vermoedelijk de reden dat ze veel intersse in de bouw van De Liefde hadden en dit als voorbeeld namen.
Evenzeer gebruikten ze de hollandse kannonnen er graag in binnenlandse veldslagen

Kort erop bouwden de japaners zelf soortgelijke schepen als De Liefde, onder leiding van een van de overlevenden van de reis van De Liefde,

De_Kardinaal 9
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 1
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 11:45:08 #123
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123739709
Ik bedoelde niet eens Desiderius Erasmus, maar de Heilige Erasmus, de schutspatroon van de zeevaarders en matrozen. Dat was een populair Heilige toen. Onze Erasmus werd ook naar de Heilige Erasmus vernoemd.

Misschien was het dus wel grappig bedoeld, de heilige Erasmus vervangen met onze Erasmus.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 12:45:30 #124
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123741667
Welk verdrag legde de basis tot de politieke eenheid "Kingdom of Great Britain". Die zou ontstaan uit de landen Engeland en Schotland? Wie was de eerst vorst die over deze politieke eenheid zou heersen?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 7 maart 2013 @ 12:48:50 #125
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_123741787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 12:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
Welk verdrag legde de basis tot de politieke eenheid "Kingdom of Great Britain". Die zou ontstaan uit de landen Engeland en Schotland? Wie was de eerst vorst die over deze politieke eenheid zou heersen?
Dat was James de eerste, maar het verdrag weet ik zo 123 niet...
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 12:53:31 #126
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123741950
quote:
2s.gif Op donderdag 7 maart 2013 12:48 schreef ullie het volgende:

[..]

Dat was James de eerste, maar het verdrag weet ik zo 123 niet...
Dat was een personele unie. Hij droeg beide kronen, maar het beleven afzonderlijke landen. Ik zoek naar de politieke verbintenis tussen beide landen.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123742062
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 12:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
Welk verdrag legde de basis tot de politieke eenheid "Kingdom of Great Britain". Die zou ontstaan uit de landen Engeland en Schotland? Wie was de eerst vorst die over deze politieke eenheid zou heersen?
Het verdrag van Greenwich uit begin 16e eeuw tussen Engeland en Schotland.(Leidde uiteindelijk tot de opvolging van Elizabeth door Jacobus VI Stuart in 1603) Het eigenlijke verdrag wat de unie waarmaakte was de act of the union van 1707. De eerste vorst was Koningin Anne.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 7 maart 2013 @ 12:57:18 #128
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_123742073
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 12:53 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat was een personele unie. Hij droeg beide kronen, maar het beleven afzonderlijke landen. Ik zoek naar de politieke verbintenis tussen beide landen.
Oh das later dan. Ben toevallig the Isles aan het lezen van Norman Davies en ben net aanbeland bij James en het idee van Great Britain. Over een week had ik het geweten!
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 12:59:47 #129
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123742163
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 12:56 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Het verdrag van Greenwich uit begin 16e eeuw tussen Engeland en Schotland.(Leidde uiteindelijk tot de opvolging van Elizabeth door Jacobus VI Stuart in 1603) Het eigenlijke verdrag wat de unie waarmaakte was de act of the union van 1707. De eerste vorst was Koningin Anne.
Meer dan voldoende beantwoord.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 13:00:09 #130
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123742175
De_Kardinaal 9
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123742591
Welke 17e eeuwse admiraal had de bijnaam "Keesje de duivel"? Bij welke admiraliteit diende hij? Hij had bij twee gebeurtenissen het commando over de voorhoede van een vloot, noem ze beide.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 13:19:08 #132
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123742872
Mooie vraag.

Dat was een van de Evertsen, maar ik heb geen idee welke precies. Lid van de admiraliteit van Zeeland.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123749281
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
Mooie vraag.

Dat was een van de Evertsen, maar ik heb geen idee welke precies. Lid van de admiraliteit van Zeeland.
Idd, een van de Evertsen, lid van de Zeeuwse Admiraliteit. Maar het moet allemaal specifieker natuurlijk. :P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † donderdag 7 maart 2013 @ 17:59:55 #134
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123754381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:54 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Idd, een van de Evertsen, lid van de Zeeuwse Admiraliteit. Maar het moet allemaal specifieker natuurlijk. :P
Dat zou ik niet weten, eentje kreeg toch een promotie en als zijn kinderen werden toen luitenant-admiraal enzovoorts? Geen idee wat die allemaal gedaan hebben. Eentje viel de Engelse vloot aan. Of wat was er toen gaande? :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123782983
Cornelis Evertsen de jongste.
Ура для россии
  † In Memoriam † vrijdag 8 maart 2013 @ 11:26:13 #136
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123783209
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 11:20 schreef Woestijnvos het volgende:
Cornelis Evertsen de jongste.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Hij had bij twee gebeurtenissen het commando over de voorhoede van een vloot, noem ze beide.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  vrijdag 8 maart 2013 @ 11:30:46 #137
33189 RM-rf
1/998001
pi_123783365
Een van de belangrijkste gebeurtenissen op zee in de 17e eeuw (vanuit hollands zicht) moet het doorbreken van de Kettingen op de Thames zijn.. De Ruyter zelf was toen afwezig en een onder-aanvoerder nam volgens mij die beslissing nogal ad hoc, toen die doorhad dat de engelse verdediging erg slap en onvoorbereid was
mogelijk was dat een van die Evertsen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † vrijdag 8 maart 2013 @ 11:39:54 #138
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123783736
Ik zeg gewoon het indammen van de Duinkerker Kapers . En de reeds genoemde aanval op de Engelse vloot.

Waarom? Geen idee, het klinkt wel maritiem.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123786971
Cornelis Evertsen de Jongste is correct.

Beide incorrect, de Ruyter was er niet bij bij betrokken en in beide gevallen voerde een Engelsman het oppercommando.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 8 maart 2013 @ 13:41:05 #140
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123788433
Gibraltar?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123788696
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 13:41 schreef Rave_NL het volgende:
Gibraltar?
Incorrect.

Nog een tip, in beide gevallen was het dezelfde Engelsman die het algemene bevel voerde.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 8 maart 2013 @ 20:30:47 #142
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123805227
Heb je nog meer tips Stephen?
pi_123806311
De Engelsman ging in 1688 verkleed als gewoon zeeman om een boodschap af te leveren aan Willem III in Nederland.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 8 maart 2013 @ 20:57:11 #144
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123806540
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 20:52 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De Engelsman ging in 1688 verkleed als gewoon zeeman om een boodschap af te leveren aan Willem III in Nederland.
Ah, dan hebben we het vermoedelijk over het commando over de voorhoede van Willem's invasievloot, die in datzelfde jaar naar Engeland vertrok.

Voor het andere deel van het antwoord wil ik graag mijn hulplijn inschakelen.
pi_123812562
quote:
6s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 20:57 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ah, dan hebben we het vermoedelijk over het commando over de voorhoede van Willem's invasievloot, die in datzelfde jaar naar Engeland vertrok.

Voor het andere deel van het antwoord wil ik graag mijn hulplijn inschakelen.
Correct, nu de laatste nog.
De tweede gebeurtenis is een echte zeeslag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 09-03-2013 00:52:59 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 9 maart 2013 @ 11:27:09 #146
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123822049
Tegen de Fransen?
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 11:34:28 #147
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123822196
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 11:27 schreef Nibb-it het volgende:
Tegen de Fransen?
+ was het een verlies?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123822738
Beide ja,
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 9 maart 2013 @ 13:32:43 #149
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_123825081
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 11:56 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Beide ja,
Ontzet van Kopenhagen, was daar ook niet een Evertsen bij? Dus de slag om de Sont, waar de With stierf.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 13:37:10 #150
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123825189
Slag om Beachy Head? Het grootste verlies van de Britten en de Nederlanders tegen de Fransen?

Ik bedoel bij niet om. Het was een zeeslag. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zaterdag 9 maart 2013 @ 13:39:26 #151
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_123825236
Hè kak, ik mis dat hele "tegen de Fransen gedeelte" :D
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 13:40:22 #152
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123825273
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:39 schreef AgLarrr het volgende:
Hè kak, ik mis dat hele "tegen de Fransen gedeelte" :D
Altijd de antwoorden van anderen lezen. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123827029
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Slag om Beachy Head? Het grootste verlies van de Britten en de Nederlanders tegen de Fransen?

Ik bedoel bij niet om. Het was een zeeslag. :P

Correct!

Cornelis Evertsen de Jongste, luitenant admiraal van Zeeland. Voerde de voorhoede aan bij de invasie van Engeland in 1688 onder Arthur Herbert. In 1690 voerde hij weer de voorhoede aan in de slag bij Besevier of Beachy Head ook weer onder Herbert(verheven in de adelstand als graaf van Torrington in 1689). Keesje de Duivel en zijn eskader werden niet ondersteund door de rest van de vloot en de Staatse vloot leed hierdoor zware verliezen. Torrington werd bij terugkomst in Engeland gevangengezet in de Tower voor zijn acties.

Ik weet niet hoe het precies met de punten werkt maar ik neem aan dat ze gewoon naar de Kardinaal gaan.

De_Kardinaal 10
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 14:55:53 #154
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123827141
Goede vraag, :Y
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123840658
Nieuwe vraag:

Zoals laatst uit onderzoek bleek was de hoeveelheid ghetto's en kampen die de nazi's hadden geïnstalleerd om de holocaust te realiseren nog veel groter dan gedacht. Er is echter ook een geval bekend van een (vrijwel) Joods ghetto buiten Europa. De nazi's hebben later ook gevraagd de joden over te dragen maar dit werd door de autoriteiten geweigerd. Om welk ghetto gaat dit?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123840805
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:36 schreef Polacco het volgende:
Nieuwe vraag:

Zoals laatst uit onderzoek bleek was de hoeveelheid ghetto's en kampen die de nazi's hadden geïnstalleerd om de holocaust te realiseren nog veel groter dan gedacht. Er is echter ook een geval bekend van een (vrijwel) Joods ghetto buiten Europa. De nazi's hebben later ook gevraagd de joden over te dragen maar dit werd door de autoriteiten geweigerd. Om welk ghetto gaat dit?
De ghetto van Tunis of Algier in Frans Noord Afrika?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123841389
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De ghetto van Tunis of Algier in Frans Noord Afrika?
Het klopt dat ook daar de joden werden geconfronteerd met anti-joodse maatregelen en een klein aantal werd zelfs getransporteerd. De joden uit het ghetto waar ik echter op doel zijn niet uitgeleverd door de autoriteiten aan de nazi's.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123842056
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:49 schreef Polacco het volgende:

[..]

Het klopt dat ook daar de joden werden geconfronteerd met anti-joodse maatregelen en een klein aantal werd zelfs getransporteerd. De joden uit het ghetto waar ik echter op doel zijn niet uitgeleverd door de autoriteiten aan de nazi's.
Lijkt me dat het om één van de Ghetto's in de Italiaanse of Franse kolonies gaat?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 9 maart 2013 @ 21:04:29 #159
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123842311
Indië?
pi_123842920
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:00 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Lijkt me dat het om één van de Ghetto's in de Italiaanse of Franse kolonies gaat?
Nee, geen Italiaanse of Franse kolonies.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:04 schreef Nibb-it het volgende:
Indië?
Het ghetto bevond zich niet in Indië maar dat is wel al een heel stuk dichter in de buurt dan noord Afrika.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zaterdag 9 maart 2013 @ 21:23:34 #161
33189 RM-rf
1/998001
pi_123843314
Is het in Japan? De Japanse ambassadeur ergens in Europa heeft ooit een groep Joodse vluchtelingen voor nazi-terreur een visum voor japan gegeven en zo enkele duizenden voor vervolging gered en die zijn toen naar Japan ontkomen (volgens mij via rusland, via een diplomatieke route) tegen wil van de nazi´s...

Grappig daarbij was overigens dat juist de Japanners ook geloofden in een erg machtige Joodse geheime organisatie, zoals die door nazi-propaganda voorgesteld werd en door Joden te helpen hoopten ze hiermee ook de steun van die machtige Joden te krijgen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 21:25:13 #162
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123843393
Het getto te Sjanghai? De Japanners hadden niet zo'n behoefte aan het opruimen van Joden.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123843805
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het getto te Sjanghai? De Japanners hadden niet zo'n behoefte aan het opruimen van Joden.
Het ghetto van Shanghai inderdaad. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Ghetto#section_2

+1 De Kardinaal

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  † In Memoriam † zaterdag 9 maart 2013 @ 21:49:32 #164
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123844512
Arabisch persoon, 8e - 9e eeuw, musicus, dichter, astronoom enzovoorts.

Benadrukte het belang van persoonlijke hygiëne zowel van het nemen van het ochtend als het avond-bad. Bedacht een soort deodorant en een functionele tandpasta. Hij maakte het scheren voor mannen populair en hij introduceerde het gebruik van water met zouten en een geurtje voor het wassen van de baard i.p.v. het toen gangbare rozenwater.

Hij introduceerde de maaltijd in drie delen. Bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert. Introduceerde tevens het gebruik van kristallen bekers als vervanger voor metalen bekers.

Wie was deze man?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 10 maart 2013 @ 09:35:49 #165
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123856571
Ik ken hem wel, maar hij heeft volgens mij een lastige naam. Heeft hij niet ook het schaakspel populairder gemaakt in het westen?
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 11:55:57 #166
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123859468
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:35 schreef YouriNL het volgende:
Ik ken hem wel, maar hij heeft volgens mij een lastige naam. Heeft hij niet ook het schaakspel populairder gemaakt in het westen?
Dat kan ik niet bevestigen, omdat het niet vermeldt staat in mijn bronnen.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 10 maart 2013 @ 12:18:00 #167
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123860250
Ik doe een wilde gok; Ziryad? Ik weet wel zeker dat die fout is.
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 15:35:14 #168
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123869161
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:18 schreef YouriNL het volgende:
Ik doe een wilde gok; Ziryad? Ik weet wel zeker dat die fout is.
Ik keur hem goed. Maar waarom weet je zeker dat die fout is?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 15:35:52 #169
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123869185
De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 1
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 10 maart 2013 @ 15:56:22 #170
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123870094
Ik dacht dat spellingsfouten ook telden, overheen gelezen. Ik neem aan dat ik een vraag mag stellen...

Johan de Witt was niet alleen staatsman, maar ook wiskundige. Van welke vorm van de wiskunde is hij een van de grondleggers?
pi_123870347
Calculus, of Algebra?

Wiskunde is niet mijn sterkste vak.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 10 maart 2013 @ 16:03:32 #172
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123870443
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:01 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Calculus, of Algebra?

Wiskunde is niet mijn sterkste vak.
Volgens mij was dat toch een paar eeuwen eerder... Nee dus! Daarmee bedoelde ik de algebra, calculus wordt toegeschreven aan Newton en een andere wiskundige.
  zondag 10 maart 2013 @ 16:06:38 #173
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123870594
Statistiek?
  zondag 10 maart 2013 @ 16:13:08 #174
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123870945
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Statistiek?
Nee, ik zal een tip geven. De Witt schreef een boek over deze vorm van de wiskunde waarin kansberekening wordt toegepast: de lijfrente speelt een grote rol!
pi_123871153
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:13 schreef YouriNL het volgende:

[..]

Nee, ik zal een tip geven. De Witt schreef een boek over deze vorm van de wiskunde waarin kansberekening wordt toegepast: de lijfrente speelt een grote rol!
Daar heb ik ooit al eens iets over gelezen, helaas schiet het op het moment niet te binnen....
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 16:35:36 #176
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123872000
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 15:56 schreef YouriNL het volgende:
Ik dacht dat spellingsfouten ook telden, overheen gelezen.
Als het duidelijk is wie je bedoelt dan maken spellingsfouten niet uit. Zeker niet bij buitenlandse namen.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 10 maart 2013 @ 17:04:12 #177
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123873243
Kan niemand 'm raden?
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 17:29:19 #178
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123874210
Blijkbaar niet, maar je kan altijd een hint geven als het lijkt alsof niemand het weet of iemand om een hint vraagt.

Dus bij dezen: hint?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 10 maart 2013 @ 17:42:36 #179
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123874707
Een andere naam voor deze tak van de wiskunde is risicoanalyse, denk daarbij aan het afsluiten van een verzekering.
pi_123875766
Actuarisme?
  zondag 10 maart 2013 @ 18:33:29 #181
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123876868
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:08 schreef 99.999 het volgende:
Actuarisme?
Actuariële wetenschappen reken ik goed, dezelfde richting en ongeveer hetzelfde.

Johan de Witt is een grondlegger van de verzekeringswiskunde, hij werd geprezen door Newton en Huygens!
  zondag 10 maart 2013 @ 18:34:36 #182
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123876918
De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 3
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 1
99.999 1
pi_123879565
ik ben vanavond weg dus ik laat het verzinnen van een nieuwe vraag aan iemand anders.
pi_123881710
Tijdens de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers op een gegeven moment een Sovjet luitenant gevangen, waarbij zij dachten dat deze uiterst waardevol "ruilmateriaal" zou zijn: zij stelden de Sovjets voor om deze luitenant te ruilen voor de bij Stalingrad gevangengenomen Veldmaarschalk Friedrich Paulus. Het aanbod werd echter geweigerd door Stalin, stellende dat "een luitenant niet zo veel waard is als een generaal". Wie was deze luitenant en waarom dachten de Duitsers dat deze waardevol ruilmateriaal zou zijn?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 10 maart 2013 @ 21:14:34 #185
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123885072
Het was de zoon van Stalin. Alleen d'n Josef vond z'n zoon maar een loser die in de weg liep, dus het kwam hem goed uit. Hij liet zien dat zijn familie geen voorkeursbehandeling kreeg, en hij was van die slampamper af.
pi_123886030
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het was de zoon van Stalin. Alleen d'n Josef vond z'n zoon maar een loser die in de weg liep, dus het kwam hem goed uit. Hij liet zien dat zijn familie geen voorkeursbehandeling kreeg, en hij was van die slampamper af.
Inderdaad, het ging om Yakov Dzoegaszvili, de zoon van Stalin. Stalin had nooit een goede band met deze; als reactie op Stalins hardheid richting zijn zoon heeft deze een zelfmoord poging ondernomen welke was mislukt. Stalin reageerde op het nieuws van de poging dat zijn zoon niet eens kon schieten. Later pleegde Yakov toch zelfmoord tijdens zijn gevangenschap, waarop Stalin reageerde dat hij toch een echte man was.

+1 Ser_C

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 1
99.999 1
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 10 maart 2013 @ 21:48:34 #187
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123887172
Welk schip werd in 1959 voor de kust van Zweden van de zeebodem gehaald, en waarmee heeft dat schip z'n plaats in de geschiedenis verdiend?
pi_123887757
De Vasa, het 17e eeuwse schip kantelde tijdens zijn eerste zeiltocht net buiten de haven. Ontworpen door een Nederlander maar aangepast door de Zweden waardoor hij te zwaar werd en daardoor kantelde.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 10 maart 2013 @ 22:01:08 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123888036
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:57 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De Vasa, het 17e eeuwse schip kantelde tijdens zijn eerste zeiltocht net buiten de haven. Ontworpen door een Nederlander maar aangepast door de Zweden waardoor hij te zwaar werd en daardoor kantelde.
Jup. Het was bedoeld als het geweldigste schip dat tot dan toe gebouwd was, maar het zonk al tijdens een windstille dag voordat het de archipel bij de Zweeds hoofdstad verlaten had.

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 3
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 1
99.999 1
  zondag 10 maart 2013 @ 22:12:13 #190
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123888681
Maar dat schip is toch niet in 1959 geborgen?
  zondag 10 maart 2013 @ 22:17:30 #191
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123889058
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:12 schreef YouriNL het volgende:
Maar dat schip is toch niet in 1959 geborgen?
Volgens Wikipedia wel.

quote:
"The ship was raised in a series of 18 lifts in August and September 1959"
pi_123889219
Robert Walpole, 1ste graaf van Orford wordt over het algemeen gezien als de eerste echte prime minister van Groot-Brittanië. Toch bestond deze titel officieel niet tot in de 20ste eeuw. Wat was op een aantal uitzonderingen na de titel van de minister president? Welke prime minister voerde als eerst officieel de titel minister president.

Vandaag de dag voert de prime minister de titel waar ik naar zoek nog steeds.


[ Bericht 3% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 10-03-2013 22:34:51 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 22:28:50 #193
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123889953
Prime minister?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 10 maart 2013 @ 22:33:26 #194
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123890218
William Pitt the Younger als eerste prime minister.

De titel die ze daarvoor/daarnaast dragen: Lord of the Exchequer?
pi_123890339
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:28 schreef De_Kardinaal het volgende:
Prime minister?
Ik had de Nederlandse vorm gebruikt maar het gaat dus al om de prime minister.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 10 maart 2013 @ 22:36:50 #196
154417 Mederiacvm
Wie sjoon ôs Limburg is.......
pi_123890407
Lord of the Treasury?
The chances of anything coming from Mars are a million to one, they say.
The chances of anything coming from Mars are a million to one............. but still, they come.
pi_123890433
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
William Pitt the Younger als eerste prime minister.

De titel die ze daarvoor/daarnaast dragen: Lord of the Exchequer?
Beide fout. Het gaat wel om een positie bij de schatkist(treasury).
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123890511
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:36 schreef Mederiacvm het volgende:
Lord of the Treasury?
Bijna goed, maar ik kan het toch niet goed rekenen aangezien er meerdere Lords of the treasury zijn.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 22:38:51 #199
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123890539
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:37 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Beide fout. Het gaat wel om een positie bij de schatkist(treasury).
First Lord of the Treasury?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123890610
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

First Lord of the Treasury?
Correct.

Maar nu de first lord of the treasury die ook als eerst officieel de titel prime minister droeg.
Het is een vrij onbekende prime minister, toen hij PM werd was hij al het oudste lid van het lagerhuis.

Hij was prime minister onder Eduard VII trouwens.

[ Bericht 6% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 10-03-2013 22:49:17 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 22:49:16 #201
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123891238
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:39 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Correct.

Maar nu de first lord of the treasury die ook als eerst officieel de titel prime minister droeg.
Het is een vrij onbekende prime minister, toen hij PM werd was hij al het oudste lid van het lagerhuis.

Dan gok ik op Stanley Baldwin. Maar die is niet vrij onbekend.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123891333
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:49 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan gok ik op Stanley Baldwin. Maar die is niet vrij onbekend.
Vroeger, zie mijn edit, de koning was Eduard VII.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 23:00:44 #203
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123891964
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:51 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Vroeger, zie mijn edit, de koning was Eduard VII.
Dan weet ik wie het was. De MP uit de Eerste Wereldoorlog die halverwege de oorlog moest ophoepelen. Is het die?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123892036
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 23:00 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan weet ik wie het was. De MP uit de Eerste Wereldoorlog die halverwege de oorlog moest ophoepelen. Is het die?
Neen, het is wel de voorganger van degene die je bedoeld.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † zondag 10 maart 2013 @ 23:04:46 #205
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123892191
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 23:02 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Neen, het is wel de voorganger van degene die je bedoeld.
Compleet blanco.
Maar dat is wel vrij laat t.o.v. Walpole? Traditionele titel die toen pas vastgelegd was op papier?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123892431
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 23:04 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Compleet blanco.
Maar dat is wel vrij laat t.o.v. Walpole? Traditionele titel die toen pas vastgelegd was op papier?
De titel van prime minister werd pas formeel en juridische gebruikt vanaf de prime minister waar ik naar zoek. Informeel werd hij natuurlijk al gewoon de prime minister genoemd. Maar voor de wet en de orde van precedent was hij daarvoor de first lord of the treasury.

Hij heeft trouwens een dubbele achternaam en het is een Schot uit Glasgow.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 10-03-2013 23:43:29 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123892757
Hij was trouwens al geridderd toen hij PM werd, hij droeg dus het predikaat "sir".
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 11 maart 2013 @ 07:09:43 #208
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123898932
Henry is zijn voornaam dacht ik, maar de rest zou ik niet weten.
pi_123900946
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 07:09 schreef YouriNL het volgende:
Henry is zijn voornaam dacht ik, maar de rest zou ik niet weten.
Dat is correct.
Nog een tip: Onder zijn vrienden stond hij bekend als "CB".

[ Bericht 6% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 11-03-2013 13:37:09 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 11 maart 2013 @ 18:14:31 #210
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123920971
Sir Henry Campbell Bannerman, van het verdrag van St. Petersburg!
pi_123922144
Correct!

De first lord of the treasury was en is het hoofd van de commissie van de treasury.
De rol van de commisie van de treasury werd tot 1714 vervult door de Lord High treasurer.
Vanaf toen is de rol van de Lord High treasurer in commisie gebleven. De belangrijkste leden zijn de
First Lord en de Second Lord of the treasury welke ook tegelijk de Chancellor of the Exchequer is.

Walpole werd als eerste prime minister genoemd maar deze titel bestond niet in de wetten.
Sir Henry Campbell-Bannerman werd vijf dagen nadat hij een regering had gekozen
de eerste officiele prime minister. Dit was in 1905, tot op de dag van vandaag voeren de regeringshoofden van het Verenigd Koninkrijk nog steeds beide titels.

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 3
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 2
99.999 1
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 11 maart 2013 @ 19:51:14 #212
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123925560
In de oudheid, toen Rome een principaat en later dominaat was, was de keizer (princeps) de "baas". Onder hem stonden (officieel) mensen met een politiek ambt.
Toch was dit in de praktijk niet zo, deze man(nen) die deze hoge militaire functie uitoefende(n) stond(en)in de praktijk recht onder de keizer! Door de jaren heen verschilde het aantal; Augustus had er twee, maar Tiberius bracht dit aantal weer terug tot één persoon...

Wat is de naam van deze functie, en waarom was juist hij zo machtig?


Een inkoppertje!
pi_123932246
Pretoriaans prefect, hij commandeerde de pretoriaanse cohorten, de keizerlijke lijfwacht. Daarom was hij zo machtig.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 11 maart 2013 @ 21:26:05 #214
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_123932548
praefectus praetorii
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 11 maart 2013 @ 22:19:10 #215
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123936449
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 21:22 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Pretoriaans prefect, hij commandeerde de pretoriaanse cohorten, de keizerlijke lijfwacht. Daarom was hij zo machtig.
Zeker, deze man had een aantal (8?) cohorten bestaande uit elite soldaten: de enige soldaten in de buurt van Rome! Perfect voor een staatsgreep... Veel keizers zijn dan ook afgezet door deze garde. Ook kochten een aantal keizers hun keizerschap via deze garde.


De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 2
Iblardi 2
Stephen_Dedalus 4
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 2
99.999 1
pi_123937033
Wie was de laatste Habsburgse koning van Spanje? Wanneer stierf hij? En wat was het gevolg van zijn sterven voor Europa?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 11 maart 2013 @ 22:35:20 #217
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123937458
Gevolg: Oorlog van de Spaanse successie (7-jarige oorlog)
Hoe die kerel heet, weet ik niet.
pi_123938471
Karel II, gestorven in 1700.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123938897
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:52 schreef Polacco het volgende:
Karel II, gestorven in 1700.
Correct en het gevolg is ook al goed beantwoord.
Het directe gevolg voor de Republiek der verenigde Nederlanden was dat de zuidelijke Nederlanden in Oostenrijkse handen overgingen. Ook ontving de republiek een aantal gebieden in opper Gelre en kreeg ze eindelijk haar barrière tegen Frankrijk. Al in al een tegenvallend resultaat voor het land dat het grootste leger te velde bracht van de hoge geallieerden (meer dan 100.000 man).

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Stephen_Dedalus 4
Polacco 3
Iblardi 2
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 2
99.999 1
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123945883
Wat was de "Sonderaktion 1005"?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:29:57 #221
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123946125
Sondercommando waren de werkgroepen van concentratiekampen.

Dus een actie die zij moesten doen, nr 1005...
Had het te maken het uithakken van geheime ondergrondse basissen/fabrieken?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123947951
Was dat het opgraven en onderzoeken van de gefusilleerde Poolse officieren in de bossen van Katyn?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123948266
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:29 schreef Rave_NL het volgende:
Sondercommando waren de werkgroepen van concentratiekampen.

Dus een actie die zij moesten doen, nr 1005...
Had het te maken het uithakken van geheime ondergrondse basissen/fabrieken?
Eerste twee zaken kloppen, de aktion werd voornamelijk door de gevangenen uitgevoerd. Het derde is fout.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_123948282
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 09:59 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Was dat het opgraven en onderzoeken van de gefusilleerde Poolse officieren in de bossen van Katyn?
Nee, dat was het niet.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:27:12 #225
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123948809
Dat was het eenheid die het bewijs van de holocaust moest vernietigen.
pi_123949104
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:27 schreef Nibb-it het volgende:
Dat was het eenheid die het bewijs van de holocaust moest vernietigen.
Yes, dat was inderdaad de codenaam voor de operatie welke inhield het vernietigen van het bewijs van de holocaust.

+1 Nibb-It

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Stephen_Dedalus 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 1
Woestijnvos 1
RM-rf 1
YouriNL 2
99.999 1
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:52:59 #227
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123949698
Wat zijn de belangrijkste aanleidingen van de Vierde Engelse Zeeoorlog (1780-1784)? En wat is het belangrijkste –binnenlandse– gevolg?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:23:34 #228
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123950601
De steun van Nederland aan de Amerikaanse revolutie, om groot-Brittannië dwars te zitten.

Gevolg was verlies van kolonies, en verdere ineenstorting van de Nederlandse heerschappij op zee.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:25:14 #229
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123950646
En het had ook nog iets te maken met de VOC, moest Nederlans toen hun handel in de Oost open gooien voor de Engelsen?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 11:29:24 #230
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123950788
+ alle grote handelaren waar inmiddels naar Engeland vertrokken en daar gebleven. Hierdoor nam de handel in de Republiek zelf af. En dat bleef zo vanwege de oorlog.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123951023
Steun aan de Amerikanen, en de weigering van de Staten generaal om de regimenten van de Schotse brigade te verhuren aan de Britse kroon voor dienst in Amerika? Belangrijkste binnenlandse gevolg: De opkomst van de patriotten beweging.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:41:17 #232
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123951246
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:23 schreef Rave_NL het volgende:
De steun van Nederland aan de Amerikaanse revolutie, om groot-Brittannië dwars te zitten.
Dat is één. De andere heeft te maken met een Nederlandse aansluiting bij een bepaald verbond...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:41:47 #233
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123951265
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:23 schreef Rave_NL het volgende:
Gevolg was verlies van kolonies, en verdere ineenstorting van de Nederlandse heerschappij op zee.
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:29 schreef De_Kardinaal het volgende:
+ alle grote handelaren waar inmiddels naar Engeland vertrokken en daar gebleven. Hierdoor nam de handel in de Republiek zelf af. En dat bleef zo vanwege de oorlog.
Zeker. Er kwam echter ook een bepaalde politieke ontwikkeling op gang. Namelijk deze:
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Belangrijkste binnenlandse gevolg: De opkomst van de patriotten beweging.
'Ja, Vorst Willem, het is alles Uw schuld!'
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Steun aan de Amerikanen, en de weigering van de Staten generaal om de regimenten van de Schotse brigade te verhuren aan de Britse kroon voor dienst in Amerika?
Ook, maar dat is niet de voornaamste aanleiding.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:42:50 #234
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123951296
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:41 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dat is één. De andere heeft te maken met een Nederlandse aansluiting bij een bepaald verbond...
Verbond der gewapende neutraliteit.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:43:55 #235
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123951329
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Steun aan de Amerikanen, en de weigering van de Staten generaal om de regimenten van de Schotse brigade te verhuren aan de Britse kroon voor dienst in Amerika? Belangrijkste binnenlandse gevolg: De opkomst van de patriotten beweging.
Waren het niet juist de patriotten binnen de S-G die dit tegenhielden?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:45:51 #236
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123951399
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:42 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Verbond der gewapende neutraliteit.
Uiteraard. Het was een aanvankelijk een alliantie van Zweden, Denemarken en Rusland, waarin onderlinge bescherming van de neutrale handel werd gegarandeerd. De Republiek had zich trouwens nog niet officieel aangesloten toen de oorlog werd verklaard.

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Ser_Ciappelletto 4
Stephen_Dedalus 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1

[ Bericht 4% gewijzigd door Nibb-it op 12-03-2013 11:53:25 ]
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:54:58 #237
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123951686
Er was eens een klein dorpje dat dapper weerstand bood tegen de overheersers. Ze waren bereid om de vorst te respecteren als de vorst op zijn beurt hun vrije status zou respecteren.
Deze verstandhouding zorgt ervoor dat er eeuwen later nog steeds door de vorst toestemming gevraagd moet worden om de, inmiddels lang verdwenen, stadspoort te betreden om toegang te krijgen tot een gebied wat nog geen 2.6 km² groot is.

Wie moet er vandaag de dag aan wie toestemming vragen?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123951848
Misschien handig om aan te geven in welk land dit dorpje ligt? :P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 12:06:29 #239
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123952138
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:59 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Misschien handig om aan te geven in welk land dit dorpje ligt? :P
Normandië. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:08:44 #240
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123952225
Ik denk dat het dan te makkelijk wordt.

Let wel dat 'klein dorpje' een aardig eufemisme was om de link te kunnen leggen naar Asterix & Obelix.

Het gaat om een belangrijke handelsstad, en om de link met Asterix & Obelix compleet te maken: de stadsmuren stamden nog uit de tijd dat de Romeinen daar de baas waren.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123952322
De city van London? Ook wel de square mile genoemd? De vorst van het verenigd Koninkrijk aan de Lord Mayor of London.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:17:57 #242
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123952646
Alesia? Lag dat nog in Normandië, of is dat alweer te ver naar het oosten?
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 12:21:51 #243
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123952806
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Alesia? Lag dat nog in Normandië, of is dat alweer te ver naar het oosten?
Dat weten ze niet precies, want iedereen claimt dat het ergens anders ligt meen ik.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:27:14 #244
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123953084
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:10 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De city van London? Ook wel de square mile genoemd? De vorst van het verenigd Koninkrijk aan de Lord Mayor of London.
Idd Queen Elizabeth aan The Right Honourable The Major Of London.

Voor de beknopte samenvatting: (aanrader!! :) )

De_Kardinaal 11
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123953425
Hoe heet de eerste vrouw van Jacobus II/VII van Engeland en Schotland? Wat was de naam van haar vader? En door welke oorlog werd de vader ten val gebracht?

Er is een connectie met Nederland.

[ Bericht 4% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 12-03-2013 14:56:30 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123955135
Connectie met Nederland is Willem III
pi_123955349
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:19 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
Connectie met Nederland is Willem III
Neen
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:55:13 #248
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_123959245
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:24 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Neen
Dat ten val gebracht slaat dus niet op James II, maar op de vader van z'n eerste vrouw begrijp ik?
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_123959294
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:55 schreef ullie het volgende:

[..]

Dat ten val gebracht slaat dus niet op James II, maar op de vader van z'n eerste vrouw begrijp ik?
Klopt, hij was één van de ministers van Karel II en kreeg ergens de schuld van.
Heb de vraag even aangepast om onduidelijkheid te voorkomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 12-03-2013 15:10:14 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 18:05:48 #250
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123967713
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Hoe heet de eerste vrouw van Jacobus II/VII van Engeland en Schotland? Wat was de naam van haar vader? En door welke oorlog werd de vader ten val gebracht?

Er is een connectie met Nederland.
Anna Hyde. Edward Hyde. 2e Engels-Nederlandse Oorlog.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123967753
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 18:05 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Anna Hyde. Edward Hyde. 2e Engels-Nederlandse Oorlog.
Correct

De_Kardinaal 12
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 2
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 18:15:28 #252
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123968183
Deze Edward Hyde was grootvader van twee koninginnen. Welke twee? Hoe kwamen die twee aan hun titels?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 19:44:28 #253
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123972358
Queen Mary II, die de troon samen met stadhouder Willem III besteeg... Nadat Willem III die had veroverd natuurlijk.

Queen Anne, die hem besteeg omdat Willem en Mary geen kinderen hadden.
pi_123972500
Dat Anne de koning stadhouder opvolgde was volgens mij ook het gevolg van de act of settlement. Welke de algemene successie bij wet regelde. Zonder deze act was de troonopvolging van Anne niet zo heel zeker.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 20:11:49 #255
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123973921
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:44 schreef YouriNL het volgende:
Queen Mary II, die de troon samen met stadhouder Willem III besteeg... Nadat Willem III die had veroverd natuurlijk.

Queen Anne, die hem besteeg omdat Willem en Mary geen kinderen hadden.
De_Kardinaal 12
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 3
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:47 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dat Anne de koning stadhouder opvolgde was volgens mij ook het gevolg van de act of settlement. Welke de algemene successie bij wet regelde. Zonder deze act was de troonopvolging van Anne niet zo heel zeker.
Het was al vastgelegd dat Anne de opvolger zou zijn van Willem. In 1700 stierf het enige nog levende kind van Anne. Het was duidelijk dat zij geen kinderen meer zou krijgen. De act of settlement had als doel om Sophia van Hannover op de troon te krijgen. Sophia ging eerder dood dan Anne dus de troon ging van Anne (via Sophia over op haar zoon) George Lodewijk van Hannover -> George I van Groot-Brittannië.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 20:27:05 #256
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123974822
Ik heb even geen inspiratie, zou iemand anders misschien een vraag willen stellen?
pi_123974852
Inderdaad, ik was mis met de bill of rights van 1689.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_of_Rights_1689

Uit de originele tekst:

quote:
"The said Lords Spiritual and Temporal and Commons assembled at Westminster do resolve that William and Mary, prince and princess of Orange, be and be declared king and queen of England, France and Ireland and the dominions thereunto belonging, to hold the crown and royal dignity of the said kingdoms and dominions to them, the said prince and princess, during their lives and the life of the survivor to them, and that the sole and full exercise of the regal power be only in and executed by the said prince of Orange in the names of the said prince and princess during their joint lives, and after their deceases the said crown and royal dignity of the same kingdoms and dominions to be to the heirs of the body of the said princess, and for default of such issue to the Princess Anne of Denmark and the heirs of her body, and for default of such issue to the heirs of the body of the said prince of Orange. And the Lords Spiritual and Temporal and Commons do pray the said prince and princess to accept the same accordingly."
:P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_123977867
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 20:27 schreef YouriNL het volgende:
Ik heb even geen inspiratie, zou iemand anders misschien een vraag willen stellen?
Zadok the priest van Georg Friedrich Handel is gecomponeerd voor de kroning van welke koning? Het theme song van welk hedendaags evenement is gebaseerd op deze compositie?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:12:12 #259
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123977913
-knip-
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:12:50 #260
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123977956
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Zadok the priest van Georg Friedrich Handel is gecomponeerd voor de kroning van welke koning? Het theme song van welk hedendaags evenement is gebaseerd op deze compositie?
Champions league.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 21:13:09 #261
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123977975
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:12 schreef Rave_NL het volgende:
Cultuur!

De "kruikezeikers" vieren elk jaar carnaval in hun stad. Welke stad en hoe komen ze aan deze naam?

Tilburg, bijnaam danken zij aan het sparen van urine voor de wolwas.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:14:20 #262
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123978059
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:13 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Tilburg, bijnaam danken zij aan het sparen van urine voor de wolwas.
Helemaal goed, ware het niet dat Stephen net eerder was en mijn vraag dus overbodig is. ;(
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_123978096
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:12 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Champions league.
Correct maar nu de koning nog?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 21:15:03 #264
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123978109
George II van GB op vraag 1.

stop de tijd.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123978309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:15 schreef De_Kardinaal het volgende:
George II van GB op vraag 1.

stop de tijd.
Helemaal goed.
Het is één van de vier kroningsliederen geschreven voor de kroning van George II door Handel.

De_Kardinaal 13
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 3
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 21:19:39 #266
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123978381
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Zadok the priest van Georg Friedrich Handel is gecomponeerd voor de kroning van welke koning? Het theme song van welk hedendaags evenement is gebaseerd op deze compositie?
Wie was Zadok, de priester? En waarom is juist hij gekozen voor een werk over de kroning?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123978964
Goeie vraag, ik ben benieuwd wie met het antwoord komt. :P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:29:14 #268
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123979188
Opgezocht, dit ging mij véél te diep. :P
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:31:10 #269
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123979325
Echt een vraag voor DeParo dit. :P
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:35:51 #270
154417 Mederiacvm
Wie sjoon ôs Limburg is.......
pi_123979635
Sadok was een hogepriester uit het gevolg van Koning David die na de dood van de koning diens opvolger Salomo tot koning zalfde (als ik mij goed herinner)
The chances of anything coming from Mars are a million to one, they say.
The chances of anything coming from Mars are a million to one............. but still, they come.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:51:58 #271
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123980765
Werd "the act of settlement" niet juist aangenomen om te voorkomen dat de Katholieke koningslijn zou terugkeren?

OQ: Zadok zalfde koning Salomo nadat de vorige overleed (David). Nu werd George II gezalfd nadat George I stierf.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:52:49 #272
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123980827
Ik bedoelde Sadok natuurlijk.
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 22:04:22 #273
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123981745
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:35 schreef Mederiacvm het volgende:
Sadok was een hogepriester uit het gevolg van Koning David die na de dood van de koning diens opvolger Salomo tot koning zalfde (als ik mij goed herinner)
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:51 schreef YouriNL het volgende:
Werd "the act of settlement" niet juist aangenomen om te voorkomen dat de Katholieke koningslijn zou terugkeren?

OQ: Zadok zalfde koning Salomo nadat de vorige overleed (David). Nu werd George II gezalfd nadat George I stierf.
quote:
32Toen beval koning David: ‘Laat de priester Sadok, de profeet Natan en Benaja, de zoon van Jojada, hier komen.’ Zij kwamen naar de koning toe 33en deze zei: ‘Roep mijn hovelingen bijeen, laat mijn zoon Salomo op mijn eigen muildier rijden en begeleid hem naar de Gichonbron. 34Daar moeten de priester Sadok en de profeet Natan hem zalven tot koning van Israël. Blaas vervolgens op de ramshoorn en roep: “Leve koning Salomo!”
1 kon 32:34
David droeg dus bij leven het koningschap over op Salomo. Dat deed hij omdat een andere zoon van hem, Adonia zichzelf al opvolger uitgeroepen.

Mederiacvm had als eerste het goed antwoord.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 22:05:07 #274
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123981796
De_Kardinaal 13
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 3
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:13:27 #275
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123982361
Oh, tuurlijk! Ik dacht er even niet bij na.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:25:39 #276
154417 Mederiacvm
Wie sjoon ôs Limburg is.......
pi_123983240
Nieuwe vraag:
Hoe heette het (gewoonte-)recht dat enkele vorsten bezaten en door hen in geval van onoverkomelijke bezwaren aangewend kon worden gedurende conclaven?
Welke vorsten konden zich hierop beroepen? Wie deed dit het laatst en wanneer was dat?
Wat zou, in geval van beroep op het recht heden ten dagen, het gevolg zijn voor de betrokken vorst?
The chances of anything coming from Mars are a million to one, they say.
The chances of anything coming from Mars are a million to one............. but still, they come.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:41:55 #277
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_123984518
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 22:25 schreef Mederiacvm het volgende:
Nieuwe vraag:
Hoe heette het (gewoonte-)recht dat enkele vorsten bezaten en door hen in geval van onoverkomelijke bezwaren aangewend kon worden gedurende conclaven?
Welke vorsten konden zich hierop beroepen? Wie deed dit het laatst en wanneer was dat?
Wat zou, in geval van beroep op het recht heden ten dagen, het gevolg zijn voor de betrokken vorst?

Hier heb ik toevallig iets over gelezen van de week.

Het gaat om het Jus exclusivitae (of zoiets) waarmee deze vorsten een pauskandidaat konden veto-en. Het ging om katholieke (uiteraard) vorsten, o.a. de koningen van Frankrijk en Spanje, maar ook de keizer van Oostenrijk . De keizer van Oostenrijk deed dit als laatste ergens aan het begin van de 20-ste eeuw. Hedentendage zou de betreffende vorst worden ge-excommuniceerd omdat de toenmalige paus een decreet (of hoe dat heet) uitvaardigde waarbij dit verboden werd.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:43:34 #278
33189 RM-rf
1/998001
pi_123984651
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 22:25 schreef Mederiacvm het volgende:
Nieuwe vraag:
Hoe heette het (gewoonte-)recht dat enkele vorsten bezaten en door hen in geval van onoverkomelijke bezwaren aangewend kon worden gedurende conclaven?
Welke vorsten konden zich hierop beroepen? Wie deed dit het laatst en wanneer was dat?
Wat zou, in geval van beroep op het recht heden ten dagen, het gevolg zijn voor de betrokken vorst?

Vetorecht bij de pausbenoeming, de laatste die het uitoefende was aartshertof Franz van Oostenrijk voor de benoemng van Pius X, volgens mij was dat in 1908, of juist 1912-13 (redelijk kort voor wo I, dat speelde ook mee)
De kandidaat die eigenlijk verkozen was, zou volgens Franz te pro-frans zijn.

Pius X wilde geen paus worden en heeft het vetorecht ook per decreet afgeschaft
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:00:52 #279
154417 Mederiacvm
Wie sjoon ôs Limburg is.......
pi_123985792
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 22:41 schreef ullie het volgende:

[..]

Hier heb ik toevallig iets over gelezen van de week.

Het gaat om het Jus exclusivitae (of zoiets) waarmee deze vorsten een pauskandidaat konden veto-en. Het ging om katholieke (uiteraard) vorsten, o.a. de koningen van Frankrijk en Spanje, maar ook de keizer van Oostenrijk . De keizer van Oostenrijk deed dit als laatste ergens aan het begin van de 20-ste eeuw. Hedentendage zou de betreffende vorst worden ge-excommuniceerd omdat de toenmalige paus een decreet (of hoe dat heet) uitvaardigde waarbij dit verboden werd.
Grotendeels correct.
Het is de Jus exclusivae. Laatste toepassing in 1903, het conclaaf waar Pius X tot de zetel van Petrus weer geroepen.

ullie: +1

De_Kardinaal 13
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 4
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 3
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
The chances of anything coming from Mars are a million to one, they say.
The chances of anything coming from Mars are a million to one............. but still, they come.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:06:52 #280
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_123986153
Wie had zo'n kenmerkende gezichtsbeharing dat een bepaalde vorm daarvan naar hem genoemd is in het engels?
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:29:17 #281
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123987632
- Fu Manchu
- Ambrose Burnside
- Anthony van Dijk
- Adolf Hitler
- Salvador Dali.

Kies er maar een.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:34:58 #282
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_123987930
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
- Fu Manchu
- Ambrose Burnside
- Anthony van Dijk
- Adolf Hitler
- Salvador Dali.

Kies er maar een.
Het ging me om Ambrose Burnsides (even niet nagedacht over de anderen, of had er even bij moeten zeggen dat ie generaal was in de Amerikaanse burgeroorlog). Hij is wel de enige waar echt een woord naar genoemd is: Sideburns.


Ser_Ciappelletto +1

De_Kardinaal 13
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 5
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 3
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
Ullie 1
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:37:14 #283
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123988034
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:34 schreef ullie het volgende:

[..]

Het ging me om Ambrose Burnsides (even niet nagedacht over de anderen, of had er even bij moeten zeggen dat ie generaal was in de Amerikaanse burgeroorlog). Hij is wel de enige die echt een woord naar genoemd is.
[ afbeelding ]

Ser_Ciappelletto +1

De_Kardinaal 13
DeParo 5
Stephen_Dedalus 5
Ser_Ciappelletto 5
Polacco 3
Iblardi 3
Nibb-it 2
YouriNL 3
Woestijnvos 1
RM-rf 1
99.999 1
Rave_NL 1
Mederiacvm 1
Ullie 1
Ik ben 99% zeker dat 'the Fu Manchu' en 'the Van Dyke' beide bekende vormen van gezichtsbeharing zijn in het Engels. 'The Dali' en 'Hitlermoustache' zijn ook begrijpbaar, maar ik weet niet zeker of ze ook zo officieel zijn als de andere drie...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:40:54 #284
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123988218
Welke twee partijen vochten tegen elkaar in de Soetsjki-oorlog(en), en waarom vochten ze?
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 23:41:42 #285
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123988252
souvarov, Frans Josef, napoleon III, Zappa, Lincoln, garibaldi, verdi....

:P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  dinsdag 12 maart 2013 @ 23:43:49 #286
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123988335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:41 schreef De_Kardinaal het volgende:
souvarov, Frans Josef, napoleon III, Zappa, Lincoln, garibaldi, verdi....

:P
Naast theoloog en botanicus ben je ook nog eens barbier?
pi_123988388
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Welke twee partijen vochten tegen elkaar in de Soetsjki-oorlog(en), en waarom vochten ze?
Polen tegen de russen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 23:46:05 #288
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123988438
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 23:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Naast theoloog en botanicus ben je ook nog eens barbier?
Nee, maar wel voorzien van baardgroei!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 23:49:28 #289
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123988605
Het anti-bolsjewistische witte leger en het bolsjewistische rode leger? Om het heerschap omgeving van Soetsjki?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123989376
De roden tegen de witten tegen de Georgiërs, om de heerschappij van Sochi.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  † In Memoriam † woensdag 13 maart 2013 @ 00:12:58 #291
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123989477
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:09 schreef Polacco het volgende:
De roden tegen de witten tegen de Georgiërs, om de heerschappij van Sochi.
Dat zijn 3 partijen? Of hadden die Georgiërs een bondgenoot van een bepaalde kleur? :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123989738
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:12 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat zijn 3 partijen? Of hadden die Georgiërs een bondgenoot van een bepaalde kleur? :P
Volgens mij waren het drie afzonderlijke partijen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  † In Memoriam † woensdag 13 maart 2013 @ 00:36:24 #293
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123990234
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:19 schreef Polacco het volgende:

[..]

Volgens mij waren het drie afzonderlijke partijen.
De vraag maakt melding van twee partijen? :D
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123990496
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:36 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De vraag maakt melding van twee partijen? :D
Hm :D inderdaad. Toch dacht ik dat met Sochi tijdens de revolutie ook de Georgiërs zich als partij daar mengden. Ik zie wel wat het antwoord is :)
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  † In Memoriam † woensdag 13 maart 2013 @ 00:48:22 #295
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123990551
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 00:46 schreef Polacco het volgende:

[..]

Hm :D inderdaad. Toch dacht ik dat met Sochi tijdens de revolutie ook de Georgiërs zich als partij daar mengden. Ik zie wel wat het antwoord is :)
Uitleg volgt bij het antwoord hoop ik.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 13 maart 2013 @ 10:53:18 #296
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123996958
Er vochten Oekraïners, Russen, Georgiërs en alle andere volkeren die deel uitmaakten van de Sovjet-Unie, maar de strijdende partijen waren niet verdeeld aan de hand van nationaliteiten: Russen vochten samen met Oekraïners, Georgiërs etc. tegen Russen, Oekraïners, Georgiërs etc.

Het had meer weg van een burgeroorlog, maar dan binnen een bepaalde populatie in de Russische maatschappij.
pi_123997143
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Er vochten Oekraïners, Russen, Georgiërs en alle andere volkeren die deel uitmaakten van de Sovjet-Unie, maar de strijdende partijen waren niet verdeeld aan de hand van nationaliteiten: Russen vochten samen met Oekraïners, Georgiërs etc. tegen Russen, Oekraïners, Georgiërs etc.

Het had meer weg van een burgeroorlog, maar dan binnen een bepaalde populatie in de Russische maatschappij.
Dus toch de rode bolsjewisten tegen de witte anti-bolsjewisten?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  woensdag 13 maart 2013 @ 10:59:43 #298
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123997190
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:58 schreef Polacco het volgende:

[..]

Dus toch de rode bolsjewisten tegen de witte anti-bolsjewisten?
Nee. Het was geen volwaardige burgeroorlog. Het was een oorlog binnen een bepaalde bevolkingsgroep.
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:06:13 #299
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_123997439
Kozakken?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:09:26 #300
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123997565
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:06 schreef Rave_NL het volgende:
Kozakken?
Nee, ook niet de kozakken.
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:09:33 #301
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_123997571
En dicht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')