Als je er zo over denkt, wat wil je dan nog precies met een referendum?quote:Op maandag 4 maart 2013 23:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben de vreemde eend in de bijt bij de D66-stemmers. Ik ben juist wel voor een referendum. Alleen niet voor een bindend referendum, aangezien ik de gemiddelde kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. De kiezer heeft bij het referendum voor een Europese Grondwet meer uit nationale motieven tegen die grondwet gestemd (ik ook om eerlijk te zijn). Ik weet niet alles over Europa, maar ik heb liever een raadplegend referendum waarvan de vraag duidelijk is afgebakend zodat mensen een duidelijke afweging kunnen maken.
Misschien moet er veel vaker een referendum worden gehouden.
Sorry, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ben het met je eens dat een referendum niet bindend dient te zien, maar om dan louter raadgevende referenda toe te staan, is wel het meest domme wat je als politiek kunt doen. Stel dat je de uitkomsten ,van het raadgevende referenda keer op keer naast je neerlegt. Wat moet het stemvee daar dan van denken?quote:Op maandag 4 maart 2013 23:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben de vreemde eend in de bijt bij de D66-stemmers. Ik ben juist wel voor een referendum. Alleen niet voor een bindend referendum, aangezien ik de gemiddelde kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. De kiezer heeft bij het referendum voor een Europese Grondwet meer uit nationale motieven tegen die grondwet gestemd (ik ook om eerlijk te zijn). Ik weet niet alles over Europa, maar ik heb liever een raadplegend referendum waarvan de vraag duidelijk is afgebakend zodat mensen een duidelijke afweging kunnen maken.
Misschien moet er veel vaker een referendum worden gehouden.
Precies. Wie nog voor democratie is zou minimaal ervoor moeten pleiten dat politici het volk beter voorlichten in plaats van zo'n koers inzetten terwijl een meerderheid er tegen is.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
We hoeven niet te stemmen over wat voor lantaarnpaal er voor de deur komt maar zaken zo ingrijpend als het ontstaan van de EUSSR gaan wat mij betreft het mandaat van de regering te boven. Al dit soort zaken moet keer op keer aan de bevolking worden voorgelegd. Wellicht vindt iemand het nodig om op te merken dat het volk te dom is om over zulke zaken te beslissen maar ook een domme meerderheid is een meerderheid.
Wat bedoel je precies met een achterlijke term als de 'EUSSR'?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
We hoeven niet te stemmen over wat voor lantaarnpaal er voor de deur komt maar zaken zo ingrijpend als het ontstaan van de EUSSR gaan wat mij betreft het mandaat van de regering te boven.
Hij heeft een voorkeur voor USSomalië.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een achterlijke term als de 'EUSSR'?
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten. Voor het gros van de bevolking geldt dit niet. Hoe kan je in godsnaam een vraagstuk als de EU, met alle economische, monetaire, politieke en sociaal-culturele overwegingen die daarbij komen, voorleggen aan de gemiddelde Nederlander? Denk je dat de gemiddelde "the Voice" kijker hier ook maar enig verstand van heeft? Waarom altijd dat vertrouwen in de democratie? Leve de grijze muizen technocraten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Wie nog voor democratie is zou minimaal ervoor moeten pleiten dat politici het volk beter voorlichten in plaats van zo'n koers inzetten terwijl een meerderheid er tegen is.
Overigens heb ik zo mijn twijfels of politici het in dit geval beter weten dan het volk, maar dat terzijde.
Waarschijnlijk hetzelfde als met EUCCCPquote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan zou het ook geen enkel probleem moeten zijn om voor voldoende draagvlak onder die overige 90% te zorgen, want uiteindelijk is dat wat er bij een referendum gemeten wordt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten. Voor het gros van de bevolking geldt dit niet. Hoe kan je in godsnaam een vraagstuk als de EU, met alle economische, monetaire, politieke en sociaal-culturele overwegingen die daarbij komen, voorleggen aan de gemiddelde Nederlander? Denk je dat de gemiddelde "the Voice" kijker hier ook maar enig verstand van heeft? Waarom altijd dat vertrouwen in de democratie? Leve de grijze muizen technocraten.
Of Merkel vergelijken met Hitler, ook al van zo'n geweldig niveau.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als met EUCCCP
Komt dat sowieso niet op hetzelfde neer (met als enige verschil dat EUCCCP als een verkapt cyrilisch schrift moet doorgaan)?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als met EUCCCP
Sja, die parlementariers mogen dan academici zijn met een aangetoond denkniveau, dat wil nog niet zeggen dat ze ook maar iets zinnigs kunnen zeggen over de consequenties die besluiten over Europa zullen gaan hebben.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten. Voor het gros van de bevolking geldt dit niet. Hoe kan je in godsnaam een vraagstuk als de EU, met alle economische, monetaire, politieke en sociaal-culturele overwegingen die daarbij komen, voorleggen aan de gemiddelde Nederlander? Denk je dat de gemiddelde "the Voice" kijker hier ook maar enig verstand van heeft? Waarom altijd dat vertrouwen in de democratie? Leve de grijze muizen technocraten.
Het is natuurlijk een statistisch feit dat de meeste mensen niet slim zijn. Dat is echter niet het voornaamste punt zoals ik hier reeds twee keer, blijkbaar tevergeefs, heb proberen uit te leggen. Het probleem is dat noch de politici in staat zijn om goed alle pro's en cons naar het voetlicht te brengen noch de meeste burgers de moeite nemen om zich hier over in te lichten. Het gevolg gaat zijn dat mensen ongefundeerd stemmen. Zie hier heel de reden waarom elk beschaafd of minder beschaafd land heeft gekozen voor de representatieve democratie, ofwel het systeem waarin wij bepalen wie voor ons het werk mogen doen. Bevalt het werk van de volksvertegenwoordiging en de regering je niet? Stem de volgende keer op een andere partij of stem de volgende überhaupt als je zo onverstandig bent geweest om niet te stemmen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
We hoeven niet te stemmen over wat voor lantaarnpaal er voor de deur komt maar zaken zo ingrijpend als het ontstaan van de EUSSR gaan wat mij betreft het mandaat van de regering te boven. Al dit soort zaken moet keer op keer aan de bevolking worden voorgelegd. Wellicht vindt iemand het nodig om op te merken dat het volk te dom is om over zulke zaken te beslissen maar ook een domme meerderheid is een meerderheid.
De geïmplodeerde communistische staat?quote:
Al meer dan 20 jaar geen narigheid meer zoals een centraal bestuur om je leven te frustreren, dat is al langer dan ze een poging tot communisme hebben gedaan. Dan moeten de positieve effecten van die afwezigheid toch wel een keer op gaan treden? Of heb je minstens 50 jaar anarchie nodig voor er weer iets fatsoenlijks komtquote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De geïmplodeerde communistische staat?
(in potentie) Zeer gecentreerde ongecontroleerde macht, elkaar benoemen op de hoogste posities, parlement zonder echte macht want die ligt bij de ongekozen commissarissen en natuurlijk een verzameling van landen die hun soevereiniteit op een hoopje gooien.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Academisch denkniveau met dank aan een studie op hun eigen terrein.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten.
Dat is een vrij algemeen aanvaarde kwalificatie voor waar men in Europa mee bezig is. Het creëren van een ondemocratische staat naar het voorbeeld van de USSR. Hitler en Stalin zouden in hun nopjes zijn geweest met het resultaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De staat die nu wordt gevormd d.m.v. het murw beuken en het simpelweg wegzetten van de burgers is wel precies wat Hitler voor ogen had. (op de rassen idioterie na dan)quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of Merkel vergelijken met Hitler, ook al van zo'n geweldig niveau.
Oh, achterlijke, verzonnen nonsens van je dus weer.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is een vrij algemeen aanvaarde kwalificatie voor waar men in Europa mee bezig is. Het creëren van een ondemocratische staat naar het voorbeeld van de USSR. Hitler en Stalin zouden in hun nopjes zijn geweest met het resultaat.
Het opgeven van de soevereiniteit van een land is volgens mij niet iets om op die manier over te laten aan mensen die er alleen maar zijn gekozen om namens ons praktische zaken te regelen. Of mensen dom zijn of niet doet niet ter zake. Het gaat erom dat mensen een gelukkig leven willen leiden. De meeste mensen denken zonder die Europese eenwording beter af te zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een statistisch feit dat de meeste mensen niet slim zijn. Dat is echter niet het voornaamste punt zoals ik hier reeds twee keer, blijkbaar tevergeefs, heb proberen uit te leggen. Het probleem is dat noch de politici in staat zijn om goed alle pro's en cons naar het voetlicht te brengen noch de meeste burgers de moeite nemen om zich hier over in te lichten. Het gevolg gaat zijn dat mensen ongefundeerd stemmen. Zie hier heel de reden waarom elk beschaafd of minder beschaafd land heeft gekozen voor de representatieve democratie, ofwel het systeem waarin wij bepalen wie voor ons het werk mogen doen. Bevalt het werk van de volksvertegenwoordiging en de regering je niet? Stem de volgende keer op een andere partij of stem de volgende überhaupt als je zo onverstandig bent geweest om niet te stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |