Het moest hét antwoord worden op de hegemonie van RTL4 en Nederland 1 op de vrijdag- en zaterdagavond: met Vliegende Hollanders - Sterren van de Schans, de talentenjacht The Next Pop Talent en De Showbizzquiz hoopte SBS6 eindelijk op een comeback. Maar nu staat het water SBS aan de lippen. Sinds de overname van de zendergroep in april 2011 door Sanoma en John de Mol zijn de beroerde kijkcijfers nauwelijks verbeterd. Het geduld van adverteerders begint op te raken en ook de banken maken zich grote zorgen, zeggen experts tegen het Algemeen Dagblad.
Het is niet de eerste keer dat nieuwe programma's op zaterdag een teleurstellend debuut maken. Eerdere tegenvallers op zaterdag waren onder meer de hypnoseshow Van Je Vrienden Moet Je 't Hebben en de quiz Wat Schat Je? In de tussentijd blijven zenderbaas Remko van Westerloo en algemeen directeur Georgette Schlick, in elk geval buiten de muren van het SBS-gebouw, positief. 'Het komt goed, maar geef ons de tijd.'
'Dit gaat helemaal mis'
Ruud Hendriks, oud-RTL4- en Sport7-directeur en voormalig collega van De Mol denkt daar anders over. 'Dit gaat helemaal mis', zegt hij tegen het Algemeen Dagblad.
'Die zin 'Geef ons de tijd' wordt telkens maar herhaald. Schlick raakt zo langzamerhand haar geloofwaardigheid kwijt.' Ruud Hendriks is somber over de noodlijdende commerciële zendergroep (SBS6, Net5 en Veronica). Ook wijst hij op recente uitlatingen van Sanoma-topman Dick Molman, die als grootste eigenaar van SBS (Sanoma is met 67 procent eigenaar, John de Mol met zijn productiehuis Talpa voor 33 procent) toegaf dat de cijfers teleurstellend zijn, maar eveneens goede hoop blijft uitspreken.
'SBS steeds meer blok aan been van Sanoma'
Hendriks: 'Dit gaat helemaal mis. SBS begint meer en meer een blok aan het been te worden van Sanoma. Molman kan doen alsof het niet zo is, maar dat is natuurlijk wél het geval. Volgens mijn informatie maken de banken zich momenteel grote zorgen. Want vergis je niet: SBS is met geleend geld gekocht. Gelukkig tegen een lage rente, maar de kosten zijn natuurlijk gestegen omdat er wordt geïnvesteerd in de programmering. Sanoma haalt voortdurend het beoogde rendement niet. In een worstcase-scenario zeggen de banken: dat geld moet nú terug.'
Volgens de mediakenner, die ooit samen met onder anderen John de Mol aan de wieg stond van (het mislukte) Sport7, zijn de lage kijkcijfers deels te wijten aan het gebrek aan eigen sterren. 'Het zegt genoeg dat ze mensen als Ron Brandsteder en Marc Klein Essink van stal moeten halen om maar een ster in huis te hebben. Ook een probleem: Johns eigen zus Linda de Mol verlengde onlangs haar contract bij RTL en nu blijkt ook zijn zoon Johnny met de concurrent in gesprek te zijn. Dat getuigt van heel weinig vertrouwen in John.'
'Klassieke fouten in de programmering'
Hendriks verbaast zich verder over de programmering. 'Daar zitten grote, klassieke fouten in. SBS Shownieuws is een zwak aftreksel van RTL Boulevard. Dat weet ook zenderbaas Remko van Westerloo. En wie wil na een goed gemaakt programma nog naar een mindere variant kijken op een andere zender? Zet Shownieuws voor of desnoods tijdens Boulevard. Ik vind het intrigerend dat Van Westerloo doet wat hij doet.'
Onrustig in reclamewereld
'Ons geduld begint toch wel een beetje op te raken,' zegt Jasper van Doesselaar van Universal Media onomwonden, een van de grootste bedrijven die zendtijd inkopen voor adverteerders. Volgens hem is het vanwege het slecht scorende SBS onrustig in de reclamewereld. 'Het wordt zo steeds moeilijker om adverteerders warm te krijgen voor SBS. Het gevolg zou kunnen zijn dat wij adverteerders moeten adviseren een minder groot percentage van hun budget aan SBS uit te geven, omdat daar de kijkers niet te vinden zijn. SBS zou zo miljoenen kunnen mislopen.'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !