abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 december 2015 @ 20:23:55 #76
862 Arcee
Look closer
pi_158337144
quote:
Moeder Teresa wordt volgend jaar heilig verklaard

Paus Franciscus erkende vandaag het tweede wonder dat nodig was om Moeder Teresa heilig te verklaren. 'Een marketingstrategie', zegt Paul van Geest, hoogleraar Kerkgeschiedenis aan de universiteit in Tilburg. 'De paus noemt dit het jaar van de barmhartigheid en dan nu Moeder Teresa heilig te verklaren, hoe mooi wil je het hebben?'

Meder Teresa was een katholieke zuster die zich inzette voor de armen in de sloppenwijken van het Indiase Calcutta. Ze zette daar haar eigen religieuze orde op, de Missionarissen van Naastenliefde, en in 1979 kreeg ze voor haar werk de Nobelprijs van de Vrede. In 2003 is ze al zalig verklaard.

De heiligverklaring komt relatief snel. Moeder Teresa overleed in 1997, meestal duurt het proces enkele tientallen jaren. 'Het onderzoek naar Moeder Teresa was eigenlijk al afgerond toen ze in 2003 zalig werd verklaard. Het was nu alleen nog zoeken naar tweede wonder om haar heilig te kunnen verklaren', legt Van Geest uit.

Buiktumor

Paus Johannes Paulus II erkende het eerste wonder van de non toen een vrouw na het zien van een foto van Moeder Teresa binnen zes uur genas van een kwaadaardige buiktumor. 'Het controleren van wonderen doen zo atheïstisch mogelijke doktors. Na het genezen van deze vrouw, waren er doktors die zeiden dat het door hun behandelingen kwam, maar het Vaticaan vond van niet', zegt de hoogleraar. Het tweede wonder van Moeder Teresa gaat om een Braziliaanse man die volgens het Vaticaan op medisch onverklaarbare wijze was genezen van hersentumoren, op voorspraak van Moeder Teresa.

Het was niet uitgesloten volgens Van Geest dat de zuster ook zonder tweede wonder heilig was verklaard. Paus Franciscus verklaarde in 2014 paus Johannes XXIII heilig ondanks dat er maar één wonder gevonden was. 'Als er één schaap over de dam is, volgen er meer', zegt Van Geest. 'Binnen de Congregatie voor de Heilig- en Zaligverklaringen begint de mening over wanneer iemand heilig is te veranderen. De huidige paus hecht minder waarde aan de wonderen en juist meer aan de heiligheid van iemands leven. Moeder Teresa had natuurlijk een uitzonderlijk leven.'

De zuster staat wereldwijd bekend om haar werk voor vrede, maar haar werkwijze is nooit onomstreden gebleven. Ze sprak zich uit tegen voorbehoedsmiddelen en abortus, en volgens sommige critici, onder wie overleden schrijver Christopher Hitchens, verergerde zij hierdoor de armoede in het gebied waar ze werkte.

Hitchens schreef een boek over Moeder Teresa waarin hij het handelen van de zuster bekritiseert. In 2003 beweerde de journalist in een artikel dat ze geld zou hebben aangenomen van Haïtiaanse dictator Jean-Claude Duvalier en van foute bankier Charles Keating. Het geld zou de non voor zichzelf hebben gehouden.

Totaalbeeld
Toch zal het heilig verklaren van Moeder Teresa weinig weerstand opwekken, verwacht Kees de Groot, hoogleraar Praktische Theologie van de universiteit van Tilburg. 'Kritiekpunten zoals giften aannemen van grimmige figuren zijn slechts kanttekeningen bij zo'n populair persoon. Het totaalbeeld blijft hetzelfde en dat is dat zij een geweldige vrouw was', zegt De Groot.

Wanneer de paus Moeder Teresa precies heilig gaat verklaren, is nog niet officieel bekend gemaakt. Volgens Vaticaanse media zal dat volgend jaar 4 september zijn.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_158337867
Alsof een mens heilig kan verklaren. Of wonderen verrichten...

:')
  vrijdag 18 december 2015 @ 23:11:01 #78
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158343646
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 20:45 schreef Hexxenbiest het volgende:

Kan wel.
Liefde voor God
pi_158349228
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158352458
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 23:11 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

Kan wel.
Ik denk dat dat aan je definitie van 'een wonder' ligt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 19 december 2015 @ 11:28:48 #81
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158352483
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 11:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik denk dat dat aan je definitie van 'een wonder' ligt.
Mensen die de pijn wegpakken bijvoorbeeld, die bestaan. Dat noem ik toch een wonder, want blijkbaar heb je er een soort gave voor nodig die niet iedereen heeft, en werkt het ook nog niet eens op iedereen, maar op sommige weer wel, dat is denk ik een wonder an sich.
Liefde voor God
pi_158352779
Dat noemen we dokters.
Conscience do cost.
pi_158352904
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 11:52 schreef ems. het volgende:
Dat noemen we dokters.
Of farmacie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 19 december 2015 @ 13:16:09 #85
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158354003
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 11:52 schreef ems. het volgende:
Dat noemen we dokters.
Oh dat bedoelde ik niet. Bedoelde mensen die het niet op een dokters manier doen dat leek me duidelijk.
Liefde voor God
pi_158354031
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2015 13:16 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Oh dat bedoelde ik niet. Bedoelde mensen die het niet op een dokters manier doen dat leek me duidelijk.
Net als deze mensen dus. Werkt ook niet op mij, maar op een heleboel mensen blijkbaar wel. Tis een wonder 8-)
Conscience do cost.
  zaterdag 19 december 2015 @ 13:20:21 #87
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158354088
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 13:17 schreef ems. het volgende:

[..]

Net als deze mensen dus. Werkt ook niet op mij, maar op een heleboel mensen blijkbaar wel. Tis een wonder 8-)
Kan ik geen uitspraak over doen. Zelf meegemaakt hoe een man honderden foto's van mensen door zijn huis had liggen, en met magnetische kracht of zo iets kon. Die voorspelde ook drie dingen medisch, die alle drie zijn uitgekomen. Dat hoef je niet te geloven. Maar deze man deed dat dus buiten een religie.

Kende ook een man die deed het binnen religie maar zal niet ontkennen dat er veel charlatans rondlopen binnen religie.
Liefde voor God
pi_158354252
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 20:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
Tsja, Jezus is ook allemaal wonderen toegedicht. Nu gebeurt dat ook bij Michael Jackson of in dit geval moeder Theresa. Niks nieuws onder de zon, dus.
pi_158354988
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2015 13:20 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Kan ik geen uitspraak over doen. Zelf meegemaakt hoe een man honderden foto's van mensen door zijn huis had liggen, en met magnetische kracht of zo iets kon. Die voorspelde ook drie dingen medisch, die alle drie zijn uitgekomen. Dat hoef je niet te geloven. Maar deze man deed dat dus buiten een religie.

Kende ook een man die deed het binnen religie maar zal niet ontkennen dat er veel charlatans rondlopen binnen religie.
Ik ken ook zo'n iemand :

Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 19 december 2015 @ 14:15:07 #90
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158355095
Ach ja. De huidige paus is ook zo populair alleen maar omdat hij soms dingen roept die twintig jaar geleden hout sneden.

De katholieke kerk blijft een krachtig media-apparaat...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158355149
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2015 13:20 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Hoe onderscheid je een charlatan van "the real deal"? Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig.

Sterker nog: wat betekent het eigenlijk als het "geen charlatan" is? Dat iemand iets doet dat je niet kunt verklaren zegt eigenlijk helemaal niets.
  zaterdag 19 december 2015 @ 15:16:31 #92
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158356206
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 december 2015 14:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe onderscheid je een charlatan van "the real deal"? Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig.

Sterker nog: wat betekent het eigenlijk als het "geen charlatan" is? Dat iemand iets doet dat je niet kunt verklaren zegt eigenlijk helemaal niets.
Vrij lastig ja, maar goed dan laat ik het over aan mijn ervaring heb ik zoiets meegemaakt dat iemand zoiets bij mij deed, kan ik ervan op aan gaan dat het werkt. De wetenschappelijke methode werkt misschien ook niet bij zoiets.

Als pijn opeens weg is, tja placebo okay dat kan zijn, maar het kan nog altijd zijn dat er iets van mysterie aan de gang is. Met mysterie bedoel ik, dat wat we niet kunnen verklaren. Dat is mystiek dat is nog gesluierd in de onwetendheid, en als dit echt niet iets mystieks is, maar dat mensen straks geleerd kunnen krijgen pijnen weg te pakken dan mag het van mij vandaag nog gewoon onder de noemer wetenschap vallen.

Nu heb ik persoonlijk zoiets meegemaakt dus een hevige bias daarin, dat pijn wegpakken mogelijk is. Dat andere het niet geloven, zit ik niet zo mee. Dat kan ik overigens ook niet bewijzen, van dat is toen gebeurd zie hier.. Dus het is dom om dat dan ook maar te proberen, wel leid ik er mijn leven naar. Dat die gebeurtenis voor mij een der belangrijkste was.
Liefde voor God
pi_158360954
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 15:16 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Vrij lastig ja, maar goed dan laat ik het over aan mijn ervaring heb ik zoiets meegemaakt dat iemand zoiets bij mij deed, kan ik ervan op aan gaan dat het werkt. De wetenschappelijke methode werkt misschien ook niet bij zoiets.
Het is niet zo heel overdreven lastig om mensen dat te laten ervaren en ervan te overtuigen dat het werkt. Cold reading bijvoorbeeld kan verbluffend overtuigend zijn.

quote:

Als pijn opeens weg is, tja placebo okay dat kan zijn, maar het kan nog altijd zijn dat er iets van mysterie aan de gang is. Met mysterie bedoel ik, dat wat we niet kunnen verklaren.
Dan hebben we:

1) een plausibele verklaring, en,
2) een ongedefinieerde / onbekende verklaring

Het scheermes van Ockham rekent nogal snel af met de tweede optie. Je zal een concrete alternatieve verklaring moeten hebben die beter werkt dan de plausibele verklaring die er al ligt en die minder aannames behelst.

quote:

Nu heb ik persoonlijk zoiets meegemaakt dus een hevige bias daarin, dat pijn wegpakken mogelijk is. Dat andere het niet geloven, zit ik niet zo mee.
Ik heb niet de indruk dat iemand hier gelooft dat dat onmogelijk is. De vraag is: hoe gebeurt dit? Anders gezegd: wat bedoel je hier met "wegpakken"?

quote:

Dat kan ik overigens ook niet bewijzen, van dat is toen gebeurd zie hier.. Dus het is dom om dat dan ook maar te proberen, wel leid ik er mijn leven naar. Dat die gebeurtenis voor mij een der belangrijkste was.
Zolang je geen concrete hypothese hebt valt er ook niets te bewijzen.

Overigens kan zo'n gebeurtenis belangrijk voor je zijn ongeacht wat de verklaring is. Het 1 is niet afhankelijk van het ander, tenzij voor jou de waarde zit in de onverklaarbaarheid. Maar dat zou ik wel een beetje vreemd vinden. Wat is de waarde daarvan precies?

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 19-12-2015 18:50:46 ]
pi_158361042
PS, dit is bijvoorbeeld een test die op redelijk grote schaal is uitgevoerd. En elke keer met succes, zo'n beetje iedereen trapt hierin.

Menselijke perceptie is niet zo betrouwbaar als zo'n beetje iedereen gelooft. We zijn allemaal kwestbaar voor overactieve patroonherkenning. Juist omdat we dat niet door hebben.
pi_158361414
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:
PS, dit is bijvoorbeeld een test die op redelijk grote schaal is uitgevoerd. En elke keer met succes, zo'n beetje iedereen trapt hierin.

Menselijke perceptie is niet zo betrouwbaar als zo'n beetje iedereen gelooft. We zijn allemaal kwestbaar voor overactieve patroonherkenning. Juist omdat we dat niet door hebben.
Wauw :D
pi_158361819
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 december 2015 19:08 schreef FANN het volgende:

Wauw :D
Derren Brown is zo iemand waarbij je je afvraagt of hij niet stiekem wel paranormaal begaafd is en mensen doet geloven dat het allemaal maar een trucje is _O- (kijk Messias maar eens of willekeurig welke andere show van hem, echt, amazing)
pi_158361849
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 19:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Derren Brown is zo iemand waarbij je je afvraagt of hij niet stiekem wel paranormaal begaafd is en mensen doet geloven dat het allemaal maar een trucje is _O- (kijk Messias maar eens of willekeurig welke andere show van hem, echt, amazing)
ik zal eens wat meer gaan kijken van dat spul, dat was echt wel amazing :D
pi_158362006
Ja, Derren Brown is wel erg goed. :) Bijna niet voor te stellen dat mensen zo makkelijk gemanipuleerd kunnen worden. Maar het lijkt toch echt waar te zijn.

Nog een paar psychologische trucjes van hem:

In elk geval is Derren Brown iemand die er eerlijk over is, en uitlegt hoe hij het doet. Maar zelfs als je het aan mensen uitlegt trappen ze er alsnog in. Het zit te stevig en te onopvallend ingebakken in onze menselijke psyche.

Docu over cold reading:

zaterdag 19 december 2015 @ 19:47:21 #99
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_158362239
Derren Brown is inderdaad wel één van de betere die dit soort dingen aan het licht brengt. En bizar genoeg zullen mensen die in dit soort dingen geloven zelf na het zien van deze filmpjes beweren dat hun reading, hun speciaal momentje, hun hypnose geval etc toch 'wel degelijk ergens heel echt was hoor'.

Maar ja...
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_158362264
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 december 2015 19:47 schreef Semisane het volgende:
Derren Brown is inderdaad wel één van de betere die dit soort dingen aan het licht brengt. En bizar genoeg zullen mensen die in dit soort dingen geloven zelf na het zien van deze filmpjes beweren dat hun reading, hun speciaal momentje, hun hypnose geval etc toch 'wel degelijk ergens heel echt was hoor'.

Maar ja...
[ afbeelding ]
Een tante kreeg van een paragnost te horen dat ze een zoon en een dochter zou krijgen. Het werden twee zoons. Eén bleek gay. Dus toen zei ze triomfantelijk dat de paragnost gelijk had: de één was idd een soort dochter gebleken. Like wtf. Mensen proberen het zelfs achteraf goed te breien als de paragnost ongelijk had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')