Dit inderdaad, schroef eerst je bougies eruit, die pakken zoveel stroom. En ook je bobine klinkt stroomachtig. Voor de zekerheid ook je boordcomputer want stroom.quote:
.................................:')quote:
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:48 schreef GekkePoes het volgende:
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud.
Iemand zei al "een flink eindje"
Maar dan weet ik nog niet hoelang
Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week.
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
als die overhit wordt was er toch al wat mis mee.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind.
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind.
Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen.
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:59 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo.
Een auto een paar uur stationair laten draaien is nou niet direct iets wat een motor fijn vindt.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
Parkeer jij altijd in een vacuum? Er is een bijna oneindige hoeveelheid buitenlucht die aangezogen kan worden? Als het hartje zomer was in het midden van de woestijn, dan had je misschien een punt.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
van voren.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
Dat kan wel. Maar geen paar uur...quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
van voren.
hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis
als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee.
waar hebben we het over?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
de motor maakt helemaal niet zoveel warmte als tijdens in de versnelling gas geven om de auto vooruit te duwen.. hij hoeft bijna niets aan te drijven.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de morot komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de korste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
kost wel weer stroom als die elektrisch is.quote:Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:38 schreef jitzzzze het volgende:
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg.
Dat was de theorie achter waarom je niet eerst je auto moet starten en dan op je gemak je ruiten moet gaan krabben. Was het even kwijt, dank je wel.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.
Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.
Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:51 schreef GekkePoes het volgende:
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto
Ja, ik weet alleen niet of de startmotor het fijn vind om die te vaak te gebuiken.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen?
dit dus. veel beter voor je accuquote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:16 schreef Pikkebaas het volgende:
Niet stumperen, gewoon een acculader kopen en een nachtje aan de lader hangen.
hoe doen auto's dat met de motor achterin?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien.
bij de meeste auto komt de lucht van voor naar binnen. en de fan doet dat als het niet snel genoeg gaat.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 01:35 schreef T42 het volgende:
[..]
hoe doen auto's dat met de motor achterin?
Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 01:38 schreef T42 het volgende:
[..]
bij de meeste auto komt de lucht van voor naar binnen. en de fan doet dat als het niet snel genoeg gaat.
die lucht gaat ook over je motor en onder je auto gaat dit weer weg. en jah dat kan dat kleine fannetje ook.
hoe werken anders die stationair motoren? (zijn vaak gewoon automotoren hoor)
een auto kan makkelijk uren stationair draaien en wanneer de koeling gewoon goed functioneert zal hij ook niet warm lopen. de motor wordt niet warm van stil draaien zonder weerstand.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 12:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak.
[..]
Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto.
ja dat zijn auto's met 200pk+quote:Op zaterdag 2 maart 2013 12:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak.
[..]
Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto.
BMW 318d doet bij stationair draaien 130 A ( zelf gemeten ), moet toch voldoende zijn om een accu te laden.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:47 schreef Sounddragon het volgende:
Een goed onderhouden accu heeft geen lading nodig, en moet makkelijk 2 maanden stil kunnen staan.
TS zijn accu is langdurig leeg geweest; bij een spanning onder de 10 volt begint het zuur te ontleden in water en zwavelrommel, waardoor de platen gaan oxideren, die gaan daardoor slechter geleiden, minder stroom minder lang vasthouden, capaciteits verlies met als gevolg een onherroepelijke dood voor de accu. Laden is leuk, voor nu direct, maar die accu is kapot. Als je er dagelijks mee rijdt kan dat best nog effe goed gaan, Maar vorst is funest (want er zit wáter in je accu) en dan vriest hij gewoon kapot.
Voor nu gewoon even een half uurtje rijden, dat is zat om er genoeg prik in te krijgen om morgenvroeg te kunnen starten. Is dat niet zo, dan is de accu al heel ver heen, en kun je gewoon een nieuwe gaan halen. Jaar oud of niet, accu's kunnen gewoon niet tegen een dergelijke diepe ontlading, en al helemaal niet in de winter.
[..]
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.
Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.
Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
Dat is geforceerde luchtkoeling: een fan op het vliegwiel en plaatwerk eromheen die de lucht over de motor circuleert..quote:Op zondag 3 maart 2013 00:44 schreef T42 het volgende:
[..]
ja dat zijn auto's met 200pk+
maar een fiat 500, kever, elke 45km wagentje, smart allemaal achterin en geen luchthappers
trouwens een mini heeft de koeling langs de voorband zitten en niet in de gril
stationair motoren die zitten vaak in nog kleinere ruimtes dan in een auto
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ja maar daar lagen dan ook dikke daf blokken in met 11,6 liter slagvolume. Die dkdl blokken hadden maar 165 pkquote:Op woensdag 6 maart 2013 21:44 schreef Fer het volgende:
Ja dat van slecht laden is oude kennis, vroeger was dat met stadsbussen daar liep de accu leeg omdat ze te vaak stationair draaiden. Wat trouwens een goed voorbeeld is van nooit warmrijden, veel stationair en altijd volgas optrekken.
En NOG rijden die dingen van 1965 in donker Afrika of de Antillen rond.
en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat is geforceerde luchtkoeling: een fan op het vliegwiel en plaatwerk eromheen die de lucht over de motor circuleert..
Bij bijv. een oude watergekoelde Vw bus zit de radiator voorin, met koelslangen van een paar meter naar de motor achterin
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
Dat heet ook gewoon geforceerde luchtkoeling...quote:Op donderdag 7 maart 2013 10:12 schreef T42 het volgende:
[..]
en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan.
maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
[..]
De T3 heeft toch ook een ingang voor lucht in de zijkant? (net zoals de T2 en de T1)quote:Op donderdag 7 maart 2013 10:12 schreef T42 het volgende:
[..]
en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan.
maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
[..]
weet ik..quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat heet ook gewoon geforceerde luchtkoeling...
quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien.
ging over koeling bij stationair. volgens hier zou hij dan niet (genoeg) kunnen koelen (elke auto)quote:Op donderdag 7 maart 2013 16:00 schreef Sounddragon het volgende:
ontopic please; motortechniek van een antieke VW hippiebus heeft geen kont met accu's laden te maken.
maar goedkoopste is gewoon een acculader gebruikenquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:35 schreef T42 het volgende:
maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
en dat dus een motor geen uren kan lopen op stationair omdat het dan te warm word onder de motorkap
[..]
Even een reuzeschop, omdat ik hetzelfde had, vorige week:quote:Op donderdag 7 maart 2013 09:07 schreef mvdejong het volgende:
Gisteren een totaal lege accu : ik had blijkbaar per ongeluk dit weekeinde bij het ophangen van mijn fietsjack het schakelaartje van de verlichting boven een van de portieren geflipt, waardoor die 3 dagen lang aan is blijven staan. Nou heeft die V70 Classic van mij een 70 Ah accu, maar ook die was dus tot op de bodem leeg.
Omdat ik niet direct een buur had die thuis was en die zware motor 2.5l motor zou kunnen jump-starten (en ik met dat stuk antiek eigenlijk bang was dat er meer aan de hand zou zijn), gebruik gemaakt van mijn ANWB-abonnement met woonplaats-service. Wat adviezen van deze specialist van de accu-service:
- niet snelladen, zeker niet als de accu heel langzaam is leeggelopen, zoals in dit geval;
- met een stationair draaiende motor opladen is het beste, zeker het eerste halve uur;
- daarna kan het ook rijdend, of eventueel met een acculader, maar dan niet gebruik maken van de snellaad-mogelijkheid, als die erop zit.
Ik heb dus de auto met draaiende motor afgesloten en ben op de fiets de hoogstnodige dingen gaan halen die ook zonder auto konden. Daarna heb ik de acculader aangesloten, ik heb een uitvoering, zonder snellaad-optie, en die heeft er een rustige 5-6 uur over gedaan om de accu helemaal vol te krijgen.
Als je na een uur nog niet voldoende opgeladen bent om even te stoppen, en de Wegenwacht heeft je accu deels geladen (en die controleren daarmeedat je accu daadwerkelijk oplaadt), dan vrees ik dat je dynamo niet meer goed is. Ik heb dat een keer gehad, met een Toyota Corolla, 4 jaar, ca. 115k op de teller. Probleemloos gestart, maar toen in de file gekomen, waar hij afsloeg omdat de laadstroom minder was dan het stroomverbruik (mede door de stroomvretende achterruit-verwarming). Een van de 3 spoelen van de dynamo was wijlen. Nog naar mijn werk gekomen, en weer thuis, door zoveel mogelijk stroombronnen (incl. verlichting) uit te zetten.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:59 schreef Mark het volgende:
[..]
Even een reuzeschop, omdat ik hetzelfde had, vorige week:
blijkbaar binnenverlichtinkje aangelaten, (vrijwel nieuwe) accu leeg. Auto gestart door Wegenwacht, en advies gekregen om minstens een 3 kwartier te rijden / motor te laten lopen. Omdat ik dat voor de buren niet zo leuk vond, maar gaan rijden. Na een dik uur gestopt om een ijsje te halen => niet meer starten....Vervolgens een vriend zo gek gekregen om met startkabels langs te komen zodat we toch nog thuis kwamen.
Kan dit gekomen zijn doordat we onderweg de blazer flink open hebben gehad? (Het was bloedheet). Misschien ook maar eens zo'n acculader aanschaffen.....
Volgens de Wegenwacht was die nog goedquote:Op woensdag 22 juli 2015 15:14 schreef mvdejong het volgende:
Als je na een uur nog niet voldoende opgeladen bent om even te stoppen, en de Wegenwacht heeft je accu deels geladen (en die controleren daarmeedat je accu daadwerkelijk oplaadt), dan vrees ik dat je dynamo niet meer goed is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |