abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123500920
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud.


Iemand zei al "een flink eindje"
Maar dan weet ik nog niet hoelang :')


Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week.
🐱
  vrijdag 1 maart 2013 @ 14:54:01 #2
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_123501147
Pak hem beet een uurtje op de snelweg rijden.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_123501174
En stroomverbruikers uitlaten.
pi_123502007
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:54 schreef D0808 het volgende:
En stroomverbruikers uitlaten.
Dit inderdaad, schroef eerst je bougies eruit, die pakken zoveel stroom. En ook je bobine klinkt stroomachtig. Voor de zekerheid ook je boordcomputer want stroom.

Succes
pi_123502076
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:54 schreef D0808 het volgende:
En stroomverbruikers uitlaten.
.................................:')
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:16:41 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_123502133
Niet stumperen, gewoon een acculader kopen en een nachtje aan de lader hangen.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:26:59 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_123502605
Serieuze stroomverbruikers die je uit moet laten als je een lege accu weer wil opladen :
- stereo;
- voorruit-/achterruit-verwarming.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_123503687
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:48 schreef GekkePoes het volgende:
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud.

Iemand zei al "een flink eindje"
Maar dan weet ik nog niet hoelang :')

Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week.
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
seduco sum.en ben erg stout
pi_123503827
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ;)

Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen.
pi_123503883
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ;)
als die overhit wordt was er toch al wat mis mee.
seduco sum.en ben erg stout
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:59:36 #11
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_123503954
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ;)

Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen.
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo.
pi_123503980
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:59 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo.
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?

De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien.
pi_123504000
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
Een auto een paar uur stationair laten draaien is nou niet direct iets wat een motor fijn vindt.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:01:10 #14
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_123504037
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
Parkeer jij altijd in een vacuum? Er is een bijna oneindige hoeveelheid buitenlucht die aangezogen kan worden? Als het hartje zomer was in het midden van de woestijn, dan had je misschien een punt.
pi_123504053
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
van voren.

hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis

als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee.
seduco sum.en ben erg stout
pi_123504077
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

van voren.

hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis

als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee.
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
pi_123504114
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat kan wel. Maar geen paar uur...
waar hebben we het over?
volgas in de toerenbegrenzer 3 uur lang, of 3 uur stationair laten lopen?
seduco sum.en ben erg stout
pi_123504243
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de morot komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de korste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
de motor maakt helemaal niet zoveel warmte als tijdens in de versnelling gas geven om de auto vooruit te duwen.. hij hoeft bijna niets aan te drijven.
benzineverbruik is ook veel lager(per tijd), dan tijdens het rijden.
zowat het enige zwaarste wat die hoeft aan te drijven is max 1pk naar die dynamo.
seduco sum.en ben erg stout
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:10:32 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123504508
Jezus wat een onzinnige discussie weer :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123505505
quote:
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
kost wel weer stroom als die elektrisch is.

als dat gebeurd dat die aan begint te slaan af en toe kan die beter de motorkap openzetten voor iets meer koeling.
en dat kan allemaal prima om voor 1 keertje de accu zo goedkoop mogelijk op te laden(zo min mogelijk brandstof, zonder acculader).
combineer je het met een ritje ergens heen waar je toch al heen moet, is dat alleen maar mooi meegenomen. een uur motor aan lijkt mij zeker wel genoeg prik in de accu te stoppen om weer opnieuw te kunnen starten. na een half uur eigenlijk ook al wel.
voor vaker opladen is een acculader het beste(en goedkoopste. want energie uit het stopcontact is goedkoper dan uit de motor die het uit dure brandstof haalt).

[ Bericht 17% gewijzigd door SergeantFluffy op 01-03-2013 16:38:06 ]
seduco sum.en ben erg stout
  Moderator vrijdag 1 maart 2013 @ 16:38:14 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123505714
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:47:13 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123506063
Een goed onderhouden accu heeft geen lading nodig, en moet makkelijk 2 maanden stil kunnen staan.

TS zijn accu is langdurig leeg geweest; bij een spanning onder de 10 volt begint het zuur te ontleden in water en zwavelrommel, waardoor de platen gaan oxideren, die gaan daardoor slechter geleiden, minder stroom minder lang vasthouden, capaciteits verlies met als gevolg een onherroepelijke dood voor de accu. Laden is leuk, voor nu direct, maar die accu is kapot. Als je er dagelijks mee rijdt kan dat best nog effe goed gaan, Maar vorst is funest (want er zit wáter in je accu) en dan vriest hij gewoon kapot.

Voor nu gewoon even een half uurtje rijden, dat is zat om er genoeg prik in te krijgen om morgenvroeg te kunnen starten. Is dat niet zo, dan is de accu al heel ver heen, en kun je gewoon een nieuwe gaan halen. Jaar oud of niet, accu's kunnen gewoon niet tegen een dergelijke diepe ontlading, en al helemaal niet in de winter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:38 schreef jitzzzze het volgende:
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg.
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.

Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.

Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator vrijdag 1 maart 2013 @ 16:51:02 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123506216
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.

Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.

Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
Dat was de theorie achter waarom je niet eerst je auto moet starten en dan op je gemak je ruiten moet gaan krabben. Was het even kwijt, dank je wel. :)
pi_123506243
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto
🐱
  Moderator vrijdag 1 maart 2013 @ 16:58:58 #25
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123506502
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:51 schreef GekkePoes het volgende:
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto
Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen?
pi_123506559
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:58 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen?
Ja, ik weet alleen niet of de startmotor het fijn vind om die te vaak te gebuiken.
🐱
  vrijdag 1 maart 2013 @ 17:00:58 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123506568
Jumpstarter is niks anders als een tijdelijke vergroting van de accu capaciteit, kan om te starten geen kwaad. Is alleen strontvervelend als je het een paar keer per dag moet doen ;)

Heb je een multimeter toevallig? meten is namelijk nog steeds weten :)

Als de motor draait, zou de spanning tussen de polen tussen de 14 en 14.6 volt moeten liggen ongeveer. Als je hem daarna uit zet blijft hij meestal even op net onder de 14 hangen, en gaat daarna inzakken. Na een nachtje staan zou je bij een gezonde accu 's ochtends nog steeds rond de 12.6 of hoger moeten zitten. Zit hij daar onder dan is hij gewoon slecht, en kun je alvast gaan sparen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123513158
Een acculader kost 20¤, een uutje rijden gauw al 10¤ benzine.

Mensen die veel in de stad rijden of in de file staan of auto voor bepaalde werkzaamheden (denk ff a sjoek zijn werk) laten de automotor ook vaak stationair draaien. Bij elkaar zijn dat jaarllijks ook wel vele uren. Die motoren sneuvelen ook niet opeens bij 100000km of gaan slechter rijden.

Een moderne auto laad/koelt/smeert bij stationair echt wel voldoende om het nog heel lang uit te houden.

Maar koop liever een lader, is nog makkelijker.
.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 01:34:29 #29
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123526309
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:16 schreef Pikkebaas het volgende:
Niet stumperen, gewoon een acculader kopen en een nachtje aan de lader hangen.
dit dus. veel beter voor je accu

en de lidl verkoopt wel eens helegoeie heb die al jaren
  zaterdag 2 maart 2013 @ 01:35:29 #30
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123526333
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?

De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien.
hoe doen auto's dat met de motor achterin? ;)
  zaterdag 2 maart 2013 @ 01:38:10 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123526395
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
bij de meeste auto komt de lucht van voor naar binnen. en de fan doet dat als het niet snel genoeg gaat.
die lucht gaat ook over je motor en onder je auto gaat dit weer weg. en jah dat kan dat kleine fannetje ook.

hoe werken anders die stationair motoren? (zijn vaak gewoon automotoren hoor)
pi_123532480
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 01:35 schreef T42 het volgende:

[..]

hoe doen auto's dat met de motor achterin? ;)
Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 01:38 schreef T42 het volgende:

[..]

bij de meeste auto komt de lucht van voor naar binnen. en de fan doet dat als het niet snel genoeg gaat.
die lucht gaat ook over je motor en onder je auto gaat dit weer weg. en jah dat kan dat kleine fannetje ook.

hoe werken anders die stationair motoren? (zijn vaak gewoon automotoren hoor)
Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto.
pi_123532889
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 12:47 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak.

[..]

Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto.
een auto kan makkelijk uren stationair draaien en wanneer de koeling gewoon goed functioneert zal hij ook niet warm lopen. de motor wordt niet warm van stil draaien zonder weerstand.
je zit meer met het probleem wat SD aankaart vocht in de uitlaat, door het niet op temperatuur komen van uitlaat gassen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 3 maart 2013 @ 00:44:03 #34
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123558684
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 12:47 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak.

[..]

Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto.
ja dat zijn auto's met 200pk+
maar een fiat 500, kever, elke 45km wagentje, smart allemaal achterin en geen luchthappers
trouwens een mini heeft de koeling langs de voorband zitten en niet in de gril

stationair motoren die zitten vaak in nog kleinere ruimtes dan in een auto

pi_123721045
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:47 schreef Sounddragon het volgende:
Een goed onderhouden accu heeft geen lading nodig, en moet makkelijk 2 maanden stil kunnen staan.

TS zijn accu is langdurig leeg geweest; bij een spanning onder de 10 volt begint het zuur te ontleden in water en zwavelrommel, waardoor de platen gaan oxideren, die gaan daardoor slechter geleiden, minder stroom minder lang vasthouden, capaciteits verlies met als gevolg een onherroepelijke dood voor de accu. Laden is leuk, voor nu direct, maar die accu is kapot. Als je er dagelijks mee rijdt kan dat best nog effe goed gaan, Maar vorst is funest (want er zit wáter in je accu) en dan vriest hij gewoon kapot.

Voor nu gewoon even een half uurtje rijden, dat is zat om er genoeg prik in te krijgen om morgenvroeg te kunnen starten. Is dat niet zo, dan is de accu al heel ver heen, en kun je gewoon een nieuwe gaan halen. Jaar oud of niet, accu's kunnen gewoon niet tegen een dergelijke diepe ontlading, en al helemaal niet in de winter.

[..]

Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.

Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.

Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
BMW 318d doet bij stationair draaien 130 A ( zelf gemeten ), moet toch voldoende zijn om een accu te laden.
pi_123721587
Ja dat van slecht laden is oude kennis, vroeger was dat met stadsbussen daar liep de accu leeg omdat ze te vaak stationair draaiden. Wat trouwens een goed voorbeeld is van nooit warmrijden, veel stationair en altijd volgas optrekken.

En NOG rijden die dingen van 1965 in donker Afrika of de Antillen rond.
.
  woensdag 6 maart 2013 @ 21:44:56 #37
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_123721597
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 00:44 schreef T42 het volgende:

[..]

ja dat zijn auto's met 200pk+
maar een fiat 500, kever, elke 45km wagentje, smart allemaal achterin en geen luchthappers
trouwens een mini heeft de koeling langs de voorband zitten en niet in de gril

stationair motoren die zitten vaak in nog kleinere ruimtes dan in een auto
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is geforceerde luchtkoeling: een fan op het vliegwiel en plaatwerk eromheen die de lucht over de motor circuleert..

Bij bijv. een oude watergekoelde Vw bus zit de radiator voorin, met koelslangen van een paar meter naar de motor achterin
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_123723220
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 21:44 schreef Fer het volgende:
Ja dat van slecht laden is oude kennis, vroeger was dat met stadsbussen daar liep de accu leeg omdat ze te vaak stationair draaiden. Wat trouwens een goed voorbeeld is van nooit warmrijden, veel stationair en altijd volgas optrekken.

En NOG rijden die dingen van 1965 in donker Afrika of de Antillen rond.
ja maar daar lagen dan ook dikke daf blokken in met 11,6 liter slagvolume. Die dkdl blokken hadden maar 165 pk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 7 maart 2013 @ 09:07:48 #39
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_123735058
Gisteren een totaal lege accu : ik had blijkbaar per ongeluk dit weekeinde bij het ophangen van mijn fietsjack het schakelaartje van de verlichting boven een van de portieren geflipt, waardoor die 3 dagen lang aan is blijven staan. Nou heeft die V70 Classic van mij een 70 Ah accu, maar ook die was dus tot op de bodem leeg.

Omdat ik niet direct een buur had die thuis was en die zware motor 2.5l motor zou kunnen jump-starten (en ik met dat stuk antiek eigenlijk bang was dat er meer aan de hand zou zijn), gebruik gemaakt van mijn ANWB-abonnement met woonplaats-service. Wat adviezen van deze specialist van de accu-service:
- niet snelladen, zeker niet als de accu heel langzaam is leeggelopen, zoals in dit geval;
- met een stationair draaiende motor opladen is het beste, zeker het eerste halve uur;
- daarna kan het ook rijdend, of eventueel met een acculader, maar dan niet gebruik maken van de snellaad-mogelijkheid, als die erop zit.
Ik heb dus de auto met draaiende motor afgesloten en ben op de fiets de hoogstnodige dingen gaan halen die ook zonder auto konden. Daarna heb ik de acculader aangesloten, ik heb een uitvoering, zonder snellaad-optie, en die heeft er een rustige 5-6 uur over gedaan om de accu helemaal vol te krijgen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 7 maart 2013 @ 10:12:19 #40
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123736694
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 21:44 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat is geforceerde luchtkoeling: een fan op het vliegwiel en plaatwerk eromheen die de lucht over de motor circuleert..

Bij bijv. een oude watergekoelde Vw bus zit de radiator voorin, met koelslangen van een paar meter naar de motor achterin
en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan.
maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
  donderdag 7 maart 2013 @ 13:06:07 #41
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_123742399
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 10:12 schreef T42 het volgende:

[..]

en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan.
maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom

[..]

Dat heet ook gewoon geforceerde luchtkoeling...

[ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 07-03-2013 13:29:23 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  donderdag 7 maart 2013 @ 13:32:52 #42
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_123743481
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 10:12 schreef T42 het volgende:

[..]

en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan.
maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom

[..]

De T3 heeft toch ook een ingang voor lucht in de zijkant? (net zoals de T2 en de T1)
  donderdag 7 maart 2013 @ 15:35:30 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123748455
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:06 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat heet ook gewoon geforceerde luchtkoeling...
weet ik..
maar dus van buiten naar binnen en niet van binnen naar buiten via de gril of roosters (of omhoog omdat warme lucht stijgt.)
en de lucht inlaat zit naar de achter kentekenplaat gericht in een T2 en T3 dus ook niks met rijwind te maken

maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
en dat dus een motor geen uren kan lopen op stationair omdat het dan te warm word onder de motorkap
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?

De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien.


[ Bericht 13% gewijzigd door T42 op 07-03-2013 15:44:45 ]
  donderdag 7 maart 2013 @ 15:36:24 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123748490
dubbel

[ Bericht 32% gewijzigd door T42 op 08-03-2013 23:30:04 ]
  donderdag 7 maart 2013 @ 16:00:07 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123749522
ontopic please; motortechniek van een antieke VW hippiebus heeft geen kont met accu's laden te maken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 8 maart 2013 @ 23:29:25 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123813766
quote:
3s.gif Op donderdag 7 maart 2013 16:00 schreef Sounddragon het volgende:
ontopic please; motortechniek van een antieke VW hippiebus heeft geen kont met accu's laden te maken.
ging over koeling bij stationair. volgens hier zou hij dan niet (genoeg) kunnen koelen (elke auto)
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 15:35 schreef T42 het volgende:

maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
en dat dus een motor geen uren kan lopen op stationair omdat het dan te warm word onder de motorkap

[..]

maar goedkoopste is gewoon een acculader gebruiken
pi_123819195
Wanneer ik een auto bij temperaturen rond of onder het vriespunt stationair laat draaien maak ik me er eerder zorgen om dat de motor niet op temperatuur komt dan dat deze te warm zou worden.

Ikzelf heb een 2 jaar terug met -15 mogen ervaren dat een Renault Traffic met 2 liter diesel niet warm te krijgen is wanneer de motor stationair draait, mijn collega die elders aan het werk was zat te verkleumen in een VW Caddy.
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:59:01 #48
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_154541868
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 09:07 schreef mvdejong het volgende:
Gisteren een totaal lege accu : ik had blijkbaar per ongeluk dit weekeinde bij het ophangen van mijn fietsjack het schakelaartje van de verlichting boven een van de portieren geflipt, waardoor die 3 dagen lang aan is blijven staan. Nou heeft die V70 Classic van mij een 70 Ah accu, maar ook die was dus tot op de bodem leeg.

Omdat ik niet direct een buur had die thuis was en die zware motor 2.5l motor zou kunnen jump-starten (en ik met dat stuk antiek eigenlijk bang was dat er meer aan de hand zou zijn), gebruik gemaakt van mijn ANWB-abonnement met woonplaats-service. Wat adviezen van deze specialist van de accu-service:
- niet snelladen, zeker niet als de accu heel langzaam is leeggelopen, zoals in dit geval;
- met een stationair draaiende motor opladen is het beste, zeker het eerste halve uur;
- daarna kan het ook rijdend, of eventueel met een acculader, maar dan niet gebruik maken van de snellaad-mogelijkheid, als die erop zit.
Ik heb dus de auto met draaiende motor afgesloten en ben op de fiets de hoogstnodige dingen gaan halen die ook zonder auto konden. Daarna heb ik de acculader aangesloten, ik heb een uitvoering, zonder snellaad-optie, en die heeft er een rustige 5-6 uur over gedaan om de accu helemaal vol te krijgen.
Even een reuzeschop, omdat ik hetzelfde had, vorige week:
blijkbaar binnenverlichtinkje aangelaten, (vrijwel nieuwe) accu leeg. Auto gestart door Wegenwacht, en advies gekregen om minstens een 3 kwartier te rijden / motor te laten lopen. Omdat ik dat voor de buren niet zo leuk vond, maar gaan rijden. Na een dik uur gestopt om een ijsje te halen => niet meer starten.... :( Vervolgens een vriend zo gek gekregen om met startkabels langs te komen zodat we toch nog thuis kwamen.
Kan dit gekomen zijn doordat we onderweg de blazer flink open hebben gehad? (Het was bloedheet). Misschien ook maar eens zo'n acculader aanschaffen.....
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:14:33 #49
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_154542393
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:59 schreef Mark het volgende:

[..]

Even een reuzeschop, omdat ik hetzelfde had, vorige week:
blijkbaar binnenverlichtinkje aangelaten, (vrijwel nieuwe) accu leeg. Auto gestart door Wegenwacht, en advies gekregen om minstens een 3 kwartier te rijden / motor te laten lopen. Omdat ik dat voor de buren niet zo leuk vond, maar gaan rijden. Na een dik uur gestopt om een ijsje te halen => niet meer starten.... :( Vervolgens een vriend zo gek gekregen om met startkabels langs te komen zodat we toch nog thuis kwamen.
Kan dit gekomen zijn doordat we onderweg de blazer flink open hebben gehad? (Het was bloedheet). Misschien ook maar eens zo'n acculader aanschaffen.....
Als je na een uur nog niet voldoende opgeladen bent om even te stoppen, en de Wegenwacht heeft je accu deels geladen (en die controleren daarmeedat je accu daadwerkelijk oplaadt), dan vrees ik dat je dynamo niet meer goed is. Ik heb dat een keer gehad, met een Toyota Corolla, 4 jaar, ca. 115k op de teller. Probleemloos gestart, maar toen in de file gekomen, waar hij afsloeg omdat de laadstroom minder was dan het stroomverbruik (mede door de stroomvretende achterruit-verwarming). Een van de 3 spoelen van de dynamo was wijlen. Nog naar mijn werk gekomen, en weer thuis, door zoveel mogelijk stroombronnen (incl. verlichting) uit te zetten.

Overigens, een accu-lader heeft zijn beperkingen. Voor bijladen werkt het, maar van een forse accu (ik heb een oude Volvo V70 met een 2,5l motor) die over een paar dagen echt helemaal is leeggetrokken kan de laadstroom zeer hoog zijn, 40-50A, terwijl mijn acculader 10A kan leveren en een 12A zekering heeft.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 22 juli 2015 @ 15:17:57 #50
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_154542502
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 15:14 schreef mvdejong het volgende:
Als je na een uur nog niet voldoende opgeladen bent om even te stoppen, en de Wegenwacht heeft je accu deels geladen (en die controleren daarmeedat je accu daadwerkelijk oplaadt), dan vrees ik dat je dynamo niet meer goed is.
Volgens de Wegenwacht was die nog goed
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')