Dit inderdaad, schroef eerst je bougies eruit, die pakken zoveel stroom. En ook je bobine klinkt stroomachtig. Voor de zekerheid ook je boordcomputer want stroom.quote:
.................................:')quote:
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:48 schreef GekkePoes het volgende:
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud.
Iemand zei al "een flink eindje"
Maar dan weet ik nog niet hoelang
Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week.
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
als die overhit wordt was er toch al wat mis mee.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind.
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind.
Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen.
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:59 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo.
Een auto een paar uur stationair laten draaien is nou niet direct iets wat een motor fijn vindt.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
Parkeer jij altijd in een vacuum? Er is een bijna oneindige hoeveelheid buitenlucht die aangezogen kan worden? Als het hartje zomer was in het midden van de woestijn, dan had je misschien een punt.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
van voren.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
Dat kan wel. Maar geen paar uur...quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef SergeantFluffy het volgende:
[..]
van voren.
hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis
als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee.
waar hebben we het over?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
de motor maakt helemaal niet zoveel warmte als tijdens in de versnelling gas geven om de auto vooruit te duwen.. hij hoeft bijna niets aan te drijven.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de morot komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de korste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
kost wel weer stroom als die elektrisch is.quote:Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:38 schreef jitzzzze het volgende:
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg.
Dat was de theorie achter waarom je niet eerst je auto moet starten en dan op je gemak je ruiten moet gaan krabben. Was het even kwijt, dank je wel.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.
Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.
Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 16:51 schreef GekkePoes het volgende:
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |