abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123500920
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud.


Iemand zei al "een flink eindje"
Maar dan weet ik nog niet hoelang :')


Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week.
🐱
  vrijdag 1 maart 2013 @ 14:54:01 #2
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_123501147
Pak hem beet een uurtje op de snelweg rijden.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_123501174
En stroomverbruikers uitlaten.
pi_123502007
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:54 schreef D0808 het volgende:
En stroomverbruikers uitlaten.
Dit inderdaad, schroef eerst je bougies eruit, die pakken zoveel stroom. En ook je bobine klinkt stroomachtig. Voor de zekerheid ook je boordcomputer want stroom.

Succes
pi_123502076
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:54 schreef D0808 het volgende:
En stroomverbruikers uitlaten.
.................................:')
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:16:41 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_123502133
Niet stumperen, gewoon een acculader kopen en een nachtje aan de lader hangen.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:26:59 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_123502605
Serieuze stroomverbruikers die je uit moet laten als je een lege accu weer wil opladen :
- stereo;
- voorruit-/achterruit-verwarming.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_123503687
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:48 schreef GekkePoes het volgende:
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud.

Iemand zei al "een flink eindje"
Maar dan weet ik nog niet hoelang :')

Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week.
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
seduco sum.en ben erg stout
pi_123503827
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ;)

Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen.
pi_123503883
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ;)
als die overhit wordt was er toch al wat mis mee.
seduco sum.en ben erg stout
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:59:36 #11
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_123503954
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ;)

Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen.
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo.
pi_123503980
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:59 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo.
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?

De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien.
pi_123504000
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:53 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken".
de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto.
dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair.
Een auto een paar uur stationair laten draaien is nou niet direct iets wat een motor fijn vindt.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:01:10 #14
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_123504037
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
Parkeer jij altijd in een vacuum? Er is een bijna oneindige hoeveelheid buitenlucht die aangezogen kan worden? Als het hartje zomer was in het midden van de woestijn, dan had je misschien een punt.
pi_123504053
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:00 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets?
van voren.

hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis

als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee.
seduco sum.en ben erg stout
pi_123504077
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

van voren.

hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis

als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee.
Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
pi_123504114
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat kan wel. Maar geen paar uur...
waar hebben we het over?
volgas in de toerenbegrenzer 3 uur lang, of 3 uur stationair laten lopen?
seduco sum.en ben erg stout
pi_123504243
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat kan wel. Maar geen paar uur...
En zoals gezegd, de warmte van de morot komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de korste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer.
de motor maakt helemaal niet zoveel warmte als tijdens in de versnelling gas geven om de auto vooruit te duwen.. hij hoeft bijna niets aan te drijven.
benzineverbruik is ook veel lager(per tijd), dan tijdens het rijden.
zowat het enige zwaarste wat die hoeft aan te drijven is max 1pk naar die dynamo.
seduco sum.en ben erg stout
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:10:32 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123504508
Jezus wat een onzinnige discussie weer :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123505505
quote:
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat.
kost wel weer stroom als die elektrisch is.

als dat gebeurd dat die aan begint te slaan af en toe kan die beter de motorkap openzetten voor iets meer koeling.
en dat kan allemaal prima om voor 1 keertje de accu zo goedkoop mogelijk op te laden(zo min mogelijk brandstof, zonder acculader).
combineer je het met een ritje ergens heen waar je toch al heen moet, is dat alleen maar mooi meegenomen. een uur motor aan lijkt mij zeker wel genoeg prik in de accu te stoppen om weer opnieuw te kunnen starten. na een half uur eigenlijk ook al wel.
voor vaker opladen is een acculader het beste(en goedkoopste. want energie uit het stopcontact is goedkoper dan uit de motor die het uit dure brandstof haalt).

[ Bericht 17% gewijzigd door SergeantFluffy op 01-03-2013 16:38:06 ]
seduco sum.en ben erg stout
  Moderator vrijdag 1 maart 2013 @ 16:38:14 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123505714
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:47:13 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123506063
Een goed onderhouden accu heeft geen lading nodig, en moet makkelijk 2 maanden stil kunnen staan.

TS zijn accu is langdurig leeg geweest; bij een spanning onder de 10 volt begint het zuur te ontleden in water en zwavelrommel, waardoor de platen gaan oxideren, die gaan daardoor slechter geleiden, minder stroom minder lang vasthouden, capaciteits verlies met als gevolg een onherroepelijke dood voor de accu. Laden is leuk, voor nu direct, maar die accu is kapot. Als je er dagelijks mee rijdt kan dat best nog effe goed gaan, Maar vorst is funest (want er zit wáter in je accu) en dan vriest hij gewoon kapot.

Voor nu gewoon even een half uurtje rijden, dat is zat om er genoeg prik in te krijgen om morgenvroeg te kunnen starten. Is dat niet zo, dan is de accu al heel ver heen, en kun je gewoon een nieuwe gaan halen. Jaar oud of niet, accu's kunnen gewoon niet tegen een dergelijke diepe ontlading, en al helemaal niet in de winter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:38 schreef jitzzzze het volgende:
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg.
Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.

Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.

Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator vrijdag 1 maart 2013 @ 16:51:02 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123506216
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten.

Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch.

Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden.
Dat was de theorie achter waarom je niet eerst je auto moet starten en dan op je gemak je ruiten moet gaan krabben. Was het even kwijt, dank je wel. :)
pi_123506243
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto
🐱
  Moderator vrijdag 1 maart 2013 @ 16:58:58 #25
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123506502
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:51 schreef GekkePoes het volgende:
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto
Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')