L0we | vrijdag 1 maart 2013 @ 09:53 |
Na het vervangen van de koppakking van een renault 5 uit '86 heb ik last van een ratel in de motor, het lijkt wel een diesel. filmpje: Waar kan dit aan liggen? De kop is gevlakt, alle pakkingen zijn vervangen, ook die van het in/uitlaatspruitstuk en de waterpomp. Kleppen zijn gesteld, ontsteking is niet los geweest, en staat nog op tijd. Verder loopt de motor erg mooi, enige is dat hij wat meer ratelt dan normaal. | |
lipjes | vrijdag 1 maart 2013 @ 09:59 |
Gokje maar, wiebelende zuiger? | |
Gertje-Plongers | vrijdag 1 maart 2013 @ 10:01 |
Klepen die ratelen en op nieuw afgestelt moeten worden ? | |
RetepV | vrijdag 1 maart 2013 @ 10:08 |
Ik gok eerder dat de distributieriem niet goed terug gezet is. Één tandje of meer verschoven. Het grote probleem daarmee is dat de kleppen tegen de zuigers aan komen. Want ze gaan te vroeg of te laat open. Dat levert een ratelend geluid op. Tevens gaan je kleppen krom en zal je motor niet lekker meer lopen. Het vervangen of herplaatsen van een distributieriem mag je nooit onderschatten. Misschien is er nog geen schade, maar controleer nog maar eens heel goed of de distributieriem niet een tandje verschoven is. | |
IBAZ | vrijdag 1 maart 2013 @ 10:18 |
Kettingspanner. | |
L0we | vrijdag 1 maart 2013 @ 10:23 |
Zuigers zagen er allemaal prima uit. Motor is ook niet warm geweest, en voor het vervangen van de koppakking was er nog geen enkel probleem. | |
L0we | vrijdag 1 maart 2013 @ 10:25 |
Deze motor heeft een ketting, en onderliggende nokkenas. Is niet los geweest. Kettingspanner ga ik checken, maar lijkt me vreemd als daar wat mee is. | |
IBAZ | vrijdag 1 maart 2013 @ 10:32 |
Gelul, dan start het beest niet eens. | |
RetepV | vrijdag 1 maart 2013 @ 13:43 |
Met één tandje verschoven start hij echt nog wel. En zal hij zelfs nog rijden. Maar als je een bepaald toerental haalt, dan gaat het mis. En is het eenmaal mis, heb je kromme kleppen. En dat hoor je ratelen in je motor. | |
eXplorer1 | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:06 |
![]() | |
1299 | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:17 |
Hij heeft wel een punt, als je kleppen daadwerkelijk je zuigers raken dan weet je echt niet wat je hoort. Daarnaast neem ik aan dat mocht je de distributieriem hebben vervangen je de krukas eerst een paar keer handmatig hebt rondgedraaid. Als de zuigers de kleppen raken had je het wel gevoeld. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 1 maart 2013 @ 18:41 |
ik hoor het niet ? | |
L0we | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:36 |
Het scherpe getik hoort er niet in. Deze auto heeft een ketting, geen riem. Handmatig ronddraaien heb ik wel gedaan, voor het stellen van de kleppen, geen enkel probleem. Inmiddels heb ik het vermoeden dat ik de verkeerde koppakking heb meegekregen. Het bedrijf waar ik de kop heb laten vlakken heeft de auto uitvoerig bekeken, en kwam hiermee als enige optie. Van het weekend de kop maar eens los, eens kijken of ik er wat aan kan zien. | |
Mano_ | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:47 |
Ben geen expert, dus ik kan er volkomen naast zitten. Maar zitten de bougiedoppen op de juiste cylinders? Misschien is het onbalans in de krukas, waardoor een lager klappert. Maar misschien loopt 'ie dan helemaal niet en lul ik onzin ![]() ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:54 |
Krukaskeerring moet op tijd gezet worden. | |
TheFreshPrince | vrijdag 1 maart 2013 @ 21:56 |
Klinkt toch als "kleppen stellen", alsof ze veeeeul te ruim staan ![]() | |
2cv | vrijdag 1 maart 2013 @ 22:03 |
Wellicht kleppen toch niet goed gesteld ---> nogmaals nameten. Zorg er voor dat de nokkenas in de goede stand staat en dat alles gemonteerd is wat gemonteerd moet zijn i.v.m. spanning op de onderdelen. Bougiekabels kunnen ook verkeerd aangesloten zijn ---> één voor één de bougiedoppen loshalen. Verandert dat niets aan de motorloop, dan zit er iets verkeerd ergens. | |
2cv | vrijdag 1 maart 2013 @ 22:08 |
Speaker aan zetten. | |
Sounddragon | vrijdag 1 maart 2013 @ 22:20 |
Motor loopt prima, probleem zit in de kop/kleppen/afstelling/stoters denk ik. Voor verkeerd om zittende kabels loopt ie veel te goed volgens mij. Ketting een tandje verkeerd zou op zich ook nog kunnen, maar dan zou hij rijden als een natte krant, en dat lees ik nergens. | |
2cv | vrijdag 1 maart 2013 @ 22:37 |
Wie zegt dat er mee gereden is ? ![]() | |
2cv | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:01 |
Kan er een te dunne koppakking in zitten ? | |
-niemand- | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:04 |
als je vermoed dat de koppakking verkeerd is zou het oliekanaal wel eens afgesloten kunnen zijn. kijk eerst eens of je wel olie in de cilinderkop krijgt. | |
TheFreshPrince | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:05 |
Ehm, ook een hele goede. Mogelijk staat de hele zooi droog te draaien en dat lijkt me niet echt goed. | |
L0we | vrijdag 1 maart 2013 @ 23:53 |
De bougiekabels zit goed. Als er onbalans in zou zitten zou het blok niet zo mooi lopen ![]() Die staat op precies 7:31. Moet goed zijn toch? ![]() Heb ik meerdere keren gecheckt, zijn allemaal goed! Was mijn vermoeden ook, daarom heb ik ze inmiddels meerdere keren gecheckt / gesteld. Alles was gemonteerd, kleppen zijn op de juiste manier gesteld. Zoals je ziet loopt het motortje als een zonnetje. Dat dus. Hij rijdt ook perfect. Enige puntje is het lawaai. Ik! Kan. maar de speling van de cylinders tot de bougies en kleppen en dergelijke minimaal 6.nogwat mm. Een te dunne koppakking zou er dan alleen toe kunnen leiden dat de kleppen te strak staan, als je ze niet afstelt. Das gecheckt. Ik heb de koppakking over de oude gehouden, alle gaten die erin zaten zitten nu ook open. Na de montage van het geheel was de boel gortdroog, toen heb ik handmatig wat gesmeerd voor ik ging starten. Morgen gaat de boel los, dan weet ik meer! Dank voor het meedenken allemaal | |
Sounddragon | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:29 |
Mjah, lijkt me op zich niet verkeerd, zou ik turq effe moeten vragen, hij heeft er ook speciaal gereedschap voor enzo. ![]() Zijn de kleppen en stoters enzo eruit geweest? Succes en laat effe weten of je het gevonden hebt en wat het was. ![]() Ow ennehh... distributie los geweest: ALTIJD eerst een rondje draaien met de hand (sleutel of ratel op de poelie), bougies eruit en de poelie minstens 2(!) rondjes draaien om zeker te weten dat er nergens iets raakt en alles goed is. Startmotor alleen al vouwt in een seconde al je kleppen om, en een luchtratel ook. Daarna bougies erin, kabels aansluiten, bobinekabel los om te voorkomen dat hij start en even starten tot het olielampje uit gaat (druk = goed). Dan is meteen alles gesmeerd, bobinekabel vast en duimen terwijl je hem start ![]() | |
L0we | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:44 |
![]() Kleppen niet, stoters wel. (die lopen namelijk door de kop heen, en vallen er dus uit op het moment dat je de boel los haalt) Dat laat ik zeker ff weten! Das bekend! Inmiddels al een aantal distributieriemen vervangen, daarna is het vaste prik om een paar rondjes te draaien. Die extra stap doe ik niet, ik monteer alles, check of het lampje niet binnen een aantal seconden uitgaat, en dan geloof ik het wel! Je wint er niet heel veel mee imho. Daarnaast heb zelf een dieseltje, das wat lastig starten zonder dat hij aanslaat ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 maart 2013 @ 09:33 |
Stoters wel allemaal op dezelfde plek weer teruggezet? | |
blup | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:24 |
wow, mijn 5 lijkt wel een naaimachine vergeleken met deze. | |
L0we | zaterdag 2 maart 2013 @ 10:37 |
Jep. Alles volgens het boekje gedaan. Met de juiste pakking zal deze ook wel wat beter gaan klinken ![]() | |
klawie | zaterdag 2 maart 2013 @ 14:51 |
heb je de koppaking niet ongedraaid bovenkant onder gedaan | |
Sounddragon | zaterdag 2 maart 2013 @ 15:03 |
Is er nu iets boven water gekomen dan ? | |
vannelle | zaterdag 2 maart 2013 @ 15:09 |
Is het uitlaatspruitstuk wel gasdicht? | |
L0we | zaterdag 2 maart 2013 @ 23:09 |
Nee, de pakking zit goed. Nog niets boven water, eea tussen gekomen vandaag, dus de kop zit er nog op. Uitlaatpakking en spruitstuk zijn luchtdicht ja. Volgende week meer info! | |
Chuck-N0rr1s | zondag 3 maart 2013 @ 00:14 |
ik hoop toch wel weer een nieuwe pakking? en eventueel nieuwe (rek) bouten? nieuwe pakking op de juiste dikte>? indien een kop gevlakt is, dan moet er een dikkere pakking gemonteerd worden(!) | |
L0we | zondag 3 maart 2013 @ 00:22 |
Jep, nee, niet nodig. Dikkere pakking is niet nodig. Er is nauwelijks wat vanaf gegaan, de speling is ruim zat! | |
klawie | zondag 3 maart 2013 @ 00:41 |
ik zou effe compressie meten voor je alles weer gaat loshalen | |
Chuck-N0rr1s | zondag 3 maart 2013 @ 00:45 |
euh jawel, als je de kop laat vlakken dan heb je een kleinere compressie ruimte dus een hogere compressie, en een hogere eind temperatuur een meer kans op pingelen.... | |
L0we | zondag 3 maart 2013 @ 12:45 |
Daar zou je gelijk in hebben voor de motoren die van zichzelf al dicht bij de pingelgrens zitten. Dat is bij deze niet het geval. Daarnaast is de kop minimaal gevlakt, dus loop je geen risico. Daarnaast pingelt hij ook helemaal niet, en zou een te dunne pakking in dit geval dit lawaai niet kunnen veroorzaken. | |
Grielen | zondag 3 maart 2013 @ 12:55 |
Toen ik een tijdje met te weinig olie reed had ik dit probleem ook, klepstoters stonden nogal droog: hoorbaar geratel. Oplossing: litertje olie erbij. Dat was ook met een ouwe grafbak | |
klawie | zondag 3 maart 2013 @ 18:47 |
heeft deze auto trouwens hydro stoters ? | |
steeez | zondag 3 maart 2013 @ 21:06 |
TS: "Kleppen zijn gesteld" | |
L0we | maandag 4 maart 2013 @ 18:29 |
Inmiddels heb ik op basis van het typenummer kunnen beoordelen dat er een verkeerde pakking tussen zit,die voor een 1100 ipv een 1400. Vandaag een andere pakking besteld, morgenavond monteren. De diameter van de cylindergaten is 73 mm, terwijl dat 76 moet zijn... Ik heb de twee pakkingen op mekaar gehad, maar daar heb ik niet speciaal op gelet. Lesje voor de volgende keer! | |
Mano_ | maandag 4 maart 2013 @ 18:41 |
![]() | |
L0we | dinsdag 5 maart 2013 @ 20:44 |
Het mysterie is opgelost! Er bleek inderdaad een verkeerde pakking tussen te zitten. Vanavond heb ik een goede pakking gemonteerd, hij loopt weer als een zonnetje. Dat klinkt weer een stuk beter. | |
2cv | dinsdag 5 maart 2013 @ 20:47 |
Klinkt een stuk beter ja ![]() En hoe ziet de vorige koppakking er uit ? | |
L0we | dinsdag 5 maart 2013 @ 21:10 |
![]() Bovenste is de verkeerde pakking. Onderste is de lekkende pakking, die eruit kwam. | |
2cv | dinsdag 5 maart 2013 @ 21:15 |
Hmz, bijna niets aan te zien. Staande afdrukken van de zuigers er in of valt het mee ? | |
L0we | dinsdag 5 maart 2013 @ 21:25 |
Als je goed kijkt zijn de cylindergaten eivormig geworden. daarnaast staan de afdrukken van de cylinders er ook in, en begint het omgevouwen stukje metaal los te laten. IRL zie je het een stuk beter, en is hij er best beroerd aan toe. Zeker als je het vergelijkt met de onderste. Die onderste is 0.0 vervormd, terwijl die al 120.000 km meegaat. In onderstaande foto heb ik ze over mekaar gelegd, dat laat al wat meer zien ![]() ![]() | |
2cv | dinsdag 5 maart 2013 @ 21:36 |
Ik vraag me af wat er gebeurd was als je door gereden was ... | |
Sounddragon | woensdag 6 maart 2013 @ 01:30 |
Auw; arme drijfstang- en krukaslagers ![]() ![]() Mazzel gehad; had zomaar anders kunnen aflopen ![]() Ennehh... meld je effe daar ![]() | |
L0we | woensdag 6 maart 2013 @ 05:59 |
Best wel mazzel gehad ja. De cilinders tikten de pakking alleen maar wat aan gelukkig, heel veel extra krachten zijn daar niet vrij gekomen, verwacht ik. Maar toch is het een beetje jammer allemaal ![]() Ik had hem al gemeld als fuckup ![]() | |
Sounddragon | woensdag 6 maart 2013 @ 13:34 |
´Alleen maar wat aangetikt´ is denk ik een beetje kort door de bocht ![]() Dat gaat met redelijk veel geweld, en er zitten gewoon géén delen in de motor die gemaakt zijn om die krachten op te vangen. Ik denk, dat als je daar een keer serieus gas mee had gegeven, de drijfstangen waren gaan flexen, en dan is het een kwestie van tijd voordat er eentje besluit om de zij uitgang te nemen. Maargoed; theoretisch doemgeleuter. We hebben weer wat geleerd ![]() | |
L0we | woensdag 6 maart 2013 @ 14:59 |
Theoretisch geleuter is ook wel eens leuk ![]() Bij deze motoren is het zo dat het dode punt van de zuigers precies aan de bovenkant van het onderblok zit. Daarop komt de pakking te liggen, dus net op/boven het dode punt. Daarom denk ik dat dat geweld wel mee viel, in dit geval. Anders had je ook wel beschadigingen op de zuigers gezien, en was de pakking er iets erger aan toe. [ Bericht 0% gewijzigd door L0we op 06-03-2013 17:47:12 ] | |
oshiro | woensdag 6 maart 2013 @ 16:41 |
Zuigers bedoel je? ![]() Enneh, lucky bastard ![]() | |
L0we | woensdag 6 maart 2013 @ 17:48 |
Jep, fixed. En ja, best geluk gehad! ![]() | |
Barcaconia | donderdag 7 maart 2013 @ 15:14 |
Wat hebben de lagers ermee te maken? Een zuiger komt amper-niet boven het motorblok uit dus als hij de pakking raakt (wat hij doet) is het minimaal. Als het meer dan minimaal was zou er van deze pakking ook niks meer over zijn geweest. Kapotgestoten, totaal verbrand aan de randen en dergelijke. | |
Sounddragon | donderdag 7 maart 2013 @ 15:21 |
Gezien het feit dat het nogal wat leven veroorzaakte, neem ik aan dat het raakmoment zeker wel een zekere kracht in de drijfstangen veroorzaakte, en dat betekent dus ook drijfstanglagers en in mindere mate ook de krukaslagers. Het zou me ook niets verbazen als TS binnen afzienbare tijd ineens ergens een tikje in het blok gaat oplopen. | |
Barcaconia | donderdag 7 maart 2013 @ 15:27 |
Nouja bij 1000rpm komt de zuiger al 16x per seconde boven dus als hij ook maar het kleinste beetje raakt ga ja dat als een beste toon horen (je kunt immers geen 16 tikjes per seconde onderscheiden met je oren). Ik denk dat de schade voor de rest wel meevalt. | |
2cv | donderdag 7 maart 2013 @ 23:06 |
En je kan er toch niet (meer) bepalen of de lagers nog blij zijn of niet. Gewoon rijden met dat hok en als de motor plotseling een externe krukas/drijfstangen heeft merk je het vanzelf. | |
BlackLining | zaterdag 9 maart 2013 @ 17:27 |
![]() ![]() |