abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 mei 2013 @ 23:34:09 #226
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126370049
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:14 schreef BerjanII het volgende:
Ik heb weinig pet op van die Ehrman, maar nog minder van jou. Ik ben benieuwd welke "argumenten" jij hebt tegen zijn argumenten. Zal waarschijnlijk weer zijn in de trend van "alle schrift is van gode gekomen" dat staat in Timotheus zoveel vers zoveel. En ook Petrus zegt dat het allemaal geestelijk geinspireerd is, dat staat in Petrus II:27. En zelfs Mozes zegt in Leviticus 28 dat we de hele bijbel moeten geloven, of anders zullen we de plagen krijgen die ook over Egypte zijn gekomen.
:') Als je denkt dat ik al je commentaar ga debunken heb je het mis, want dan ben ik volgende week nog bezig. Ik wil alleen duidelijk vooropstellen dat ik bekend ben met al jouw kritiek en dat ik mijn huiswerk heb gedaan en tot de conclusie gekomen ben dat de bijbel waarheidsgetrouw is ;) .

FF kort wat foutjes in je post aanhalen ;) :

Wat ik bedoelde met de term "katholieke" bijbel is dat het niet zo is dat de katholieke kerk verantwoordelijk is voor het feit dat we een bijbel hebben. Jij leek dit in een vorige post te impliceren.

Met betrekking tot het auteurschap van de bijbel, daar zijn de meningen over verdeeld inderdaad. Jij stelt dat Mozes niet de auteur is van de eerste 5 Bijbelboeken en gebruikt daarbij een link die zelf verklaart dat:

De joodse Tenach bestond uit drie delen: de Thora (=wet, de vijf boeken van Mozes).....

Zelf ben ik van mening dat jouw visie verkeerd is en de mijne juist is ;). Ik ben bekend met die aanklachten, de boeken waar jij naar verwijst zijn babyliteratuur vergeleken met de boeken van Dr. Bart Ehrman. Hij was de eerste die kwam met de claim dat de bijbel een fraudulent boek is.

Met betrekking tot tegenstrijdigheden, ik ben er nog nooit eentje tegengekomen ;) . Wel veel schijnbare tegenstellingen, maar als je deze in context plaatst etc. zijn er altijd logische verklaringen voor te vinden.

Met betrekking tot de samenstelling van de bijbel is het duidelijk dat we inderdaad uiteenlopende visies hebben. ;)
pi_126370253
Temidden van alle discussie, doctrines, feiten, meningen, opinies, alle 'ik weet het beter', 'ik heb gelijk', 'ik heb de waarheid', 'ik ben slim' en 'wat een onzin allemaal', zou ik graag de de kern van het geloof in zang willen plaatsen, Jezus Christus en Zijn liefde voor de mensheid.

What a Friend we have in Jesus, all our sins and griefs to bear!
What a privilege to carry everything to God in prayer!
O what peace we often forfeit, O what needless pain we bear,
All because we do not carry everything to God in prayer.

Have we trials and temptations? Is there trouble anywhere?
We should never be discouraged; take it to the Lord in prayer.
Can we find a friend so faithful who will all our sorrows share?
Jesus knows our every weakness; take it to the Lord in prayer.

Are we weak and heavy laden, cumbered with a load of care?
Precious Savior, still our refuge, take it to the Lord in prayer.
Do your friends despise, forsake you? Take it to the Lord in prayer!
In His arms He’ll take and shield you; you will find a solace there.

Blessed Savior, Thou hast promised Thou wilt all our burdens bear
May we ever, Lord, be bringing all to Thee in earnest prayer.
Soon in glory bright unclouded there will be no need for prayer
Rapture, praise and endless worship will be our sweet portion there.

Wat een Vriend hebben we in Jezus, al onze zonden en pijnen gedragen!
Wat een privilege om alles tot God te dragen!
O wat een vrede we verlaten, o wat een nodeloze pijn we dragen,
Allemaal omdat we niet alles tot God in gebeden dragen.

Hebben we beproevingen en verleidingen? Zijn er ergens problemen?
We zouden nooit ontmoedigd moeten raken, breng het naar de Heer in gebeden.
Kunnen we een vriend zo trouw vinden die al ons leed zal delen,
Jezus kent al onze zwakheden, neem het tot de Heer in gebeden.

Zijn we zwak en zwaar beladen, belast met een lading zorgen?
Dierbare Redder, nog altijd onze vlucht, neem het tot de Heer in gebeden.
Verlaten en bespotten je vrienden je? Neem het tot de Heer in gebeden!
In Zijn armen zal Hij je nemen en beschermen, daar zul je rust vinden.

Gezegende Redder, U heeft beloofd, U zal al onze zorgen dragen.
Dat we altijd, Heer, alles tot U in eerlijke gebeden mogen brengen.
Spoedig in glorie helder onbewolkt dar zal geen noodzaak zijn voor bidden,
Verlossing, prijs en oneindige aanbidding daar zal ons zoete deel zijn.



[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-05-2013 23:44:20 ]
  zaterdag 11 mei 2013 @ 23:40:29 #228
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126370368
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Temidden van alle discussie, doctrines, feiten, meningen, opinies, alle 'ik weet het beter', 'ik heb gelijk', 'ik heb de waarheid', 'ik ben slim' en 'wat een onzin allemaal', zou ik graag de de kern van het geloof in zang willen plaatsen, Jezus Christus en Zijn liefde voor de mensheid.

What a Friend we have in Jesus, all our sins and griefs to bear!
What a privilege to carry everything to God in prayer!
O what peace we often forfeit, O what needless pain we bear,
All because we do not carry everything to God in prayer.

Have we trials and temptations? Is there trouble anywhere?
We should never be discouraged; take it to the Lord in prayer.
Can we find a friend so faithful who will all our sorrows share?
Jesus knows our every weakness; take it to the Lord in prayer.

Are we weak and heavy laden, cumbered with a load of care?
Precious Savior, still our refuge, take it to the Lord in prayer.
Do your friends despise, forsake you? Take it to the Lord in prayer!
In His arms He’ll take and shield you; you will find a solace there.

Blessed Savior, Thou hast promised Thou wilt all our burdens bear
May we ever, Lord, be bringing all to Thee in earnest prayer.
Soon in glory bright unclouded there will be no need for prayer
Rapture, praise and endless worship will be our sweet portion there.

Wat een Vriend hebben we in Jezus, al onze zonden en pijnen gedragen!
Wat een privilege om alles tot God te dragen!
O wat een vrede we verlaten, o wat een nodeloze pijn we dragen,
Allemaal omdat we niet alles tot God in gebeden dragen.

Hebben we beproevingen en verleidingen? Zijn er ergens problemen?
We zouden nooit ontmoedigd moeten raken, breng het naar de Heer in gebeden.
Kunnen we een vriend zo trouw vinden die al ons leed zal delen,
Jezus kent al onze zwakheden, neem het tot de Heer in gebeden.

Zijn we zwak en zwaar beladen, belast met een lading zorgen?
Dierbare Redder, nog altijd onze vlucht, neem het tot de Heer in gebeden.
Verlaten en bespotten je vrienden je? Neem het tot de Heer in gebeden!
In Zijn armen zal Hij je nemen en beschermen, daar zul je rust vinden.

Gezegende Redder, U heeft beloofd, U zal al onze zorgen dragen.
Dat we altijd, Heer, alles tot U in eerlijk gebeden mogen brengen.
Spoedig in glorie helder onbewolkt dar zal geen noodzaak zijn voor bidden,
Verlossing, prijs en oneindige aanbidding daar zal ons zoete deel zijn.
^O^ Bedankt voor je positieve insteek Ali!
pi_126370934
Blessed assurance, Jesus is mine!
O what a foretaste of glory divine!
Heir of salvation, purchase of God,
born of his Spirit, washed in his blood.
Refrain:
This is my story, this is my song,
praising my Savior all the day long;
this is my story, this is my song,
praising my Savior all the day long.

2. Perfect submission, perfect delight,
visions of rapture now burst on my sight;
angels descending bring from above
echoes of mercy, whispers of love.
(Refrain)

3. Perfect submission, all is at rest;
I in my Savior am happy and blest,
watching and waiting, looking above,
filled with his goodness, lost in his love.
(Refrain)


Gezegende geruststelling, Jezus is de mijne!
Oh wat een voorproef van hemelse glorie!
Erfgenaam van verlossing, gekochte door God,
geboren uit Zijn Geest, gewassen in Zijn bloed.

Dit is mijn verhaal, dit is mijn lied,
mijn Verlosser prijzen, de hele dag lang,
dit is mijn verhaal, dit is mijn lied,
mijn Verlosser prijzen, de hele dag lang.

Perfecte onderwerping, perfecte heerlijkheid,
visioenen van verlossing verpletteren mijn zicht,
engelen neerdalend brengen van boven,
echo's van genade, fluisteringen van liefde.

Perfecte onderwerping, alles is tot rust.
Ik in mijn Redder ben gelukkig en gezegend.
Kijkend en wachtend, kijkend naar boven,
gevuld met Zijn goedheid, verloren in Zijn liefde.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 23:56:29 #230
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126371112
Ali wat vond je van het filmpje van Nephtali1981? :)
pi_126371315
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:56 schreef wiseguy-23 het volgende:
Ali wat vond je van het filmpje van Nephtali1981? :)
Die heb ik niet gezien. De titel geeft al weer met wat voor soort geest dat gemaakt is, ik ga mijn tijd daar niet aan verdoen.
  zondag 12 mei 2013 @ 00:01:58 #232
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126371361
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Die heb ik niet gezien. De titel geeft al weer met wat voor soort geest dat gemaakt is, ik ga mijn tijd daar niet aan verdoen.
Kijk em nou gewoon ;)
  zondag 12 mei 2013 @ 00:04:28 #233
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126371468
Berjan, jij trekt wel erg snel conclusies met betrekking tot het auteurschap van de Torah. Zelfs Britannica is gematigder dan jou:

Historical views of Moses

Few historical figures have engendered such disparate interpretations as has Moses. Early Jewish and Christian traditions considered him the author of the Torah (“Law,” or “Teaching”), also called the Pentateuch (“Five Books”), comprising the first five books of the Bible, and some conservative groups still believe in Mosaic authorship.

Opposing this is the theory of the German scholar Martin Noth, who, while granting that Moses may have had something to do with the preparations for the conquest of Canaan, was very skeptical of the roles attributed to him by tradition. Although recognizing a historical core beneath the Exodus and Sinai traditions, Noth believed that two different groups experienced these events and transmitted the stories independently of each other. He contended that the biblical story tracing the Hebrews from Egypt to Canaan resulted from an editor’s weaving separate themes and traditions around a main character Moses, actually an obscure person from Moab.

This article, following the lead of the biblical archaeologist and historian W.F. Albright, presents a point of view that falls somewhere between these two extremes. While the essence of the biblical story (narrated between Exodus 1:8 and Deuteronomy 34:12) is accepted, it is recognized that, during the centuries of oral and written transmission, the account acquired layers of accretions. The reconstruction of the documentary sources of the Pentateuch by literary critics is considered valid, but the sources are viewed as varying versions of one series of events (see biblical literature: The Torah [Law, Pentateuch, or Five Books of Moses]). Other critical methods (studying the biblical text from the standpoint of literary form, oral tradition, style, redaction, and archaeology) are equally valid. The most accurate answer to a critical problem is therefore likely to come from the convergence of various lines of evidence. The aid of critical scholarship notwithstanding, the sources are so sketchy that the man Moses can be portrayed only in broad outline.

The date of Moses

According to the biblical account, Moses’ parents were from the tribe of Levi, one of the groups in Egypt called Hebrews. Originally the term Hebrew had nothing to do with race or ethnic origin. It derived from Habiru, a variant spelling of Ḫapiru (Apiru), a designation of a class of people who made their living by hiring themselves out for various services. The biblical Hebrews had been in Egypt for generations, but apparently they became a threat, so one of the pharaohs enslaved them. Unfortunately, the personal name of the king is not given, and scholars have disagreed as to his identity and, hence, as to the date of the events of the narrative of Moses. One theory takes literally the statement in I Kings 6:1 that the Exodus from Egypt occurred 480 years before Solomon began building the Temple in Jerusalem. This occurred in the fourth year of his reign, about 960 bce; therefore, the Exodus would date about 1440 bce.
pi_126371504
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:01 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Kijk em nou gewoon ;)
Nee.
  zondag 12 mei 2013 @ 00:07:26 #235
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126371584
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee.
hahah, nie zo koppig doen :6

Hier:

[youtube][/youtube]
pi_126372726
Psalmen 119

1 Aleph. Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet des HEEREN gaan.
2 Welgelukzalig zijn zij, die Zijn getuigenissen onderhouden, die Hem van ganser harte zoeken;
3 Ook geen onrecht werken, maar wandelen in Zijn wegen.
4 HEERE! Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.
5 Och, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren!
6 Dan zou ik niet beschaamd worden, wanneer ik merken zou op al Uw geboden.
7 Ik zal U loven in oprechtheid des harten, als ik de rechten Uwer gerechtigheid geleerd zal hebben.
8 Ik zal Uw inzettingen bewaren; verlaat mij niet al te zeer.

9 Beth. Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw woord.
10 Ik zoek U met mijn gehele hart, laat mij van Uw geboden niet afdwalen.
11 Ik heb Uw rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou.
12 HEERE! Gij zijt gezegend; leer mij Uw inzettingen.
13 Ik heb met mijn lippen verteld al de rechten Uws monds.
14 Ik ben vrolijker in den weg Uwer getuigenissen, dan over allen rijkdom.
15 Ik zal Uw bevelen overdenken, en op Uw paden letten.
16 Ik zal mijzelven vermaken in Uw inzettingen; Uw woord zal ik niet vergeten.

17 Gimel. Doe wel bij Uw knecht, dat ik leve en Uw woord beware.
18 Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet.
19 Ik ben een vreemdeling op de aarde, verberg Uw geboden voor mij niet.
20 Mijn ziel is verbroken vanwege het verlangen naar Uw oordelen te aller tijd.
21 Gij scheldt de vervloekte hovaardigen, die van Uw geboden afdwalen.
22 Wentel van mij versmaadheid en verachting, want ik heb Uw getuigenissen onderhouden.
23 Als zelfs de vorsten zittende tegen mij gesproken hebben, heeft Uw knecht Uw inzettingen betracht.
24 Ook zijn Uw getuigenissen mijn vermakingen, en mijn raadslieden.

25 Daleth. Mijn ziel kleeft aan het stof; maak mij levend naar Uw woord.
26 Ik heb U mijn wegen verteld, en Gij hebt mij verhoord; leer mij Uw inzettingen.
27 Geef mij den weg Uwer bevelen te verstaan, opdat ik Uw wonderen betrachte.
28 Mijn ziel druipt weg van treurigheid; richt mij op naar Uw woord.
29 Wend van mij den weg der valsheid, en verleen mij genadiglijk Uw wet.
30 Ik heb verkoren den weg der waarheid, Uw rechten heb ik mij voorgesteld.
31 Ik kleef vast aan Uw getuigenissen; o HEERE! beschaam mij niet.
32 Ik zal den weg Uwer geboden lopen, als Gij mijn hart verwijd zult hebben.

33 He. HEERE! leer mij den weg Uwer inzettingen, en ik zal hem houden ten einde toe.
34 Geef mij het verstand, en ik zal Uw wet houden; ja, ik zal ze onderhouden met gansen harte.
35 Doe mij treden op het pad Uwer geboden, want daarin heb ik lust.
36 Neig mijn hart tot Uw getuigenissen, en niet tot gierigheid.
37 Wend mijn ogen af, dat zij geen ijdelheid zien; maak mij levend door Uw wegen.
38 Bevestig Uw toezegging aan Uw knecht, die Uw vreze toegedaan is.
39 Wend mijn smaadheid af, die ik vreze, want Uw rechten zijn goed.
40 Zie, ik heb een begeerte tot Uw bevelen; maak mij levend door Uw gerechtigheid.

41 Vau. En dat mij Uw goedertierenheden overkomen, o HEERE! Uw heil, naar Uw toezegging;
42 Opdat ik mijn smader wat heb te antwoorden, want ik vertrouw op Uw woord.
43 En ruk het woord der waarheid van mijn mond niet al te zeer, want ik hoop op Uw rechten.
44 Zo zal ik Uw wet steeds onderhouden, eeuwiglijk en altoos.
45 En ik zal wandelen in de ruimte, omdat ik Uw bevelen gezocht heb.
46 Ook zal ik voor koningen spreken van Uw getuigenissen, en mij niet schamen.
47 En ik zal mij vermaken in Uw geboden, die ik liefheb.
48 En ik zal mijn handen opheffen naar Uw geboden, die ik liefheb, en ik zal Uw inzettingen betrachten.

49 Zain. Gedenk des woords, tot Uw knecht gesproken, op hetwelk Gij mij hebt doen hopen.
50 Dit is mijn troost in mijn ellende, want Uw toezegging heeft mij levend gemaakt.
51 De hovaardigen hebben mij boven mate zeer bespot; nochtans ben ik van Uw wet niet geweken.
52 Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
53 Grote beroering heeft mij bevangen vanwege de goddelozen, die Uw wet verlaten.
54 Uw inzettingen zijn mij gezangen geweest, ter plaatse mijner vreemdelingschappen.
55 HEERE! des nachts ben ik Uws Naams gedachtig geweest, en heb Uw wet bewaard.
56 Dat is mij geschied, omdat ik Uw bevelen bewaard heb.

57 Cheth. De HEERE is mijn deel, ik heb gezegd, dat ik Uw woorden zal bewaren.
58 Ik heb Uw aanschijn ernstelijk gebeden van ganser harte, wees mij genadig naar Uw toezegging.
59 Ik heb mijn wegen bedacht, en heb mijn voeten gekeerd tot Uw getuigenissen.
60 Ik heb gehaast, en niet vertraagd Uw geboden te onderhouden.
61 De goddeloze hopen hebben mij beroofd; nochtans heb ik Uw wet niet vergeten.
62 Te middernacht sta ik op, om U te loven voor de rechten Uwer gerechtigheid.
63 Ik ben een gezel van allen, die U vrezen, en van hen, die Uw bevelen onderhouden.
64 HEERE! de aarde is vol van Uw goedertierenheid; leer mij Uw inzettingen.

65 Teth. Gij hebt bij Uw knecht goed gedaan, HEERE, naar Uw woord.
66 Leer mij een goeden zin en wetenschap, want ik heb aan Uw geboden geloofd.
67 Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw woord.
68 Gij zijt goed en goeddoende; leer mij Uw inzettingen.
69 De hovaardigen hebben leugens tegen mij gestoffeerd; doch ik bewaar Uw bevelen van ganser harte.
70 Hun hart is vet als smeer; maar ik heb vermaak in Uw wet.
71 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.
72 De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden van goud of zilver.

73 Jod. Uw handen hebben mij gemaakt, en bereid; maak mij verstandig, opdat ik Uw geboden lere.
74 Die U vrezen, zullen mij aanzien, en zich verblijden, omdat ik op Uw woord gehoopt heb.
75 Ik weet, HEERE! dat Uw gerichten de gerechtigheid zijn, en dat Gij mij uit getrouwheid verdrukt hebt.
76 Laat toch Uw goedertierenheid zijn om mij te troosten, naar Uw toezegging aan Uw knecht.
77 Laat mij Uw barmhartigheden overkomen, opdat ik leve, want Uw wet is al mijn vermaking.
78 Laat de hovaardigen beschaamd worden, omdat zij mij met leugen nedergestoten hebben; doch ik betracht Uw geboden.
79 Laat hen tot mij keren, die U vrezen, en die Uw getuigenissen kennen.
80 Laat mijn hart oprecht zijn tot Uw inzettingen, opdat ik niet beschaamd worde.

81 Caph. Mijn ziel is bezweken van verlangen naar Uw heil; op Uw woord heb ik gehoopt.
82 Mijn ogen zijn bezweken van verlangen naar Uw toezegging, terwijl ik zeide: Wanneer zult Gij mij vertroosten?
83 Want ik ben geworden als een lederen zak in den rook; doch Uw inzettingen heb ik niet vergeten.
84 Hoe vele zullen de dagen Uws knechts zijn? Wanneer zult Gij recht doen over mijn vervolgers?
85 De hovaardigen hebben mij putten gegraven, hetwelk niet is naar Uw wet.
86 Al Uw geboden zijn waarheid; zij vervolgen mij met leugen, help mij.
87 Zij hebben mij bijna vernietigd op de aarde, maar ik heb Uw bevelen niet verlaten.
88 Maak mij levend naar Uw goedertierenheid, dan zal ik de getuigenis Uws monds onderhouden.

89 Lamed. O HEERE! Uw woord bestaat in der eeuwigheid in de hemelen.
90 Uw goedertierenheid is van geslacht tot geslacht; Gij hebt de aarde vastgemaakt, en zij blijft staan;
91 Naar Uw verordeningen blijven zij nog heden staan, want zij allen zijn Uw knechten.
92 Indien Uw wet niet ware geweest al mijn vermaking, ik ware in mijn druk al lang vergaan.
93 Ik zal Uw bevelen in der eeuwigheid niet vergeten, want door dezelve hebt Gij mij levend gemaakt.
94 Ik ben Uw, behoud mij, want ik heb Uw bevelen gezocht.
95 De goddelozen hebben op mij gewacht, om mij te doen vergaan; ik neem acht op Uw getuigenissen.
96 In alle volmaaktheid heb ik een einde gezien; maar Uw gebod is zeer wijd.

97 Mem. Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag.
98 Zij maakt mij door Uw geboden wijzer, dan mijn vijanden zijn, want zij is in eeuwigheid bij mij.
99 Ik ben verstandiger dan al mijn leraars, omdat Uw getuigenissen mijn betrachting zijn.
100 Ik ben voorzichtiger dan de ouden, omdat ik Uw bevelen bewaard heb.
101 Ik heb mijn voeten geweerd van alle kwade paden, opdat ik Uw woord zou onderhouden.
102 Ik ben niet geweken van Uw rechten, want Gij hebt mij geleerd.
103 Hoe zoet zijn Uw redenen mijn gehemelte geweest, meer dan honig mijn mond!
104 Uit Uw bevelen krijg ik verstand, daarom haat ik alle leugenpaden.

105 Nun. Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
106 Ik heb gezworen, en zal het bevestigen, dat ik onderhouden zal de rechten Uwer gerechtigheid.
107 Ik ben gans zeer verdrukt, HEERE! maak mij levend naar Uw woord.
108 Laat U toch, o HEERE! welgevallen de vrijwillige offeranden mijns monds, en leer mij Uw rechten.
109 Mijn ziel is geduriglijk in mijn hand; nochtans vergeet ik Uw wet niet.
110 De goddelozen hebben mij een strik gelegd; nochtans ben ik niet afgedwaald van Uw bevelen.
111 Ik heb Uw getuigenissen genomen tot een eeuwige erve, want zij zijn mijns harten vrolijkheid.
112 Ik heb mijn hart geneigd, om Uw inzettingen eeuwiglijk te doen, ten einde toe.

113 Samech. Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief.
114 Gij zijt mijn Schuilplaats en mijn Schild; op Uw Woord heb ik gehoopt.
115 Wijkt van mij, gij boosdoeners! dat ik de geboden mijns Gods moge bewaren.
116 Ondersteun mij naar Uw toezegging, opdat ik leve; en laat mij niet beschaamd worden over mijn hope.
117 Ondersteun mij, zo zal ik behouden zijn; dan zal ik mij steeds in Uw inzettingen vermaken.
118 Gij vertreedt al degenen, die van Uw inzettingen afdwalen, want hun bedrog is leugen.
119 Gij doet alle goddelozen der aarde weg als schuim, daarom heb ik Uw getuigenissen lief.
120 Het haar mijns vleses is te berge gerezen van verschrikking voor U, en ik heb gevreesd voor Uw oordelen.

121 Ain. Ik heb recht en gerechtigheid gedaan; geef mij niet over aan mijn onderdrukkers.
122 Wees borg voor Uw knecht ten goede; laat de hovaardigen mij niet onderdrukken.
123 Mijn ogen zijn bezweken van verlangen naar Uw heil, en naar de toezegging Uwer rechtvaardigheid.
124 Doe bij Uw knecht naar Uw goedertierenheid, en leer mij Uw inzettingen.
125 Ik ben Uw knecht, maak mij verstandig, en ik zal Uw getuigenissen kennen.
126 Het is tijd voor den HEERE, dat Hij werke, want zij hebben Uw wet verbroken.
127 Daarom heb ik Uw geboden lief, meer dan goud, ja, meer dan het fijnste goud.
128 Daarom heb ik al Uw bevelen, van alles, voor recht gehouden; maar alle valse pad heb ik gehaat.

129 Pe. Uw getuigenissen zijn wonderbaar, daarom bewaart ze mijn ziel.
130 De opening Uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende.
131 Ik heb mijn mond wijd opengedaan, en gehijgd, want ik heb verlangd naar Uw geboden.
132 Zie mij aan, wees mij genadig, naar het recht aan degenen, die Uw Naam beminnen.
133 Maak mijn voetstappen vast in Uw Woord, en laat geen ongerechtigheid over mij heersen.
134 Verlos mij van des mensen overlast, en ik zal Uw bevelen onderhouden.
135 Doe Uw aangezicht lichten over Uw knecht, en leer mij Uw inzettingen.
136 Waterbeken vlieten af uit mijn ogen, omdat zij Uw wet niet onderhouden.

137 Tsade. HEERE! Gij zijt rechtvaardig, en elkeen Uwer oordelen is recht.
138 Gij hebt de gerechtigheid Uwer getuigenissen, en de waarheid hogelijk geboden.
139 Mijn ijver heeft mij doen vergaan, omdat mijn wederpartijders Uw woorden vergeten hebben.
140 Uw woord is zeer gelouterd, en Uw knecht heeft het lief.
141 Ik ben klein en veracht, doch Uw bevelen vergeet ik niet.
142 Uw gerechtigheid is gerechtigheid in eeuwigheid, en Uw wet is de waarheid.
143 Benauwdheid en angst hebben mij getroffen, doch Uw geboden zijn mijn vermakingen.
144 De gerechtigheid Uwer getuigenissen is in der eeuwigheid; doe ze mij verstaan, zo zal ik leven.

145 Koph. Ik heb van ganser harte geroepen: verhoor mij, o HEERE! ik zal Uw inzettingen bewaren.
146 Ik heb U aangeroepen, verlos mij, en ik zal Uw getuigenissen onderhouden.
147 Ik ben de morgen schemering voorgekomen, en heb geschrei gemaakt; op Uw woord heb ik gehoopt.
148 Mijn ogen komen de nacht waken voor, om Uw rede te betrachten.
149 Hoor mijn stem naar Uw goedertierenheid, o HEERE! maak mij levend naar Uw recht.
150 Die kwade praktijken najagen, genaken mij, zij wijken verre van Uw wet.
151 Maar Gij, HEERE! zijt nabij, en al Uw geboden zijn waarheid.
152 Van ouds heb ik geweten van Uw getuigenissen, dat Gij ze in eeuwigheid gegrond hebt.

153 Resch. Zie mijn ellende aan, en help mij uit, want Uw wet heb ik niet vergeten.
154 Twist mijn twistzaak, en verlos mij, maak mij levend, naar Uw toezegging.
155 Het heil is verre van de goddelozen, want zij zoeken Uw inzettingen niet.
156 HEERE! Uw barmhartigheden zijn vele; maak mij levend naar Uw rechten.
157 Mijn vervolgers en mijn wederpartijders zijn vele, maar van Uw getuigenissen wijk ik niet.
158 Ik heb gezien degenen, die trouwelooslijk handelen, en het verdroot mij, dat zij Uw woord niet onderhielden.
159 Zie aan, dat ik Uw bevelen lief heb, o HEERE! maak mij levend naar Uw goedertierenheid.
160 Het begin Uws woords is waarheid, en in der eeuwigheid is al het recht Uwer gerechtigheid.

161 Schin. De vorsten hebben mij vervolgd zonder oorzaak; maar mijn hart heeft gevreesd voor Uw woord.
162 Ik ben vrolijk over Uw toezegging, als een, die een groten buit vindt.
163 Ik haat de valsheid, en heb er een gruwel van; maar Uw wet heb ik lief.
164 Ik loof U zevenmaal des daags, over de rechten Uwer gerechtigheid.
165 Die Uw wet beminnen, hebben groten vrede, en zij hebben geen aanstoot.
166 O HEERE! ik hoop op Uw heil, en doe Uw geboden.
167 Mijn ziel onderhoudt Uw getuigenissen, en ik heb ze zeer lief.
168 Ik onderhoud Uw bevelen en Uw getuigenissen, want al mijn wegen zijn voor U.

169 Thau. O HEERE! laat mijn geschrei voor Uw aanschijn genaken, maak mij verstandig naar Uw woord.
170 Laat mijn smeken voor Uw aanschijn komen, red mij naar Uw toezegging.
171 Mijn lippen zullen Uw lof overvloediglijk uitstorten, als Gij mij Uw inzettingen zult geleerd hebben.
172 Mijn tong zal spraak houden van Uw rede, want al Uw geboden zijn rechtvaardigheid.
173 Laat Uw hand mij te hulp komen, want ik heb Uw bevelen verkoren.
174 O HEERE! ik verlang naar Uw heil, en Uw wet is al mijn vermaking.
175 Laat mijn ziel leven, en zij zal U loven, en laat Uw rechten mij helpen.
176 Ik heb gedwaald als een verloren schaap; zoek Uw knecht, want Uw geboden heb ik niet vergeten.
  zondag 12 mei 2013 @ 00:39:17 #237
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_126372818
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Psalmen 119

en dan een ONMEUNIGE LAP TEKST!
Wat ben ik blij dat ik dat niet hoefde te zingen toen ik nog in een jongerenkoor zat.
HOLYSHITBALLS!!! :o
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 12 mei 2013 @ 00:39:21 #238
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126372819
Galaten 1

1Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt. 2Aan de gemeenten in Galatië, ook namens alle broeders en zusters die bij mij zijn. 3Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, 4die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. 5Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

Het ware evangelie

6Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! 10Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. 11Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht 12– ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.

13U hebt gehoord hoe ik vroeger volgens de Joodse godsdienst leefde, dat ik de gemeente van God fanatiek vervolgde en haar probeerde uit te roeien. 14Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht. 15Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen. Ik heb toen geen mens om raad gevraagd 17en ben ook niet naar Jeruzalem gegaan, naar hen die eerder apostel waren dan ik. Ik ben onmiddellijk naar Arabia gegaan en ben van daar weer teruggekeerd naar Damascus. 18Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer. 20God is mijn getuige dat ik u de waarheid schrijf. 21Daarna ging ik naar het kustgebied van Syrië en van Cilicië. 22De christengemeenten in Judea hadden mij nog nooit ontmoet, 23maar iedereen had over mij horen vertellen: ‘De man die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij toen probeerde uit te roeien.’ 24En zij prezen God om mij.

Rechtvaardig voor God door het geloof in Jezus Christus

15Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, 16weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven. 17En in ons streven om door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat wijzelf ook zondaars zijn. Betekent dit dat Christus dus in dienst staat van de zonde? Natuurlijk niet. 18Maar wanneer ik weer aanneem wat ik had verworpen, maak ik van mezelf opnieuw een overtreder. 19Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: 20ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. 21Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.

Het geloof en de wet

1Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? 2Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 3Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 4Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 5Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

6Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. 10Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ 11Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ 12De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 13Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

15Broeders en zusters, ik geef u het voorbeeld van een rechtsgeldig testament, een testament dat door een mens bekrachtigd is. Niemand kan zo’n testament ongeldig verklaren of er iets aan toevoegen. 16Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. 17Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte werd gegeven, maakt het testament dat door God bekrachtigd is niet ongeldig. De wet kan de belofte nooit ontkrachten. 18Immers, als de erfenis afhankelijk van de wet zou zijn, zou ze niet afhankelijk zijn van de belofte, maar het is nu juist door zijn belofte dat God zijn genade aan Abraham heeft geschonken.

19Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. 20Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. 21Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. 22Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. 23Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. 24Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
  zondag 12 mei 2013 @ 00:40:03 #239
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126372841
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:39 schreef theguyver het volgende:

[..]

Wat ben ik blij dat ik dat niet hoefde te zingen toen ik nog in een jongerenkoor zat.
HOLYSHITBALLS!!! :o
_O- Amen!
pi_126372875
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:39 schreef theguyver het volgende:

[..]

Wat ben ik blij dat ik dat niet hoefde te zingen toen ik nog in een jongerenkoor zat.
HOLYSHITBALLS!!! :o
Het is het langste hoofdstuk in de bijbel en volledig gewijd aan Gods wet en getuigenis.
  zondag 12 mei 2013 @ 00:43:00 #241
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_126372944
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:39 schreef theguyver het volgende:

[..]

Wat ben ik blij dat ik dat niet hoefde te zingen toen ik nog in een jongerenkoor zat.
HOLYSHITBALLS!!! :o
Er zijn meer redenen om daar blij mee te zijn maar dat is voor een ander topic.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 12 mei 2013 @ 00:43:18 #242
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126372950
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is het langste hoofdstuk in de bijbel en volledig gewijd aan Gods wet en getuigenis.
Inderdaad een mooie beschrijving van wat het Joodse verbond betekende voor het Joodse volk ;) . Christenen zijn echter deelgenoot van een nog beter en nieuw verbond :)
pi_126373019
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:39 schreef wiseguy-23 het volgende:
Galaten 1

1Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt. 2Aan de gemeenten in Galatië, ook namens alle broeders en zusters die bij mij zijn. 3Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, 4die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. 5Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

Het ware evangelie

6Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! 10Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. 11Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht 12– ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.

13U hebt gehoord hoe ik vroeger volgens de Joodse godsdienst leefde, dat ik de gemeente van God fanatiek vervolgde en haar probeerde uit te roeien. 14Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht. 15Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen. Ik heb toen geen mens om raad gevraagd 17en ben ook niet naar Jeruzalem gegaan, naar hen die eerder apostel waren dan ik. Ik ben onmiddellijk naar Arabia gegaan en ben van daar weer teruggekeerd naar Damascus. 18Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer. 20God is mijn getuige dat ik u de waarheid schrijf. 21Daarna ging ik naar het kustgebied van Syrië en van Cilicië. 22De christengemeenten in Judea hadden mij nog nooit ontmoet, 23maar iedereen had over mij horen vertellen: ‘De man die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij toen probeerde uit te roeien.’ 24En zij prezen God om mij.

Rechtvaardig voor God door het geloof in Jezus Christus

15Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, 16weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven. 17En in ons streven om door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat wijzelf ook zondaars zijn. Betekent dit dat Christus dus in dienst staat van de zonde? Natuurlijk niet. 18Maar wanneer ik weer aanneem wat ik had verworpen, maak ik van mezelf opnieuw een overtreder. 19Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: 20ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. 21Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.

Het geloof en de wet

1Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? 2Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 3Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 4Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 5Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

6Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. 10Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ 11Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ 12De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 13Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

15Broeders en zusters, ik geef u het voorbeeld van een rechtsgeldig testament, een testament dat door een mens bekrachtigd is. Niemand kan zo’n testament ongeldig verklaren of er iets aan toevoegen. 16Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. 17Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte werd gegeven, maakt het testament dat door God bekrachtigd is niet ongeldig. De wet kan de belofte nooit ontkrachten. 18Immers, als de erfenis afhankelijk van de wet zou zijn, zou ze niet afhankelijk zijn van de belofte, maar het is nu juist door zijn belofte dat God zijn genade aan Abraham heeft geschonken.

19Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. 20Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. 21Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. 22Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. 23Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. 24Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
De wet wijst mij op mijn noodzaak voor Christus en Christus wijst mij naar de wet die mij wijst op mijn noodzaak voor Christus die mij wijst op de wet enzovoorts.

Zonder wet die ik dien te gehoorzamen maar overtreden heb waardoor ik dien te sterven, geen noodzaak voor Christus die voor mij gestorven is en het leven geeft.

Welterusten.
  zondag 12 mei 2013 @ 00:47:56 #244
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126373117
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De wet wijst mij op mijn noodzaak voor Christus en Christus wijst mij naar de wet die mij wijst op mijn noodzaak voor Christus die mij wijst op de wet enzovoorts.

Zonder wet die ik dien te gehoorzamen maar overtreden heb waardoor ik dien te sterven, geen noodzaak voor Christus die voor mij gestorven is en het leven geeft.

Welterusten.
Aber NEIN! De wet wijst je naar Christus, als je Hem accepteert komt de Heilige Geest in je wonen en die doet zijn werken in je, je hoeft dan niet steeds te denken "dit mag wel, dit mag niet" want als je wandelt naar de Geest sta je niet onder de wet. Oude verbond = doen, Nieuwe verbond = gedaan. ;) Slaap lekker, ik ben ook pleite ;)
pi_126377918
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:47 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Aber NEIN! De wet wijst je naar Christus, als je Hem accepteert komt de Heilige Geest in je wonen en die doet zijn werken in je, je hoeft dan niet steeds te denken "dit mag wel, dit mag niet" want als je wandelt naar de Geest sta je niet onder de wet. Oude verbond = doen, Nieuwe verbond = gedaan. ;) Slaap lekker, ik ben ook pleite ;)
En de Heilige Geest schrijft Gods wet in je hart.

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Je zou je dus af kunnen vragen in welke mate je de Heilige Geest hebt als je verkondigt dat Gods wet niet meer van belang is. We zouden Gods wet lief moeten hebben omdat Hij heilig, goed en rechtvaardig is. Wetteloosheid leidt tot anarchie, gehoorzaamheid tot orde en vrede. Gods wet spiritueel gelezen = liefde, en God = liefde. Gods wet en Gods karakter zijn 1 en hetzelfde. Je kunt niet Christus aannemen en de wet overboord gooien, want Christus was de verwezenlijking van de wet, vervulde hem. Niet als een farizeeer, maar als een man gehoorzaam aan de Vader.
  zondag 12 mei 2013 @ 11:29:08 #246
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126378795
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 10:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En de Heilige Geest schrijft Gods wet in je hart.

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Je zou je dus af kunnen vragen in welke mate je de Heilige Geest hebt als je verkondigt dat Gods wet niet meer van belang is. We zouden Gods wet lief moeten hebben omdat Hij heilig, goed en rechtvaardig is. Wetteloosheid leidt tot anarchie, gehoorzaamheid tot orde en vrede. Gods wet spiritueel gelezen = liefde, en God = liefde. Gods wet en Gods karakter zijn 1 en hetzelfde. Je kunt niet Christus aannemen en de wet overboord gooien, want Christus was de verwezenlijking van de wet, vervulde hem. Niet als een farizeeer, maar als een man gehoorzaam aan de Vader.
Jouw interpretatie is niet bijbels. De wet in het hart geschreven betekent dat als je geleid wordt door de Heilige Geest dat je daardoor automatisch de wet gaat volgen. Je wordt immers een nieuw wezen, je leeft dan niet meer naar de letter van de wet maar naar de Geest.

21Vertelt u eens, u wilt u onderwerpen aan de wet, maar luistert u wel naar de wet? 22Er staat geschreven dat Abraham twee zonen had: een van zijn slavin en een van zijn vrijgeboren vrouw. 23De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte. 24-25Dit is een beeld: de vrouwen staan voor twee verbonden. Hagar staat voor het verbond van de berg Sinai in Arabia, dat slaven baart. Als beeld van dat verbond belichaamt Hagar het huidige Jeruzalem, dat met zijn kinderen in slavernij leeft. 26Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder, 27want er staat geschreven: ‘Wees verheugd, onvruchtbare vrouw, jij die niet baart. Jubel en juich, jij die geen weeën kent. Want zij die zonder man is, heeft meer kinderen dan zij die met een man is.’ 28En u, broeders en zusters, bent net als Isaak kinderen van de belofte. 29Maar zoals de zoon die krachtens de natuur geboren werd de zoon vervolgde die krachtens de Geest geboren werd, zo worden nu ook wij vervolgd. 30Maar wat zegt de Schrift? ‘Jaag de slavin en haar zoon weg, want de zoon van de vrijgeboren vrouw mag niet de erfenis delen met de zoon van de slavin.’ 31Daarom dus, broeders en zusters, zijn wij geen kinderen van de slavin, maar van de vrijgeboren vrouw.

Ik kan je van harte aanraden te luisteren naar de volgende uiteenzetting:

[youtube][/youtube]
pi_126378904
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:29 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Jouw interpretatie is niet bijbels. De wet in het hart geschreven betekent dat als je geleid wordt door de Heilige Geest dat je daardoor automatisch de wet gaat volgen. Je wordt immers een nieuw wezen, je leeft dan niet meer naar de letter van de wet maar naar de Geest.

Maar dit sluit niet uit dat je geen keuze meer hebt om de wet te verwerpen of te gehoorzamen. Gods geest vernieuwt je geweten en verhoogt je moraal, maar de keuze om aan een verleiding toe te geven bestaat nog steeds, en je kunt ook nog steeds zondigen. Dit weet je zelf toch ook wel uit eigen ervaringen? Of ben jij de dag van je bekering ineens perfect geworden Christus geworden, zonder ooit nog een vleselijke zondige daad te doen? Is er geen sprake van heiligmaking, transformatie, opoffering?
  zondag 12 mei 2013 @ 11:37:25 #248
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126379032
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dit sluit niet uit dat je geen keuze meer hebt om de wet te verwerpen of te gehoorzamen. Gods geest vernieuwt je geweten en verhoogt je moraal, maar de keuze om aan een verleiding toe te geven bestaat nog steeds, en je kunt ook nog steeds zondigen. Dit weet je zelf toch ook wel uit eigen ervaringen? Of ben jij de dag van je bekering ineens perfect geworden Christus geworden, zonder ooit nog een vleselijke zondige daad te doen? Is er geen sprake van heiligmaking, transformatie, opoffering?
Euh ja? ik ben ook niet diegene die beweert dat christenen 100 procent een zondeloos moeten/kunnen leven. De zonde zit immers ook na je bekering nog steeds in je.
pi_126379429
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:37 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Euh ja? ik ben ook niet diegene die beweert dat christenen 100 procent een zondeloos moeten/kunnen leven. De zonde zit immers ook na je bekering nog steeds in je.
Maar je zegt het volgende:

De wet in het hart geschreven betekent dat als je geleid wordt door de Heilige Geest dat je daardoor automatisch de wet gaat volgen.

Dus geleid worden door Heilige Geest = volgen van de wet.

Overtreden van de wet = zonde.

Waarom is het volgen van het sabbatsgebod geen onderdeel van het geleid worden door de heilige geest? En het overtreden ervan zonde?

Heeft God zijn volk geen rustdag van zijn werken gegarandeerd?

Was het nieuwe verbond niet in eerste instantie aan joden beloofd, die de sabbat volgden?

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Als een jood dit leest, zal hij dan hieruit opmaken dat de sabbat niet meer van toepassing is?
  zondag 12 mei 2013 @ 11:53:51 #250
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_126379511
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar je zegt het volgende:

De wet in het hart geschreven betekent dat als je geleid wordt door de Heilige Geest dat je daardoor automatisch de wet gaat volgen.

Dus geleid worden door Heilige Geest = volgen van de wet.

Overtreden van de wet = zonde.

Waarom is het volgen van het sabbatsgebod geen onderdeel van het geleid worden door de heilige geest? En het overtreden ervan zonde?
Omdat de bijbel expliciet zegt dat de sabbath een schaduw is (kolossenzen 2:16) die vervuld is in Christus. De sabbath was dus geen morele wet maar een ceremoniele wet voor het volk van Israel. Er waren vele sabbaths voor het Joodse volk, de wekelijkse sabbath was een teken van het oude verbond. Mijn beargumentatie omtrent de sabbath heb ik geknipt en geplakt:

Here I will just give some other thoughts on why I have concluded that the 7th day Sabbath is ceremonial.

A moral law is one that tells us what God is like. It reflects His character. A ceremonial law is a tool God uses to teach a spiritual truth. The Sabbath doesn’t tell us what God is like. The Sabbath points back to God’s creative works in forming our world (Genesis 1 & 2). It also pointed forward to God’s creative work of redemption in Jesus Christ. The Sabbath teaches us where we are to find our rest. Is it in a day or in the person of Jesus?

“Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest. Take my yoke upon you and learn from me, for I am gentle and humble in heart, and you will find rest for your souls. For my yoke is easy and my burden is light” (Matthew 11:28-30 NIV).

The Sabbath, like a ceremonial law, teaches the great spiritual truth that man must rest from trying to find salvation in his own works. Rather we must rest in the saving work of Christ. We must have faith to rest from our works and to put complete faith in Him.

"Therefore, since a promise remains of entering His rest, let us fear lest any of you seem to have come short of it. For indeed the gospel was preached to us as well as to them; but the word which they heard did not profit them, not being mixed with faith in those who heard it. For we who have believed do enter that rest, as He has said: ‘So I swore inMy wrath, They shall not enter My rest,’ although the works were finished from the foundation of the world. For He has spoken in a certain place of the seventh day in this way: ‘And God rested on the seventh day from all His works’; and again in this place: ‘They shall not enter My rest.’ Since therefore it remains that some must enter it, and those to whom it was first preached did not enter because of disobedience, again He designates a certain day, saying in David, “Today,” after such a long time, as it has been said: ‘Today, if you will hear His voice, Do not harden your hearts.’ For if Joshua had given them rest, then He would not afterward have spoken of another day. There remains therefore a rest for the people of God. For he who has entered His rest has himself also ceased from his works as God did from His. Let us therefore be diligent to enter that rest, lest anyone fall according to the same example of disobedience” (Hebrews 4:1-11 NKJV).

A moral law is part of man’s being. Special revelation is not needed for man to know a moral law. God did not have to give man special revelation in order for man to know that murder is wrong. All mankind knows this moral truth. Ceremonial laws are not so known. The Sabbath is not known to all. A man living in deepest, darkest Africa knows not to murder, but he does not know that he should be observing the 7th day Sabbath from sundown Friday until sundown Saturday each week. This would require special revelation from God. The Sabbath was received by special revelation given to Israel.

“You came down also on Mount Sinai, And spoke with them from heaven, And gave them just ordinances and true laws, Good statutes and commandments. You made known to them Your holy Sabbath, And commanded them precepts, statutes and laws, By the hand of Moses Your servant” (Nehemiah 9:13-14 NKJV).

Moral laws have always existed and will always exist. Ceremonial laws are instituted only for a specific period of time and for a specific people. The Sabbath was instituted as a part of the Old Covenant after Israel’s Exodus from Egypt (Exodus 16:22-30) and codified at Mount Sinai (Exodus 20:8-11). The Law Covenant which the Sabbath belonged to came into being 430 years after the promise made to Abraham and was brought to an end by Christ (Galatians 3:17-19). Only the Israelites were given the Sabbath. Only the Israelites were required to observe the Sabbath. No other people were ever commanded to observe it or condemned for not observing it. Thus the Sabbath was never universally binding on all people as moral laws are. The Sabbath was the special sign of the covenant that God made with the Israelites.

Then the Lord said to Moses, “Say to the Israelites, ‘You must observe my Sabbaths. This will be a sign between me and you for the generations to come, so you may know that I am the Lord, who makes you holy. “‘Observe the Sabbath, because it is holy to you. Anyone who desecrates it is to be put to death; those who do any work on that day must be cut off from their people. For six days work is to be done, but the seventh day is a day of sabbath rest, holy to the Lord. Whoever does any work on the Sabbath day is to be put to death. The Israelites are to observe the Sabbath, celebrating it for the generations to come as a lasting covenant. It will be a sign between me and the Israelites forever, for in six days the Lord made the heavens and the earth, and on the seventh day he rested and was refreshed” (Exodus 31:12-17 NIV).

Moral laws take precedence over ceremonial laws. The Sabbath was set aside for moral law (Matthew 12:9-12) and even for other ceremonial laws (John 7:22-23).

Moral laws are valid regardless of the situation. Compliance with ceremonial laws depends on the situation. The Sabbath could be broken depending on the situation (Matthew 12:1-12; John 7:22-23).

The Sabbath consistently appears in lists of ceremonial laws.

“[A]nd at every presentation of a burnt offering to the LORD on the Sabbaths and on the New Moons and on the set feasts, by number according to the ordinance governing them, regularly before the LORD” (1 CHRONICLES 23:31 NKJV).

“The king also appointed a portion of his possessions for the burnt offerings: for the morning and evening burnt offerings, the burnt offerings for the Sabbaths and the New Moons and the set feasts, as it is written in the Law of the Lord” (2 Chronicles 31:3 NKJV).

“Then it shall be the prince’s part to give burnt offerings, grain offerings, and drink offerings, at the feasts, the New Moons, the Sabbaths, and at all the appointed seasons of the house of Israel…” (Ezekiel 45:17 NKJV).

“So let no one judge you in food or in drink, or regarding a festival or a new moon or sabbaths, which are a shadow of things to come, but the substance is of Christ” (Colossians 2:16-17 NKJV).

See also 2 Kings 4:23; 2 Chronicles 2:3-4; 8:13; Nehemiah 10:32-33; Isaiah 1: 13-14; 66:23; Ezekiel 46:1-7; Hosea 2:11; and Amos 8:5; Galatians 4:8-11.

Paul treats the Sabbath as he does ceremonial laws, i.e. as a shadow of Christ’s work (Colossians 2:16-17; Hebrews 4). Consequently, he advises liberty be given in Sabbath observance. Do not judge a fellow Christian on his Sabbath observance or lack of Sabbath observance is Paul’s advise (Colossians 2:16; Romans 14:5).

Jesus taught that the violation of a ceremonial law and the violation of the Sabbath were equal.

“At that time Jesus went through the grainfields on the Sabbath. His disciples were hungry and began to pick some heads of grain and eat them. When the Pharisees saw this, they said to him, “Look! Your disciples are doing what is unlawful on the Sabbath”. He answered, “Haven’t you read what David did when he and his companions were hungry? He entered the house of God, and he and his companions ate the consecrated bread—which was not lawful for them to do, but only for the priests. (Matthew 12:1-4 NIV).

From the evidence I note that the Sabbath has attributes of a ceremonial law, it is treated as a ceremonial law, and it is listed with ceremonial laws. Therefore, the evidence leads me to conclude that the Sabbath is a ceremonial law.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')