quote:
Op vrijdag 1 maart 2013 02:15 schreef Kowloon het volgende:Een ontbrekende overheid is zeker niet wat ik onder liberalisme versta.

Volgens mij spelen er twee aspecten waarom je de overheid in zou kunnen zetten, marktfalen en sociaal ongewenste marktuitkomsten. Met beide aspecten moet echter heel voorzichtig omgesprongen worden.
Als dat de enige twee aspecten zijn die je kan bedenken dan getuigt dat niet van al te veel creativiteit. Ik denk dat als je er nog even over nadenkt je met nog wel meer aspecten kan vinden. Ik zal op basis van je post al een aantal voorbeelden geven.
quote:
Kijk je naar marktfalen dan is het voor mij maar zeer de vraag of de overheid dat marktfalen ongedaan kan maken. Meestal heeft marktfalen immers met zeer fundamentele factoren te maken, zoals het gebrek aan informatie over de toekomst, het onvermogen om informatie correct te interpreteren en transactiekosten. Een overheid zal aan die aspecten geen eind kunnen maken, sterker nog de overheid heeft zelf ook met dat marktfalen te maken. In het algemeen ben ik dus sceptisch over het inzetten van de overheid om aan marktfalen een eind te maken, zij heeft er zelf namelijk net zo goed mee te maken. In specifieke situaties, zoals bij milieuvervuiling kan de overheid een nuttige rol spelen bijvoorbeeld met een systeem voor emissierechten, maar van die situaties waarin de overheid evident nuttig is zijn er niet zo veel.
Om er maar even een paar te noemen: monopolievorming, oligiopolievorming, kartelvorming en andere vorming van oneigenlijke concurrentie. Dit zijn zaken waar de overheid zowel op nationaal als europees niveau op toeziet.
Marktregulering kan ook op andere gebieden van belang zijn, zoals vanwege een goede ruimtelijke ordening of vanwege het creëren of beschermen van de werkgelegenheid. Daarnaast worden er via de markt ook een groot aantal bijzondere producten aangeboden, zoals woning, infrastructuur, zorg en onderwijs. Welke gezien hun belang en maatschappelijke waarde subject zijn aan overheidsregulering of bescherming. Wegen worden bijvoorbeeld niet door de markt zelf gebouwd.
quote:
De sociaal ongewenst marktuitkomsten zijn ook een lastige, want wat is sociaal ongewenst?
Dat is geen lastige, dat is een politieke kwestie. Daarom hebben wij op Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau diverse politieke bestuurslagen en vertegenwoordigen ingesteld.
quote:
En in hoeverre is de overheid in staat die marktuitkomsten permanent en in voldoende mate te?
Daar is vast empirisch materiaal over te vinden om een mooi bachelor essay over te schrijven. Neemt niet weg dat op behoorlijk wat gebieden de overheid daar zeggenschap overheeft.
quote:
Een onderwerp waar denk ik redelijke overeenstemming bestaat over wat sociaal ongewenst is, is de zorg. Nagenoeg iedereen vindt het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot gezondheidszorg. Er valt dus best wat voor een verplichte ziektekostenverzekering te zeggen vind ik en dat geldt ook voor het systeem van de zorgtoeslag om zodoende lagere inkomens te subsidiëren.
De zorg is slechts een van de bijzondere producten die ik eerder noemde. Zo zijn er nog een heleboel meer te bedenken.
quote:
Houden we die sociaal ongewenst marktuitkomsten in het achterhoofd en kijken we naar de publieke omroep dan vraag ik mij echt af waar de overheid mee bezig is. TV programma's zijn absoluut geen eerste levensbehoefte en nieuws is via voldoende andere kanalen ook beschikbaar.
Ik ken niemand die stelt dat TV programma's een eerste levensbehoefte zouden zijn. Ik ken wel een groot aantal mensen die stellen dat een pluriform aanbod aan media een belangrijke voorwaarde is voor een goed functionerende democratie. Daar is men het zelfs bij het EHRM over eens.
Kijken wij naar de mediawet (het middel dat in Nederland het mediaanbod reguleert) dan zien wij dat de overheid als taak opgedragen heeft gekregen om het de mediapluforimiteit te garanderen. De publieke omroep speelt hier een essentiële rol in. De reden dat de overheid deze financiert en reguleert.
quote:
Ook is het maar zeer de vraag of de overheid met het huidige beleid niet op de markt van de commerciële omroepen kannibaliseert.
Daar is al een boel onderzoek naar gedaan en zijn ook diverse procedures over geweest. Hier blijkt echter geen sprake van te zijn. In de meeste lidstaten (waaronder Nederland) vullen de commerciële en publieke omroepen elkaar aan.
quote:
Als liberaal zeg ik, stoppen met die onzin, overheid richt je op je kerntaken. Iedere vorm van gedwongen collectiviteit maakt namelijk inbreuk op het eigendomsrecht, en een waar liberaal heeft die eigendomsrechten hoog in het vaandel staan. Bij de gezondheidszorg valt een inbreuk op die rechten redelijk te verdedigen, bij de publieke omroep niet en dus moet de overheid die taak afstoten.
Ik heb een paar minuten naar deze uitspraak gekeken en ik dacht dat ik goed thuis was in zowel het eigendomsrecht als het liberalisme, maar ik kan hier geen chocola van maken. Wellicht is het handig om hier nog even over na te denken. Het is namelijk geen gemakkelijke materie, maar wel essentieel voor de politieke theorie omtrent het liberalisme en het (wettelijke) begrip eigendom.
quote:
Het is iets wat ik vaak mis in Nederland, kritisch denken over de overheid. Het is vaak helemaal niet zo duidelijk of de overheid marktfalen en ongewenste marktuitkomsten effectief en zonder veel collateral damage kan beïnvloeden. Ook is het nog maar zeer de vraag of sommige marktuitkomsten nou wel zo sociaal ongewenst zijn. Bij veel mensen en meer nog bij de partijen die claimen liberaal te zijn zie ik van die overheidssceptische houding maar weinig terug. Zelfs de VVD stopt haar eigen achterban maar al te graag onder de comfortabele vleugels van de overheid.
Waarom zou het liberalisme per definitie een overheids kritische of sceptische (zit een groot verschil in) houding met zich mee moeten brengen? Liberalisme gaat om het vergroten van vrijheid. Dit kan op heel veel verschillende manieren. De overheid speelt hier een essentiële en fundamentele rol in. Het gedachtegoed achter het liberalisme wordt miskent als je de overheid per definitie als een gevaar ziet. Het is geen gevaar, maar een gezagsmiddel dat onder bedwang gehouden moet worden omdat het een potentieel gevaar zou kunnen worden. In een democratische rechtsstaat (twee verschillende, maar uiterst belangrijke begrippen!) wordt de overheid in bedwang gehouden en kan het dus als een vrijheidsvergrotend middel werken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon