abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123349021

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder (bron: CBS huizenprijsindex)

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

[ Bericht 12% gewijzigd door Tikbalang op 26-02-2013 10:43:05 ]
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_123349106
quote:
Het laatste item van discussie.
pi_123349247
Om hem dan maar compleet te maken:

quote:
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
tu delft lijkt me net iets betrouwbaarder dan jouw gemiddelde bronnen. kusje :*
quote:
maandag 25 februari 2013 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:[/b]
Er staat letterlijk: Vrij naar: TU Delft... _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123349254
interessant onderzoekscentrum. nog kritische vragen over de dubbele belangen van dit centrum? :P
pi_123349428
Ben vooral benieuwd naar het 'vrij naar'. Wie heeft op basis van welke data dit plaatje gemaakt?
pi_123349429
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
interessant onderzoekscentrum. nog kritische vragen over de dubbele belangen van dit centrum? :P
Ja. Hoe staan ze er tegenover als ze door jan en alleman 'vrij' geïnterpreteerd worden?
pi_123349657
Ik denk dat een linkje naar, wat ik denk, een pdf-je is van 41 pagina's een heleboel duidelijk kan maken.
pi_123349843
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:45 schreef 99.999 het volgende:
Ben vooral benieuwd naar het 'vrij naar'. Wie heeft op basis van welke data dit plaatje gemaakt?
In ieder geval niet de TU Delft. :{w
pi_123349981
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:49 schreef Tikbalang het volgende:
Ik denk dat een linkje naar, wat ik denk, een pdf-je is van 41 pagina's een heleboel duidelijk kan maken.
Ik denk dat iemand zelf heeft zitten painten in een plaatje uit een presentatie. Dat mooie groene lijntje dus :P.
pi_123350315
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik denk dat iemand zelf heeft zitten painten in een plaatje uit een presentatie. Dat mooie groene lijntje dus :P.
Apart is wel dat juist iemand uit het kamp wat altijd aangeeft: blablabla, kleine lettertjes, blablabla, kleine lettertjes, blablabla, kleine lettertjes, en blablabla, kleine lettertjes, had je maar op moeten letten, enz enz, nu zelf de (zelfs geaccentueerde) kleine lettertjes over het hoofd ziet. :o
pi_123350385
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 23:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Apart is wel dat juist iemand uit het kamp wat altijd aangeeft: blablabla, kleine lettertjes, blablabla, kleine lettertjes, blablabla, kleine lettertjes, en blablabla, kleine lettertjes, had je maar op moeten letten, enz enz, nu zelf de (zelfs geaccentueerde) kleine lettertjes over het hoofd ziet. :o
Ach, hij zit er toch vooral om wat dom te trollen :P.
pi_123351309
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 23:04 schreef 99.999 het volgende:
Ach, hij zit er toch vooral om wat dom te trollen :P.
Ben evengoed wel benieuwd. Na de herengrachtgrafiekjes, nu een grafiek van 400 jaar terug. Binnenkort kunnen we zien wat de zaalhuur van het laatste avondmaal gekost heeft.
pi_123353425
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ben evengoed wel benieuwd. Na de herengrachtgrafiekjes, nu een grafiek van 400 jaar terug. Binnenkort kunnen we zien wat de zaalhuur van het laatste avondmaal gekost heeft.
En daarna door naar de allereerste verkochte grot toen wij nog familie leden hadden in de neanderthaler familie natuurlijk wel CPI gecorrigeerd.
pi_123354513
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 00:16 schreef Tikbalang het volgende:
En daarna door naar de allereerste verkochte grot toen wij nog familie leden hadden in de neanderthaler familie natuurlijk wel CPI gecorrigeerd.
En als klap op de vuurpijl vergelijken ze dan de bouwkosten van die grot met een woning die aan het huidige bouwbesluit voldoet. :o
  dinsdag 26 februari 2013 @ 08:07:34 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123356508
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Er staat letterlijk: Vrij naar: TU Delft... _O-
Met groene letters. En er is in het groen een streepje bijgetrokken: de update van 2009 naar nu.

Historisch gezien is het best mogelijk dat de "undershoot" nog veel sterker onder het gemiddelde doorschiet. Een EU die instort kan hele grote gevolgen hebben.
censuur :O
pi_123356558
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 08:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Met groene letters. En er is in het groen een streepje bijgetrokken: de update van 2009 naar nu.

Historisch gezien is het best mogelijk dat de "undershoot" nog veel sterker onder het gemiddelde doorschiet. Een EU die instort kan hele grote gevolgen hebben.
Ga je nu in de hoop voor een appel en een ei ooit een woning te kopen ook al het uit elkaar vallen van de EU erbij halen. Het begint bijna wanhopige vormen aan te nemen.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 08:27:49 #17
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_123356777
quote:
14s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:28 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Nouja, in de praktijk leveren zonnepanelen je natuurlijk niets op, ze besparen. Of je moet een compleet dak vol hebben liggen natuurlijk, dan gaan ze wel geld opleveren. Maar Nederland is niet zo rendabel voor zonnepanelen, Italië en Spanje zijn geschiktere landen daarvoor.
De woestijnen van Noord Afrika is beter en dan met een kabel onder de middenlandse zeee door, laat dat maar commercieel gaan, daar hoeft geen nederlands belastinggeld in
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  dinsdag 26 februari 2013 @ 08:28:50 #18
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_123356787
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 08:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Een EU die instort kan hele grote gevolgen hebben.
maar ook positieve gevolgen
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  dinsdag 26 februari 2013 @ 08:32:53 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123356842
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 08:12 schreef Basp1 het volgende:
Ga je nu in de hoop voor een appel en een ei ooit een woning te kopen ook al het uit elkaar vallen van de EU erbij halen. Het begint bijna wanhopige vormen aan te nemen.
Of de EU instort of niet hangt echt niet van mij af ;)
Feit is: als het gebeurt, kan het enorme effecten hebben op prijzen. En de kans dat het gebeurt is wel degelijk aanwezig, de EU hangt nu vooral kunstmatig politiek aan elkaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 08:27 schreef HD9 het volgende:
De woestijnen van Noord Afrika is beter en dan met een kabel onder de middenlandse zeee door, laat dat maar commercieel gaan, daar hoeft geen nederlands belastinggeld in
Ja het idee is leuk, en ja, ik zou het graag zien, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Zo uit de losse pols:
-je wilt niet ook voor je stroomvoorziening afhankelijk zijn van Noord-Afrika. Als je zoiets doet wil je het gebied bezitten, zodat je het militair kan bewaken als dat nodig is.
-het is nogal VER, dat kost enorm veel aan hoogspanningskabels, en levert een behoorlijk verlies op
-de paneeltjes die jij hier op je dak legt kan je in de Sahara niet gebruiken, 't is daar veel te heet. Nu zijn daar wel andere oplossingen voor, maar niet goedkoper. Ik heb hele mooie tracking systems gezien met hele mooie oplossingen daarvoor.
-wat zou het effect zijn van een zandstorm op het schoonmaken van panelen? ;)
censuur :O
pi_123356924
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 08:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Geen nagel meer om aan zijn kont te krabben en geen kans op krediet voor een woning maar de huizen wel supergoedkoop *O*
pi_123357069
En dan heb je een goedkoop huis en dan ????

Ik ben stiefvader van een zoontje zijn echte vader is ook zo'n schlemiel. Heeft op aandringen van zijn papa en mama toch wel een huis gekocht want dat hoort zo. (Als beroep is hij iets als heftruck chauffeur). Nou is zijn CV ketel kapot kan dus geen nieuwe betalen en al meer dan 4 week nou, heeft mijn stiefzoon daar niet kunnen douchen.

Het hebben van een huis is 1 het onderhouden is een ander. Die man is typisch zo een die beter kan gaan huren. Want a verdient niet zo heel veel en B kan totaal niet met geld omgaan.
pi_123357287
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 08:32 schreef RemcoDelft het volgende:
-het is nogal VER, dat kost enorm veel aan hoogspanningskabels, en levert een behoorlijk verlies op
Met HVDC transportnetwerken valt dat reuze mee.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_current
pi_123357910
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 22:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Om hem dan maar compleet te maken:
[..]
Persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan dit soort plaatjes (dat overigens ook in de OP staat) die een bepaalde waardering (en dus een toekomstig prijsverloop in reele termen 'voorspellen') tonen dan welke analist ook. Het heeft een bewezen trackrecord in tegenstelling tot de bekende analisten, waarom zou het deze keer, net als al die vorige keren anders zijn?

Grondprijzen? Die kunnen dalen.
Bouwkosten? Die kunnen dalen en hebben de boom niet gerechtvaardigd.

Nee, als je hier met een neutrale blik tegenaan kijkt dan besef je dat de waardering van huizen nog steeds te hoog zijn. En zoals remco al aangaf, de meeste excessen eindigen met een undershoot. Vooral als die excessen zo extreem zijn geweest.
pi_123359959
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 09:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan dit soort plaatjes (dat overigens ook in de OP staat) die een bepaalde waardering (en dus een toekomstig prijsverloop in reele termen 'voorspellen') tonen dan welke analist ook. Het heeft een bewezen trackrecord in tegenstelling tot de bekende analisten, waarom zou het deze keer, net als al die vorige keren anders zijn?

Grondprijzen? Die kunnen dalen.
Bouwkosten? Die kunnen dalen en hebben de boom niet gerechtvaardigd.

Nee, als je hier met een neutrale blik tegenaan kijkt dan besef je dat de waardering van huizen nog steeds te hoog zijn. En zoals remco al aangaf, de meeste excessen eindigen met een undershoot. Vooral als die excessen zo extreem zijn geweest.
ja maar die analysten kijken ook naar die plaatjes en toveren dan ook iets uit hun hoge hoed tevoorschijn over hoe het in de toekomst zou kunnen gaan. Net zo goed als dat ze begin jaren tachtig die boom niet konden voorspellen. Kunnen ze nou ook niet het gat voorspellen tot waar die zal uitdiepen.
pi_123360364
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 11:01 schreef Tikbalang het volgende:
ja maar die analysten kijken ook naar die plaatjes en toveren dan ook iets uit hun hoge hoed tevoorschijn over hoe het in de toekomst zou kunnen gaan. Net zo goed als dat ze begin jaren tachtig die boom niet konden voorspellen. Kunnen ze nou ook niet het gat voorspellen tot waar die zal uitdiepen.
Mijn ervaring is dat analisten vooral trends van het recente verleden extrapoleren (vaak tot het oneindige), terwijl de meeste economische processen cyclisch zijn. Vandaar dat men slecht is in het voorspellen van het einde van een cycli.

Dat je niet kunt weten waar de bodem exact komt te liggen is zeker waar, niemand die dat weet. Wat je wel kunt concluderen is dat huizenprijzen op termijn de inflatie min of meer hebben bijgehouden en excessen naar boven of beneden altijd zijn gecorrigeerd naar deze trend. Een trackrecord van eeuwen waarbij zowat alles de revue heeft gepasseerd en de inflatiegecorrigeerde huizenprijs als fair value kan worden beschouwt. Waarom zou het nu anders moeten zijn, waarom zou de prijs dit keer niet wederkeren naar zijn trend?

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 26-02-2013 11:20:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')