abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123288236
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:55 schreef Levolution het volgende:

[..]

Dat weet ik, daarom disclaimde ik dan ook voor mijn gedrag in de kleine letters, bovendien reageerde ik met een drogreden op jouw argumentum ad verecundiam.

Hoe dan ook, jouw huisarts zit hier in ieder geval fout, omdat hij het belang van supplementeren niet inziet.
ik heb juist de vit d voorgeschreven gekregen, dus hoezo zit zij dan fout?
pi_123288285
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:32 schreef Levolution het volgende:
Hoeveel doseren jullie vitamine D?
ADH is een tijdje terug bijgesteld naar 800 IU, dus 1000 UI supplementeren lijkt me meer dan voldoende (zeker als je nog wat uit voeding haalt), of hebben BB'ers er baat bij om toch 5000 UI te supplementeren?
5000IU is prima. Je kan ook 10.000IU doen als je denkt dat het beter is. Let op: in multi-vit zit ook al 1000IU. Ik heb zelf capsules van 5000IU gekocht en daar neem ik er elke dag één van.
If not now, then when.
pi_123288354
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:59 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

5000IU is prima. Je kan ook 10.000IU doen als je denkt dat het beter is. Let op: in multi-vit zit ook al 1000IU. Ik heb zelf capsules van 5000IU gekocht en daar neem ik er elke dag één van.
kwanta kosta?
ik moest best veel betalen bij de apo
  zondag 24 februari 2013 @ 18:02:25 #29
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123288427
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:58 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik heb juist de vit d voorgeschreven gekregen, dus hoezo zit zij dan fout?
Waarom zeg je dan dat ik gewoon naar buiten moet en dan niet meer hoef te supplementeren? Dan kan ik dat toch ook tegen jou zeggen?
Jij hebt het voorrecht om wel te supplementeren omdat jij een tekort had? Nogmaals, bijna iedereen heeft een tekort.
This isn't even my final form.
pi_123288444
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:01 schreef THEFXR het volgende:

[..]

kwanta kosta?
ik moest best veel betalen bij de apo
http://www.bodyenfitshop.(...)s/vitamin-d-5000-iu/
If not now, then when.
pi_123288488
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:02 schreef Levolution het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan dat ik gewoon naar buiten moet en dan niet meer hoef te supplementeren? Dan kan ik dat toch ook tegen jou zeggen?
Jij hebt het voorrecht om wel te supplementeren omdat jij een tekort had? Nogmaals, bijna iedereen heeft een tekort.
Hij trollt gewoon. He doesn't even lift.
If not now, then when.
  zondag 24 februari 2013 @ 18:06:23 #32
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123288642
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:59 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

In mijn multi-vit zit slechts 5 microgram (overeenkomend met 160 IU) :') ! , vandaar dat ik apart wil supplementeren.
5000IU lijkt me chill, is ook het goedkoopst via b&f, het is ook nog hartstikke veilig. Ik vraag me alleen af of zoveel nodig is, maar aan de andere kant kan 1000IU in de winter zelfs te weinig zijn. Gezien de prijs en de veiligheid denk ik dat ik dan ook maar voor 5000IU ga. Bedankt!
pi_123288733
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:02 schreef Levolution het volgende:

[..]

ik heb het van een arts voorgeschreven gekregen, jullie gaan er bij voorbaat al van een tekort uit, zonder dat er bloed is geprikt en suppen maar wat aan, zonder je levels te laten testen.
laten we het er maar op houden, dat ik een meer dan gemiddeld tekort had.,
pi_123288848
quote:
10s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:03 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Hij trollt gewoon. He doesn't even lift.
devaron
400 ie
90 tabs
chargenr 123591

nu jij weer ubertroll!
  zondag 24 februari 2013 @ 18:15:21 #35
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123289086
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:08 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik heb het van een arts voorgeschreven gekregen, jullie gaan er bij voorbaat al van een tekort uit, zonder dat er bloed is geprikt en suppen maar wat aan, zonder je levels te laten testen.
laten we het er maar op houden, dat ik een meer dan gemiddeld tekort had.,
Als we toch beroep gaan doen op de autoriteit van artsen: er zijn artsen en apothekers die D3-supplementatie voor iedereen aanraden, zonder te prikken. Je kan daar best een andere mening over hebben, maar de afgelopen jaren zijn de voordelen heel erg naar boven gekomen. Daarbij komt dat het gewoon onschadelijk is.

quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:10 schreef THEFXR het volgende:

[..]

devaron
400 ie
90 tabs
chargenr 123591

nu jij weer ubertroll!
Je arts heeft een te lage dosering voorgeschreven, volgens de huidige richtlijnen (die dus voor artsen gelden!) moet het 800 IE zijn bij fractuurrisico. Bovendien is het door jou genoemde supplement niet op recept. Je had hem dus net zo goed zelf kunnen kopen, zonder "voorschrift" van de arts. :')

Met je arts. :')
pi_123289289
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:15 schreef Levolution het volgende:

[..]

Als we toch beroep gaan doen op de autoriteit van artsen: er zijn artsen en apothekers die D3-supplementatie voor iedereen aanraden, zonder te prikken. Je kan daar best een andere mening over hebben, maar de afgelopen jaren zijn de voordelen heel erg naar boven gekomen. Daarbij komt dat het gewoon onschadelijk is.

[..]

Je arts heeft een te lage dosering voorgeschreven, volgens de huidige richtlijnen (die dus voor artsen gelden!) moet het 800 IE zijn. Bovendien is het door jou genoemde supplement niet op recept. Je had hem dus net zo goed zelf kunnen kopen, zonder "voorschrift" van de arts. :')

Met je arts. :')
je praat echt poep jij, ben zelf arts? gewoon vanachter je pc wat onzin optypen, alsof je mijn testlevels voor je neus hebt staan, echt waar je trollt nog harder dan yuri
tief op,man
  zondag 24 februari 2013 @ 18:21:21 #37
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123289368
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:19 schreef THEFXR het volgende:

[..]

je praat echt poep jij, ben zelf arts? gewoon vanachter je pc wat onzin optypen, alsof je mijn testlevels voor je neus hebt staan, echt waar je trollt nog harder dan yuri
tief op,man
Ik ben apotheker in opleiding. Zoek maar op in de NHG-standaard als je me niet gelooft.
pi_123289434
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:19 schreef THEFXR het volgende:

[..]

tief op,man
arts in opleiding meldt zich :s)
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_123289550
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:21 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ik ben apotheker in opleiding. Zoek maar op in de NHG-standaard als je me niet gelooft.
nou, dan leiden ze je lekker op, beetje al een voorschot nemen op het spammen van vit-d, want jouw loon moet straks wel betaalbaar blijven, toch?
laten we allemaal maar aan de supps gaan, stel je voor je zal maar 1% tekort hebben
iig moet de verkoop draaiende gehouden worden, anders moeten apothekers personeel gaan ontslaan en stel je voor dat jij daar bij zit.
Je mening over vit d supps, kan ik iig daarom niet objectief nemen.
  zondag 24 februari 2013 @ 18:32:15 #40
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123289844
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:25 schreef THEFXR het volgende:

[..]

nou, dan leiden ze je lekker op, beetje al een voorschot nemen op het spammen van vit-d, want jouw loon moet straks wel betaalbaar blijven, toch?
laten we allemaal maar aan de supps gaan, stel je voor je zal maar 1% tekort hebben
iig moet de verkoop draaiende gehouden worden, anders moeten apothekers personeel gaan ontslaan en stel je voor dat jij daar bij zit.
Je mening over vit d supps, kan ik iig daarom niet objectief nemen.
Ik ben absoluut niet van plan om ook daadwerkelijk apotheker te worden.
Bovendien kan ik niet ontslagen worden als ik zelfstandig apotheker zou zijn en als er al personeel ontslagen wordt dan zijn het de apothekersassistenten.

Dus nee, ik heb hier geen belangen bij, dus op mijn objectiviteit mag je rekenen, maar daar ben je helemaal vrij in uiteraard. Ik kan je kritische houding overigens wel waarderen, ik hou ervan als mensen zich niet zomaar dingen laten vertellen, maar wees dan ook zo kritisch jegens de kunde van je eigen huisarts.
pi_123289882
quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:22 schreef Seam het volgende:

[..]

arts in opleiding meldt zich :s)
kan je mooi de discussie voeren met de huisartsen hater.....
  zondag 24 februari 2013 @ 18:35:52 #42
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123289986
quote:
Bijna de helft van alle 65-plussers in Nederland heeft een tekort aan vitamine D.[43] Ook bleek in onderzoek ruim de helft van de Nederlandse niet westerse allochtone zwangeren en hun pasgeborenen zwaar vitamine D-deficiënt (serumwaarden calcidiol onder 20 nmol).[44] Daarnaast werd geconstateerd dat onvoldoende bekend is bij onder meer huisartsen dat vitamine D in Nederland alleen in de zomer en de lente (mei-september, 10:00-15:00 [45]) in voldoende mate wordt geproduceerd.[46]

Wanneer de grens van een lage vitamine D-status bij 50 nmol/L wordt gelegd, heeft circa 36% van de gezonde jongeren (18-29 jaar) een te lage vitamine D-status, bij 42% van de vrouwen (15-49 jaar) met een donkere huidskleur is dat het geval. In Europa heeft 28-100% van de gezonde en 70-100% van de gehospitaliseerde volwassenen een te lage vitamine D-status. http://nl.wikipedia.org/w(...)defici.C3.ABntie[22]
pi_123290096
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:50 schreef Levolution het volgende:

[..]

Bijna iedereen in Nederland heeft een tekort.
Ja, klopt.

Laatst een gesprek over gehad met een vrouw die voedingsdeskundige was. Zij vertelde me dat het niet alleen een vit. D tekort is, maar dat magnesium ook een rol speelt. Dit omdat men vroeger in de winter veel donkere bladgroente at (boerenkool etc) die rijk waren aan magnesium, maar tegenwoordig eet men die seizoensgroente nog maar weinig.

Magnesium zou de opname van vitamine D bevorderen en bij veel Nederlanders is het tekort aan vitamine D eerder te wijten aan een tekort aan magnesium.

Heb het zelf nog niet nagezocht, maar als je toch bezig bent met onderzoeken, zou ik hier ook even naar kijken.
  zondag 24 februari 2013 @ 18:38:45 #44
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123290125
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:33 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Uitzonderingen bevestigen de regel, hij hoeft zich absoluut niet persoonlijk aangevallen te voelen.
Zeker niet als ik erbij vertel dat ik de hele medische wereld niet serieus neem, inclusief mijn eigen vakgebied.
pi_123290129
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:33 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. NHG standaard is daar redelijk duidelijk en gebruikt ook goede recente bronnen voor.

Wat de NHG standaard verder zegt:
De voor deze standaard relevante adviezen van de Gezondheidsraad ten aanzien van extra inname van vitamine D in de algemene bevolking staan vermeld in [tabel 4]. Indien de totaalscore 1 punt bedraagt, dient er dagelijks 400 IE (10 microg) gesuppleerd te worden of wekelijks 2800 IE. Indien de score 2 punten bedraagt, is het suppletieadvies 800 IE (20 microg/dag) of 5600 IE per week [Gezondheidsraad 2008]. In verband met een hogere therapietrouw en een mindere grote belasting wordt steeds vaker een preparaat met een hogere dosering gegeven. Het blijkt dat een gift van een 100.000 IE colecalciferol iedere 3 of 4 maanden de vitamine-D-spiegel veilig op een steady state van 100 respectievelijk 75 nanomol/l brengt [Van Balen 2012].
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  zondag 24 februari 2013 @ 18:41:22 #46
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123290236
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:37 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja, klopt.

Laatst een gesprek over gehad met een vrouw die voedingsdeskundige was. Zij vertelde me dat het niet alleen een vit. D tekort is, maar dat magnesium ook een rol speelt. Dit omdat men vroeger in de winter veel donkere bladgroente at (boerenkool etc) die rijk waren aan magnesium, maar tegenwoordig eet men die seizoensgroente nog maar weinig.

Magnesium zou de opname van vitamine D bevorderen en bij veel Nederlanders is het tekort aan vitamine D eerder te wijten aan een tekort aan magnesium.

Heb het zelf nog niet nagezocht, maar als je toch bezig bent met onderzoeken, zou ik hier ook even naar kijken.
Zo uit mijn blote hoofd geloof ik dat het klopt wat je zegt. Ik weet niet of magnesium echt de grootste oorzaak is van het tekort, maar voldoende magnesium is inderdaad belangrijk voor de opname van vitamine D.
pi_123290286
quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:38 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. NHG standaard is daar redelijk duidelijk en gebruikt ook goede recente bronnen voor.
[ afbeelding ]
De voor deze standaard relevante adviezen van de Gezondheidsraad ten aanzien van extra inname van vitamine D in de algemene bevolking staan vermeld in [tabel 4]. Indien de totaalscore 1 punt bedraagt, dient er dagelijks 400 IE (10 microg) gesuppleerd te worden of wekelijks 2800 IE. Indien de score 2 punten bedraagt, is het suppletieadvies 800 IE (20 microg/dag) of 5600 IE per week [Gezondheidsraad 2008]. In verband met een hogere therapietrouw en een mindere grote belasting wordt steeds vaker een preparaat met een hogere dosering gegeven. Het blijkt dat een gift van een 100.000 IE colecalciferol iedere 3 of 4 maanden de vitamine-D-spiegel veilig op een steady state van 100 respectievelijk 75 nanomol/l brengt [Van Balen 2012].
ik had level 0, vandaar dat de laborant met spoed de huisarts belde en ik telefoon kreeg van de huisarts, het recept lag al klaar bij de apo.
pi_123290379
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:37 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja, klopt.

ooh kijk, dat is wat anders dan allemaal met pilletjes tekorten aanvullen, het eetpatroon van de bevolking is gewijzigd
  zondag 24 februari 2013 @ 18:45:17 #49
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123290430
quote:
7s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:38 schreef Seam het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
M.b.t. de laatste zin: kan ik dan niet net zo goed die 5000IU bestellen en dit slechts 2-3x per week nemen? Bespaart meteen wat geld. :P
  zondag 24 februari 2013 @ 18:46:30 #50
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123290491
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:44 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ooh kijk, dat is wat anders dan allemaal met pilletjes tekorten aanvullen, het eetpatroon van de bevolking is gewijzigd
Daar zijn we het in dit topic sowieso wel bijna allen over eens: alvorens te supplementeren, liefst eerst zoveel mogelijk uit je voeding halen. Echter is dit voor vitamine D erg moeilijk en bovendien heeft het ook mogelijk andere voordelen voor BB'ers (en niet BB'ers) om extra te supplementeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')