Ik denk meer aan de crisis zoals die in de 30er jaren (samenhangend met de Amerikaanse depressie) in Duitsland was. Een regering die van en voor de elite bezig was (zoals in Nederland nu), terwijl de economie werd leeggezogen door de herstelbetalingen na de 1e WereldOorlog (waar we nu door de EU worden leeggezogen). Uiteindelijk ontstond er een gierende werkeloosheid, en een inflatie die zo snel ging dat je 's ochtends je dagelijkse salaris kreeg en het onmiddelijk moest uitgeven omdat je anders 's middags er niet voldoende eten meer voor kon kopen. En ja, met het beleid dat de EU nu voert is dit scenario niet ondenkbaar, er is een neerwaartse spiraal, die aan het versnellen is, en geen reden om te denken dat het op korte termijn gaat afremmen.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:27 schreef Elvenpath het volgende:
Vanmorgen las ik de metro in de trein. Gelijk op de kop stond: 'Nederland zakt steeds dieper in een recessie'.
Persoonlijk denk ik bij een crisis meer aan de Amerikaanse depressie.
Ik ben al heel lang op zoek naar een eigen sociale huurhuis. Qua financien is het geen probleem. Er zijn echter geen huizen!quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:44 schreef koekii het volgende:
Ik betaal me alleen blauw aan benzine. Voor de rest merk ik als student met een eigen huurhuis vrij weinig van de crisis.
een "eigen" huurhuisquote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:44 schreef koekii het volgende:
Ik betaal me alleen blauw aan benzine. Voor de rest merk ik als student met een eigen huurhuis vrij weinig van de crisis.
Zo is dat!quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:52 schreef Insomnia_ het volgende:
mattie laat ze niet je het dal in praten. het is focktop maar gewoon blijven grinden, hossel als t nodig is. maar laat ze je niet klein krijgen never
Ga in Enschede zoeken, sociale huurwoningen genoegquote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:57 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik ben al heel lang op zoek naar een eigen sociale huurhuis. Qua financien is het geen probleem. Er zijn echter geen huizen!
dat is echt zo frustrerend! Maar hoelang heb jij moeten wachten op een huurwoning? En in welke regio woon je ongeveer?
Alleen geen werk. Daarom woon ik er ook niet meer.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:00 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ga in Enschede zoeken, sociale huurwoningen genoeg
vaste aanstelling = schijnzekerheidquote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:18 schreef littledrummergirl het volgende:
ik zie om me heen een hoop oud klasgenoten (sept 2012 afgestudeerd en hoog opgeleid) die nog steeds niet aan het werk zijn. en dat terwijl onze sector een jaar geleden nog overliep van de banen.
gelukkig heb ik een vaste aanstellingik zit niet ideaal maar ik ga nu ook echt niet switchen
schijnzekerheid of niet, ik ga het niet opgeven om me op het solliciteren te storten, dat heeft nu gewoon geen enkele zinquote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
vaste aanstelling = scheinzekerheid
Want?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
vaste aanstelling = scheinzekerheid
Oh ja, natuurlijk, er is geen hoge inflatie, er is geen enorm schuldenprobleem (zowel publiek als privaat), er is geen ontploffende zeepbel in de huizenmarkt, er zijn geen non-stop stijgende brandstofprijzen die de koopkracht uithollen. De economie is veel meer dan alleen consumenten-consumptie.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:08 schreef RalphFiennes het volgende:
Die hele crisis is sowieso onzin, als je maar lang genoeg blijft hameren op het feit dat het slecht gaat, gaan mensen je vanzelf geloven
Omdat velen denken dat je met een vast aanstelling niet ontslagen kunt worden, en dat is dus wel zo. Als een werkgever van je af wilt lukt dat altijd, vast contract of niet.quote:
Met een geldige reden anders kun je er nog best wel wat uitslepen. Betekent niet dat je met een vaste aanstelling de hele dag met je pik kan gaan spelen, maar zomaar van vandaag op morgen je baan kwijt gebeurt niet.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:41 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Omdat velen denken dat je met een vast aanstelling niet ontslagen kunt worden, en dat is dus wel zo. Als een werkgever van je af wilt lukt dat altijd, vast contract of niet.
je kunt altijd ontslagen worden, maar het is met een vaste aanstelling veel moeilijker, plus dat je vaak niet als eerste op de ontslaglijst staat.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:41 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Omdat velen denken dat je met een vast aanstelling niet ontslagen kunt worden, en dat is dus wel zo. Als een werkgever van je af wilt lukt dat altijd, vast contract of niet.
Vertel dat de minima maar eens....quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:08 schreef RalphFiennes het volgende:
Die hele crisis is sowieso onzin
Makkelijk praten als je er geen last van hebt.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:08 schreef RalphFiennes het volgende:
Ik merk er geen bal van. Heb veel (studenten)schulden afgelost laatste jaar en krijg steeds meer salaris, dus ik ga er zelf heel erg op vooruit. Ik houd zelfs bijna elke maand meer over
Die hele crisis is sowieso onzin, als je maar lang genoeg blijft hameren op het feit dat het slecht gaat, gaan mensen je vanzelf geloven
wat te fixen?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:05 schreef Comp_Lex het volgende:
Ja, daarom ben ik bezig om het te fixen.
Dat is iets wat mijn systeem nog moet bepalen.quote:
Jij weet hoe het zit. Net als schuld. Als je maar vaak genoeg denkt dat hij weg is dan verdampt hij vanzelf. Zo ben ik van mijn studieschuld afgekomen. Ik dacht elke dag dat ik geen schuld meer had en op een dag kreeg ik een brief waarin stond dat mijn schuld weg was.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:08 schreef RalphFiennes het volgende:
Ik merk er geen bal van. Heb veel (studenten)schulden afgelost laatste jaar en krijg steeds meer salaris, dus ik ga er zelf heel erg op vooruit. Ik houd zelfs bijna elke maand meer over
En waarop baseer je dat?quote:Op zaterdag 23 februari 2013 23:28 schreef Seven. het volgende:
En verder vrees ik dat het einde van het kapitalisme in zicht zou kunnen zijn.
Schijnkapitalisme zul je bedoelen.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 23:28 schreef Seven. het volgende:
Bizar, Nederland was het eerste land dat kapitalisme consequent doorvoerde.
Was de VOC een illusie dan? En ik baseer dat op het feit dat staatsvormen komen en gaan. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn. Feudalisme werd ooit waarschijnijk ook beschouwd als een oneindig systeem.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 23:39 schreef Draxler het volgende:
[..]
En waarop baseer je dat?
[..]
Schijnkapitalisme zul je bedoelen.
Op het feit dat alle westerse landen een staatsschuld hebben die ze nevernooit meer kunnen terugbetalen?quote:
Het kapitalisme is geen staatsvorm. Puur kapitalisme kent geen overheidsbemoeienis.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 23:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Was de VOC een illusie dan? En ik baseer dat op het feit dat staatsvormen komen en gaan. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn. Feudalisme werd ooit waarschijnijk ook beschouwd als een oneindig systeem.
Goed, ik haal dan wat termen door elkaar maar wie weet is het einde van de democratie en het kapitalisme in zicht. Ik acht het niet onmogelijk. Maar goed, dit is offtopic dus ik filosofeer verder in BNW.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 23:59 schreef Draxler het volgende:
[..]
Het kapitalisme is geen staatsvorm. Puur kapitalisme kent geen overheidsbemoeienis.
Tja, erg overtuigend is het allemaal niet. En in BNW lijkt me een gedegen discussie al helemaal niet mogelijk.quote:Op zondag 24 februari 2013 00:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Goed, ik haal dan wat termen door elkaar maar wie weet is het einde van de democratie en het kapitalisme in zicht. Ik acht het niet onmogelijk. Maar goed, dit is offtopic dus ik filosofeer verder in BNW.
Vals optimisme? De cijfers zijn anders helemaal niet zo positief.quote:Op zondag 24 februari 2013 00:26 schreef Disclosure het volgende:
Wat mij vooral opvalt is dat veel gewoon wordt verzwegen, of beter gezegd; je kop houden en vooral doorgaan. Deel van het spelletje is ook propaganda als je het mij vraagt, zie maar die zogenaamde groeicijfers van NL, DE en de Eurozone. Als je het mij vraagt fake en enkel bedoeld voor vals optimisme.
Daar hebben we het nog altijd veel te goed voor.quote:Op zondag 24 februari 2013 00:26 schreef Disclosure het volgende:
Waarom de burger er is? Om leeg te plukken en te stemmen, verder moet de burger niet zeuren....
Ik zou graag zien dat we met zijn allen eens de straat op gingen....
Klopt.quote:Op zondag 24 februari 2013 00:26 schreef Disclosure het volgende:
We zouden qua techniek/automatisering een mooi planeet kunnen creeëren en een fijne samenleving, helaas draait alles op geld, macht, en vooral: meer, meer, meer voor minder.
Dan lees jij toch echt andere berichten dan mij. Het enige wat ik lees is negatief. Als de mensen toch een positief werden kom je hier wel uit!quote:Op zondag 24 februari 2013 00:48 schreef Disclosure het volgende:
@Draxler
Ik bedoel met vals optimisme de cijfers voor de komende kwartalen, die zijn altijd positief kun je haast wel zeggen.
Doe je goed, congratz!quote:Op zondag 24 februari 2013 12:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Overstap naar andere werkgever zelfs. Ben in de afgelopen 4 jaar 50% meer gaan verdienen.
quote:Op zondag 24 februari 2013 01:00 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik probeer m'n uitgaven wel wat meer onder controle te houden. M'n neefje was laatst jarig, iPad met Retina-display voor hem gehaald. Met daarbij een Smart Cover van polyurethaan. Neefje teleurgesteld, hij wilde graag een leren hoes. Heb hem toen maar even een lesje economische crisis gegeven. Hij leek het aardig te snappen voor een zes-jarige.
Ik kreeg binnen een half jaar een huurwoning toegewezenquote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:57 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Ik ben al heel lang op zoek naar een eigen sociale huurhuis. Qua financien is het geen probleem. Er zijn echter geen huizen!
dat is echt zo frustrerend! Maar hoelang heb jij moeten wachten op een huurwoning? En in welke regio woon je ongeveer?
Ja, en hoe verder de techniek gaat, hoe meer werklozen erbij komen. Alles wordt immers overgenomen door machines. Dat was eerst het geval bij de industrie, de landbouw etc. maar nu moet ook de dienstensector er steeds meer aan geloven.quote:Op zondag 24 februari 2013 00:26 schreef Disclosure het volgende:
Wat mij vooral opvalt is dat veel gewoon wordt verzwegen, of beter gezegd; je kop houden en vooral doorgaan. Deel van het spelletje is ook propaganda als je het mij vraagt, zie maar die zogenaamde groeicijfers van NL, DE en de Eurozone. Als je het mij vraagt fake en enkel bedoeld voor vals optimisme.
Ondertussen gaat de elite, want dat is de beste verwoording voor de clubjes in Den Haag en Brussel gewoon door.
Waarom de burger er is? Om leeg te plukken en te stemmen, verder moet de burger niet zeuren....
Ik zou graag zien dat we met zijn allen eens de straat op gingen....
We zouden qua techniek/automatisering een mooi planeet kunnen creeëren en een fijne samenleving, helaas draait alles op geld, macht, en vooral: meer, meer, meer voor minder.
Vraag 1: Ik ben al 2 keer werkeloos geweest en ik zie meer mensen werkeloos worden.quote:Maar mijn vraag aan jullie:
- merken jullie al iets van de crisis? (baan verloren, geen baan kunnen vinden, alles word duurder, je hebt geen vertrouwen meer in de toekomst)
- Waar denken jullie dat het eindigen? Persoonlijk denk ik bij een crisis meer aan de Amerikaanse depressie. Waarin zelfs de basisdingen zoals eten moeilijk te verkrijgen waren. Zal Nederland ook die richting op gaan? Of zullen we straks geen huizen meer kunnen betalen (koop en huur)?
- Wat is je gevoel bij deze crisis? Heb je nog vertrouwen in de toekomst of niet meer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |