Ik maak me wel wat zorgen over hoe ik op de langere termijn de jaarlijkse huurverhoging van 4,5% of meer ga betalen (laagste inkomensgroep: 1,5% plus inflatie van 3%).
Ik behoor tot de laagste inkomens, maar verdien momenteel wel net genoeg om geen huursubsidie te krijgen.
Dit jaar ga ik maandelijks ruim 16 euro per maand meer huur betalen, volgend jaar is dat ten opzichte van nu al ruim 33 euro per maand meer. En in 2015 ruim 50 euro per maand meer ten opzichte van nu. Dat tikt nogal aan.
En dat is dan nog berekend bij een inflatie van 3%. Maar als de inflatie komende jaren nog erger zou gaan toenemen, dan gaat de huur dus ook fors omhoog (want tis jaarlijks 1,5% PLUS inflatie).
Verder maak ik me wel een beetje zorgen over 'wat als ik mijn baan verlies'. Ik heb momenteel een baantje wat ooit afloopt. Kan nog een paar maanden duren, maar ook twee jaar. Geen idee.
Omdat ik mijn HBO jaren terug niet heb afgemaakt wegens gezondheidsproblemen (heb wel wat 'vervangende' MBO papiertjes waar ik nooit wat mee gedaan heb) en verder geen praktijkervaring heb in HBO en MBO functies, ga ik dan weer op zoek naar functies als licht administratief medewerker, callcenter inbound, verkoopster, data-entry, receptioniste, schoonmaakster etc.
Stuk voor stuk dingen die ik vreselijk vind trouwens maar ik weet het gewoon verder ook niet. Geen geld voor opleiding, geen HBO papiertje en geen (HBO/ MBO) ervaring. En weet niet waar ik het anders moet zoeken, alle banen hebben tegenwoordig engelse titels zodat ik niet meer weet om wat voor werk het gaat en al snel het idee heb dat ik daar toch niet aan voldoe.
Ik vis met mijn 31 jaar dus eigenlijk een beetje in dezelfde vijver als scholieren en studenten. Nu zeggen ze dat de jeugdwerkloosheid erg hoog is.
Als dit komt doordat er gebrek is aan het soort baantjes wat ik zoek (simpele baantjes zonder al te veel opleiding tussen basisopleiding en HAVO/ studentniveau in) dan heb ik dus een probleem. Temeer omdat ik in vergelijking met scholieren/ studenten ook al als te oud wordt gezien en als te slim (vanwege mijn niet afgemaakte HBO).
Bovendien zijn de eisen tegenwoordig zelfs voor de simpelste dingen erg hoog: ik heb zat callcenterervaring (vond het vreselijk maar ok), maar als je een baantje als klantenservicemedewerker wilt moet je ten eerste de callcenterpapiertjes hebben, ten tweede minimaal 2 jaar soortgelijke ervaring, en ten derde moet die ervaring niet langer dan een halfjaar geleden zijn :/
Zo vind ik natuurlijk nooit wat.
Ik mag hopen dat ik als ik werkloos wordt ooit nog iets vind voor ik ECHT 'te oud' ben (40+) en mijn dagen in de bijstand moet slijten.
[ Bericht 1% gewijzigd door bulbjes op 26-02-2013 00:44:54 ]