Je lult?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:
De RATP heeft besloten uit besparing de verwarming niet meer aan te zetten in de treinen...
Heb je deze brief al naar NSR en Prorail gestuurd? Je gebruikt nogal wat spreektaal namelijk, dat staat niet zo netjes.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 01:35 schreef DriekOplopers het volgende:
Mail aan Marion Gout (ProRail) en Ingrid Thijssen (NSR):
Beste Ingrid, beste Marion,
Er kan heus wel een keer wat kapotgaan aan het spoor of aan een trein. Geen weldenkend mens zal dat ontkennen. Maar dat neemt niet weg dat áls er een keer wat kapotgaat, er wel zo goed mogelijk voor de reiziger dient te worden gezorgd.
Gisteren heb ik op Amsterdam Centraal mijn hoogbejaarde vader op de trein gezet. Naar de Kop van Noord-Holland. Rond het middaguur.
Op het station werd omgeroepen dat het treinverkeer van en naar Utrecht verstoord was wegens “lopers op het spoor”.
1. Dat was wel een erg gekleurde weergave van de feiten. Reizigers zullen hebben gedacht dat die arme NS ook wel last had van onverlaten die door wangedrag het treinverkeer in de soep lieten lopen. Echter, wat was het geval. Een trein met een kapotte railrem die over het spoor sleepte, was tussen Utrecht en Maarssen tot stilstand gekomen. Reizigers, mogelijk daartoe aangespoord door lotgenoten die wel eens zeer langdurig in een trein vast hadden gezeten, hadden de trein -onverstandig maar begrijpelijk- verlaten en waren inderdaad te voet in de nabijheid van het spoor gegaan. Terwijl er in ieder geval nog twee sporen beschikbaar waren (waar vroeger standaard bijna dezelfde treindienst over werd afgewikkeld), werd de treindienst volledig stilgelegd in plaats van enigszins op peil gehouden met een Lastgeving Voorzichtig Rijden. Maar de reden was dus primair een gestrande trein en een rigoureuze stillegging van de treindienst, en niet “lopers op het spoor”.
Tegenstrijdige berichten over het vertrekspoor van de vertraagde IC naar Alkmaar, die rond 10 over 12 uiteindelijk zou gaan vertrekken. Volgens de omroep vanaf spoor 5b, maar de trein werd getoond op de treinaanwijzer op spoor 8b, waar mijn vader en ik stonden te wachten op de IC naar Den Helder. Uiteindelijk toch maar met een aantal reizigers naar spoor 5b gelopen, om daar de trein net te zien vertrekken. Niet fijn.
2. Is het nou zo moeilijk om te zorgen dat zowel de omroep als de treinaanwijzers de juiste informatie verstrekken? In een wereld die van de ICT aan mekaar hangt is dit soort gepruts echt niet aanvaardbaar. Gewoon niet.
De IC naar Den Helder, vertrek 12:12, liep een vertraging op van 30 minuten, aldus de treinaanwijzer op spoor 8b.
3. Was het misschien een idee geweest, de vertraagde IC naar Alkmaar nog twee minuten te laten wachten en dan de rit naar Den Helder te laten maken? Dat was fijn geweest voor alle reizigers met een bestemming ten noorden van Alkmaar. Uiteraard had dan voor de kerende trein vanaf Alkmaar een treinstel en personeel moeten worden georganiseerd, maar dat zou een beetje slagvaardig spoorsysteem toch moeten aankunnen. Door een gebrek aan creativiteit was een probleem dat aan de orde was nabij Utrecht nu uitgemond in uitval in de richting van Den Helder.
De volgende IC vanuit Amsterdam naar Alkmaar zou de IC van 12:27 zijn. Deze stond op spoor 8b op de treinaanwijzer. De trein, echter, stond op spoor 8a. Daar stonden de treinaanwijzers op zwart. De verwarring werd nog groter doordat de trein aan de zijde van spoor 8b zijn sluitseinen aanhad, zodat de indruk werd gewekt dat het een trein betrof die zou vertrekken in de richting van Utrecht. Puur mijn nieuwsgierigheid maakte, dat ik even ging kijken en kon constateren dat het hier om de volgende IC richting Alkmaar ging. Op het perron tussen de sporen 7b en 8b stonden enkele geüniformeerde NS’ers gezellig te keuvelen. Maar reizigers informeren of een omroepbericht regelen, ho maar. Uiteindelijk heb ik de reizigers op spoor 8b maar naar hun trein verwezen. Ook mijn pa is ingestapt, om vervolgens op Alkmaar nog een half uur te moeten wachten op zijn trein naar Den Helder, een trein die in totaal dus zo’n drie kwartier vertraging had.
4. Hoe moeilijk is het nou om te zorgen dat de reisinformatie op de treinaanwijzers klopt (op 8a vermelding IC naar Alkmaar en op 8b het bericht dat de IC naar Alkmaar vertrekt vanaf spoor 8a)? Of was het misschien een idee geweest om de trein op spoor 8a even op te trekken naar spoor 8b, zodat deze klaarstond op de plek waar de reizigers deze blijkens de informatie ook mochten verwachten?
Teleurgesteld in, en ontevreden over de prestaties van het spoor ben ik weer huiswaarts gegaan. Met de tram. Ik hoefde gelukkig niet met de trein.
5. Samenvatting: De reiziger wordt na een defect aan een NS-trein niet vervoerd waar dat best had gekund, logistieke oplossingsgerichtheid is ver te zoeken, het personeel ter plaatse heeft zo te zien ook de moed maar opgegeven en de informatie over wat er dan resteert, verdoezelt feiten en is inhoudelijk gewoon ver beneden peil.
Ik moet zeggen dat wat ik gisteren heb gezien op Amsterdam Centraal, overeenkomt met de teneur van klachten die we van andere reizigers krijgen, kriskras door het land. Ook onze partners en vaste adviseurs zien dit soort narigheid regelmatig gebeuren. Er valt nog heel wat te verbeteren. Sterker nog: er moet heel wat verbeteren. Eerlijk gezegd heb ik voor wat ik gisteren op Amsterdam Centraal heb gezien geen goed woord over.
Graag verneem ik jullie reacties.
Als altijd hartelijke groet,
Rikus
21 februari 2013
Haha, wat een bedrijf is het ook. Lekker met dit weer..quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Nee, ik lul niet, enorme klaagzang op faceboek, alleen al van collegas....
Straks wordt duidelijk waar de verstoring zit, waardoor alleen op enkele overwegen rustig hoeft te worden gereden. Inmiddels is het systeem op 7 deeltrajecten actief en dat worden er binnenkort 16.quote:Minder treinvertragingen door nieuwe storingsmelder
Een slimme storingsmelder van ProRail moet een einde maken aan onnodig oponthoud op het spoor. Er worden nu soms storingen gemeld van spoorwegovergangen waar niks mee is. Hierdoor ontstaan treinfiles en minutenlange vertragingen.
Dat meldt dagblad Sp!ts. Als er nu binnen een traject bij twee of meer overgangen storing is, worden alle overgangen gelijk verdacht van een storing. Over het hele traject moeten treinen dan stapvoets rijden.
Komt het vaak voor dat meerdere overwegen op één deeltraject in storing zijn dan? Want het systeem is dus specifiek daarvoor bedoeld. Als een enkele overweg in storing is, was immers al duidelijk welke het betrof (ook vóór de implementatie van dit systeem).quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:35 schreef Peterselieman het volgende:
Eindelijk weer eens de introductie van een handig systeem:
[..]
Straks wordt duidelijk waar de verstoring zit, waardoor alleen op enkele overwegen rustig hoeft te worden gereden. Inmiddels is het systeem op 7 deeltrajecten actief en dat worden er binnenkort 16.
bron: http://www.rtl.nl/compone(...)r_storingsmelder.xml
Als een trein te langzaam rijdt gaat de overweg al in storing, dus de kans is wel groot ja dat bij een overwegstoring direct alle overwegen eruit liggen.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:49 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Komt het vaak voor dat meerdere overwegen op één deeltraject in storing zijn dan? Want het systeem is dus specifiek daarvoor bedoeld. Als een enkele overweg in storing is, was immers al duidelijk welke het betrof (ook vóór de implementatie van dit systeem).
Interesting... Weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:50 schreef b2py het volgende:
[..]
Als een trein te langzaam rijdt gaat de overweg al in storing, dus de kans is wel groot ja dat bij een overwegstoring direct alle overwegen eruit liggen.
Of je hebt twee overwegen vlak bij elkaar, waar 1 stilstaande trein op beide overwegen staat. Dan heb je er ook twee in storing en weet je dus al niet meer welke 2 als treindienstleider..quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:50 schreef b2py het volgende:
[..]
Als een trein te langzaam rijdt gaat de overweg al in storing, dus de kans is wel groot ja dat bij een overwegstoring direct alle overwegen eruit liggen.
Uiteindelijk kun je dat nooit goed doen, vrees ik. Was de storing net iets later opgelost, dan was je op Kampen Zuid gestrand en had je de volgende IC naar Groningen/Leeuwarden voorbij zien razen en had je daardoor juist extra vertraging gehad.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 11:28 schreef Viezze het volgende:
Gisteren weer een knap staaltje communicatie van de NS. IC vanuit Lelystad richting Groningen stond stil omdat er problemen in Zwolle waren. Uiteindelijk werd de trein opgeheven en moesten we allemaal in de sprinter die wel zou gaan. In de sprinter werd gezegd dat ze niet verder zouden rijden dan Kampen Zuid maar ik heb het er maar op gegokt; en hij reed inderdaad gewoon door naar Zwolle.
Oftewel, door de geweldige communicatie hebben meerdere mensen 60 minuten vertraging opgelopen terwijl het gewoon bij 30 had kunnen blijven.
Ik mag hopen dat die IC dan op Kampen Zuid was gestopt..quote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Uiteindelijk kun je dat nooit goed doen, vrees ik. Was de storing net iets later opgelost, dan was je op Kampen Zuid gestrand en had je de volgende IC naar Groningen/Leeuwarden voorbij zien razen en had je daardoor juist extra vertraging gehad.
inmiddels 1 spoor vrijgegeven, treinen rijden wel vertraagd.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zijn ze in België nog wel in staat om op een fatsoenlijke manier treinen te laten rijden?
Ik was uiteindelijk 16.45u in Zwolle, deze storing was later volgens mij. Blijft vreemd dat er niks op de NS site stond.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:24 schreef Peterselieman het volgende:
hoe laat reisde je, Viezze?
kom iig wel dit tegen: http://www.weblogzwolle.nl/content/view/33803/55/
Op de Hanzelijn kun je overal keren, die is namelijk net als Amsterdam-Utrecht aangelegd als bediende baan (allemaal bediende seinen ipv P-seinen).quote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:26 schreef Viezze het volgende:
Kan je überhaupt keren bij Kampen Zuid?
Daarnaast zouden ze er in zo'n geval gewoon voor moeten kiezen de sprinter als eerste door te laten vind ik, IC er achteraan.
Bij de aansluiting voor de spoorbrug werd er vervolgens nog een goederentrein voorgelaten; iedereen natuurlijk zuchten maar mij maakte het al niets meer uitOp Zwolle zelf was alles in de war qua spoorgebruik.
Ja, maar als er al een andere trein achter je aan gestuurd is kun je dus niet kerenquote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:47 schreef dennistd het volgende:
[..]
Op de Hanzelijn kun je overal keren, die is namelijk net als Amsterdam-Utrecht aangelegd als bediende baan (allemaal bediende seinen ipv P-seinen).
Dat zou tof zijnquote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:54 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Moet je een een Frans huisadres hebben? Dan stuur ik ze dor
quote:Op vrijdag 22 februari 2013 12:47 schreef dennistd het volgende:
[..]
Op de Hanzelijn kun je overal keren, die is namelijk net als Amsterdam-Utrecht aangelegd als bediende baan (allemaal bediende seinen ipv P-seinen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |