quote:
Dit wordt een column met een zeer dubieuze houdbaarheid. Hij gaat namelijk over de PlayStation 4 en op het moment dat je dit leest, zijn we nog maar een paar uur verwijderd van Sony’s persconferentie in New York (vanavond 0.00). Alles wat ik hier nu schrijf en uitkraam kan achterhaald, ingehaald, onwaar en inaccuraat zijn wat min of meer vier keer hetzelfde is, maar dat terzijde.
Ik schrijf (schreef) deze column vlak voordat ik afreisde naar Schiphol, alwaar ik samen met nog een hele groep persmuskieten in een vliegtuig stapte richting New York. Natuurlijk, je kunt woensdag om middernacht de live-stream volgen, maar ‘live’ ergens bij zijn is toch wel heel anders dan het volgen via internet, al was het maar omdat ik na afloop een aantal Sony PlayStation bobo’s aan de spreekwoordelijke tand ga voelen. En omdat het zelf meemaken, in zo’n zaal, vol geroezemoes, met alles op een enorm scherm niets minder dan magisch is. Maar voor het zover is, blijft het gissen, speculeren of… gewoon logisch nadenken en ‘connecting the dots’. Want wat gaat Sony nou daadwerkelijk laten zien in The Big Apple? Laat ik het koffiedikkijk-lijstje eens aflopen.
1) De prijs van de PlayStation 4?
Normaliter doet een hardware maker dit pas laat in het traject. Dat is ook wel logisch want als je machine (te) duur is, dood je al meteen een stuk hype. Deze keer zijn de kaarten echter anders geschud. Diverse Japanse kranten menen al te weten wat de console gaat kosten en er gaan zelfs geruchten dat de PS 4 goedkoper wordt dan de PS 3. Dat lijkt me allemaal heel erg sterk, maar wie weet wordt het wel een “alles of niets” strategie van Sony. Ik denk echter dat Sony nog even de kaken op elkaar houdt wat prijs betreft. Wie weet komt er wel een pricedrop voor PS 3 en PS Vita in navolging van de PS Vita pricedrop in Japan. Zou zo maar kunnen…
2) De launch date
Ik verwacht de launch date eerder aangekondigd dan de prijs van het apparaat, maar ook hier is het nog even afwachten. Sony wil natuurlijk ook nog een paar troeven achter de hand houden voor de aankomende E3. Toch, als ik er uit twee moet kiezen dan zeg ik: in New York de launch date en in Los Angeles de prijs van het apparaat. Mijn inschatting? We zien de PlayStation 4 eind oktober in Japan, eind oktober/ begin november in Amerika en ‘early’ 2014 in Europa… wat waarschijnlijk neerkomt op maart 2014.
3) Streaming & Blu-ray
Gaikai is door Sony opgekocht voor 380 miljoen dollar en dat hebben ze natuurlijk niet voor niets gedaan. De PlayStation 4 kan straks namelijk, via de cloud, games 'streamen' en maakt daarvoor gebruik van de door Sony overgenomen dienst. Deze wijsheid komt overigens rechtstreeks van de Wall Street Journal, die het op haar beurt weer zegt te hebben van Sony zelf. De techniek is volgens WSJ met name bedoeld om PS3-titels op de PlayStation 4 te kunnen spelen. Games die speciaal voor de Playstation 4 worden gemaakt, zullen vooralsnog fysiek in de winkel te koop zijn… waardoor het dus ook geen vraag meer is of de PS 4 een Blu-ray speler aan boord zal blijven houden. Ja, dus.
4) Games #1
Naar verluidt reizen onder andere werknemers van Evolution Studio’s en Guerrilla Games naar New York af. Dat doen ze niet voor de leuk, dus een next-racer (MotorStorm PS 4?) en Killzone 4 zouden zo maar hun eerste reveal kunnen krijgen woensdagnacht. Guerrilla werkt ook aan een nieuwe ip, naast Killzone 4, maar als launchtitel is het veiliger om met een reeds bekende franchise te starten.
5) Games #2
Andere geluiden noemen Kingdom Hearts 3, Uncharted 4 (het 2e team van Naughty Dog dat niet aan The Last of Us werkt is hier al een tijd mee bezig) en The Last Guardian. Die laatste game kent een zeer moeizame ontwikkeling. Volgens geruchten is er twee jaar geleden besloten dat de game naar de PS 4 getild zou worden. Een andere oude bekende uit Japan is natuurlijk Gran Turismo. Het is dan ook geen vraag of Polyphony aan Gran Turismo 6 werkt, alleen wanneer ze er voor het eerst iets over gaan zeggen. Iedere grote PlayStation onthulling ging gepaard met onthulling van een Gran Turismo titel dus 1 en 1 is twee… alhoewel. GT 6 zou natuurlijk wel in de wielen kunnen gaan rijden van Evolution’s nieuwe game.
6) Games #3
Eigen games is belangrijk maar je bent nergens zonder third-party support. Ik verwacht dan ook dat EA en Activison on stage gaan zeggen dat het allemaal geweldig is wat Sony doet en misschien wel een Battlefield –tje 4 of een Destiny mini-aankondigingetje doen. Wie weet laat Ubisoft wel wat zien van Watch Dogs, of komt Tim Sweeney van Epic de nieuwe Unreal 4 engine tonen, die natuurlijk “super-de-luxe loopt op de nieuwe PlayStation 4”.
Voorlopige conclusie…
Sony moet met harde feiten komen, dus óf een launch date óf een hardware-prijs zou mooi zijn. Belangrijker nog zijn de games, want dat is dé manier om gamers enthousiast te krijgen voor een nieuwe console. Ik ben heel erg benieuwd waar men allemaal mee komt, en als de helft van bovenstaande al getoond wordt, ben ik een tevreden man. Wat jullie? Heb ik nog wat gemist? En als je dit pas leest, nadat je inmiddels de persconferentie gezien hebt, wat vond je ervan?