Ik dacht dat hek ook goed was , totdat ik de ketel ging monitoren, ik kon aan de ketel ook niet veel vernemen , maar het probleem was er wel.quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:01 schreef dudenl het volgende:
Precies, dat denk ik dus ook.
In de Evohome kan je aangeven hoevaak per uur hij zou moeten verwarmen (bij vraag zou je zeggen), echter lijkt het erop dat dit signaal dus ook uitgezonden wordt indien er geen vraag is.
Ik vraag me dan wel af waarom Anoymouse er met dezelfde setup als ik, schijnbaar geen last van heeft.
@ Anoy, jij monitoort het systeem toch, zie jij geen vraag om de zoveel minuten dan?
Dan zou die van mij altijd in noodprocedure draaien. Maar normaal zou je dat moeten zien aan de knipper combi van de LED.quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:38 schreef AJS1 het volgende:
@dudenl
Jouw opmerking "Af en toe gaat de ketel dus zonder vraag verwarmen. Gemeten temp ligt gemiddeld 2 a 3 graden boven de instellings temp op dat moment." wijst op het feit dat het ketelrelais in een soort noodprocedure draait. Dit is op te lossen door het ketelrelais te resetten (15 seconden knop ingedrukt houden, daarna loslaten, daarna 5 seconden ingedrukt houden om ketelrelais opnieuw te binden aan de Evotouch). Succes met het systeem.
Heb ik ook al geprobeerd, dan gebeurd het niet...quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:35 schreef simonmo het volgende:
[..]
Ik ga van t weekeinde de origenele remeha therm. Er aan hangen en dan monitoren. Kijken wat de ketel dan doet.
Zowel met aan/uit als met OT module verwarmt de ketel ongevraagd.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 09:28 schreef a3bo het volgende:
De logica van het Evohome systeem t.o.v. de cv ketel is volgens mij als volgt :
Cv ketel wordt aangestuurd door het ketelrelais
Ketelrelais wordt aangestuurd door de Evotouch
Evotouch wordt aangestuurd door de temperatuurvoeler(s)
Als het ketelrelais niet (goed) wordt aangestuurd door de Evotouch, gaat het ketelrelais autonoom werken.
Daar staat ergens in een eerdere post al over geschreven hoe dat precies functioneert.
Diegenen met een ketel die aanslaat zonder warmtevraag vanuit de Evotouch, moeten de oorzaak zoeken in een ketelrelais wat niet goed wordt aangestuurd.
Als het anders is, dan hoor ik dat uiteraard graag.
Zet de EvoTouch helemaal uit (eerst reset, batterijen er uit). Dan de aan/uit relais resetten (knopje 15 seconden indrukken). En dan eens testen. Als het goed is mag de ketel niet aan gaan. Als je dit werkend krijgt weet je dat de combi van relais en ketel in orde is. Dan de EvoTouch inschakelen en pairen met het relais. Dan weer testen wat er gebeurd. Zo steeds een stapje verder. Dan 1 zone aanmaken, eerst zonder HR80'. Weer testen. Dan met HR80, weer testen. enzquote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:02 schreef dudenl het volgende:
Met aan/uit heb ik dat niet meer getest.
Kom er nu ook even niet aan toe... Misschien van het weekend ergens.
Vreemd. Toen ik mijn OT module aan de ketel koppelde gebeurde er niets. Koppel de OT module eens aan je EvoTouch en kijk wat er dan gebeurt.quote:Op zondag 24 februari 2013 15:20 schreef simonmo het volgende:
zo net even het ketelrelais opentherm aangesloten,om te kijken wat de ketel doet,
relais gereset, hr80 batterijen er uit, hce 80 afgekoppeld, en de evotouchen zijn de deur uit voor software update.
Ketel geeft direkt aan , dat de ruimte temp 20C is en dat de ingestelde temp ook 20C is.
Waar hij dit weghaalt ????. maar hij wil dus gewoon weer even stoken om zijn ruimte temp. te behouden, en warmtevraag kan er niet zijn want er is niks aangesloten.
Volgens mij zijn de verschillen tussen 2.1 en 2.3 minimaal: ik heb vanmiddag een 2.3 geïnstalleerd en zag dat deze met een HGI80 gepaird kon worden en dat je via "Systeemoverzicht" de softwareversie kon opvragen. Volgens mij verder geen bijzonderheden.quote:Op zondag 24 februari 2013 15:23 schreef a3bo het volgende:
Ben benieuwd wat de verschillen tussen versie V21 en V23 zijn.
Remeha Calanta 28Cquote:Op zondag 24 februari 2013 20:41 schreef simonmo het volgende:
Krijg de evotouch eind deze week terug , dan ga ik het proberen
Microkid , wat voor ketel heb je.
Ik heb afgelopen weekend een setje van Electrabel België geïnstalleerd waar een Evotouch met 2.3 bij zat. Versie 2.3 heb je nodig om aan een HGI80 te kunnen koppelen.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:20 schreef Anonymousse het volgende:
@AJS1 Hoezo 2.3 geïnstalleerd? Hoe kom je aan de update?
Ik woon niet in België, maar heb via een goede kennis in België de set aangeschaft en onder zijn naam een abonnement( 3 euro per maand) lopen voor de web toegang. Electrabel België levert alleen aan adressen in België. Ik ben zelf klant bij Electrabel Nederland maar die gaan deze set zeker nog niet in 2013 aanbieden.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:43 schreef Anonymousse het volgende:
@AJS1 Woon je in België? Is Electrabel je energie leverancier? Wat doe je met de oude Evotouch?
Je beschrijft precies de punten die ik ook heb ondervonden (muv het verliezen van de verbinding).quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:15 schreef mcaklein het volgende:
Dag allen,
Sinds vorige zomer heb ik ook een EvoHome systeem (met 8 HR80's, OT module naar Remeha ketel en BDR91 voor vloerverwarmingsklep). Sinds kort ben ik weer mee gaan lezen op dit forum.
Ik heb ook het probleem gehad met het onnodig aanslaan, maar dat voorkom ik nu door 's nachts de gewenste temperatuur flink onder de ruimte-temperatuur in te stellen. Overdag (zeker als het iets minder koud is) blijf ik wel het probleem houden dat de ketel aanspringt als de ruimtetemperatuur in de buurt van de ingestelde temperatuur komt, al ver voordat de HR80's open gaan. Ik zou dat probleem graag verholpen willen hebben, dus ik sluit me graag aan bij een gezamenlijke actie naar Honeywell. Ook vind ik het trouwens erg lastig dat ik de temperatuur die is ingesteld op de HR80 niet kan aflezen op de EvoTouch.
Nu heb ik een ander probleem: 2 van de HR80's verliezen af en toe de verbinding met de EvoTouch, waardoor ze op 20 graden springen. Daardoor worden ruimtes "plotseling" verwarmd, bijv. midden in de nacht. Dit gebeurde zelfs toen ik een week op vakantie was en de EvoTouch instelling op "UIT" ipv "Verwarmen" stond!
Over dat probleem heb ik een aantal vragen:
* Hebben jullie een idee hoe dit kan komen: is het misschien vanwege een bijna lege batterij van de HR80's? Op het scherm staat nog niet "batt"?
* Is het mogelijk in te stellen dat de HR80 bij verlies van communicatie NIET naar 20 graden gaat (zotte default instelling).
* Hoe kan het dat de ketel toch gaat verwarmen als een HR80 dat vraagt, zelfs als de EvoTouch op "UIT" staat? De HR80 kan dat toch niet zelf vragen aan de OT-module? Het moet dus via de EvoTouch lopen; het lijkt me een bug. Weten jullie of dit misschien verholpen is in een nieuwe versie van de software?
Bedankt voor het meedenken!
Je zou toch hopen dat Honeywell het omruilen van een OT module voor een aan/uit module vergoedt, want blijkt gewoon een ondeugdelijk product. Heeft iemand ervaring met het laten omruilen?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:14 schreef dudenl het volgende:
[..]
De problemen van het ongevraagd verwarmen ben ik voor 99% kwijt sinds ik de OT heb vervangen voor een aan/uit module. Die 1% kan ik nog niet helemaal plaatsen, soms verwarmd hij onnodig lang door (HR80's staan al dicht en toch blijft de vraag nog even...)
Dank voor je reactie. Ik heb nu de batterijen van de twee HR80's vervangen en het probleem is sinds vrijdag niet meer opgetreden. In het logboek staat geen enkel bericht. Dat van de 5 graden lijkt niet te kloppen voor de HR80 met communicatie-verlies, want die was tijdens m'n vakantie op 20 graden gesprongen, ondanks dat de EvoTouch op "verwarm uit" stond. In de betreffende kamer was het behoorlijk warm.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 01:37 schreef Anonymousse het volgende:
@mcaklein HR80 probleem: te lage spanning zie je in het logboek van de Evotouch, bij communicatie verlies naar 20 graden is niet in te stellen maar je kunt een communicatie test uitvoeren, verwarm uit houdt in dat de ingestelde temperatuur op 5 graden staat (je wilt toch niet dat er iets bevriest).
Duurde even voordat ik het kon testen. Bij het uitvoeren van de test geeft de HR80 lang aan dat er geen signaal is ontvangen (00 0). Pas nadat ik hem een meter verplaatst had zag ik dat regelmatig een signaal binnenkwam (niet alle) met sterkte 5. De teller liep dus langzaam op. Het lijkt dus alsof het signaal af en toe "kwijt raakt", maar als het binnenkomt wel met voldoende sterkte. Kan dit met storing door DECT telefoon te maken hebben?quote:Op maandag 11 maart 2013 00:22 schreef Anonymousse het volgende:
@mcaklein Een te lage spanning heeft zich dus niet voor gedaan. Is dus een slechte communicatie tussen Evotouch en HR80. De HR80 ziet een hele tijd geen Evotouch, gaat in SYNC en na max 4 minuten wordt de ingestelde temperatuur 20 graden. Dit resulteert in een berekende demand waarde die de Evotouch regelmatig ontvangt en de Evotouch stuurt de hoogste demand waarde naar het OT module die adhv deze waarde de ketel aanstuurt met een bepaalde temperatuur.
Wat geeft de communicatie test?
Ik heb Danfoss ventielen, en de OT module knippert iedere 10 seconden kort groen, dat lijkt dus okee. Dat probleem met aanslaan treedt consequent op als in één van de ruimtes de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur.quote:Over het onnodig aanslaan: Wat voor ventielen heb je? Wat is de bedrijfs modus van HR80?
Wijs het OT module eens opnieuw toe: RESET het OT module en wijs toe (let op de LED's).
Hallo Koosie,quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:43 schreef humabo het volgende:
Hallo allen,
Ik ben bezig om de Evo systeem te installeren alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
ik wil de relais (BDR91) aansluiten op een Nefit Ecomline HR Classic.
dit zou aansluiting 1&2 moeten zijn alleen krijg ik geen voeding op de relais.
ik heb alles klaarstaan en heb alleen deze informatie nodig.
wie kan mij helpen???
alvast bedankt,
Koosie
Zie in bijgaande link bij punt 2.1quote:Op zondag 31 maart 2013 13:59 schreef humabo het volgende:
voor de aansluiting in de BDR91 zitten 6 aansluitingen..
NLL ABC
kun je mij dan ook vertellen waar welke verbinding op aangesloten wordt ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |