Denk je net dat je alles gehad heb, krijg je dit! NS, het enige spoorbedrijf ter wereld dat volledig tot stilstand komt van 5 cm sneeuw ("noodweer"quote:UTRECHT - Spoorbedrijven in het buitenland kijken volgens de NS met jaloezie naar het systeem van de winterweerregeling in Nederland. "We lopen heel erg voorop in de wereld."
Dit stelt de Bert Meerstadt, directeur van de NS, donderdag tegenover NU.nl.
Donderdag geldt in het hele land door sneeuwval opnieuw de aangepaste dienstregeling, waardoor treinen minder vaak rijden. "Geen makkelijke beslissing", aldus Meerstadt.
Ik geloof er helemaal niets van! Treinreizigers doen dat 99% omdat ze geen enkele andere optie hebben. Die hebben dus simpelweg geen keus. Als de NS dan de helft van de treinen niet laat rijden, en alle passagiers samenpropt in overvolle treinen, besparen ze dus enorm veel geld!quote:Het kost ons alleen al door de derving van inkomsten een miljoen euro per dag.
Zou het nog zin hebben de Staat als grootaandeelhouder van NS te herinneren aan het invoeren van de Balkenendenorm?quote:In 2009 ontving NS topman Bert Meerstadt een vast salaris van ruim ¤ 470.000. [...] Ook de andere twee NS directieleden ontvangen een vast salaris van ruim ¤ 470.000 per jaar.
Jep, een trein die uitvalt is geen vertragingquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Buitenland jaloers op regeling winterweer NS:
[..]
Om het over de bespaarde "geld terug bij vertraging" maar niet te hebben, want wat niet rijdt, kan ook geen vertraging hebben! En als NS minder vertragingen heeft, mogen volgend jaar de tarieven weer verder omhoog...
Toch kun je die uitgevallen ritten gewoon claimen hoor. Ik krijg altijd m'n geld. Ik heb uberhaupt niet het idee dat de NS kijkt of een claim terecht is of niet. Indirect is het toch je eigen (belasting)geld.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, een trein die uitvalt is geen vertraging
Een aangepaste dienstregeling is geen vertraging
quote:Moge bakker
Goedemorgen klant, dat is dan 20 euro. Wat kan ik voor u betekenen vandaag?
Alstublieft, 20 euro, en dan wil ik graag een heel gesneden bruin alstublieft.
Kijkt u eens, alstublieft. Bruin brood, gesneden.
Dank u bakker. Mag ik m'n wisselgeld.
Ja hoor, alstublieft 18 euro terug.
Maar bakker, wat is dit nu? U geeft me maar een half bruin brood. Ik vroeg om een hele.
Ja, beste klant. Zoals u ziet ligt er sneeuw. En het vriest ook. Dat zijn extreme weersomstandigheden. Zoals u gisteren op de website van onze bakkerij heeft kunnen lezen moeten klanten van de bakkerij op zo'n moment rekening houden met minder brood, kortere openingstijden en langere rijen.
Oh, maar waarom dan. Het is toch gewoon winter, net als elk jaar?
Nou klant, bij sneeuw kan het zijn dat de vrachtwagens die het meel brengen de bakkerij niet allemaal kunnen bereiken en bij vorst duurt het langer voor onze oven op temperatuur is.
Om ervoor te zorgen dat elke klant toch brood kan kopen zijn we helaas genoodzaakt om de broden te halveren en klanten soms zonder brood weer terug te sturen naar het begin van de rij.
Nou, rare zaak, maar ik betaalde zojuist wel de prijs voor een heel brood.
Beste klant, zoals ik al zei had u dat vantevoren allemaal op de website van de bakkerij kunnen lezen. We hebben u hierover dus voldoende geïnformeerd. Maar gelukkig kan ik u melden dat als er met het brood iets niet goed is, u gewoon gebruik kunt maken van de regeling 'geld terug bij beschimmeld brood'. De bakkerij vindt het ook heel vervelend, maar uiteraard kunnen we helaas niets doen aan extreme weersomstandigheden en we doen er alles aan om alle klanten toch nog brood te kunnen verkopen.
De klant verlaat in boze toestand de bakkerij, op weg naar het station. Gelukkig komt zulke klantgerichtheid alleen bij z'n bakker voor.
Mijn ervaringen met het buitenland onderschrijven dit ook volledig. Sowieso zeurt iedereen in Nederland er over zonder de argumenten te staven. Hoe gaat het in Duitsland en andere landen om ons heen? Men zou daar eerst naar moeten kijken voordat men gaat zeiken. Nee ik heb er geen groot verstand van, maar puur uit eigen ervaring, ja, Nederland doet het best goed. De nieuwe regeling voorkomt chaos, wat nog veel vervelender is voor reizigers.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
dere treinen.
Dat Nederlanders graag horen dat alles in Nederland verschrikkelijk is doet niets af aan de droge feiten dat NS uitstekend presteert.
Nederland heeft een prima binnenlands spoorwegstelsel, inderdaad. Uiteraard kun je bij individuele situaties afvragen of de juiste keuzes zijn genomen, maar dat doet weinig af aan het totaalbeeld.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ns is inderdaad één van de beste spoorwegbedrijven qua stiptheid. Ook zijn de treinen schoon en comfortabele vergeleken met het buitenland.
De ongeregeldheden met de sneeuw komen overal voor en vaak nog een stuk erger dan in Nederland. En dat is wonderlijk als je bedenkt dat het spoornet van Nederland verschrikkelijk dicht is en veel wissels heeft. Daarnaast rijden er erg veel treinen na elkaar waardoor ongeregeldheden snel doorwerken op andere treinen.
Dat Nederlanders graag horen dat alles in Nederland verschrikkelijk is doet niets af aan de droge feiten dat NS uitstekend presteert.
Waarschijnlijk omdat politici een aantal jaren later zelf graaier zijnquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:22 schreef yavanna het volgende:
Och ja, er zijn toch nimmer gevolgen voor het falen van o.a. deze man, dankzij o.a. de VVD.
Met zijn inkomen, bonussen, achterlijke onkostenvergoedingen ( 1310 bruto per maand, omdat hij GEEN! leaseauto heeft ( WTF ) en baangarantie zal hij zich wel koning voelen in zijn eigen wereldvreemde wereldje.
Klaarblijkelijk heeft het grootste gedeelte van de bevolking geen moeite met dit soort mensen, gezien de stemkeuze op VVD/PvdA. Partijen welke NIETS doen aan dit soort asociale uitvreters en wel een hoop doen VOOR dit soort falende graaiers.
Het enige échte foute vind ik, dat als de NS besluit dat de dag erna minder treinen rijden, deze niet tellen als treinen met vertraging. Hierdoor lijkt het aan het eind van het jaar alsof de NS prima presteert qua stiptheid en ze dus weer de prijzen kunnen verhogen. Doordat het niet laten rijden van een trein hun stiptheid vergroot, zullen ze mogelijk sneller dan nodig is grijpen naar het laten uitvallen van treinen. Een voorbeeld hiervan was zichtbaar in de zomer van 2012 (misschien was het 2011) waarbij storm was voorspeld. De hele dag reden er minder treinen, terwijl er tot 18:00 nergens een wolkje te zien was.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:23 schreef Reya het volgende:
[..]
Nederland heeft een prima binnenlands spoorwegstelsel, inderdaad. Uiteraard kun je bij individuele situaties afvragen of de juiste keuzes zijn genomen, maar dat doet weinig af aan het totaalbeeld.
In de ICE van Frankfurt naar Arnhem, een heerlijke stoel, stopcontact voor mijn laptop, conducteur die vraagt of ik iets wens uit de restauratie. Ah, een koffie graag, en brengt korte tijd later koffie voorbij die ik afreken. Ik moet poepen van de koffie en ga even naar het schone toilet.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ns is inderdaad één van de beste spoorwegbedrijven qua stiptheid. Ook zijn de treinen schoon en comfortabele vergeleken met het buitenland.
De ongeregeldheden met de sneeuw komen overal voor en vaak nog een stuk erger dan in Nederland. En dat is wonderlijk als je bedenkt dat het spoornet van Nederland verschrikkelijk dicht is en veel wissels heeft. Daarnaast rijden er erg veel treinen na elkaar waardoor ongeregeldheden snel doorwerken op andere treinen.
Dat Nederlanders graag horen dat alles in Nederland verschrikkelijk is doet niets af aan de droge feiten dat NS uitstekend presteert.
En dit toont aan dat je werkelijk geen flauw benul hebt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Oh, en wat het buitenland betreft:
Juist een trein moet het laatste ding zijn wat uitvalt bij sneeuw, op rails schuif je nergens tegenaan.
Die is mooi voor op een billboardquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de ICE van Frankfurt naar Arnhem, een heerlijke stoel, stopcontact voor mijn laptop, conducteur die vraagt of ik iets wens uit de restauratie. Ah, een koffie graag, en brengt korte tijd later koffie voorbij die ik afreken. Ik moet poepen van de koffie en ga even naar het schone toilet.
In Arnhem aangekomen wacht ik op mijn aansluiting. Bomvolle stinkende trein. De conducteur vraagt naar mijn plaatsbewijs en ik zoek even in mijn portefeulle, KOMT ER NOG WAT VAN? IK STA HIER TE WACHTEN!!!
Ik zeg dat ik zo vaak heb staan wachten op de trein en krijg een schelpartij over mij heen.
Ik wil over mijn nek van de NS, maar vind maar eens een plee in de trein....
Ja, jouw persoonlijke verzinseltjes zijn erg relevant.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de ICE van Frankfurt naar Arnhem, een heerlijke stoel, stopcontact voor mijn laptop, conducteur die vraagt of ik iets wens uit de restauratie. Ah, een koffie graag, en brengt korte tijd later koffie voorbij die ik afreken. Ik moet poepen van de koffie en ga even naar het schone toilet.
In Arnhem aangekomen wacht ik op mijn aansluiting. Bomvolle stinkende trein. De conducteur vraagt naar mijn plaatsbewijs en ik zoek even in mijn portefeulle, KOMT ER NOG WAT VAN? IK STA HIER TE WACHTEN!!!
Ik zeg dat ik zo vaak heb staan wachten op de trein en krijg een schelpartij over mij heen.
Ik wil over mijn nek van de NS, maar vind maar eens een plee in de trein....
Daar waar miljoenen voor waren ze aan te passen maar dat geld daar niet voor gebruikt werd, toch? Hmmm?quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:30 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
En dit toont aan dat je werkelijk geen flauw benul hebt.
Het probleem zijn de wissels. Niet de sporen of de treinen.
Het is tekenend voor de ervaring (geen verzinsel) die ik en velen met mij met de NS hebben, en daarom stap ik tegenwoordig liever in de auto.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Ja, jouw persoonlijke verzinseltjes zijn erg relevant.
Het gaat vaak over de wissels die vastvriezen. Aangezien in Nederland overal wissels zijn, kan dit problemen met zich mee brengen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Oh, en wat het buitenland betreft:
Juist een trein moet het laatste ding zijn wat uitvalt bij sneeuw, op rails schuif je nergens tegenaan.
Dit dus..quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Buitenland jaloers op regeling winterweer NS:
[..]
Denk je net dat je alles gehad heb, krijg je dit! NS, het enige spoorbedrijf ter wereld dat volledig tot stilstand komt van 5 cm sneeuw ("noodweer"), en de directeur is dusdanig het spoor bijster dat-ie denkt dat de rest van de wereld jaloers is?
[..]
Ik geloof er helemaal niets van! Treinreizigers doen dat 99% omdat ze geen enkele andere optie hebben. Die hebben dus simpelweg geen keus. Als de NS dan de helft van de treinen niet laat rijden, en alle passagiers samenpropt in overvolle treinen, besparen ze dus enorm veel geld!
Om het over de bespaarde "geld terug bij vertraging" maar niet te hebben, want wat niet rijdt, kan ook geen vertraging hebben! En als NS minder vertragingen heeft, mogen volgend jaar de tarieven weer verder omhoog...
De NS krijgt hoge cijfers in de Reizigersonderzoeken.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is tekenend voor de ervaring (geen verzinsel) die ik en velen met mij met de NS hebben, en daarom stap ik tegenwoordig liever in de auto.
Er zijn methodes voor om te voorkomen dat wissels vastvriezen, bijvoorbeeld verwarming van wissels. Maar ja, in Nederland is jarenlang op onderhoud bespaard. Ik verwijs nog even naar dat kritische rapport over ProRail dat laatst ergens bij het ministerie uit een la is opgevist. De kwalificaties die onder-aannemer Strukton gaf aan de staat van onderhoud, waren bepaald niet mild...quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:42 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
[..]
Het gaat vaak over de wissels die vastvriezen. Aangezien in Nederland overal wissels zijn, kan dit problemen met zich mee brengen.
De NS en klantgerichtheid bestaat gewoon niet. Daar heeft hij gelijk.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Ja, jouw persoonlijke verzinseltjes zijn erg relevant.
Hij doet me denken aan deze manquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:42 schreef Elfletterig het volgende:
Die man is het contact met de werkelijkheid compleet kwijt.
Ah, dus mijn ervaring is niet relevant, maar de jouwe wel.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
En tegenover jouw horrorverhaaltje staan weer mijn uitstekende wekelijkse ervaringen met de NS.
Nee, beide niet.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus mijn ervaring is niet relevant, maar de jouwe wel.
Dus jij zegt van jezelf dat jouw mening niet relevant is. Prima joh!quote:
Consumenten verwarren kwaliteit al snel met gewenning. Een steentje in je schoen went ook.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
De NS krijgt hoge cijfers in de Reizigersonderzoeken.
Onderzoek komt van rover.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Consumenten verwarren kwaliteit al snel met gewenning. Een steentje in je schoen went ook.
NS is blijkbaar erg selectief in het uitkiezen van reizigers bij dergelijke onderzoeken. Zeg maar een Wij-van-WC-eend-verhaaltje.
Nee, ik zeg slechts dat persoonlijke ervaringen niet relevant zijn in het vormen van een mening over het functioneren van een complete organisatie.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus jij zegt van jezelf dat jouw mening niet relevant is. Prima joh!
die reizigersonderzoeken die ze houden buiten de spits om, op tijdstippen dat er alleen incidentele reizigers zijn, die eens een keer met de trein gaan. Die treinreizigers die dus een redelijk lege coupé treffen waar ze goed kunnen zitten. Diezelfde treinreizigers die het niet zo uitmaakt dat ze een kwartiertje later bij de koopgoot aankomen, het is per slot van rekening een beetje een dagje uit.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De NS krijgt hoge cijfers in de Reizigersonderzoeken.
Dus mensen die nog steeds met de NS reizen, dat is als de klanten van AH vragen hoe AH is, ipv de mensen die naar de Lidl en de Aldi zijn overgestapt.quote:
Hij bedoelde vast dat de DDR bij west duitsland hoorde.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij doet me denken aan deze man
[ afbeelding ]
Een paar weken voor de muur viel zei hij:
Onze republiek behoort tot de 10 sterkste en efficiëntste industrienaties van de wereld
Ik reis al 5 jaar met de trein en onderschrijf de ervaringen van Pietverdriet volledig.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Ja, jouw persoonlijke verzinseltjes zijn erg relevant.
Hou ajb op met dat reizigersonderzoek. Ben ze nog nooit tegengekomen terwijl ik bijna iedere dag in die tyfustreinen moet zitten vanwege geen keuze.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De NS krijgt hoge cijfers in de Reizigersonderzoeken.
1 tegenover 500.000 opeengepakte ontevreden reizigers. Rij eens een weekje met mij mee op de lijn hoorn - hoofddorp. Je piept anders. Jou waarheid geldt niet direct voor een ander en om een ander direct weg te zetten als irrelevant is misselijkmakend.quote:En tegenover jouw horrorverhaaltje staan weer mijn uitstekende wekelijkse ervaringen met de NS.
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken. Mijn waarheid geldt niet, jouw waarheid geldt niet. We kunnen slechts de droge feiten van de reizigersonderzoeken van rover gebruiken en de stiptheidsstatistieken. En beide zeggen dat NS bepaald niet slecht presteert.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:57 schreef Red_85 het volgende:
HA! Goednieuws show NS propaganda is bezig? Het is van de gekken dat met 5cm sneeuw er een uitgeklede dienstregeling gestart moet worden omdat ze niet capabel genoeg zijn.
NS kan alleen goed rijden wanneer het weer droog, windstil en tussen de 5 en 18 graden is. Anders hebben ze problemen.
Kansloze nitwits.
[..]
Hou ajb op met dat reizigersonderzoek. Ben ze nog nooit tegengekomen terwijl ik bijna iedere dag in die tyfustreinen moet zitten vanwege geen keuze.
Die reizigersonderzoeken zijn van het niveau:
Wat vind u van de NS:
a. Goed
b. Super
c. Briljant
d. Megahypergigafantastisch
En ze worden niet gehouden door onafhankelijke onderzoekers. Slagers met hun eigen vlees dus.
[..]
1 tegenover 500.000 opeengepakte ontevreden reizigers. Rij eens een weekje met mij mee op de lijn hoorn - hoofddorp. Je piept anders. Jou waarheid geldt niet direct voor een ander en om een ander direct weg te zetten als irrelevant is misselijkmakend.
En wat wij proberen te zeggen is dat die statistieken niet kloppen, want de metingen worden aan alle kanten opgepoetst.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:01 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken. Mijn waarheid geldt niet, jouw waarheid geldt niet. We kunnen slechts de droge feiten van de reizigersonderzoeken van rover gebruiken en de stiptheidsstatistieken. En beide zeggen dat NS bepaald niet slecht presteert.
wekelijks, als in 1x per week?quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
mijn uitstekende wekelijkse ervaringen met de NS.
Welke landen zijn dit dan?quote:"Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen."
Dit. De winterdienstregeling wordt alleen iets te makkelijk/snel ingezet. Misschien kunnen ze nog opzoek naar een tussenfase, een herfstdienstregeling ofzo (voor als er bladeren liggen op de railsquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:42 schreef Asphias het volgende:
goed. wacht even hoor.
laten we voorop stellen dat NS keihard faalt, arrogant is, en niet met winterweer om kan gaan.
echter, kritiek op deze opmerking hebben is onterecht. nederland heeft een van de drukste spoorwegennetwerken ter wereld, met gigantisch veel wissels, treinen dicht bij elkaar, etc.
en ja, 5 cm sneeuw kan dan al voor ontregeling zorgen. door de gladdere rails remmen treinen langzamer, dus moeten ze veel langer van te voren afremmen, dus komen ze een paar minuten te laat het station binnen, waardoor de trein recht achter ze ook weer te laat is, plus de wissel die later omgezet kan worden, etc. neem dit over het hele land, en het is duidelijk dat, zelfs met een capabele prorail en NS, er gewoon een winterdienstregeling nodig is in dit land. en ja, die wil je het liefst de dag van te voren kunnen aanpassen.
dus ja: een winterrdienstregeling is onvermijdelijk, en de ns mag hier trots op zijn. betekend dit dat ik de NS een capabel bedrijf vindt? nee, het zijn de grootste lamzakken die na 5 jaar gezeik én invoering van een winterdienstregeling nóg niet hun zaakjes op orde hebben, om maar niet over de slechte communicatie, het gezeik met de fyra, of over de ov-chipkaart te beginnen.
maar hun winterdienstregeling? daar moeten we niet op zeiken, da's gewoon goed geregeld.
Bedoel je die donuts die 5 breed naast elkaar lopen, hooguit 2 km/h halen (want het zijn wel semi-ambtenaren he!), altijd met elkaar ouwehoeren, en als beste antwoord: "Nee, weet ik niet, er is geen informatie beschikbaar, luister naar de omroepberichten" kunnen geven?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:16 schreef Tanin het volgende:
Waar de NS ook in uitblinkt is informatie voorziening op het perron.
^^ Hele NS-top outsourcen naar een stel Japanners zou goed zijn.quote:En Japan is helemaal briljant. Zwaarste treinongeluk in 2 jaar tijd: 20 minuten vertraging
Inderdaad NS en informatievoorzieningquote:quote]Op donderdag 14 februari 2013 16:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bedoel je die donuts die 5 breed naast elkaar lopen, hooguit 2 km/h halen (want het zijn wel semi-ambtenaren he!), altijd met elkaar ouwehoeren, en als beste antwoord: "Nee, weet ik niet, er is geen informatie beschikbaar, luister naar de omroepberichten" kunnen geven?
En Japan is helemaal briljant. Zwaarste treinongeluk in 2 jaar tijd: 20 minuten vertraging
Welke informatie bevatten ze meer dan ? Ze zijn hetzelfde als in UK< Belgie en Duitsland en ik zie er toch echt maar max 2 op een perron.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:01 schreef Tanin het volgende:
Ten eerste bevatten de borden bij de NS een stuk meer informatie dan in veel landen, ze zijn overal te vinden (in tegenstelling tot 1 mager bordje per perron), en als je op een conducteur afstapt en hij je niet kan helpen wordt dit je vriendelijk verteld, in plaats van dat je hoofd er bijna afgebeten wordt
Duitsland en Belgie weet ik niet, maar in het VK hebben de elektrische borden met enige regelmaat alleen "delayed", en niet hoe lang of wat dan ook.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Welke informatie bevatten ze meer dan ? Ze zijn hetzelfde als in UK< Belgie en Duitsland en ik zie er toch echt maar max 2 op een perron.
En het gaat mis als het misgaat, dan worden mensen naar het verkeerde perron gestuurd bv en staat er vaak verkeerde info op de borden.
Zoals pas geleden het treinverkeer naar Utrecht vast liep, vraag je aan de conducteur of de trein na Gouda nog verder gaat of teruggaat, weet ik niet meneer, u kunt wel blijven wachten in de trein.
Op het bord stond dat de trein nog vrolijk verder ging naar Utrecht, maar dat klopte dus helemaal niet.
Typisch geval van sturen met en op KPI'squote:Op donderdag 14 februari 2013 17:26 schreef Semisane het volgende:
Die 'beroemde' stiptheid van de NS is, op z'n zacht gezegd, geflatteerd. Treinen die uitvallen tellen niet mee, waardoor de NS treinen die behoorlijk vertraagd zijn laat uitvallen, zodat het het percentage niet negatief beinvloed.
Als je al die 'vertragingen/uitvallen' mee rekent, dan denk ik niet dat het stiptheids percentage de 70% zou passeren.
Ik zeg niet dat men in andere landen het beter doen, maar daar is men gewoon eerlijker over hun prestaties/incompetentie en verdraaid (lees: liegt over) hun cijfers om zichzelf op het borstzakje te slaan.
Een beetje bescheidenheid van de NS zou niet misstaan.
Nee daarom is er een aangepaste dienstregeling, dan tellen de vertraagde treinen niet mee (waardoor men de bonus kan binnenhalen met stiptheid boven zoveel %) en hoeft de klant ook niet gecompenseerd te worden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:26 schreef Semisane het volgende:
Die 'beroemde' stiptheid van de NS is, op z'n zacht gezegd, geflatteerd. Treinen die uitvallen tellen niet mee, waardoor de NS treinen die behoorlijk vertraagd zijn laat uitvallen, zodat het het percentage niet negatief beinvloed.
Als je al die 'vertragingen/uitvallen' mee rekent, dan denk ik niet dat het stiptheids percentage de 70% zou passeren.
Ik zeg niet dat men in andere landen het beter doen, maar daar is men gewoon eerlijker over hun prestaties/incompetentie en verdraaid (lees: liegt over) hun cijfers om zichzelf op het borstzakje te slaan.
Een beetje bescheidenheid van de NS zou niet misstaan.
Nou ik ga met regelmaat met de trein in UK en het is zeker niet beter dan hier, maar je kan gewoon zien welke trein op welk perron je moet hebben hoor en vaak staat er ook nog personeel die je alles precies kunnen vertellen i.t.t. hier bij vertragingen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:12 schreef Tanin het volgende:
[..]
Duitsland en Belgie weet ik niet, maar in het VK hebben de elektrische borden met enige regelmaat alleen "delayed", en niet hoe lang of wat dan ook.
Daarentegen had ik het vooral over de papieren borden, in Nederland kun je in 1 oogopslag zien waar je trein vertrekt, waar je zou moeten overstappen, welke andere opties er zijn, etc.
In bijvoorbeeld het VK vertellen ze je heel leuk hoe laat je een trein moet hebben, maar niet waar. Dan moet je op zoek naar een trein die precies op dat moment vertrekt, en als het er twee zijn een gok wagen, overstap informatie ontbreekt volledig, etc.
Maar misschien drukte ik me krom uit.
De NS blinkt ook uit in de statische informatie voorziening indien alles volgens schema loopt, en vriendelijk blijven indien er iets mis gaat.
Misschien is dat waar deze directeur op doelt! Hij begeeft zich natuurlijk in hele andere kringen dan wij... Ik kan me voorstellen dat er tussen semi-ambtenaar-directeurtjes die allemaal een half miljoen euro per jaar vangen best wel informatie wordt uitgewisseld... En dat de NS daar een uitschieter is die het ondanks gigantisch falen toch voor elkaar krijgt de doelstellingen te halen! Zoals steeds langer wachten op stations, overstappen van 25 minuten i.p.v. 5 minuten, met als resultaat altijd een veel langere reistijd, maar minder kans op vertraging! Etc. etc.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:38 schreef macca728 het volgende:
Nee daarom is er een aangepaste dienstregeling, dan tellen de vertraagde treinen niet mee (waardoor men de bonus kan binnenhalen met stiptheid boven zoveel %) en hoeft de klant ook niet gecompenseerd te worden.
Niets klantvriendelijk dus, gewoon om de eigen zakken te kunnen vullen, meneer de directeur.
Ja ws doelt deze directeur daar op, van kijk eens hoe weinig treinen wij kunnen laten rijden zodat onze bonus niet in gevaar komt !quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Misschien is dat waar deze directeur op doelt! Hij begeeft zich natuurlijk in hele andere kringen dan wij... Ik kan me voorstellen dat er tussen semi-ambtenaar-directeurtjes die allemaal een half miljoen euro per jaar vangen best wel informatie wordt uitgewisseld... En dat de NS daar een uitschieter is die het ondanks gigantisch falen toch voor elkaar krijgt de doelstellingen te halen! Zoals steeds langer wachten op stations, overstappen van 25 minuten i.p.v. 5 minuten, met als resultaat altijd een veel langere reistijd, maar minder kans op vertraging! Etc. etc.
Nee, niet bepaald. Ik heb een keer zo'n onderzoek ingevuld toen ik in de trein zat. Iemand van Rover kwam langs met de vraag of we een formulier met vragen over de NS wilden interviewen. Ik heb hem redelijk positief ingevuld Als opmerking erbij gezet dat de trein in de spits wel wat langer mocht, omdat er vaak mensen moesten staan. De week erop was er ook een treinstel toegevoegd in de spits.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:57 schreef Red_85 het volgende:
HA! Goednieuws show NS propaganda is bezig? Het is van de gekken dat met 5cm sneeuw er een uitgeklede dienstregeling gestart moet worden omdat ze niet capabel genoeg zijn.
NS kan alleen goed rijden wanneer het weer droog, windstil en tussen de 5 en 18 graden is. Anders hebben ze problemen.
Kansloze nitwits.
[..]
Hou ajb op met dat reizigersonderzoek. Ben ze nog nooit tegengekomen terwijl ik bijna iedere dag in die tyfustreinen moet zitten vanwege geen keuze.
Die reizigersonderzoeken zijn van het niveau:
Wat vind u van de NS:
a. Goed
b. Super
c. Briljant
d. Megahypergigafantastisch
En ze worden niet gehouden door onafhankelijke onderzoekers. Slagers met hun eigen vlees dus.
[..]
1 tegenover 500.000 opeengepakte ontevreden reizigers. Rij eens een weekje met mij mee op de lijn hoorn - hoofddorp. Je piept anders. Jou waarheid geldt niet direct voor een ander en om een ander direct weg te zetten als irrelevant is misselijkmakend.
En hier wordt Defcon 1 al uitgeroepen als er wat blaadjes op de rails liggenquote:Op donderdag 14 februari 2013 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in NRW hadden we vorige week Woensdag ook minder treinen, door de sneeuwval waren er bomen op de rails gevallen.
Kijk, dan heb je een excuus.
Op mijn station hebben ze wel 5 elektrische borden (op in totaal 7 perrons) waar je kunt zien op welk perron een bepaalde trein vertrekt, in tegenstelling tot NL waar het op ELK papieren bord staat.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou ik ga met regelmaat met de trein in UK en het is zeker niet beter dan hier, maar je kan gewoon zien welke trein op welk perron je moet hebben hoor en vaak staat er ook nog personeel die je alles precies kunnen vertellen i.t.t. hier bij vertragingen.
Nou leuk en mijn station is in UK ? Daar rijden ook de helft minder treinen bij dreiging van sneeuw ?quote:Op donderdag 14 februari 2013 18:36 schreef Tanin het volgende:
[..]
Op mijn station hebben ze wel 5 elektrische borden (op in totaal 7 perrons) waar je kunt zien op welk perron een bepaalde trein vertrekt, in tegenstelling tot NL waar het op ELK papieren bord staat.
En als je vriendelijk iets vraagt en geen lot uit de loterij hebt krijg je een boos antwoord dat je gewoon even geduld moet hebben.
Nee, als je m'n posts eerst eens goed leestquote:Op donderdag 14 februari 2013 18:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou leuk en mijn station is in UK ? Daar rijden ook de helft minder treinen bij dreiging van sneeuw ?
Ik weet trouwens echt niet waar die papieren borden staan, we zijn hier overgeschakeld op elektronische borden als je die bedoelt.
De NS is ook prima als er geen calamiteiten zijn, maar die zijn er 26 weken per jaar... En dan nog de vakantiedienstregeling c.q. werkzaamheden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 19:07 schreef Tanin het volgende:
[..]
Nee, als je m'n posts eerst eens goed leestDe NS faalt hard, in veel opzichten, niet altijd hun schuld, maar vaak wel. Dat hun standaard informatievoorziening (als het schema niet gewijzigd is) erg goed is, doet daar natuurlijk weinig aan af, maar mag tussen alle klachten best even aangestipt worden als pluspunt.
Op elk bord op de stations waar ik kom hebben ze een schema voor de gehele dag wat zowel onpraktisch als onoverzichtelijk is, de NS doet *dat* 10 keer beter, en zijn een stuk vriendelijker.
Nogal een verschil tussen "Sorry, dat weet ik niet meneer" en "I don't know" of "just wait" met een chagrijnige kut kopquote:Op donderdag 14 februari 2013 19:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
De NS is ook prima als er geen calamiteiten zijn, maar die zijn er 26 weken per jaar... En dan nog de vakantiedienstregeling c.q. werkzaamheden.
En vriendelijk, echt ? Ik zie ze nooit als er vertragingen zijn en als ze er al zijn weten ze niets of moet ik naar de klantenservice.
Ja, in die onderzoeken houden ze mij ook zorgvuldig buiten. Uitstekende wekelijkse ervaringenquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De NS krijgt hoge cijfers in de Reizigersonderzoeken.
En tegenover jouw horrorverhaaltje staan weer mijn uitstekende wekelijkse ervaringen met de NS.
^^ Dat zou verplicht moeten zijn. Ook voor vervoersministers trouwens, of beter: alle politici. Wellicht stopt het autootje pesten dan...quote:Op vrijdag 15 februari 2013 02:29 schreef 2cv het volgende:
Misschien moet die gast zelf maar eens met de trein gaan rijden.
Onzin, die regeling geldt nog steeds ten opzichte van de reguliere dienstregeling.quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Buitenland jaloers op regeling winterweer NS:
Om het over de bespaarde "geld terug bij vertraging" maar niet te hebben, want wat niet rijdt, kan ook geen vertraging hebben!
Zou een goede vergelijking zijn als de NS de trein halverwege het traject zou stoppen en zou zeggen, zoek het verder maar zelf uit, we rijden niet verder. Je betaalt voor je traject, niet voor de frequentie waarmee de trein rijdt, net zoals je bij de bakker betaalt voor jouw brood en niet voor het aantal broden dat hij nog op voorraad heeft liggen voor de volgende klanten.quote:
Nee hoor, als de klant het van te voren weet, keert de NS niet uit.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Onzin, die regeling geldt nog steeds ten opzichte van de reguliere dienstregeling.
Waarom zie ik die gasten nooit mensen iets vragen die tijdens de spits rijden? En was dat rover onderzoek niet een onderzoek voor rover zelf?quote:Op donderdag 14 februari 2013 18:10 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee, niet bepaald. Ik heb een keer zo'n onderzoek ingevuld toen ik in de trein zat. Iemand van Rover kwam langs met de vraag of we een formulier met vragen over de NS wilden interviewen. Ik heb hem redelijk positief ingevuld Als opmerking erbij gezet dat de trein in de spits wel wat langer mocht, omdat er vaak mensen moesten staan. De week erop was er ook een treinstel toegevoegd in de spits.
Dat onderzoek was begin 2012, als ik hem afgelopen november had ingevuld was het wat minder positief. Toen reisde ik wel op een andere lijn, maar die heeft echt altijd vertraging. Ze zijn ook aan het onderzoeken of het eruit kan om die lijn te verdubbelen. Daar wordt dus ook al wat mee gedaan.
Uiteraard was er ook de gelegenheid om die erg negatief in te vullen en ze vroegen ook om hem zo eerlijk mogelijk in te vullen.
Nope, op de treinen die hebben gereden. Niet anders.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Onzin, die regeling geldt nog steeds ten opzichte van de reguliere dienstregeling.
Ik merk dat je NS-fanboy bent (maar ik snap niet waarom: werk je er of heb je andere belangen?), maar dit is simpelweg niet waar.quote:
En ook:quote:... het Klanttevredenheidsonderzoek (KTO), dat NS in het kader van
de door de Staat verleende concessie zelf onder treinreizigers uitvoert
M.a.w. zoals bevestigd door heel veel regelmatige treinreizigers in dit topic: je ziet ze nooit! Hoe kan dit onderzoek nou concluderen dat het onderzoek betrouwbaar is, als NS niet documenteert wat het analysetraject is?quote:Het enige risico dat is verbonden aan het feit, dat NS zelf dit KTO uitvoert is
gelegen in de te geringe mate van gedocumenteerdheid van het analysetraject en
de personele onderbezetting van dit deel van het onderzoeksproces.
Raar. Als er altijd een zitplaats beschikbaar zou zijn, zou ik ze een 6 geven. Dat is namelijk net voldoende. Als je regelmatig niet kan zitten, is een 3 meer gepast. Dat maakt me erg benieuwd waar ze die onderzoeken doen: 1e klas traject op een zondagmiddag ergens in een lege trein? Ik weet wel dat als treinen uitpuilen er geen conducteur meer doorheen kan lopen. En dus ook geen onderzoeker.quote:De beschikbaarheid van een zitplaats wordt door 76% van de reizigers met een 7 of hoger gewaardeerd
Weet ik veel, ik werk niet bij de NS of Rover. Bel ze op zou ik zeggenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom zie ik die gasten nooit mensen iets vragen die tijdens de spits rijden? En was dat rover onderzoek niet een onderzoek voor rover zelf?
In de kranten lees je ook nooit bij het artikel van zo'n onderzoek dat rover of een andere onafhankelijke het heeft uitgevoerd. Daarbij staan er ook nog eens van die onwerkelijke getallen als: ' NS klanttevredenheid gestegen van 90 naar 96%' oid. Als ik zo om me heen kijk kan het niet eens 50% zijn.
quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ter vergelijking voor de mensen die denken dat de beschikbaarheid van een zitplaats een 7 waard is: hoe zou jij het waarderen als thuis regelmatig je bank verdwenen is en je 's avonds voor de TV moet staan? Dat is de vergelijking die je moet maken! De lat hoog leggen, niet verwachtingen verminderen voor betere scores...
Zelfs de beroepsklagers van voorbeterov erkennen op hun website dat de NS de geld-terug-bij-vertraging toepast op basis van de reguliere dienstregeling. Als jij over andere feiten meent te beschikken mag je die natuurlijk met ons delen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee hoor, als de klant het van te voren weet, keert de NS niet uit.
Bron: NS-topman hekelt kritiek winterdienstregelingquote:NS-topman hekelt kritiek winterdienstregeling
NS-topman Bert Meerstadt vindt dat reizigersorganisaties 'piepen' over de winterdienstregeling. Dat zegt hij in een vrijdag gepubliceerd interview met nrc.next.
Volgens reizigersorganisaties valt op belangrijke trajecten in de winterdienstregeling de helft van de treinen uit. "Dat is een beetje piepen", reageert Meerstadt. Volgens de NS rijdt negentien procent van de treinen niet tijdens de winterdienstregeling.
Meerstadt zegt dat in de aangepaste dienstregeling twee keer per uur treinen rijden op de corridors in de Randstad, waar normaal gesproken vier keer per uur een intercity rijdt. "We rijden niet met de aangepaste dienstregeling omdat we het de reiziger zo graag lastig willen maken. We willen de reiziger een dienst bewijzen door voorspelbaar te zijn."
Donderdag zorgden uitspraken van de topman ook al voor gefronste wenkbrauwen bij critici. Toen liet Meerstadt in een interview met nu.nl weten dat de NS met de veel bekritiseerde winterdienstregeling 'heel erg vooroploopt' in de wereld. Buitenlandse spoorbedrijven zouden volgens hem met jaloezie naar het Nederlandse systeem kijken.
Ik reis iedere dag met de trein in the UK en het is gewoon super duidelijk hoor :-) . Overigens reis ik dan door het Penninisch gebergte (the Pennines) waar ik ook zo ongeveer in woon en waar het lekker sneeuwt... 0.0 last gehad van de sneeuw. De trein reed als klokwerk, het was de rit naar het station dat het probleem wasquote:Op donderdag 14 februari 2013 17:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou ik ga met regelmaat met de trein in UK en het is zeker niet beter dan hier, maar je kan gewoon zien welke trein op welk perron je moet hebben hoor en vaak staat er ook nog personeel die je alles precies kunnen vertellen i.t.t. hier bij vertragingen.
Tsja, je moet zo maar over je betalende klanten durven denkenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 13:17 schreef Elfletterig het volgende:
NS-topman Bert Meerstadt vindt dat reizigersorganisaties 'piepen'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |