abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122867616

Sri Lanka
Vroeger Ceylon, een tropisch paradijs net onder India. Een van de grootste producenten van thee en cocosproducten.

Bezienswaardigheden
Eigenlijk het gehele eiland, maar wat hoogte punten:

• Peradeniya botanical gardens
Net buiten (het verder naar toeristische, drukke) Kandy, een prachtige botanische tuin.

• Yala National Park
Het gebied met de hoogste luipaard-dichtheid ter wereld, een groeiende olifantenpopulatie, honderden vogels, en wat niet meer. (Foto's LeeHarveyOswald: https://plus.google.com/p(...)/5686610947516204273 )

• Markten in Colombo
Veel locals, onwijs veel tropisch groente en fruit.

• Kleine, lokale eetgelegenheden
Eet waar de locals eten. Het meest geweldige eten voor vrijwel niets.

Wat kost dat?
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Hmja, ik ga het land missen hoor. O+

Onze uitgaven, voor hen die dat interessant vinden. :)

We zijn negentien dagen in het land geweest.

• Verblijf: ¤ 862,50 (~60%)

• Vervoer: ¤ 291,80 (~20%)

• Eten & drinken: ¤ 163,74 (~11%)

• Overig (entree, fooien etc.): ¤ 119,44 (~8%)

Totaal uitgegeven (ex vlucht uiteraard): ¤ 1.437,78

Verblijf en vervoer kunnen absoluut veel goedkoper voor de budgettair uitgedaagde reiziger. :Y De bus is echt bizar goedkoop, maar je moet dan eigenlijk geen koffers meeslepen. Verblijf kan ook heel goedkoop, vooral als je in de accommodaties gaat zitten waar de Srilankanen zelf verblijven. Je verwachtingen qua faciliteiten & hygiëne moet je daar natuurlijk wel aan aanpassen.

Wat algemene tips:

• Absoluut meenemen: multitool / Zwitsers zakmes & voorraad ziplock-zakjes.

• Neem niet te veel kleding mee. Je neemt bijna altijd meer mee dan je feitelijk nodig hebt. Eén setje warme kleren voor in de Hill Country is wel genoeg denk ik.

• Per persoon verbruik je ongeveer een halve DEET-roller (zo'n deoroller-ding) per week. DEET is in Sri Lanka niet algemeen verkrijgbaar.

• Pas je eetgewoonten aan als je bij de locals eet. Eet gewoon met je (rechter)hand, wordt zeer gewaardeerd. :) Srilankanen zijn terecht trots op hun culinaire traditie en waardering daarvoor maakt vrienden.

• Neem overal een rol pleepapier mee naartoe, dit hangt nergens.

• Koop alleen fruit dat je meteen / in de eerstkomende paar uur gaat opeten. Bewaren werkt echt niet met die hitte en dat is zonde. Fruit is overal verkrijgbaar en zeer goedkoop. Het lekkerste, rijpste fruit koop je bij de stalletjes langs de weg. Ze maken het eetklaar voor je.

• Neem voldoende ontsmettende gel mee. Zo voorkom je reizigersdiarree. Neem ook loperamide mee voor het geval dat. Vraag je huisarts of hij bereid is om je een breed spectrum-antibiotica mee te geven voor eventuele reizigersdiarree, dat scheelt bezoekjes aan plaatselijke dokters en ziekenhuizen. Wij kregen ciprofloxacine mee.

• Wees niet te bang om ergens te eten, dat is echt zonde. Het lekkerste eten krijg je bij de kleine lokale 'hotels' (cafetaria) en die zijn nou eenmaal niet bepaald schoon. Wij hebben beide wel wat spijsverteringsproblemen gehad, maar geen echte diarree (mede dankzij de loperamide).

• Wees op je hoede voor mensen die 'zomaar' een praatje komen maken en je vervolgens een soort rondleiding gaan geven. Ze willen altijd geld zien. Ga op je gevoel af; de meeste mensen zijn gewoon geïnteresseerd, maar je zult ook veel verkapte bedelaars tegenkomen. Gewoon mensen die ineens een stukje met je mee gaan lopen e.d. Wees resoluut in je afwijzing.

• Laat je niet bedotten door tuktukchauffeurs met hele verhalen over 'normal price'. 30-50 rupee per kilometer is normaal, houd dat in je achterhoofd. Spreek van tevoren een prijs af, tenzij je zeker weet dat iemand te goeder trouw is (bijvoorbeeld als je iemand geregeld hebt via je hotel; die zullen meestal niet te veel rekenen).

• Vertrouw niet op de Lonely Planet!!! Zeker niet daar waar het accomodaties aangaat. Inmiddels zijn wij tot de conclusie gekomen dat we de accomodaties die LP aanraadt juist moeten mijden. :') Zal er ook iets mee te maken hebben dat de LP over Sri Lanka twee jaar oud is. Veel informatie klopt niet meer, maar er staan ook gewoon feitelijke onjuistheden in over bereikbaarheid, locatie e.d. De vermelding in LP doet accomodaties i.h.a. geen goed. Om te beginnen gooien ze hun prijzen flink omhoog en verder kun je er van op aan dat accommodaties die in de LP staan, helemaal vol zitten met blanken. Niks aan. :P

• Onze ervaring leert dat je -in elk geval in deze periode- prima op de bonnefooi kunt reizen. Overal is voldoende plek. Wij hebben steeds wel de dag van tevoren een accommodatie gezocht en gebeld, maar nodig is dat niet. In elke plaats waar we zijn geweest hadden we ook zo op goed geluk ergens naartoe kunnen gaan en een slaapplaats kunnen vinden.

Als me nog meer te binnen schiet, zet ik het hier nog neer. :)

Weer

Eigenlijk zit je in Sri Lanka nooit verkeerd. In het regenseizoen regent het zo tussen 17:30 en 18:00. Kort maar hevig, en daarna weer droog. In 'Hill country' zal het wat vaker regenen en ligt de temperatuur ook een stuk lager (rond de 20, ipv rond de 30).

Overige Sri Lanka topics:
Reisverslag van SeLang TRV / [Reisverslag] Sri Lanka
'Live' blog van Isegrim en LeeHarveyOswald van hun bezoek in December 2011 - TRV / Blogtopic - reis naar Sri Lanka
TRV / [Reisverslag] Pré-huwelijksreis naar Sri Lanka (veel foto's)

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 30-08-2018 10:23:21 ]
pi_122867650
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:48 schreef Blik het volgende:
Iemand een tip voor een hotel in Colombo om direct na aankomst te verblijven?
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wij zaten hier: http://www.fieldviewholidayresort.com/

Beviel erg goed. Is op +/- 30 minuten per tuktuk van Colombo, uurtje van vliegveld. Rustig, mooi gelegen, en je hebt kleine huisjes of appartementen. Die laatste zijn wat luxer, de huisjes wat leuker :)
  donderdag 14 februari 2013 @ 13:03:47 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_122867694
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wij zaten hier: http://www.fieldviewholidayresort.com/

Beviel erg goed. Is op +/- 30 minuten per tuktuk van Colombo, uurtje van vliegveld. Rustig, mooi gelegen, en je hebt kleine huisjes of appartementen. Die laatste zijn wat luxer, de huisjes wat leuker :)
quanta costa? :)

ps: leuke op!
pi_122867742
Durf ik niet meer te zeggen. Ik heb de bedrijfsleider op Facebook, dus kan het vragen :D
  donderdag 14 februari 2013 @ 13:07:48 #5
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_122867832
Is de keuken pittig net zoals in India? Ik ben van plan om dit jaar Sri Lanka aan te doen met even naar de Malediven maar twijfel nog tussen Cuba.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_122869909
De keuken is gelijk aan de zuid-Indiase keuken ja :)
pi_122870102
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:03 schreef Blik het volgende:

[..]

quanta costa? :)

ps: leuke op!
Volgens de site van het agency waar wij dit geboekt hadden voor aankomst is het 30 tot 50 USD/nacht. Voor vertrek zijn we weer hier geweest, maar ik weet niet wat we toen, bij het hotel zelf, betaald hebben.
pi_122870691
Heb hem even gekoppeld aan het 'oude' topic
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_122870839
Mijn geboorteland O+
pi_122871325
quote:
14s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:23 schreef Thetallguy het volgende:
Heb hem even gekoppeld aan het 'oude' topic
Dank!
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:42:55 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_122871549
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens de site van het agency waar wij dit geboekt hadden voor aankomst is het 30 tot 50 USD/nacht. Voor vertrek zijn we weer hier geweest, maar ik weet niet wat we toen, bij het hotel zelf, betaald hebben.
Goed te doen, ga ik zeker in gedachte houden
pi_122874744
Verdomme, net vrij gekregen op werk. Zijn precies de dagen die ik wilde vliegen ineens met een 150 euro verhoogd. Op skyscanner nog wel de oude prijzen maar zodra ik doorklik ineens 150 pp hoger. Bagger.
pi_122878213
Fieldview is een uur vanaf Colombo, geen 30min. Maar het is een absolute aanrader, zeker met een kleintje. Boek er gerust een paar nachten, het is er heerlijk. Fijne mensen ook, zeg maar dat wij jullie gestuurd hebben. :P
pi_122880587
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:28 schreef Isegrim het volgende:
Fieldview is een uur vanaf Colombo, geen 30min. Maar het is een absolute aanrader, zeker met een kleintje. Boek er gerust een paar nachten, het is er heerlijk. Fijne mensen ook, zeg maar dat wij jullie gestuurd hebben. :P
25 kilometer van Colombo Fort station / markt bij Pettah naar Fieldview... :)
pi_122903504
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Goed te doen, ga ik zeker in gedachte houden
Had jij je ticket rechtstreeks bij emirates geboekt of via een andere site?

En hoeveel was je kwijt per ticket?
  vrijdag 15 februari 2013 @ 09:20:56 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_122904403
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:11 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Had jij je ticket rechtstreeks bij emirates geboekt of via een andere site?

En hoeveel was je kwijt per ticket?
Vlucht gevonden via Skyscanner app op de iPad. Vervolgens geboekt via ebookers.nl. Kosten waren 640 euro p.p. + 80 euro voor de kleine. Vluchten op zaterdag zijn vaak goedkoper, vliegen overigens vanaf Dusseldorf. Scheelde ruim ¤200 p.p.

Overigens hadden wij ook last van plotselinge prijsstijgingen tijdens het zoeken. Ik heb het idee dat de websites bijhouden waar je naar zoekt en dan de prijzen omhoog gooien. Probeer je cookies eens weg te gooien en check of het dan nog steeds zo is
pi_122904782
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Vlucht gevonden via Skyscanner app op de iPad. Vervolgens geboekt via ebookers.nl. Kosten waren 640 euro p.p. + 80 euro voor de kleine. Vluchten op zaterdag zijn vaak goedkoper, vliegen overigens vanaf Dusseldorf. Scheelde ruim ¤200 p.p.

Overigens hadden wij ook last van plotselinge prijsstijgingen tijdens het zoeken. Ik heb het idee dat de websites bijhouden waar je naar zoekt en dan de prijzen omhoog gooien. Probeer je cookies eens weg te gooien en check of het dan nog steeds zo is
Goede prijs. Ik heb nu een ideaal ticket gevonden rechtstreeks op de Emirates site (waarvan wel de prijs gelijk blijft als ik naar het betaalscherm klik, de andere 590 tickets schieten dan ineens naar 718). 618 p.p. dus lijkt prima. 3,5 uur tussenstop heenreis, 2 uur op terugreis.

Enige nadeel is dat ik moet schuiven met mijn vakantierooster voor ik kan boeken. Hopelijk lukt me dat vandaag, kan ik morgen mooi boeken.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 10:03:25 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_122905339
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Goede prijs. Ik heb nu een ideaal ticket gevonden rechtstreeks op de Emirates site (waarvan wel de prijs gelijk blijft als ik naar het betaalscherm klik, de andere 590 tickets schieten dan ineens naar 718). 618 p.p. dus lijkt prima. 3,5 uur tussenstop heenreis, 2 uur op terugreis.

Enige nadeel is dat ik moet schuiven met mijn vakantierooster voor ik kan boeken. Hopelijk lukt me dat vandaag, kan ik morgen mooi boeken.
Dat is zeker een mooie prijs, hopen dat die er morgen nog is
pi_122915376
Dag extra vrij gekregen.

Ik ben vanaf 08:15 op 27 juli klaar met mijn laatste werkdag. Dezelfde avond rond 9 uur vertrekken. 24 augustus laat in de avond terug komen, even een dagje bij komen en dan 26e weer beginnen. Lekker een volle maand weg dus. Tickets zijn geboekt, dus zullen jullie me nog wel vaker in dit topic zien verschijnen :) .
  vrijdag 15 februari 2013 @ 15:27:46 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_122916178
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Dag extra vrij gekregen.

Ik ben vanaf 08:15 op 27 juli klaar met mijn laatste werkdag. Dezelfde avond rond 9 uur vertrekken. 24 augustus laat in de avond terug komen, even een dagje bij komen en dan 26e weer beginnen. Lekker een volle maand weg dus. Tickets zijn geboekt, dus zullen jullie me nog wel vaker in dit topic zien verschijnen :) .
Misschien zitten we wel in hetzelfde vliegtuig terug. 10 uur vertrek uit Colombo en om 19:40 weer in Dusseldorf?
pi_122916588
Jaloers! :)

Wij waren overigens met Royal Jordanian, korte tussenstop in Jordanië (twee uurtjes ofzo) en dan verder naar Colombo, vlogen vanaf AMS :)
pi_122916809
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:27 schreef Blik het volgende:

[..]

Misschien zitten we wel in hetzelfde vliegtuig terug. 10 uur vertrek uit Colombo en om 19:40 weer in Dusseldorf?
Haha, toevallig wel ja. 10:05 weg uit Colombo, 19:40 aankomst in Dusseldorf.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 16:25:26 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_122918492
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

tip, niet te dicht in de buurt van rij 23 zitten als je geen last wilt hebben van een klein kind ;)
pi_122920575
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 15:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

:D Mini fok-meet in da sky. :P
pi_122964205
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 16:25 schreef Blik het volgende:

[..]

tip, niet te dicht in de buurt van rij 23 zitten als je geen last wilt hebben van een klein kind ;)
Net even gecheckt wat mijn vriendin had uitgekozen; 47 eerste stuk, 48 laatste. Zal geen last hebben van jullie kleine lijkt me ;).

Vandaag uitgezocht of het te doen was om met de boot naar India te gaan (maar een 80 kilometer op de kaart). Schijnt echt niet te doen zijn. Zonde.
pi_122967563
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 21:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Net even gecheckt wat mijn vriendin had uitgekozen; 47 eerste stuk, 48 laatste. Zal geen last hebben van jullie kleine lijkt me ;).

Vandaag uitgezocht of het te doen was om met de boot naar India te gaan (maar een 80 kilometer op de kaart). Schijnt echt niet te doen zijn. Zonde.
Er gaat geen boot :P Er waren wel plannen om de boot weer terug te laten keren, maar dat was blijkbaar niet echt een succes :P
  maandag 18 februari 2013 @ 14:01:47 #27
391442 roykee
Never change a winning team!
pi_123029451
Ik heb serieuze plannen om in Sri Lanka vrijwilligerswerk te gaan doen via Projects Abroad. In de maanden September - Oktober en November. Een ruime tijd om ook iets van het prachtige land te zien.

Ik ben heel nieuwsgierig voor deze reis en wil het liefst morgen al vertrekken. Ik ben overigens via dit topic (en de links in de OP naar andere topics) op de bestemming gekomen. Dat ik vrijwilligerswerk wilde gaan doen stond al wel even vast.

Wordt er redelijk engels gesproken in dit land? Of is het toch echt Singalees? Verschilt dat ook per stad? Waarschijnlijk is mijn vaste verblijfsplaats Colombo.
  maandag 18 februari 2013 @ 14:08:26 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_123029703
Dat zal LHO vast wel beter kunnen zeggen, maar ik mag aannemen dat er in Sri Lanka over het algemeen goed Engels gesproken wordt, aangezien het een oude Britse kolonie is geweest
pi_123030352
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:01 schreef roykee het volgende:
Ik heb serieuze plannen om in Sri Lanka vrijwilligerswerk te gaan doen via Projects Abroad. In de maanden September - Oktober en November. Een ruime tijd om ook iets van het prachtige land te zien.

Ik ben heel nieuwsgierig voor deze reis en wil het liefst morgen al vertrekken. Ik ben overigens via dit topic (en de links in de OP naar andere topics) op de bestemming gekomen. Dat ik vrijwilligerswerk wilde gaan doen stond al wel even vast.

Wordt er redelijk engels gesproken in dit land? Of is het toch echt Singalees? Verschilt dat ook per stad? Waarschijnlijk is mijn vaste verblijfsplaats Colombo.
De twee voornaamste talen zijn Singalees en Tamil. Jonge kinderen spreken vaak perfect Engels. Volwassenen heel wisselend, of geen woord, of perfect. Maar ik heb mij nooit gehinderd of beperkt gevoeld bij mensen die geen Engels spraken, en met handen-en-voeten kom je een heel eind. In Colombo op de markt (Pettah) sprak men veelal geen Engels, toch heeft er nergens zoveel non-verbale communicatie plaatsgevonden als daar.

Alleen bij Horton Plains een tuctuc chauffeur gehad die toen het op betalen aankwam ineens geen woord Engels meer sprak (daarvoor nog wel) en absurd hoge bedragen noemde. Maar dat was ook een vuile profiteur die, nadat we niet verder konden door een modderverschuiving, daar toeristen voor ongeveer 10 keer de gangbare prijs wel naar de plek van bestemming kon brengen; hij was de enige tuctuc chauffeur tussen de verschuiving en het park (waar overigens niet veel aan is). Voor de laatste drie kilometer hebben we hetzelfde betaald als voor de eerste 40.

maandag 18 februari 2013 @ 14:49:55 #30
391442 roykee
Never change a winning team!
pi_123031171
Oke, dank voor de antwoorden. Ik weet dat ik nog een aantal lessen Singalees ga krijgen dus dat is dan misschien niet verkeerd. Mede omdat ik daar echt een sociaal project wil ondersteunen.

De foto die je post is ook schitterend. Begin al behoorlijk verliefd te worden op dat land. Nu moet ik er alleen nog naar toe *O*
pi_123035276
Geloof me, dan wordt het alleen maar erger. O+
pi_123060238
quote:
2s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De twee voornaamste talen zijn Singalees en Tamil. Jonge kinderen spreken vaak perfect Engels. Volwassenen heel wisselend, of geen woord, of perfect. Maar ik heb mij nooit gehinderd of beperkt gevoeld bij mensen die geen Engels spraken, en met handen-en-voeten kom je een heel eind. In Colombo op de markt (Pettah) sprak men veelal geen Engels, toch heeft er nergens zoveel non-verbale communicatie plaatsgevonden als daar.

Alleen bij Horton Plains een tuctuc chauffeur gehad die toen het op betalen aankwam ineens geen woord Engels meer sprak (daarvoor nog wel) en absurd hoge bedragen noemde. Maar dat was ook een vuile profiteur die, nadat we niet verder konden door een modderverschuiving, daar toeristen voor ongeveer 10 keer de gangbare prijs wel naar de plek van bestemming kon brengen; hij was de enige tuctuc chauffeur tussen de verschuiving en het park (waar overigens niet veel aan is). Voor de laatste drie kilometer hebben we hetzelfde betaald als voor de eerste 40.

[ afbeelding ]
Dan ga je de laatste drie km toch lekker lopen. Horton Plains hoor ik inderdaad weinig goede verhalen over en de prijs is ondertussen aardig belachelijk geworden. Ik meen 25 dollar.
pi_123060251
Vannacht Adam's Peak gedaan. _O_
Het viel me heel erg mee trouwens, boven in ongeveer 2,5 uur en als je weer naar beneden gaat merk je pas goed dat je best wel een afstand gelopen hebt. Mooie ervaring. :)
pi_123067197
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 06:37 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan ga je de laatste drie km toch lekker lopen. Horton Plains hoor ik inderdaad weinig goede verhalen over en de prijs is ondertussen aardig belachelijk geworden. Ik meen 25 dollar.
Ik vond Horton Plains juist erg mooi. We hebben het hele stuk gewandeld. Erg mooi gebied. Het uitzicht was er niet door de mist, maar verder vond ik het wel de moeite waard. Wat mooie foto's gemaakt daar.
pi_123068442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 06:37 schreef MCH het volgende:

[..]

Het is niet een stuk dat je graag loopt :) En volgens mij was het nog meer dan 25usd, we waren er voor de entree net zo veel kwijt als voor Yala.
pi_123069981
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 12:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het is niet een stuk dat je graag loopt :) En volgens mij was het nog meer dan 25usd, we waren er voor de entree net zo veel kwijt als voor Yala.
Omdat het een beetje heuvel op gaat? :P
pi_123070282
Beetje? :D
pi_123089940
Bij ons zat het in de prijs van de rondreis. Dus ja dan doe je het toch al en dan doe je niet echt een prijs/kwaliteit verhouding. Dan kijk je gewoon of je het er mooi vond. En dat vond ik.
pi_123095057
Horton Plains is zeker mooi qua landschappen, maar er loopt erg veel volk rond en dieren zul je er overdag weinig zien daardoor.
pi_123110234
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 20:58 schreef Stansfield het volgende:
Bij ons zat het in de prijs van de rondreis. Dus ja dan doe je het toch al en dan doe je niet echt een prijs/kwaliteit verhouding. Dan kijk je gewoon of je het er mooi vond. En dat vond ik.
Gezien in Horton Plains:

En dat in iets van 3,5 uur tijd :P Oja, en een waterval, en heel erg veel mensen :P Het is niet zozeer zonde van het geld (zoveel is het nou ook weer niet), maar met een uurtje wandelen in de omgeving van Belihuloya zie je:

En de omgeving bij Horton Plains is prachtig hoor, maar ik heb in de bijna 3 weken in Sri Lanka geen omgeving gezien die niet prachtig was :P
pi_123374989
(uit het vorige topic)
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 18:29 schreef Bluezz het volgende:
Wauw, leuk om te lezen!
Is er ook een foto van het guesthouse en hoe het er van binnen uitziet?
Ik zat net mijn filmpjes terug te kijken, en kwam tot de ontdekking dat ik de meeste daarvan nooit online heb gezet (Terwijl ik dacht dat ik dat wél gedaan had :o ).

Er volgt dus spoedig een 13-maanden vertraagde post die ik beloofd had, met filmpjes van oa. hotelkamers. :)
pi_123384116
Een van de apen uit dit bericht: Uitsterven dreigt voor 25 apensoorten hebben wij bij ons laatste ontbijt mogen aanschouwen, maar ook hiervan was ik vergeten de footage online te zetten (Foto's wel, filmpjes niet).

Meer over die en andere bedreigde soorten: http://www.conservation.o(...)imates_2012-2014.pdf

Het hotel waar we zaten in Athurugiriya, zowel bij aankomst als vlak voor vertrek (post geplaatst terwijl deze nog aan het uploaden is, geef'm een uur of 3 de tijd dan doet'ie het vanzelf :P ):

Hotel 'Landa' in Belihuloya:

Apen in Belihuloya:

[ Bericht 8% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 26-02-2013 21:47:58 ]
pi_125938229
Iemand van jullie die het heeft gecombineerd met de Malediven? Het lijkt me tof om daar te duiken. Tickets gaan weg voor een 135 euro (retour vanaf Colombo) dus dat is nog wel te doen.

Iemand ervaring met guesthouses daar? Is het nodig om van tevoren een boeking te maken?
  woensdag 1 mei 2013 @ 18:30:19 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125948871
quote:
7s.gif Op woensdag 1 mei 2013 12:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Iemand van jullie die het heeft gecombineerd met de Malediven? Het lijkt me tof om daar te duiken. Tickets gaan weg voor een 135 euro (retour vanaf Colombo) dus dat is nog wel te doen.

Iemand ervaring met guesthouses daar? Is het nodig om van tevoren een boeking te maken?
Guesthouses in Sri Lanka of in de Malediven? De eerste hoef je iig niet te reserveren. De tweede heb ik geen idee...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125949627
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 18:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Guesthouses in Sri Lanka of in de Malediven? De eerste hoef je iig niet te reserveren. De tweede heb ik geen idee...
Ah, ik had mijn vraag niet goed geformuleerd zie ik. Ik doelde inderdaad op de Malediven.
pi_126862491
Iemand nog tips voor Sri Lanka?
Ik heb al een plekje gevonden voor de eerste nachten in Sri Lanka waarna ik de trein neem naar... Kan ik best de trein op voorhand reserveren?
Ik veronderstel dat ik in alle stadjes de dag zelf wel iets vind om goedkoop te overnachten?
Tips waar ik naartoe moet gaan?

Nu het Noorden toegenkelijk is, ben ik van plan om daar ook naartoe te gaan, iemand die er ook al is geweest? Als ik in brochures kijk, zie ik dat ze zich vooral focussen op Midden en Zuid Sri Lanka.
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:46:29 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126862850
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:38 schreef Kielse het volgende:
Iemand nog tips voor Sri Lanka?
Ik heb al een plekje gevonden voor de eerste nachten in Sri Lanka waarna ik de trein neem naar... Kan ik best de trein op voorhand reserveren?
Niet nodig, zeker niet als je eerst al een paar dagen daar bent.

quote:
Ik veronderstel dat ik in alle stadjes de dag zelf wel iets vind om goedkoop te overnachten?
Geen probleem

quote:
Tips waar ik naartoe moet gaan?

Nu het Noorden toegenkelijk is, ben ik van plan om daar ook naartoe te gaan, iemand die er ook al is geweest? Als ik in brochures kijk, zie ik dat ze zich vooral focussen op Midden en Zuid Sri Lanka.
Iemand heeft recentelijk een verslag gemaakt O-).
TRV / [Reisverslag] Sri Lanka

Maar je moet natuurlijk zelf kijken wat je leuk vindt.
Mijn reisverslagen
  zondag 26 mei 2013 @ 16:10:58 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_127027039
Iemand suggesties voor een mooie plek aan het strand om een 3 weken durende trip te eindigen? Hotel mag wat duurder zijn (max ongeveer 100 euro per nacht). het liefste aan de zuidkust of westkust. Het zou om ongeveer 4 a 5 dagen gaan.
pi_127027427
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:10 schreef Blik het volgende:
Iemand suggesties voor een mooie plek aan het strand om een 3 weken durende trip te eindigen? Hotel mag wat duurder zijn (max ongeveer 100 euro per nacht). het liefste aan de zuidkust of westkust. Het zou om ongeveer 4 a 5 dagen gaan.
Wil je nog wat doen (dagtrips) of totaal op je gat zitten? Neem ook even de afstand in acht die je moet overbruggen de laatste dag naar het vliegveld.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2013 16:26:14 ]
  zondag 26 mei 2013 @ 16:31:35 #50
62913 Blik
The one and Only!
pi_127028148
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Wil je nog wat doen (dagtrips) of totaal op je gat zitten? Neem ook even de afstand in acht die je moet overbruggen de laatste dag naar het vliegveld.
We willen ook nog wel wat doen in de vorm van dagtrips. Afstand vliegveld vind ik minder belangrijk, we kunnen ook evt. 1 dag eerder richting Negombo gaan om daar de laatste dag te vertoeven. Daar willen we in ieder geval starten
pi_127028586
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:31 schreef Blik het volgende:

[..]

We willen ook nog wel wat doen in de vorm van dagtrips. Afstand vliegveld vind ik minder belangrijk, we kunnen ook evt. 1 dag eerder richting Negombo gaan om daar de laatste dag te vertoeven. Daar willen we in ieder geval starten
Mt. Lovinia heb je veel resorts en brede stranden. Heeft als pluspunt dat het dichtbij Colombo is.

Hikkaduwa heeft mooie stranden en een fijne branding. Heeft nog een beetje een reizigerssfeertje maar ook een aantal resorts. Ligt dichtbij Galle wat ik een mooi stadje vond om te bezoeken (oude Nederlandse invloeden, zie ook verslag SeLang).

Nog een stuk verder kun je misschien Yala NP combineren met strand maar dat wordt een stuk avontuurlijker want er is afgezien van Yala niet echt een toeristische (kust)plaats.

Ben je trouwens van plan om een safari met je baby te doen? Ik zag namelijk ook jonge gezinnen met baby in zo'n jeep en die baby werd flink door elkaar gehosseld. Zag er echt niet fijn uit (ook niet in de luxere jeeps). De wegen in het park zijn flink gaar namelijk.
pi_127031941
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:10 schreef Blik het volgende:
Palm Paradise Cabanas in Tangalle. :Y Wel echt een resort, maar een geweldig strand plus een dorpje vlakbij waar je echt eten kunt kopen. :P Eten in het restaurant is ook ok maar niet heel authentiek. Erg toffe, ruime cabanas, wij vonden het er fijn ondanks dat we niet van resort-achtige dingen houden.
pi_127146316
Aangezien ik in juli in Sri Lanka ben, zou ik mijn rondreis willen eindigen aan de oostkust (Trincomalee) om zo de regen in het westen te ontlopen. Dus ik ben op zoek naar een leuke guesthouse/hotel aan het strand om nog een viertal dagen uit te rusten vooraleer terug te reizen.
Iemand tips? Liefst max 100¤ per nacht ;)
  woensdag 29 mei 2013 @ 12:14:28 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127146644
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:07 schreef Kielse het volgende:
Liefst max 100¤ per nacht ;)
Da fuk! _O-
Mijn reisverslagen
pi_127146900
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:07 schreef Kielse het volgende:
Aangezien ik in juli in Sri Lanka ben, zou ik mijn rondreis willen eindigen aan de oostkust (Trincomalee) om zo de regen in het westen te ontlopen. Dus ik ben op zoek naar een leuke guesthouse/hotel aan het strand om nog een viertal dagen uit te rusten vooraleer terug te reizen.
Iemand tips? Liefst max 100¤ per nacht ;)
:D Met hoeveel man?
pi_127146986
^ Het duurste waar wij in gezeten hebben, een hotel waar wij het merendeel van de tijd de enige gasten waren, en waar 3 a 4 man personeel rond liep, onwijs chique is, prachtig mooie omgeving, inclusief 3 maaltijden, was 70 dollar! per dag.
pi_127147033
En het goedkoopste was ook perfect geregeld, wel wat meer basic, en zonder maaltijden, voor 10 dollar / dag met zn tweeen. En dat kan nog veel goedkoper :D
pi_127149012
Twee personen :). Heb je toevallig nog de naam?
Dit heb ik al gevonden; http://www.tripadvisor.co(...)astern_Province.html
En een duurdere optie:
http://www.booking.com/ho(...)232c5d35cf4156666281;dcid=1#RD28970102

Verder zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?
  woensdag 29 mei 2013 @ 13:12:43 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_127149297
Iedereen heeft zo zijn budget, ons budget voor de laatste nachten is ook 120 euro per nacht. Dan ook wel met een kleine, dus we hebben iets meer eisen. Zoals bijvoorbeeld een zwembad.
pi_127149379
Jullie al een visum geregeld?

Zo ja, gewoon via deze site: http://www.eta.gov.lk/slvisa/ ?
pi_127149549
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 13:12 schreef Blik het volgende:
Iedereen heeft zo zijn budget, ons budget voor de laatste nachten is ook 120 euro per nacht. Dan ook wel met een kleine, dus we hebben iets meer eisen. Zoals bijvoorbeeld een zwembad.
De link die ik je gestuurd had nog bekeken? Daar ben je niet dat kwijt, heb je een zwembad, etc :) Ik denk dat je echt moeite moet doen om in Sri Lanka boven de 60 euro uit te komen.
pi_127149645
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 13:06 schreef Kielse het volgende:
Twee personen :). Heb je toevallig nog de naam?
Dit heb ik al gevonden; http://www.tripadvisor.co(...)astern_Province.html
En een duurdere optie:
http://www.booking.com/ho(...)232c5d35cf4156666281;dcid=1#RD28970102

Verder zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?
Dat deel van Sri Lanka zijn wij nog niet geweest, maar je zult zeker dingen vinden die binnen je budget vallen :)

De twee hotels die ik net noemde waren Curry bowl guesthouse in Hikkaduwa (10 usd /nacht) en Landa hotel in Belihuloya.
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:05:28 #63
62913 Blik
The one and Only!
pi_127151709
quote:
2s.gif Op woensdag 29 mei 2013 13:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De link die ik je gestuurd had nog bekeken? Daar ben je niet dat kwijt, heb je een zwembad, etc :) Ik denk dat je echt moeite moet doen om in Sri Lanka boven de 60 euro uit te komen.
Fieldview of Lanka?

Ligt er maar net aan wat je wensen zijn :) Wij zullen in principe nergens meer uitgeven dan 30 euro per nacht. Alleen als allerlaatste hotel willen we lekker relaxen en verwend worden, en is ons budget een stuk hoger.
pi_127151928
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Fieldview of Lanka?

Ligt er maar net aan wat je wensen zijn :) Wij zullen in principe nergens meer uitgeven dan 30 euro per nacht. Alleen als allerlaatste hotel willen we lekker relaxen en verwend worden, en is ons budget een stuk hoger.
Fieldview :) Dat is waar wij begonnen en eindigde.

Eerste is onze 'aankomst' kamer, de tweede de (luxere) kamer voor vertrek :)
  vrijdag 31 mei 2013 @ 08:27:53 #65
62913 Blik
The one and Only!
pi_127238712
Fieldview gaat het waarschijnlijk worden voor de eerste 2 dagen na aankomst. Vervolgens gaan we 6 dagen met een chauffeur reizen (vinden we wel even handig met een kleine).

Dan willen we naar Ella toe, enige suggesties voor een plek om te slapen? We hadden al Zion View geprobeerd, maar die zit vol.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 09:53:00 #66
62913 Blik
The one and Only!
pi_127240220
Dit is overigens mijn voorlopige planning. Zoals je ziet niet teveel reizen, en voornamelijk de bedoeling om tripje te doen vanuit o.a. Ella.

3-aug Vlucht naar Sri Lanka
4-aug Aankomst Sri Lanka
5-aug Relaxen
6-aug Start Tour
7-aug Tour
8-aug Tour
9-aug Tour
10-aug Tour
11-aug Einde Tour
12-aug Ella
13-aug Ella
14-aug Ella
15-aug Ella
16-aug Ella - uda walawe park- kust zuiden
17-aug Galle
18-aug Galle
19-aug bentota
20-aug bentota
21-aug bentota
22-aug bentota
23-aug Bentota - hotel bij vliegveld
24-aug Vlucht terug naar Sri Lanka
pi_127240594
Hier pak en beet de mijne:

27 juli heen en op 24 augustus dezelfde vlucht als Blik terug.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2013 10:23:10 ]
pi_127240635
Met een beetje timing komen jullie elkaar in Ella weer tegen? :D
pi_128454459
We zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?

Iemand die een guesthouse weet zijn in Colombo in de buurt van Fort Railway Station? Want we zouden graag 's ochtendsvroeg de trein naar Kandy willen nemen :)
pi_128468613
Zo hoog is het niet hoor. Lijkt me dat je aan een dag meer dan genoeg hebt.
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:46:56 #71
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_128551944
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:05 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt ook príma relaxen en verwend worden voor véél minder centen!

Dat is althans mijn ervaring. Ik heb niet één keer meer dan 15 euro uitgegeven voor overnachting. En daar zaten vaak heerlijke bedden en gerechten bij.

Maar zoals je al zegt. Het ligt er maar net aan wat je wensen zijn.
Funk Gezond, Soul een Appel
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:48:42 #72
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_128552004
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 12:29 schreef Kielse het volgende:
We zouden we graag Adam's peak beklimmen, maar dat kan nogal tegenvallen in juli vanwege de gure weersomstandigheden... Ik denk dat 1 dag daarvoor te weinig zal zijn?

De meeste bezoekers blijven maar 1 dag/nacht in Adam's peak.

Onderschat de klim niet. Achteraf zul je net als iedereen zeggen dat het wel meeviel, maar tijdens de hike zul je daar nog anders over denken :)
Funk Gezond, Soul een Appel
  donderdag 4 juli 2013 @ 08:48:16 #73
62913 Blik
The one and Only!
pi_128569969
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:46 schreef boeiuh2 het volgende:

[..]

Je kunt ook príma relaxen en verwend worden voor véél minder centen!

Dat is althans mijn ervaring. Ik heb niet één keer meer dan 15 euro uitgegeven voor overnachting. En daar zaten vaak heerlijke bedden en gerechten bij.

Maar zoals je al zegt. Het ligt er maar net aan wat je wensen zijn.
Dat kan ook zeker. Vorige vakanties regelmatig minder dan 5/10 euro per nacht uitgegeven. Maar met een kind erbij worden je eisen toch iets groter
pi_128725956
Hoe zit het met het regenseizoen? Is dat net als in Zuid-Oost Azië af en toe een harde bui en verder valt het wel mee; of is het meer volle dagen regen?
pi_128726081
quote:
5s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:06 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe zit het met het regenseizoen? Is dat net als in Zuid-Oost Azië af en toe een harde bui en verder valt het wel mee; of is het meer volle dagen regen?
Half zes tot zes regen :P Heel kort, heel hevig.

En wisselt per kant van het eiland; de ene helft is droog als de andere helft regenseizoen heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')