Yep, bij onze oosterburen, 80 hectare gekocht, 60 weer verkocht en op de 20 hectare van de opbrengst wat leuks laten bouwen .quote:
quote:do 14 feb 2013, 18:30
Dijsselbloem: hogere buffers voor banken
DEN HAAG (AFN) - De vier grote Nederlandse banken moet hun buffers nog verder verhogen, verder ook nog dan internationale bankregels nu vereisen. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën pleitte daar donderdag voor.
Een kapitaalbuffer van 9 procent is voor banken als ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Reaal niet genoeg, vindt de minister.
Een dikke buffer moet de ,,eerste reddingsboei'' zijn voor een bank die in de problemen komt, en voorkomen dat de staat weer moet bijspringen, zoals eerder moest bij ABN, ING en SNS.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 22:53 schreef michaelmoore het volgende:
knettergek
gooi nog maar een procentje extra op de rente
http://www.telegraaf.nl/d(...)s_voor_banken__.html
Ik vind Dijsselbloem een top minister vergeleken met buitenlandse collega(en dat voor een rooie rakker). Een van de weinige die zich niet (zo) laat gijzelen door de financiele wereld. Dit zijn de stapjes die een werkelijke oplossing bieden voor de huidige crisis en een toekomstige voorkomen/beperken, hetgeen wel economische consequenties heeft dat wel. Maar de vraag is of we die niet zowiezo krijgen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 22:53 schreef michaelmoore het volgende:
knettergek
gooi nog maar een procentje extra op de rente
http://www.telegraaf.nl/d(...)s_voor_banken__.html
[..]
Je draait de rollen om, het teveel uitlenen heeft ons in deze puinzooi gestort. Dat we nu gewent zijn aan de 'groei' die schuldopbouw teweeg brengt, tja..quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Om een hogere buffer aan te houden hoef je toch je rente niet op te hogen? Kwestie van minder uitlenen. En daar hebben ze al jaren geen moeite mee. (Goed voor de economie gebleken ook...)
dus nog minder uitlenen, nog hogere normenquote:Op donderdag 14 februari 2013 23:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Om een hogere buffer aan te houden hoef je toch je rente niet op te hogen? Kwestie van minder uitlenen. En daar hebben ze al jaren geen moeite mee )
Alsof de banken de laatste 4 jaren al veel en makkelijk uitlenen wou je zeggen...quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:24 schreef piepeloi55 het volgende:
Je draait de rollen om, het teveel uitlenen heeft ons in deze puinzooi gestort. Dat we nu gewent zijn aan de 'groei' die schuldopbouw teweeg brengt, tja..
Ik hoop dat je er morgen dan ook de gemiddelde kwaliteitseisen in verwerkt hebt. (Hetzij door aanpassing van een oudere woning, hetzij door het moeten voldoen aan het huidige bouwbesluit van nieuwbouwwoningen. En het gemiddelde woonoppervlak uiteraard.)quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is me gelukt om de gegevens te verzamelen, morgen met prognose.![]()
[ afbeelding ]
Het plaatje maakt redelijk duidelijk wat ons te wachten staat![]()
Tuurlijk niet, dit laat zeer duidelijk zien dat de betaalbaarheid sterk onder druk staat.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik hoop dat je er morgen dan ook de gemiddelde kwaliteitseisen in verwerkt hebt. (Hetzij door aanpassing van een oudere woning, hetzij door het moeten voldoen aan het huidige bouwbesluit van nieuwbouwwoningen. En het gemiddelde woonoppervlak uiteraard.)
Anders wordt het een beetje een appels en peren verhaal...
Stabilisatie op prijspeil van 2000.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[ afbeelding ]
Niet om een of ander, maar dat soort grafieken zeggen totaal niks. Of ben jij tevreden met een huis met de kwaliteit uit 1930 of 1960, tegen de voor de inflatie gecorrigeerde prijs?quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Tuurlijk niet, dat laat zeer duidelijk zien dat de betaalbaarheid sterk onder druk staat.
Wat ik al zei, ''we'' zijn gewend aan het beleid van de decennia ervoor...quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Alsof de banken de laatste 4 jaren al veel en makkelijk uitlenen wou je zeggen...
Of was vroeger de buffer 1%?
Dit is een veelzeggende grafiek. Vooral het gapende gat tussen inkomensontwikkeling en huizenprijs duidt op een enorme credit expansie. Dit viel trouwens al op uit de enorme geldgroei van de ECB in bubble blaas jaren. Geldgroei was 8 tot 12% per jaarquote:Op donderdag 14 februari 2013 23:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[ afbeelding ]
als je er nu ook het renteverloop naast legt dan zie je de oorzaak van de prijsexplosiequote:Op donderdag 14 februari 2013 23:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[ afbeelding ]
Zo lang geleden is dat nog niet, pas ergens begin jaren 90 is het mis gegaan.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:43 schreef piepeloi55 het volgende:
Er was ooit in een ver verleden een tijd waarin de leeneisen die nu gelden heel normaal waren.
Jij snapt het echt niet he?quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet om een of ander, maar dat soort grafieken zeggen totaal niks. Of ben jij tevreden met een huis met de kwaliteit uit 1930 of 1960, tegen de voor de inflatie gecorrigeerde prijs?
Nou ik niet, dan betaal ik liever wat meer voor een gemoderniseerde woning. Sorry.
Voor de meeste mensen is dat een eeuwigheid, die weten niet eens wat ze gisteren gegeten hebben.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zo lang geleden is dat nog niet, pas ergens begin jaren 90 is het mis gegaan.
Modernisering is ook het gebruik van goedkoper bouwmaterialen zoals gipsplaten en gasbeton ipv baksteen. En het toepassen van efficientere technieken. Modernisering kost niet altijd meer geld. Computers worden al jaren sneller en goedkoper. LCD tvs eveneens.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet om een of ander, maar dat soort grafieken zeggen totaal niks. Of ben jij tevreden met een huis met de kwaliteit uit 1930 of 1960, tegen de voor de inflatie gecorrigeerde prijs?
Nou ik niet, dan betaal ik liever wat meer voor een gemoderniseerde woning. Sorry.
Ik snap prima dat je de nieuwbouw van 1930 niet inflatie gecorrigeerd kunt vergelijken met de nieuwbouw van 1960 en 1990 en 2012. Iets met andere woonverwachtingen, wooncomfort en bouwbesluit enzo.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Jij snapt het echt niet he?
Het is de gemiddelde huizenprijs dus inclusief nieuwbouw, verbouw en oudbouw per jaar.
Als het cbs wat meer cijfers zou publiceren kan ik ook soorten woningen op leeftijd en typen splitsen.
Mocht de 'mean' bereikt worden of eronder geraken in de komende jaren dan is dat natuurlijk een prachtig 'buy the dip crash'-momentje voor veel toekomstige starters (waaronder ikzelf).quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[ afbeelding ]
Yup. Arbeid daalt ook al decennia op rij. Grondstoffen ook... De normen van het bouwbesluit ook.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:51 schreef Digi2 het volgende:
Modernisering is ook het gebruik van goedkoper bouwmaterialen zoals gipsplaten en gasbeton ipv baksteen. En het toepassen van efficientere technieken. Modernisering kost niet altijd meer geld. Computers worden al jaren sneller en goedkoper. LCD tvs eveneens.
ja, de bouw snappen blijkt lastigquote:Op donderdag 14 februari 2013 23:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Arbeid daalt ook al decennia op rij. Grondstoffen ook... De normen van het bouwbesluit ook.
Je snapt het dus nietquote:Op donderdag 14 februari 2013 23:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik snap prima dat je de nieuwbouw van 1930 niet inflatie gecorrigeerd kunt vergelijken met de nieuwbouw van 1960 en 1990 en 2012. Iets met andere woonverwachtingen, wooncomfort en bouwbesluit enzo.
Maar hee, als het voor jou prettig aanvoelt om dat wel te doen, be my guest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |