Weet je wat er gebeurt met de huur als ik mn sociale huurwoning verlaat? Dat wordt die +/- 150e verhoogd. Hoe bedoel je het is voor de armen? Het draait gewoon ouderwets om geld.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ondanks dat dit je eerste post is kloontje reageer ik er toch even op.
Sociale woningbouw is gebouwd om armere een betaalbare woning te bieden en de woning is met een netto subsidie/bijdrage gebouwd.
De HRA is een korting op de te betalen beslating, waardoor je per saldo een netto betaler van belasting bent.
Helder licht dat je er bent.
daar lul ik dan ook niet over, wel blijven lezen hequote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Steeds lullen over kloon dit, kloon dat is idd bagger en wmb mag dat idd achterwege blijven![]()
Ach gut. Hoeveel besparing leverde de beperking van HRA deze kabinetsperiode ook alweer op? Zijn ze er inmiddels zelf ook achtergekomen dat dit door uitverdieneffecten negatief is?quote:Lijkt me eerder dat dit door de inmenging van de oppositie komt dan dat het kabinet er zelf zo blij mee is. Gaat weer voor een miljardentegenvaller zorgen als het echt zo uitgevoerd wordt als in de media verkondigt wordt![]()
Maar goed, dat vorderen we wel weer terug op onderwijs, zorg en sociale zekerheid.
Het is niet door Blok en ook niet door Rutte dat mensen met hun huisje onderwater zitten, die zitten er pas sinds 2010 moet je toch bij Balkenende zijn. Komt niet door propaganda vanuit regering meer vanuit mond op mond imho. En daar die gezellige stelletjes bij de TV makelaar zelf de realiteit een beetje kwijt waren kun je hun (regering) ook niet aanrekenen. Wat dat betreft is het toch nooit goed, teveel regels - Boehoe huilie huilie, te weinig regels - Boehoe huilie huilie, net aan wie je het vraagt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:25 schreef VSH het volgende:
[..]
Als Blok zegt dat hij wil dat mensen een huis kopen ipv huren, als Rutte aangeeft dat zijn huis ook steeds meer waard is geworden, als lokale overheden startersleningen uitdelen, of als het kabinet allerlei maatrgelen neemt om mensen de koopmarkt op te drijven als het even tegenzit (bijv. verhoging NHG), dan zie ik dat als een vorm van propaganda en huizenkoopstimulatie.
Het is niet zo gek dat mensen daarop ingaan, daar is het zelfs voor bedoeld. In principe blijft iedereen zelf verantwoordelijk, maar we kunnen echter niet zomaar onze ogen sluiten voor het feit dat onze "betrouwbare" overheid niet zomaar zou moeten weglopen voor aangerichtte schade bij al die schattige jonge stelletjes zoals bij tv-makelaar die beter kunnen kopen dan huren. Gisteren ging NHG omhoog en kreeg ik een starterslening en nu opeens moet ik aflossen en krijg ik geen HRA meer. Oh......, kan de huizenprijs ook omlaag?
20.000 Euro is inderdaad veel geld. Het is dus verstandig om te zorgen dat mensen vooraf goed doordrongen zijn van de waarde van de knikkers waarmee gespeeld wordt. Door niet afllossen niet meer te stimuleren wordt ook bij een lage rente de hoogte van dat bedrag weer relevant. Normaal gesproken zou de rente alleen voldoende moeten zijn om de prijs van dit geld weer te geven. Dankzij o.a. HRA en NHG is die verhouding nu niet juist.
Het lijkt mij ook heel vervelend als ik 20.000 Euro of 50.000 Euro moet aflossen, omdat ik mijn huis met verlies heb verkocht. In eerste instantie moet ik dan met de bank om tafel. Als blijkt dat wij tot een deal kunnen komen o.b.v. een aflossingschema van 5, 10 of 15 jaar bijvoorbeeld, dan kan het dus worden opgelost. Wanneer duidelijk wordt dat de afspraken tussen mij en de bank niet na te komen zijn, mijn gezin geen eten of onderdak heeft, er geen andere opties meer zijn, dan pas klop ik bij de staat aan met het verzoek om een oplossing die door mijn landgenoten (jij dus) gefinancierd wordt.
http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekregels.htmlquote:AMSTERDAM - Het kabinet is bereid om de nieuwe hypotheekregels te versoepelen, ten opzichte van de voornemens in het regeerakkoord.
Zo zou de termijn waarin een hypotheek moet worden afgelost volgens ingewijden omhoog gaan van 30 naar 35 jaar. Ook zou een hypotheek niet meer voor 100 procent, maar voor minimaal 50 procent afgelost dienen te worden. Volgens een betrokkene wordt over deze variant ''intensief gesproken''.
Minister Stef Blok (Wonen) heeft de Eerste Kamer dinsdagochtend gevraagd het voor dinsdagmiddag geplande debat over de hypotheekregels uit te stellen. De Senaat heeft het uitstel (voor onbepaalde tijd) inmiddels goedgekeurd. Blok wil eerst het overleg dat hij voert met D66, ChristenUnie en de SGP afronden. Met die partijen praat Blok over een ''samenhangend pakket'' aan maatregelen voor de woningmarkt. Na afloop van dat overleg is hij beter in staat de Senaat te informeren, aldus de minister.
Het kabinet wil onder meer de huren fors verhogen en de corporaties een heffing van 2 miljard opleggen. Het zoekt naar steun voor zijn plannen in de Senaat, waar de coalitiepartijen VVD en PvdA geen meerderheid hebben. Eerst overlegde Blok met het CDA, maar dat gesprek liep maandag stuk.
Eerder liet Blok in een brief aan de Eerste Kamer weten dat aan het beperken van de aflossing tot 50 procent grote nadelen kleven. Zo wordt het systeem ingewikkelder en wordt de aflossingsprikkel minder.
Ook zorgt de snelle wijziging van de hypotheekregels volgens de minister voor onzekerheid en blijven mensen vaker met restschulden zitten. Daar staat tegenover dat de maandlasten dalen. De wijziging in de plannen heeft geen gevolgen voor de staatskas, omdat de mate van aftrek gelijk blijft.
Nog grotere moeite had Blok met het verlengen van de aflossingstermijn naar 35 of 40 jaar. Dit zorgt volgens hem voor hogere lasten voor de burgers, omdat er meer rente moet worden betaald.
Ook moet er meer aftrek worden uitgekeerd wat de staatskas structureel respectievelijk 1,8 miljard en 3,6 miljard kost.
Wow, slechte zaak!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:58 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekregels.html
Om het over het in stand houden van 14 miljard euro HRA nog maar niet te hebben zeker... Het kabinet van de lenersbelangenquote:Eerder liet Blok in een brief aan de Eerste Kamer weten dat aan het beperken van de aflossing tot 50 procent grote nadelen kleven. Zo wordt het systeem ingewikkelder en wordt de aflossingsprikkel minder.
En:quote:De wijziging in de plannen heeft geen gevolgen voor de staatskas, omdat de mate van aftrek gelijk blijft.
Wacht, Rutte zat er wel eerder 50 miljard naast met z'n berekeningen, zelfs op de PABO kunnen ze beter rekenen dan dit!quote:Ook moet er meer aftrek worden uitgekeerd wat de staatskas structureel respectievelijk 1,8 miljard en 3,6 miljard kost.
Meer aftrek uitkeren is natuurlijk flauwekul, want je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrente-aftrek. Dat je een schuld uitsmeert over 35 jaar wil niet gelijk zeggen dat je ook de termijn van de HRA weer gaat aanpassen natuurlijk. De maatregel kan daarom volledig budget-neutraal worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En:
[..]
Wacht, Rutte zat er wel eerder 50 miljard naast met z'n berekeningen, zelfs op de PABO kunnen ze beter rekenen dan dit!
Balkenende, Rutte, Blok, allemaal doen ze mee. Ik moet wel toegeven dat de maatregelen van het huidige kabinet t.a.v. de koopmarkt mij verrasten. Hoe dan ook je hebt op zich gelijk, echter wat mij betreft komt de lat voor steun ook erg hoog te liggen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:56 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Het is niet door Blok en ook niet door Rutte dat mensen met hun huisje onderwater zitten, die zitten er pas sinds 2010 moet je toch bij Balkenende zijn. Komt niet door propaganda vanuit regering meer vanuit mond op mond imho. En daar die gezellige stelletjes bij de TV makelaar zelf de realiteit een beetje kwijt waren kun je hun (regering) ook niet aanrekenen. Wat dat betreft is het toch nooit goed, teveel regels - Boehoe huilie huilie, te weinig regels - Boehoe huilie huilie, net aan wie je het vraagt.
Als je je aftrek behoudt over de 50% die je niet af hoeft te lossen gaat dat natuurlijk gewoon geld kosten.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:17 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Meer aftrek uitkeren is natuurlijk flauwekul, want je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrente-aftrek. Dat je een schuld uitsmeert over 35 jaar wil niet gelijk zeggen dat je ook de termijn van de HRA weer gaat aanpassen natuurlijk. De maatregel kan daarom volledig budget-neutraal worden uitgevoerd.
Ah, op die manier. Ja, dat is waar. Dan zul je dat dus moeten gaan afbouwen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je je aftrek behoudt over de 50% die je niet af hoeft te lossen gaat dat natuurlijk gewoon geld kosten.
Het scheelt juist niets in maandlasten: uiteindelijk blijven maandlasten juist grofweg gelijk in een markt die door schaarste bepaald wordt. Waar jij denkt lagere maandlasten te krijgen, krijg je in werkelijkheid hogere verkoopprijzen. Zie daar het werkelijke doel!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:15 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
De gedachte erachter snap ik wel, namelijk het creëren van een iets zachtere landing van de woningmarkt. Ik zou zeggen; laat mensen kiezen. Òf 50% aflossingsvrij in 30 jaar of 100% aflossen in 35 jaar. Dat scheelt qua maandlasten in beide gevallen behoorlijk
Ook voor jou: leer rekenen! In het laatste jaar van 30 jaar 100% aflossen betaal je nauwelijks nog rente, en krijg je dus nauwelijks nog aftrek. In het 30 jaar van 35 jaar 50% aflossen betaal je nog meer dan de helft van je rente, en krijg je dus (tientallen malen) meer aftrek!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:17 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Meer aftrek uitkeren is natuurlijk flauwekul, want je hebt maximaal 30 jaar hypotheekrente-aftrek. Dat je een schuld uitsmeert over 35 jaar wil niet gelijk zeggen dat je ook de termijn van de HRA weer gaat aanpassen natuurlijk. De maatregel kan daarom volledig budget-neutraal worden uitgevoerd.
Daar waren we al, zie hierboven.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Ook voor jou: leer rekenen! In het laatste jaar van 30 jaar 100% aflossen betaal je nauwelijks nog rente, en krijg je dus nauwelijks nog aftrek. In het 30 jaar van 35 jaar 50% aflossen betaal je nog meer dan de helft van je rente, en krijg je dus (tientallen malen) meer aftrek!
Ik begrijp dat op dit moment het idee leeft om de aftrek wel degelijk op basis van 30 jaar anuitair te doen. Wel zouden mensen er dus voor kunnen kiezen om 50% af te lossen. Je krijg alleen steeds minder aftrek.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je je aftrek behoudt over de 50% die je niet af hoeft te lossen gaat dat natuurlijk gewoon geld kosten.
Wauw, dat wordt een gedrocht van een administratie waar tienduizenden ambtenaren weer van gaan smullenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:37 schreef VSH het volgende:
Ik begrijp dat op dit moment het idee leeft om de aftrek wel degelijk op basis van 30 jaar anuitair te doen. Wel zouden mensen er dus voor kunnen kiezen om 50% af te lossen. Je krijg alleen steeds minder aftrek.
Ik ben benieuwd hoe ze 35 jaar termijn gaan hanteren.
Welnee.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Wauw, dat wordt een gedrocht van een administratie waar tienduizenden ambtenaren weer van gaan smullen![]()
woz is toch een belasting op bezit en niet op personenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welnee.
Dat is makkelijk in het vat te gieten op het aangifteformulier.
Het bepalen van de WOZ-waarde, elk jaar weer, en het verwerken van alle bezwaren, dat kost vele tientallen (honderden?) miljoenen per jaar. Dat moeten ze gewoon geheel afschaffen en een ingezetenbelasting voor in de plaats laten komen. Maar ja, die besparing zal wel niet welkom zijn bij het huurkamp.
Komt toch ten goede aan de gemeente? Bovendien betaalt de verhuurder die ook, dus zit die indirect in je huur. Allemaal rompslomp voor niks.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:01 schreef michaelmoore het volgende:
woz is toch een belasting op bezit en niet op personen
HRA afschaffen, huurwaardeforfait afschaffen, huursubsidie afschaffen, zorgtoeslag afschaffen,kinderbijslag afschaffen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welnee.
Dat is makkelijk in het vat te gieten op het aangifteformulier.
Het bepalen van de WOZ-waarde, elk jaar weer, en het verwerken van alle bezwaren, dat kost vele tientallen (honderden?) miljoenen per jaar. Dat moeten ze gewoon geheel afschaffen en een ingezetenbelasting voor in de plaats laten komen. Maar ja, die besparing zal wel niet welkom zijn bij het huurkamp.
De uitkering van die ambtenaren is altijd lager dan hun salaris, dus dat is een pluspunt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ow wacht dan hebben we ineens nogal veel werkeloze ambtenaren.
Hoe lang hebben die eik WW?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De uitkering van die ambtenaren is altijd lager dan hun salaris, dus dat is een pluspunt.
Klinkt in beide gevallen veel beter dan 30 jaar volledig salaris om alleen maar onzinnige regels en de talloze bezwaren ertegen af te handelen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:40 schreef arjan1212 het volgende:
maximaal 2,5 jaar.. behalve als dat in 2014 ingaat, dan max 1 jaar ?
Volgens mij is die regel al 900 jaar geleden afgeschaft...quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:43 schreef arjan1212 het volgende:
ow wacht het zijn ambtenaren he? geen normale mensen dus... als een ambtenaar word ontslagen krijgt ie tot zijn pensioen (67/72) 100% van zijn loon doorbetaald
whehe
ff opgezocht. http://www.ontslag.nl/amb(...)ring-voor-ambtenarenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Volgens mij is die regel al 900 jaar geleden afgeschaft...
Mooi, die kunnen dan dus gewoon allemaal ontslagen worden. Scheelt weer een slok op een borrel.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
ff opgezocht. http://www.ontslag.nl/amb(...)ring-voor-ambtenaren
Wordt het druk bij de plantsoendienst.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi, die kunnen dan dus gewoon allemaal ontslagen worden. Scheelt weer een slok op een borrel.
Ik zie het probleem niet. Krijgen we er in ieder geval iets zinnigs voor terug.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wordt het druk bij de plantsoendienst.
Ze lopen nu al in de weg, laat staan als er nog een stel uitgerangeerde ambtenaren bijkomen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet. Krijgen we er in ieder geval iets zinnigs voor terug.
bovenwettelijk wachtgeld is er alleen voor politiciquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
ff opgezocht. http://www.ontslag.nl/amb(...)ring-voor-ambtenaren
Zo handig zijn ze wel daar.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bovenwettelijk wachtgeld is er alleen voor politici
Alleen het woord 'bovenwettelijk' getuigd al van een asociale arrogantie.quote:
Ze komen ermee weg omdat het domme kiesvee toch elke 4 jaar denkt iets te vertellen te hebben.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alleen het woord 'bovenwettelijk' getuigd al van een asociale arrogantie.
En wat raadt jij het domme kiesvee dan aan om te doen elke 4 jaar. Niet stemmen, extreem rechts stemmen, exstreem links of zelf een partij beginnen. Helaas moet ik jou dan meedelen zou ik zelf partij beginnen en erin komen dan zou ik niet aan die wachtgeld regeling gaan morren. Waarom, omdat ik net als die politici voornamelijk opkom voor mijn eigen parochie.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ze komen ermee weg omdat het domme kiesvee toch elke 4 jaar denkt iets te vertellen te hebben.
quote:wo 13 feb 2013, 06:59 | 0 reacties
|
lees voor
Miljard steun voor woningmarkt
Van onze parlementaire
DEN HAAG - Coalitiepartijen VVD en PvdA en oppositiepartijen D66, CU en SGP zijn het gisteravond laat eens geworden over een woningdeal. Die moet tot 2017 meer dan een miljard euro vrijmaken om de vastgelopen woningmarkt weer aan de gang te krijgen.
Vandaag leggen de partijen het conceptakkoord voor aan hun fracties in de Tweede Kamer en tot die tijd worden er officieel geen mededelingen over de inhoud gedaan. Duidelijk is wel dat het kabinet diep in de buidel moet tasten om de drie oppositiepartijen in hun woningwensen tegemoet te komen.
Als men de banken nu gewoon dwingt om rentes te verlagen en misschien een staatsbank met een hypotheekvorm op sociale gronden. Waarbij je net zoveel mag hypotheken als je netto ook kwijt zou zijn in gelijkwaardige huur vormen. En men zou een plan moeten maken tot afschaffen HRA, misschien door mensen hypotheekverlaging aan te bieden ter hoogte van de belastingskorting.quote:Op woensdag 13 februari 2013 07:02 schreef michaelmoore het volgende:
Miljard beschikbaar om de woningbubble nog even opgeblazen te houden
Dat halen we wel weg bij de huurders
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_woningmarkt__.html
[..]
Misschien is het ambitieniveau gewoon te hoog van sommige banken.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:22 schreef arjan1212 het volgende:
Vergeet het maar de hypotheekrente in nederland ( en de spaarrente ook ) is hoog omdat de nederlandse banken voor 70% van hun funding afhankelijk zijn van het buitenland, wil je dat de hypotheekrente omlaag gaat , dan moet eerst de balans van de bank met 70% verminderen en dat is bijna onmogelijk
men moet gewoon europese banken toelaten tot nederland , dan gaan de tarieven wel omlaag,quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:13 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Als men de banken nu gewoon dwingt om rentes te verlagen en misschien een staatsbank met een hypotheekvorm op sociale gronden. Waarbij je net zoveel mag hypotheken als je netto ook kwijt zou zijn in gelijkwaardige huur vormen.
Mwa bij hypotheken zou ik ja zeggen, verzekeringen nee, als ik amerikaanse tarieven zie van 1000 tot 2000 euro per maand.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
men moet gewoon europese banken toelaten tot nederland , dan gaan de tarieven wel omlaag,
het is hier luilekkerland voor banken en zorgverzekeraars
Lieve trol, diverse banken en verzekeraars uit Europa hebben gewoon een vergunning in NL hoor, en zelfs zonder kunnen ze hier actief zijn (zie bijv. Argenta), maar laten die gewoon ongebruikt op de plank liggen. Die zien daar gewoon geen heil in, ergo de tarieven zijn eerder te laag dan te hoog volgens deze messiasen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
men moet gewoon europese banken toelaten tot nederland , dan gaan de tarieven wel omlaag,
het is hier luilekkerland voor banken en zorgverzekeraars
Er zijn goedkope telefoons, en er zijn al gewoon anti cartel maatregelen voor de GSM markt.....maar de bedrijven maken gewoon onderlinge afspreken en leggen een gehele markt plat met alle onderliggende bedrijven. Geen hypotheken is geen verkoop geen inrichting van huizen en heel veel ontslagen. Iphone heeft niet zo'n impact op de markt. Als AH de markt zou blokkeren zou je ook zeer ongewenste situaties krijgen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind eigenlijk dat er een staatsbedrijf zou moeten komen om de prijs van iphones omlaag te krijgen, gewoon Apple dwingen om minder in rekening te brengen, die hebben al genoeg geld toch, en ik heb geen iphone. Eingelijk zou die iphone niet meer moeten kosten dan een nokia 3210.
Ofwel, ik wil graag een iphone. Wil iemand anders die svp voor mij betalen? Dank.
Een staatsbank? Godhemeltje, dat we graag een deelstaat willen zijn van Duitsland, moet nog niet direct betekenen dat we de DDR van dertig jaar terug moeten kopieren? Aan de ene kant bitcht iedereen over de grote logge inefficiente overheid, en aan de andere kant moet de overheid ons dan maar goedkoop geld verschaffen door haar nog veel veel groter en inefficienter te laten worden. Whut?
Ik zou zeggen: stuur het bewijs naar de kartelautoriteiten, dan is het zo afgelopen. Het enige wat je zeker weet met een staatsbank, is dat er inderdaad dan wel een absoluut kartel is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:32 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Er zijn goedkope telefoons, en er zijn al gewoon anti cartel maatregelen voor de GSM markt.....maar de bedrijven maken gewoon onderlinge afspreken en leggen een gehele markt plat met alle onderliggende bedrijven. Geen hypotheken is geen verkoop geen inrichting van huizen en heel veel ontslagen. Iphone heeft niet zo'n impact op de markt. Als AH de markt zou blokkeren zou je ook zeer ongewenste situaties krijgen.
Staatsbank is een cartel waarbij de bevolking de enigste aandeelhouder is. Dat er trouwen geen bewijs is voor kartel betekend niet dat er ook geen kartel is. Of was jij wel verbaasd dat er doping werd gebruikt in het wielrennen?quote:Op woensdag 13 februari 2013 08:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: stuur het bewijs naar de kartelautoriteiten, dan is het zo afgelopen. Het enige wat je zeker weet met een staatsbank, is dat er inderdaad dan wel een absoluut kartel is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |