Bronquote:Paus Benedictus XVI treedt 28 februari af
AMSTERDAM - Paus Benedictus XVI treedt af.
Paus Benedictus treedt af Fotoserie
Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA maandag bekendgemaakt. De paus zal volgens het persbureau op 28 februari aftreden.
De gezondheid van de paus zou het niet langer toelaten om het ambt op volle sterkte uit te voeren
De Duitse kardinaal Joseph Ratzinger werd in 2005 tot hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk gekozen.
In 2010 meldde Ratzinger al dat hij niet zou uitsluiten om ooit zelfstandig af te treden.
''Als de paus duidelijk merkt dat hij niet langer fysiek, psychologisch en spiritueel in staat is de plichten van zijn ambt te vervullen, dan heeft hij het recht en onder bepaalde omstandigheden ook de plicht om af te treden'', aldus de paus destijds.
Deze uitspraak staat in Licht van de Wereld, een boek met interviews met de kerkvorst.
Het is tot nu toe slechts één keer eerder voorgekomen dat een paus opstapte. Dat was in 1294, toen paus Celestinus V de functie neerlegde.
misschien is hij wel moslim gewordenquote:Op maandag 11 februari 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:
Ben benieuwd wat de reden is. Gezondheid of omdat er geetter is binnen de top van de kerk.
Idd, maar misschien ligt ie intern onder vuur en wordt hij gedwongen.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Ik dacht dat ze over het algemeen tot hun dood aanbleven?
Op tijd de kerk uit?quote:Op maandag 11 februari 2013 11:56 schreef TUFKAL het volgende:
hij trekt m terug uit een kind? Is dat nieuws?![]()
Nee hoor kunnen ze vrij kiezen.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Idd, maar misschien ligt ie intern onder vuur en wordt hij gedwongen.
De afgelopen 600 jaar was dat gebruikelijk, ja.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Nou dat dacht ik dus ookquote:Op maandag 11 februari 2013 11:57 schreef thettes het volgende:
Daarom is dit wel reden tot speculatiesquote:Op maandag 11 februari 2013 11:59 schreef freako het volgende:
[..]
De afgelopen 600 jaar was dat gebruikelijk, ja.
Eerst maar eens zien of het ook daadwerkelijk waar is, en dat het niet een of andere stagiaire is, die per ongeluk een bericht online heeft gezet.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:56 schreef Hexagon het volgende:
Ben benieuwd wat de reden is. Gezondheid of omdat er geetter is binnen de top van de kerk.
Is al ruim 700 jaar niet meer gebeurd inderdaad.quote:Op maandag 11 februari 2013 11:59 schreef freako het volgende:
[..]
De afgelopen 600 jaar was dat gebruikelijk, ja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |