2cv | maandag 11 februari 2013 @ 01:59 |
Hier in PTA gebeurt het regelmatig dat mensen een topic openen omdat hun auto niet doet wat ze gewend zijn. Er trilt iets, er brandt een lampje op het dashboard, al je het stuur loslaat lig je binnen 0,003 seconden op je dak in een sloot die 100 meter naast de weg ligt, de knipperlichten knipperen niet meer, je trekhaak hangt plotseling op de grond, er zwemmen vissen in je koplampen, de auto reageert niet meer op de contactsleutel, of wat voor probleem dan ook. En vaak wordt er ook gevraagd om een oplossing. Nou ... dat is geen enkel probleem. Al met al hebben de reguliere gebruikers van PTA een bak ervaring met de meest uiteenlopende auto's en soorten storingen en kunnen ze je dus ook ven een goed advies voorzien. Fijn he ? Dat goede advies komt omdat velen van ons zelf aan auto's sleutelen. De één houdt het simpel en vindt het prima om met een tiewrapje een los draadje weer op te hangen en kan toe met een goedkoop Hema-zijkniptangetje, de ander heeft anderhalve garage tot zijn beschikking met alles er op en er aan en bouwt zijn (nagenoeg) opgesleten bouwvakkersbusje om tot 4x4 camper met dubbele motoren, dubbele cabine, uitschuifleefruimte, heet en koud stromend water en niet alleen 240 volt wisselstroom maar ook 400 volt driefasen krachtstroom aan boord. Gaaf toch ? ! Zoals eerder genoemd hebben sommigen bergen gereedschap voorhanden om dat te bewerkstelligen. Echter, alle PTA-sleutelaars/-kenners hebben één stuk gereedschap niet. Namelijk een stuk gereedschap dat op magische wijze laat zien wat voor auto last heeft van de storing. Ze hebben géén glazen bollen, géén kristallen bollen, géén magische TV, géén vliegende camera (oftewel een drone o.i.d.), géén betoverde papagaai en over het algemeen zijn ze ook niet erg telepathisch aangelegd. Ook weten zij niet uit hun hoofd van alle Fok-users in wat voor auto('s) zij rijden en kunnen dat ook niet ruiken (echt, we hebben het geprobeerd). Zij kunnen dus NIET van een afstand weten om wat voor auto het gaat als er een topic geopend wordt waarin gevraagd wordt om een advies. Nou kan je denken 'ja, duh!'. Een reactie die ik volkomen begrijp. Want de meesten van jullie zijn weldenkende mensen die netjes melden over welke auto advies gevraagd wordt. Toch ? Nou ... Soms kan dat best tegenvallen. Als voorbeeld geef ik dit topic: PTA / Auto wil soms vol gas niet sneller dan 80 km/u . Het is zondag 10 februari 2013 @ 12:06:59 geopend en dit stond er in de openingspost: Er werden alleen wat symptomen genoemd. Geen merk. Geen type. Geen bouwjaar. Geen motor. Niet eens of het een automaat of handbak betrof. En zoals eerder genoemd is het onmogelijk voor ons PTA-ers om te ruiken/voelen/zien/horen/proeven in wat voor auto de vraagsteller rijdt. Hier kunnen we dus niets mee, behalve absurd slechte gokken doen en flauwe reacties plaatsen. Om 12:08, 12:16, 12:26, 12:28, 12:34 en om 12:35 werd er om meer informatie gevraagd. En kwam die ... ?
![]() Dus werd er om meer info gevraagd. En wel om 12:58 en om 18:15 (jaja,de motivatie om te helpen wordt al minder gezien het tijdsverloop). Gelukkig post TS nog iets:
![]() Pluspunt is wel dat ze iets gaat doen: Als het daar aan ligt: fijn voor TS, maar waarom dan een topic openen ![]() Na nog een vraag om 20:08 komt TS enigszins 'in beweging': Maar we kunnen er nog amper wat mee aangezien het nog steeds onduidelijk is in wat voor auto TS rondrijdt. Idem. Onduidelijkheid alom. Haleluja ! We hebben een bouwjaar ! Dus nu zijn er slechts zo'n ... eh ... 10.000 verschillende auto's waar het om kan gaan ![]() Na een berekening kunnen we concluderen dat er zo'n 30 liter brandstof (diesel ? benzine ? LPG ? Aardgas ? ) in de tank kan. Nu nog even een lijstje zoeken met alle auto's uit 1998 gesorteerd op tankinhoud ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maar een Suzuki Alto GA uit 1998 kan volgens Autoweek met zowel een handbak als een automaat uitgerust zijn. En aangezien TS die info nog niet gegeven heeft weten we na meer dan 13,5 uur (!!!) en 11 (!!!) keer vragen nog niet genoeg om een advies te geven of te vragen waar nog even naar te kijken. En gezien het gebrek aan snelheid en duidelijkheid die TS geeft, zal die info er ook wel niet komen. Erg jammer. Conclusie: als je een probleem hebt met je auto en je opent er een topic over vermeld dan altijd (dat is dus ALTIJD) de volgende informatie: - Het MERK van je auto - Het TYPE van je auto - Het BOUWJAAR van je auto - De BRANDSTOF waarop de auto loopt - Het TYPE AANDRIJVING die de auto heeft - Een DUIDELIJKE BESCHRIJVING van het probleem; wanneer het probleem optreedt (koude motor, warme motor, koud weer, warm weer, op welke snelheid, enzovoorts),wat de symptomen zijn (dingen die je hoort, lampjes die branden/knipperen, rare geluiden en waar ze vandaan komen, trillingen, onderdelen die schade vertonen, enzovoorts, enzovoorts), sinds wanneer de problemen er zijn (sinds vanmorgen, sinds vorige week, sinds je een blok beton op je auto het laten vallen, etc.) en wat voor detail dan ook die in de verste verte ook meer iets met de storing te maken zouden kunnen hebben. Óók details waarvan jij denkt dat ze onbelangrijk zijn. En voor alle duidelijkheid: - Domme vragen bestaan niet. - Dat je geen f*ck van auto's weet is echt niet erg. Maar geef wel duidelijke informatie. Want als je niet of nauwelijks informatie geeft zoals Wildervankstertje in haar topic gedemonstreerd heeft, kunnen we je echt, echt, echt niet helpen. Los daarvan motiveert het ook niet om je te helpen. Game on ![]() | |
Straatcommando. | maandag 11 februari 2013 @ 02:08 |
Nou, +1. | |
machtpen | maandag 11 februari 2013 @ 02:19 |
Onleesbaar. | |
Metalfrost | maandag 11 februari 2013 @ 02:30 |
Ik vind een sticky wel op zijn plaats. | |
Av- | maandag 11 februari 2013 @ 04:10 |
Wat een overdreven lange post voor zo een simpele boodschap. Jij kan zo de politiek in, mag je ellenlange rapporten schrijven waarin eigenlijk net niks wordt verteld. | |
Ridocar | maandag 11 februari 2013 @ 04:23 |
duizenden topics waarin een simpele vraag ('merk/type/bouwjaar') niet beantwoord wordt schreeuwt om een topic als deze. Misschien wel goed om een afgeslankte versie sticky te maken. | |
lipje | maandag 11 februari 2013 @ 07:25 |
2cv is tegen de overheid aan het strijden. Vandaar de ontwikkeling van zijn gave om elk detail tot een mega proporties op te blazen en toch niets te zeggen ![]() | |
Prof_Hoax | maandag 11 februari 2013 @ 07:43 |
Netjes hoor, mooie OP en gelijk duidelijk. ![]() | |
eleusis | maandag 11 februari 2013 @ 07:59 |
Na 6 jaar lezen ben ik er achter dat ik het eens ben met TS. | |
LuisLopez | maandag 11 februari 2013 @ 08:46 |
Goede en duidelijke OP | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 08:47 |
Complimenten voor deze OP ![]() | |
Anne | maandag 11 februari 2013 @ 09:05 |
Mooie OP, maar ik denk niet dat de TS die de vragen die gesteld worden in zijn of haar eigen topic niet beantwoordt (en dus hoogstwaarschijnlijk niet leest), dit topic wel zal lezen en meenemen in het openen van een topic. | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 09:10 |
Wellicht niet, maar het zou wel een prima post kunnen zijn in zo'n topic: MERK TYPE BOUWJAAR MOTOR BRANDSTOF AANDRIJVING En als een ts daar geen antwoord op geeft: sleuteltje om, topic dicht (tot nader orde). Misschien rigoreus, maar het helpt denk ik wel bij een flink aantal "halve" op's. | |
Anne | maandag 11 februari 2013 @ 09:18 |
Volgens mij valt het met de hoeveelheid halve OP's best wel mee eigenlijk. En anders is de TS vaak de beroerdste niet om aanvullingen te doen. Toevallig nu dan een 'slecht' voorbeeld in de OP, maar zo zijn ze niet allemaal. | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 09:20 |
Okee, fair enough, maar wat deze OP gewoon helder maakt voor alle toekomstige TS'en: steek net even genoeg info in die OP, dat voorkomt het doorvragen tot de nodige info beschikbaar is. En misschien valt het wel mee, ik heb het niet bijgehouden, maar ik vond het genoemde topic wel bizar slecht eerlijk gezegd ![]() | |
T42 | maandag 11 februari 2013 @ 11:41 |
zulke topics eerder sluiten | |
Anne | maandag 11 februari 2013 @ 11:50 |
Lezen vanaf hier: PTA / PTA FAQ & Feedback | |
Tha_Duck | maandag 11 februari 2013 @ 11:53 |
Weet je wat het erge is, je kan dit verhaaltje zo op mijn werk als IT'er projecteren. Al ik de informatie daar soms nog vager:En....... succes ![]() | |
T42 | maandag 11 februari 2013 @ 11:55 |
ik weet maar aan zulke topics heb je niks ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 februari 2013 @ 13:10 |
Als we dat soort topics nou gewoon negeren dan komt er misschien een stukje bewustzijn. Maar nee; meestal struikelen we over elkaar heen met vragen, adviezen en opmerkingen. | |
eXplorer1 | maandag 11 februari 2013 @ 15:10 |
Well done! | |
T42 | maandag 11 februari 2013 @ 16:21 |
![]() | |
powerflux | maandag 11 februari 2013 @ 18:09 |
Eens met TS. da was't | |
FkTwkGs2012 | maandag 11 februari 2013 @ 18:12 |
slechte tt, te lang verhaal. -1 | |
Tomatenboer | maandag 11 februari 2013 @ 18:15 |
Eens met 2CV, maar ik denk dat degenen die zulke topics openen dit toch niet lezen, en zich er ook niet bewust van zijn. Bij hen ontbreekt gewoon de interesse, en het is ook gemakzucht. | |
Cucumissativus | maandag 11 februari 2013 @ 18:18 |
Of we gaan onze namen allemaal veranderen in het type auto dat we rijden, hé 2cv ![]() | |
Tomatenboer | maandag 11 februari 2013 @ 18:19 |
2CV is dan nog wel leuk, maar ik vind Corolla niet zo'n mooie naam. ![]() | |
FkTwkGs2012 | maandag 11 februari 2013 @ 18:21 |
kia picanto voor een 35 jarige man met baard en snor ![]() | |
FkTwkGs2012 | maandag 11 februari 2013 @ 18:22 |
toyota aygo voor de gaylord van fok! | |
FkTwkGs2012 | maandag 11 februari 2013 @ 18:22 |
Mercedes!C1!weetniet!Benzine ja tog!Ja | |
Cucumissativus | maandag 11 februari 2013 @ 18:23 |
Panamera is ook makkelijker dan Cucumissativus! | |
#ANONIEM | maandag 11 februari 2013 @ 18:45 |
Renault/Scenic/2000/2.0RXI/benzine/handgeschakeld bekt net iets minder vlot dat iamredleader (of iarl voor vrienden) ![]() | |
DarkerThanBlack | maandag 11 februari 2013 @ 23:47 |
Vermeld ook gelijk het kenteken, zoekt wat makkelijker op. | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 00:20 |
Kenteken is nergens voor nodig ![]() Merk type en bouwjaar zijn voorlopig zat om mee te werken, dat is al 300% meer als je meestal meekrijgt in de OP ![]() | |
Palomar | dinsdag 12 februari 2013 @ 00:37 |
Terechte opmerking dit. Stoor me ook altijd aan die topics met autoproblemen waarbij helemaal geen essentiele informatie wordt genoemd. Heb dan altijd het idee dat men het expres weglaat omdat het een gare lada oid betreft ![]() | |
Pizza_Boom | dinsdag 12 februari 2013 @ 00:58 |
Goed stuk proza! | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:12 |
ts is autist die alles precies geregeld wil hebben. delta uitvaartverzekeringen (c). | |
vosss | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:13 |
MAZDA ! XEDOS 9 ! 1997 ! KL-DE 2.5L V6 24V ! BENZINE ! VOORWIEL | |
blup | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:18 |
Oh cool, we gaan opsommen., Renault, 5, 1986, C2J, BENZINE, AUTOMAAT. | |
vosss | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:19 |
Geen idee. Ik heb alleen de TT gelezen en dacht dat dat de bedoeling was ![]() | |
sinepedraap | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:22 |
![]() Als je aan een vrouw vraagt wat voor auto ze heeft zegt ze ook altijd de kleur
![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:24 |
Zal wel een druppeltje-emmertje zijn waar TS zich al jaren aan ergert. In deze OP zit meer tijd dan in dat hele wildervankstertjetopic bijmekaar ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 februari 2013 @ 17:26 |
Oh ja FIAT! PANDA! WEETIKNIET! 900CC TWINAIR! WEETIKNIET! WIELEN! Jezus ik heb die huurkrat niet eens afgetankt man donderop ![]() | |
Anne | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:12 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:36 |
juist wel, motorcode, hoeveel cilinders etc, wel of geen nokkenas sensor etc | |
densmee | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:44 |
kan handig zijn maar als mijn vraag is hoe ik mijn rechterknipperlicht moet vervangen dan is type en jaar zat | |
2cv | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:48 |
Absoluut, maar dan komen er weer debielen aan die denken dat het voldoende is om te melden dat ze een 'oude' panda hebben als ze willen weten wat voor koppelingsset er in moet. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:01 |
dan nog voor, zijkant, achter, aanhanger ![]() ![]() | |
Rensjebree | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:06 |
HULDE VOOR TS! Ik heb 5 auto's 2 van deze auto's rijden nog, waarom rijden deze twee nog? | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:08 |
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er wat te zeiken valt. | |
vosss | dinsdag 12 februari 2013 @ 21:56 |
![]() | |
Alexxxxx | woensdag 13 februari 2013 @ 01:14 |
ik keek naar de datum van openen van het topic en was toen heel verbaasd dat je dit niet hebt gepost op het moment dat je mod was. | |
2cv | woensdag 13 februari 2013 @ 01:19 |
Ik ben niet anders omdat ik (geen) mod (meer) ben ofzo hoor ![]() | |
Leandra | woensdag 13 februari 2013 @ 01:25 |
Saab, 9-3 Sport Sedan, 2002, 2.0 t, benzine, handgeschakeld. Ze kraakt op de drempels, vooral als ze koud is. It's a Saab, it's a feature, not a bug ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 13 februari 2013 @ 01:30 |
Je bent een beetje traag. ![]() Maar dat wisten we al ![]() | |
2cv | woensdag 13 februari 2013 @ 01:31 |
Schokdempers en/of veerpoten niet 100% meer. | |
vosss | woensdag 13 februari 2013 @ 01:31 |
Mijne kraakt ook sinds de winter ingezet heeft. Maar eens in de gaten houden of dat met wat warmer weer weer wegtrekt ![]() | |
vosss | woensdag 13 februari 2013 @ 01:33 |
Geen rubbers? Ik hoop op een goedkope reparatie ![]() | |
2cv | woensdag 13 februari 2013 @ 01:34 |
Die worden meestal niet warm ![]() | |
Prullenbak6 | woensdag 13 februari 2013 @ 17:15 |
Goed topic. Sticky? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 13 februari 2013 @ 17:41 |
draagarm rubbers vervangen | |
lipje | woensdag 13 februari 2013 @ 17:45 |
ff inspuiten met wd 40, dan is het 10 minuten weg ![]() | |
vosss | woensdag 13 februari 2013 @ 20:22 |
Wat kost zoiets ongeveer als je het door een dealer laat doen? Mijn Mazda kraakt namelijk ook sinds het koud is in de ophanging/vering/rubbers. Is dat tientjeswerk, of moet ik meteen aan een paar honderd euro denken? ![]() | |
T42 | woensdag 13 februari 2013 @ 20:39 |
PTA / Hoe werkt een bobine? | |
2cv | woensdag 13 februari 2013 @ 20:46 |
Want die worden warm ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 13 februari 2013 @ 21:30 |
ligt er aan, kan zijn dat de complete draagarm vervangen moet worden, of enkel het rubber, lastig te zeggen zo | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 13 februari 2013 @ 21:30 |
nee drogen uit, en gaan kraken bij koud weer | |
.Neovo. | woensdag 13 februari 2013 @ 21:32 |
Doet mijn Punto uit 2003 ook. Weet je ook wat zoiets kan kosten als ik het laat fixen? | |
2cv | woensdag 13 februari 2013 @ 21:33 |
Leandra had het er over dat de temperatuur van de auto er toe doet, niet de temperatuur van de omgeving ![]() | |
2cv | woensdag 13 februari 2013 @ 21:34 |
Twee keer de helft. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 13 februari 2013 @ 21:35 |
geen idee, bel je garage cq dealer | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 13 februari 2013 @ 21:36 |
en hoe lullig het klinkt vaak zijn het de rubbers van de draagarmen, een enkele keer een stabilisator rubber ![]() | |
T42 | woensdag 13 februari 2013 @ 22:20 |
heb ik bij mijn nissan die gaat maandag naar de garage | |
Leandra | woensdag 13 februari 2013 @ 22:23 |
Dat kan ik nog niet beoordelen, we hebben hem nog niet lang genoeg. Ze heeft gewoon even nodig om op te warmen, en dan kraakt het ook wat minder. Overigens is het een behoorlijk standaard dingetje bij de 9-3 sport sedans, en maak ik me er ook niet echt druk om, het paste alleen mooi in het rijtje, merk, type, bouwjaar, motor, brandstof, aandrijving, probleem. |