Topfilms (>9) dit jaar gezien (topfilms zijn bij mij 8.5+):
1 -
March of the Penguins (2005):
WOW. WOW WOW WOW.
Deze docu, opgenomen op Antarctica is een pareltje. Niet alleen door de gruwelijk mooie beelden, de kwaliteit van filmen in zulke omstandigheden is werkelijk fantastisch, maar ook het "verhaal". We volgen de keizerspinguins een heel jaar, dieren die in de moeilijkste omstandigheden op Aarde moeten overleven en doen dat op een manier die alleen de Natuur kan maken. Keihard maar zo mooi.
Terechte Oscarwinnaar deze documentaire. Kijken!!
9.7/10 (IMDB: 7.7/10)
2 -
The Matrix Reloaded (2003):
Zie ook de review bij 3: Revolutions.
The Matrix 2: Reloaded is voor mij het beste deel van de trilogie. Grappig genoeg vind ik dat bij Lord of the Rings (Gollem) ook...
In deze prachtfilm zit geen lelijke Gollem. Nee, hier verschijnt naast een heleboel Smithjes en veel meer medespelers dan het eerste deel een toch bijzonder smakelijke dame; Monica Bellucci...
Dat ik die 10 jaar lang in de ban heb gedaan... ?
Alles is even smaakvol en strak. De vechtscenes, de waanzinnig vette filosofie, de links naar de digitale wereld, maar wat voor mij het allergrootste hoogtepunt was, was de snelwegscene. Een ubervette achtervolging en een knappe vechtscene in een. Onderscheidend vermogen kan de Wachowski Bros. noet ontzegd worden. Al zijn het dan broer en zus...
Cloud Atlas verbleekt bij de diepere filosofie van The Matrix Trilogy.
9.6/10 (IMDB: 7.1/10)
3 -
Django Unchained (2012):
Na al Tarantino's films gezien te hebben (inclusief zijn schrijversprojectjes) kan ik zeggen dat dit toch de op 2 na beste is. True Romance (verhaal van Tarantino) zal hij niet snel verslaan en ook het wat diversere Inglourious Basterds is net wat beter.
Maar vlak daaronder, ruim voor Pulp Fiction en Jackie Brown komt Django Unchained.
Wat de film zo goed maakt is de humor. Christoph Waltz is een topacteur die we in Inglourious leerden kennen. Hij treedt hier in een soortgelijke rol op, maar krijgt meer tijd van Tarantino. Dat laat hem wat meer ontwikkelen, net als Django (Jamie Foxx) zelf. DiCaprio erbij voor een sterke tegenspeler, mooi.
Sterk zijn ook de beelden en de topmuziek, wat we van Tarantino gewend zijn.
Prima thema (slavernij) op een grappige manier gebracht. Lekker veel genigger, maar als het ergens functioneel is, dan hier wel.
Allemaal kijken dit pareltje. En geef hem maar een mooi gouden beeldje volgende maand.(ok, hij heeft er 2 gekregen, maar niet voor beste film helaas)
9.3/10 (IMDB: 8.6/10)
4 -
L.A. Confidential (1997):
Een van de grote films die ik nog niet had gezien. En ik begrijp eigenlijk niet waarom, want L.A. Confidential schittert. De cast is uitstekend met een geweldig acterende Guy Pearce als belangrijkste representant, maar ook de andere bekende goeie acteurs mogen er wezen; Kevin Spacey, Russel Crowe en Danny DeVito. Kim Basinger vind ik altijd wat minder, maar goed.
Topfilm, zeker kijken!
9.3/10 (IMDB: 8.4/10)
5 -
The Matrix Revolutions (2003):
The Matrix Trilogy;
Dit hoogtepunt van de filindustrie is eigenlijk niet te beschrijven, die moet je meemaken. Goed beeld, hard geluid, donkere ruimte en wat lekkers te roken bij de hand...
The Matrix heb ik in de afgelopen 13 jaar zo'n 10 keer gezien en was in 2000 nog es "Neo" bij een verkleedfeestje. Inclusief zelfgemaakte guns.
De delen 2 & 3 van de trilogie liet ik on een debiele reden liggen; ik hoorde ooit dat ze bij deel 1 in het niet vielen. Wat dacht ik dom.
Het spektakel van 3: Revolutions is ongeevenaard in de filmgeschiedenis. De schijnbaar unlimited ammo rn monsterregen is waanzinnig vet. De diepere kant van deze magische vertelling zit zoals het hoort bij een trilogie aan het eind. Ook daar doet ie het goed.
Een 6,6 op IMDB, in wat voor snobistische wereld leef je, als dit je matigjes boeit....
De extra 0,4 punt gaf ik na de aftiteling. De allerbeste, vetste muziek ooit. Minutenlang in trance op dit epische nummer. Een zeer waardig einde voor een magisch product.
9.2/10 (IMDB: 6.6/10)
SLECHTE/zwaar tegenvallende films dit jaar:
1 - Argo (2012) (zie boven)
2 -
Run, Bitch, Run! (2009):
Bijzonder slap verhaal, en een miskleun op vele vlakken.
De bitches zijn niet lekker (toch minstens een must voor zo'n film), het verhaal onlogisch en de acteerprestaties laag.
Neh, doe maar niet kijken, dit product.
Haalt het niet bij Death Proof of Bitch Slap.
5.0/10 (IMDB: 4.3/10)
3 -
Lo Imposible (2012):
Wat een drama. En wat een voorspelbaar verhaal.
Veel teveel drama, veel teveel gericht op "die arme Westerlingen die overspoeld worden door een tsunami" (alsof het lokale leed er niet toe doet) en saai.
Tegenvaller.
6.8/10 (IMDB: 7.6/10)