abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 februari 2013 @ 00:11:42 #76
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122738418
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:10 schreef chufi het volgende:

[..]

Heb je ook Spaanse roots? Omdat je dat als eerste route gebruikte
Poeh, dat weet ik niet. Moren hielden alles goed bij, maar zelfs met professionele hulp wordt het lastig om zo ver terug te gaan in de stamboom. Een ding is zeker. Dat volk heeft een lange geschiedenis. Zelfs bewijs gevonden van activiteit 8.000 jaar voor Christus.
  maandag 11 februari 2013 @ 00:38:29 #77
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_122739144
quote:
7s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:11 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Poeh, dat weet ik niet. Moren hielden alles goed bij, maar zelfs met professionele hulp wordt het lastig om zo ver terug te gaan in de stamboom. Een ding is zeker. Dat volk heeft een lange geschiedenis. Zelfs bewijs gevonden van activiteit 8.000 jaar voor Christus.
wtf !!!
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  maandag 11 februari 2013 @ 00:39:39 #78
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122739163
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:38 schreef chufi het volgende:

[..]

wtf !!!
Dat is verre van zeker, maar de Berberse jaartelling begint met Hedjkheperre Setepenre Sjosjenq I, dus 2963 jaar geleden. Over 37 jaar vieren we 3000 jaar geschiedenis. Als je heel ver terug gaat stammen Berbers af van Ibéromaurusien, leefden 17.000 tot 8.000 jaar voor Christus. Tevens stammen we af van de Capsiërs. Van Ibéromaurusien zijn ook graven gevonden. Zie afbeeldingen.





[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 01:26:35 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 01:50:28 #79
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122739945
quote:
23. Ayyur. Een heel oude godheid die door Berbers is aanbeden in de oudheid. Ayyur betekent 'maan', en hij was een maangod volgens de oude Berbers. Ayyur werd ook gebruikt om het woord ''maand'' aan te duiden.

Herodotus schreef 5 eeuwen voor Christus dat Berbers aan de maan en de zon offerden. Ibn Khaldoen schreef zelfs dat de Imazighen tot de 14de eeuw na Christus de zon en de maan bleven aanbidden. De naam Ayyur komt voor in zeer waardevolle inscripties die de oude Berbers hebben achtergelaten.

Er zijn indrukwekkend veel oud Berber graven gevonden die naar het oosten zijn gericht waar de zon opkomt. Herodotus meldde ook dat de Berbers bedreven waren in muziek en poezië en dat zij de eerste waren die dit bedreven, voordat de Grieken dit van hen overnamen.
quote:
Herodutus schreef: "Ze (de Libiërs) beginnen met het oor van het slachtoffer, dat ze afsnijden en over hun huizen gooien; als dit gedaan is, vermoorden ze het dier door de nek om te draaien. Ze offeren aan de zon en de maan, maar aan geen andere god. Deze verering geldt voor alle Libiërs.(boek IV.168-198)[7]"Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodotus
http://goddesses-and-gods.blogspot.nl/2008/07/ayyur.html

[ Bericht 14% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 02:48:10 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 02:11:00 #80
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122740094
quote:
24. Antaios (Anti in het Berbers, Antaeus in het Latijns) was bij de oude Grieken, de Romeinen en de oude Berbers een mythologische held. Antaios was volgens de legende de zoon van de landgodin Gaia en de zeegod Poseidon (god van de water en zee).

Antaios was een reus van 30 meter en de beschermer van het land van de Berbers tegen buitenstaanders die van plan waren het land binnen te dringen. Hij was volgens de legende onverslaanbaar. Hij kon zijn kracht steeds herwinnen door het land te gaan om zijn huid met zand te zalven. Zo was hij onverslaanbaar zolang niemand zijn geheim ontdekte. Volgens andere legendes heeft de Griekse halfgod Heraklus dat geheim ontdekt en kon hij hem nadien verslaan. Sommige mythologen stellen vast dat het gevecht in Noord-Afrika, Tanger heeft plaatsgevonden.

Ook volgens de Griekse mythen zijn Gaia en Poseidon de ouders van Antaios. Antaios daagde vreemdelingen uit om tegen hem te vechten. Telkens als iemand hem tegen de grond wist te werken, kreeg Antaios nieuwe krachten binnen en wist met die kracht de schedels van zijn tegenstanders te breken. Met die schedels wilde hij een tempel bouwen voor zijn vader.

Dat wilde Antaios ook met Heraklus doen. Herakles kwam in een dorpje, waar de mensen bang waren voor Antaios. Hij ging naar de grot van de reus en daagde hem uit. Na een lang gevecht tussen de twee grootheden kreeg Herakles door hoe het zat. Hij doodde Antaios door hem op te tillen.


quote:
Beeld van Antaios vs Heraklus.
  maandag 11 februari 2013 @ 02:31:10 #81
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122740247
quote:
25. Amon. Was zowel een god bij de oude Egyptenaren als de oud Berbers. Volgens H. Basset was Amon de belangrijkste god voor de oud Berbers. Tevens heeft R. Basset opgemerkt dat de Guances, waarschijnlijk verre familie van de Berbers en een uitgestorven mensenvolk, de naam Amman bleven gebruiken. Volgens Mohamed Chafik heeft de naam Ammon een Berberse vorm, maar de afkomst is onduidelijk. Daarnaast zijn er deskundigen die veronderstellen dat de oude Egyptenaren en de Berbers een gemeenschappelijke beschaving hadden in een pre-Saharaanse tijdperk.

Siwa was de belangrijkste oase waar Amon werd aanbeden door de Imazighen/Libiërs (Lybico-Berbers). De Grieken noemden de mensen die Amon aanbeden bij Siwa Amoniërs.

Amon werd later gemengd met de god Ra, zodien ontstond de god Amon-Ra. Dit deden de Carthaagers ook met hun god, door deze te mengen met de belangrijkste god van de Berbers Amon, zodien ontstond de god Bäal-Amon. De Grieken mengden hun oppergod Zeus met Amon tot de god Zeus-Amon en de Romeinen op hun beurt mengden hun oppergod Jupiter met Amon, waaruit Jupiter-Amon ontstond.

De Grieken maakten onderscheid tussen de oud-Egyptische Amon en de Berberse Amon. Toen Alexander de Grote Egypte wilde veroveren stak hij op advies van Aristotalis 600 km de oase over om de zegenen van Amon te vragen. Er gaan zelfs geluiden op dat het Hebreeuwse woord 'Amen' veel later door de Christenen en de Joden is overgenomen en dat het afstamt van 'Amon'.
quote:
God Amon-Ra, oud Egypte.


quote:
Merrick, uit Yu-Gi-Oh, met een Ankh (oud Egyptisch symbool, levenskruis) een van de zwaarste tegenstanders van Yami Yugi.


quote:
De fusies van de goden volgens Westerse voorbeelden.


[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 15:42:12 ]
pi_122748864
Mooie gebouwen allemaal, maar zijn er ook wat in Marokko (of elders in Noord-West Afrika) te bezichtigen?
  maandag 11 februari 2013 @ 14:50:13 #83
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122751048
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 13:46 schreef NewMexico het volgende:
Mooie gebouwen allemaal, maar zijn er ook wat in Marokko (of elders in Noord-West Afrika) te bezichtigen?
In Noord-West Afrika is er ook aardig wat te bezichtigen. Zal uiteraard daar ook wat van plaatsen. Maar de Moren hebben vooral in Spanje hun stempel gedrukt. Maar ik zal beetje bij beetje dingen plaatsen tot we aankomen bij de opkomst van het Westen en de Tweede Wereldoorlog. Heden ten dage leven er naar schatting 35 miljoen Berbers. De grootste groep met 16/17 miljoen uiteraard in Marokko. De mooiste Berberstad is Agadir, komen veel toeristen op af. In Marrakech leven veel buitenlanders, op het moment 100.000 in die stad, vooral Spanjaarden en Fransen.



[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 15:28:21 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 15:57:07 #84
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122753629
quote:
26. Kahina. Een vrouwelijke Berberse religieuze en militaire leidster in de 7de eeuw, die het verzet van Berbertroepen leidde tegen de oprukkende islamitische legers in Noord-Afrika, toen dat gebied nog bekend stond als Numidië.

De naam Kahina verwees naar haar vermogen om in de toekomst te kijken en deze naam werd door islamitische leiders in latere tijden als bijnaam gebruikt. Over haar leven is heel weinig bekend, maar veel geschiedschrijvers hebben over haar geschreven en gespeculeerd. Kahina was waarschijnlijk geboren in het Aures gebergte en geboren in de Jaharwa-stam. Andere bronnen zeggen dat ze het Joodse geloof aanhing en weer anderen het Christendom. Haar vader heette Matiya. Een ding is zeker, in Aures was in die tijd het Christelijke geloof het sterkste geworteld.

Kahina volgde Aksil in 680 op als leidster van de Berbers in hun oorlog tegen de Arabieren. De Arabische generaal Hasan ibn al-Nu'man rukte op vanuit Egypte en veroverde de Byzanthijnse stad van Carthago. Toen Hasan ibn al-Nu'man op weg ging naar een volgende tegenstander werd hem verteld dat Kahina de machtigste was van de Afrikaanse leiders, 'de koningin van de Berbers', vervolgens trok hij naar het oostelijk Algerije, Numidië, waar zijn immense leger bij Oum-El Baghi verpletterend werd verslagen door Kahina en haar troepen. Zijn verliezen waren zo extreem dat hij vluchtte naar Cyrenaica en hij zou daar 4 jaar blijven, voordat hij een nieuwe strijd aanging. Kahina had in een volgende strijd de militaire tactiek van de 'verschroeide aarde' toegepast. Dit was een kostbare fout en zou de opkomst van de islamitische legers versnellen, omdat deze tactiek zelfs onder de Berberse bevolking kwaad bloed zette en zij hierdoor draagvlak verloor onder haar volk. Uiteindelijk kwam Hasan ibn al Nu'man terug en versloeg hij haar. Onduidelijk is hoe Kahina stierf, omdat verslagen vol zitten met romantische anekdotes. Haar zonen Bagay en Khanchla trokken met de Berbertroepen verder naar Iberia, waar ze de strijd voortzetten. Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Kahina
quote:
Kahina


quote:
Kahina, standbeeld van deze sterke vrouw in Khencala, Algerije.


[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 16:18:37 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 17:04:48 #85
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122756318
quote:
27. Arius. De Egyptische priester Arius is de stichter van het Arianisme, een vroegere stroming in het Christendom. Arius is geboren in Afrika, en hoogstwaarschijnlijk een Berber. Hij was priester in Alexandrië, een belangrijke Egyptische stad in die tijd.

Arius verwierp de gedachte dat Jezus de zoon van God was. Volgens Arius was Jezus het eerst geschapen schepsel. Hij werd hier fel van repliek gediend door Athanasius, die dit als een centraal punt beschouwde. Wat ertoe leidde dat na Athanasius de kerk de gedachten van Arius als ketterij verwierp. De belijdenis dat Christus de zoon is van God is een centraal punt in veel stromingen binnen het Christendom. Door de discussies die Arius aanzwengelde kwam de kerk tot de vaststelling van drie-eenheid van God, 'zie link voor heel uitgebreide beschrijving van de drie-eenheid van God', en de tweenaturenleer van Jezus Christus, 'zie tevens link voor uitgebreide beschrijving van deze leer. Pas een eeuw na de dood van Arius werd de drie-eenheid en de tweenaturenleer op de Concilie van Chalcedon in 451 na Christus door de Kerk vastgelegd. D'r waren nog twee concilles nodig (kerkvergaderingen om deze leer en eenheid vast te leggen). Toch heeft het daarna nog 200 jaar geduurd voordat het Arianisme totaal verdween. Vooral onder Germaanse volken hingen veel mensen het Arianisme aan.
quote:
quote:
Drie-eenheid, Maria-van Jessekerk, Delft, Nederland.


quote:
Drie-eenheid door Hugo van der Goes, Vlaamse kunstschilder die leefde van 1440 tot 1482.


quote:
Arius Alexandria.




[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 17:13:13 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 18:03:04 #86
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122758289
quote:
28. Abdullah Mohammed ibn Abdullah ibn Mohammed ibn Ibrahim al-Lawati ibn Battuta of kortweg Ibn Battuba. Hij stamde af van de Berberse stam Luwata, en werd geboren in 1304 Tanger, Marokko. Ibn Battuba was een auteur en reiziger. Hij staat bekend als een van de grootste reizigers allertijden.

In 1325 vertrok Battuba uit Tanger voor een pelgrimstocht naar Mekka (de Hadj). Hij volgde de kust van Tanger naar Cairo, Egypte. Daarna reisde hij met de Nijl, alvorens hij de Rode zee overstak en zo naar Mekka. Battuba keerde daarna terug naar Caïro, trok daarna naar Damascus om de ramadan door te brengen. Hij keerde daarna niet terug naar huis, maar bleef door reizen.

Hij bezocht eerst het IL-Khanaat in Irak en daarna Iran. Via Najaf, Basra Isfahan en Shiraz bereikte hij Bagdad, waar hij khan Abu Sa'id ontmoette. Tevens bezocht hij de handelsstad Mosoel, Diyarbakir en Tabriz voordat hij weer naar Mekka terugkeerde in 1328.

In 1331 ging hij weer op reis. Ibn Battuba bezocht Aden, en vanuit de Afrikaanse kust Mogadishu, Mombassa, Zanzibar, Kilwa en andere steden. Hij bezocht tevens Zuid-Arabië en trok naar het Arabische schiereiland voor een volgende bezoek aan Mekka.

Via Egypte, Syrië en Anatolië reisde hij naar de zwarte zee, en vanuit Kaffa (Krim) volgde hij Dnjepr en de Wolga naar Bulgar. Vanuit Astrachan keerde hij terug naar Constantinopel, waar zijn vrouw geboren was. Daarna trok hij naar de Kaspische zee naar Centraal Azië, waar hij hij Urganch, Buchara, Samarkand, Balkh, Kunduz en Kaboel bezocht, alvorens hij Indus bereikte.

Ibn Battuba werd door de sultan van Delhi als rechter aangesteld. Hij verbleeft 8 jaar in Delhi. Hij verliet Delhi als ambassadeur en trok naar China. Hij trok naar de kust, werd aangevallen door Hindoe-rebellen, maar bereikte toch Cambay. Hij voer daarna naar Callicut, waar hij contact verloor met de schepen en China niet bereikte.

Later besloot hij om alsnog China te bezoeken, maar eerst de Malediven aan te doen, waar hij 9 maanden als qadi werkte. Tevens bezocht hij Malabar, Ceylon en Bengalen, voordat hij via Sumatra en Cambodja, Zayton (hedendaags Quanzhou, China) bereikte. Hij beweerde ook via het grote Kanaal naar Peking te zijn gereisd, maar moderne historici doen dit af als verzonnen. Via Calicut, Hormuz, Bagdad en Caïro bereikte hij voor de vierde keer Mekka. Daarna deed hij Sardinië nog aan, voordat hij terugkeerde naar Marokko. Hij keerde pas 25 jaar later nadat hij vertrok terug in Marokko.

In 1350 maakte Ibn Battuba nog een reis naar Andalusië (Spanje), waar de islamitische heersers werden bedreigd door Alfons XI, maar die stierf aan de pest, en dus kon Ibn Battuba rustig verder reizen en bezocht hij Valencia en Granada.

In 1352-1354 maakte hij zijn laatste reis. Via de Sahara trok hij naar Niger, Koninkrijk Mali en bezocht Timboektoe. Daarna keerde hij terug naar Fez, Marokko. Waar hij verder werkte als qadi. Hij is gestorven in 1368/1369. Ook 1377 komt als sterftejaar langs.

Hij heeft zijn reizen laten aantekenen in een boek met de titel Rihla (Reizen). Lange tijd waren hier maar kleine gedeeltes uit bekend, maar in 1818 werden al zijn aantekeningen gevonden. In 1853-1858 werd alles gepubliceerd in het Frans en Arabisch. Sinds die tijd is Ibn Battuba een bekend figuur in de Arabische en Westerse wereld.

Zijn naam is ook gebruikt voor de Faculiteitsvereniging van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de RuG in Groningen en ook een grote shoppingmall in Dubai is naar hem vernoemd.
quote:
De reizen van Ibn Battuba


quote:
Tekening van Ibn Battuba




SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 19:08:47 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 21:46:45 #87
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122769585
quote:
29. Juba II. Juba was de zoon van Juba I van Numidië. Numidiërs zoals de Berbers in de oudheid werden genoemd. Een paar schriften die in het Numidische schrift zijn gevonden zijn tot op de dag van vandaag niet ontcijferd. Men heeft die taal nooit echt kunnen ontcijferen, de taal die de voorloper was van het Berbers. Juba I werd in 60 voor Christus door de Romeinen verslagen die van Numidië een Romeinse provincie maakten. Juba II groeide op in Rome.

In 25 voor Christus werd Juba II door de Romeinse keizer op de troon van Mauretanië gezet, hier werd Numidië aan toegevoegd. Augustus, de Romeinse keizer, hoopte dat Juba II en zijn vrouw met de Romeinen zouden samenwerken. Juba II was teveel Romein naar de zin van de Numidiërs en moest aftreden en Numidië verlaten, die van Numidië nogmaals een Romeinse provincie maakten. Mauretinië bleef wel onder de heerschappij van Juba II en daar bouwde hij de nieuwe hoofdstad Caesarea.

Juba II trouwde met Cleopatra Selena, de dochter van Antonius en de Egyptische farao Cleopatra. Nadat zij 5 voor Christus overleed trouwde hij met Glaphyra, de weduwe van een Alexander, de zoon van Herodotus de Grote. Hierna volgde in 6 voor Christus een scheiding omdat zij huwde met Herodes Archelaüs, een andere zoon van Herodotus de Grote.

Na de dood van Juba II in 23 na Christus werd zijn zoon Ptolemaeus koning van Mauretanië. De Romeinse keizer Caligula liet Ptolemaeus in 40 na Christus executeren. De dood van Ptolemaeus luidde een tijd in van semi-onafhankelijkheid van de Noord-Afrikaanse gewesten. De executie van Ptolemaeus leidde tot een opstand tegen Rome, die aangevoerd werd door Aedemon. De Romeinen moesten 4 jaar oorlog voeren voordat ze de opstand hadden neergeslagen. De Romeinen vochten onder leiding van de generaals Gaius Suetonius Paulinus en Gnaius Hosidius Geta.

Schriften
Juba II schreef een aantal boeken over geschiedenis, natuurlijke historie, geografie, grammatica, kunst en theater. Hij organiseerde een onderzoeksexpeditie naar de Canarische eilanden, destijds nog bewoond door de guanches. Hierover schreef hij een boek waar later Griekse wetenschappers op zouden voortborduren. Tevens verzamelde hij manuscripten voor zijn bibliotheek. Zijn reisgids over Arabië was een besteller in Rome. Hij organiseerde ook expedities naar Madeira en de Canarische eilanden. Hij was degene die de Canarische eilanden haar naam gaf. Plinius de Oude schreef dat Juba II er vele planten ontdekte. Een was de medicinale plant Euphorbia regis jubae die naar hem is vernoemd.

De amateur-wetenschapper Plinius de Oudere wees in zijn belangrijkste boek 'Natuurlijke geschiedenis' 65 keer naar de werken van Juba II. Het werk van Juba II met de titel Omoiotetes, waarin hij de oorsprong van het Latijns wilde aantonen bestond uit maar liefst 15 boeken. Juba II was de belangrijkste intellectueel van zijn tijd in verschillende aspecten. Als erkenning daarvan hebben de oude Grieken in Athene een monument opgericht ter herdenking van Juba II. Ook schreef Juba II het boek over de 'Nijdige leeuw', die tot op de dag van vandaag door Berber moeders aan hun kinderen wordt verteld.
quote:
Beeld van Juba II


quote:
Tombe van Juba II en zijn vrouw in Tipiza, Algerije.


[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 22:27:24 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 22:43:56 #88
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122772527
quote:
30. Tacfarinas: de rebel. Was een Numidische deserteur van het Romeinse leger, die tegen de Romeinen in opstand kwam. Hij leidde zijn Musalami stam tegen de Romeinen. Tevens probeerde hij andere Berberstammen over te halen om de Romeinen in Noord-Afrika de oorlog te verklaren. Hier slaagde hij in. De oorlog die hieruit voortsprong zou bijna 10 jaar duren (15-24 na Christus). Bij deze oorlog waren 4 Romeinse gouverneurs betrokken. Tacfarinas was sterk in de minderheid tegen de Romeinse troepen, maar door set-piece battles kon hij steken uitdelen aan het Romeinse garnizoen. Door Tacfarinas werd de graanproductie in de provincie ernstig ontwricht, wat de woede wekte in Rome, want een groot deel van de graan kwam uit deze provincie, en was vitaal voor de graanvoorraad. Takfarinas stierf in 24 na Christus.
quote:
In de periode van Tacfarinas waren drie Berber stammen in een bitter conflict met de Romeinen betrokken over een groot gedeelte van Noord-Afrika. De stammen die in het conflict zaten waren Mauri, Masulami en Garamantes. Tacfarinas was hier ook bij betrokken.


quote:
Beeld van Tacfarinas.


[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 22:54:11 ]
pi_122773946
Testour is een bekend plaatsje in Noord-Tunesie gesticht door voornamelijke Moorse vluchtelingen uit Andalusie (hedendaags Spanje). Na de reconquista vluchtten veel naar Noord-Afrika en settlden o.a. in Noord-Tunesie. Hun kennis en cultuur namen ze mee en o.a. is dat terug te zien in de Andalusische dorpjes en architectuur die zij meenamen naar Tunesie. Ik vermoed dat dezelfde soort dorpjes ook in Marokko en Algerije bestaan, waar vooral Andalusische moren neerstreken na hun vlucht uit Spanje. Naast Moren (Andalusische Moslims) streken er ook aardig wat Andalusische joden neer.

Meer over Testour in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Testour

Testour heeft ook een keer per jaar een cultureel Andalusisch muziekfestival. Poezie en muziek in het oude Andalusisch-Arabische dialect....wat zeer veel overeenkomt met flamengo muziek als je het hoort overigens. Veel klassiekers hiervan hoor je ook in Tunesisch theater terug als het gaat om traditionele liederen. Zo zie je maar hoe culturen elkaar beinvloeden.

Hier meer over Testour:
quote:
Still Andalucia
We have to go back to Spain of early 17th century. With the Reconquesta Spain should once and for all get rid of its past of Muslim dominance. All people that were Muslims, or who belonged to a family that had been Jewish or Muslim some generations ago,- and you could never know if they still practiced their old religion in secrecy,- well they had all to leave the holy Spain.

New communities popped up in North Africa following this. The land of Testour was granted the unwilling immigrants, those who could not afford to resettle in chic Tunis, in 1609.
The people started immediately to reshape the styles and shapes they were used to. Testour has not lost its old touch, and few places in Tunisia even comes close, in reminding you of the best of Andalucian Spain.



The Great Mosque was put up with all that should demonstrate the pride of the refugees. But Testour was not only a Muslim town, and was deep into the 20th century a town with a sizeable Jewish community and had a pilgrimage at the tomb of Rabbi Fraji Chawat attended by Jews from all over Tunisia.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_122774103
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:57 schreef Jellereppe het volgende:
Kahina...
Van Kahina wordt in Tunesie onderwezen dat zij in het volgende overgebleven Romeinse colosseum in El Jem (Midden-Oost Tunesie) heeft gevochten met haar mannen tegen de Arabieren:



Zij hadden dit colosseum tot een fort gemaakt. Of het historisch gezien klopt weet ik niet.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 11 februari 2013 @ 23:19:57 #91
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122774320
quote:
31. Mohammed Abu Abdallah. De laatste Moorse koning van de dynastie van de Nasriden van het koninklijke Granada. Toen de Christenen zijn naam hoorden en ze daar iets van Mojamed Boabd-la in verstonden, noemden ze hem Boabdil, zoals hij nog steeds bekend staat tot de dag van vandaag. Hij werd ook El Chico ('de kleine') en El Zoghbi ('de ongelukkige') genoemd. Hij was de oudste zoon van Muley Hacén. Zijn moeder heette Fatima, maar werd ook Ayesha genoemd.

De laatste jaren van deze dynastie werden gekenmerkt door spanningen. Zijn moeder motiveerde Boabdil om tegen zijn vader te rebelleren, waarschijnlijk omdat die haar op een zijspoor had gezet, terwijl haar man een nieuwe concubine (buiten de huwelijkse staat) nam. In 1482 riep Boabdil zich uit tot nieuwe koning. Zijn vader werd verdreven.

Daarna viel hij Castillië binnen. Het lukte hem eerst om de Christenen te verdrijven, maar later werd hij gevangen genomen. Zijn vader kwam daarna weer even kort aan de macht en droeg die macht daarna weer over aan zijn broer Abdullah Al Zagal.

Heel snel daarna werd Boabdil vanuit strategisch perspectief vrijgelaten. Hij keerde terug naar Granada maar zijn oom, Abdullah Al Zagal, weigerde om zijn macht af te staan. De daaropvolgende jaren werd Granada verzwakte door een interne machtsstrijd. In 1489 werd Boabdil opgeroepen om Granada op te geven, dit weigerde hij. Uiteindelijk in 1492 werd de stad binnen gevallen, Boabdil vluchtte naar Fez, Marokko. Hier zou hij in een strijd met de heerser van Fez zijn gedood.

De plek waar Boabdil een laatste blik op Granada zou hebben geworpen heet nog steeds el último suspiro del Moro ("de laatste zucht van de Moor"). Zijn moeder zou hem daarbij spottend hebben geroepen 'Huil als een vrouw om wat je als een man niet kon verdedigen'. De bergpas zelf heet Puerto del Suspiro del Moro ("De pas van de zucht van de Moor"). Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Abu_Abdallah
quote:
Schilderij van de overgave van Granada, door F. Padilla. Links Boabdil en rechts Ferdinand/Isabel.


quote:
Vaarwel van koning Boabdil door Alfred Dehodencq.


quote:
Boabdil bij de Alhambra.


quote:
Zwaard van koning Boabdil, staat in Museum de Cluny, Parijs.


[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 11-02-2013 23:47:04 ]
  maandag 11 februari 2013 @ 23:22:28 #92
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122774432
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 23:11 schreef Aloulou het volgende:
Testour is een bekend plaatsje in Noord-Tunesie gesticht door voornamelijke Moorse vluchtelingen uit Andalusie (hedendaags Spanje). Na de reconquista vluchtten veel naar Noord-Afrika en settlden o.a. in Noord-Tunesie. Hun kennis en cultuur namen ze mee en o.a. is dat terug te zien in de Andalusische dorpjes en architectuur die zij meenamen naar Tunesie. Ik vermoed dat dezelfde soort dorpjes ook in Marokko en Algerije bestaan, waar vooral Andalusische moren neerstreken na hun vlucht uit Spanje. Naast Moren (Andalusische Moslims) streken er ook aardig wat Andalusische joden neer.

Meer over Testour in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Testour

Testour heeft ook een keer per jaar een cultureel Andalusisch muziekfestival. Poezie en muziek in het oude Andalusisch-Arabische dialect....wat zeer veel overeenkomt met flamengo muziek als je het hoort overigens. Veel klassiekers hiervan hoor je ook in Tunesisch theater terug als het gaat om traditionele liederen. Zo zie je maar hoe culturen elkaar beinvloeden.

Hier meer over Testour:

[..]

Oh, dat wist ik niet. Dank je voor de link. Helemaal mooi om te horen dat er ook jaarlijks een cultureel muziekfestival wordt gehouden in dat oude dialect.
  maandag 11 februari 2013 @ 23:23:14 #93
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122774473
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 23:15 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Van Kahina wordt in Tunesie onderwezen dat zij in het volgende overgebleven Romeinse colosseum in El Jem (Midden-Oost Tunesie) heeft gevochten met haar mannen tegen de Arabieren:

[ afbeelding ]

Zij hadden dit colosseum tot een fort gemaakt. Of het historisch gezien klopt weet ik niet.
Haha, er zijn dingen die je blijven verbazen. Eerst gebukt onder de Romeinen, toen kwamen de Arabieren en veel later weer kolonies van het Westen. Waarbij Marokko ten tijde van de Tweede Wereldoorlog een pact sloot met Frankrijk dat het zich zou mengen in die oorlog, met als voorwaarde dat het haar vrijheid zou terug krijgen. De geallieerden hadden natuurlijk veel manschappen nodig, dus die voorwaarde was zo gesloten. Wat een geschiedenis. Gebukt gaan onder al die vermogendheden.

Edit: kwam laatst een topic tegen over dat onderwerp die ik overigens met veel interesse heb gelezen. Een hoogst ongebruikelijk onderwerp op FOK! Wel een mooi topic: C&H / Hoeveel moslims vochten met de nazi’s, hoeveel met de geallieerden?

[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 12-02-2013 00:42:17 ]
pi_122778070
Een vooraanstaande moor: Ibn Rushd/Averroes , een van de grondleggers van het secularisme.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:33:49 #95
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122786607
quote:
32. Abū 'l-Walīd Muḥammad ibn Aḥmad ibn Rushd ofwel Ibn Rushd/Averroes. Rushd was ervan overtuigd dat religie en geloof geen invloed mogen uitoefenen op de maatschappij. De scheiding van kerk en staat is tot op de dag van vandaag een belangrijke principe in veel Westerse landen, ofwel het secularisme. Hij staat bekend als een van de grondleggers van het secularisme en een van de spirituele vaders van Europa.

Averroes was een islamitische jurist, arts en filosoof. Van de islamitische geleerden was hij het meest geleerd in de filosofie van Aristoteles.

Ibn Rushd was een commentator bij uitstek op de werken van Aristoteles, hij was zelfs een ware uomo universale (hij was bekwaam op veel gebieden). Ibn Rushd was een meester in islamitische filosofie, theologie, het Maliki recht, islamitische jurisprudentie, logica, psychologie en politiek (secularisme). Tevens was hij bekwaam in Arabische muziektheorie, geneeskunde, astronomie, geografie, wiskunde, fysica en hemelsmechanica. Zijn school stond bekend als de Averroïsme, 'zie link voor uitgebreide beschrijving van het averroïsme'.

Averroes kwam uit een familie van Maliki geleerden. Zijn grootvader Abdul-Walid Muhammad, overleden in 1126, was de belangrijkste rechter van Cordoba onder de Almoraviden, een machtige dynastie die door een Berber werd opgericht. Tevens had zijn vader dezelfde positie onder de dynastie der Almohaden, de volgende Berber moslimdynastie.

Ibn Tufail, Abubacer in Westerse oren, introduceerde Averoes aan het hof en aan Avenzoar, de grote moslimarts. De twee werden vrienden. In 1160 werd Averoes qadi van Sevilla. Hieropvolgend was hij werkzaam bij diverse hoven in Sevilla, Cordoba en Marokko.

Hij schreef commentaren op werken van de Griekse filosoof Aristoteles en een medische enclopedy. Jacob Anatali vertaalde zijn werken naar het Hebreeuws na 1200.

Zijn belangrijkste werk Tahafut al-Tahafut 'Wartaal van de Verwarden', waarin hij de werken van Hamid Al-Ghazali weerlegde, die 'Wartaal van de Filosofen' heeft geschreven. In dit werk had Al-Ghazali kritiek geleverd op het werk van de filosofen.
In een ander werk van zijn hand behandelde Averoes datgene wat in Al-Ghazali's ogen tegenstrijdigheid opleverde tussen de openbaringen van de profeet en de conclusies van de filosofen. Averoes stelde dat filosofie wel was gerechtvaardigd, en haar rechtvaardiging vond in de Koran.

Averroes romantische filosofie botste met de orthodoxe visie van de Alohomaden kalief Yaqub al-Mansur, die hem had aangesteld als lijfarts maar hem uiteindelijk verbandde naar Marokko. Zijn werken werden verboden om in te zien en te lezen.

Veel van Averroes werken in de logica en metafysica zijn verloren gegaan door censuur.

Filosofie
Averroes probeerde de leer van Aristotles naast de godsdienst te brengen. Volgens Averoes was er geen conflict tussen godsdienst en filosofie. Hij was van mening dat je de waarheid op twee verschillende manieren kon bereiken. Hij geloofde ondermeer in de eeuwigheid van het heelal. De filosofische en religieuze stroming die Averoes gedachten koestert wordt Averoïsme genoemd.

Werken
De werken van Averoes hebben geen grote invloed gehad op het islamitische denken, maar de vertaling van zijn werken in het Latijns hebben wel een groot invloed gehad op de westers-christelijke filosofie.

Averoes is beroemd geworden in het Westen om zijn vertaling van de werken van Aristotles, die in het Westen niet meer voorhanden waren. Voor 1150 waren er maar een paar werken van Aristotles voorhanden. Door de commentaren van Averoes op het werk van Aristotles in het Latijns kreeg het Westen al zijn werken bijna terug.

Het werk van Averroes omspande 3 decennia. Hij leverde commentaar op al het werk van Aristotles, behalve op het werk Politica. De Hebreeuwse vertalingen van het werk van Averroes hadden ook een grote invloed op de Joodse filosofie. De ideeën van Averoes werden geassimileerd (opgenomen) door Siger van Brabant en anderen, dat gebeurde voornamelijk aan de universiteit van Parijs, binnen de Christelijke traditie die gedeeltelijk op de logica van Aristotles was gebaseerd.

Averoes schreef ook commentaroren op de werken van Plato. De originele Arabische tekst is verloren gegaan, maar een paar manuscripten van een Hebreeuwse vertaling door Samuel ben Yehuda van Marseille zijn bewaard gebleven. Tevens is een 16de eeuwse Latijnse vertaling die door Jacob Mantinus van Tortosa is uitgegeven ook bewaard gebleven.
quote:
Beeld van Averroes in Cordoba, Spanje.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 12-02-2013 17:48:36 ]
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:34:21 #96
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122786628
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 05:11 schreef Mumit het volgende:
Een vooraanstaande moor: Ibn Rushd/Averroes , een van de grondleggers van het secularisme.
Dank je.
pi_122898354
quote:
33. Teterias. Teterias zijn theehuizen die verspreid zijn over Granada en vinden hun oorsprong in Arabische landen. Hier kun je in een ouderwets gezellig sfeertje genieten van muntthee (nee, niet de bagger muntthee die je maakt met theezakjes, maar muntthee zoals het oorspronkelijk gemaakt werd. Zelfs in Nederlandse restaurants maken ze geen goede muntthee.) of van exotische theemengsels zoals '1000 en een nacht'. Tevens kun je genieten van Arabische zoetigheden, fruit en milkshakes. Vooral in de Moorse wijk 'El Albaicín' zijn er aardig wat Teterias te vinden.








http://www.grandioosgranada.nl/teterias/

[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 15-02-2013 00:20:03 ]
  vrijdag 15 februari 2013 @ 00:19:53 #98
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122899771
quote:
34. Sigarettenfabriek Palazzo. Dit gebouw staat in Naarden, Nederland. In 1916 gebouwd door sigarettenfabrikant Antonius Weurman. Die wilde naast zijn woonhuis een Oosters uitziende fabriek. Tevens gaf hij op advies van een Italiaans bekende het gebouw de naam 'Palazzo'.

Waarschijnlijk liet Weurman zich inspireren door de 'sigarettenmoskee' Yenidze waar in Oosterse stijl sigaretten werden gedraaid.

Tal van bedrijven gebruikten het gebouw als huisvesting, maar het uiterlijk is door de jaren heen niet veranderd. Te midden van de woonhuizen is het spierwitte gebouw met mintgroene dakgoten en kozijn een dwaze verschijning.

Sinds 2001 is de namaak-moskee een beschermd monument wegens cultuurhistorische architectuurhistorische waarde als een fabriek uit de eerste kwart van de vorige eeuw die nagenoeg gaaf is gebleven. Het gebouw is opgetrokken in Neo-Moorse stijl.

In 2006 is het gebouw gerenoveerd. Sinds 2009 wordt het gebruikt als huisvesting voor een particuliere basisschool Florencius.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 00:40:11 #99
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122900533
quote:
35. Les Arenes (Barcelona). Een voormalig arena dat werd gebruikt voor stiervechten. Dit arena is een van de arena's dat Barcelona ooit rijk was als arena waar stiervechten plaats vond. Les Arenas is ontworpen door de Spanjaard Augustus Font i Carreras en gebouwd in Neo-Moorse stijl. De arena stamt uit 1900. Sinds eind jaren 80 heeft het arena een beschermde status en mag er niet zomaar gesloopt worden.

In 1990 werd de arena opgekocht om er een vrijetijdscomplex van te maken. In 2010 lag de verbouwing een aantal maanden stil en werd in 2011 afgerond. De ring is een paar meter omhoog getild, en er is een geheel nieuw binnenwerk gebouwd. Tegenwoordig huisvest het arena een winkelcentrum, een rockmuseum en een panoramterras rondom het dak. Tevens geeft het arena directe toegang tot de metro van Barcelona.


  vrijdag 15 februari 2013 @ 01:01:41 #100
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_122901237
quote:
36. Mausoleum of Mohammed V. Het Mausoleum is een historische gebouw gelegen aan de Yacoub Al Mansour in Rabat. Het bevat de graven van Hassan II en zijn zoon prins Abdallah. Dit gebouw wordt internationaal als een meesterwerk beschouwd van de moderne Almorivaden architectuur. Een lezer van de Koran is vaak aanwezig in de mausoleum in zijn toegewezen stoel. Ook in dit gebouw zie je veel Moorse kenmerken terug.






abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')