spartametje | woensdag 6 februari 2013 @ 18:13 |
Beste mensen, Wij hebben op 31 januari 2012 voor ¤ 3000,00 een tweedehandsauto Renault Laguna gekocht (bouwjaar 2003, KM stand 242.450) van een garage. We hebben bij dezelfde garage bij aankoop meteen een onderhoudsbeurt laten uitvoeren van ¤ 251,00. Uit de reeds aanwezige onderhoudshistorie en uit een sticker in de motorkap, bleek dat de distributieriem in maart 2011 vervangen was bij een km-stand van 218.000. Vervanging was volgens de garage destijds dan ook nog niet nodig. Groot was mijn verbazing toen vandaag (km-stand 276.000 km) de distributieriem toch knapte. De auto is naar een garage gebracht (andere dan waar de auto is gekocht) en die heeft geconstateerd dat de auto het niet meer waard is om gerepareerd te worden wegens kromme kleppen. Volgens het onderhoudsboekje moest de riem om de vijf jaar of na 120.000 km vervangen worden. De garage beaamde dat het vreemd was dat de distributieriem gebroken was en adviseerde mij contact op te nemen met de verkopende partij. Deze heb ik gebeld, met de vraag wat zij voor ons konden betekenen. De auto is zonder garantie verkocht. We hebben ook voor 750 euro kosten aan de auto gehad, maar over die kosten zul je mij dan ook niet horen. Dat nu de distributieriem geknapt is, vind ik echter een ander verhaal. Omdat ik een jaar lang in de auto heb kunnen rijden, begrijp ik ook wel dat het niet redelijk is om het volledig aankoop bedrag terug te eisen. Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen. Helaas heeft de verkopende partij aangegeven niets voor ons te willen doen. Kan ik nog wat doen, of is het nu een kwestie van jammer maar helaas? | |
sanger | woensdag 6 februari 2013 @ 18:15 |
Een distributieriem is een slijtageonderdeel, dus wordt het sowieso een moeilijk verhaal. Daarnaast heeft de verkopende partij niets verkeerd gedaan. Toen jullie de auto kochten waren de 5 jaar EN 120.000 km na laatste vervanging nog lang niet verstreken. | |
CafeRoker | woensdag 6 februari 2013 @ 18:16 |
Is het 100% zeker dat die riem in 2011 is vervangen? En door wie dat is gedaan? | |
Chinless | woensdag 6 februari 2013 @ 18:16 |
Het laatste. Jammer de bammer | |
scoober | woensdag 6 februari 2013 @ 18:18 |
mijn god, wie koopt er ook een laguna met 240+ k kilometer op de klok, dat is vragen om moeilijkheden. | |
Deetch | woensdag 6 februari 2013 @ 18:18 |
Dat laatste. Mogelijk dat je nog wat kunt verhalen op de garage die de riem heeft vervangen als dat bijvoorbeeld een bovag garage is. | |
Life2.0 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:23 |
verdomme zeg, dat je uberhaupt het lef hebt om de oude verkoper te bellen voor een rubbertje zonder schade of problemen | |
ElisaB | woensdag 6 februari 2013 @ 18:24 |
Je kan ook wel eens gewoon pech hebben. Ook met een distributieriem. En ik kan me heel goed voorstellen dat de verkoper niet op je voorstel is ingegaan: het is 10 maanden na de aankoop en ze hebben juist gehandeld (op basis van wat bekend was). Imho dus geen enkele reden (verplichting) om het hun probleem te maken. Na twee jaar naar de garage gaan die 'm vervangen heeft, lijkt me ook een heilloze weg. Wat wil je zeggen ![]() Ik ben bang dat het gewoon een typisch gevalletje 'jammer maar helaas' is. | |
Life2.0 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:24 |
het vuige lef ![]() | |
ElisaB | woensdag 6 februari 2013 @ 18:25 |
Of je doet gewoon ff een beetje rustig zeg ![]() | |
Revolution-NL | woensdag 6 februari 2013 @ 18:26 |
Mensen die het lef hebben om een Laguna te kopen uit 2003 ![]() Sterkte TS. Doe jezelf en je portemonnee een plezier en koop in het vervolg voor dat geld gewoon een jap. | |
spartametje | woensdag 6 februari 2013 @ 18:28 |
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus. | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 18:31 |
Een kwestie van goed uitkijken volgende keer. | |
beware_reageerd | woensdag 6 februari 2013 @ 18:34 |
Je hebt wellicht een optie. (tenzij er een gat in de zuiger zit, dan wordt het een heel ander blok) Zelf de boel uit elkaar halen of met een kennis met verstand van zaken. Dan een kop van de sloop halen en die monteren. Heb je gelijk alles gedaan. Hier kon de verkopende partij ook niets aan doen. Tsja het gebeurd weinig op deze manier maar het kan altijd. Vaak is het wel slecht onderhoud. Bij vervangen de kop. Zoek een sloopauto (sloop autozoeker.nl). Haal daar de kop eraf (wel zelfde blok en type) Dan is nodig, koelvloeistof, motorolie en filter, koppaking, distributiesnaar, evt spanner en waarschijnlijk ook waterpomp, etc. Zit het mee, ben je er een dag of 2 a 3 mee bezig. (niets wetende enzo) Dan alles op juiste tijd zetten (club of forum). Opbouwen en verder rijden. Wel een klus. Er zijn ook goedkopere garage's die dit voor je kunnen doen. Andere auto kopen kan ook. Maar geld gaat het sowieso kosten. En anders je spartametje. Dat zijn je opties. | |
Fe2O3 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:34 |
Nee, Kwestie van pech. | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 18:38 |
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt. | |
Fe2O3 | woensdag 6 februari 2013 @ 18:39 |
Als de riem ruim, dik en ver onder het aantal KM + jaren dat ie oud mag zijn vervangen is dan is het gewoon pech. (of hij is nooit vervangen ![]() | |
spartametje | woensdag 6 februari 2013 @ 18:40 |
Zoals gezegd is er meer gebeurd. Daar hoor je mij ook niet over. Maar het merk en de leeftijd van de auto heeft toch geen invloed op de levensduur van de distributieriem. Of vergis ik me dan? | |
CafeRoker | woensdag 6 februari 2013 @ 18:40 |
Compleet afschrijven vind ik wel wat drastisch trouwens. Gebruikt blok 750 euro, omleggen ook zoiets.. Restwaarde is vast meer dan 1500 euro + 100 euro sloopkosten. edit: hmm, ze staan voor wel erg weinig op MP ![]() | |
Lollertrolle | woensdag 6 februari 2013 @ 18:42 |
Een Franse auto kopen. | |
beware_reageerd | woensdag 6 februari 2013 @ 18:46 |
Als ik marktplaats eens bekijk ligt dat aan de uitvoering. Motor wissel is ergste geval, kopwissel is wellicht voldoende. Dan heb je nog minder kosten. Althans, als de zuigers heel zijn. En dat weten we niet. | |
beware_reageerd | woensdag 6 februari 2013 @ 18:47 |
Student uit Geleen zijn met zo'n nick. Dat trekt wel volle zalen ? (Doven en blinde waarschijnlijk) | |
Lollertrolle | woensdag 6 februari 2013 @ 18:51 |
Ouwe jaloerse sokken ![]() | |
Revolution-NL | woensdag 6 februari 2013 @ 18:54 |
Laguna's uit 2003 waren al een bodemloze put en één bonk ellende toen ze de showroom verlieten en dat blijven ze ook. (Lees voor de grap eens gebruikersreviews op Autoweek) Je verlies nemen en een betrouwbare jap kopen is dan over een paar jaar gezien gewoon velen malen goedkoper, daarnaast scheelt het gewoon veel frustratie en ellende. Tegenwoordig is de kwaliteit van Renault prima op orde. Van 2000 tot 2004 was het werkelijkwaar één groot drama. Renault is hier veel klanten mee verloren. | |
kingmob | woensdag 6 februari 2013 @ 18:57 |
Verplaats je in de verkoper. Probleem opgelost. | |
Lollertrolle | woensdag 6 februari 2013 @ 18:58 |
Vergeet ook niet dat er zoveel technische onzin in de auto's tegenwoordig zit, 1 ding kapot en je zit al gelijk voor enkele 100'den euro's schade. | |
Fer | woensdag 6 februari 2013 @ 19:02 |
TS vs Verkoper: De verkoper heeft hier niks verkeerd gedaan lijkt me, een laguna verkocht zoals gezien en bereden zonder garantie en een onderhoudsbeurt uitgevoerd en de riem niet vervangen omdat het duidelijk niet nodig was. TS vs vervanger van de riem: Volgens mij heeft de ts geen overeenkomst met de garage die de riem heeft vervangen. Ts kan deze dus niet zoveel maken. De vorige eigenaar misschien, als de garage iets verkeerd gedaan heeft (spanrol oid?) Maar goed, de auto heeft 2 jaar goed gereden en de vorige eigenaar heeft geen schade geleden. | |
nuget | woensdag 6 februari 2013 @ 19:10 |
Typisch dit ![]() Sowieso is een distributieriem een slijtage onderdeel, en kun je de fout niet leggen bij een verkopende partij omdat deze defect is en je motor heeft beschadigd. Dat is hetzelfde als je melden bij de verkoper van je banden terwijl je ze zelf hebt lek gestoken omdat ze versleten waren. | |
beware_reageerd | woensdag 6 februari 2013 @ 19:16 |
Zitten wel lekker warm he..... Jij vergeet even dat veel Volvo's reden met benzine blokken van JAWEL Renault. Die is geen Frans en een grage wagen qua betrouwbaarheid. Maar goed, dat weet jij nog niet, want dat hoofdstuk heb je nog niet in dit jaar. ![]() | |
spartametje | woensdag 6 februari 2013 @ 19:22 |
Ok, zou ik het dan nog op non-conformiteit kunnen gooien (artikel 7:17 lid 1 BW). Als ik een auto koop met een dergelijke onderhoudshistorie, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze niet voldoet aan hetgeen ik op grond van de koopovereenkomst mag verwachten wanneer de distributieriem zo snel breekt? | |
sanger | woensdag 6 februari 2013 @ 19:28 |
Nogmaals, het is en slijtage onderdeel. Die kunnen altijd breken, zelfs en dag na aanschaf. Dit valt niet onder en non-conformiteit ![]() | |
Zelva | woensdag 6 februari 2013 @ 19:34 |
Maar omdat het binnen de zes maanden is zal het verkopende bedrijf moeten bewijzen dat het gebrek niet bij aflevering inherent aanwezig was. Daar wens ik ze heel veel succes mee. Oh wacht even, ik kijk verkeerd naar de datum. Tevens is je stelling dat slijtageonderdelen nooit niet-conform kunnen zijn absolute quatsch. Als de slijtage heviger is dan wat verwacht mag worden of als dat indruist tegen wat erover gecommuniceerd is naar de klant, dan is het echt niet conform hoor. [ Bericht 3% gewijzigd door Zelva op 06-02-2013 19:43:20 ] | |
Fer | woensdag 6 februari 2013 @ 19:36 |
Je mag dat niet verwachten van een 10 jaar oude auto met 250k erop, dat er geen oververwachtse dingen kapot gaan. Dus dit is geen non-conformiteit. Auto is al een jaar geleden gekocht, en 2 jaar geleden is de riem vv. | |
spartametje | woensdag 6 februari 2013 @ 19:37 |
Helaas is er sprake van 12 maanden en niet zes. Ik zie toch dat de zaak niet zo zwart wit is als ik dit lees? | |
AMDFreak | woensdag 6 februari 2013 @ 19:47 |
Zet het uit je hoofd. Zoiets kan door verschillende oorzaken gebeuren. Voor hetzelfde geldt zat er klein scheurtje in de riem. En toen jij lekker vol gas weg ging rijden werd de druk te hoog.. poefff.. Zie hetzelfde wanneer je na een jaar terugkomt (30.000km verder) ja m'n banden zijn versleten. Maar toen ik de auto kocht waren de banden nog goed.. Volgende keer even een auto kopen die duurder is dan 4500 euro, dan heb je recht op een half jaar bovag garantie. Maar na een jaar terugkomen en zo'n claim komen, doe normaal.... echt... | |
sanger | woensdag 6 februari 2013 @ 19:48 |
Dat stel ik ook niet (alhoewel ik nu ook zie dat ik het wel wat duidelijker kan formuleren). Maar deze situatie is dus duidelijk geen voorbeeld van een non-conformiteit. TS heeft de auto gekocht en toen werkte de distributieriem naar behoren. De verkoper heeft een auto opgeleverd welke op dat moment aan de onderhoudsvoorschriften voldeed (voor zover bij iedere partij bekend). | |
sanger | woensdag 6 februari 2013 @ 19:50 |
Dat is wat anders. Dat is namelijk de normale slijtage die je mag verwachten. Je kunt het misschien beter vergelijken met het kopen van een huis waarvan het dak goed is. Als deze binnen een jaar gaat lekker heb je het ook niet over een non-conformiteit maar over pech. Dan ga je ook niet terug omdat het een verborgen gebrek is geweest. | |
Piet__Piraat | woensdag 6 februari 2013 @ 19:54 |
Het verschil met die casus is alleen dat nagegaan kon worden dat de verkoper de boel willens en weten beduveld heeft. Leasemij heeft aangegeven dat een riemwissel nodig was, maar de garage heeft bewust iets anders gezegd. Uiteindelijk kan niets bewezen worden maar wordt aangenomen dat de riem niet vervangen is, waardoor de ondernemer al deels schuld krijgt. Wel wordt het punt genoemd van onderhoud bij een andere partij, waardoor jouw verkoper zelf de kans niet heeft gehad om zaken te constateren. Als je kan aantonen dat je bewust geflest bent, heb je deels een zaak. En dan nog maar deels, omdat de riem het feitelijk al de helft van de te verwachten levensduur heeft uitgehouden. Je nadeel is wel dat op een occasion van 3.000 euro geen garantie zit (daar is de prijs ook naar), en je daarmee wel een extra risico loopt. Al met al denk ik dat je pech hebt. Natuurlijk is het zuur en ben je een hoop geld kwijt, maar dit is het risico van autorijden. Als je nou 5k gereden had in de tussentijd is het een ander verhaal. Er zijn echter km's genoeg gemaakt waarbij flinke slijtage ontstaan kan zijn. Als verkoper zou ik er ook niets meer mee doen. Er is een jaar voorbij, het houdt ergens op. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 19:55 |
De vraag is ook, waarom is de riem geknapt? waterpomp vast zitten door deze niet gelijk tijdig te vervangen met de riem? Dan zou je moeten praten met de garage die de riem heeft vervangen. Of is ie geknapt door bv een schakelfout? Of een lekke keering (distrubutie riemen kunnen slecht tegen olie) | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 20:29 |
En ook dit is quatsch. Ik schaar me achter Zelva en ben ook van mening dat TS een redelijke kans van slagen maakt door zich te beroepen op non-conformiteit. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 20:30 |
Ehm ... nee dus. | |
sanger | woensdag 6 februari 2013 @ 20:33 |
Waarom is het volgens jou dan wel een non-conformiteit? Omdat de distributieriem eerder breekt dan gemiddeld genomen verwacht mag worden, neem ik aan? | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 20:38 |
dat geldt niet voor 2ehands auto's aangezien je die koopt in de huidige staat en je zelf een inspectieplicht hebt. | |
AMDFreak | woensdag 6 februari 2013 @ 20:41 |
Niet mee eens. Op moment van kopen is het dak nog goed en niet direct aan vervanging toe. En na bv een half jaar komt er lekkage die de nieuwe bewoner niet opvalt en dan beginnen de balken te rotten om ff iets te noemen. En dat is nu hetzelfde. De riem was bij aanschaf goed en nog niet aan vervanging toe. Wat misschien wel een foutje is, dat tijdens de grote beurt, niet is aangegeven van joh, de riem daar zit een scheurtje in, houd er rekening mee dat deze vervangen moet worden omdat deze een klein scheurtje vertoond of wat dan ook. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 20:43 |
Ja, inderdaad. En ook niet een beetje eerder he. Onzin. En je tweede opmerking, daar heeft TS ruimschoots aan voldaan (zie OP). | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 20:44 |
ik zie niet dat TS een onafhankelijke aankoopkeuring heeft gedaan dus nee. | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 20:45 |
Met is het wel ja? ![]() | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 20:46 |
Dat is ook helemaal niet nodig dus toch wel. | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 20:46 |
volgens mij heb je dan wel aan alle tips van de ANWB en RDW voldaan ja. | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 20:48 |
Tips van ANWB en RDW staan gelijk aan de wet? | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 20:49 |
Er zijn dan ook weinig Volvo liefhebbers erg lovend over het 1.7L Renault blok, zoals deze in de 440 lag. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 20:49 |
dat denk ik niet omdat de distributie riem aanslijtage onderhevig is. Heeft de verlopende partij aan het onderhoud voorschrift van Renault gehouden. Dan hebben zij gedaan wat ze kunnen | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 20:52 |
Dat. Sowieso is de auto al meer dan een jaar terug gekocht. Het houdt een keer op met de verantwoordelijkheid van een verkoper. Zoiets is niet te voorzien, zelfs als de riem vorige maand vervangen was had hij nu kunnen knappen, het blijft techniek. Vervelend is het natuurlijk wel. | |
Palomar | woensdag 6 februari 2013 @ 20:54 |
Je hebt gewoon pech. Als het een week na aankoop was gebeurd zou ik het redelijk vinden als de garage je tegemoet komt (ook als je geen garantie hebt), maar na een jaar kan er zoveel mee gebeurd zijn dat ik me als garage niet meer verantwoordelijk zou voelen. Ook kan een distributieriem knappen door een ander falend onderdeel bijvoorbeeld een vastgelopen waterpomp of nokkenasversteller. Is idd wel vervelend. Misschien dat je een gereviseerde motor van de sloop kunt kopen, maar dan ben je met inbouw ook al snel 1500 euro verder. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 20:54 |
Dat mag zijn maar als een distributieriem op nog niet eens de helft van de levensduur zit, is er duidelijk sprake van abnormale slijtage dan wel een productiefout. Daar komt bij dat TS er bij de verkopende garage zeer nadrukkelijk naar gevraagd heeft en de garage vervanging expliciet heeft afgeraden. | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 20:57 |
nou we zien na de updates wel wie de wet aan zijn kant had he. | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 20:57 |
Dan moet je wel goed kunnen achterhalen waarom de riem geknapt is. Kan komen door een defecte spanrol (wordt overigens vervangen met riem), klein olie-lek of iets dat vastgelopen is en ook door de riem wordt aangedreven. Daarnaast was het vervangen afgeraden in januari 2012. We zijn nu februari 2013 en dat is een jaar verder. Ook ging het om een auto van ¤ 3000 Euro, dat is nogal het "budget" segment. | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 20:58 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 20:59 |
hij zit al op de helft. Interval is 120k of 5 jaar. Verv. Is nu 3jaar geleden | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:01 |
Daarom geeft het geen pas om op voorhand tegen TS te zeggen dat-ie de boom in kan maar op z'n minst de zaak in onderzoek te nemen (en ja, ik weet dat de bewijslast bij TS ligt maar dan nog). En dus? Doet dat iets af aan de verwachte levensduur van 120k? | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 21:02 |
tis iig niet de eerste die geen update postte dat de wet aan hun kant stond. WGR / Distributieketting geknapt | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:03 |
Hij zit nu op 58k / 23 maanden | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 21:04 |
Je punt is? | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 21:04 |
kans is klein dat ze gelijk krijgen. zeker aangezien er nog een ander topique op fok loopt waar ze geen gelijk kregen. | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 21:05 |
Ohjanee dat is de graadmeter. Er loopt nog een topic op FOK! waarin ze geen gelijk krijgen. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:06 |
Want Fok!-topique = jurisprudentie ![]() | |
Maanvis | woensdag 6 februari 2013 @ 21:06 |
oke we wedden om een kratje bier ? | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 21:07 |
Je weet toch Rinus. Wij hier zijn de wet. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:07 |
Dat een rechter eerst Fok! raadpleegt voordat-ie een vonnis uitspreekt? ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:07 |
ah dan moet het schrma "Zwaar"onderhoud toegepast worden en is de interval 60k of 2, 5 jaar | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:09 |
Welja, als de levensduur afwijkt van de norm, moet de norm dus worden aangepast. Dat wil ik de garage wel eens zien verdedigen in een rechtszaal. | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:09 |
De garage had januari 2012 groot gelijk dat de distributieriem, die volgens de sticker in maart 2011 vervangen was, nog niet vervangen hoefde te worden. Wat dat betreft hebben ze geen verkeerd advies gegeven. Als de riem op dat moment alsnog was vervangen, had dat de kans dat de riem tussen nu en 10 maanden alsnog was geknapt niet verkleind. Verder zie ik ook nergens staan door wie de riem destijds is vervangen. Je koopt een auto van 3000 Euro met 242.000km op de teller. Dan weet je dat je weinig tot geen garantie hebt, zeker niet meer na een jaar. En het knappen van een distributieriem hoeft niet altijd de oorzaak te zijn van motorschade, het kan ook een symptoom zijn van motorschade. Als 1 tandwiel stopt en het ander door blijft draaien is zo'n riem ook maar een "elastiekje" onder dergelijke krachten of verspringt hij een paar tandjes en kijken je kleppen ineens de andere kant op. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:11 |
Maar ts, is de riem echt gebroken of ligt er een andere oorzaak ten gronde? Klapperde motor ook net na een koudestart? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:13 |
er zijn 2 normen 30k per 2 jaar. Riem gaat fan 5 jaar mee of 120.000. En 30k per jaar dan moet elke 60 k of 2, 5jaar vervangen worden | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:14 |
Mijn riem moest overigens ook al 20.000km geleden vervangen worden besef ik net ![]() Maar ja, 8v vrijloper maakt je lui... Waterpomp drupt ook een beetje dus wordt wel tijd ![]() | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:14 |
En de garage zou februari 2013 exact hetzelfde advies geven, toch? Is dat belangrijk? TS heeft een overeenkomst met de garagist, niet met de vervanger van destijds (als dat iemand anders mocht zijn). Niet op een triviaal schroefje of lampje maar wel op een essentieel onderdeel waarvan de gebruiker mag verwachten dat dit vijf (5!) jaar (120k) mee moet gaan conform fabrieksopgave. | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:17 |
Ik neem aan dat de auto tussendoor nog wel eens voor onderhoud naar een garage is geweest (APK, reparaties, kleine beurt) en dat ook die garage het niet verontrustend vond. Het zou het advies van iedere garage zijn, aangezien je zo'n ding nu eenmaal om de X kilometer of Y jaar hoeft te vervangen. Zou een garage het eerder doen dan krijg je weer reacties als "poot uitdraaien" etc. Verder zie je bij een inspectie niets aan zo'n riem, tenzij er echt veel slijtage is of olie-lekkage. En blijft een garage daarmee verantwoordelijk tot Sint Juttemis? Sowieso is voor de garage niet meer vast te stellen of dit nog dezelfde distributieriem is als toen de auto verkocht werd. Voor hetzelfde geld heeft TS de auto een week later bij een beunhaas gebracht om het voor 150 Euro te laten vervangen. Overigens wil ik TS helemaal niets in de schoenen schuiven maar voor een garage is zoiets na een jaar ook lastig, vooral als er ondertussen nog andere garages naar de auto gekeken hebben (wat ik overigens niet weet, of TS de auto daarna bij dezelfde garage in onderhoud had). Alles kan stuk. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:17 |
En waarom zou voor TS het schema "zwaar" nu ineens moeten gelden? En sowieso, wat is "zwaar"? | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:20 |
Precies. En op basis van deze verwachte levensduur kun je je als consument beroepen op de wettelijke garantie. | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:22 |
Ik vraag me af of dat ook nog zo is in deze situatie. Heb veel respect voor jouw oordelen over consumentenzaken, je bent zeg maar de "Chuck-N0rr1s" van het consumentenrecht... Maar in dit geval heb ik sterke twijfels. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:24 |
Nee, maar wel langer dan een jaar (als de verwachte levensduur 5 jaar is). Joh, misschien heeft TS de auto inmiddels wel omgekat of gekloond. Het zou zo maar kunnen. Ja echt?? ![]() | |
Kapt-Ruigbaard | woensdag 6 februari 2013 @ 21:26 |
Kom kom, niet twijfelen aan Rinus. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:27 |
Dank je. Laat ik het zo zeggen, ik zou als gemachtigde van TS de gang naar de rechtszaak met vertrouwen tegemoet zien (maar ook ik heb niet alle wijsheid in pacht dus hou me maar scherp ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:30 |
Je zal dan eerst moeten kunnen aantonen of de distributieriem is geknapt omdat deze (of de spanrol) kapot is gegaan. Voorlopig kan ander achterstallig onderhoud of een ander defect ook voor een gebroken of versprongen distributieriem zorgen. Dan doet de leeftijd of staat van de riem er weinig toe. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:31 |
LEZEN< TS maakt ZWAAR gebruik van de auto en dan is de interval 60.000KM of 30MAAND!!! | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:33 |
want? een keering kan na de afleverbeurt zijn gaan lekken, en daar kan een riem niet tegen wat resulteert in een vroegtijdige breken van de riem, kan niemand iets aan doen, dom weg pech en slijtage, het is geen auto van 1 jaar met 20k | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:34 |
Hmm, dat kost een Laguna uit 2003 met zo'n kilometerstand op Marktplaats niet eens meer zie ik net. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:35 |
Het zware onderhoud schema komt ten sprake zodra iemand intensief veel rijdt (meer dan gemiddeld waar de fabrikant op rekend), ts heeft in 24 maand bijna 60K er opgezet, fabrikant rekent op 30k, dit is dus een dubbele belasting van de auto en motor, en derhalve zal de interval gehalvereerd moeten worden, en zou de auto sinds aanschaf toezijn aan de 4(!)de beurt, en dus distrubutie wissel En het betreft hier een motor met een variabele nokkenas tandwiel, hier kan ook een defect is zitten met dit probleem tot gevolg, een dekra expertise rapport zal dus opgesteld moeten worden a 500 euro... wil ts uberhaubt iets willen aantonen | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:36 |
En daar heb je echt maar héél weinig olie voor nodig. Zelfs wat overdruk door een verstopte carterontluchting (hey, het heeft gevroren!) kan al wat olie over je blok verspreiden en dat spul loopt overal in en tussen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:37 |
yup, afgelopen vorst zat auto's op transport gegaan ivm vast gelopen motor, zeker een stuk 3 per dag voor 3 weken | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:37 |
Uiteraard. | |
beware_reageerd | woensdag 6 februari 2013 @ 21:38 |
Vele rijden er nog en klagen niet. Loopt altijd.......... Ik had er 1 uit 89 en mij heeft er 1 uit 95. Superwagens en zeer ondergewaardeerd. Kortom nonsens. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:40 |
IK DOE NIET ANDERS< maar de conclusie ZWAAR gebruik had ik nog niet getrokken (anders VROEG ik er toch niet naar, wel?) | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:40 |
Bewijslast ligt bij TS begrijp ik. Hoe mag het bewijs aangeleverd worden, zodat het geaccepteerd wordt bij een eventuele zaak? | |
Fer | woensdag 6 februari 2013 @ 21:42 |
Een auto blijft een lastig consumentenproduct, omdat een gevoelig ding is voor onderhoud. Wat mag je als consument verwachten van een 10 jaar oude auto? Mocht deze week de koppakking eruit vliegen of de krukaslagers onderin de carter vallen, mag je dat niet verwachten van een 10 jaar oude auto? Vervelend, maar het zijn gewoon dingen die een auto kunnen overkomen. Als we nu ervan uitgaan dat een slechte riem de oorzaak was, dus niet dat de geleiderollen, niet de spanner, dat een orginele riem is gebruikt, dat een officiele dealer de riem vervangen heeft, dat de riem goed vervangen is, dat het niet de waterpomp is, dat de nokkenas om een onbekende reden zwaar is gaan draaien. Of dit hierboven allemaal niet te bewijzen is. Is die riem een uitzondering? Bij de verkoop was de riem 1 jaar oud, volgens het voorschrift van de fabrikant moest ie nog 4 jaar meegaan. Mag een koper nu verwachten dat dit ook gebeurt en de verkoper aansprakelijk stellen als het niet zo is. Misschien wel. Maar ik denk dat bewijslast zeer lastig wordt, en de verkoper recht heeft op een contra expertise en het dus een zeer langdurig verhaal wordt. Tenslotte waar heeft TS recht op? een nieuwe motor, hoelang moet een motor meegaan 200000, 300000? Was de motor niet al afgeschreven? Ik denk dat TS recht heeft op een zeer kleine vergoeding, maar dat de bewijslast zo zwaar en duur is dat er niks te winnen valt. Of heeft de verkoper het recht om eerst te repareren? Dan maakt ie gewoon een offerte voor een nieuwe motor a 7000¤ en komt TS tegemoet door 2000¤ korting hierop te geven. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:42 |
zie bovenstaand | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:43 |
Zoals Chuck al zegt: Dekra (of ANWB). Maar om te beginnen zijn de bevindingen van de laatste garage al een welkome graadmeter om je kansen in te schatten. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:44 |
zoals ik al eerder zei, er zijn meer oorzaken die het breken van een riem tot gevolg hebben even een korte lijst Achterstallig onderhoud Vast gelopen spanrol Vast gelopen geleiderol vast gelopen waterpomp afgebroken borgmoer spanrol afgebroken borg moer/bout geleide rol defect in variabele nokkenastandwiel uitgeslagen spie in tandwiel tgv veel hoogtoerig laten draaien van een motor breken van riem door schakelfout productie fout lekkage van koelwater op de distributie riem lekkage van motorolie op de distrubutie riem lekkage van brandstof op de distrubutie riem breken van de multiriem afbreken cq defect aan spanrol multi riem waardoor de multi riem tussen de d-riem is gelopen indringen van vreemd voorwerp tussen de stofkappen slechte kwaliteit materiaal gebruikt productie fout | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:45 |
Die post wou maar niet in mijn glazen bol oplichten ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:46 |
nieuw gas in doen ![]() maar ff zonder gekheid, riem stond zowiezo (door het intensieve gebruik) alweer op de nominatie voor vervangen, en nee dit kun je imho niet hangen aan de verkopende partij omdat deze niet kan weten hoeveel ts gaat rijden per jaar | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:47 |
Dat mag allemaal wezen en ik geloof je meteen maar dat weten we dus niet. Vooralsnog is dit enige waar we op kunnen varen: Ik neem aan dat die garage meer heeft gedaan dan de duim in de mond steken en in de lucht houden. | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:48 |
Hoeveel 440's uit 1995 zijn er met een 1.7L geleverd? ![]() | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 21:48 |
Jammer maar helaas. Je hebt een jaar geleden teveel betaald, om het maar erger te maken dan het is. Chuck, een motorswap bij de beun kan wel voor 1000eu toch? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:51 |
ligt ff aan het blok een K4M (1.6 16V) is een heul stuk goedkoper dan een F4R (2.0 16V), maar beiden zullen ongeveer 2 dagen inbeslag nemen, a normaal tarief 85 ex praat je enkel aan arbeid al over een kleine 1300 euro, dan nog een blok, sloop adviseer ik niet van de motoren, bij deze standen willen de krukas lagers er wel eens uitlopen, nieuw blok ligt op een 3k ex | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 21:51 |
Maar de verkopende partij (want terzakekundig verondersteld) had TS wel op het bestaan van dit `zware` schema kunnen (lees: moeten) wijzen toen TS expliciet naar de distributieriem vroeg. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:52 |
ligt er aan, een universeel kan dit niet weten, de wet van monty gelt pas vanaf euro 5 dit betreft een euro 3 voertuig. en als het goed is staat dit in het boekje, dus onderzoeks plicht van ts is dan dus ook in gebreke | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 21:53 |
geen garantie is geen garantie. Ts heeft ook een onderzoeksplicht. Ik gok dat dit domme pech is en het bedrijf niets te verwijten is | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:53 |
85 Ex? Mijn dorpsgarage rekent 45 Incl ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:54 |
dat valt niet meer onder normaal ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:54 |
Toen ik nog bij Renault werkte koste ik per uur 130 euro incl btw ![]() | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 21:54 |
garage hier om de hoek (en die weten wat ze doen en bieden service) rekenen ook zoiets hoor (groningen) | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 21:55 |
ze noemen het niet voor niets de stealer ![]() | |
Fer | woensdag 6 februari 2013 @ 21:56 |
IT consultancy is slechts 125¤ | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 21:56 |
Ik ga die man de volgende keer een vette fooi geven! Hij rekent sowieso al te weinig uren voor wat hij doet aan m'n 940. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:56 |
![]() enig idee wat het kost om een monteur (300 euro per dag * 40 dagen) op te leiden bij een importeur, aan schaf tester (15.000 euro) speciaal gereedschap (minimaal 150.000 euro) en het overige? moet ook betaald worden ,ik wil ook graag een snee brood | |
Fer | woensdag 6 februari 2013 @ 21:58 |
Wat denk je wat een IT Consultant kost en zijn Leaselaguna maar liefst VIER jaar te laten rijden EN onderhouden? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 21:59 |
een stuk minder ![]() | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 22:00 |
Die tester is nou juist waarom je geen 130 euro waard bent. Je wilt iemand die weet waar ie over praat en die kan nadenken, niet een aap die een stekker aansluit en op een knop drukt. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:03 |
en daarom koste ik nou 130 euro, omdat ik meer deed dan die aap achter een tester. ik ging namelijk meten, om tot een oorzaak te komen ipv een computer tevolgen | |
Fer | woensdag 6 februari 2013 @ 22:03 |
Ja als Renault NL de gratis reserve DCI blokken uitdeelt ja.![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:07 |
![]() | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 22:08 |
Qua Renault-dealers heb ik een 33 % tevredenheidsscore. De andere 67 % heeft me nooit kunnen overtuigen hun idiote tarieven waard te zijn. De 33 % goeie zijn dan ook goed omdat het niet nodig was je te naaien met allerlei kosten om hun incompetentie te verbergen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:09 |
tja er zijn maar ongeveer 150 monteurs incl mezelf die deze specifice vaardigheid hebben om een storing fatsoenlijk te kunnen analyseren | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 22:10 |
En voor de rest rekenen ze hetzelfde tarief. Wat wil je nou zeggen? | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 22:10 |
Maar goed, het ging over die distributieriem: dat is mooi klote. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:11 |
dat je geluk moet hebben dat je net 1 van die 150 monteurs in nl treft ![]() | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 22:11 |
dat is waar. Maar ik ga geen 140 per uur betalen voor het vervangen van olie en en bougies. Dat kan iedereen die geen twee linkerhanden heeft (en een brug). Voor een auto als de mijne, of die laguna , hoef je echt geen topmonteur te zijn voor het onderhoud. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:12 |
tja, daarom zeg ik ook, ik koste 130, een collega die het "simpele"werk deed ala beurtje remmen, kost een stuk minder, puur omdat wij nooit alle diagnose tijd konden door rekenen, hielden wij voor diagnose stellen een hoger uur tarief aan om het te kunnen compenseren, en 1x moet je goed zoeken naar een storing, die kun je niet max door bereken, de 2de keer wel want dan is vaak de oorzaak bekent, dus is er veel minder werk nodig, en dus tijd | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 22:13 |
Zoals user boven mij: ik heb geen whizzkid nodig om uit te vinden dat er vocht in een bobine dringt waardoor de auto klote start. Ik heb geen whizzkid nodig om uit te vinden dat een sleutel opnieuw moet worden gesynchroniseerd. | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 22:14 |
dan begrijpen we elkaar goed ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 6 februari 2013 @ 22:14 |
Naja, iedereen? Sommige Kwik-Fitters kunnen nog niet eens fatsoenlijk een ventieldopje opschroeven, laat staan een bougie "recht" in het blok draaien zonder de schroefdraad te slopen of de carterplug vastdraaien na de olie-wissel. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:14 |
nee, een 2de monteur laat je echt niet een motor vervangen, dat is 1ste monteurs werk | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:17 |
maar we dwalen af, TS laat een expertiese uitvoeren door de dekra, en dan verdere stappen ondernemen | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 22:18 |
okeuj.. en hierboven: met monteur bedoel ik iemand die wat met autos kan en dus niet bij een snelfitter werk Denk je dat hij kans maakt via de dekra? | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:20 |
Kijk, dit vind ik nou leuk, leer ik er ook eens wat bij ![]() Geen idee wat euro 3 of euro 5 inhoudt maar die wet van Monty is wel interessant. BER2013 trouwens ook. Bedankt, Chuck ![]() Overigens, lijkt me dat bij een eventuele expertise door TS dit ook aan de orde zal komen want in hoeverre had de verkopende garagist wel / niet op de hoogte moeten zijn. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:22 |
Was het recht maar zo simpel ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:23 |
EURO normen hebben betrekking tot de Co2 uitstoot, of te wel mileu eisen. deze worden door brussel bedacht en de fabrikanten moeten zich hier aan houden | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 22:24 |
ik zou het ronduit ridicuul vinden als ts een vergoeding werd toegewezen. Auto van 3k met een schade dat domme pech is | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:25 |
En die hebben wát te maken met Monti / BER2013? ![]() | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:26 |
Ik niet. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:26 |
tevens, als ik het goed heb doet de DEKRA enkel technische expertische, over jurische kwesties doen ze dacht ik geen uitspraak | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:27 |
de regeling monti (open voertuig info) is verplicht vanaf euro 5 voertuigen, dit wordt gelijk geïntroduceerd met een EURO norm zodat alles in 1x over gaat en de fabrikant een stok achter de deur heeft, anders blijft deze rekken, | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:33 |
Wat ik op Internet lees (correct me if I'm wrong) is Monti in oktober 2002 van kracht geworden en de Laguna is van bouwjaar 2003. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:35 |
ja dat klopt, dat had betrekking tot het EOBD (de mogelijkheid voor alle garage's om mimimaal de powertrain(aandrijflijn)) te kunnen uitlezen, het informatie delen is pas van toepassing sinds euro 5 (2010) | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:41 |
En de plicht tot het delen van informatie gaat niet op voor modellen gebouwd vóór 2010? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:41 |
yep, en het moeten wel NIEUWE modelen zijn ,geen bestaande. Dus stel ik maak een clio 3 in 2009 dan valt die buiten de regeling tot de facelift, als ik die nu pas zou doorvoeren moet ik nu pas de info van de clio 3 facelift vrijgeven | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:43 |
Vreemd ![]() | |
ShaoliN | woensdag 6 februari 2013 @ 22:44 |
Renaults zijn niet gemaakt om meer dan 200.000 km te lopen. De Laguna is de grootste kutbak die ertussen zit. Om na 60.000 km terug te gaan om 66% van het aankoop bedrag vergoed te krijgen terwijl je hem zonder garantie gekocht hebt? Succes.. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:45 |
want? men kan moeilijk boeken uit begin 2000 gaan inscannen (lees duizenden pagina's). sinds 2002 is het spul langzaam online gegaan, sinds 2010 pas echt volledig, dus tot 2010 kreeg je vaak nog een werkplaats handboek ![]() | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:46 |
Dat wil ik een advocaat wel eens zo zien betogen ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:47 |
![]() ![]() ![]() | |
Catch22- | woensdag 6 februari 2013 @ 22:47 |
heeft renault zelf aangegeven (niet in die woorden uiteraard) | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:48 |
Vreemd omdat daarmee elementaire EU-wetgeving afhankelijk wordt van een bouwjaar i.p.v. het integraal voor een branche te regelen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:50 |
tja zo is de afspraak, en de fabrikant zoekt naar een maas, en die is gevonden. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:50 |
En dan ook nog uit 2003 ... ![]() Heeft-ie als rechter toch iets niet helemaal goed gedaan dan ![]() | |
ShaoliN | woensdag 6 februari 2013 @ 22:50 |
Gaat het hier om een Renault dealer. Kan je bewijzen dat de garage je afgeraden heeft de riem te vervangen? Kun je aantonen dat de auto degelijk gebruikt is? Ik denk dat je geen schijn van kans maakt. | |
ShaoliN | woensdag 6 februari 2013 @ 22:51 |
Reactie van een rechter lijkt me beter. Gewoon, oprotten. Had je geen Laguna moeten kopen ezel. | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:52 |
Tja, wel, anyway, wel goed om dit als basiskennis op te slaan, nogmaals mijn dank. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:52 |
![]() ![]() | |
r_one | woensdag 6 februari 2013 @ 22:53 |
Tot een wederdienst bereid, zal ik maar zeggen dan ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 februari 2013 @ 22:55 |
zal ik onthouden ![]() | |
spartametje | donderdag 7 februari 2013 @ 09:49 |
Jeetje wat een reacties zeg. Ik vind het erg lastig allemaal. Ik denk dat ik het juridisch loket maar eens een bezoekje breng. Weten jullie of ik nog iets met de tekst uit de bewaarde advertentie kan? 'Zeer nette en goed onderhouden Renault Laguna. Motorisch en technisch in topconditie. Auto rijdt en schakelt als nieuw! Onderhoudsboekjes aanwezig!' | |
Catch22- | donderdag 7 februari 2013 @ 09:54 |
onderhoud is niet altijd te voorspellen. Ook een nieuw gemonteerd onderdeel kán gewoon falen en stukgaan. Of dat nu een distributieriem of benzinefilter is. En dat kan komen omdat het onderdeel niet goed is, of dat het niet juist is gemonteerd... | |
ikbenik | donderdag 7 februari 2013 @ 13:59 |
Zou je ook naar het juridisch loket gaan, als een koplamp na een week uit was gegaan? Zou je dan bij de verkoper een nieuwe lamp eisen of zou je een vergoeding willen? | |
spartametje | donderdag 7 februari 2013 @ 14:43 |
Nee, zie ook de tekst uit mijn starttopic:
| |
Fer | donderdag 7 februari 2013 @ 16:36 |
Slecht voorbeeld, zou je naar de verkoper zijn gestapt als de krukas gebroken zou zijn is ook einde motor en kan gebeuren na 200000km? | |
mrPanerai | donderdag 7 februari 2013 @ 16:54 |
Als je voor 3K neertelt voor een auto, die nieuw vanaf 30000¤ begint, en dan zonder garantie-overeenkomst de deur uitgaat, dan weet je toch dat je een risico neemt qua gebreken. | |
Zelva | donderdag 7 februari 2013 @ 16:57 |
Niet als je die auto koopt met een bepaald onderdeel waarvan je mag verwachten dat dat bepaalde onderdeel in principe langer meegaat dan dat nu gebeurd is. | |
Piet__Piraat | donderdag 7 februari 2013 @ 18:59 |
Dat was ie toen toch ook? In 40k kun je nou eenmaal slijtage verwachten. Wat denk je dan? Dat ie 40k verder nog net zo top is? | |
TheFreshPrince | donderdag 7 februari 2013 @ 19:05 |
De standaardtekst bij een auto, zie Autotrader en Marktplaats ![]() Of hij als nieuw reed en schakelde heb je bij de proefrit kunnen ervaren en het defect wat nu optrad kan ook bij een perfect onderhouden auto optreden. En na ruim een jaar en 33.500km na aanschaf kan er iets stuk kan gaan aan een gebruikte auto. Het defect kan verder veroorzaakt zijn door een defecte riem/spanner maar ook door iets anders in de auto. Dat bewijs zal je eerst boven water moeten krijgen. | |
GeneraalAdmiraal | donderdag 7 februari 2013 @ 19:27 |
Ik ga niet alle reacties lezen maar er is sprake van een tweehandsverkoop. Het consumentenrecht is gewoon van toepassing, ondanks het goed tweedehands is. De klachttermijn gaat pas in tijdens de ontdekking van de kromme kleppen. Je kan stellen dat de overeenkomst niet wordt beantwoord en dat er van af dat moment een wilsverklaring ontbreekt De verkoper(de garage bv) moet in dit geval de schade herstellen of vervangen. Lukt dit niet, moet de verkoper gewoon de koopsom teruggeven. | |
Fer | donderdag 7 februari 2013 @ 19:33 |
Je had ze beter wel kunnen lezen. Heel kort, ja TS heeft recht op herstel als ie kan bewijzen dat er geen andere oorzaak is van het knappen van de riem. Echter is dit 1 heel lastig, 2 kan de verkoper er heel makelijk omheen, door een nieuwe motor te monteren en TS een deel ervan te laten dokken. | |
Piet__Piraat | donderdag 7 februari 2013 @ 19:33 |
Bij een product dat al fors gebruikt is gedurende de levensduur en al met slijtage is gekocht? No fucking way | |
bluemoon23 | donderdag 7 februari 2013 @ 19:52 |
En wat voor fooi hield jij er aan over ? Ik heb jaren terug nog een blauwe maandag in een garage gewerkt, het salaris was om te huilen. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 7 februari 2013 @ 19:54 |
laten we het er op huilen dat het salaris nog steeds om te janken is, en je moet echt van ALLES verstand hebben | |
TheFreshPrince | donderdag 7 februari 2013 @ 20:06 |
Klinkt als mijn baan ![]() ICT... Heb overigens niet overal verstand van maar dat begrijpen sommige mensen dan weer niet "Je hebt toch verstand van computers?"... Dat er >1000x meer kennis is dan ik ooit zal kunnen opslaan komt niet bij ze op... | |
Piet__Piraat | donderdag 7 februari 2013 @ 20:31 |
Dat moet je bij de wegenwacht toch ook? ![]() | |
Tomatenboer | donderdag 7 februari 2013 @ 20:35 |
Nadat TS al een jaar en tienduizenden kilometers met de Laguna gereden heeft? Echt niet. TS heeft geen poot op te staan. Ook met de advertentietekst kan hij niets, want de auto kan best in motorische en technische topconditie zijn geweest op moment van aanschaf. Maar je bent nu immers alweer 40.000 kilometer verder, en bovendien kun je met een auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller wel wat problemen verwachten, en al helemaal als er Renault op die auto staat. Een gebroken distributieriem is vervelend maar is gewoon dikke pech, het kan iedereen overkomen in principe, zelfs als je net een nieuwe riem erop hebt zitten kan het gebeuren. Al heb je dan meestal nog wel garantie op de uitgevoerde werkzaamheden (mits Bovag bedrijf). Maar je hebt een auto gekocht zonder garantie voor een schijntje met meer dan 2 ton op de teller en bovendien de kwalitatief meest slecht bekend staande auto die er te koop is, en dan nu gaan klagen? Als je onkosten zo verschrikkelijk vindt dan had je je vooraf beter moeten informeren en een betrouwbare auto moeten aanschaffen. Ik denk dat TS gewoon moet leren accepteren dat bepaalde zaken gewoon niet altijd iemand's schuld is zodat hij zijn problemen op iemand anders kan afschuiven. ![]() | |
Catch22- | donderdag 7 februari 2013 @ 20:44 |
En daarbij had de verkopende partij dit niet redelijkerwijs kunnen weten | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 7 februari 2013 @ 21:31 |
nee hoor, bij de wegenwacht hoef ik mij niet druk te maken over een data communicatie fout, dat mocht ik in de garage wel ![]() | |
GeneraalAdmiraal | donderdag 7 februari 2013 @ 21:56 |
Tsjah, de advertentie is een uitnodiging tot onderhandeling. :p dus hij heeft daarna geen gelijk. Ik weet niet wat er precies is afgesproken, maar als de verkoper de koper vertelt heeft dat de auto meer dan 100.000 kan lopen zonder problemen...wordt het toch weer een ruzieverhaal met in de hoofdrol: wie eist, bewijst |